Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:37

Touwkaptoom: http://www.nnelleke.nl/4536634/kaptoom (herken je die bruine? ;) )
Ik vond hem op zich wel fijn werken, maar naar mijn idee wel scherper dan een leren zoals de micklem. Ook hierbij geldt dat hij vrij strak moet, want als hij gaat schuiven krijg je schuurplekken op de neus.

Voor na het werken gapen kan je natuurlijk ook gewoon het onderste riempje los doen, dat doe ik vaak. Even een rondje lopen met de onderste los en even lekker kroelen over de neus.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:35

Nelleke meld zich :P
Ik heb inderdaad een kaptoom gefabriceerd van touw. De kaptoom is gebaseerd om een officiele leren kaptoom. Ik heb zo nu en dan ook aanvragen voor touwhalster kaptooms (dus touwhalstermet ringen op de neus) en als je paard op hele licht hulpen staat en hem goed passend hebt zal dit misschien werken maar ik zou het bij Jonas niet om doen.

Wel gebruik ik dus mijn eigen touw kaptoom. En ja die moet ook gewoon behoorlijk strak vast net al alle andere anders heb je dat die gaat schuren. En zoals Judith al zegt die heeft hem getest op Mo. Enerzijds zou het kunnen dat die scherper inwerkt dan een leren omdat je natuurlijk niet een geheel vlak oppervlak he aan de andere kant is de neusriem zoals ik hem op onderstaande foto's heb vrij breed. En kan hij niet te ver door kantelen het druk gedeelde op de neus is dus wat groter als bij de meeste standaard kaptooms. Jonas geeft er totaal niks om maar heeft ook een mooie stevige brede neus waar hij mooi stil op licht. Mocht die wel wat te scherp zijn (waar je natuurlijk zelf bij bent en de veroorzaker bent) is het zo opgelost met een bontje.

Dan nu over Jonas. Ik ben laatste tijd weer helemaal lekker bezig met aan de hand werken en we maken toch wel erg grote sprongen waar ik toch zelf wel erg bewust af en toe niet te snel moet willen met een zeer gemotiveerd paard.

Judith is gisteren even langs geweest en heeft wat foto's gemaakt die ik graag even deel. Er is nog meer dan genoeg om aan te werken. Belangrijkste is toch wel de rust bewaren Jonas en ik vinden het beide leuk en maken elkaar wel erg fanatiek. He Judith. :P Verder moet die nu eigenlijk gaan leren om echt zijn bekken te gaan kantelen. En voor de rest nouja er kan altijd zoveel verbeerd worden. Heb van Judith weer genoeg tips gekregen om verder te werken! En Jonas moet binnenkort maar eens even een bezoek van de Fysio hebben. :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drafje
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zins 2 weken nemen we zo nu en dan ook het aanspringen in galop mee. Erg moeilijk.
Afbeelding

Afbeelding

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:08

Leuk weer het e.a. om te lezen, kijken en reageren :j

[***] schreef:

Deze kaptoom zit toch gewoon te los en en veel te laag? Zo drukt het precies op het dunne gedeelte van het neusbot maar zal bovendien schuiven.

Leuke foto's Nelleke, jullie zijn er goed bezig! Lastig om het hoofd niet te ver naar binnen te hebben maar wel lengtebuiging te krijgen probleem ken ik.

Kan heel goed aan mij liggen maar het lijkt of hij niet zoveel beweging bij zijn heupen/ bekken heeft?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:12

Fransje ja dat klopt hij heeft erg moeite met het kantelen van het bekken. Is een groot aandachtspunt. Maar zijn rechter achterbeen blijft ook vaak wat achter. Is ook de reden dat ik er eens een fysio bij wil hebben. Heeft veel meegemaakt at het best kan zijn dat er iets niet helemaal goed staat.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:17

Even bijgelezen. Wil het dol graag weer oppakken met mijn nieuwe paardje. Plus de grasmaaier van een shet weer even in beweging mag komen haha. Mijn shet vind het ook echt leuk en ik neem vaak even wat drafpasjes mee op de rechte stukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:31

Dank jullie voor de reacties nog.
@ fransje23 : kaptoom zit inderdaad te laag, maar het ging mij om het kinriempje, om aan te tonen waar dat bij mij ligt (had misschien beter een foto van de Rambo gezocht :Y) ).

Ivm het geeuwen .. hij doet het ook niet constant natuurlijk, maar het gebeurd wel eens als het mentaal zwaar voor hem is geweest (en ik kan me voorstellen dat dit met nieuwe & moeilijkere dingen dus wel wat vaker zal zijn in het begin). Dus het is niet standaard na het werk, of ook niet standaard elke keer .. Maar vorige keer wilde hij met de Rambo geeuwen en dat ging dus niet (of ja, beperkt). Was ook de eerste keer dat het voorkwam, maar toch iets waar ik aandacht aan wil besteden.

Ik ga de touwkaptoom eens bekijken :Y)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:32

Nelleke_H schreef:
Fransje ja dat klopt hij heeft erg moeite met het kantelen van het bekken. Is een groot aandachtspunt. Maar zijn rechter achterbeen blijft ook vaak wat achter. Is ook de reden dat ik er eens een fysio bij wil hebben. Heeft veel meegemaakt at het best kan zijn dat er iets niet helemaal goed staat.

Ook relatief weinig beweging van links naar rechts, zo lijkt het.

Weet niet of een fysio het los gaat krijgen zelf zou ik eerder voor een chiropractor kiezen :-)
Hoe reageert hij als je zijn rug laat bollen met een belly lift (hand onder zijn buik) of met 2 stompe voorwerpen (bijv balpen) vanaf boven op het kruis naar beneden richtig de staart gaat?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 21:58

Naar Links en recht valt nog mee (ja het is natuurlijk geen lenige snelle pony) dat kan die wel maar vind die nog wel moeilijk.

Haha ja die manieren voor reacties oproepen ken ik hier reageer hij echter niet op. En dan niet omdat die het niet kan hij reageert gewoon niet. Maar de fysio waar ik het over heb doet inderdaad niet alleen losmaken die doet ook rechtzetten enz. Fysio is mis niet helemaal de goede benaming maar degene die erbij komt weet heel goed waar die mee bezig is en al vele paarden bij hem gezien.

Maar wat ik zeg hij heeft veel meegemaakt waardoor het heel logisch zou kunnen zijn dat er iets niet helemaal goed zit waardoor hij wat belemmert wordt. Bv. tijdens castratie tot 2 keer toe opgesprongen met zijn achterbeen vast gebonden. Het is nu ook niet dat die kreupel loopt maar hij mist wat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 22:08

Dat is een fyiso+ :D

Zou inderdaad niet raar zijn als het ergens gewoon vastzit na zoiets :j

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 08:35

Goedemorgen dames, zou ik mij hier ook mogen melden?
Ik ben de trotse eigenaresse van een haflinger ruin van 3 jaar, en omdat ik hem een zo goed mogelijke basistraining wil meegeven ben ik op zoek gegaan naar welke methode het beste bij ons zou passen. We zijn uitgekomen bij de klassieke dressuur/Antoine de bodt methode en hebben vanmiddag onze eerste les WADH van Monique de Rijk :) Ben heel erg benieuwd! En ik hoop uiteraard dat het inderdaad de juiste manier voor ons is, zodat Monique mij kan begeleiden in het beleren van mijn knapperd :D er komt een vriendin foto's maken, dus hopelijk kan ik er een paar plaatsen vanmiddag!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 10:06

Hoi , welkom hier. En veel plezier met je les vanmiddag !

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:40

Maris bedankt!! Vond het ontzettend leuk en leerzaam! Hebben een begin gemaakt met dubbele longe, en met aan de hand :) de komende weken gaan we lekker rustig oefenen en over 3 weken weer een les!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:02

Zo ik meld me ook weer even! Paar drukke dagen gehad.

Foto's zien er goed uit Nelleke! Heb op de eerste foto wel het idee dat hij erg op de voorhand wil gaan duiken, maar dat kan uiteraard ook net in het begin van de training zijn geweest.

Ik heb de afgelopen dagen niet veel aan de hand gewerkt. Wel met de kleine aan de enkele lijn, was alweer tijdje geleden en ik kon nu mooi vanaf een afstandje bekijken hoe hij verbeterd in zijn bewegingen, super gaaf!

Hoe was je opleidingsweekend Carolien?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 22:42

Ik heb even een vraag. Sinds ik mijn nieuwe paardje heb en les heb werd mij verteld heel veel voltes en achtjes te stappen. Hoe moet ik die achtjes gaan aanpakken? Ik wil graag weer lange teugel werk gaan doen met d'r. En een kaptoom moet ik nog kopen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 23:02

Je kan het ook aan een halstertouw doen. 8jes is vrij simpel, maar wel heel goed om te doen. Sta aan 1 kant, vraag je buiging om jou heen, loop een half rondje, stel recht, loop voor je paard langs (laat paard niet overkruisen, moet echt rechtdoor). Nu sta je aan de andere kant en kan je die kant buiging vragen. Ik gebruik vaak mijn zweep als een soort binnenbeen om af en toe iets meer te vragen. Even oefenen en je hebt het snel in de vingers.
Denk je dat het gaat lukken? Anders maak ik morgen even een filmpje ;)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:04

Ik denk dat ik het wel snap. Ik werk met een touw halster dus dat moet wel lukken denk ik. Dan kan ik ook met mijn shet bezig gaan ;D

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 23:05

Is zeker een fijne oefening die je met alle paarden mee kunt pakken. Maar zou het niet zo snel aan een hoofdstel doen, dus inderdaad aan een touwhalster, halster of kaptoom. Fijn omdat ze leren omschakelen, ook goed voor revaliderende paarden (met beleid uiteraard).

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:08

Het is vooral voor spier opbouw bij haar. Ze is erg magertjes bespiert op de achterhand. Onder het zadel uit het zich in hoeken afsnijden bij het galoperen en gewoon geen constant tempo kunnen lopen. Dus kreeg het advies met bijzet te longeren. Ik dacht misschien is dit ook wel goed om mee te gaan werken als ik niet kan rijden.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-13 23:13

Met welke bijzet wil je gaan werken? De meeste zetten enkel voor vast en laten achter niet harder werken. Ja, het idee is mooi, paard zou over de rug gaan lopen, buik aanspannen, rug ontspannen en achterhand onderbrengen, maar de praktijk is vaak anders. Zeker bij paarden die al niet sterk op de achterhand zijn.
Ik longeer nooit bijgezet, werk veel liever met alleen de kaptoom.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:15

Mira283 schreef:
Het is vooral voor spier opbouw bij haar. Ze is erg magertjes bespiert op de achterhand. Onder het zadel uit het zich in hoeken afsnijden bij het galoperen en gewoon geen constant tempo kunnen lopen. Dus kreeg het advies met bijzet te longeren. Ik dacht misschien is dit ook wel goed om mee te gaan werken als ik niet kan rijden.

Bochten afsnijden en geen constant tempo kunnen lopen zijn balansproblemen. Los je inderdaad op door haar sterker te maken. Zelf zou ik niet kiezen voor longeren met bijzetteugels omdat ze vaak op de voorhand gaan lopen. Werk aan de hand is zeker een waardevolle optie :j Oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers maken haar zeker sterker en daardoor zal ze haar lichaam beter gaan gebruiken. Heb je al eens op http://www.paardenbegrijpen.nl gekeken, staat veel info op.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:18

Wat ik nog weleens doe bij gewoon longeren is een bandage achter de billen langs (a la Tellington Jones) . Heel soms gebruik ik een goque, of touwtjes a la Lammert, als ze met alleen een kaptoom niet doorheen komt en met een weggedrukte rug en hoofd hoog rondjes gaat lopen sjezen... -O-

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:20

@Rianne ik kreeg de tip om met touwtjes te gaan werken
@Fransje23 Daarom wil ik weer aan de hand gaan werken wil niet de dezelfde fout maken die ik bij mijn vorige jonge paard heb gemaakt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:21

Mira283 schreef:
@Fransje23 Daarom wil ik weer aan de hand gaan werken wil niet de dezelfde fout maken die ik bij mijn vorige jonge paard heb gemaakt

+:)+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 23:29

fransje23 schreef:
Mira283 schreef:

+:)+

Plus ik voor afwisseling wil zorgen. Naast vrijspringen en rijden

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 09:50

Ook weer even bijgelezen, leuk dat we elkaar zo kunnen helpen en tips kunnen geven. Wat een stoer dier is Jonas toch Nelleke! Ik zie ook dat hij nog behoorlijk op de voorhand valt(balans) en daarbij soms te diep wil lopen en zijn kaak daarbij teveel sluit. Ik zou kijken of je hem kunt helpen zijn gewicht eerst meer naar achteren te laten verplaatsen. Dus wellicht kleinere stapjes?

Zelf 3 super gave opleidingsdagen gehad die geheel in het teken stonden van het geven van instructie en het ontwikkelen van de eigen vaardigheden in de onderdelen grondwerk, enkele lijn en de dubbele lange lijnen. Trots op Ise die zich erg goed heeft gedragen en in alle lessen goed kon meekomen. Het werk aan de enkele lijnen doet haar onwijs goed. Het verplaatsen van de achter - en voorhand hielpen haar enorm in haar balans. Gistermiddag afgesloten met les aan de DLL, ze pakte dit ook super op. Vervolgens in alle ontspanning weer de trailer op. Ik heb een goede tip van een collega die met dravers werkt toegepast: watten in de oren tijdens het vervoer(wel eerst op stal gekeken hoe ze hierop reageerde, niet dus :D ). En inderdaad: door het mooie weer veel (motor)verkeer en ze was door het dempen van het geluid rustiger op de spannende stukken(tunnels).Trots op mijn rebelse puber!
Helaas mogen we geen foto's en filmpjes maken tijdens de lessen maar even een foto spammen die ik na de les aan de enkele lijn heb gemaakt , ze wordt steeds knapper <3
Afbeelding