Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Hoe vaak je werkt adh/onder het zadel is dus per week verschillend? Ik wil nu 1x per week een ritje maken en dat opbouwen naar 2x in de komende weken.
Hij begon er ook helemaal bij te zuchten, erg grappig. Daarna begon ik zelf achteruit te lopen, maar dit vindt hij nog lastig. Hij bleef in eerste instantie stokstijf staan. Kunnen ze er moeite mee hebben met die lage halshouding weg te stappen als ze nog wat stijf zijn? Hij staat wel goed aan de stemcommando's, dus uiteindelijk hebben we een paar passen zo gelopen.

RianneH schreef:Hmm werken aan de hand is voor mij aan de korte teugel of aan de kaptoom op de grond dressuurmatig trainen vanuit de klassieke rijkunst. En niet vergeten, gymnastiseren

. Jullie hebben aankomend weekend weer opleiding dan? 

? 
wat een leu
filmpje gelijk weer vrolijk gestemd, ach joh komt wel goed met wat oefenen
geen levades meer, al stuk beheerster zelfs aan de moeilijke kant, lesgeefster zei het ook dat we veel vooruit waren gegaan
vrijdag komt de osteopaat ik hoop dat die iets vind dat ik eindelijk eens zeker weet of er nu iets is of niet waarom ze zo veel lastiger is op de ene kant of dat het echt pure stijfheid is ofzo

(snoepjes aannemen gaat ook moeilijk, en dat vindt hij ook niet fijn natuurlijk
).
) dus ik vind het niet eerlijk naar hem toe daar ook nog een bit in te steken. En met bit gaat hij enorm hoofdschudden en klooien .. dus het zal niet fijn zitten lijkt mij. Misschien is er wel een bit te vinden dat wel werkt voor hem, maar zoals gezegd zie ik die zoektocht eigenlijk niet zitten
Zit echt letterlijk een kinriem aan (hoort ook zo) en dat hindert heb ik het idee. Heb daar "vroeger" niet zo bij stilgestaan, pony uitte zich ook niet zo .. nu doet hij dat wel en vind ik het niet fijn om hem te beperken door alles dicht te snoeren om het even grof te zeggen 
Alhoewel een touwhalster toch ook niet echt los zit (of hier toch niet, er zijn er natuurlijk waarvan het touwhalster hangt zoals de kaptoom op de 2e foto
) en daar heeft hij dat probleem niet. Maar misschien zit het toch losser dan zo'n kaptoom inderdaad, kan het zo niet meteen zeggen.