Ik ben benieuwd wat hij van de target vind, dit topic maakt wel enthousiast alleszins
maar ik denk dat stapje voor stapje in mijn achterhoofd houden geen slecht idee is! Niet teveel ineens willen, het moet leuk blijven
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
maar ik denk dat stapje voor stapje in mijn achterhoofd houden geen slecht idee is! Niet teveel ineens willen, het moet leuk blijven
Gekregen van de hoefsmid van de manège, die was er nog eens toevallig de laatste keer dat we met de pony's naar daar zijn geweest, hij herkende hem nog
Maar ben er nog niet aan toegekomen om er echt mee te oefenen, en ik kan wel zeggen van "ik doe het zelf", maar met een beetje vijlen ga ik het niet redden en de hoefsmid had wel nog ideeën om het wel mogelijk te maken om hem te bekappen (zonder dat mens & dier gevaar liepen) dus dan is het denk ik beter nu 1 keer de korte pijn en dan hebben we weer tijd om er verder aan te werken .. Slechte hoeven bevordert het lopen ook niet, en z'n pootjes hebben het al zo moeilijk ...
Heb ik het zelf ook wel moeilijk mee hoor .. Niet zozeer met het "het moet leuk blijven" maar ik heb dan leuke dingen in mijn hoofd en mijn pony vind dat niet altijd net zo leuk als ik, en dat is soms wel moeilijk
Of dan vind [***] het eventjes leuk en daarna niet meer en dan heb ik wel eens
-momentjes. Maar dat betert wel, ik leer steeds meer & meer te genieten van de dingen die hij wel leuk vindt en wel aanbiedt, en dat worden dan ook steeds meer & meer dingen

En ik heb ook het idee dat als ze het zelf uitgeknobbeld hebben en ze daar een enorme beloning (
) voor hebben gekregen dat ze het ook gewoon leuk vinden om te blijven doen, eten is altijd welkom

Heeft [***] vorige week gedaan dus heb hem aan het werk gezien en het is een heel aangename, rustige man die (naar mijn mening) ook weet waar hij het over heeft. Hij bekapt ook regelmatig paarden van 1 persoon die gewoon een hele kudde op een weide heeft lopen, waar ook regelmatig veulens van komen die eigenlijk niet in handen komen en die worden ook door hem bekapt op dezelfde manier als dat hij met [***] gaat doen. Hij heeft een hoefstal en daar worden die paarden dan ingelokt met voer en ze kunnen daar rondspringen en gek doen zonder zichzelf of de hoefsmid te verwonden. Dus moest [***] het moeilijk krijgen kan het weinig kwaad, maar uiteraard hoop ik dat hij het niet moeilijk gaat krijgen, alleen moet je natuurlijk altijd aan de veiligheid denken
Hij krijgt waarschijnlijk ook een pasta om hem wat rustiger/suffer te maken en volgens de hoefsmid moet die combinatie wel lukken om hem te bekappen (hij had het zelfs over beslaan, dus hij ziet het wel heel rooskleurig in
). 
En toen ik later op de dag terugging met halster voor [***] toen stond hij meteen bijna in mijn zak
Maarja, woensdag hem maar nemen voordat de hoefsmid er is (of in de buurt is geweest) en dan komt het wel goed
denk dat op voorhand pakken en gewoon 'normaal' doen geen slecht idee is.
Al lijkt hij vooral problemen met mannen te hebben, en dan met volwassen mensen .. "kinderen" kunnen in zijn ogen niet veel verkeerd doen heb ik het idee ... Heb nu een verzorgster voor hem van 14 jaar en dat gaat geweldig en bij haar gedraagt hij zich gewoon zoals bij mij (even lomp en eigenwijs
) dus dat is wel fijn. Maar volwassenen bekijkt hij toch altijd even, en mannen (en zeker mannen die een raar geurtje meedragen) vindt hij maar niks ... Maarja, een vrouwelijke hoefsmid vinden zal nog niet zo simpel zijn, dus eerst maar eens zo proberen 
Dat wist ik ook wel eigenlijk, in de manege viel hij kinderen gewoon aan, met open mond echt, ooit zelfs iemand recht in zijn gezicht gebeten en die moest naar het ziekenhuis
Ik denk gewoon dat ze te druk waren voor hem, hij kan niet veel verdragen. Hier was hij al zodanig verbeterd en zo'n lief doetje geworden (naar mij althans) en toen ik met hem aan het koord een wandelingetje ging maken, kwamen we voorbij een buurtfeestje met kinderen, die hem graag wilden aaien. Ik al erg enthousiast: ja hoor, hij is super braaf, en toen keek ik opzij naar paardlief en die trok me toch een kwaaie kop naar die kinderen
Maar indien niet is het ook geen ramp natuurlijk, liever een paard dat zich niet door kinderen wil laten aaien dan eentje die de hoefsmid overhoop schopt, als ik eerlijk moet zijn

En dan hoeft leren dmv druk niet slecht te zijn, je kan later nog altijd afbouwen, maar in het begin moet je wel ergens kunnen beginnen en het moet veilig blijven voor alle partijen. 
Maar als het bij die merrie zo duidelijk is dan is het een RBE lijkt mij, heb ik verder geen ervaring mee, maar er zullen er genoeg zijn die dat wel hebben .. Misschien toch even een uitstapje richting Parelli maken voor wat tips die je ook tijdens het clickeren kan gebruiken? 

liljebo schreef:Maar je kunt niet 'gewoon' clicken voor ontspanning. Dat is net te abstract voor een paard.
liljebo schreef:Weet iemand hoe dat zit met balans bij hoef optillen en hoofd laag?
). Als ik dan zijn hoeven wil uitkrabben dan blijft hij gewoon zo staan (misschien doet hij zijn hoofd een heel klein beetje hoger, maar dan is het nog altijd laag
). Dus ik denk dat het wel kan om zijn hoofd laag te houden en tegelijkertijd zijn hoef optillen.
Succes nog verder!