Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SummerRemedy

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 02:57

Ik heb de kaptoom Vienna, zonder metaal, vind het wel een fijne kaptoom maar ik gebruik net zo lief de sidepull of gewoon een bit om eerlijk te zijn :)
Wat voor kaptoom had je vandaag geleend? Als die goed beviel zou ik gewoon diezelfde nemen!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 09:08

Ik gebruik mijn hoofdstel met bit en mijn kaptoom door elkaar. Heb er eentje met een ketting in de neusriem, maar wel met een bontje erover. Hoe reageert jouw paard op druk op de neus en wat vind je zelf prettig?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:41

Kaptoom met ketting heb ik hier voor mijn grote merrie . Werkt goed .
Voor onze pony heb ik een gebruikte micklem multi gescoord . Dat gaan we nu proberen .
Heb de kaptoom via bitloosrijden.nl en is mooie prijs en mooie kwaliteit .

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:50

Ik meld me hier ook heb jaren met paarden aan de hand gewerkt op mn werk en ben sinds kort in het bezit van een dame die er talent voor lijkt te hebben. Gisteren ben ik voor het eerst begonnen met de kaptoom en dan bitloos, ze snapte het stappen al snel en heb zelfs een stukje schoudervoor en wijken kunnen vragen. Ik wil graag les hebben dus mocht iemand, iemand kennen die in drenthe omgeving emmen komt :D

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:14

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:15

Mijn instructeur geeft ook lessen in werk aan de hand , lange lijnen ed .
Woont bij jou in de buurt .

NH_trainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:58

[***] schreef:
Weet iemand of er in de Kop van Noord Holland goede instructie te vinden is voor het longeren met dubbele lijnen?

Ik ben gediplomeerd instructeur en geef les in o.a. werken met dubbele lange lijnen. Heb je een pb gestuurd.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:05

Goedemorgen :)

Gister weer bezig geweest met het paardje van mn vriendin, in het begin ging het niet zo goed want behalve stijf is hij ook werkelijk óveral bang voor >;) Na verwijdering van alle potentieel gevaarlijke objecten konden we dan toch aan de slag. Ik probeerde eerst gewoon hele voltes te maken, maar daarbij viel hij na een paar stappen echt weer gigantisch op de binnenschouder. Dus ik denk dat we echt stapje voor stapje moeten beginnen, 1 of 2 stapjes buigen lukte wel :) Dus het begin is er. Ik vroeg mij af of stelling vragen op een rechte lijn ook goed voor hem zou zijn, aangezien hij bijna meteen op de schouder valt zodra je stelling vraagt, wat denken jullie?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:04

Goed zeg, rustig doorgaan met vragen wat je wilt en het paard de tijd geven om te denken. Het is echt leuk als ie het eenmaal doorheeft. Wat betreft het weghalen van " enge dingen" : dat zou ik nooit doen. Daar moet hij aan wennen. Misschien ook leuk om een les desensibilisatie te doen. Heeft mijn bange poeperd ook veel aan gehad.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:29

buiging op rechte lijn is goed natuurlijk, maar dan moet het paard wel eerst een beetje normaal op een volte kunnen lopen met lengtebuiging en ondertreden.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:31

Normaal ben ik daar ook niet zo van idd, maar ik wilde nu gewoon rustig aan de slag kunnen omdat hij de oefening zelf ook al zo moeilijk vind, dus even een uitzondering gemaakt :D

Maris okee waarom is het beter dat ze het eerst op de volte kunnen?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:34

omdat je dan al weet hoe je ze moet corrigeren als ze op een schouder vallen. Grote kans dat als je nu gelijk rechtuit met buiging gaat doen dat ze EN mega stuwen EN op een schouder vallen. En dat is wat veel in het begin voor degene die ernaast loopt om allemaal te corrigeren. Of je moet al veel ervaring ermee hebben ?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:40

Nee ik heb alleen ervaring met paarden die het al kunnen en mijn eigen paarden, maar die pakten het vrij makkelijk op. Ik vind het op de volte al heel moeilijk om hem van de schouder te krijgen, daarom dacht ik dat een rechte lijn mss eerst makkelijker was voor hem omdat hij dan alleen zijn hals hoeft te buigen, maar ik kan dus beter eerst op de volte blijven oefenen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 18:26

Je kan ook een halve volte doen ipv een hele. Hoefslag volgen, afwenden, half voltetje, rechtstellen en evt weer.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:42

SummerRemedy schreef:
Goedemorgen :)

Gister weer bezig geweest met het paardje van mn vriendin, in het begin ging het niet zo goed want behalve stijf is hij ook werkelijk óveral bang voor >;) Na verwijdering van alle potentieel gevaarlijke objecten konden we dan toch aan de slag. Ik probeerde eerst gewoon hele voltes te maken, maar daarbij viel hij na een paar stappen echt weer gigantisch op de binnenschouder. Dus ik denk dat we echt stapje voor stapje moeten beginnen, 1 of 2 stapjes buigen lukte wel :) Dus het begin is er. Ik vroeg mij af of stelling vragen op een rechte lijn ook goed voor hem zou zijn, aangezien hij bijna meteen op de schouder valt zodra je stelling vraagt, wat denken jullie?

Je kunt natuurlijk ook niet verwachten dat hij meteen perfect in balans complete voltes kan lopen :) . Dat heeft even tijd nodig...
Wat gebeurd er als je in stilstand de schouder verplaatst? Dus voor je paard gaan staan en dan met zweepje de schouder aantikken zodat het paard daarvoor moet wijken. Niet naar voren en niet naar achter, maar echt opzij. Paar passen, puur reactie op de hulpgeving!!
Als het met deze oefening goed gaat, heb je in ieder geval de hulpgeving aangeleerd, waarmee je hem ook op de volte kunt corrigeren.

Als je merkt dat hij naar binnen valt op de volte, vraag je de schouder naar buiten. Dus binnenschouder aantikken op moment dat de buitenvoorbeen in de lucht is. Zodra je de juiste reactie hebt, hulp loslaten.
In het begin kan het zijn dat je deze hulp heel vaak moet herhalen, maar naarmate je training vordert(dit kan binnen dezelfde training zijn, maar ook na een aantal weken/maanden) zal het paard stabieler komen te lopen en moet je minder vaak corrigeren.

Vergeet verder in het schouder verhaal, de achterbenen niet. Energie moet doorstromen van achter naar voren, dus vraag ook het binnenachterbeen onder te massa te treden.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 21:53

Tsja ik ben paarden gewend die het al kunnen en mijn eigen paarden liepen gelijk wel al redelijke voltes, dus wil mss ook te snel :o
Ik heb geleerd om gewoon met mijn hand de schouder te corrigeren, als ik dat vanuit stilstand doe dan gaat hij wel opzij (soort keertwending). Mss is tikken met een zweepje wel beter ja, want ik ben bang dat hij nu op mij gaat leunen. Een halve volte is eigenlijk al teveel gevraagd, dus ik doe 1 of 2 stapjes en dan weer een stukje rechtuit :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 11:23

SummerRemedy schreef:
Tsja ik ben paarden gewend die het al kunnen en mijn eigen paarden liepen gelijk wel al redelijke voltes, dus wil mss ook te snel :o
Ik heb geleerd om gewoon met mijn hand de schouder te corrigeren, als ik dat vanuit stilstand doe dan gaat hij wel opzij (soort keertwending). Mss is tikken met een zweepje wel beter ja, want ik ben bang dat hij nu op mij gaat leunen. Een halve volte is eigenlijk al teveel gevraagd, dus ik doe 1 of 2 stapjes en dan weer een stukje rechtuit :)

Of gewoon 1 of 2 stappen en dan weer corrigeren !

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:44

Maris schreef:
SummerRemedy schreef:

Of gewoon 1 of 2 stappen en dan weer corrigeren !

Ook mijn idee! De extreem scheve paarden hebben het gewoon vaker nodig om gecorrigeerd te worden. Veel korte stukjes en vaak van kant wisselen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:36

Na een paar stappen lukt het me niet meer om hem te corrigeren.. :o

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:58

Leuk Topic!
Ik ben vorige week begonnen met aan de hand werken met mijn merrie , op aanraden van de osteophaat. En ik moet zeggen ze pakte het verbazingwekkend goed op. kwam zelfs al tot een stukje schoudervoor en wijken. Maar we doen rustig aan, nu maar eens beginnen met 2 x per week en dan rustig uitbouwen. ze moet toch uit een verkeerd bewegingspatroon komen en een nieuwe aanleren, wil het niet al te veel overhaasten. En gelukkig hoef ik het niet in mijn eentje te doen maar kijkt een vriendin die hier in ervaring heeft met me mee.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 20:12

SummerRemedy schreef:
Na een paar stappen lukt het me niet meer om hem te corrigeren.. :o

Hoezo dan niet ? teveel stuwen ( voorwaarts ) ? --> dan halve ophouding maken of zelfs naar halthouden.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 00:34

Het is helemaal niet raar dat het maar een paar passen lukt. Rustig aan. Je paard moet er aan wennen en over een tijdje doe je zo de hele lange zijde . Een paar passen is een goed begin!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 17:05

@SummerRemedy: ik zou heel klein beginnen en bij de minste of geringste neiging in de goede richting heel erg belonen (stem, aaien, op tijd stoppen, misschien iets lekkers). Kleine stapjes, en laten merken als het paard de goede richting op 'denkt'. Voor een meer dan gewoon scheef paard kan het anders best ontmoedigend en frustrerend zijn. Stoppen op de top, en dat kan soms al na een paar minuten zijn, als er een grote vooruitgang is op de vorige keer!

Zilla, mijn bijrijdpaard, is een maand op proef bij potentiële koper. Ben er best wel nogal kapot van, we waren echt maatjes geworden. Hier wat foto's van de laatste keer werken. Je ziet 3 foto's van een eerste beginnetje travers (eerste keer na de les, dus totaal tweede keer), de andere zijn een volte, een scheve foto en een kleffe foto ;)

https://plus.google.com/photos/11805901 ... 6112944529

(ik zet het album nu even openbaar voor een paar dagen).

Nu op zoek naar een nieuw paardje om mee te werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-13 23:47

Ik heb even een vraagje of ik een beetje in de juiste richting zitten denken.. ik ben bezig met kijken (en voelen) hoe scheef mijn pony is, om een idee te hebben ..
- loopt liever rechtsom dan linksom
- aandraven gaat ook beter rechtsom dan linksom
- linkerachterbeen is het stijve been bij hoeven krabben (of houdt hij stijver, moet hij even over nadenken om te plooien, vindt hij ook moeilijker om langer omhoog te houden zoals bij de hoefsmid ofzo).

Kan dit 3e puntje kloppen met de eerste 2? Dat hij linksom moeilijker/minder graag loopt omdat hij dan dat linkerachterbeen moet onderzetten en belasten?

Verder zou hij volgens de osteopaat een gevoelig plekje hebben op zijn rug, vlak achter het zadel. Niet extreem, heel licht maar, en voor zijn leeftijd geen uitzondering (hij zat voor zijn leeftijd erg goed in elkaar vond ze, meestal hebben de paarden die zij in handen krijgt meer problemen :Y) ). Ik meen mij te herinneren dat rechts het wat gevoeliger was dan links .. Verklaart dit waarom hij linksom moeilijker loopt? Omdat hij dan die spieren aan de rechterkant moet oprekken?

Dus lijkt mij .. een rechtsgebogen paard?
(heb nog een paar puntjes die ik even moet bekijken/proberen..)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 00:07

Ja, een rechtsgebogen paard. De rechterkant is korter dan de linkerkant. Vaak is rechts dan ook het sterkere been, maar soms wisselt dat.
Verstandig is om 60% linksom te werken en 40% rechtsom. Vooral van hand verwisselen als het goed gaat op links, dan laat je hem als beloning even ontspannen op rechts, wat makkelijker is. Waar je rekening mee moet houden is dat het niet zo moeilijk is om een lange kant kort te maken, maar juist de korte kan lang te maken is moeilijk. Daarnaast heeft hij een linkerachterbeen dat moeilijk buigt, wat linksom lopen en dragen natuurlijk ook moeilijker maakt.
Het plekje kan met scheefheid te maken hebben, maar ook met de soepelheid van het bekken bijvoorbeeld. Brengt hij links en rechts even fijn onder het lichaam?

Maar goed, deze theorie is vaak vrij gemakkelijk te begrijpen voor ieder paard. De praktijk blijk alleen vaak een stuk lastiger ;)