Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:36

Thanx. Inderdaad behoorlijk balen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:16

Heb je topic gelezen liljebo, sterkte ermee, is echt niet leuk :(:)

Ik wil clickeren, maar zelfs daarvoor vind ik het te warm ^)
Ben wel een watje op dat gebied hoor, daar niet van :+ Eigenlijk zou ik best wat kunnen targetten en kleine oefeningen .. alleen zit ik dan te dubben over waar ik dat moet doen, de piste is gewoon een zandbak momenteel, en dat zand is ook heet ... dus lijkt me ook niet aangenaam. In de weide is wel (veel) schaduw maar kan ik gewoon gaan 'werken' in de weide? Blijf ik altijd een moeilijke vinden ... Langs de ene kant is dat de rustplek, maar langs de andere kant kan hij wel veel lekkere dingetjes verdienen ... Hoe doen jullie dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:41

Uiteindelijk niks gedaan, moest nog een nieuw baaltje hooi klaarleggen en open doen en toen ik dat had gedaan was mijn zin om te clickeren over :') Morgen nog een dag .. Heb er wel zin in want heb vanalles in mijn hoofd wat ik wil gaan doen :):)

Ben ondertussen ook begonnen in het boek van AK, heb de introductie-DVD gekeken maar verder nog niks, maar het boek is wel heel interessant. Heb de eerste 2 hoofdstukken nu gelezen (en voor de rest wat gebladerd en hier en daar gelezen) en ik vind het wel heel fijn geschreven. Stond nog niet veel nieuwe info in maar het is ook maar de inleiding. Alhoewel ik er toch wel al wat uitgehaald heb, namelijk als je paard na een paar clicken niet meer reageert dat dit niet betekent dat hij het saai vind, zeker niet bij een paard waarmee ze altijd met neg. reinforcement hebben gewerkt. Het paard begint dan gewoon te twijfelen omdat die het niet gewend is om "zomaar" te reageren en daarvoor beloond te worden, hij verwacht eerder een straf en durft daarom niks (weinig) uit zichzelf.

Verklaart volgens mij wel mijn "problemen" die ik met [***] heb, denk dat die dingen terug te herleiden zijn daar naartoe. De problemen zijn niet meer van die aard dat hij niks wil of niks probeert (dit heb ik wel in het begin gehad) maar bij nieuwe dingen gaat hij toch nog twijfelen. Het is volgens mij daarom dat het vaak de 1e keer of de eerste paar keren heel goed gaat, en dan ineens niet meer. En verder denk ik dat ik toch te snel ga, te snel verwacht dat hij het wel weet waardoor ik te weinig help, of te onduidelijk/te snel hulpen geef, en dan gaat hij twijfelen en doet hij maar niks meer ... Volgens mij zit het ergens in die richting :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:49

Als het 35º C is, wat het de afgelopen dagen was, ga ik in de schaduw werken. De poetsplaats is overdekt en een deel van het gazon daar ligt ook in de schaduw. Daar werk ik dan aan The Carpet of Motivation (zie paar pagina's terug).

Ik ben met wat kleine dingetjes bezig. Ik heb het ja-knikken ook weer opgepakt. Dat lukte me voorheen niet. Ik ben het proces aan het filmen. Nu heb ik 2 sessies niet gefilmd want de ene keer had ik geen toestel bij me en de andere keer was ie toch niet aan, bleek achteraf. Maar het is leuk om te zien hoe een gedrag werkelijk van niets naar iets uitgroeit. Zo heb ik haar ook kunnen leren flehen. Iets dat ze totaal niet deed en ze was in die tijd ook niet 'mouthy' (nu wel).

@Liljebo: veel paarden overleven droes. Dit klinkt wel heftiger dan 'alleen' droes. Ga maar van het beste uit en niet te veel zorgen maken over zaken die niet aan de orde zijn, hoor. Wij duimen met zijn allen voor jou en je paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 19:52

Lijkt me inderdaad interessant om zo'n proces te filmen :j Maar ik doe het zelf niet, ik word zelf zenuwachtig als ik weet dat het ding aanstaat en dan gaat het altijd slechter dan wanneer ik zo met hem werk :+

Verder is het flemen iets waarvan ik soms spijt heb dat ik het aangeleerd heb :)) Vroeger deed [***] dat nooit, heb 100 dingen geprobeerd voordat ik hem aan het flemen had, en toen was ik dolgelukkig dat het lukte. Nu is het zijn "ik wil aandacht/snoep/heb geen zin in wat je vraagt/vind te moeilijk wat je vraagt/ik snap je niet"-trucje. Ik krijg regelmatig een prachtige fleem als antwoord, alleen spijtig voor hem dat ik dat antwoord meestal niet zoek :+ :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:02

Dat deed Kyra in het begin ook. Ook op de manege werd het flehmen natuurlijk met veel enthousiasme door Jan en Alleman aangemoedigd. Maar omdat dit een heel onschuldig en ongevaarlijk kunstje is, liet ik dat zo. Nu andere mensen zich niet meer met haar 'bemoeien' en na 42 dagen in quarantaine is het flehmen uitgedoofd. Mijn vorige pony sprong in de klassieke buiging als ie iets niet snapte/te moeilijk vond of aandacht wilde. Maar dat moedigde ik zelf altijd aan want dat vond ik leuk. Dat doe ik nu niet meer, een bevestigde oefening aanmoedigen als het te pas en on te pas wordt aangeboden.

Ik presteer ook nog altijd beter zonder camera en zonder publiek. Maar ik film mijn trainingen al jaren en het went wel moet ik zeggen. Ben altijd nog van plan een boek te schrijven en dan heb ik ook beeldmateriaal wat ik als ondersteuning kan gebruiken. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:10

Op dat gebied is het inderdaad wel heel interessant :j Waar gaat je boek over gaan?
En het is sowieso gewoon interessant om te hebben, maar ik vind het leuker zonder alles te filmen. Ik heb dit een tijd wel gedaan, zowat alles wat ik met mijn pony deed werd vastgelegd, maar toch ging het niet denderend, nu heb ik het gevoel dat we écht vooruit gaan, dat had ik toen niet .. Misschien ook omdat het toevallig samenviel met de beginperiode natuurlijk, alle begin is moeilijk ... Maar ik ben er dus mee gestopt toen we naar de nieuwe stal gingen, en heb ook niet meer de behoefte om alles vastgelegd te hebben :+

Ik hou het flemen er ook maar in :j Ik moedig het zelf niet aan, maar inderdaad, als anderen eens over z'n neus komen met een vinger of dergelijke en hij fleemt dan vinden ze dat geweldig en zijn we vertrokken. Of ja, moeten ze eigenlijk nog niks voor doen, als hij begint te flemen omdat hij ongeduldig wordt, of aandacht tekort heeft (is meestal in combinatie met ongeduldig worden) dan zijn we ook al vertrokken :+ Maar liever flemen dan wat anders, ik beloon het nooit als hij het ongevraagd doet, ik vraag het wel af en toe om hem makkelijk wat te laten verdienen, maar verder doet hij het maar 1000 keer, als ik het niet vraag krijgt hij geen beloning (buiten dan het enthousiasme van de mensen die staan te kijken, dus dat is toch wel een beloning op zich).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 20:52

Flemen heb ik sil een keer geleerd en die deed toen een tijd niets anders meer... haha.

Hier overigens dus geen trainen. Ik wacht morgen de d.a. af en dan zien we verder. Inderdaad overleven veel paarden droes, en weet ik nog niet zeker of het inderdaad droes is, maar goed... sil heeft geen gewone droes en hälga heeft zo'n rare krans met harde bulten op hals en keel en dan het gesnotter van trulsa... pfff... sta ermee op en ga ermee naar bed.

Sabine fijn dat het boek tot dusver bevalt. De belletjes die gaan rinkelen... dat zul je nog meer krijgen, naarmate je verder leest. Ik vind het een belangrijk voordeel als je met boek/dvd's begint als je al met de clicker werkt omdat dan de dingen meer op de plaats vallen dan wanneer je er nog mee moet beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 21:02

Dat zal vast wel :(:)
Het is nooit leuk als je beestjes wat hebben en je niet meteen of constant kan helpen ... Morgen maar afwachten :)

Ik denk dat het inderdaad ook wel interessant is dat ik al "ervaring" heb qua grondwerk en clickeren :j Dan begrijp je alles toch beter, als ik dit zou lezen als leek zijnde zou ik toch wel moeite hebben denk ik, nu leest het vlot omdat het herkenbaar is, en hier en daar eens een :)* -momentje. Heel fijn :) En verderop in het boek zal ik vast ook leuke nieuwe dingen tegenkomen, zag toch al wat veelbelovende titels & plaatjes enzo :Y)

Maar langs de andere kant .. zomaar in het wilde weg beginnen is toch ook niet alles .. je maakt toch fouten die je achteraf gezien makkelijk had kunnen voorkomen. En ik weet wel dat dit bij het leerproces hoort en het gaat je altijd goede dingen opleveren, maar ondertussen zit je wel met die fouten die je gemaakt hebt, en moet je die maar zien opgelost te krijgen :P

Mijn pony's doen het in het algemeen trouwens echt wel super de laatste tijd, heb echt wel het idee dat ze hun thuis gevonden hebben, en dan ook mede door het clickeren zijn ze een pak enthousiaster geworden. Ik word altijd begroet (sowieso door [***], soms ook door [***]), en daarvoor hoef ik niet eens eten bij te hebben :D Vaak heb ik zelfs een halster vast en nog zijn ze blij! :Y) Moet ook altijd opletten dat ik ze niet allebei mee heb als ik met eentje uit de weide vertrek :') [***] begint ook echt zelfverzekerd te worden, en eigenlijk is het gewoon een rotzakje .. Hij duikt regelmatig mee in [***]'s stal als ik met de voeremmer binnen ga, [***] wordt dan boos (zijn stal en zijn eten :( ) maar [***] trekt zich daar dan niks van aan en kijkt eens kwaad terug .. Het is me toch wat :') [***] werkt verder ook super mee tijdens het rijden, iets waar ik me nog meer over verbaas, maar ik denk dat alles samenhangt met het clickeren en de positieve manier van trainen, en ook wel het stukje Parelli wat ik gedaan heb, want dat geeft gewoon duidelijkheid en sommige paarden hebben eerst even wat duidelijkheid nodig voordat we kunnen gaan spelen :Y) Maar laatst heb ik nog gereden en heb ik gewoon een héél stuk gereden met de teugels over mijn zadel, stijgbeugels uit, het was net of ik zonder zadel/hoofdstel zat (dat is het fijne aan boomloos :) ) en we hebben zo gestapt, gestopt en zelfs stukjes gedraafd. Kwam ook nog een ander paard tegen, toen heb ik de teugels voor de zekerheid even opgenomen op het uiteinde, maar dat was eigenlijk niet eens nodig geweest. Echt héérlijk als je dier zo op je let en zo ontspannen rondkuierd :D

Sorry, moest even mijn vreugde delen :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 22:09

Prachtig om te lezen, Sabine!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:04

Leuk Sabine!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:52

superleuk om te lezen sabine. Ik weet hoe vaak je hebt geworsteld, maar het lijkt erop dat je toch je weg hebt gevonden. Al zal je heus nog punten tegen komen die weer twijfel oproepen. Maar daar leer je van.
Je hebt overigens wel gelijk mbt werken/leren gelijk. Basiskennis voordat je begint is wel nodig. Ben ik zonder meer met je eens.. Clickertrainer Ben Hart noemt in zijn boek dat je eigenlijk al paarden moet kunnen hanteren, begrijpen en lezen, voordat je met de clicker begint en dan ook nog theoriekennis mbt clicker in huis dient te hebben.
Ik begon ook met parelli en heb heel veel gelezen mbt clicker, ermee gewerkt, geblunderd, opnieuw begonnen etc... Daarna met het materiaal van alexandra aan de slag gegaan, weer eens opnieuw begonnen, aha momenten gehad, en nu weer opnieuw materiaal aan het doorploegen en weer bij foutjes uitkomen etc... het is een doorlopend leerproces.
Paarden worden m.i. anders als ze positief getraind worden.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het tegenwoordig irritant vind om paarden te hanteren die niet clickergetraind zijn.
Probleemgeval waar ik mij nu heb ingelaten is in hantering een ramp.
Heb wel back-up gevraagd van trainers ivm aanpak, want het is een redelijk heftig geval.
Maar de eigenaars overwegen slacht omdat er niets mee aan te vangen is en de hoeven rampzalig uitzien (ze schopt dus echt van zich af als ze al denkt dat je aan de achterbenen wilt komen en is daarnaast gewoon enorm druk en moeilijk hanteerbaar geworden)

Neee..... geef mij maar een clickergetraind paard. Die willen gewoon meewerken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 07:59

Je merkt het ook direct als een paard clickerwise is, het is dan meteen zo'n ander dier. mensen zijn ook altijd verbaasd dat mijn paarden zo bijna menselijk zijn in hun communicatie en manier van doen, vooral Jauke heeft dat want die krijgt heel veel vrijheid. Dan neem ik Vado mee naar binnen en loopt Jauke los achter ons aan. Hij neemt eerst een kijkje in zijn stal maar wandelt ook gerust weer naar buiten om water uit de regen ton te gaan drinken, wortels te gaan happen of gras te maaien. Als ik hem roep komt 'ie direct. Als hij iets ineens spannend zou vinden dan gaat 'ie of naar stal of naar mij, hij rent niet weg en hij gaat ook het erf niet af. Let goed op, loopt geen dingen om en als ik vraag om even ergens te komen staan om gezadeld te worden oid is dat ook geen probleem. Heerlijk vind ik dat hoor, dat ik hem die vrijheid geven kan. Mooie is dat ik al een paar keer gehad heb dat ik iemand bij heb die voor het eerst mee is en die dan meteen mijn paard "vangen" :)) Alsof ik hem los zou laten als hij weg zou lopen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:35

Klopt helemaal amable. Nu zullen mijn paarden nog niet zo ver zijn als Jauke, maar ze zijn altijd 'in' om iets te gaan doen, willen het absoluut goed doen, maar communiceren ook heel duidelijk; geven aan wat wel en niet kan, wanneer iets frustratie oproept of wanneer ze iets bepaalds willen doen etc. Maar ze zijn daarnaast ook gewoon heel erg beleefd. Ik denk er vaak niet eens meer bij na als ik met de zakken vol snoepjes tussen hen door wandel en dan later bv met 1 van de 4 ga werken, gewoon tussen de anderen en dat iedereen gewoon beleefd blijft. Dat ze hun rust bij mij zoeken als er iets is (met oud op nieuw staan ze met zijn allen achter mij, haha), dat ik er gewoon bij kan gaan liggen als ze liggen te slapen, dat ze gewoon meteen meelopen aan een leadrope, reageren op een hele lichte vingerdruk of seintje met halster etc. Het wordt zo vanzelfsprekend. Totdat je een paard in handen krijgt wat niet met de clicker is getraind...

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:02

Nu denk ik dat jij een veel zuiverdere clickertrainer bent Sandra, dus waarschijnlijk zijn jouw paarden minstens net zover als Jauke :)

Maar ik verbaas me ook altijd een beetje over problemen die andere mensen met hun paarden hebben. Het is voor mij zo volstrekt normaal om zo met mijn paarden om te gaan. Maar het zit hem ook al in veel kleinere dingen, buiten het clickeren. Ik zie iemand die d'r paard op de poetsplaats vast heeft staan tussen 2 kettingen. De kettingen zijn zo kort dat het dier alleen met het hoofd omhoog kan staan en eigenlijk hoofd, nek en hals nauwelijks kan bewegen. Hij staat te knarsetanden. Daarop vraag ik waarom ze hem zo neerzet, tja, geen idee, maar hij vindt het geen probleem toch? Hij staat tenslotte braaf stil. Als ik haar wijs op het knarsetanden verbaast ze zich, gelukkig vindt ze het geen enkel probleem om wat aan te passen. Halstertouw eraan, genoeg lengte en daaraan vast gezet en paard staat direct lekker ontspannen met voetje op rust en het knarsen is over. Kleine moeite, maar je moet daarvoor wel je paard obseveren en nadenken. Niet doen wat iedereen doet.
En ik denk dat clickertrainers daar ook weer beter in zijn, je moet momenteel door nogal wat conservatieve ideeen en meningen heen om te gaan werken met voer beloning. Dan ben je al meer zelf aan het nadenken. En ik denk dat dat doorwerkt in je hele omgang met en kijk op waardoor je weer leukere, vriendelijkere paarden krijgt die durven te communiceren :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:12

Ik denk niet dat wij al zo ver zijn als jullie hoor. We hebben hier nog veel te leren. Maakt verder ook niet uit. We hebben ons hele leven de tijd.
Maar je hebt gelijk in wat je zegt; als clickertrainer ben je gewoon afhankelijk van observatie en gedrag begrijpen en daarover nadenken. En dan merk je inderdaad dat dingen die voor ons ongemerkt vanzelfsprekend zijn geworden, terwijl dat toch eigenlijk geen algemeen goed blijkt te zijn.

Inderdaad krijg ik hier wel altijd veel complimenten van d.a., hoefsmid en iedereen die bij de paarden komt dat ze zo vriendelijk en beleefd zijn (en zich gedragen als aanhankelijke hondjes... haha, vooral silja wil altijd maar komen knuffelen. Bovendien geeft ze overal antwoord op met een bromhinnik, tot grote hilariteit van andere mensen)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:20

Ik lees hier stilletjes mee maar zou graag even inpikken op jullie laatste posts, ik vind het zelf ook altijd fijn om te zien hoeveel initiatief mijn paard toont. Soms misschien een beetje 'vervelend' dat hij zo ondernemend en nieuwsgierig is, langs de andere kant vind ik het zo fijn dat hij effectief een soort eigen mening heeft. En natuurlijk is het erg leuk als je paard in de wei je gezellig komt groeten en bij je blijft rondhangen, ipv zich zo snel mogelijk uit de voeten te maken, haha.

Sinds ik een 20-jarig manegepaard heb overgenomen, zie ik pas het enorme verschil. Manegepaard is mijn grote liefde, maar oef, initiatief nemen of interesse tonen in iets is er gewoon niet bij! Hij is simpelweg enkel geïnteresseerd in eten. We hebben op onze vaste buitenrit-route een zandhoop, als ik mijn ene paard ervoor zet hoef ik niks te vragen, die klautert erop, gaat erin klauwen, kortom, amuseert zich rot, helemaal uit zichzelf. Manegepaard stond een beetje dom naar de heuvel te staren, zo van "wat wil je" en deed zelfs geen poging het interessant te vinden :P

@liljebo: sterkte met je paarden, hopelijk is het goed te genezen!

*kruipt weer in meeleesmodus*

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:38

@solleke_noah clicker je ook met het manegepaard? Het zou geweldig zijn als je hem op zij oude dag nog uit zijn schulpje krijgt :)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:41

Tot nu toe niet eigenlijk :) Ik heb gemerkt dat clickeren veel gemakkelijker is met een paard dat vanalles uit zichzelf aanbiedt en meedoet, dan met een paard wat een beetje dommig voor zich uitkijkt :P Eigenlijk zou ik het gewoon moeten proberen he? Ik weet niet zo goed waar te beginnen... Noah (mijn andere paard) bood de gekste dingen uit zichzelf aan. Soldier (manegepaard) kan wel voedselweigeren, vond ik wel zo handig.

Iemand een idee wat een goede start zou zijn met een gesloten manegepaard? Hij is al wel best verandert, vroeger was hij erg zuur en aanvallend, nu vrolijker.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:46

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:56

Bedankt voor de tip! Heb het meteen even doorgelezen, 'beleefdheid' kent hij dus al, dus de volgende stap zou targetten kunnen zijn. Misschien moet ik er gewoon maar eens mee beginnen! De volgende oefeningen lijken me al een grotere uitdaging, haha, hij is niet zo ondernemend. Maar dat kan nog komen, toch!

edit: ojee, kan me ineens zo de kop van Noah voorstellen als ik niet hem, maar Sol pak om iets te doen. Die gaat niet blij zijn :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:00

Gewoon doen. Mijn paarden waren allemaal wat afstandelijk toen ze hier kwamen en Hälga reageerde hetzelfde als jouw manegepaard. Je hebt wat meer geduld nodig, maar ik kan je verzekeren dat het loont en dat je een heel ander paard krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:30

Hoi Sol!

Heb je mijn stukje ook gelezen over dat ik in het boek bezig ben?
Ik denk dat dat ook wel bij jou van toepassing is. Ik heb (had) dit met [***], maar met [***] is het net hetzelfde en daar ben ik ook nog mee bezig om hem uit z'n schulp te krijgen (al gaat dit steeds harder heb ik het idee, het wordt echt een zelfzeker rotzakje :)) ). Probleem met veel (zo niet alle) manègepaarden (maar zelfs met "privépaarden") is dat ze enkel geleerd hebben om iets te doen als gevraagd wordt, als er druk opgebouwd wordt daar op te reageren en als ze dan niet reageren volgt er een straf (kijk maar gewoon naar benen geven om te stappen en indien geen reactie een tik met de zweep). Dus die paarden hebben geleerd om heel afwachtend te zijn, zelf geen initiatief meer te nemen en gewoon te wachten op commando's. Als je die paarden iets nieuws laat zien (zoals jouw heuvel) dan gaan ze daar uit zichzelf niks mee doen, ze wachten dan gewoon totdat jij hen zegt wat ze moeten doen en dan hopen ze dat ze juist reageren zodat ze een straf vermijden. Het klinkt niet fijn, maar zo is het in mijn ogen wel. Dus die paarden moet je echt uit hun schulp krijgen, je moet ze dingen laten doen die niet kunnen mislukken (zoals bv. een target aanraken, die je dan echt de eerste keren zowat tegen hun neus houdt zodat ze vanzelf gaan kijken) en daar dan heel uitgebreid voor belonen. En gaandeweg zal je merken dat ze steeds vaker zelf wat gaan proberen ... [***] begint al spontaan voetjes te geven als ik wat van hem vraag, ook als ik geen voetjes vraag, maar hij probeert wel (hij krijgt er niks voor, dat dan weer niet :+ ) en dat is al super. Regelmatig dingen vragen die ze al kennen, dat zal in het begin heel weinig zijn maar wordt steeds meer & meer en dan kan je rustigaan met nieuwe dingen beginnen en zal je merken dat je pony steeds meer zelf gaat nadenken en proberen, zelfs die oude manègepaarden ;)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 10:38

Bedankt voor je uitgebreide reactie Sabine, ik herken er eigenlijk wel veel in :) Noah heb ik vanaf 4 jaar oud en ben meteen begonnen met de clicker, dus die is altijd erg open geweest, vind een "dood" paard nog best moeilijk eigenlijk. Ik ga gewoon vandaag eens beginnen met die target. Sol heeft de pech dat hij als manegepaard erg zuur was, dus die heeft veel klappen gevangen vroeger...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 11:00

Is ook moeilijk :j Maar gewoon stapje voor stapje wat proberen, niks overhaasten, niks moet alles mag zeg maar en dan zal je merken dat het sneller gaat dan je denkt ;) Voornaamste is dat ze je eerst "volledig" vertrouwen en dat heb je ondertussen wel al met Sol, met [***] heb ik daar wel een tijdje voor nodig gehad maar ineens ging dat goed en nu gaat alles steeds beter & beter (totdat de hoefsmid woensdag geweest ik denk ik, dan kan ik weer opnieuw beginnen := maar het is echt wel nodig ... ).