Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:19

Ok dus het ligt niet aan mij van die hoofdhouding. Het is wel mooi dat de paarden er wat gedragener van gaan lopen maar de hoofdhouding stoort me wel een beetje. Maar je hebt gelijk, het is eigen keuze en zo ver zijn ik en Myrtle nog niet. Ik ben eerst begonnen met "gewoon" volgen vandaag en dat ging eigenlijk wel erg goed.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:21

Ik denk dat je met alles wat je doet, altijd je eigen doelen en ideeen in de gaten moet houden. De oefening is op zich heel goed, vooral omdat ze stelling op de volte aanleren, wat weer goed is voor het lijf en balans, net als het wijken wat daaruit volgt. Maar ik vind zelf lichte stelling ook voldoende.

Zo gebruik ik ook met de zg ducktapelessen andere punten voor bv voorwaarts, wijken etc omdat ik die logischer vindt. Maakt verder voor het leerproces niets uit. Het gaat uiteindelijk om de principes en die pas je in je eigen visie

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:25

liljebo schreef:
Ik denk dat je met alles wat je doet, altijd je eigen doelen en ideeen in de gaten moet houden. De oefening is op zich heel goed, vooral omdat ze stelling op de volte aanleren, wat weer goed is voor het lijf en balans, net als het wijken wat daaruit volgt. Maar ik vind zelf lichte stelling ook voldoende.

Zo gebruik ik ook met de zg ducktapelessen andere punten voor bv voorwaarts, wijken etc omdat ik die logischer vindt. Maakt verder voor het leerproces niets uit. Het gaat uiteindelijk om de principes en die pas je in je eigen visie

Nou ik ben wel blij dat ik die oefening vond in het boek! Ik ben erg op zoek naar een manier om Myrtle te gymnastiseren zonder negatieve bekrachtiging maar was er nog niet helemaal uit hoe. Dit lijkt me wel een stap in de juiste richting. Ik zal nog laten weten hoe het in de praktijk bevalt.

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:26

Het is op zich een hele fijne oefening. Maar ik ben er ook nog lang niet. Wordt aan gewerkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 14:49

Heb nu de introductie op staan, geluid is echt wel slecht inderdaad :')
Verder is het allemaal heel simpel gemaakt, ook het menuutje voor af te spelen enzo, dat kan iedereen die een beetje met een videobewerkingsprogramma kan werken. Ik vind het ergens wel jammer, mijn DVD's zien er ook zo uit die ik gemaakt heb (van concerten). Maarja, het gaat om de inhoud natuurlijk ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 16:32

Tja, ik ben een techniekanalfabeet, dus ik hou wel van simpel. Verder boeit me uiterlijk vertoon niet. Ik ben daarin waarschijnlijk een aparte. Maakt me niet uit al hadden ze het in grijze hoezen gestoken. Zolang ik de inhoud maar zinvol vindt. :)

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:33

Zo wat is hier weer lekker gepraat.

Sabine: ik denk dat het gewoon een goede keus is om Cobe op ijzertjes te zetten. Hoe 'natural' velen proberen te zijn we hebben tegenwoordig wel te maken met hoe wij een paard houden. In de natuurlijk heeft een paard veel meer mogelijkheden zijn hoeven te onderhouden. En een ijzertje zorgt in dit geval voor meer comfort toch.

Sandra: Wat een leuk project daar zit wel echt uitdaging in. Ik ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen.

Verder heel gesprek over dvd's als de inhoud goed is maakt mij het uiterlijk ook echt niet uit. Wel balen dat jij er nog 20 Euro over heen kreeg Sabine.. Niet een leuke verrassing achteraf.

Verder ging het nog over 'why would you leave me' ik heb de filmpjes bekeken maar wordt er nog niet echt wijzer van kan iemand mij kort vertellen wat dit inhoud ben wel erg nieuwsgierig.

Verder heb ik vandaag het liggen nogmaals herhaals met Jonas en ik heb een filmpje gemaakt. Wanneer hij op de computer staat zal ik hem uploaden kunnen jullie een stukje mee kijken. Maar het liggen ging echt goed! En ik heb ook echt het idee dat die het helemaal snapt. Dus over paar daagjes een proberen zonder eerst afsponsen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 17:47

liljebo schreef:
CM ik werk daar momenteel met alle paarden aan(why would you leave me, dus)-tegenwoordig zelfs met de kleintjes omdat mn billy momenteel erg ongemotiveerd is en dat is lastig gezien ik agility doe... ik probeer daarmee weer meer actie en beweging los te krijgen),

De WWYLM is het paard bij je houden en in stelling en ondertredend achterbeen op de volte houden? Of toch niet? Hoe motiveer je een paard met die oefening. Of eigenlijk is mijn vraag:"Wat motiveert Billy in die oefening?"

Ik zie ineens allemaal nieuwe termen voorbijvliegen. Kan iemand helpen? Ik gok nu maar wat (krijg ik een click *-:) voor een goed antwoord)

Citaat:
afgewisseld met de 'duktape' les

Eh? Deze? :x :=

Citaat:
point of contact

=Targetten?

Citaat:
'overcoming fear' die echt top werkt, balanstraining op de mat etc. Heb alleen tijd tekort..
Naar iets toelopen/aanraken wat spannend is? Het kauwen stimuleert natuurlijk de ontspanning, lichamelijk en geestelijk. Een paard dat 'iets in de gaten heeft' houdt onmiddellijk op met grazen en kauwen en gaat pas weer verder als het veilig is.

@Sabine: kan me voorstellen dat het een domper is: eerst extra betalen en dan wat 'amateuristisch' uitziende dvd's. Maar voor je hersenen maakt het helemaal niet uit of het beeld een beetje wazig was of dat het geluid niet zo goed was. Als je bij je paard bent en terug denkt, zie je de les in elk g3eval haarscherp voor je. En de boodschap ook. En dat is wat telt: de inhoud.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:31

Nelleke, het WWLm is een heel verhaal, maar het komt neer op het steeds vragen van stelling middels ontspanning in kaak en hals. Later wordt van daaruit het lateraal werk opgebouwd (wijken, openen, sluiten) waarbij dus idd de achterhand aan het werk wordt gezet. Het gaat in eerste instantie dus echt om stelling (je vraagt, paard geeft na en je beloont als het paard heel even zelf 'zacht' blijft zodat je straks, aan het eind van het verhaal, niet met druk hoeft te rijden om na te laten geven. Paard leert dus zelf balans vinden. Als dit goed erin zit, krijg je een oef met nageven, achterhand geven, schouder iets liften en vandaaruit dus wijken.

HP... ducktape.. ze hebben dat ducktape op een paard geplakt op de plekken waar bepaalde hulpen voor bepaalde oefening wordt gegeven, dus de plek voor voorwaarts, de plek voor achterwaarts, de plek voor wijken achterhand en wijken voorhand, opdat je helder wordt in de cues die je geeft (altijd dezelfde hulp op dezelfde plek) Bovendien zie je door de tape helder wat bv de heup of de schouder doet.

Point of contact is een rustige slide richting punt waar touw aan halster zit of teugel aan bit, gepaard met een lichte rotatie van de arm en bijpassende houding, bedoeld om het paard te vragen om na te geven, zonder druk toe te passen In feite gebruik je de energie van het paard, wat je opvangt en teruggeeft. FF kort gezegd. Bij een druk paard, vang je dus vanzelf meer op/geef je meer energie terug zonder dat het kracht kost.

Overcoming fear is een dvd over het training van angstgedrag, middels alternatief gedrag. In geval van de dvd wordt hoofd laag gebruikt als alternatief gedrag bij een paard wat erg bang is voor het zadel, doordat bij het inrijden de singel een keer niet was aangespannen, ruiter viel en zadel onder paard bleef hangen, wat in paniek raakte.
Eerst wordt hoofd laag geleerd en dan gebruikt als cue voor het zadel. Paard heeft daardoor meer controle op het gebeuren en hoofd laag is een kalmerende oefening.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:14

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:04

Geen leuk filmpje inderdaad.

Liljebo, kun je de dvd's ook los van elkaar gebruiken als je een bepaalde oefening interessant vindt of mis je dan teveel informatie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:44

HL, Ja dat is geen leuk filmpje nee. Heeft ook niets met het gebruik van de dt bij training te maken. Dat zijn gewoon kleine stukjes die de punten voor de cue aangeven en als focuspunt hoe ze bewegen, opdat je zelf secuur leert om te gaan met de cues.

CM het is denk ik niet onmogelijk, maar je mist dan inderdaad veel informatie, die ervoor kan zorgen dat je toch vastloopt. De serie is heel logisch opgebouwd en veel technieken komen dan later weer terug in geavanceerde vorm. Iets er tussen uit pikken is waarschijnlijk zoiets als een liedje leren naspelen, zonder de noten geleerd te hebben of zo.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:32

liljebo schreef:
CM het is denk ik niet onmogelijk, maar je mist dan inderdaad veel informatie, die ervoor kan zorgen dat je toch vastloopt. De serie is heel logisch opgebouwd en veel technieken komen dan later weer terug in geavanceerde vorm. Iets er tussen uit pikken is waarschijnlijk zoiets als een liedje leren naspelen, zonder de noten geleerd te hebben of zo.

Ook niet als je al kennis hebt over clicker trainen? Die hele dvd serie is zo duur.. Voor dat bedrag kan je een nieuw paard kopen die wel luistert ;). Grapje uiteraard :).

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 08:57

Sandra dankje wel voor de uitleg. Ook voor de andere dingen. Is erg leerzaam om zo van elkaar te leren.
onbewust gebruik ik de verschillende methodes ook wel alleen zoals hippologic zegt noem ik het anders of benoem ik het niet en is het onderdeel van.

Nu even met het filmpje bezig.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 09:08

crosmuller schreef:
[
Ook niet als je al kennis hebt over clicker trainen? Die hele dvd serie is zo duur.. Voor dat bedrag kan je een nieuw paard kopen die wel luistert ;). Grapje uiteraard :).

Het gaat er niet om of je kennis hebt van clickertraining...(behalve dan de introductie, die heb ik nooit gekocht) maar het feit dat de training in logische stappen is opgebouwd; Soort bouwstenen zeg maar, vanwaaruit je altijd weer terug kan stappen, als dat nodig is.

Is idd duur, Dat waren de parellipakketten ook. Die heb ik ook gehad en vervolgens (na 2 jr parelli te hebben gedaan en een fikse ruzie met silja en problemen met een paard wat flipte bij druk) verkocht en van dat geld weer een aantal dvd's van Alexandra gekocht. Later een soortgelijke stap gedaan... dingen verkocht en daarvoor de dvd's gekocht. Ik zie het maar zo... lessen is voor mij vrijwel geen optie en tot dusver clinics ook niet (al wil ik volgend jaar wel naar een clinic);: Zou ik die wel volgen, dan was ik meer geld kwijt.
Het is voor mij dus gewoon een keuze geweest.

Ik denk dat ieder gewoon eigen keuzes moet maken daarin. Maar je ging toch naar haar clinic? Misschien wordt je daar al wijzer en kun je voor jezelf bepalen of je er geld in wilt steken of niet, toch?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:03

Ja ik ga naar haar clinic, ik verheug me er erg op! Ik snap je punt over de dvds. Komt wellicht wel een keertje. Eerst zelf prutsen.

Het is wel lastig om goede begeleiding te vinden ook in nl. Er zijn gewoon weinig clickertrainers. Misschien eens aan Inge teblick of alexandra vragen of ze niet een online lesprogramma op willen zetten, dat je filmpjes kan sturen ed.

Ik heb trouwens wel een goede academische rijkunst instructrice. Ze weet niet veel van clickeren maar kan wel heel goed de beweging van paarden beoordelen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:08

Met dat laatste in combi met goede kennis van clickertraining kom je ook een eind, denk ik zo. Ik ben benieuwd hoe de clinic bevalt. Kun je niet stiekem filmen? hihi..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:15

liljebo schreef:
Met dat laatste in combi met goede kennis van clickertraining kom je ook een eind, denk ik zo. Ik ben benieuwd hoe de clinic bevalt. Kun je niet stiekem filmen? hihi..

Beter nog, ik ga toestemming vragen om te filmen

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 15:04

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:23

liljebo schreef:
Oh als het mag, wil ik graag een kopie van je kopen.:)

Ik ben voorlopig even uitgeclickerd -O-
[MD] Infecties, harde bulten, oedeem... wie denkt mee?

Ik ga niet alles filmen hoor ik wil ook kijken. Maar ik wil wel wat filmpjes, fotos en een verslagje op mijn website zetten als ik toestemming krijg van alle betrokkenen.

Wat rot dat je paarden ziek zijn

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 18:17

Jaaa, filmpjes! Dat zou leuk zijn. Je neemt zelf geen paard mee?

Ik heb je topic gelezen, liljebo. Veel sterkte.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:38

HippoLogic schreef:
Jaaa, filmpjes! Dat zou leuk zijn. Je neemt zelf geen paard mee?

Nee geen paard mee, dan wordt het meteen zo duur met vervoer en zo.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:50

Ik ben het met liljebo eens: als je een methode volgt is het het meest leerzaam als je alle stappen volgt voor je eruit laat wat nvt is. Als je enkel wat oefeningen 'eruit' pikt, is het min of meer gedoemd te mislukken. Ik heb dat zelf ook wel ervaren met Parelli. Dat werd pas wat toen ik het programma stap-voor-stap volgde. Ik gebruik er nog veel uit en heb enorm veel geleerd (vooral stap voor stap een doel bereiken).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:52

Ik hoop dat het mag CM. Zou je verslag dan wel willen zien. Ik vind het erg jammer dat ik er zelf niet heen kan. Wat HL zegt, klopt wel. Ik heb ook Parelli gedaan(en ook veel van geleerd) maar je ziet dat de mensen die het niet echt hebben gevolgd en dingen eruit pikken, vaak alles uit verband rukken waardoor het zijn waarde verliest.

Bedankt overigens allebei. Ik baal er ook enorm van. Of erger... ik ben echt ongerust over de afloop. Je kunt er paarden aan verliezen en ik wil geen paard verliezen. Ik kan geen van hen missen.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:42

Ooh jeetje Sandra wat een pech. Heel veel sterkte gewenst en ik zal voor je duimen op een snelle en goed afloop.