Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 14:15

Zeker. 'Staan' = stilstaan. Zodra ik erop zit, click en brokje (ik geef het aan beide kanten, dan buigt hij gelijk even) Maar ik gebruik 'staan' ook als ik om hem heen loop. Het is een commando voor 'waag het niet een stap te verzetten'... en dan op een positieve manier. ;)
Maar je kunt natuurlijk ook 'stay' gebruiken, of elk ander woord; als je er maar consequent mee blijft.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 16:22

Ja ze kent al het commando wachten maar daar trekt ze nu niks van aan en met vd wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-17 17:01

JoycexEnya schreef:
Ik kan niet meer opstappen, zonder dat iemand haar vasthoud, ik ga eerst even mijn pommel bekijken of die niet het probleem is. Ook met een krukje blijft ze niet staan, dus wil met de clicker gaan proberen het eruit te krijgen. Alleen hoe kan ik het beste beginnen, opgezadeld of alleen aan een halster? Ik dacht zelf eerst weer aan een halster en dan steeds stapje verder door op te zadelen. Kan ik wel gewoon rijden of zou ik wachten tot ik gewoon kan opstappen zonder dat ze wegloopt. Mensen zeggen dat ik gewoon boos op haar moet worden, maar ze is best onzeker maar wel super slim. Als ik al op haar boos word wil ze me de komende tijd niet in haar buurt hebben. Dus denk dat boos worden niet gaat werken.

Het is geen pubergedrag hoor (wat anderen ook zeggen)! Je paard wil:
1) of je iets belangrijks vertellen
2) een gedrag vertonen wat in het verleden bekrachtigd is

1) je paard kan pijn hebben en je daarom niet op zijn rug willen hebben om wat voor reden dan ook (zadel knelt, singel, misschien stijg je niet zacht genoeg op, prik je met je tenen in zijn buik, trek je het zadel scheef, ben je in onbalans als je erop zit, beloon je niet genoeg en vind hij het hele rijden niet leuk meer of misschien is het ook kiezen wisselen/mondpijn als ze 5 jaar is)
2) je paard heeft geen pijn maar je hebt (onbewust) het weglopen bekrachtigd en daardoor is het nu 'aangeleerd'.

Voordat je het gewenste gedrag gaat omvormen met de clicker moet je uiteraard lichamelijke ongemakken uitsluiten. Je wilt immers niet dat je paard pijn heeft en zijn communicatie 'wegclickeren'.

Is hij ook anders gedrag gaan vertonen met halsteren, hoofdstel aandoen, opzadelen? Is er iets gebeurd met het krukje waarvan hij misschien geschrokken is?

Succes en hopelijk vind je de oorzaak van zijn gedrag. Het aanleren van naast een opstapje staan is niet zo moeilijk, de uitdaging is uitvinden waarom je paard het niet meer wil.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 17:00

Heel erg bedankt *\o/* ,hierdoor ben ik gaan kijken of mijn pommel nog wel past en ik heb een foto gemaakt en in het boomloze zadel topic geplaatst en zoals ik zelf al dacht is die te krap, ik ga een grotere bestellen, heel erg bedankt.

Ook vandaag een sessie opstappen zonder zadel dus en ook zonder bit is makkelijker eten voor haar haha. Ik ben bij haar veel bewuster op mijzelf en mijn gedrag, als bij mijn fjord.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 07:20

Ik heb dit weekend een Shawna Karrasch clinic gedaan met mijn paard Kyra. Fantastisch. Zo leuk om de veranderingen in alle paarden te zien. Shawna is zo'n leuk mens!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:11

Super leuk :)

Ik ben met opstappen nog steeds aan het klikken voor stilstaan met opstappen. Ik rijd niet heel vaak, dus misschien vaker alleen opstappen en afstappen etc.

Ben nu ook bezig met een hoepel van horse agility de meeste keren tilt ze de benen niet op dus ik ga bezig met de clicker om het springen te markeren

Ook ben ik bezig met een summer challenge van Sb horsemanship academy.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 15:06

Ik ben nu zover dat ik zonder tuig kan opstappen. Hij blijft keurig staan en vindt het alleen een beetje raar dat er geen 'stuur' aan de voorkant zit. Het 'vooruit' knopje doet het en het 'ho' knopje ook. Heel braaf. Volgende stap is sturen alleen op zit, dat moet hij nog leren. Als je altijd gewend bent aan teugelhulp (hij is tuigpaard geweest) dan is dat niet vanzelfsprekend.

aljavi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 23:47

Ik lees mee. Gebruik zelf de clicker veel bij honden, vind het wel interessant om te lezen wat/hoe jullie het gebruiken bij de paarden.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 12:56

Leuke activiteiten!
Ik ben op dit moment met mijn eigen pony bezig om hem ook het compliment aan de linkerkant te laten uitvoeren, hij kende het tot nu toe alleen aan de rechterkant. Verder regelmatig horse agility en gisteren weer eens verder gegaan met iets vastpakken. Daarnaast ben ik nu een Friese merrie aan het trainen om rustig stil te blijven staan, met als uiteindelijke doel dat ze rustig los op de poetsplek kan wachten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-17 18:37

Ik heb ook weer genoeg om aan te werken na mijn Shawna Karrash clinic. Het was zo gaaf om 3 dagen met haar te werken!

We hebben oa aan haar beroemde "From A to B's" gewerkt. Dan ben je met 2 personen en stuur je het paard van persoon A naar persoon B. Je kan een sprongetje in het midden zetten. Paarden worden er erg enthousiast van! Goed voor een "more whoa-than go-horse" zoals Kyra.

Op de foto is Shawna Kyra aan het leren om de achterhand te wenden (zonder druk en met behulp van de target stick). Dat kunnen we nu dus moeiteloos.

Afbeelding

Spoiler alert voor jullie:
Spoiler:
Shawna komt naar de Horse Event! Dus zet het in je agenda en zet alles op alles om deze kans aan te pakken om haar aan het werk te zien. Ze heeft zoveel kennis en is echt een super leuk mens.

Ik ben erg blij dat ik deze kans heb aangepakt om een clinic van Shawna te doen! Het was elke cent waard. We waren met 4 paarden en een handjevol toeschouwers, dus erg kleinschalig en er was veel aandacht voor iedereen. Shawna heeft een passie voor dierentraining (100% R+) en er zit geen 'stop-knop' op haar mond. :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:52

Oww yes...wanneer is ze er? Welke dag?

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 18:54

Super dat het geweldig was bij haar. Het is zo jammer dat er maar weinig clickeraars zijn in de buurt waar ik woon.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 21:35

Shawna is er de zondag 10 september.
En ze komt ook nog meer doen 16-17 september doet ze ook training in Nederland.

Ik volg Deurinck op Facebook. https://www.facebook.com/deurinck/?hc_r ... PI&fref=nf

Zelf nauwelijks meer bezig met clickertraining... zeker niet met paard... sinds mijn ouwe is overleden eigenlijk... heb wel halfslachtige pogingen gedaan met mijn huidige leasepaard maar een of andere manier zet ik niet door.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-17 17:54

@ Floortz: ik weet nog niet alle details. Ze komt ook een gewone clinic geven en er is nog plek voor toeschouwers. Hier is de info over de clinic en als ik meer hoor over Horse Event zal ik het ook delen http://deurinck.nl/shawna-karrasch-ournextstep/

@Evelijn, als je motivatie zoekt zou ik zeker de kans aangrijpen om naar Shawna te komen kijken! Het was zo mooi om te zien hoe de paarden binnen 3 minuten veranderen. Mijn vriendin en collega bij de dierenbescherming is echt heel goed met dieren. Alle dieren vertrouwen haar omdat ze tijd aan ze besteedt, ze gebruikt geen R-, maar ze werkt ook niet met een bridge signal.
Toen ze na de clinic thuis was gekomen begon ze voor het eerst met de clicker te werken. Ze omschreef het zo prachtig: "I have a really good relationship with my horse, but when I started clicker training I discovered a spark in hem I never saw before." <3

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 07:46

Shawna krijgt trouwens maar 20 minuten op Horse Event.... :( dacht eerst dat ik haar misschien daar wel kon gaan bekijken...
Het weekend van 16/17 is voor mij wel een pokke eind rijden.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 11:16

We zijn sws al van plan de zondag te gaan. Roosendaal is 5 uur rijden, en dat red ik niet zo tussendoor.
Ik zit in elk geval op tijd klaar daar :P

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 13:07

Waar woon je dan Floortz?
Gaaf om je ervaring te horen Sandra!
Wel jammer dat Shawna maar 20 minuten krijgt. Ik ga de zaterdag van de clinic met Suzy, dus dat is dan veel meer de moeite waard dan Horse Event voor mij.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 17:21

De andere kant van NL zo ongeveer... :D

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-17 19:50

Hallo allemaal, ik ben net begonnen met clickeren met mijn drie jarige. Die heeft een paar maanden vakantie maar begon zich toch al te vervelen. Begonnen met voedsel weigeren, targetten op een batje en nee schudden. Ik was het intro aan het lezen: hierin staan een aantal basis vaardigheden: maar de foto's/ uitleg werken niet meer. Waar kan ik deze vinden? Mijn dame heeft het super snel door, dus erg leuk om met haar bezig te zijn.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-17 06:28

Sneeuwmaan schreef:
Hallo allemaal, ik ben net begonnen met clickeren met mijn drie jarige. Die heeft een paar maanden vakantie maar begon zich toch al te vervelen. Begonnen met voedsel weigeren, targetten op een batje en nee schudden. Ik was het intro aan het lezen: hierin staan een aantal basis vaardigheden: maar de foto's/ uitleg werken niet meer. Waar kan ik deze vinden? Mijn dame heeft het super snel door, dus erg leuk om met haar bezig te zijn.

Bedankt voor het melden. Geen idee waarom de foto's verdwenen zijn zijn. Ik zal binnenkort nieuwe oploaden

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:35

Fijn! Zijn er nog boeken die jullie mij zouden aanraden?

Edit: ik begin eerst wel aan de blog van Hippologic :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 10:19

En veel met online cursussen; Inge Teblick, Shawna Karrasch, clicker coach
Overigens zijn er op YT ook veel filmpjes te vinden.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 13:26

Floortz schreef:
De andere kant van NL zo ongeveer... :D

Als dat Friesland is, misschien eens contact opnemen met Janine Nicolai? Wie weet wonen jullie bij elkaar in de buurt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-17 21:58

Toen ik nog in Groningen woonde ging ik naar Belgie voor een clicker clinic van Inge Teblick. Tja het is een paar uur in de auto (carpoolen!) maar het was het zeker waard. Ik zou niet te veel focussen op het aantal km's maar op wat je kan leren.... Mijn kennis en ervaring is me niet komen aanwaaien: ik heb er tijd en moeite in gestoken, maar dat vind ik het waard. Just my 2 cents...

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 22:38

Tsja, helaas geeft de werkgever geen vakantiedagen cadeau...het is altijd het dilemma van tijd, zin en geld.
Als je jong bent heb je tijd en zin maar geen geld, als je groot bent verdien je geld en hebt zin maar geen tijd, en als je oud bent heb je tijd en geld maar geen zin meer ;)