Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eigenlijk zou ik best wat kunnen targetten en kleine oefeningen .. alleen zit ik dan te dubben over waar ik dat moet doen, de piste is gewoon een zandbak momenteel, en dat zand is ook heet ... dus lijkt me ook niet aangenaam. In de weide is wel (veel) schaduw maar kan ik gewoon gaan 'werken' in de weide? Blijf ik altijd een moeilijke vinden ... Langs de ene kant is dat de rustplek, maar langs de andere kant kan hij wel veel lekkere dingetjes verdienen ... Hoe doen jullie dat?
Morgen nog een dag .. Heb er wel zin in want heb vanalles in mijn hoofd wat ik wil gaan doen
Maar ik doe het zelf niet, ik word zelf zenuwachtig als ik weet dat het ding aanstaat en dan gaat het altijd slechter dan wanneer ik zo met hem werk
Vroeger deed [***] dat nooit, heb 100 dingen geprobeerd voordat ik hem aan het flemen had, en toen was ik dolgelukkig dat het lukte. Nu is het zijn "ik wil aandacht/snoep/heb geen zin in wat je vraagt/vind te moeilijk wat je vraagt/ik snap je niet"-trucje. Ik krijg regelmatig een prachtige fleem als antwoord, alleen spijtig voor hem dat ik dat antwoord meestal niet zoek
Waar gaat je boek over gaan?
Ik moedig het zelf niet aan, maar inderdaad, als anderen eens over z'n neus komen met een vinger of dergelijke en hij fleemt dan vinden ze dat geweldig en zijn we vertrokken. Of ja, moeten ze eigenlijk nog niks voor doen, als hij begint te flemen omdat hij ongeduldig wordt, of aandacht tekort heeft (is meestal in combinatie met ongeduldig worden) dan zijn we ook al vertrokken
Maar liever flemen dan wat anders, ik beloon het nooit als hij het ongevraagd doet, ik vraag het wel af en toe om hem makkelijk wat te laten verdienen, maar verder doet hij het maar 1000 keer, als ik het niet vraag krijgt hij geen beloning (buiten dan het enthousiasme van de mensen die staan te kijken, dus dat is toch wel een beloning op zich).

Dan begrijp je alles toch beter, als ik dit zou lezen als leek zijnde zou ik toch wel moeite hebben denk ik, nu leest het vlot omdat het herkenbaar is, en hier en daar eens een
-momentje. Heel fijn
En verderop in het boek zal ik vast ook leuke nieuwe dingen tegenkomen, zag toch al wat veelbelovende titels & plaatjes enzo

Vaak heb ik zelfs een halster vast en nog zijn ze blij!
Moet ook altijd opletten dat ik ze niet allebei mee heb als ik met eentje uit de weide vertrek
[***] begint ook echt zelfverzekerd te worden, en eigenlijk is het gewoon een rotzakje .. Hij duikt regelmatig mee in [***]'s stal als ik met de voeremmer binnen ga, [***] wordt dan boos (zijn stal en zijn eten
) maar [***] trekt zich daar dan niks van aan en kijkt eens kwaad terug .. Het is me toch wat
[***] werkt verder ook super mee tijdens het rijden, iets waar ik me nog meer over verbaas, maar ik denk dat alles samenhangt met het clickeren en de positieve manier van trainen, en ook wel het stukje Parelli wat ik gedaan heb, want dat geeft gewoon duidelijkheid en sommige paarden hebben eerst even wat duidelijkheid nodig voordat we kunnen gaan spelen
Maar laatst heb ik nog gereden en heb ik gewoon een héél stuk gereden met de teugels over mijn zadel, stijgbeugels uit, het was net of ik zonder zadel/hoofdstel zat (dat is het fijne aan boomloos
) en we hebben zo gestapt, gestopt en zelfs stukjes gedraafd. Kwam ook nog een ander paard tegen, toen heb ik de teugels voor de zekerheid even opgenomen op het uiteinde, maar dat was eigenlijk niet eens nodig geweest. Echt héérlijk als je dier zo op je let en zo ontspannen rondkuierd 
Alsof ik hem los zou laten als hij weg zou lopen
Ik heb gemerkt dat clickeren veel gemakkelijker is met een paard dat vanalles uit zichzelf aanbiedt en meedoet, dan met een paard wat een beetje dommig voor zich uitkijkt
Eigenlijk zou ik het gewoon moeten proberen he? Ik weet niet zo goed waar te beginnen... Noah (mijn andere paard) bood de gekste dingen uit zichzelf aan. Soldier (manegepaard) kan wel voedselweigeren, vond ik wel zo handig.
). Probleem met veel (zo niet alle) manègepaarden (maar zelfs met "privépaarden") is dat ze enkel geleerd hebben om iets te doen als gevraagd wordt, als er druk opgebouwd wordt daar op te reageren en als ze dan niet reageren volgt er een straf (kijk maar gewoon naar benen geven om te stappen en indien geen reactie een tik met de zweep). Dus die paarden hebben geleerd om heel afwachtend te zijn, zelf geen initiatief meer te nemen en gewoon te wachten op commando's. Als je die paarden iets nieuws laat zien (zoals jouw heuvel) dan gaan ze daar uit zichzelf niks mee doen, ze wachten dan gewoon totdat jij hen zegt wat ze moeten doen en dan hopen ze dat ze juist reageren zodat ze een straf vermijden. Het klinkt niet fijn, maar zo is het in mijn ogen wel. Dus die paarden moet je echt uit hun schulp krijgen, je moet ze dingen laten doen die niet kunnen mislukken (zoals bv. een target aanraken, die je dan echt de eerste keren zowat tegen hun neus houdt zodat ze vanzelf gaan kijken) en daar dan heel uitgebreid voor belonen. En gaandeweg zal je merken dat ze steeds vaker zelf wat gaan proberen ... [***] begint al spontaan voetjes te geven als ik wat van hem vraag, ook als ik geen voetjes vraag, maar hij probeert wel (hij krijgt er niks voor, dat dan weer niet
) en dat is al super. Regelmatig dingen vragen die ze al kennen, dat zal in het begin heel weinig zijn maar wordt steeds meer & meer en dan kan je rustigaan met nieuwe dingen beginnen en zal je merken dat je pony steeds meer zelf gaat nadenken en proberen, zelfs die oude manègepaarden
Noah heb ik vanaf 4 jaar oud en ben meteen begonnen met de clicker, dus die is altijd erg open geweest, vind een "dood" paard nog best moeilijk eigenlijk. Ik ga gewoon vandaag eens beginnen met die target. Sol heeft de pech dat hij als manegepaard erg zuur was, dus die heeft veel klappen gevangen vroeger...
Maar gewoon stapje voor stapje wat proberen, niks overhaasten, niks moet alles mag zeg maar en dan zal je merken dat het sneller gaat dan je denkt
Voornaamste is dat ze je eerst "volledig" vertrouwen en dat heb je ondertussen wel al met Sol, met [***] heb ik daar wel een tijdje voor nodig gehad maar ineens ging dat goed en nu gaat alles steeds beter & beter (totdat de hoefsmid woensdag geweest ik denk ik, dan kan ik weer opnieuw beginnen
maar het is echt wel nodig ... ).