Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:13

Hmmja, inderdaad .. maar ik probeer het in theorie al wat te begrijpen waar hij het moeilijk mee heeft en waarom .. gewoon voor mezelf, om wat dingen te plaatsen. Kan helemaal niet zeggen of hij links en rechts even fijn onder het lichaam brengt :o

Ik weet wel dat hij zijn achterbenen nogal eens "buiten boord" gooit, maar dit doet hij zowel links als rechts.. als hij echt snel wil draven (buiten dus, in de bak wil hij liever niet draven 8-) ) dan gaat hij echt zoals een draver heel wijdbeens lopen. Geen idee of dat ook ergens mee te maken heeft.

Zit nu alleen te twijfelen of ik de osteopaat nog eens moet laten komen en eens laten behandelen.. Ze is 2x geweest en het dingetje in zijn rug was zeker niet erger geworden, en ze vond het eigenlijk niet genoeg om echt te behandelen (omdat het niet gek is vanwege zijn leeftijd en dergelijke, en het dus helemaal zo erg niet was). Maarja, toch blijft dat steeds een vraagteken "zou hij dit of dat (niet) doen omwille van .. " . Misschien eerst nog eens laten komen, kijken dat het zeker niet erger is geworden en eventueel toch behandelen? Of eerst wat meer dressuurmatig aan de gang en kijken of er "vanzelf" verbetering komt? Dat is nu de twijfel :+

RianneH

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 00:37

Een osteopaat of fysio heeft alleen nut als het paard ook aan het werk staat. Als jij bezig kan gaan met het 'probleem' en het paard niet weer in zijn eigen gemakkelijke houding laat vallen, dan zal je resultaat merken en kunnen opbouwen. Pensionstal waar ik stond werden paarden regelmatig lekker los gemasseerd en dan op dezelfde manier weer door gereden. Dame kwam regelmatig terug voor het zelfde probleem, maar pakte nooit de training aan. Het is ook waar je zelf de voorkeur aan geeft. Loopt je niet echt tegen iets aan, dan zou ik nog even wachten en rustig door trainen.

Wijd gaan voor een paard die geen draver is klinkt alsof hij moeite heeft het spronggewricht te buigen. Houdt je knie maar eens recht als je loopt, dan moet je ook je been zwaaien, want vanuit je heup kan je maar beperkt omhoog. Werken aan die buiging kan bijvoorbeeld met balkjes, of korte stukken aan de longe waar je bijvoorbeeld ff dat been eronder zet (bij genoeg energie op het juiste moment zal die buigen én onder het lichaam zetten en zelf gaan zitten). Maar dat is erg intensief en zal je met een flegmentiek paard niet heel vaak kunnen doen.

Ik vind het super interessante materie en leuk om deze kennis om te proberen te zetten in het werk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:46

Ben vandaag naar een les lange teugelen wezen kijken. Is toch ook wel weer inspirerend en ga ik ook maar weer eens verder oppakken.
Het gewone werk aan de hand zit er natuurlijk al redelijk in.

Achterbenen "buiten boord" gooien is in ieder geval een stuwende manier van voortbewegen en niet dragend. Kan zijn dat hij ook wat stijf is in de spronggewrichten en dat kan je met training wel wat soepeler maken. Voor dragend en later verzameld werk moeten ze wel goed buigen in de gewrichten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 00:55

Dank jullie wel. Stuwen kan hij inderdaad goed ;-) Is wel alleen buiten hoor, als de gas erop gaat. In de piste kent hij geen gas :P Maar kan wel kloppen van die sprongewrichten, klinkt ook logisch voor mijn gevoel. Balkjes lopen vindt hij trouwens maar niks, waarschijnlijk omdat het moeilijk is voor hem ;-) Dus die houden we erin, haha.

Mijn plan nu is om veel stapwerk en soepelmaakdingetjes te doen, dan in combi met af en toe balkjes. Hij loopt echt niet graag in de piste maar stappen gaat prima. Dus dacht ik: als ik hem zo sterker en soepeler kan maken komt er msschien vanzelf een punt dat die zegt 'nu kan ik wel een stukje lopen'. Hoewel ik er bijna 100% van overtuigd ben dat het niet willen lopen mentaal is, buiten is er niks een probleem, ook niet op een stuk gras (*ping - idee* kunnen we ook doen, dressurmatig buiten werken op een veldje!), maar misschien helpt dat lichamelijk sterker worden hem ook wel mentaal..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 01:01

Wat je ook kan doen is 8jes lopen buiten. Dan pak je hem aan de kaptoom of halster en laat je hem 8jes draaien. Vraag het achterbeen eronder met een aanwijsstokje=zweep, en je vraagt hem in zijn lichaam te buigen. Omdat je er kort op staat valt het vrij goed te controleren. Na een half rondje loop je voor hem langs en stel je om, let op, hij mag niet scharen achter. En moet blijven stappen. Niet te lang aaneen doen en rustig beginnen, maar erg fijn voor het leren omschakelen en een gemakkelijke oefening om mee te pakken.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 09:12

o rianne dat klinkt als handige oefening idd maar makkeijker gezegd dan gedaan denk ik zo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:37

Oooh .. 8tjes .. Figure 8 van Parelli is iets waar hij ook niet blij mee is .. :)* is gewoon moeilijk voor hem!
(bij de figure 8 moeten ze het wel zelf lopen terwijl jij blijft staan, maar ze moeten toch die beweging & buiging maken, en de bochten vindt hij niet leuk, dus het verklaart het volgens mij wel ;) ).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 12:46

Bij deze 8jes loop ik wel mee. Je kan het zelf zo groot of klein maken als je wilt, dus als het moeilijk is maak je grote 8ten en als ze het gemakkelijk vinden kan je het zwaarder maken door kleinere te maken.
Het is even een techniek die je in de vingers moet krijgen, maar dan is het een vrij makkelijke oefening voor jezelf. Zolang je niet over je eigen voeten struikelt :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 12:47

Ik ga het zeker proberen met het meelopen :j Ben wel wat gewend van techniek in de vingers te krijgen, is in het begin even wennen maar als je het éénmaal door hebt is het ook geen probleem meer .. Die stick bij Parelli in het begin is ook niet simpel :+ zeker niet als je deze van hand moet veranderen omdat je paard 8tjes moet lopen enzo :Y) :))

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:11

de parreli 8gaat hier ook goed hoor :p liefst is van ene naar andere kant omspringen als ik te bruut in haar ogen aangeef dat ze mag wisselen van kant :') :+

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 17:54

Ik lees nog steeds mee en vind het heel leerzaam.

Met Kyra ben ik bezig geweest met de travers aan de hand. Het duurde een paar trainingsessies, maar nu heeft ze het helemaal door: travers aan de lange teugels en onder het zadel is nu ook bevestigd. Dat is zo fijn, dat je het direct op alle andere manieren ook kunt vragen. :) Overigens alleen nog in stap.

ijssnuiver schreef:
Je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat hij meteen perfect in balans complete voltes kan lopen :) . Dat heeft even tijd nodig...
Wat gebeurd er als je in stilstand de schouder verplaatst? Dus voor je paard gaan staan en dan met zweepje de schouder aantikken zodat het paard daarvoor moet wijken. Niet naar voren en niet naar achter, maar echt opzij. Paar passen, puur reactie op de hulpgeving!!
Als het met deze oefening goed gaat, heb je in ieder geval de hulpgeving aangeleerd, waarmee je hem ook op de volte kunt corrigeren.

Dat vind ik een handige tip.

ijssnuiver schreef:
Als je merkt dat hij naar binnen valt op de volte, vraag je de schouder naar buiten. Dus binnenschouder aantikken op moment dat de buitenvoorbeen in de lucht is. Zodra je de juiste reactie hebt, hulp loslaten.

Dat snap ik niet: als je paard op de volte loopt en hij moet de volte vergroten dan kan hij toch alleen de volte groter maken als hij de binnenbenen (voor/achter) optilt en meer naar buiten plaatst.
Ik zou daarom juist de binnenschouder een hulp naar buiten geven als het binnen voorbeen in de lucht is, zodat het paard dat been meer naar buiten kan zetten. Je kunt immers alleen het been dat in de lucht is activeren.

LJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 14:46

Ik kwam dit topic toevallig tegen en vind het erg leuk om ervaringen te lezen. Ik denk dat we heel veel van elkaar kunnen leren.
Ik ben een jaar of 2/3 begonnen met het werken aan de hand toen het rijden steeds lastiger werd voor mijn inmiddels bijna 23 jarige haflinger.

In september heb ik een 3 jarige kwpner gekocht die erg gevoelig is. Ik ben met haar echt intensief aan de hand gaan werken om wat problemen op te lossen en om haar lichamelijk en mentaal voor te bereiden op het echte rijden. Aan de hand werken kan echt heel veel betekenen in je relatie met je paard!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 15:30

HippoLogic schreef:
Ik lees nog steeds mee en vind het heel leerzaam.

Met Kyra ben ik bezig geweest met de travers aan de hand. Het duurde een paar trainingsessies, maar nu heeft ze het helemaal door: travers aan de lange teugels en onder het zadel is nu ook bevestigd. Dat is zo fijn, dat je het direct op alle andere manieren ook kunt vragen. :) Overigens alleen nog in stap.

ijssnuiver schreef:
Je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat hij meteen perfect in balans complete voltes kan lopen :) . Dat heeft even tijd nodig...
Wat gebeurd er als je in stilstand de schouder verplaatst? Dus voor je paard gaan staan en dan met zweepje de schouder aantikken zodat het paard daarvoor moet wijken. Niet naar voren en niet naar achter, maar echt opzij. Paar passen, puur reactie op de hulpgeving!!
Als het met deze oefening goed gaat, heb je in ieder geval de hulpgeving aangeleerd, waarmee je hem ook op de volte kunt corrigeren.

Dat vind ik een handige tip.

ijssnuiver schreef:
Als je merkt dat hij naar binnen valt op de volte, vraag je de schouder naar buiten. Dus binnenschouder aantikken op moment dat de buitenvoorbeen in de lucht is. Zodra je de juiste reactie hebt, hulp loslaten.

Dat snap ik niet: als je paard op de volte loopt en hij moet de volte vergroten dan kan hij toch alleen de volte groter maken als hij de binnenbenen (voor/achter) optilt en meer naar buiten plaatst.
Ik zou daarom juist de binnenschouder een hulp naar buiten geven als het binnen voorbeen in de lucht is, zodat het paard dat been meer naar buiten kan zetten. Je kunt immers alleen het been dat in de lucht is activeren.

Wat ik bedoel is dat je nooit de binnenkant hol kunt maken als de buitenschouder op de grond staat. Als je dan vraagt om de volte te vergroten, is er maar 1 optie en dat is al zijn gewicht op de buitenschouder te leggen en dat is ook niet wat we willen.
Op moment dat het buitenvoorbeen in de lucht is, kan hij deze naar buiten verplaatsen en op die manier het gewicht meenemen van de binnenschouder af...

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 22:15

*\o/* ben zo blij, deze week enkel lekker simpel gelongeerd met veel overgangen en beetje parellie had niet zo veel zin in moeilijk, had idee paard ook even genoeg van :') .

vandaag weer opgepakt en ging zo goed _/-\o_ maar gelijk gestopt na 2 x aan beide kanten lange rechte lijn te doen met traver en schouderbinnenwaarts af te wisselen, zonder protest of tegen hand stuwen *D

kortom af en toe eens goed afstand te nemen even iets anders en dan weer verder. De 8tjes gedaan voor langs te wnad te gaan oefenen, en Rianne dat viel idd goed mee, hele leuke oefening veel leuker dan rondjes lopen :D , heel erg bedankt voor de tip

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 21:53

[***] als je meer wilt lezen kun je ook op www.atletischerijkunst.nl kijken, daar staat veel informatie en kun je ook gratis e-books downloaden :)

Hier gaat het al iets beter, hij vindt het nog steeds moeilijk maar begint het steeds beter te snappen! Dus maar even volhouden zo denk ik :)

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 10:29

Eindelijk weer even bijgelezen.
Goed bezig en leuk dat er weer nieuwe enthousiastelingen zich gemeld hebben.
Nogmaals gefeliciteerd Anne *\o/* !!

Hier de laatste weken spannende maar leuke ontwikkelingen :D . Zoals een aantal van jullie weet, stond Ise te koop. Ja, stond. Voorlopig blijft ze toch. Mijn fysieke probleem met de rug zijn dankzij een geweldige manueel therapeut volledig over, voor mij een klein wonder. Sinds een week of 8 ben ik alweer aan het hardlopen en de conditie gaat met sprongen vooruit. Hierdoor durf ik het aan om voorlopig met Ise verder te gaan. Wel ben ik op zoek gegaan naar iets wat mij kan helpen onze band te versterken en mijn leiderschapspositie te verbeteren. Ik heb nu 2 lessen van een Parelli instructrice gehad en ik combineer dit met het les in WADH/lange lijnen. De eerste Parelli les was al snel duidelijk dat Ise door haar dominatie moeilijk haar voorhand laat verplaatsen. En daarom moesten we met de 8-tjes aan de gang. Ise werd in eerste instantie letterlijk woest en trok de complete trukendoos open :+ . Inmiddels begint ze te begrijpen dat ik rustig en consequent blijf en is ze al veel werkbaarder. Ik durfde nooit de grens op te zoeken maar gezien haar bijdehandte/dominante karakter is vooral duidelijkheid het sleutelwoord. Ik zocht altijd een compromis :o . Afgelopen vrijdag hadden we sinds lange tijd ook weer een les WADH. En super fijn te horen en ook te voelen dat we toch stappen maken. Normaal wordt Ise altijd ongedurig en happerig tijdens het WADH maar nu kon ik geconcentreerd het tempo blijven controlleren en hierdoor zag je meteen het effect in haar balans. Fijne stukjes rechtuit in buiging, schouderbinnenwaarts en aanzet travers. Aandachtspunten zijn mijn eigen positie en vasthouden aan mijn eigen lijn. En als slagroom op de taart, aan het eind nog 10 minuutjes erop gezeten en zo beginnen we ook te paard aan het aanleren van de hulpgeving. Ook een spannende beslissing genomen wat betreft de opleiding: Ise blijft voorlopig dus samen gaan we de uitdaging aan om het derde en laatste jaar de opleiding tot holistisch instructeur/trainer af te ronden.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 11:51

CarovdG schreef:
Eindelijk weer even bijgelezen.
Goed bezig en leuk dat er weer nieuwe enthousiastelingen zich gemeld hebben.
Nogmaals gefeliciteerd Anne *\o/* !!

Hier de laatste weken spannende maar leuke ontwikkelingen :D . Zoals een aantal van jullie weet, stond Ise te koop. Ja, stond. Voorlopig blijft ze toch. Mijn fysieke probleem met de rug zijn dankzij een geweldige manueel therapeut volledig over, voor mij een klein wonder. Sinds een week of 8 ben ik alweer aan het hardlopen en de conditie gaat met sprongen vooruit. Hierdoor durf ik het aan om voorlopig met Ise verder te gaan. Wel ben ik op zoek gegaan naar iets wat mij kan helpen onze band te versterken en mijn leiderschapspositie te verbeteren. Ik heb nu 2 lessen van een Parelli instructrice gehad en ik combineer dit met het les in WADH/lange lijnen. De eerste Parelli les was al snel duidelijk dat Ise door haar dominatie moeilijk haar voorhand laat verplaatsen. En daarom moesten we met de 8-tjes aan de gang. Ise werd in eerste instantie letterlijk woest en trok de complete trukendoos open :+ . Inmiddels begint ze te begrijpen dat ik rustig en consequent blijf en is ze al veel werkbaarder. Ik durfde nooit de grens op te zoeken maar gezien haar bijdehandte/dominante karakter is vooral duidelijkheid het sleutelwoord. Ik zocht altijd een compromis :o . Afgelopen vrijdag hadden we sinds lange tijd ook weer een les WADH. En super fijn te horen en ook te voelen dat we toch stappen maken. Normaal wordt Ise altijd ongedurig en happerig tijdens het WADH maar nu kon ik geconcentreerd het tempo blijven controlleren en hierdoor zag je meteen het effect in haar balans. Fijne stukjes rechtuit in buiging, schouderbinnenwaarts en aanzet travers. Aandachtspunten zijn mijn eigen positie en vasthouden aan mijn eigen lijn. En als slagroom op de taart, aan het eind nog 10 minuutjes erop gezeten en zo beginnen we ook te paard aan het aanleren van de hulpgeving. Ook een spannende beslissing genomen wat betreft de opleiding: Ise blijft voorlopig dus samen gaan we de uitdaging aan om het derde en laatste jaar de opleiding tot holistisch instructeur/trainer af te ronden.

*\o/* wat een leuk nieuws, en heel knap van je doorzettings vermogen _/-\o_

mijn laatste post was erg positief deze keer iets minder vandaag hadden we weer levades :+ maar uiteindelijk na veel geduld en rustig blijven, toch een halve ronde mooi met schouderbinnenwaarts en traver ze kan het wel :list: , maar snel gestopt, ze had het ook wel niet gemakkelijk ze waren vlakbij bezig met kettingzagen en tractor :)) , eerst aan de longe gewacht tot ze braaf ana commando s was en op mij lette dat ging super uiteraard was het werk aan de hand weer totaal iets anders dan longeren wat dat betreft ze had ineens weer door dat ze daar bezig waren :wow: wat een gekkerd is het toch weer :=

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 14:22

Dankjewel Carolien *\o/* !

En erg goed dat je jullie als combinatie een kans geeft! Scheelt natuurlijk onwijs dat je rug nu goed is, fysiek ongemak maakt het allemaal niet fijner. Ik denk dat je van Ise onwijs veel kunt leren en samen een mooie basis en meer kunt neerleggen. Het belang van consequent zijn inderdaad, zonder compromissen te sluiten.
Uiteraard super leuk dat je toch besloten hebt om de opleiding nu meteen af te ronden. Een beetje halsoverkop, maar ach, moet natuurlijk wel een beetje in dezelfde lijn blijven ;) ;) . En bovendien voelt het voor mij een beetje als een "lotgenoot", nog iemand die met een jonge/weinig beleerde pony aan het laatste jaar begint.

We hebben hier vandaag weer een heerlijk zonnetje weer lekker met de paarden aan de slag geweest, met Whisper een lekker bosritje en met Calypso serieus aan het werk geweest.
Met Calypso was ik van plan om te gaan loswerken en dat ging heel goed, totdat ik wilde gaan draven. Het is lang geleden dat ik haar zo vreselijk beroerd en eigenlijk kreupel heb zien lopen(iets met af en toe door hele diepe dalen moeten, maar daarna weer enorm verbeteren ten opzichte van het vorige hoogtepunt). In de eerste instantie een stukje galop gevraagd, omdat die haar vaak erg helpt. Maar toen die ook niet hielp, maar even de kaptoom gepakt en aan de hand gewerkt. Eigenlijk maar heel kort, maar heel doelgericht links en rechtsom aan de gang gegaan en al snel merkte ik dat ze weer een stuk soepeler werd. Zowel aanspreken van binnen en buitenachterbeen tijdens het aanhouden van de volte, maakte dat ze weer wat makkelijker kon schakelen en bewegen in haar lijf.
Afgesloten met nog een terug naar het loswerken om te kijken of ze daadwerkelijk verbeterd hiervan en ze liep echt al voor 95%beter als daarvoor. Dat geeft dus voor mij aan dat er ook nu gewoon weer in te werken is en ik haar nog steeds wel kan helpen om zuiver te blijven lopen..

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 10:32

Gelukkig dat Calypso door het wadh zo snel verbeterde en je haar hiermee zo kunt helpen, Anne. Heerlijk dat je met Whisper al bosritjes kan maken, daar kijk ik zo naar uit!

Gisteravond weer met Ise aan de hand gewerkt. Ondanks dat het binnenhalen van de andere paarden voor wat afleiding zorgde, kon ik toch fijn werken. Alle oefeningen weer doorlopen en ik ben toen van de bak in de wei nog wat oefeningen gaan doen en ook daar kon ik haar aandacht goed vasthouden. We hebben afgesloten door samen nog even te spelen. Inmiddels ook begonnen met mijn eerste jaaropdracht voor de opleiding. Ik ga de komende 4 maanden een stalgenoot lesgeven in het wadh, enkele lijn en rijden. Leuk is dat ik met haar paard het afgelopen jaar al de jaaropdracht van toen heb gedaan en zo gaaf hun nu verder te kunnen begeleiden.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 22:56

Goed nieuws carolien! Fijn dat ze blijft en je die beslissing hebt genomen. Geniet ervan!

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 09:47

Hoi Allemaal, ik kom ook weer even binnenvallen! Heb een tijd terug ook een keer iets gepost hier. Afgelopen vrijdag weer heerlijk gelest bij Claudia Wolters. Travers aan de hand geoefend voor mijn paard de eerste keer en hij pakte het meteen op super knap!

Zijn er bij jullie veel mensen op stal of in de buurt die aan de hand werken? Ik ben er namelijk bij ons nog niet veel tegengekomen helaas.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 10:45

Ik sta met twee anderen op stal, en nog een daarvan werkt aan de hand. Maar we zijn daar samen een beetje mee begonnen, dus dat telt niet echt. Toen ik op een pensionstal stond was er wel wat interesse voor, maar niemand heeft het echt doorgezet.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 17:00

magic12 schreef:
Zijn er bij jullie veel mensen op stal of in de buurt die aan de hand werken? Ik ben er namelijk bij ons nog niet veel tegengekomen helaas.

Stalgenootje werkt ook aan de hand en lange teugel. Zij heeft dezelfde instructrice als ik gehad op mijn aanraden. Tevens heb ik een kennis in de burut die ook werkt met de lange teugel.

Overigens heb ik voor de verandering laatst ook met de lange teugels gewerkt. Merk toch dat de basis van het werken met korte teugels er goed in zit. Kon al redelijk snel een sbw vragen :)

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:04

Wat leuk dat jullie ook mensen op stal hebben die aan de hand werken met hun paarden! Merk inderdaad ook wel dat mensen nieuwschierig zijn maar er uiteindelijk niets mee doen,jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:45

Ik meld me ook! Enige tijd geleden heb ik via dit topic een tip gekregen aangaande het werken met dubbele longe. En intussen heb ik zowaar een les gehad van Sibel Ambagts en morgen volgt de 2e :j .

Kan dus nog niet echt meepraten, maar het begin is er! Het lijkt mij een zeer waardevolle aanvulling op de dressuurtraining. Maar ik moet nog heeeeel veel leren.

Bij ons op stal is er verder niemand die interesse heeft. Vinden het wel leuk om te zien, maar niemand die er serieus iets mee doet.