Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:28

Het werkt in ieder geval behoorlijk in je voordeel als ze erg graag willen eten. :)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:37

Zeg dat :j Dat vind ik nog altijd het lastigste bij clickertraining, paarden die niet voergevoelig zijn. Die zijn direct ook veel moeilijker te motiveren. Echt, ik heb er liever 1 die m'n vingers eraf bijt voor voer, die maak ik wel beleefd want ook dat wil 'ie heus doen voor voer. Dan 1 die alles uit z'n mond laat vallen of niets aanneemt en alleen maar een beetje in zichzelf gekeerd staat te wachten tot 'ie weer naar de wei mag.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:42

Ik ken ook een paard dat niet gemotiveerd lijkt door voer. Dit paard leert echter wel prima met voerbeloningen, ze lijkt alleen niet enthousiast. En een kriebel werkt ook wel, maar is toch anders dan een primaire levensbehoefte (hoewel... sociaal contact is voor een groepsdier natuurlijk ook een 1e levensbehoefte)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:46

Klopt wel. En dan moeten ze ook nog iets willen doen/niet hebben afgeleerd initiatief te nemen.
Toen ik met mijn Hälga ging targetten, was het alsof ik verf droog moest kijken. Ze wilde wel eten, maar nam 0,0 initiatief. Zelfs niet als ik de target bijna tegen haar neus hield (na intro clicker dus) Ze liet helemaal niets zien. Stond daar maar heel erg stil te staan. Nu is dat gelukkig wel anders... ze is nu echt een persoonlijkheid met eigen mening en altijd in voor een spelletje. Maar dat heeft lang geduurd en soms heeft ze nog even van die momenten.. als ze het eventjes niet weet. Ze sluit erg snel af.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:48

Maar als hij dat 24-uur p/d in een kudde paarden heeft is menselijk sociaal contact toch wel wat magertjes :+
Ik heb er echt gehad die het voer weer uitspugen en ook iets anders (snoepjes ipv brokjes oid) werd niet gewaardeerd. En dan zo gesloten als Sandra beschrijft. Als je zo'n paard zelf traint is dat ook nog anders dan als je een lesklant ermee op weg wilt helpen. Want als je zelf traint is je timing natuurlijk door ervaring veel zuiverder en je ziet vele kleinere vooruitgang die je kan belonen. Leuke is idd wel dat als je die paarden eenmaal open hebt weten te peuteren er ook een heel ander dier tevoorschijn komt :j Maar goed, gelukkig zijn de meeste paarden echt gek op eten :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:51

Anders eerst een balansdag.... :Y)
Grapje!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 08:55

haha, zo doen ze dat wel bij veel dieren he. Ik hoorde op animal event een kattentrainster dat aan een vrouw adviseren, gewoon even een maaltijd of evt meer overslaan zodat ze honger kregen en wel gemotiveerd waren om iets voor voer te doen.
Dan ben ik spontaan blij met mijn paarden die altijd honger hebben :))
Vind overigens dat een dier met honger vaak overfocust raakt op het voer en daardoor de concentratie niet meer heeft om te letten op het gevraagde. ik werk liever met een dier dat lekkere trek heeft :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:02

Ik ook. Zelfs toen Kyra 24/7 kuil/hooi had en daarna 24/7 in het land stond had ze nog zin in hapjes. :9 En inderdaad: een hongerig paard wordt al snel gefixeerd op voer in plaats van gefocust op het gewenste gedrag.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:35

In het verleden werd voedselonthouding wel meer gedaan met clickertraining, maar dat is allang achterhaald. Dat blijk helemaal niet de gewenste resultaten te hebben. Veel beter is iets verzinnen waar je het paard of het andere dier wel mee beloond. Toen onze kat er pas was en totaal niets van mensen moest hebben, beloonde ik middels terugtrekking. Want dat was op dat moment de grootste beloning voor de kat. Binnen enkele dagen zat ze zowat in mijn nek. Terugtrekken??? Ze rent je achterna... haha

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:38

Haha, leuk is dat he :) Onze kat is stapelgek op de whiskas snoepjes, daar doet ze echt alles voor. Mijn broer vond het niets, ze krijgen 's avonds nat voer en dat vindt ze niet zo lekker dus niet gegeten, maar ze kwam wel voor het clickertraining avond ritueel om snoepjes te verdienen :)) En tot mijn broers verbazing kreeg ze die ook nog. Stijlloos, eten niet opeten en wel snoepjes krijgen :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 09:59

haha, moet kunnen. Een kat bepaald zelf wel wat ze eet... hihi. Zou ik trouwens ook gewoon doen hoor.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:11

Uiteraard :D De andere katten eten het wel en anders is de hond er reuze blij mee :))

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:22

Een van mijn katten heeft altijd trek lijkt het, ze was toen ik haar kreeg ook moddervet. Ze is wel altijd erg enthousiast voor het trainen maar het is wel lastig om gedrag op commando te krijgen omdat ze maar het gedrag blijft aanbieden. Ze wil dan echt te graag. De andere is wat minder eten gefocust en loopt soms weg als ze de oefening niet leuk vindt maar als ik dan met de enthousiaste kat doortrain wordt ze toch wat jaloersig (of hoe moet je dat noemen?) en komt ze weer terug om mee te doen. Heel grappig. Eten onthouden zou ik nooit doen het moet wel leuk blijven toch! Ik heb wel gehoord van vogeltrainers dat ze de beloningen van het rantsoen aftrekken om de vogels op gewicht te houden. Maar dat is iets anders dan hongerig maken van tevoren natuurlijk.

@liljebo, leuk project waar je mee bezig bent!

Ik train soms wat kleine oefeningetjes (halster omdoen ed.) met het jonge paardje van een vriendin. Ik stond eens met haar te trainen in kniehoog sappig gras maar ze deed heel erg haar best voor een paar droge brokjes. Volgens mij vind ze de aandacht ook gewoon erg prettig. Bij mijn eigen merrie zou dat niet lukken denk ik, maar als ik in de paddock train is ze wel enthousiast. Het is wel een echte gelderse als ze iets niet snapt of eng vindt gaat ze maar stilstaan (wel heel prettig met spannende situaties buiten). Ik had eerst het idee dat het een gebrek aan motivatie was maar bokker swaatjuh was een keer komen kijken en interpreteerde het als "ze staat na te denken". Daar zou ze wel eens gelijk in kunnen hebben dus ik kijk er nu wel anders naar.

Vandaag ook even getraind en ze was echt heeeel eager opeens erg leuk! We hebben getarget (ik heb een stick gemaakt van een stokje en een tennisbal) en begonnen met "volg". Deed ze super. Helaas niet op het hoogtepunt gestopt en daarna ging het iets minder. Maar de andere paarden werden toen waarschijnlijk buitengezet dat kan ik vanaf die paddock niet zien of horen maar zij hoorde het wel denk ik. Toch nog even goed geëindigd met een makkelijke oefening en uiteindelijk heel tevreden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:33

Even binnenvallen ... Mijn pakket is vandaag aangekomen (was 30 juli verstuurd dus mocht haast wel) en nu kon ik blijkbaar eerst nog €20 betalen voordat ik het ding in handen kreeg. Lekker duur wordt het zo ... Gelukkig zit er wel alles in (zelfs een clicker :Y) ) maar de eerste aanblik is niet echt professioneel moet ik zeggen. Hoop dat de DVD's qua kijken meevallen maar zoals ze er aan de buitenkant uitzien kan ik ze ook maken zeg maar, uiteraard heb ik haar kennis niet maar jullie begrijpen mij wel, het is toch een smak geld die je betaalt .. Ben op dit moment niet heel erg happy moet ik zeggen :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:37

[***] schreef:
Even binnenvallen ... Mijn pakket is vandaag aangekomen (was 30 juli verstuurd dus mocht haast wel) en nu kon ik blijkbaar eerst nog €20 betalen voordat ik het ding in handen kreeg. Lekker duur wordt het zo ... Gelukkig zit er wel alles in (zelfs een clicker :Y) ) maar de eerste aanblik is niet echt professioneel moet ik zeggen. Hoop dat de DVD's qua kijken meevallen maar zoals ze er aan de buitenkant uitzien kan ik ze ook maken zeg maar, uiteraard heb ik haar kennis niet maar jullie begrijpen mij wel, het is toch een smak geld die je betaalt .. Ben op dit moment niet heel erg happy moet ik zeggen :o

Ah joh dat komt wel goed als je ze gaat kijken, laat maar weten hoe het bevalt!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:45

Huh? twintig euro extra betalen? Waarvoor? Ik kreeg ze gewoon in mijn bus.
Ik noemde al dat de geluidskwaliteit niet denderend was. De buitenkant idd ook niet. Ze zijn niet te vergelijken met de dvd's van parelli.
Maar ik persoonlijk ben heel erg blij met de lesstof en haar uitleg. Ik heb daar erg veel profijt van, dus ik hoop dat jij dat ook hebt.
Anders vind ik het erg vervelend, gezien ik die heb aangeraden.
Voor mij is de lesstof al vaak erg waardevol gebleken. Vandaar mijn enthousiasme. Uiterlijk e.d. zegt mij dan niet zoveel.
Maar die 20 euro extra... dat is raar. Misschien iets van de nl post?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:45

Ik hoop het. Zij kan er niks aan doen (al heb ik wel een mail gestuurd) maar 20 euro douanekosten voor een stom pakketje, ik had het niet verwacht... Was al zo blij dat ik die 15% korting kreeg, nu ben ik het geld alsnog kwijt :+ Hoop dat de lessen het geld waard zijn :Y) (het uitzicht van de DVD's en het boek is dat in ieder geval al niet :o )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:47

stom ja. Ik heb die douanekosten niet hoeven betalen. Zou ik ook van balen.
Nou ja.. ik hoop dat de lessen bevallen. Anders duik ik wel even onder.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:50

Ik was een paar dagen op vakantie en heb de helft van het boek over rijden met de clicker van Alexandra gelezen. Wel erg nuttig voor mij! Laatst had iemand (ik weet even niet meer wie) mij aangeraden minder met tempo bezig te zijn en juist met buiging, omdat ik wat problemen heb om Myrtle actief te krijgen. Ik las in het boek over de why would you leave me oefening. Ik denk dat dat een hele goeie is om mee te beginnen voor ons.

@liljebo heb jij ervaring met die oefening?

@[***] wel balen dan de extra kosten ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 10:56

Ochja, België is altijd een stom land geweest, het zal daaraan liggen :+
Wilde ze eerst een mail doen (de douane) maar ik heb geen poot om op te staan lijkt mij (heb volgens mij nog geluk dat ze maar 10 euro formaliteiten hebben aangerekend ipv 25 euro want normaal is het 25 euro bij een pakket boven de € 150 en die van mij zat er net boven volgens Paypal, maar misschien is de wisselkoers net in mijn voordeel verandert :Y) ).

Blijkt dus dat wij douanekosten betalen op alles wat komt uit een land buiten de Europese Unie, tenzij het minder is dan € 22 (met een aantal uitzonderingen) of dat het van een particulier komt en minder is dan € 45. Weten we dat ook weer :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:04

CM ik werk daar momenteel met alle paarden aan(why would you leave me, dus)-tegenwoordig zelfs met de kleintjes omdat mn billy momenteel erg ongemotiveerd is en dat is lastig gezien ik agility doe... ik probeer daarmee weer meer actie en beweging los te krijgen), afgewisseld met de 'duktape' les (al gebruik ik mij de rijpaarden andere punten, omdat ik dat handiger vind in het vertalen naar het rijden), point of contact (gebruik ik erg veel, vooral ook bv met silja, die erg spanning om onduidelijke reden kan opbouwen, wat zeker buiten tot problemen kan leiden), haar tactiek bij 'overcoming fear' die echt top werkt, balanstraining op de mat etc. Heb alleen tijd tekort..

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:13

@liljebo Kan ik me voorstellen met al die paarden die je moet trainen, ik heb mijn handen al vol aan 1 ;).

Ik vind de filmpjes van "alexandra kurland" getrainde paarden er vaak wel goed uitzien, ik vind alleen de hoofdhouding soms iets geforceerd overkomen........ kan aan mij liggen. Ik kan het filmpje waar het me opviel helaas niet meer vinden.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:23

Wat is 'why would you leave me'? Moeten ze je dan volgen op de grond?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:28

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 11:42

Klopt over die hoofdhouding. Ik vraag zelf iets minder. Die keuze maak je natuurlijk altijd zelf. Ik vind het filmpje niet zo'n geweldig voorbeeld. Als je vanuit dat filmpje wilt werken, vergeet je het pre-why would you leave me game, waarbij het paard leert om eerst eens gewoon bij je te blijven en te focussen en alexandra werkt in het WWLM met hoofdstel, omdat je dan meteen de hulpen aanleert die je later vanuit het zadel gebruikt en omdat je dan meer ondersteunend werkt waardoor je een meer ontspannen houding creeert en dat werkt later in het voordeel. Een hele bewuste keuze dus, om het niet in liberty te doen.
Ook niet het beste filmpje, maar om uit te leggen wat ik bedoel
http://www.youtube.com/watch?v=H1EYcji- ... re=related