Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magic12

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:55

Mijn ervaring is dat je inderdaad beter vaker kort kan oefenen dan weinig en dan heel lang.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:07

@ Sonja: goed dat je daar mee bezig bent gegaan!
Inderdaad, wegstappen kan ook onbalans zijn. Wat ook kan helpen is een pas achterwaarts vragen voordat je 'hoofd laag' vraagt. Met achterwaarts zet je automatisch al het gewicht terug en daarna de oefening hoofd laag in slowmotion uitvoeren. Hoe langzamer, hoe makkelijker het gewicht verdeeld kan blijven.

Die kleine van mij heb ik in augustus gekocht en daarbij heb ik eerst een hele grote/brede basis op de grond gelegd(hij kende op meelopen/vaststaan/poetsen, vrijwel niks). Dus loswerken/grondwerk/dubbele lange lijnen/werken aan de hand/werken aan de enkele lijn/veel wandelen buiten/werken aan de lange teugel en in het najaar heel rustig op mijn gemakje begonnen met beleren. Zadelmak maken/ruitermak maken en zo zat ik vrij snel op het paard. Dus lang is hij nog niet onder het zadel.
Het hangt er bij mij volledig vanaf, ik combineer regelmatig 2 trainingsonderdelen en als ik eerst werken aan de hand doe en daarna rijden, kan ik best zijn dat ik wat korter aan de hand werk en langer rijd of juist net andersom. Ben eigenlijk nooit langer als een half uur aan het trainen, maar dat doe ik bij geen enkel paard eigenlijk(tijdens lessen uitgezonderd).

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:49

@ ijssnuiver, dank voor de tip! Ik lees hem nu pas, maar toevallig heb ik net eerst een paar passen achterwaarts gevraagd voor het hoofd laag.

Je aanpak en opbouw klinkt goed :j Hoe vaak je werkt adh/onder het zadel is dus per week verschillend? Ik wil nu 1x per week een ritje maken en dat opbouwen naar 2x in de komende weken.

Ik blijf me erover verbazen hoe snel paarden nieuwe dingen oppikken, want het leek alsof hij al precies wist wat de bedoeling was. Keurig het hoofd laag en heel langzaam inbuigen zonder een pas naar voren te vallen. Het zag er heel stretcherig uit, al zeg ik het zelf :D Hij begon er ook helemaal bij te zuchten, erg grappig. Daarna begon ik zelf achteruit te lopen, maar dit vindt hij nog lastig. Hij bleef in eerste instantie stokstijf staan. Kunnen ze er moeite mee hebben met die lage halshouding weg te stappen als ze nog wat stijf zijn? Hij staat wel goed aan de stemcommando's, dus uiteindelijk hebben we een paar passen zo gelopen.

Hoe ik hem ga aanleren dat hij door moet blijven stappen als ik naast zijn hals loop, moet ik nog even bedenken... Maar voor vandaag was het genoeg zo, erna schudde hij zichzelf flink uit, dus ik denk dat hij er best wel wat van voelt, die ochtendgymnastiek :D

essteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:55

Wat verstaan jullie onder aan de hand werken?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 12:40

Hmm werken aan de hand is voor mij aan de korte teugel of aan de kaptoom op de grond dressuurmatig trainen vanuit de klassieke rijkunst. En niet vergeten, gymnastiseren ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 13:34

@Sonja: het is inderdaad verschillende hoe vaak ik onder het zadel werk. Ik probeer bij die kleine wel een regelmaat van 3 tot 4 keer per week te houden en dan vaak in combinatie met iets anders. Het kan dus best zijn dat ik bijvoorbeeld 20 minuten aan de hand werk en dan nog even 10 minuten onder het zadel werk ter afsluiting. Dat kun je dan zo intensief maken als je zelf wil.
Bij mijn oudere merrie kan ik soms 2 weken niet rijden en lekker 2 weken vanaf de grond werken in verschillende trainingsonderdelen. Maar die heeft al een hele goede basis onder het zadel en dna is het ook makkelijker om haar na die 2 weken weer op te pakken(opstappen en wegrijden principe).

Klinkt goed hoe je bezig bent!
Voor het meelopen naast de schouder zou ik in de aanleerfase even voor simpel gaan. Dus dat je paard gewoon leert meelopen terwijl jij bij de schouder blijft lopen, zonder dat je nog dingen als buiging/voorwaartsneerwaarts gaat vragen. Let er dan wel op dat je niet te lang in die fase blijft hangen. Zodra hij begrijpt dat hij gewoon kan meelopen als je op dat punt blijft lopen, kun je meteen beginnen met het gymnastiseren. Dus eerst Voorwaartsneerwaarts en een beetje buiging vragen naar de kant die je op wil en dan vanuit het binnenachterbeen vragen om weg te stappen, binnenachterbeen aanwijzen en opbouwen naar aantikken, zodat hij met het weglopen deze eerst gebruikt en onder de massa brengt.

RianneH schreef:
Hmm werken aan de hand is voor mij aan de korte teugel of aan de kaptoom op de grond dressuurmatig trainen vanuit de klassieke rijkunst. En niet vergeten, gymnastiseren ;)

Hier sluit ik me bij aan. Eraan toevoegen wil ik het werken aan de lange teugel. Voor mij is dit ook nog werken aan de hand omdat ik hetzelfde werk doe als aan de korte teugel, maar dan met een langere teugel. Ik loop dus op een andere positie wat afwisseling brengt en je paard leert om wat zelfstandiger te worden. Maar het is nog steeds gymnastiseren en dressuurmatig trainen(en voor mij is dat ook weer vanuit de klassiek/academische rijkunst).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 13:44

Ik werk vrijwel niet aan de lange teugel, dus zette dat er niet bij, maar in principe valt het er zeker onder!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 15:49

Dat vermoedde had ik al inderdaad, maar omdat ik dat wel regelmatig doe is het voor mij wel echt een onderdeel van het werken aan de hand :) .

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:28

Weer even bijgelezen. Ook ik werk in grote lijnen net als Anne(ijssnuiver). Wellicht omdat we vanuit dezelfde opleiding hiermee allebei goede ervaringen hebben en resultaten zien . Alleen het rijden is voor nog bijzaak. Ik verwacht juist door een goede basis op de grond in het rijden straks de voordelen terug te zien en voelen.
Sonja: denk ook aan je eigen intentie: richt je energie voorwaarts als je moeite hebt om voorwaarts te blijven als ten hoogte van de schouder loopt. Voor mij werkt juist het tegenovergestelde. Ise loopt graag te hard, dit heeft met balans maar ook een stukje karakter te maken. Dus ik richt mijn energie en intentie echt op rust en dat werkt zo gaaf, denk ook aan je ademhaling.

Wat betreft het WADH, hier valt voor mij ook het werk aan de enkele en dubbele longe voor mij onder. Ik combineer vaak 2 in 1 training.

Afgelopen week intensieve Parelli trainingen gedaan en het kwartje lijkt te vallen. WADH ging fijn, vooral letten op mijn focus en dan komt de rest vanzelf. Gisteren heb ik Ise al naar de opleiding gebracht, een flinke rit van bijna 2 uur op de trailer wat ze ondanks de spannende tunnels super heeft gedaan. Nu een paar dagen paardloos, wel vreemd maar heerlijk hard gelopen en zo nog even in de tuin aan de gang.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:37

Ik merk inderdaad heel duidelijk wat een goede basis op de grond nu geeft onder het zadel. Ik op zoveel dingen terugvallen, waardoor ik onder het zadel eigenlijk alleen maar ruiterhulpen hoef te koppelen aan datgeen wat hij al kent vanaf de grond. Uiteraard moet hij nog wel steeds balans en kracht opbouwen onder het zadel, dat is tenslotte toch even anders dan op de grond zonder zadel en ruiter.
Goed dat Ise al op school staat :) . Jullie hebben aankomend weekend weer opleiding dan?

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:52

Inderdaad Anne, vrijdag mogen we weer! Nu kan Ise goed acclimatiseren en Astrid gaat in ieder geval 2 x met haar trainen. een hoop nieuwe indrukken en Ise verhuisd over ruim 1,5 week ook nog eens naar de nieuwe stal.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 13:36

Ik vind zelf eigenlijk dat longeren (enkele en dubbele) niet onder werken aan de hand valt. Het is wel een hele goede aanvullen natuurlijk, maar er zitten toch wel wezelijke verschillen tussen.

Bij Mo hebben we wel duidelijk gemerkt hoeveel zo'n basis kan doen, ik ga zeker weten Andantino ook zo opleiden :)

Even fototopic spammen, geen adhw-foto's, maar toch ;)
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... p=84479291

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:24

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 17:51

Werken aan de hand is voor mij echt het werken met de korte teugels, naast de schouder (of tussen schouder-hoofd), omdat er voor de rest van de disciplines al een andere benaming is :P

Wij zijn lekker bezig! Afgelopen les ging super, aantal passen travers erg goed gedaan terwijl dat voor ons allebei nieuw is!

Wijken en appuyeren gaan steeds beter, renvers kost minder moeite, de stelling bij het schouderbinnen wordt beter en de oefeningen in draf gaan ook soepeler. Ik kan niet wachten waar we eindigen eind v/d zomer :D

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 18:12

Ik vind werkwn aan de lange lijnen ook aan de hand werken.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:41

Hmm, ik had gehoopt hier vandaag een mooi filmpje te kunnen plaatsen, maar ik kwam erachter dat ik een vrij essentieel onderdeel mis: over de hoefslag stappen! Dat is al enige tijd een 'issue', maar aangezien ik altijd direct de dijk op rijd, had ik daar tot vandaag niet zo'n last van. Longeren in dezelfde bak gaat wel goed, dus ik was eigenlijk een beetje vergeten dat we deze ruzie nog moesten beslechten... De camera stond wel aan, hier een zeer korte impressie:

Tot zover de lange teugels dus (al kun je dit meer lange lijnen noemen misschien, maar het doel is toch echt werken adh). Dankzij de gouden tip van een stalgenoot heb ik dit probleempje uiteindelijk opgelost door hem aan een gewoon halster+touw over de hoefslag te laten stappen met een lange dressuurzweep in mijn binnenhand. Bij stilstaan kreeg hij een tikje en bij naar voren schieten hield ik de zweep voor hem omhoog... Na 20 minuten waren we dan zo ver dat hij links- en rechtsom braaf over de hoefslag stapte... Dus dat wordt speerpunt de komende week, anders gaan we nooit verder komen!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:44

Hahaha, moet wel lachen om je filmpje :D Work in progress!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:56

:D wat een leu :D filmpje gelijk weer vrolijk gestemd, ach joh komt wel goed met wat oefenen

hier van de week weer les gehad en ging echt al weer en pak beter :D geen levades meer, al stuk beheerster zelfs aan de moeilijke kant, lesgeefster zei het ook dat we veel vooruit waren gegaan *\o/* vrijdag komt de osteopaat ik hoop dat die iets vind dat ik eindelijk eens zeker weet of er nu iets is of niet waarom ze zo veel lastiger is op de ene kant of dat het echt pure stijfheid is ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:41

Haha, altijd leuk om te zien dat anderen ook tegen bepaalde problemen aanlopen :Y) :+

Ik heb een vraagje .. werken jullie voornamelijk met kaptoom? Of andere?
En hoe weet je wat voor kaptoom bij je (pony) past? Of hoe bepaal je welke je neemt? Want je hebt er zoveel verschillende soorten in .. Ik weet iets van met ijzer in de neusriem en zonder ... maar verder...

Ik heb een Rambo Micklem Multi en daar zit ook een ringetje aan, dacht eerst die gewoon als kaptoom te gebruiken (en dan als sidepull voor met 2 teugels of dubbele longe ofzo), heb ik ook altijd gedaan. Maar vorige week nog eens aan gehad bij de pony en hij kan zich moeilijk uiten door dat ding .. en dat vind ik toch wel belangrijk. Heel stom hoor, maar hij kan dus moeilijk likken/kauwen en al helemaal moeilijk geeuwen, door de neusriem die onder de kin vast zit .. En aangezien ik mijn reacties & vragen baseer op zijn reacties is dat niet altijd handig, en het is natuurlijk ook niet fijn voor hem als hij wil geeuwen en zijn mond maar een stukje open krijgt := (snoepjes aannemen gaat ook moeilijk, en dat vindt hij ook niet fijn natuurlijk :Y) :)) ).

Dus ik zoek iets wat gewoon om de neus zit, onder het kaakbeen, en de mond zoveel mogelijk vrij laat. Heb verder alleen touwhalsters en gewone halsters dus moet ik even kijken wat of hoe ..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 14:50

Een kaptoom hoort vrij strak te zitten, anders gaan ze schuiven, en verliezen ze daarmee de werking. Als je zoals jij aan geeft wil dat hij zijn mond kan openen, kan je denk ik beter niet investeren in een vaak dure kaptoom.
Ik werk ook regelmatig met het hoofdstel, mij lijkt me dat je deze combinatie (evt alleen een bit, dus zonder neusriem) het beste voor jou zal werken. Een touwhalster gaat veel te veel schuiven. Bij een paard die hoog in de opleiding is geef je hele kleine signalen, maar zeker bij een beginnende combinatie zijn de hulpen vrij groot. Als je dan telkens een oefening moet onderbreken omdat de kaptoom scheef zit, ben je lang bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:59

Ook niet met kaptooms die echt rond de neus zitten?
Zeg maar dit:
Afbeelding

Ipv dit:
Afbeelding

Dus zonder kinriempje.

Een bit is geen optie, dan moet ik echt een zoektocht gaan starten naar wat bit hij fijn vindt en of ik zo'n bit ga vinden is weer een andere vraag. Hij heeft heel weinig plaats in zijn mond (zelfs zijn tong is eigenlijk al te groot := ) dus ik vind het niet eerlijk naar hem toe daar ook nog een bit in te steken. En met bit gaat hij enorm hoofdschudden en klooien .. dus het zal niet fijn zitten lijkt mij. Misschien is er wel een bit te vinden dat wel werkt voor hem, maar zoals gezegd zie ik die zoektocht eigenlijk niet zitten :o

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 15:12

Dat is toch echt hetzelfde riempje, alleen op de onderste foto zit hij vrij laag en los en op de bovenste juist wat hoger. Met de eerste foto zal geeuwen ook niet gaan, snoepje aannemen zal met beide wel lukken, maar kauwen en slikken is gewoon even oefenen. Als hij eenmaal gewend is aan het gevoel zal het geen probleem meer zijn. Mijn KWPNer had in het begin steeds een mond vol kwijl die hij niet kwijt kon, maar na een paar keer snapte hij hoe het werkte en ging hij juist netjes schuimen om te lippen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 15:21

oliebol, heel stuk getyped, nu weg.

Bottomline, ik denk niet dat het veel uit maakt welke neusriem je kiest. Want, het gewricht tot openen zit aan het einde van de kaak, tussen de lage en de hoge in zit niet nog een gewricht dat kan openen. Het zou wellicht iets schelen in hoeverre de neusriem los moet, maar los moet die zeker.
Het probleem met losjes is dat als je een hulp van opzij geeft het gaat schuiven. En daarmee ben je de hulp kwijt, want, je vraagt niet meer het hoofd opzij, nu vraag je alleen de neusriem mee te gaan met de druk. Natuurlijk zal er nog wel iets doorkomen bij het paard, maar er is veel ruis.

De drukplek waar de achterkant van de neusriem komt is natuurlijk wel anders bij beide en misschien vind jouw paard het hoog ingestelde wel heel fijn. Op de laatste foto hangt te kaptoom ook wel vrij laag, dan werk je wel scherp in.
Is dat vooral het probleem bij de Micklem? Dat die in de holte van zijn kin vast gemaakt moet worden? Wat je kan doen is kijken hoeverre alles schuift wanneer je gaat werken aan twee teugels. Hoewel ik bang ben dat je dan nog best veel beweging in de kaptoom hebt, kan je tenminste met de buitenhand iets stabiliseren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:06

Dat is inderdaad het probleem :j Zit echt letterlijk een kinriem aan (hoort ook zo) en dat hindert heb ik het idee. Heb daar "vroeger" niet zo bij stilgestaan, pony uitte zich ook niet zo .. nu doet hij dat wel en vind ik het niet fijn om hem te beperken door alles dicht te snoeren om het even grof te zeggen :+

Maar als ze met een aangesloten hoge neusriem ook niet kunnen geeuwen dan schiet het natuurlijk niet op, dat idee van mij :Y) Alhoewel een touwhalster toch ook niet echt los zit (of hier toch niet, er zijn er natuurlijk waarvan het touwhalster hangt zoals de kaptoom op de 2e foto :+ ) en daar heeft hij dat probleem niet. Maar misschien zit het toch losser dan zo'n kaptoom inderdaad, kan het zo niet meteen zeggen.

Schuiven doet die Micklem trouwens ook, zowel met longe als met 2 teugels (waarbij ik inderdaad zelf kan stabiliseren, maar is toch moeilijk allemaal). Dus daar was ik ook al een oplossing voor aan het zoeken, ik twijfel nu alleen heel erg of ik die wel ga vinden, iets wat alles wat ik wil combineert, haha.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-13 16:15

Ik ben bang van niet helaas. Want een Micklem is al iets wat veel combineert, en als die al schuift.. Eigenlijk is het vrij logisch, als het te los zit schuift het omdat je met die druk vanaf de zijkant werkt.

Ik ben er niet fan van, maar je zou eens kunnen kijken naar touwhalsterkaptooms. Volgens mij zijn die hier eerder voorbij gekomen, van een belgische ruiter..?
En had Nelleke niet een kaptoom van touw gemaakt? Hoe zat die ook alweer vast? (psst Nelleke?) Misschien mogelijk om eens te proberen zonder direct arm te worden..

En waarom wil je jouw paard de kans geven om te geeuwen tijdens het werken? Doet hij dat veel? Ik geef de mijnen wel de mogelijkheid om te kauwen en te slikken, maar geeuwen doen ze eigenlijk nooit. Misschien een enkele keer naar heel hard werken, maar die neiging ontdek ik vrij weinig.

Edit gevonden:
http://s27.photobucket.com/user/nelleke ... 6.jpg.html