Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:04

Is het een idee zelf een vijl aan te schaffen en zo tussendoor te oefenen (via clickertraining), of reageert hij nog steeds fel op andere mensen?

Ik ben benieuwd wat hij van de target vind, dit topic maakt wel enthousiast alleszins :) maar ik denk dat stapje voor stapje in mijn achterhoofd houden geen slecht idee is! Niet teveel ineens willen, het moet leuk blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:07

Heb een vijl liggen :j Gekregen van de hoefsmid van de manège, die was er nog eens toevallig de laatste keer dat we met de pony's naar daar zijn geweest, hij herkende hem nog :)) Maar ben er nog niet aan toegekomen om er echt mee te oefenen, en ik kan wel zeggen van "ik doe het zelf", maar met een beetje vijlen ga ik het niet redden en de hoefsmid had wel nog ideeën om het wel mogelijk te maken om hem te bekappen (zonder dat mens & dier gevaar liepen) dus dan is het denk ik beter nu 1 keer de korte pijn en dan hebben we weer tijd om er verder aan te werken .. Slechte hoeven bevordert het lopen ook niet, en z'n pootjes hebben het al zo moeilijk ...

Het moet leuk blijven :j Heb ik het zelf ook wel moeilijk mee hoor .. Niet zozeer met het "het moet leuk blijven" maar ik heb dan leuke dingen in mijn hoofd en mijn pony vind dat niet altijd net zo leuk als ik, en dat is soms wel moeilijk :+ Of dan vind [***] het eventjes leuk en daarna niet meer en dan heb ik wel eens ^) -momentjes. Maar dat betert wel, ik leer steeds meer & meer te genieten van de dingen die hij wel leuk vindt en wel aanbiedt, en dat worden dan ook steeds meer & meer dingen :D

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:11

Als de hoefsmid rustig maar vastberaden blijft en niet gaat lopen sjorren en roepen etc, zal dat vast goed komen :)

Ja, voor dat laatste heb ik altijd een beetje schrik. Da's wel het goeie aan clickeren natuurlijk, je moet geduldig wachten tot ze het zelf aanbieden al is het maar een klein beetje, eraan zitten sleuren heeft natuurlijk weinig zin.

Wat ik zelf merk (ook aan de honden trouwens) is dat het trouwens veel beter blijft hangen als ze zélf die klik maken en beslissen: zo, dat wil je, aub. Soms duur het even eer ze het uitgeknobbeld hebben, maar als dan het kwartje valt, dan blijven ze het veel beter onthouden omdat ze er zelf opgekomen zijn. Althans, dat is mijn indruk :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:17

Is volgens mij ook zo :j En ik heb ook het idee dat als ze het zelf uitgeknobbeld hebben en ze daar een enorme beloning ( :P ) voor hebben gekregen dat ze het ook gewoon leuk vinden om te blijven doen, eten is altijd welkom :Y) :))

Hoefsmid zelf is heel rustig :j Heeft [***] vorige week gedaan dus heb hem aan het werk gezien en het is een heel aangename, rustige man die (naar mijn mening) ook weet waar hij het over heeft. Hij bekapt ook regelmatig paarden van 1 persoon die gewoon een hele kudde op een weide heeft lopen, waar ook regelmatig veulens van komen die eigenlijk niet in handen komen en die worden ook door hem bekapt op dezelfde manier als dat hij met [***] gaat doen. Hij heeft een hoefstal en daar worden die paarden dan ingelokt met voer en ze kunnen daar rondspringen en gek doen zonder zichzelf of de hoefsmid te verwonden. Dus moest [***] het moeilijk krijgen kan het weinig kwaad, maar uiteraard hoop ik dat hij het niet moeilijk gaat krijgen, alleen moet je natuurlijk altijd aan de veiligheid denken ;) Hij krijgt waarschijnlijk ook een pasta om hem wat rustiger/suffer te maken en volgens de hoefsmid moet die combinatie wel lukken om hem te bekappen (hij had het zelfs over beslaan, dus hij ziet het wel heel rooskleurig in :)) ).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:32

Ben benieuwd hoe het gaat gaan, het is al goed dat de hoefsmid er zelf veel vertrouwen in heeft :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:35

Hij meer dan ik :))
Toen hij [***] gedaan had liep hij mee naar de weide om [***] eens te bekijken, [***] wist al meteen hoelaat het was, dus die bleef mooi op een afstandje staan kijken (normaal staat hij binnen no time bij je), dus de hoefsmid zegt "kan jij 'm even pakken?" en ik heel stoer "maar natuurlijk" .. Naja, niet dus :') En toen ik later op de dag terugging met halster voor [***] toen stond hij meteen bijna in mijn zak :+ Maarja, woensdag hem maar nemen voordat de hoefsmid er is (of in de buurt is geweest) en dan komt het wel goed :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:49

Oei, zit toch wel heel diepgeworteld precies :) denk dat op voorhand pakken en gewoon 'normaal' doen geen slecht idee is.

Dat merk ik ook wel bij Soldier, ik zou het geen trauma's durven noemen, maar elke vreemde persoon (dierenarts, hoefsmid, buurtkinderen) wordt met platte oren en een hele vieze snuit onthaald. Mijn beide zussen heeft hij al een keer willen bijten en mijn vriendje heeft hij zelfs al goed gebeten (en vriend deed eigenlijk niks). Wat mijzelf betreft zijn die oude patronen doorbroken, wordt altijd vrolijk onthaald met lieve oortjes en een hinnikje, maar zodra er iemand anders in het spel is komt dat oude gedrag weer boven...

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:52

@solleke_noah wat leuk dat je met hem gaat clickeren ik denk dat je je paard daar een groot plezier mee zal doen. En het zou wel leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van je vorderingen ;)

@[***] ik weet niet of je er iets aan hebt maar ik gebruik bij Myrtle ook de intermediate bridge (ik zeg dan jajaja op een rustige toon). Laatst moest ze een vervelend onderzoek door de dierenarts ondergaan en toen vroeg ik haar stil te staan en ging daarna de hele tijd intermediate bridgen, dan klikken, dan belonen. Ik had het idee dat de intermediate bridge ook hielp omdat het haar afleidde.
Laatst bijgewerkt door crosmuller op 20-08-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:53

Zal ik zeker doen, als we vorderen, haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:57

Hier is het wel een probleem :j Al lijkt hij vooral problemen met mannen te hebben, en dan met volwassen mensen .. "kinderen" kunnen in zijn ogen niet veel verkeerd doen heb ik het idee ... Heb nu een verzorgster voor hem van 14 jaar en dat gaat geweldig en bij haar gedraagt hij zich gewoon zoals bij mij (even lomp en eigenwijs :)) ) dus dat is wel fijn. Maar volwassenen bekijkt hij toch altijd even, en mannen (en zeker mannen die een raar geurtje meedragen) vindt hij maar niks ... Maarja, een vrouwelijke hoefsmid vinden zal nog niet zo simpel zijn, dus eerst maar eens zo proberen :+

En vorderen zal je zeker wel doen, je zal het misschien in het begin nog niet merken maar als je dan na een paar maanden terugkijkt heb je wel iets van "joh, dit kon ik eerst allemaal niet" .. Heb ik in ieder geval toch wel regelmatig, ik heb nogal eens momenten dat ik me "erger" op dingen die niet gaan, maar als ik dan bekijk wat wel gaat en wat vroeger niet ging of wat anderen niet kunnen .. tja, dan heb ik toch wel al veel bereikt met mijn eigenwijze pony :j :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:01

Solleke_Noah schreef:
Zal ik zeker doen, als we vorderen, haha :D

Natuurlijk gaat dat lukken, goed opletten op de kleinste pogingen die hij doet :).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:09

@Sabine: Hier zijn vooral kinderen het probleem :) Dat wist ik ook wel eigenlijk, in de manege viel hij kinderen gewoon aan, met open mond echt, ooit zelfs iemand recht in zijn gezicht gebeten en die moest naar het ziekenhuis :\ Ik denk gewoon dat ze te druk waren voor hem, hij kan niet veel verdragen. Hier was hij al zodanig verbeterd en zo'n lief doetje geworden (naar mij althans) en toen ik met hem aan het koord een wandelingetje ging maken, kwamen we voorbij een buurtfeestje met kinderen, die hem graag wilden aaien. Ik al erg enthousiast: ja hoor, hij is super braaf, en toen keek ik opzij naar paardlief en die trok me toch een kwaaie kop naar die kinderen :=

Ik vraag me wel af of dat er ooit uit gaat gaan. Denk het eigenlijk niet, hij doet uiteindelijk al 12 jaar zo...

@crosmuller: ik doe m'n best!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:14

Hmmja, kan best dat het er nooit meer uitgaat, maar misschien als je kinderen kan betrekken in je clickertraining (als je wat verder bent) dat je toch wel wat kan bereiken ;) Maar indien niet is het ook geen ramp natuurlijk, liever een paard dat zich niet door kinderen wil laten aaien dan eentje die de hoefsmid overhoop schopt, als ik eerlijk moet zijn :+

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 12:18

Haha, clickeren op kinderen ^^ Wie weet...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:17

Nou ja, het paard waar ik mij nu dus heb ingelaten schopt al als iemand in de buurt van de achterhand komt... (incl gillen)
Daarnaast slecht te hanteren... gaat nog interessant worden,

Heb in de clickergroep al de vraag gedeponeerd welke tactiek anderen zouden gebruiken en trainers gevraag, maar krijg daar eigenlijk weinig respons.
Jammer.

Ben wel begonnen met zg speedclickeren (op heel hoog reinforcement) en kan nu gewoon de bil aanraken zonder vermoord te worden, en het zal heus wel werken (trainer die ik ken doet het altijd op die wijze) maar ik heb toch het gevoel dat het dat net niet is. Kan het moeilijk uitleggen.
Dus pieker ik nog even over andere mogelijke tactieken.

Neig eigenlijk zelf naar eerst wat andere zaken aanleren, opdat het leert te ontspannen (ze is enorm gestressd als je haar uit de wei haalt, ondanks dat ik direct naast de wei blijf staan)
Ze verwacht gewoon het ergste.
Maar ze moet eigenlijk zeer dringend worden bekapt.
Ze is zeer slecht behandeld door een hoefsmid zonder geduld toen ze pas bevangen was geweest, werd daarna echt problematisch met hoeven, heeft een baasje wat gewend is 'niet zeuren maar doen' en wellicht toch te veel over haar angst heen is gewalst en staat nu op het punt dat ze nauwelijks te hanteren is en niemand vertrouwd en met succes iedereen heeft weggemept wat in de buurt van haar achterhand komt (daar heeft ze dus de grootste issues). Hoeven zijn in erbarmelijke conditie en ze staat eigenlijk op de wachtlijst voor de slacht.
Ze was ooit een leuke kinderpony, bereden en braaf... kun je nagaan hoe een paard verklooid kan worden, te beginnen bij een idioot van een hoefsmid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:30

Altijd moeilijk zo'n dingen ..
Sowieso zou ik ook, en in het begin misschien vooral (je hebt haar nog niet zolang onder je hoede denk ik hé) andere dingen doen, laat die benen & hoeven even voor wat het is en werk met andere dingen, werk aan vertrouwen. Ik merk bij [***] heel erg als ik mijn vooral concentreer op iets met z'n hoeven dat het dan veel moeilijker gaat, terwijl als ik gewoon met hem speel en tussendoor eens een voetje vraag en zo dit veel makkelijker is.

Verder ben ik met [***] begonnen op afstand, friendly van Parelli maar dan met de leadrope, stick, longeerzweep, alles op afstand. Ken jouw paardje natuurlijk niet maar het lijkt me wel zo'n beetje een [***]-type, een type wat dingen opkropt, zich in zichzelf terugtrekt waardoor die rustig lijkt (maar dat binnenin niet is) en als die niet begrepen wordt is schoppen & slaan de enige oplossing.. Mij heeft dat heel erg geholpen, ik ben eigenlijk begonnen dmv een filmpje wat ik ooit hier op bokt heb gezien, volgens mij van Clinton Anderson, dat ging over een jonge mustang en dan de eerste stappen. Misschien is zoiets ook een oplossing, ik weet niet hoe ze reageert op drijvende hulpen enzo, en ik weet niet of je een geschikte roundpen ter beschikking hebt, maar met [***] ben ik in de roundpen begonnen, heb hem laten rennen (dat is iets waar hij zich goed bij voelt om het zo te zeggen) en ben zelf in het midden blijven staan, waarbij ik de leadrope over/achter/tegen/... hem gegooid heb, gewoon puur om zijn reacties te pijlen, of hij echt zo uit het niets zou slaan, maar dat was in zijn geval niet, zijn eerste reactie was vluchten naar voren en als hij dat niet kan dan gaat hij slaan ... Hoe zit dat bij die van jou? Moest dat ook zo zijn kan je daar ook mee beginnen, laat maar lopen in die roundpen en leer haar door middel van de leadrope gooien dat er niks ergs gebeurd, na een tijdje zal je merken dat ze steeds meer & meer gaat accepteren en dan kan je beginnen vanuit stilstand haar overal (met leadrope) aanraken.

Ik wéét dat dit niet de clicker-manier is, maar ik zou het persoonlijk echt niet zien zitten om vlak bij het paard te gaan staan en stapje voor stapje aan te raken en dan de clicken, 1 keer iets verkeerd inschatten en je kan in het ziekenhuis liggen. Ik speel graag met mijn paarden, maar het moet wel veilig blijven, en de basis doe ik dan wel op de "ouderwetse" manier, dat alles duidelijk is en dan kunnen we van daaruit verder. Maar dat is mijn idee natuurlijk maar ;)

Volgens mij maakt het ook heel veel uit met wat voor intentie je iets vraagt aan je paard, ik kan [***] laten lopen in de roundpen of dergelijke, en hij gaat mij daar niet minder graag om zien, maar ik sta daar ook met een houding van "we gaan dit gewoon samen doen" en niet met een houding van "en ik zal jou eens leren wie de baas is". Ik denk dat daar vaak nog meer verschil in zit dan in de manier waarop je iets aanleert ;) En dan hoeft leren dmv druk niet slecht te zijn, je kan later nog altijd afbouwen, maar in het begin moet je wel ergens kunnen beginnen en het moet veilig blijven voor alle partijen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:38

Veiligheid staat voor mij voorop en het is niet zo dat ik een hekel heb aan testen in round-pen, maar daar is totaal niets . Alleen wei. (ze staat bij de eigenaars)
Ze wekt overigens echt geen rustige indruk, dus is wel anders dan boke, denk ik. Ze is enorm gestressd, zodra ze gehanteerd wordt. Strakke kop, kop in de lucht, lijf gespannen, wit van ogen zichtbaar, klaar om te doen wat nodig is om van zich af te slaan. Kan ook niet echt blijven staan.
Ze staat dus niet hier. Dat zou ik wel gemakkelijker worden, maar is geen optie momenteel. Ik ben dus aangewezen op het erheen gaan en beetje klooien net buiten de wei. (in de wei staat haar vriend en toeverlaat, ook voor geen meter opgevoed, dus in de wei werken is niet handig. ) Wei ernaast staat een hengst. Beetje lastige situatie.
Zit dus echt met beperking van mogelijkheden en tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:41

Je hebt ervaring met Parelli toch hé? Klinkt als een RBE moet ik zeggen ;)
[***] is in wezen een LBI maar in stress-situaties wordt het een RBI, hij is dus sowieso al introvert, maar als hij bang wordt dan kan hij gekke dingen gaan doen zeg maar, dan denkt hij niet meer na ;) Maar als het bij die merrie zo duidelijk is dan is het een RBE lijkt mij, heb ik verder geen ervaring mee, maar er zullen er genoeg zijn die dat wel hebben .. Misschien toch even een uitstapje richting Parelli maken voor wat tips die je ook tijdens het clickeren kan gebruiken? :)

Wel moeilijk als je eigenlijk niks qua accommodatie hebt, dan kunnen ze toch eigenlijk niet verwachten dat je ook wat kan bereiken? :=

Ik wilde nog voorstellen om in de weide te beginnen, daar een start te maken met clickeren en leuke dingen doen, zodat ze jouw gaat zien als een leuk persoon en geen persoon die vanalles wil van haar ... Maarja, als die andere je dan steeds lastigvalt schiet dat ook niet op .. Stukje afzetten is ook niet mogelijk?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:19

Nee, geen parelli. Ik heb niets meer met die termen en juist een getraumatiseerd paard is bij mij de oorzaak geweest van de overstap naar het clickeren. Omhooggaan met druk bij een paard wat al veel te veel onder druk heeft gestaan doe ik niet, wil ik niet. Nog nooit echt iets goeds uit zien komen, eerlijk gezegd.

Het is niet de bedoeling dat ik echt met dat paard ga werken (heeft ook weinig nut, want het wordt niet voortgezet -er wordt daarna toch niets mee gedaan- en zelf heb ik met mijn eigen 4 paarden de handen meer dan vol genoeg) maar alleen dat ze leert voetjes optillen.

Dat is mogelijk met speedclickeren,( ken iemand die dat vaak gebruikt) maar ik voel dat dit paard net iets meer nodig heeft.
Maar echt het paard trainen in hantering ga ik dus niet doen.
Is ook niet de bedoeling.
Ik moet dus echt simpelweg de kortste en veiligste weg richting voet optillen hebben en daar pieker ik over.
Ontspanning is waarschijnlijk het eerste wat ik moet zien te halen. Ontspanning en emotiecontrol. Eenmaal ontspannen en onder controle, zou de rest moeten kunnen volgen.
Maar je kunt niet 'gewoon' clicken voor ontspanning. Dat is net te abstract voor een paard.
Heb wel wat getarget en dat kon ze al heel snel. Maar het gaat allemaal wat te gehaast/ongedurig etc.

Heb de vraag gedropt op een clickergroep, zal hem ook eens in de zweedse clickergroep droppen en de nederlandse en heb de vraag zelfs rechtstreeks aan alexandra gesteld, maar ik betwijfel erg of die tijd heeft om op zulke vragen in te gaan. Ik ben vast niet de enige.
Ze verwijst eigenlijk ook door naar een clickergroep met vragen omdat ze vaak trainingsvragen niet kan beantwoorden, maar ik heb al aangegeven dat ze mij daar niet kunnen helpen.

Och... niet geschoten is altijd mis, toch?

Net de d.a hier geweest. Drie van de vier hebben wat vocht op de longen. Sil heeft een harde bal in de hals, mogelijk kraakbeen of iets (had ze al eerder maar groeit vlgs mij beetje), die in de gaten gehouden moet worden. Ze heeft er geen pijn aan, maar als het groeit kan het op de luchtpijp gaan drukken.
Van Hälga is bloedproef genomen voor uitgebreid onderzoek en snot voor onderzoek op droesbacterie.
Nu weer afwachten dus.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:24

Soldier heeft vroeger ook vocht op de longen gehad, bij hem de aanzet naar dampigheid, hij heeft er ook een harde bal op zijn keel aan overgehouden, iets van klieren oid dat geïrriteerd is geweest en niet meer geslonken? (vlak achter de kaak).

Ivm je probleempaard, als het enkel is om de voeten te bekappen en verder niet, zou ik bijna durven zeggen: halsteren, verdoven, voeten laten doen. Maar dat is natuurlijk niet het antwoord dat je zoekt. Zo heb je evt wat meer ademruimte (voeten zijn dan in orde voor enkele maanden) om daarna rustig verder te werken aan het probleem van voeten optillen. Verder zou ik helaas niet weten hoe je dit met clickeren oplost, heb zelf geen ervaring met negatieve dingen omzetten in iets positief mbv clicker..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:25

Tja, en ik heb dan weer niks met speedoplossingen .. Wel het voetjes geven moeten, maar voor de rest niks, dat is ook niet mijn ding (en daarnaast snap ik ook niet waarom een paard braaf voetjes zou gaan geven als die het mens voor de rest totaal niet vertrouwt en je er nog niet eens gewoon mee kan wandelen of dergelijke). Maar succes ermee, hopelijk vind je toch een mogelijkheid :)

Weer afwachten ... altijd het moeilijkste ... Moet je nu ook wat geven voor het vocht in de longen?

Ps: ik heb het verder nergens over omhoog gaan met druk .. ik heb het enkel maar over de friendly game en daar is nergens druk mee verbonden. Over de roundpenwerk kan gediscussieerd worden, maar dat heb ik alleen maar gedaan om te zien hoe hij in bepaalde situaties zou reageren omdat dit mij verder zou helpen, maar ik moest wel samen met dat paard door 1 deur kunnen en niet enkel de voetjes kunnen vragen .. is misschien anders ...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:35

liljebo schreef:
Maar je kunt niet 'gewoon' clicken voor ontspanning. Dat is net te abstract voor een paard.

Misschien dan voor 'hoofd laag' (wat voor ontspanning zou moeten zorgen)? Dus dan eerst zorgen dat je kan halsteren en mee uit de wei nemen, kan vasthouden (of kunnen die dingen al?) en dan oefenen op hoofd laag (of andere volgorde, eerst hoofd laag en daarna halsteren etc) en daarna aanraken van lichaam en later de voetjes?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:49

Visitor, ja hoofd laat heb ik ook aan gedacht. Heb wel al wat getarget, maar dat is onvoldoende.
Halsteren gaat overigens wel. Mee uit de wei nemen alleen als haar vriend meeloopt tot aan de heining, vasthouden kan, maar ze staat niet stil
Aanraken op lichaam kon ik al heel snel. Ik ben alleen bij de achterhand gestopt omdat ik het genoeg vond voor een dag(had al voorbenen opgetild) en omdat ik vond dat er nog teveel spanning in zat en ik twijfelde aan de veiligheid bij het verder gaan. En ik heb liever geen hoef tegen mijn kop.
Heb ook gedacht aan hoofd laag, zoals op een dvd van AK wordt gedaan, maar ik ben niet zeker ervan of dat niet lastig wordt met hoef tillen. Maar goed... kan er natuurlijk wel voor zorgen dat ze rustiger is.
Weet iemand hoe dat zit met balans bij hoef optillen en hoofd laag?

Sabine, je hebt wel gelijk mbt niets hebben met sneloplossingen. Heb ik ook niet. Maar goed... het is niet mijn paard en ik hoef er ook geen paard bij (kan ik er echt niet bij hebben) , maar het is wel hoeven laten bewerken of helaas, pindakaas... snap je? Soort laatste kans, zeg maar.
En die wil ik het paard geven.
Ik zou haar best een aantal weken hier kunnen neerzetten als mijn eigen paarden niet ziek waren en werken met hanteerbaarheid, maar als ze dan bij de eigenaar weer in de wei wordt gezet en hun geen tijd hebben om daar iets mee te doen, schiet je daar weinig mee op. (ze hebben een eigen, drukke zaak)
Nog even afgezien van het feit dat ze haar niet op de trailer krijgen.
Maanden lang een paar keer per week daar gaan trainen onder lastige omstandigheden, met zelf thuis 4 paarden die aandacht behoeven en werk en honden, is helaas ook echt geen optie voor mij. Kom nu al tijd te kort.
Dus het is dit probleem oplossen of niets.

MBt friendly game... het was wel mijn bedoeling om de achterbenen eerst met bv een zweep of iets dergelijks aan te raken, voordat ik met mijn handen erheen ga. Dat is idd bruikbaar. Ik dacht dat je bedoelde..terug naar de parellitraining en die werkt gewoon vanuit opbouwende druk.

S.. verdoven en hoeven doen heb ik aan gedacht. Is ook een optie als dit niet werkt. Maar gezien de complexheid van het probleem, is dat wellicht niet voldoende/kan verdoving en dan hoeven bewerken terwijl ze hulpeloos is ook averechts werken. Ik weet het niet...

edit.. sabine..ik krijg een slijmoplossend middel voorgeschreven voor de paarden

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:30

Zo, ik heb weer bijgelezen. Wat is er veel geschreven.
Wat Visitor zegt wil ik ook aandragen: hoofd laag. Ik denk dat ze prima balans kunnen houden met hoofd laag. Je bindt het hoofd immers niet aan de grond dus hij kan het hoofd weer omhoog brengen. Ik kan bij Kyra ook haar hoeven optillen als ze staat te grazen. Achter nog gemakkelijker dan voor.

Uit veiligheidsoverwegingen kun je misschien gebruik maken van een handschoen op een stok in het begin. In mijn profiel staat wel een foto van Kyra met een wollen poetshandschoen aan een stok. Ik heb haar daar wel op de approach & retreat manier acceptatie van aanraken geleerd. Maar dit kun je natuurlijk ook met clickeren doen.

Als het paard zo enorm gestrest is kun je ook op een andere manier misschien contact maken, mits dat veilig is. Als je naast het paard kunt staan leg je een vlakke hand in het midden van de boeg en een net achter de schoft. Dit is een manier om contact te maken met de hartchakra. Laat je handen daar rustig liggen, adem zelf goed door in je buik, zorg dat je geaard bent en ontspan en probeer met je geest contact te maken met zijn spirit. Sommige paarden vinden dit te intiem en je kunt dan ook je handen boven de huid houden. Misschien is mediteren voor de wei, voor je begint ook een optie. Gewoon even stil zijn binnenin en je contact maken met de natuur en de paarden. Lavendelolie/geur werkt rustgevend. Misschien kun je zoiets ook gebruiken.

Eventueel kun je het paard ook alvast laten targetten op ijzeren gereedschap zoals ene vijl en nijptang en het geluid van ijzeren gereedschappen die tegen elkaar aan botsen. Om maar even de focus van de achterbenen af te halen. Want als straks de achterbenen opgetild kunnen worden en hij schrikt zich een hoedje van het gereedschap en je terug bij af.

Omdat je ervaren bent met clickeren ga ik er vanuit dat je al korte sessies met het paard doet, maar misschien is het een optie om 2x of 3x te trainen per dag. Dan bedoel ik de trainingssessies zeer kort maken (als je nu 5 minuten trainen, dan 3). Gebruik een kookwekker zodat je een idee van tijd hebt. Geef het paard daarna een lange pauze, ga zelf koffie drinken en herhaal het proces. Na een intensieve trainingsdag een dag(en) rust, werkt meestal ook enorm goed.

Hopelijk helpt mijn brainstorm je op weg.

Lauraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 18:33

Hallo, ik ben dit topic tegengekomen en vind het heel interessant. :)
Ik heb nu zelf ook wel een vraag. Ik heb eens geprobeerd om mijn paard te longeren met de clicker (voor hoofd laag enz.), maar als ik klik kijkt hij zo om naar mij en wil eigenlijk meteen zijn beloning komen halen. Moet ik hem dan verder laten lopen en achteraf zijn beloning geven, of mag ik hem naar mij toe laten komen en meteen zijn beloning geven? Dat laatste zou wel heel moeilijk zijn want dan moet ik de hele tijd opnieuw beginnen.

liljebo schreef:
Weet iemand hoe dat zit met balans bij hoef optillen en hoofd laag?

Mijn paard heeft meestal zijn hoofd laag, vooral bij het borstelen (dan valt hij bijna in slaap ;) ). Als ik dan zijn hoeven wil uitkrabben dan blijft hij gewoon zo staan (misschien doet hij zijn hoofd een heel klein beetje hoger, maar dan is het nog altijd laag :+ ). Dus ik denk dat het wel kan om zijn hoofd laag te houden en tegelijkertijd zijn hoef optillen. :j Succes nog verder!

Edit: zie net dat HippoLogic mij voor was :+