Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 07:36

Ik lees gewoon lekker mee en post af en toe.

Hoe leer je dat clicken niet altijd betekend einde oefening? Vooral tijdens het rijden en longeren en bijvoorbeeld van de spagaat naar de buiging toe.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:23

Hier is klikken wel einde oefening. Dus geen einde oefening is geen klik. Maar wel met stem laten weten dat het goed gaat.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:33

HippoLogic schreef:
Ja ik heb mijn paard ingereden met de clicker.

Gaaf! Heb je hier ook ergens meer info over staan? Ik gebruik het nu wel als hij ontspamt naast me (hoofd laag). Maar dit wil ik ook uitwerken naar longeren. Maar ik ben bang dat als ik klik tijdens het longeren, hij naar binnen komt voor zijn beloning. En ik ben bang dat als ik hem geen beloning geef, hij niet meer mee wil werken. :P

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 08:53

Mijn tinker denkt na tijdje geen klik "ja daag geen zin er meer in als ik geen klik krijg "

Dan moet ik eerst iets makkelijks vragen en dan doe ik weer een poging waar ze dat dacht.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:11

Ik wil gaan clickeren met mijn paard (in bezit sinds 12 februari). Nu clicker ik al sinds ik mijn oudste hond heb en die is nu ruim 11. Maar wat ik nergens terug kan vinden is of je de clicker op dezelfde manier aanleert als bij een hond. Want je zult een hond ook eerst moeten leren wat die click betekent.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 11:58

Heb ik wel zo gedaan. Ik had ook eerst ervaring met de hond en daarna op dezelfde manier gedaan met t paard.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:24

JoycexEnya schreef:
Ik lees gewoon lekker mee en post af en toe.

Hoe leer je dat clicken niet altijd betekend einde oefening? Vooral tijdens het rijden en longeren en bijvoorbeeld van de spagaat naar de buiging toe.

Ik heb daar het commando 'ga door' voor.
Voor juist die oefeningen gebruik ik het ook.
Ga door houdt voor hem 'oh dat heb ik goed gedaan, maar nog even doorgaan!' in, en dat snapt hij prima.
Dat heb ik geleerd door er een korte, snelle oefening aan vast te plakken en zo te zorgen dat hij daardoor even niet door had dat hij niks gekregen heeft.
Leuke oefeningen, en later gebruikt met knielen, rustig opgebouwd.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 12:56

Leuk om het filmpje te zien moonfish13! Clickeren maakt alles veel makkelijker. :j Klein tipje om de puf uit het zicht te houden wanneer je de beloning geeft, omdat het zien van de puf nu je commando is en die verbinding zo sterk mogelijk te houden.

Je kunt je paard bij het longeren prima leren dat hij op de cirkel moet blijven wachten na een klik en de beloning dan door jou gebracht wordt. Zo heb ik het ook gedaan met mijn pony. Zolang je dat maar consequent doet en als je paard toch naar je toekomt even een stapje terug doet qua afstand en/of hoe lang hij moet wachten, is het duidelijk voor ze dat wachten het meeste oplevert. Want het kost ook minder energie voor ze :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 13:54

Heb je gelijk in hoor effects.
Dat is inderdaad de volgende stap.
Ik was veel te blij dat hij ineens het leuk begon te vinden, dan ben ik af en toe wat soepeler, om later het goed te bevestigen.
Die aanpak werkt ook, hij is over haast alles entousiast en alles wat gek is moet bestudeerd worden.
Dan zie je hem bang zijn, en net of hij zichzelf toespreekt: "Je kan dit, baas heeft het neergelegd dus het kan niet gevaarlijk zijn! Stap, nog een stap.." _O-
Het is zo'n lekker beest in dat opzicht, echt zó mijn vriendje.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 15:52

Fabster schreef:
Heb ik wel zo gedaan. Ik had ook eerst ervaring met de hond en daarna op dezelfde manier gedaan met t paard.

Dan zal ik het ook gewoon op de mij bekende manier gaan doen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 03:03

Fair schreef:
HippoLogic schreef:
Ja ik heb mijn paard ingereden met de clicker.

Gaaf! Heb je hier ook ergens meer info over staan? Ik gebruik het nu wel als hij ontspamt naast me (hoofd laag). Maar dit wil ik ook uitwerken naar longeren. Maar ik ben bang dat als ik klik tijdens het longeren, hij naar binnen komt voor zijn beloning. En ik ben bang dat als ik hem geen beloning geef, hij niet meer mee wil werken. :P

Click = einde oefening. Het is dus helemaal niet erg dat hij stopt en/of naar binnenkomt. Verder in de training kun je leren dat hij bv moet stilstaan na de click (en niet helemaal naar jou toe komt) en dan vraag je gewoon opnieuw wat hij moet doen. Werk in babystapjes en bouw het op. Misschien is je doel uiteindelijk : 3 rondjes dref, 1 drag met hoofd laag, 1 draf, 1 stap en dan een click. Zo ver is het nu nog niet, nu mag je blij zijn met een stap hoofd lager. :)

Die rust (einde oefening) is heel belangrijk in de training. Het geeft een korte pauze en je paard kan even ontspannen.

Later kun je een ga-door signaal aanleren maar click = altijd einde oefening/hier is je beloning en niet "goed gedaan maar geen beloning en geen rust".

Wat wil je precies weten over het inrijden met de clicker?

JoycexEnya schreef:
Mijn tinker denkt na tijdje geen klik "ja daag geen zin er meer in als ik geen klik krijg "

Dan moet ik eerst iets makkelijks vragen en dan doe ik weer een poging waar ze dat dacht.

Dan ben je waarschijnlijk aan het 'lumpen' (ja maakt de stappen te groot: "lumps" zijn brokken/stukken in Engels). Oplossing is het in kleinere stappen splitsen ("splitting"). Hier meer info
Dat lumpen kan al heel snel gebeuren (in onze ogen). Ik heb ook een video van het halstermak maken (hertrainen) van een paard waarin ik per ongeluk aan het lumpen ben, toen ik ging splitten was het snel opgelost.
Lughnassadh schreef:
Ik wil gaan clickeren met mijn paard (in bezit sinds 12 februari). Nu clicker ik al sinds ik mijn oudste hond heb en die is nu ruim 11. Maar wat ik nergens terug kan vinden is of je de clicker op dezelfde manier aanleert als bij een hond. Want je zult een hond ook eerst moeten leren wat die click betekent.

Clicker training 101 serie

Hier nog een zeer interessante blog over wel of geen 'lege clicks' gebruiken en wat de consequenties kunnen zijn.

Hier is mijn 10e Nederlandstalige blog :D

Clickertraining voor paarden is dat iets nieuws?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 16:37

Hoi, mag ik hier aansluiten?

Sinds zaterdag heb ik een clicker en ben gestart met clickeren. Mijn pony doet het er zeer goed op!
Voetjes optillen (zelfs zijn probleemvoet) doet hij al. Uiteraard de duur van het optillen afgestemd op wat voor hem goed is.
Los blijven staan terwijl ik een rondje om hem heen loop.

Ik heb een Arabier ruintje van 3.5 jaar. Niet ingereden wegens problemen met gezondheid en lijf.
Doel is hem te trainen op een positieve manier. Zijn oren te kunnen vasthouden (knippen?), netjes voetjes te geven en zijn gymoefeningen te doen.

Afbeelding

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 20:42

Wat leuk No_No, mooie stappen al! Ik hoop dat je ons in de toekomst op de hoogte houdt van jullie vorderingen.
Mocht het ooit toch van inrijden komen, dan heb je vast een super basis met je paard gelegd en weet je waarschijnlijk ook hoe je het inrijden met de clicker kunt aanpakken. :)

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-17 21:43

Ik zal proberen zo nu en dan een berichtje te plaatsen.
Ik ben erg benieuwd hoe hij het verder gaat doen. Vooral zijn oren en voorpluk verzorgen zijn een groot probleem voor hem. Heeft te maken met een nare ervaring met scheren als veulen zijnde. Ik heb misschien wel eens wat advies nodig :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-17 05:18

Clickertraining kan erg goed helpen om een nare ervaring te veranderen in een positieve associatie ("counter conditioning"). Ik heb zelf een paard hertraind die bij vreemden erg kopschuw was geworden als gevolg van nare ervaringen met een leaser/NH trainer van de leaser.
Het paard liet zich eenvoudigweg niet meer halsteren door onbekenden. Hij was niet kopschuw: ik kon hem gewoon bij de oren aaien, aanraken enz, maar een halter omdoen ho maar. Door een goed trainingsplan en vertrouwen op te bouwen door middel van simpele basis oefeningen duurde het niet lang voordat het probleem was opgelost.

Het was zo goed opgelost dat vanaf die tijd iedereen hem kon halsteren. Iets waarop ik niet durfde te rekenen voor ik begon met de training. Dus er is hoop voor je hoor!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 09:30

Kijk, dat geeft de burger moed!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 18:48

Ik ben deze week verder gegaan met clickeren.
Mijn pony heeft het goed door!
Voeten geven doet hij nu heel braaf! Ook zijn probleemvoet kan ik nu zijn hoef bij veilen *\o/* gelukkig maar want die knie begon problemen te geven.
Halsteren ben ik aan het oefenen, hij steekt zijn neus al door het gat.
Micklem is geen probleem, die kan ik zonder problemen om zijn oren hangen en weer afhalen +:)+
Voorhoofd aanraken heb ik er vandaag nieuw bij gedaan. Voorplukje goed doen ben ik gisteren mee begonnen, vandaag is het naa een paar keer oefenen gelukt!

Eergisteren ging ik met een stalen ding de tegels van de verharde paddock schoon schuiven, met de clicker heb ik nu bereikt dat hij nu in de weg gaat staan ipv dat hij door het hek heen vliegt _O-

Helaas ben ik vandaagde clicker in de wei verloren en kan ik het niet meer vinden |(

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 22:04

@NO_NO
Wauw, wat knap. En wat een vooruitgang!

Ik heb zelf gemerkt dat ik iets enthousiaster moet zijn als ik aan het oefenen ben, als ik dat niet doe is ze na twee oefeningen niet meer gemonteerd. Dus we oefenen allebei iets als we werken.
Mijn pony heeft al jaren singel nijd, ik had het eigenlijk opgegeven. Maar vanmiddag reageerde ze niet heel heftig en dit heb ik met mijn stem beloond. Ik heb snel een wortel gehaald en ben de volgende keer met stem en een wortel beloond. Ik beloon overigens altijd met mijn stem in plaats van een clicker. Ik wil hier toch mee verder gaan. Ik twijfel alleen of ik dit eerst alleen bij het zadel ga doen, of dat ik het ook al meteen met de longeersingel te doen. De longeersingel wordt namelijk gehaat.

Ik wordt er erg blij van als mijn pony vooruit gaat, maar ik vind het ook erg leuk om te lezen hoe iedereen vooruit gaat door clicker training

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 14:11

Mooie verhalen! Marle, het lijkt mij het handigste om wanneer je pony het zadel minder vervelend vind dan de longeersingel, met het zadel te beginnen. Zo neem je een tussenstap voordat je aan het moeilijkste begint. Je zou zelfs nog meer tussenstappen kunnen inbouwen zoals bijvoorbeeld met je hand de druk van de singel nabootsen. Door de tussenstappen kun je controleren of je pony kan wat je van haar vraagt.

Ik ben zelf deze week bezig geweest met het compliment en met het zwaaien van een vlag. Swa kan het compliment nu aan één kant op stemcommando. Echt gek als je je shetlander naast je ineens nog een stuk kleiner ziet worden! :P En daarnaast hebben Swa en ik eindelijk meegedaan aan de online horse agility competitie. Iets wat ik al maanden, zoniet jaren, wilde. Maar we kwamen er steeds niet aan toe. We hebben een gedeelde tweede plek gehaald en mogen de volgende keer in First level starten, een niveau hoger. :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 18:11

Ziet er goed uit! Ook al moet ik zeggen dat je op bepaalde momenten wel wat strenger mag zijn! Want ik weet niet of het op commando was, maar op bepaalde momenten gaat hij stilstaan, en wacht je gewoon totdat hij weer verder loopt. Ik vind dat je hem dan best even duidelijk mag maken dat hij gewoon moet doorlopen. Maar verder ziet het erg echt leuk uit! Over een tijdje wil ik dit denk ook wel gaan doen met mijn grote vriend.

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-17 19:27

@Effects, datums inderdaad ook mijn gedachten. Ik had bedacht, ik pak gewoon een beloning en ik beloon het als ze niet reageert, en anders. Iet. Wat bleek, mevrouw was hengstig. Dan reageert ze nergens op. Dus ik heb vaak genoeg kunnen belonen. Ik hoop dat ze dit een beetje gaat begrijpen zodat we door kunnen als ze niet meer hengstig is(:

Wauw, dat ziet er leuk uit! Ik wil dat later ook graag doen, maar ik dacht altijd dat je paard dan los naast je moet kunnen lopen, daar werken we nu namelijk aan.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 13:36

Kimmie25501 schreef:
Ziet er goed uit! Ook al moet ik zeggen dat je op bepaalde momenten wel wat strenger mag zijn! Want ik weet niet of het op commando was, maar op bepaalde momenten gaat hij stilstaan, en wacht je gewoon totdat hij weer verder loopt. Ik vind dat je hem dan best even duidelijk mag maken dat hij gewoon moet doorlopen. Maar verder ziet het erg echt leuk uit! Over een tijdje wil ik dit denk ook wel gaan doen met mijn grote vriend.

Bedankt, jij bedoeld vooral 1:25 denk ik? Daar vraag ik hem bewust niet om door te lopen, omdat ik merkte dat hij toch wat stress had bij het benaderen van de scary corner. Wanneer Swa iets eng vind, mag hij het eerst rustig bekijken. Hij maakt na een seconde of 8 zelf de beslissing dat het wel meevalt en hij graag mee loopt.

En wanneer we weer weg willen lopen nadat hij achterwaarts is gegaan tussen de balkjes, dat is een inschattingsfout van mij. Ik had verwacht dat hij zou meelopen op mijn lichaamstaal, maar blijkbaar had hij daar geen motivatie voor en ik wacht vrij lang met een duidelijker commando geven. Swa moet niks van mij, dit geeft mij vooral aan dat ik nog meer moet werken aan het vlot meelopen en dat nog belonender voor hem moet maken.

Marle, je kunt ook in de liberty klasse starten, of beide. Dat mag meteen vanaf het begin. Maar omdat ik bij het begin wilde starten, ben ik de Starters klasse gaan doen. Onze basis ligt wel in het werken in vrijheid, eigenlijk vinden we het ook veeel leuker om zonder touw te werken en heb ik het idee dat het dan beter gaat. :') In de paddock werk ik alleen aan een touw om hiervoor te oefenen en de meeste oefeningen train ik eerst in vrijheid en doe het daarna nog eens met halster en touw om te controleren of dat ook gaat.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-17 17:17

Ah oke! Dan weet ik dat ook weer!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-17 00:44

Kimmie25501 schreef:

Ik vind dat juist heel goed. Het is juist het luisteren naar je paard (niet alleen het horen wat hij zegt maar ook ernaar handelen) wat de band met je paard enorm versterkt. Zoals als hij stress heeft dat hij lekker mag kijken tot hij beslist dat het wel veilig is.

Ik doe dat ook sinds ik weet dat ze maximaal 15 seconden (dat kan lang voelen hoor! ;) )nodig hebben om te beslissen of iets veilig is. Daarna is het bij Kyra ook geen probleem meer er langs te gaan, zelfs niet van de andere kant ("met het andere oog"). Meestal is Kyra ook onder de 10 sec klaar met kijken. Dit was ook echt zo'n lekkere eye opener voor mij! En lijnrecht tegen wat ik altijd geleerd had, in zowel traditioneel als Parelli: hij moet naar je luisteren en hij moet nu er langs, want ... (vul hier wat onzin in) ...

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-17 09:38

Dat ligt er natuurlijk ook weer aan per paard. Voor hier snap ik het wel.
Maar ik vind het dan wel weer belangrijk dat mijn paard naar mij luistert bij bepaalde dingen. Dat heeft hij ook echt nodig. Maar daar heeft iedereen zijn eigen mening over!