Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-17 17:24

Dat is het mooie van belonen: maar een van de stalmeiden hoeft iets te doen of te zeggen dat Kyra als bekrachtigend ervaart (voer brengen is een goeie!) om het gedrag de volgende keer ook te vertonen. Daarom werk ik aan een cue die andere mensen (onbewust) gebruiken: een plak hooi brengen.

Kyra kan ook flehmen en dat heeft ze ook jarenlang te pas en te onpas uitgevoerd. Lachen, praten, naar haar kijken is voor Kyra al genoeg beloning.

Leuke video @Effects! De ondertitels gaan soms wat snel weg (gelukkig heb ik een stop-knop van YouTube gekregen)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 14:12

Ja echt slim om een plak hooi als signaal te nemen!
O, Youtube deed standaard 2 seconden voor de ondertitel, maar dan ga ik er wat beter op letten, dankjewel!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:14

Dat kan je instellen hoor, gewoon de tijd (staat aan de linkerkant voor je ondertitel) verlengen. Kijk er maar eens naar.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-17 17:14

je kan het zelfs nog aanpassen. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-17 03:40

Ik heb weer een blogvoor jullie!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 16:47

Gebruiken jullie de clicker ook met rijden? Ik wel. Ik heb Kyra zelfs met de clicker ingereden. Het is een fijne pony die op de lichtste hulpen reageert en het ook leuk vindt om samen te rijden.

Het is soms moeilijk voor ruiters om te overgang te maken van grondwerk of vrijheidsdressuur naar het werk onder het zadel en dan dezelfde trainingsmethode (positive bekrachtiging) te blijven gebruiken.

Ik zie dat veel ruiters dezelfde leerpunten hebben. In mijn nieuwe blog stip ik ze aan en geef ik oplossingen om deze struikelblokken te voorkomen. Tips for Clicker Training from the Saddle.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 15:18

Ik overweeg ook een clicker aan te schaffen. Mijn paard is sinds september weinig in handen geweest. Eerst had hij flink last van een virus en toen hij weer wat aan de beterende hand was, wist ik al dat ik zwanger was. Ik heb bekkeninstabiliteit en kon al snel niet meer goed lopen of lang staan dus Cheetah kreeg vakantie. Nu mag ik (eindelijk :') ) bijna bevallen en ben ik dus een plan van aanpak aan het maken om weer aan de slag te gaan. Ik wil veel investeren in grondwerk en longeren daar we beide weer aan onze conditie moeten werken. Daarbij denk ik dat het erg helpt nu hij zo lang weinig in handen geweest is. Weer even de manieren oppoetsen zeg maar.
Mijn twijfelpunt is alleen: Cheetah is niet sterk gericht op voedsel. Is hij dan wel geschikt voor clicker training? Ik ben zo bang dat hij het gewoon niet aanpakt op een gegeven moment.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 18:19

Leuke Blog geschreven!!

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 20:58

Maartje_M schreef:
Mijn twijfelpunt is alleen: Cheetah is niet sterk gericht op voedsel. Is hij dan wel geschikt voor clicker training? Ik ben zo bang dat hij het gewoon niet aanpakt op een gegeven moment.

Ook niet op kleine plakjes wortel? Gedroogde stukjes appel? Metazoa brokje?

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:01

Wortel en appel lust hij wel, maar hij verliest gewoon snel zijn interesse voor hapjes uit de hand. Misschien dat een beetje variatie tijdens de training helpt, maar dat is iets dat ik echt zou moeten proberen

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 22:17

Variatie gaat zeker helpen, en je zal merken dat hij tzt steeds meer plezier in de manier van trainen gaat krijgen. Ze moeten het echt even ontdekken, maar ik heb vaker paarden gezien die niet heel voergevoelig waren maar naarmate ze het werken voor salaris begonnen te begrijpen de versnaperingen wel meer begonnen te waarderen. Maar zorg voor hele korte sessies en hele kleine stapjes. Het zijn in eerste instantie niet de makkelijkste paarden om te trainen, maar wel een leuke uitdaging.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:35

Ik ben benieuwd! Eerst zelf maar eens bevallen haha.
Zit er nog verschil in al die clickers of zijn ze allemaal gelijkwaardig? En haal je die gewoon in de dierenwinkel?

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 07:39

Nee, de clicker is geen magisch apparaatje wat dat betreft. Je kan in principe vanalles als clicker gebruiken, maar de clickers die ervoor gemaakt zijn zijn wel het handigste in het begin. Het is een afspraak die je met je paard maakt, als je "dit" geluid hoort, dan volgt er een beloning. Uiteindelijk wordt de click de brug tussen het gedrag en de beloning. Net als geld voor ons is. Je levert goed werk, dan krijg je geld en van dat geld kan je iets gaan halen waar je blij van wordt.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 13:24

Ik zag online echt zo veel verschillende clickers in verschillende prijsklasses, maar maakt eigenlijk niet uit dus?
Binnenkort eens even hier bij de dierenwinkel en boerenbond kijken of ze toevallig iets hebben, scheelt weer verzendkosten.

Zat toevallig gister op jouw site te kijken Amable, je komt uit de buurt zag ik. Als we beide weer een beetje in conditie zijn, neem ik misschien wel eens contact met je op voor instructie :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:02

Ik vind de clicker die in je handpalm ligt met een elastiekje om je pols erg handig. Die ligt vast in de hand.
Afbeelding

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-17 15:05

Zolang de clicker maar prettig in de hand ligt voor jou en je het makkelijk kunt indrukken is er niet veel verschil. Ik vind persoonlijk bijvoorbeeld clickers met een metalen stukje dat je moet indrukken prettiger dan clickers met een knopje erop.
De clicker die Floortz laat zien is volgens mij ook verstelbaar in geluidssterkte, dat kan soms handig zijn als je het idee hebt dat in een bepaalde situatie je klik niet duidelijk hoorbaar is.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 22:26

Maartje_M schreef:
Ik zag online echt zo veel verschillende clickers in verschillende prijsklasses, maar maakt eigenlijk niet uit dus?
Binnenkort eens even hier bij de dierenwinkel en boerenbond kijken of ze toevallig iets hebben, scheelt weer verzendkosten.

Zat toevallig gister op jouw site te kijken Amable, je komt uit de buurt zag ik. Als we beide weer een beetje in conditie zijn, neem ik misschien wel eens contact met je op voor instructie :)

Helemaal leuk! Ik verkoop zelf ook clickers voor € 3,50 dus je kan er ook via mij eventueel 1 aanschaffen. Ik verkoop deze:

Afbeelding

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 07:14

Ah dat had ik eerder moeten weten haha. Ik moest gister toevallig kattenvoer halen, dus meteen eentje bij de dierenwinkel meegenomen. Die gaat nu braaf nog een paar weken de kast in :') Heb ik nog even de tijd om me in te lezen.
Ik heb nu echt zin om te beginnen, baal er stiekem een beetje van dat ik echt nog moet wachten :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:32

Gewoon beginnen met je kat Maartje_M ... daar leer je ook goed van clickeren... paarden en honden zijn veel meer pleasers dan katten ;)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:51

Hahaha dan ken jij mijn kat niet :') Maar goed, ik heb er 2, dat is op zich wel een idee!

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 08:40

Amable kun je die clickers om je vinger doen?

Ik kom weer even binnenvallen, lees voornamelijk mee :)
Ik gebruik de clicker het meest met vrijdheidsdressuur, ik wil het ook met rijden gebruiken, ga zo jou engelse blog lezen, als ik daar wat van ga snappen :')

Ik kan niet meer opstappen, zonder dat iemand haar vasthoud, ik ga eerst even mijn pommel bekijken of die niet het probleem is. Ook met een krukje blijft ze niet staan, dus wil met de clicker gaan proberen het eruit te krijgen. Alleen hoe kan ik het beste beginnen, opgezadeld of alleen aan een halster? Ik dacht zelf eerst weer aan een halster en dan steeds stapje verder door op te zadelen. Kan ik wel gewoon rijden of zou ik wachten tot ik gewoon kan opstappen zonder dat ze wegloopt. Mensen zeggen dat ik gewoon boos op haar moet worden, maar ze is best onzeker maar wel super slim. Als ik al op haar boos word wil ze me de komende tijd niet in haar buurt hebben. Dus denk dat boos worden niet gaat werken.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:16

Was opstijgen voorheen geen probleem? Want dan zou ik eerst inderdaad je zadel en haar rug checken. En als zadelen geen probleem is hoe je niet te starten met opzadelen. Qua stilstaan bij opstijgen zou ik dat wel gezadeld trainen. En ik zou haar leren om naast een krukje te gaan staan, enerzijds is dat heel helder omdat ze dan weet waar ze moet staan. Anderzijds is het veel beter voor haar rug om met krukje op te stijgen.

Heb nu geen clicker bij de hand, zal straks eens kijken of ze om je vinger kunnen :)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:50

Opstijgen was eerst geen probleem, ze is 5 dus kan ook prima pubergedrag zijn. Ik ga zeker het zadel even nakijken, had dit keer ook een andere singel (dinsdag, mijn zadel schuift naar links en met deze andere singel deed ze het volgens mij minder, maar daar schoof die wel veel sneller) Ik heb een boomlooszadel, die is laatst nog nagekeken, maar ze zij dat de pommel nog wel breder kan evt. Opzadelen is geen probleem. Krukje deed ik altijd al, maar als ik mijn voet in de beugel wil doen loopt ze weg. Op het krukje en ook van de grond.
Ga vanmiddag eens beginnen. Wil het gaan filmen, ook voor mijzelf en misschien dat jullie dan tips kunnen geven :o

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 09:59

Herkenbaar probleem. Mijn paard is verkeerd beleerd en stond nooit stil. Werd ook gelijk gezegd toen ik hem kocht. Destijds clickerde ik nog niet en had ik hulp nodig om erop te komen. Nooit boos worden; dat werkt averechts. Wat anderen ook zeggen...iemand die boos is (of doet) toelaten is dubbel moeilijk.
Nadat ik ben gaan clickeren (en uiteraard de normale dingen als passend zadel etc. nagekeken waren) ging het langzaamaan beter. Ik ben begonnen met een krukje, want ik stap niet op zonder opstap. Eerst ernaast en hem geleerd stil te staan op de goede plek. Zowel links als rechts. Toen stapsgewijs opgebouwd: om hem heen kunnen lopen, voet op het opstapje gelijk doorlopen, voet erop en even rust, voet erop en steunen, erop staan, met 2 voeten, helemaal staan, over hem heen leunen. Daarna hetzelfde met een bbp en later met zadel. Nu staat hij keurig stil, waar ik ook opstap. Dat heb ik ook geoefend, zowel met krukjes als stapels stenen, het maakt nu niet meer uit. Ik beloon altijd als ik zit met een brokje (dat is voor hem erg belangrijk). Het ging niet in 1 streep goed, het ging met ups en downs (ut is en blijft een peerd), maar dat clicker ik weer weg. Het laatste jaar gaat het eigenlijk altijd netjes realiseer ik me nu.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 10:14

Gebruik je ook een commando ervoor, neem dit zeker mee.
Bedankt voor je uitleg :D