Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 19:30

HippoLogic schreef:
Haha die filmpjes zijn grappig. Maar het werkt echt zo, ook al weet de getrainde mens het niet. :D

Leuk he :).

Myrtle had gisteren helaas veel last van de artrose dus ik heb besloten om wat minder te focussen op het clickeren en meer kilometers in het bos te gaan maken. Gelukkig kan daar ook naar hartenlust geclickerd worden, en wat bleek........ ze wilde haar beloning eerder niet hebben tijdens het draven omdat ze me niet hoorde :D. Denk ik..
Ik ben de 7 basics dvd van inge teblick aan het bekijken en zij zegt altijd best wel hard X (dat gebruik ik ook ipv de clicker), ik zeg het zelf best wel zacht. Dus ik draafde met Myrtle, ze kwam terug op een lichte hulp, ik roep veel harder dan normaal X .. en ze staat stil en kijkt om :). Toegegeven een paar keer stopte ze ook niet dus heb ik op die momenten dan maar de teugels even losgegooid zodat ze haar hals kon strekken na de klik. Wel negatieve bekrachtiging eigenlijk maar goed in het bos ben ik wat minder streng in de leer.

@[***] het gras eten als beloning is nog steeds een goeie maar ik probeer dat eerst eens op de grond uit niet dat ik op buitenrit straks de hele tijd met haar in de berm sta, het is best een eigenwijze tante. Ik heb ooit klasse 1 endurance gereden en als ze in de berm wilde plassen beloonde ik haar daarvoor want onderweg plassen is een goede eigenschap voor een endurance paard. Maar ze begon steeds meer op eigen initiatief de berm in te lopen en ook een keer in volle draf en toen stootte ik mijn hoofd tegen een tak :).

@Visitor volgens mij hadden we het hierover. Ik denk dat je toch wel gelijk hebt dat je meerdere dingen in een sessie kan trainen als je paard in principe de hulpen al kent. Vandaag ook in het bos wat tempowisseling in stap geoefend en wijken voor de eenzijdige kuithulp. Ging prima.

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 07:46

Vandaag heb ik weer verder gewerkt met hoofd laag aan de longe (3 dagen op een rij, daarna krijgt ze vrij). Vandaag probeerde ze nog beter haar best te doen in draf. Ik ben variabel aan het belonen daarmee. Soms een "good", soms niets en soms een click & treat. Ze loopt dus zo een heel rondje in draf met haar hoofd laag. In galop doet ze ook haar best maar dat is ontzettend moeilijk. Toch heb ik een paar keer op beide handen kunnen clicken omdat het hoofd lager ging. En dat is al een hele vooruitgang.

Vandaag spoot ze er ook vandoor in galop aan de longe en dat heb ik ook beloond (alleen met stem). Ze bleef daarbij wel netjes op de volte. Ik heb ook wel eens gehad dat ik los moest laten, voor mijn veiligheid. Maar ze is altijd te pakken en benaderen en ze komt ook gewoon weer terug want dat wordt ook veel goed beloond. :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:49

HippoLogic schreef:
Vandaag heb ik weer verder gewerkt met hoofd laag aan de longe (3 dagen op een rij, daarna krijgt ze vrij). Vandaag probeerde ze nog beter haar best te doen in draf. Ik ben variabel aan het belonen daarmee. Soms een "good", soms niets en soms een click & treat. Ze loopt dus zo een heel rondje in draf met haar hoofd laag. In galop doet ze ook haar best maar dat is ontzettend moeilijk. Toch heb ik een paar keer op beide handen kunnen clicken omdat het hoofd lager ging. En dat is al een hele vooruitgang.

Vandaag spoot ze er ook vandoor in galop aan de longe en dat heb ik ook beloond (alleen met stem). Ze bleef daarbij wel netjes op de volte. Ik heb ook wel eens gehad dat ik los moest laten, voor mijn veiligheid. Maar ze is altijd te pakken en benaderen en ze komt ook gewoon weer terug want dat wordt ook veel goed beloond. :)

Wat leuk dat ze het zo goed doet. Jouw paardje is nog vrij jong toch?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:34

Kyra is in juni 4 jaar geworden. Ik ben dit proces ook aan het filmen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 18:56

HippoLogic schreef:
Kyra is in juni 4 jaar geworden. Ik ben dit proces ook aan het filmen.

Leuk om je jonge paard op te kunnen leiden met de clicker.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 19:08

Leuk hoor, paard volledig opleiden met clicker. Lijkt mij wel gaaf

Crossmuller, ik loop momenteel ook veel met mijn paard, maar dan ernaast, ook ivm artrose. Ze is namelijk knoerscheef, dus dat probeer ik eerst vanaf de grond aan te pakken. Toen ik haar had, leunde ze zelfs met stilstaan helemaal naar een kant. Ohz is het moeilijk om je gewicht goed te verdelen en struikelt ze erg veel, dus nu werk ik eerst met buigen, stretchen en balans en wandel veel met d'r. Straks ga ik met clicker rijden en ook eerst aan balans werken en hals strekken, want dat deed ze eerst niet. Begint ze nu pas voorzichtig beetje mee.

Ik gebruik overigens altijd clicker of tongklik. Ik vind stemgeluid snel voor verwarring zorgen. (vooral silja heeft daar veel last van) Bovendien ligt de klicker een andere weg af in de hersenen, waardoor het effectiever werkt. Ik merk goed verschil daarin.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 20:14

liljebo schreef:
Leuk hoor, paard volledig opleiden met clicker. Lijkt mij wel gaaf

Crossmuller, ik loop momenteel ook veel met mijn paard, maar dan ernaast, ook ivm artrose. Ze is namelijk knoerscheef, dus dat probeer ik eerst vanaf de grond aan te pakken. Toen ik haar had, leunde ze zelfs met stilstaan helemaal naar een kant. Ohz is het moeilijk om je gewicht goed te verdelen en struikelt ze erg veel, dus nu werk ik eerst met buigen, stretchen en balans en wandel veel met d'r. Straks ga ik met clicker rijden en ook eerst aan balans werken en hals strekken, want dat deed ze eerst niet. Begint ze nu pas voorzichtig beetje mee.

Ik gebruik overigens altijd clicker of tongklik. Ik vind stemgeluid snel voor verwarring zorgen. (vooral silja heeft daar veel last van) Bovendien ligt de klicker een andere weg af in de hersenen, waardoor het effectiever werkt. Ik merk goed verschil daarin.

Rechtrichten is zeker belangrijk bij artrose, daar werken we ook aan. Maar buiten rijden vind ze leuk en dat doet haar ook merkbaar goed dus dat hou ik er ook in. Interessant dat je echt het verschil merkt tussen stem en clicker. Ik heb daar wel over gelezen maar leuk om het eens van een ervaringsdeskundige te horen. Ik gebruik geen clicker omdat ik het onpraktisch vind om iets in mijn handen te hebben. Ik heb er wel lang over getwijfeld.

Bij de katten gebruik ik de clicker ook niet want voor hen is het geluid te hard. Ik heb mijn vorige kat de stuipen op het lijf gejaagd met de clicker en toen wilde hij niet meer trainen. Ik heb het toen maar laten zitten.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 22:40

Ik heb ook gemerkt dat een click beter werkt. Er komen ongewild altijd emoties in een stembridge. Daarom gebruik ik mijn stem wel voor het goedzogadoor.

Om het geluid van de clicker te dempen kun je een stukje kneedgum erop doen (afgekeken van een you tube filmpje)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 07:59

Crossmuller, ik weet niet of het echt rechtrichten is. Ik werk vooral op buiging op volte en wil straks voorzichtig vandaaruit bv volte openen oefenen (lateraal werk/wijken), vooralsnog aan de hand of aan de lange teugel, maar ook aan gewoon stevig stappen en wat figuren. Later moet daar ook draf bijkomen. Ik zie het vooral als onbelast wat gymen, stretchen en soepel maken.

Je kunt overigens ook met de tong het klikkergeluid immiteren. Doe ik ook wel, als ik geen clicker erbij kan hebben. Eventjes oefenen...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 22:47

Dat is wel waar rechtrichten mee begint: nageven vanuit halthouden, stelling en vanuit het binnenachterbeen weg stappen. Als ze eenmaal door hebben dat ze met het binnen achterbeen moeten beginnen dan gaat dat steeds beter. Helemaal met positieve bekrachtiging.

Het is niet altijd helemaal ideaal om een clicker-getrained paard te hebben. Toen ze in quarantaine moest bijvoorbeeld. Ik heb de clicker uitgelegd en gelukkig stonden ze er ook open voor, maar of ze het gebruikt hebben? Ik betwijfel dat. Ik kon het principe mooi uitleggen toen Kyra daar haar buitenbox niet in wilde. Het was heel zonnig en daarbinnen was het natuurlijk donker. Maar ik vroeg iedereen enkele meters achteruit te gaan, want Kyra voelt iemand die achter haar staat al snel als 'druk'. Even laten kijken, 15 seconden of zo en toen ze voorwaarts ging (richting ingang box) kreeg ze een click. Hup! Oren naar voren en wakker was ze! Nog 2 clikjes en ze stond er in (jackpot). Die man vond het helemaal geweldig, hij had nog nooit zoiets gezien.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 05:13

Ik vond nog een oud filmpje van toen ik net een paar weken bezig was met clicker training met mijn vorige pony. Hij was al 21 jaar maar werd er erg enthousiast van. Paard halen? Nee hoor, gewoon even fluiten.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:32

Wat schattig :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:33

Leuk filmpje. Lief.
Hier toch ook vaak positieve geluiden bij clickertraining door vooral mensen als dierenarts, die merken dat het eigenlijk wel heel handig is. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 07:59

Ik ben nu een paar keer aan de longe aan het trainen geweest met het commando 'hoofd laag' en gisteren ben ik voor het eerst dit onder het zadel gaan uitproberen. Het duurde even (nou ja een halve hoefslag) voor ze het door had, maar ik draf deed ze haar hoofd naar beneden en na de click begon ze goed te 'stofzuigen' (enkele meters). Nou ja toen was het rijden weer afgelopen. Ze deed het namelijk zo goed! En ik had mijn clicker laten vallen dus moest ik er toch af. Dus van de nood een deugd gemaakt en ook direct afgezadeld. Vandaag niet gereden, maar morgen weer verder.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:46

Zo klinkt goed hippoligic, Het begint dus echt resultaat te leveren is een hele mooie basis om vanauit verder te werken.

Ik ben maandag even met VD bezig geweest met de clicker uiteraard. Ik was het weekend weggeweest en Jonas had niks gedaan. Nou dat kon ik merken hij was wel heel erg enthousiast. Zins een paar maanden kan hij nu los met me mee galopperen en hij vind dit prachtig al kan hij het nog maar een paar sprongen. Maandag was iedere voorwaartse beweging van mij dan ook reden om mee te galopperen. Soms een beetje lastig maar wel leuk om zijn werkwilligheid zo te zien.

Gisteren na dat ik hem even afgesponst had nog heel kort even in de bak geoefend. zijn al heel lang bezig met het liggen op commando en nu met het warme weer weer leuk de mogelijkheid dit te oefenen. Dus even met de clicker en beloning de bak in. Jonas helemaal alert op wat die mocht gaan doen. Moest dus eerst zorgen dat de rust er was en dat die een plekje ging zoeken. Gelukkig ging dit snel toen ik gewoon ging rondlopen. Toen hij ging liggen heeel goed beloond. Daarna nog een keer op eigen initiatief laten liggen en het commando erbij gegeven en natuurlijk goed beloond. Daarna ging hij 2 keer op mijn commando liggen ook nadat ik even een pauze had genomen en even andere oefeningen had gedaan. Zo super trots eindelijk echt het idee dat die het door krijgt. Probleem was dat hij liever naast me staat om op te letten was we gingen doen. Aan mij dus de taak hem te leren dat het ook leuk is als hij op de grond ligt. Nu lekker verder oefenen en het echt bevestigd krijgen. :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:30

HL klinkt heel goed. Stoppen was idd wel verstandig, denk ik.

Nelleke, leuk dat het goed gaat. Ik heb zelf weinig verstand van vd. Wel beetje mee gespeeld, maar ik heb het al zo druk met miljoen andere dingen die ik hen wil leren. Maar het is wel leuk

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:54

Dat probleem heb ik ook regelmatig hoor Sandra. Jonas kan zo veel dat ik som echt niet kan kiezen waar nu weer mee bezig te gaan. Wel merk ik dat ik dingen met elkaar aan het verbinden ben. zo combineer ik VD nu regelmatig met grondwerk en wat dressuur op de grond.

En er is gewoon zovel mogelijk.. En eigenlijk wil ik het allemaal :P maar we hebben maar 7 dagen in de week en moeten ook om paard denken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:50

haha hoe herkenbaar. Mijn paarden rollen nog net niet met hun ogen, als ik weer aankom...
Merk dat ik eigenlijk nog maar weinig rijdt, omdat er gewoon zoveel leuke dingen zijn om te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:11

:wave:
Even laten weten dat ik nog leef :+ Ik lees wel mee hier, het gaat goed met de trainingen heb ik gelezen :)

Hier weinig clickertraining gedaan de laatste dagen, wel veel gereden 8-) Toch gek hoe dingen kunnen veranderen :))
Heb wel nog 1x clickertraining gedaan, eergisteren. Toen is [***] 2x gaan liggen op commando (had ik toch het idee) en toen ik het even later een 3e keer wilde vragen wist hij niet meer wat ik bedoelde :+ Was ook aan de slag gegaan met de spagaat (zonder balkje :P ) en hij ging meteen heel goed staan voor zijn doen, was echt trots & blij en dat heeft hij ook gemerkt :)) Even wat kleine dingen gedaan die hij leuk vindt en toen wilde ik nog eens proberen en toen wist hij van niks meer. Superpony is het toch ^) Maar ach, in ieder geval was hij wel ontspannen :+

En verder ... staat [***] sinds gisteren op ijzertjes!
Daar gaat mijn hele natural-zijn :x Hahaha, eigenlijk gek, als je erbij nadenkt was ik echt wel natural (bitloos, boomloos, ijzerloos, dekenloos) maar eigenlijk is dat allemaal toeval. Maar zoals een stalgenoot opmerkte ben ik me aan het laten bekeren :Y) en heeft [***] dus ijzers :+ Ik moest wel .. de ondergrond is hier heel anders dan waar we vandaan komen en nu we meer & harder & langer aan het rijden zijn konden z'n hoeven het niet meer verwerken. Hij deed enorm z'n best met lopen, maar als je de hoeven na de rit zag kreeg je de kriebels ... Dus gisteren kwam de hoefsmid en die bevestigde wat ik al vermoedde: dat ijzertjes het beste zijn voor hem. Blijkt ook dat de stand van z'n voeten niet helemaal optimaal is, iets wat ik ook wel al dacht maar wat geen enkele hoefsmid ervoor ooit wat van heeft gezegd, dat was altijd maar snel snel bekappen en op een half uurtje max. klaar. Zo kan ik het ook :+

Maarja, nu dus ijzertjes, ben benieuwd :) Gisteren al meteen uitgetest door 2u mee te gaan achter de koets aan (ja, het is hier ook 30°C hoor 8)7 ) en hij ging goed! :oo Hij was na 2u nog niet moe, kon nog wel een rondje. Is wel leuk, wilde testen of het ging met z'n conditie (en gedrag) om zondag mee te gaan op een langere rit met stal (anderhalf uur rijden, pauze, anderhalf uur terug) en dat lijkt me heel makkelijk te gaan, dus dat is wel fijn :D Was voor hem de eerste keer achter een koets aan, en er was nog een ander paard onder het zadel mee en hij heeft zich super gedragen. We hebben gedraafd & gegaloppeerd en ik heb helemaal geen schrik gehad :D [***] zit ook echt wel goed in z'n vel, die liep gisteren joh, zo heb ik hem nog nooit weten lopen! Patsertje :D Had wel meer knieactie dan normaal, volgens mij moest hij toch nog beetje wennen aan de ijzers :))

Zo, dat was even een update waar we ongeveer uithangen :Y)
Vandaag werken tot 22u en dan vakantie :D Dus vanaf volgende week wel weer meer clickermomenten (al heb ik nog steeds mijn pakket niet ^) moet ik ook nog achteraan) ;) [***] moet er trouwens volgende week ook aan geloven, dan komt de hoefsmid voor hem .... Ben benieuwd :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 11:36

Sabine, ik kan mij je keuze wel voorstellen. Principes is mooi, maar je moet blijven kijken naar het paard, denk ik. Fijn dat hij zo goed liep.
Raar dat je het pakket nog niet binnen hebt. Ik had het binnen een week.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 17:28

Ja, wat is er veel te leren van en aan onze paarden. Ik vind het wel erg leuk dat ik 'rijden' nu aan ons repertoire kan voegen. Ik kreeg Kyra toen ze 10 maanden oud was en mijn vorige pony (van het filmpje hierboven) was toch te klein om te rijden.

Nelleke, wat goed dat hij 4x ging liggen! Leuk is dat.

Sabine, het 'natural' zijn staat of valt natuurlijk niet met 4 ijzertjes. Alhoewel, hoe naturel is het, om een paard achter de wagen te spannen. Hij moet er voor, hoor. :P
Ik ben benieuw naar je pakket en wat je er van vindt.

Liljebo: ja op dat moment stoppen was heel erg goed. Vooral omdat het zo goed ging dat ik heel graag nog even door had willen werken. Maar, als ik om wat voor reden juist op het moment stop dat ik eigenlijk heel graag door had willen gaan, merk ik bij de volgende training dat ik JUIST op het beste moment gestopt was. Want daar heb ik de volgende keer weer plezier van. Dat je stopt op het moment dat je eigenlijk denkt:"Ik wil dit nog 1x zien zodat ik "weet" dat het paard het snapt". Maar hij snapt het dan al lang. :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:41

Meestal moet je idd stoppen op het moment dat je denkt 'nog een keertje' :) Heel moeilijk.

Ik begin aan een projektpaard. Paard is van vrienden. Na bevangenheid en een fikse opdonder van de hoefsmid, kun je de achterbenen niet meer aanraken. Voorhoeven kappen kan mits het paard goed wordt vastgehouden. Achterbenen kom je niet aan. Hoeven zijn in erbarmelijke conditie.
Ik ben vandaag wezen kijken wat ze precies doet en begin er komende week mee, paar keer in de week.
Eerst introduceren met de clicker, dan wat eenvoudige oefeningen (ze moet het leuk vinden, want ze laat zich ook niet al te best uit de wei halen) en dan werken aan het probleemgebied. Spannend-

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 23:17

Dat is zeker spannend. Ik hoop voor het paard dat ze het leuk vindt en dat ze snel vertrouwen in je krijgt. Ik heb je filmpje gezien van het injecteren en ik denk dat het paard bij jou in heel goede handen is. Succes en hou je ons updated?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:04

Jep.... vind het zelf ook leuk. Maar daarnaast ook echt nodig. De hoeven van het paard zijn echt verschrikkelijk... kan het dier nooit goed op lopen. Het is ook niet gemeen, maar het draait weg als je al in de buurt van de achterhand komt. Het loopt ook niet echt aan de hand, wil niet echt uit de wei etc. Ongehanteerd, eigenlijk. Een leuk project dus. Ik werk voorlopig naast de wei, maar wil ook het uit de wei halen iets verbeteren. Introductie met de clicker viel in ieder geval in goede aarde... haha... eeeeeteeeeennnn!!!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:20

Haha, wat leuk om te horen! Een goed begin is het halve werk.