Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:06

Ik sta bij Rianne op stal, dus ik heb ook één stalgenootje dat aan de hand werkt :+
Verder in de loop der jaren her en der wat mensen geholpen. Een aantal doet er niets meer mee, maar twee zijn zelf ook heel erg leuk bezig aan de hand :j

Ons projectje Mo doet het echt heel goed aan de hand, maar hij is per 1 mei verkocht aan Rianne's zusje (echt zo leuk, blijft hij lekker staan!) dus dan ben ik mijn 'adhw-partner' weer kwijt. Ik heb besloten dat ik me dan wat meer ga richten op lessen geven, dus als er mensen zijn die omgeving Leeuwarden (Friesland) les willen: laat maar horen! :D

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:44

[***] schreef:
Ik meld me ook! Enige tijd geleden heb ik via dit topic een tip gekregen aangaande het werken met dubbele longe. En intussen heb ik zowaar een les gehad van Sibel Ambagts en morgen volgt de 2e :j .

Kan dus nog niet echt meepraten, maar het begin is er! Het lijkt mij een zeer waardevolle aanvulling op de dressuurtraining. Maar ik moet nog heeeeel veel leren.

Bij ons op stal is er verder niemand die interesse heeft. Vinden het wel leuk om te zien, maar niemand die er serieus iets mee doet.

Leuk dat je les hebt van Sibel! Is goede vriendin van mij :) .

Ga je ook echt werken aan de hand of eerst alleen dubbele longe?

Nelleke_H

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:24

Ik kom ook weer eesn even langs wapperen.

Ben op het moment met regelmaat aan de hand bezig met Jonas.
Het gaat dan ook super fijn. We wisselen per training een beetje af wat we doen. Hij is zo vreselijk zijn best aan het doen dat die zichzelf een beetje gaat overlopen.
Dus de ene keer lekker basis en ontspannen en lekker bochtjes en dan andere keer de moeilijkere dingen. De Traver zit er helemaal in en doet die nu "zelf" nouja hij heeft niet meer hulp nodig om tot het goede te komen. Verder kwam hij vorige week in eens met de galop en zijn we nu heel af en toe bezig met het aanspringen wat hij toch wel erg netjes doet.

Verder vandaag nog min of meer les gegeven. Was bij een vriendin die vooral vrij traditioneel ruiter is. En vaak erg vast houd aan haar eigen dingen. Nu had ze gevraagd bij haar paard te komen kijken omdat die niet helemaal lekker liep terwijl die net een week terug bij de fysio was geweest.
Nou al doende kwamen we op het werken aan de hand, ik vond dat hij scheef was en zijn rug vlak voor het kruis vast hield. Dus heb ik hem eerst aan de hand gewerkt en gekeken wat zijn reactie was en wat ik al dacht iedere keer als hij in evenwicht kwam was er de echte ontspanning en activiteit van achteren. (paard was hiermee niet bekent) Daarna zij zelf ook nog verder gegaan met mijn hulp en was daarbij erg verbaast over de reactie van het paard en wat het deed met zijn lijf.

Later heeft ze ook met Jonas even aan de hand gewerkt die natuurlijk veel verder is. Ook daar was ze van onder de indruk wat je kon bereiken met het werken aan de hand. Ze gaat het nu zelf ook af en toe doen. Is toch wel erg leuk als zoiets gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:16

ijssnuiver schreef:
[***] schreef:
Ik meld me ook! Enige tijd geleden heb ik via dit topic een tip gekregen aangaande het werken met dubbele longe. En intussen heb ik zowaar een les gehad van Sibel Ambagts en morgen volgt de 2e :j .

Kan dus nog niet echt meepraten, maar het begin is er! Het lijkt mij een zeer waardevolle aanvulling op de dressuurtraining. Maar ik moet nog heeeeel veel leren.

Bij ons op stal is er verder niemand die interesse heeft. Vinden het wel leuk om te zien, maar niemand die er serieus iets mee doet.

Leuk dat je les hebt van Sibel! Is goede vriendin van mij :) .

Ga je ook echt werken aan de hand of eerst alleen dubbele longe?

Hai! In eerste instantie alleen dubbele longe. Ik rijd het liefst! Maar voor mijn paard denk ik dat het heel goed is om aan de longe te werken. Helemaal omdat ze vrij snel "spanning" opbouwt. Qua dressuur zijn we aan het trainen voor de M2, maar daar lopen we tegen nogal wat dingen aan. M.n. ontspanning en aanleuning. En dat zal toch eerst 100% voor elkaar moeten zijn voordat ik dingen als travers aan haar kan vragen. Hoop dat het voor mijn merrie makkelijker wordt als ze dit eerst aan de dubbele longe kan en ik het daarna pas onder het zadel probeer.

Maar wie weet, hoe leuk ik het vind? Dan is misschien werken aan de hand ook wel heel erg leuk. Vandaag mijn 2e les gehad en het ging eigenlijk wel erg lekker :j . Ben vierkantjes aan het sturen in stap en draf. Zoals je leest ben ik echt een "beginner" :D . Voorheen longeerde ik wel eens en soms ook met dubbele longe, maar deed ik eigenlijk maar wat. Nu wil ik mij er toch wat meer in gaan verdiepen en dan is les toch echt wel een "must".

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:56

Ja precies! Het werken aan de dubbele longe, kan ook onwijs veel goed doen en het is een goede manier om de bewegingen van je paard eens kritisch vanaf de grond te bekijken. Ipv altijd maar te rijden.

Ach met die basis zijn we toch allemaal begonnen? Een goede basis leggen en je kunt straks onwijs veel aan de dubbele lijnen.

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:14

Ik volg dit topic al een flink tijdje, maar heb eigenlijk nooit echt een reactie achtergelaten. Daar wil ik graag verandering in brengen. Leuk om van zoveel enthousiaste mensen hun ervaringen te lezen. Ik werk zelf ook veel aan de lange lijnen en mijn pony en ik vinden het geweldig. Ik vind het een heerlijke afwisseling op het rijden en je kunt inderdaad wat kritischer kijken naar hoe je paard beweegt. Ik ben inmiddels toe aan de L2 proef aan de dll. Daarnaast werk ik mijn pony met enige regelmaat aan de lange teugel en werk ik met hem aan de hand. Voor het wadh heb ik les van joyce mulder. Super toch om variatie aan te kunnen brengen in het werken met paarden. Keuze genoeg :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 23:27

Iemand nog tips voor mij :) Ik ben nu van de korte teugel een beetje aan het overschakelen naar lange teugelen. Gaat goed zoland ik naast haar loop maar als ik achter haar langs wil wisselen van kant komen we in de problemen. Mevrouw gaat dan voor mij langs wegdraaien met haar achterhand. Is niet mijn bedoeling ik wil dat ze rechtdoor blijft lopen.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 07:46

Deed die van mij ook. Ze vond t vreemd dat ik weg was. Kleine stapjes.. Eerst schuinachter haar lopen en dan bv op de hoefslag even 1 pas er achter en weer terug naar je oude positie en vandaar uit uitbouwen naar iets meer.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:34

Mensen, ik ben het werken aan de hand aan het verslonzen >;)
Ik merk dat ik niet genoeg kennis heb waardoor de motivatie tot onder zeeniveau daalt..
Lessen zijn zo enorm duur waar ik vreselijk van baal!!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 11:20

Kan je niet eens per maand lessen en overige tijd iemand zoeken die je kan begeleiden maar geen officieel les geeft?

Fransje, doet ze het in stap en met halthouden? Kan je niet stelling vragen naar de kant waar jij heen wilt zodat ze jou weer ziet? Rechtgesteld sta je dan natuurlijk precies in haar dode hoek.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 14:38

Ze doet het inderdaad met stap en halthouden. Kan wel helemaal tot aan haar achterhand lopen, dat is geen probleem. Liever heeft ze mij daar ook lopen, ook met gewoon wandelen enzo. Helemaal er achter kan ook nog maar het probleem begint als ik de lange teugel naar haar andere kan wil brengen. Terwijl ik het type bendek ik dat ik mogelijk teveel druk op teugel van de hand waarop we bezig waren heb en te weinig aan de "nieuwe" kant. Ga ik eens bewuster mee aan de slag :j

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:07

Op wat voor punt in de oefening wissel je van kant?
Bijvoorbeeld in het van het veranderen over de diagonaal, wissel je dan rond X of pas als je op de hoefslag bent?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:13

Ergens tussen en de hoefslag zodat ik meteen door kan lopen aan de goede kant.

Heb vandaag even met gewoon wandelen, aan halster en haltertouw, gekeken hoe ver ik naar achter kan lopen. Dan is het geen enkel probleem als ik achter haar ga lopen en naar de andere kant. Ik geef dus denk ik toch een hulp met mijn lange teugels

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 23:27

Als je gaat wisselen op moment dat de voorhand op de hoefslag stapt, voorkom je al dat ze makkelijk mee gaan draaien.
Wat gebeurd er als je aan de lange teugel in stilstand wisselt van kant? Is voor jezelf ook even makkelijker omdat er dan geen beweging is.

Tijdens het wisselen van kant, houd je de oude binnenteugel op contact, tijdens het wisselen word dit je buitenteugel. Door deze gewooon door je hand te laten glijden en wel contact te houden, voorkom je dat je teveel druk legt op die kant maar houd je wel contact met de buitenteugel. je nieuwe binnenteugel moet je uiteraard even verkorten.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 20:19

Na een poosje meelezen kom ik me hier ook maar eens aanmelden als actief lid :D

Het gaat om mijn bijna 5-jarige IJslander, gekocht als (bijna) twenter en later zelf zadel- en ruitermak gemaakt en vervolgens ingereden. We werken nog steeds bit- en boomloos en dat bevalt heel goed.

We zijn begonnen met grondwerk, longeren voor de stemhulpen, lange lijnen (menpositie) voor de teugelhulpen, vervolgens begonnen aan het inrijden en dit jaar wilde ik sowieso wat dressuurmatiger en serieuzer aan de gang. Kortom: tot zo ver ging alles goed, maar ik begin er nu toch wel achter te komen dat ik een essentieel onderdeel heb laten liggen: het rechtrichten...

De probleempjes waar we tegenaan lopen:

- rechtsom op de volte gaat erg moeizaam: af en toe wat trekken aan de longe, stug, geen ontspanning;
- in draf is ontspanning nog lastiger;
- het zadel zakt soms scheef en ook ik zit soms scheef (ene heup hoger dan de andere, waardoor ik een 'knik' in mijn zij krijg), terwijl ik van mezelf toch best een rechte houding heb.

Longeren vinden we stiekem allebei dodelijk saai, wat dus niet echt motiveert om er stevig aan te werken. Binnenkort wil ik wel een keer kijken of de pessoa iets is voor ons, maar daar gaat het hier niet over. Vorige week heb ik de lange teugels weer eens tevoorschijn gehaald en dit vinden we allebei helemaal fantastisch, er was een half uur om voor ik er erg in had. Qua positie kom ik nog niet verder dan schuin achter/naast Geisli, want als ik naast zijn middel/hals ga staan, houdt hij direct halt. Daar moeten we dus als eerste aan werken. Dan wil ik een begin maken met de basis van het rechtrichten aan de hand en ik hoop hier de komende tijd heel wat goede tips op te doen!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 00:38

Wat leuk dat je zo fanatiek en op deze manier bezig bent met je ijslander! Kun je een mooie basis mee leggen voor het rijden ed.
Voor tips ed zit je hier wel goed denk ik, er komt vaak genoeg iets voorbij!

Ik heb vandaag met de kleine Whisper onwijs fijn kunnen rijden, zo gaaf om te merken hoeveel het werken aan de hand dat doet met de balans tijdens het rijden. Zaten onwijs fijne stukken in lvo tussen. Nog lang niet stabiel, maar dat mag. Hij is tenslotte nog maar onwijs kort onder het zadel.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 16:48

Dank je ijssnuiver! Jouw post is erg inspirerend, ik hoop dat wij er onder het zadel ook veel plezier van gaan hebben. Hoe lang is die van jou onder het zadel? Zie dat jouw jonkie ook 5 jaar is, hoe vaak per week doe je oefeningen adh? En hoe vaak rijd je hem dan nog?

Vandaag heb ik een paar dingetjes (kort) gedaan. Eerst deze oefening:

"In de natuur heeft een hoge oprichting van hoofd en hals met psychische opwinding te maken, terwijl een voorwaarts-neerwaarts gehouden hoofd bij ontspannen paarden te zien is. In deze houding kan het paard ook geen adrenaline aanmaken. Vraag het paard te wijken voor druk achter de oren. Als het paard zijn hoofd laat zakken, haal je de druk weg en beloon je het paard."

Afbeelding

Daarna deze:

"Je vraagt beetje bij beetje stelling, waarbij het paard stil moet blijven staan.
Als het paard de stelling in losgelatenheid aanneemt, laat je zelf de druk los.
Je ziet daarbij dat de buiging doorwerkt in de gehele wervelkolom en de heup iets naar voren komt."

Afbeelding

(Bron: http://www.paardenbegrijpen.nl/rechtrichten/grondwerk)

Bij de eerste oefening was Geis in het begin heel onrustig, telkens het hoofd weer omhoog. Na een paar keer had hij door wanneer hij een beloning kreeg en toen kon hij ineens heel goed relaxen :')

Bij de tweede oefening wilde hij telkens een stap naar voren doen. Met een zweepje voor zijn boeg snapte hij ook die bedoeling wel redelijk. Ik moest wel telkens om neerwaarts blijven vragen tussendoor en na een paar keer oefenen werd de omgeving ineens héél interessant en werd hij een beetje hyper. Toen zijn we maar een stukje gaan fietsen om het af te sluiten!

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 18:58

Die pas naar voren kan ook heel goed onbalans zijn ! Dus hoeft niet ongeduldigheid b.v. te zijn. Let de volgende keer eens op of je paard voor vierkant staat als je die oefening doet. En als hij ongeijk staat wat je dan moet doen om hem toch in balans te houden.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:00

Het was ook zeker onbalans ja! Moet ik hem eerst vierkant zetten? Want dat kan hij ook nog niet.

Edit; ik zie nu dat ik het beschreven heb alsof hij niet stil WILDE staan. Beetje onduidelijk! Maar hij zette die pas inderdaad om in balans te blijven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:06

Kan je hem van voren wel vierkant zetten ? dat is voor jou het gemakkelijkste natuurlijk. Maar naar een paar keer kan je hem ook ongelijk laten staan van voren en dan kijken wat jij zelf moet doen om hem in balans te laten blijven en toch die buiging te vragen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:25

Van voren vierkant gaat wel ja! Heb ik straks ook gedaan, maar dan wilde hij een pasje naar voren zetten met het inbuigen. Met het zweepje ervoor bleef hij netjes staan, dus hij kán het wel... Misschien kost het hem wat moeite?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:29

Ja moeite door onbalans. dus probeer er dan achter te komen wat je aan de kaptoom moet doen om hem te helpen, niet dmv de zweep. wat moet je doen met de kaptoom om hem in balans te houden. Dus vindt uit naar welk voorbeen je zijn gewicht moet zetten om hem te helpen in balans te blijven. Snap je wat ik bedoel ?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:31

Maris schreef:
Ja moeite door onbalans. dus probeer er dan achter te komen wat je aan de kaptoom moet doen om hem te helpen, niet dmv de zweep. wat moet je doen met de kaptoom om hem in balans te houden. Dus vindt uit naar welk voorbeen je zijn gewicht moet zetten om hem te helpen in balans te blijven. Snap je wat ik bedoel ?

Yes! Morgenochtend help ik voeren, dus dan kan ik het daarna meteen even proberen. Sowieso is werken adh iets wat je beter vaker kort kunt doen dan minder vaak langer, of niet?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:37

Ja vind ik zelf wel. Mijn stalgenootje doet het vaak behoorlijk lang achter elkaar. Maar ik weet niet of dat wel werkt. Paard moet ook al die tijd zijn aandacht er bij kunnen houden en gemotiveerd blijven. Dus vaak en kort lijkt me beter idd.
Maar iedereen doet het op zijn eigen manier natuurlijk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 19:44

Ik doe altijd korte stukjes oefeningen vragen en dan weer even lang en laag (en recht) stappen. Het lijkt zo simpel maar voor het paard is het nog best lastig.

Heb vandaag eerste gewerkt aan de korte teugels dat is gesneden koek. Halverwege van de korte naar lange teugels omgebouwd :D Heb samen met mijn stalgenoot die ook zo werkt eens even gekeken waar het wisselen van kant verkeerd gaat. Is geen onwil van mijn paard maar wel een communicatiestoornis. Op een gegeven moment draait ze dan naar mij toe en krijg ik een neus tegen mijn arm. Dat betekend zoiets als: Wat wil je, ik begrijp je echt niet :)
Zij denkt dat ze opzij moet wijken zodra ik een pas naar achter en opzij maak. Dan draait ze haar achterhand voor mij weg zeg maar. Ben op een gegeven moment alleen vlak achter haar gaan lopen en dan iets ernaast als ik dan een slangevolte maken kon ik wel steeds wisselen van kant, zolang ik er dus maar achter blijf. Ga dit nog even oefenen en vandaar uit weer iets meer naast haar.