Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 20:31

Is hier iemand die piaffe, pasage, etc. doet aan de lange teugel?
Of weten jullie daar filmpjes van op youtube?

Ik ben bezig met de piaffe en soms een stukje halve passen.
Ik zou het leuk vinden om daar beeldmateriaal van anderen van te zien :D

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 21:57

Ik geef dit topic even een shopje. Ben het steeds interesanter gaan vinden maar zie door alle bomen het bos niet meer. Iemand die misschien een fijne basis heeft om mee te kunnen beginnen, iemand die kan helpen? :o

Wat zijn dingen waar je op moet letten? Wat zijn go's en no-go's?
Ik kan de pony inmiddels al rond sturen sneller, langzamer laten gaan, halthouden, draven, zoekt al mijn hand op. Ben heel benieuwd hoe ik dit later kan gaan uitbreiden.

Ik sta nu achter de pony en gebruik ene longeer singel met de teugels er doorheen, weet niet of dit de correcte manier is, dit werd mij eerder aangeraden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 03:23

maava schreef:
Ik geef dit topic even een shopje. Ben het steeds interesanter gaan vinden maar zie door alle bomen het bos niet meer. Iemand die misschien een fijne basis heeft om mee te kunnen beginnen, iemand die kan helpen? :o

Wat zijn dingen waar je op moet letten? Wat zijn go's en no-go's?
Ik kan de pony inmiddels al rond sturen sneller, langzamer laten gaan, halthouden, draven, zoekt al mijn hand op. Ben heel benieuwd hoe ik dit later kan gaan uitbreiden.

Ik sta nu achter de pony en gebruik ene longeer singel met de teugels er doorheen, weet niet of dit de correcte manier is, dit werd mij eerder aangeraden.

Fijn dat sturen en tempo goed gaat!
Ik denk dat je je even moet beseffen dat ernaast niet heel veel anders is dan erop. Oftewel, als je in het zadel had gezeten en deze basis hebt, wat was je dan mee gaan pakken?
Persoonlijk zou ik kijken of je wat passen schouderbinnen/buiten mee kan gaan pakken, achterwaarts, en lekker veel (afwisselend) stuurwerk. Verder ligt het echt aan je pony, wat hij/zij makkelijk en moeilijk vind, dan kan je daaraan werken. Is ze stijf links of rechts, komt een achterbeen niet helemaal lekker mee, achterhandgebruik,...

Ik denk niet dat er 1 correcte manier is. Als het werkt voor jou en je pony, is het prima :) Persoonlijk loop ik liever naast de achterhand omdat mevrouw nog wel eens losse achterbenen kan hebben, bijvoorbeeld. Verschilt echt per combinatie.

maava

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 08:46

Heelveel ervoor waren wij er niet mee bezig, de pony was een tijdje uit de running. Verder gebruik je voor zijgangen etc met het zadel je benen, hoe geef je die hulpen door met de lange teugel? Word dat dan druk van jezelf?
Fijn dat er iedergeval niet een correcte manier is, hoe ik nu loop vind ik wel fijn. :D

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 09:47

Ik werk met mijn pony's aan de dubbele lange lijnen, dus met longeersingel. De hulpen voor wijken en schouderbinnenwaarts geef ik met de lijnen ipv benen. De lijn waar het paard voor opzij moet (dus bijv. de linkerlijn bij wijken naar rechts = wijken voor het linkerbeen/linkerlijn) komt daarbij duidelijk tegen de achterhand te liggen en neemt die mee, de lijn waar het paard naartoe moet (in mijn voorbeeld de rechterlijn) beweegt van het paard af om ruimte te maken. Bij sb eigenlijk hetzelfde; de binnenlijn tegen de achterhand, de buitenlijn maakt ruimte.
Afbeelding

Travers en appuyeren vind ik in combinatie met een longeersingel niet handig; ik wil namelijk de lijn waar het paard naartoe moet stellen en buigen over de rug leggen en de longeersingel belemmert daar dan in. Dat kan ik dus aan de lange teugel doen. Tot nu toe vond ik mijn paard nog niet klaar voor de lange teugel; hij gaat dan duiken met zijn hoofd (naar rollkur) of is de weg kwijt omdat er meer vrijheid/beweging in de lijnen zit zonder extra 'steunpunt' in de longeersingel. Ik kan het binnenkort wel weer eens proberen, laatste keer is toch al gauw een half jaar geleden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-17 17:23

Hoi
Sinds maart heb ik een driejarige hengst. (Wordt september gecastreerd).
Maar aangezien hij veel angsten had en quasi getraumatiseerd was doe ik rustig aan. Hij heeft daarom tot twee weken enkel maar op de wei gestaan met vooral oefenen op aanrakingen en voetjes optillen.
Er heeft een zadel opgelegen puur voor gewenning.
Osteopaat bij geweest voor zijn rug en achterhand want die gebruikte hij totaal niet goed (geen flexibele beweging bij lopen).

Nu staat hij sinds twee weken op een manege gestald. Dit gaat erg goed. Hij laat zich al een stuk beter begeleiden van de wei naar stal etc.

Heb het longeren gestart wat rechtsom ook al een stuk beter gaat stap en draf. Linksom ging al goed en daarbij neem ik al korte stukjes galop mee, maar rechtsom was die panisch voor vandaar dat ik rustiger doe.

Nu wil ik tot 2018 de basis aanleren vanaf de grond. Ik heb een longeersingel en dubbele longe. Heb ook ervaring met deze methode.
Hebben jullie tips voor een aantal basisoefeningen die ik zeker niet mag vergeten?

Hij is van 13 mei 2014 dus ruim 3 nu.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:42

Hier in dit topic staan veel tips. Persoonlijk zou ik zeggen als het paard onervaren is en jij ook om dan absoluut les te nemen hiervoor :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 19:50

Art_Ificious schreef:
Hoi
Sinds maart heb ik een driejarige hengst. (Wordt september gecastreerd).
Maar aangezien hij veel angsten had en quasi getraumatiseerd was doe ik rustig aan. Hij heeft daarom tot twee weken enkel maar op de wei gestaan met vooral oefenen op aanrakingen en voetjes optillen.
Er heeft een zadel opgelegen puur voor gewenning.
Osteopaat bij geweest voor zijn rug en achterhand want die gebruikte hij totaal niet goed (geen flexibele beweging bij lopen).

Jij gaat ook snel door je paarden heen. ;) Vorig jaar als ik me goed herinner Harvey, toen die ondervoede dravermerrie die toch manegewerk moest blijven doen, en nu een hengst? Ik ben wel benieuwd naar wat daar nu weer voor verhaal achter zit?

Zeker omdat het een hengst is en je geen tot weinig ervaring hebt met lichamelijk correct grondwerken of rijden zou ik hier ook een professional bij halen om jullie hierin te begeleiden. Aan de lange teugel is voor hele veel paarden ook niet het begin van de opleiding maar zelfs het eind. [***] is bijvoorbeeld lichamelijk nog steeds niet sterk en stabiel genoeg om aan de lange teugel hulpen te volgen, dus werk ik met hem nu eerst nog aan de hand, en ook al heb ik daar al zo'n 20 jaar ervaring in, toch ook nog met regelmatig les omdat hij lichamelijk ook niet de sterkste is en dat wat we doen wel echt goed moet gebeuren.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:31

Juist met een jong paard kan je heel goed beginnen met lange teugel. Je kan leren sturen, halthouden, spieren opbouwen en wijken etc etc. Is juist leuk met een jong paard. Natuurlijk wel kijken hoe ver je gaat met de oefeningen en deze aanpassen aan het niveau en de mogelijkheden van het paard op dat moment.
Maar met een jonkie zou ik wel zorgen dat je weet wat je doet. Inderdaad dan les nemen.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 20:54

quintusgl schreef:
Juist met een jong paard kan je heel goed beginnen met lange teugel. Je kan leren sturen, halthouden, spieren opbouwen en wijken etc etc. Is juist leuk met een jong paard. Natuurlijk wel kijken hoe ver je gaat met de oefeningen en deze aanpassen aan het niveau en de mogelijkheden van het paard op dat moment.
Maar met een jonkie zou ik wel zorgen dat je weet wat je doet. Inderdaad dan les nemen.

Sturen en halthouden wist ik al wel. Heb lange/dubbele longe gedaan met meerdere paarden.
Maar ik doelde meer de iets moeilijker oefeningen, schouder voor en middendraf.
Dat ik via de grond al een zeer goede basis voor hulpen erop kan zetten. Bedoeling is om pas in 2018 met inrijden te starten. Dan is hij bijna 4. Mooi toch?

Een lesgever ken ik ook al. Heb met mijn vorige pony ook al wat les gehad met longeren en rechtrichten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:22

Lesgever waarover ik spreek is iemand die ook op bokt zit. Weet niet onder welke naam, maar ze heet M. Van Vliet
Zij is in ieder geval iemand waarvan ik graag opnieuw wil gaan bijleren, mijn ervaringen met haar zijn erg positief.

Uiteraard had ik ook graag tips van bokkers zodat ik al een start kan maken met mijn paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 22:53

@ quintusgl: als een paard door een rugblessure zijn achterhand totaal niet gebruikt zoals Art_Ificous schrijft, dan kan het werken aan de lange teugel voor sommige paarden toch echt te ingewikkeld zijn.
[***] heeft bijvoorbeeld een probleem in zijn lendenen (staan bol) waardoor zijn voorhand heel flexibel is, zijn benen ook heel flexibel zijn en zijn rug het liefst altijd recht blijft. Als je dan aan de lange teugel werkt dan verandert hij op elke teugelhulp in een soort spaghettisliert; zijn hals buigt elke kant op die je vraagt en zijn lichaam doet totaal iets anders/loopt gewoon door. Bij zo'n rugpatient die een soort hypermobiliteit combineert met hyperstijfheid kun je beter naast de schouder kunt lopen zodat je die bij elke teugelhulp steeds goed neer kunt zetten. Zo voorkom je dat op een teugelhulp naar rechts de schouders naar rechts/links/rechtdoor uitzwaaien en het lijf daarachter weer iets totaal anders doet.
Als je naast de achterhand loopt, dan kan dat niet, want dan heb je alleen een directe inwerking op de achterhand en de mond. Juist die schouder bepaalt bij rugpatienten echter of een bocht op een gezonde manier genomen wordt of niet.

Ik moet zeggen dat ik zelf ook altijd dacht dat werken aan de lange teugel voor ieder paard was en voor ieder paard goed was, maar sinds [***] ben ik daar wel op teruggekomen. Maakte niet uit hoeveel ervaring ik zelf al meebracht in mennen en werken aan de lange teugel; het lukte niet met hem. Dus ben ik er maar mee gestopt, en kreeg vervolgens van twee afzonderlijke revalidatietrainers te horen dat werken aan de lange teugel ook totaal niet geschikt voor hem is omdat hij dat nu nog op geen enkele manier tot een goed einde kan brengen, stomweg omdat hij nog echt iemand nodig heeft die steeds weer vertelt wat de schouder bij elke teugelhulp moet doen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-17 23:48

Werken aan de lange teugel vind ik wel echt erop of eronder werk. Ik zou het niet met elk paard doen.

Maar... met goede begeleiding kan veel :j gewoon kijken met een extra paar ogen en hulp wat kan is prima.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:49

Hoi!
Ik doe met mijn 20 jarige merrie al een tijdje lange teugel
Ze kan:
Stap
Draf
Galop
Sturen
Achterwaarts
Een beetje schouder buiten
Weet iemand wat ik nu met haar kan oefenen en hoe ik daarmee kan beginnen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:50

yarkayunda schreef:
Hoi!
Ze kan:
Stap
Draf
Galop
Sturen
Achterwaarts

Leuk begin! Je kunt doorgaan met de travers, schouderbinnen en een stukje wijken.

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 15:55

Caira schreef:
yarkayunda schreef:
Hoi!
Ze kan:
Stap
Draf
Galop
Sturen
Achterwaarts

Leuk begin! Je kunt doorgaan met de travers, schouderbinnen en een stukje wijken.

Hoe doe je dat en hoe begin je daarmee?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:26

Het handigst is om een lesje te nemen; dat legt een stuk makkelijker uit dan op digitaal papier. Ook Jan de instructrice dan zien wat er gebeurt en wel/niet goed gaat en zonodig bijsturen.

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:44

Mag ik binnenvallen met een vraag?
Welke lijnen gebruiken jullie?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 16:55

Voor dubbele lange lijnen die van Emiel Voest (6,5 meter per stuk), voor lange teugel een slofteugel (die ik dan als normale teugel bevestig), of twee leadropes van Voest (4,5 m per stuk)

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 01:44

Door iemand speciaal gemaakte lange lijnen van zachte stof dubbel op elkaar genaaid met druksluiting

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:04

Slofteugel

Freyjafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:26

Ik zou graag willen beginnen, weet iemand een instructeur in de buurt van Utrecht? :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:20

Freyjafan schreef:
Ik zou graag willen beginnen, weet iemand een instructeur in de buurt van Utrecht? :)

Zo 123 niet, maar mocht je een groepje bij elkaar kunnen vinden(mag in verschillende trainingsvormen). Dan kom ik graag een dag jouw kant op.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:26

ijssnuiver schreef:
Freyjafan schreef:

Zo 123 niet, maar mocht je een groepje bij elkaar kunnen vinden(mag in verschillende trainingsvormen). Dan kom ik graag een dag jouw kant op.

Ik heb ook interesse in de buurt van Utrecht :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:28

__Suzanne__ schreef:
ijssnuiver schreef:

Ik heb ook interesse in de buurt van Utrecht :)

Het zou voor mij mooi zijn als ik minimaal een dagdeel kan vullen met lesgeven. Dan kunnen jullie de reiskosten onder veel mensen delen en kunnen we er het maximale uithalen.