Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 22:13

JoycexEnya schreef:
Whahaha geweldige oefening.Ben benieuwd naarde video :')

Ik zelf loop vast bij spagaat richting de buiging. Als ik naar de schouder wil gaat ze uit de spagaat. Ik heb er een video van, weet niet of dat handig is hier neer te zetten?

Ook met de jambette blijft ze schrapen ofstampen en houd het niet in de lucht, ook hier heb ik een video van.

Edit: video toegevoegd

Ben je je paard aan het lokken met een snoepje voor de spagaat of zie ik het verkeerd? Zelf reik ik altijd pas in mijn zak na de click, anders kan je paard denken "Ik heb het al verdiend" en dan wordt hij afgeleid van wat hij met zijn benen moet omdat hij focust op het voer.

Het tweede punt is dat jouw paard jouw lichaamspositie als een deel van de cue ziet. Mede door het lokken (luring). https://hippologic.wordpress.com/2016/0 ... -moulding/

Je zou de spagaat kunnen free shapen. Moet niet al te moeilijk zijn: gebruik dezelfde stemhulp en blijf naast de schouder staan. Vooral de hele kleine stapjes in de goede richting al gelijk belonen.

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 22:17

Wbt de jambette ga ik met Amable mee. :D

Ik zou de jambette met knie target leren en dan is duur opbouwen ook gemakkelijker: zolang de target aangeraakt wordt/er voor hangt been optillen. De target (zwem noodle/pool noodle) is dan in het begin ook gelijk een deel van de cue (later uit faden) wat helpt in het "spontaan" aanbieden van de jambette. Wat gevaarlijk kan zijn.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 14:02

Hoi! Ik lees al even met enthousiasme mee. Ik heb gister de stap gezet om een klicker te kopen. Vandaag ben ik er voor het eerst mee bezig geweest. Ik had al ervaring in grondwerk en VD, maar nog nooit met klicker. Omdat het paard waar ik het nu mee wou doen een korte spanningsboog heeft, snel is afgeleid en gaat 'vluchten' als er iets niet duidelijk is, leek mij de duidelijkheid van de clicker beter bij hem werken.

En wauw! Vanochtend de eerste training gehad. Wat een slim paard <3 in een sessie van een half uurtje waarin ik hem alleen wou laten kennismaken met de clicker (klik=beloning). Gaf hij zoveel mogelijkheden uit zichzelf. Zo is hij erg bang voor grote paardenballen. Toen deze in de bak lag was het natuurlijk ook paniek. Maar ik heb hem in 3x herhalen 'touch' aangeleerd en hij durfde de bal aan te raken! :) op een gegeven moment ook heel graag, want ja, lekkers :D ook kan hij nu al achteruit op stem commando. Wat ben ik trots en wat werkt dit duidelijk en goed. Binnen 10 minuten waren items waar hij normaal enorm bang voor is, niet meer eng en durfde hij het aan te raken.

Ik ben helemaal overtuigd. :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-17 22:26

Geweldig, Fair. "Welcome to the dark side, we have cookies" :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 22:44

Ik was haar inderdaad aan het lokken met een snoepje,

Vandaag een training gedaan, ik stond naast haar hoofd meer bij de voorbenen. En ipv haar helemaal naar beneden te lokken nu wat hoger en mijn hand als lok/target. Dit ging echt heel goed, helaas niet gefilmd, maar zorg dat ik iemand heb die het kan filmen.

De jambette vroeg ik door te tikken op der onderbenen, ik dacht probeer het eens bij de oksel. En wauw kreeg daar een mooie rustig jambette, dus klik en beloon, daarna weer schrapen dus niet klikken en dan word ze onzeker en doet ze maar niks. Dus een vriendin probeerde het met een zweep ipv de hand en kwam weer een redelijke jambette uit dus wel even geklikt.

Daarna nog spagaat gedaan, maar ze was afgeleid of fysiek moe waardoor ze het niet meer deed, wou eerst stoppen, maar was bang dat ze dan die link ging leggen. Dus heb nog paar x de jambette gevraagd en gestopt na de mooiste.

Bedankt voor jullie tips. We gaan nu lekker verder.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 18:19

Hier een video van vorige week. Opstappen at liberty. Zoals altijd ben ik liever lui dan moe en leer ik mijn paard wat ik van haar wil in plaats van aan mijn atletische vermogens te werken. :+

;)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:39

Oh gaaf om dat zo te doen zeg!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-17 23:44

Dank je. Het is echt niet moeilijk. In de link onder de video op YT vind je de andere video waar een stappenplan bijzit.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 10:19

Ah bedankt! Ik zal eens gaan kijken :j

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 19:50

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-17 06:50

Ik heb als voornemen om ook 1x per week in het Nederlands te bloggen over clickertraining. Mijn blog van vandaag gaat over de 'Sleutelles'(de sleutel tot jouw succes als clickertrainer ;) ) Geduld .
'Geduld, hoe leer je dat je paard aan'

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:00

Hoi allemaal!

Erg stil hier, maar wil me hier graag melden.
Ga morgen het topic even doorlezen, lees al veel nuttige tips! :D

Ben nu een tijdje bezig met vrijheidsdressuur en ga morgen voor een clicker kijken. Merk dat ik op het moment dat ze het goed doet toch niet altijd kan belonen met wat lekkers.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-17 18:33

Welkom!

Ja, een brug signaal (of 'markeer' signaal) is het geheim van dierentraining. Het is echter niet de click die de beloning is of moet worden, de click kondigt een beloning aan.
Ik weet dat sommige gevorderde trainers met 'lege' clicks werken, maar ik niet. Helemaal in het begin moet je dat vooral niet doen.

De clicker heb je juist om duidelijkheid te creëren: DIT deed je goed en NU komt er een beloning aan. Als je alleen clickt en soms zegt: nu komt wel een beloning maar nu niet, heb je kans dat je onzekerheid en zelfs frustratie bij je paard veroorzaakt. Frustratie kan zich uiten in 'niet meer mee willen doen ('ik krijg toch niets'), niet meer op de click letter (het heeft geen waarde) en soms kan frustratie zelfs tot bijten of agressief gedrag leiden.

Daarom adviseer ik: wees duidelijk en consequent. Ook als je 'per ongeluk' clickt, toch de beloning geven en de volgende keer beter timen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:55

Ik gebruik momenteel de clicker bij het rijden, superfijn!

Pony bouwt behoorlijk wat spanning op bij het opzadelen (verkeerd bereden geweest, alles is nu nagekeken en goed) maar ik merkte positieve effecten met de clicker! Steeds als hij ontspannen toonde clickte ik en ik kon op een gegeven moment gewoon rustig opzadelen.

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 18:56

Dankjewel voor je uitgebreide reactie HL. Dat is precies de reden waarom en hoe ik de clicker wil gaan gebruinen. Ben erg benieuwd! :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-17 07:58

Als je meer lees voer wilt: ik blog al 2 jaar over clickertraining (zie Engelstalige blog) en sinds kort ook in het Nederlands. Morgen een NL blog over het maken van een shaping plan: wat is het en hoe gebruik je het?

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 13:48

Leuke blog zeg!
Hier is de clicker binnen, dus het echt werk kan beginnen!

Ga ook de meeste trainingen filmen, dus dat wordt mijn dagboek! :))

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 21:40

Spannend, maar ik ga het toch doen.
Heb een filmpje gemonteerd van de training van vandaag. Let op, we zijn nog maar net bezig en ik heb helemaal geen ervaring :=
Dus tips zijn welkom! :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:22

Ik zag dat er nog niemand op je filmpje heeft gereageerd Marieke, ik had er eerder nog geen tijd voor genomen, maar ben er nu even voor gaan zitten.
Allereerst vind ik dat je voor een eerste trainingssessie met de clicker het klikken en belonen al behoorlijk vlot doet, complimenten! Heb je hiervoor nog gewerkt aan het inclickeren om je paard extra te helpen de link tussen de bridge en de beloning te leggen? Dat helpt om de link nog beter te leggen.
En leuk trouwens om te zien dat je je paard los poetst, hebben ze toch wat meer de vrijheid om aan te geven wat ze wel en niet fijn vinden. :)

Wat betreft de jambette en het achterwaarts gaan, daar had ik het idee dat je een combinatie van positieve (voerbeloning) en negatieve bekrachtiging (tikken met de zweep tot het been wordt opgetilt) gebruikt. Klopt dat? Het handigste is om één van deze methodes te kiezen (positieve bekrachtiging zou ik zeggen :D ). Want je paard tilt zijn been op óf voor het brokje óf om druk van de zweep te vermijden. Een van die beide motivaties is het sterkste en het combineren helpt dus niet zo.

Daarnaast viel het me op dat je paard op sommige momenten mooi rustig is, maar op andere momenten de neiging heeft wat druk te zijn, vooral met haar hoofd. Je kunt dit heel goed beïnvloeden door alleen op de momenten dat ze rustig is een commando te geven (omdat een commando een oefening met kans op beloning aankondigt, is het geven van een commando ook belonend voor je paard). Vooral rond 3:25 viel het me op dat je paard hier beloont wordt voor onrustig doen, bij 5:28 daarentegen start je de oefening heel mooi op een moment dat ze rustig is. Bij 8:05 beloon je je paard met aandacht voor het friemelen aan jou met haar neus. Is dat gedrag wat je in de toekomst vaker van haar wilt zien?

Iets interessants aan je filmpje vond ik dat je paard twee keer de jambette ging doen toen je achterwaarts vroeg. Op dat moment stond je aan haar linkerkant, maar toen je achterwaarts vroeg aan haar rechterkant, ging ze wel meteen netjes achterwaarts. Trainingsfoutjes wil je zoveel mogelijk vermijden, hoe vaker ze voorkomen, hoe meer je paard kan denken dat het de bedoeling is . Dus train eerst op een achterwaarts die goed op commando staat vanaf de rechterkant. Daarna kun je weer naar de linkerkant gaan. Pogingen met jambettes kun je afbreken, gaat het wel goed, kun je extra trots op haar zijn :D

Ben je ondertussen alweer verder met trainen? Ben benieuwd!

Hierbij een filmpje van mijn training, om het topic weer iets levendiger te krijgen. Sinds begin dit jaar train ik af en toe met de 35 jarige merrie Fellow en in het filmpje maakte ze kennis met het targetten!

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 14:25

Zijn er hier ook mensen die clicheren combineren met het rijden?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-17 18:58

Ja ik heb mijn paard ingereden met de clicker.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 21:31

Ik heb helaas geen rijpaard, anders zou ik er zeker mee aan de slag gaan!

plu74

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 22:57

Gaaf zeg! Heb er zelf geen ervaring mee, maar lees graag even mee. heb het ooit wel bij de honden gebruikt.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 00:00

Hier vandaag bezig geweest met het aanleren van pufjes inademen.
Meneer is niet erg ziek ofzo, maar hooikoorts en om irritatie te doorbreken mag hij zonodig een pufje. :)
Gisteren al even geoefend, hij vond het ding helemaal niks, en als meneer iets niet wil dan wil hij het ook echt niet. :+
Hij vloog achteruit toen hij het ding op 2.5 meter afstand zag, de held. :D
Met clicker krijg je de gekste dingen zonder gedoe voor elkaar, ook dit.
Dit was het tweede deel van de tweede keer oefenen.
Als ik de inhaler in een keer lang op zijn neus houd aan het eind is dat omdat de medicijnen er al in zitten, en die ruiken wat raar.
Hij dacht er dus nog het zijne van, maar was heel braaf.

https://m.youtube.com/watch?v=twEOKHLOqYY

Ik heb af en toe wat grotere stapjes erbij, dat was deels omdat een deel gisteren al geoefend was en ik aan hem zag dat hij het goed kon hebben.
Verder is hij nogal een dramaqueen, iets wat dooooodeng is kan met een clicker en voer ineens niet erg meer zijn.
Daar houd ik dus rekening mee in wat ik denk dat hij aan kan.
Met de "lege" clicks, hij kent een brugsignaal.
Had hij teken van onrust gegeven omdat het voer nog niet kwam had ik daar uiteraard snel op ingespeeld.
Helaas was ik toch wat raar van therapie, dat kon ik toch wel merken.
Dat gebeurt normaal niet zo, maargoed ik geloof niet dat hij er zelf wakker van ligt, dus morgen weer een nieuwe dag. :)
Toen het gebeurde dacht ik bijna gelijk: beter timen, hmmz.. Toch wel moe!
Verder ben ik trots op mijn smurfje, ik moest erg lachen later om zijn schattige entousiasme. <3

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-17 01:11

Langzaam aan gebruik ik nu trouwens soms vaker lege clicks.
Dat hangt ook van zijn gemoedsrust af en hoe lastig de oefening is.
Is het iets wat hij supergoed kent krijgt hij nu soms even niks.
Dat gaat heel goed, dan gebruik ik het commando 'ga door' erbij.
Ik doe dat nu alleen als hij erg geduldig oogt, dan behoudt hij zijn rust perfect en lijkt het hem niks uit te maken dat er af en toe een lege click bij zit.
Ik houdt hem daarin goed in de gaten, irritatie wil ik voorkomen.

Wel aangeleerd met eerst zeer korte tijd tussen een lege click, en een click mét voer.
Na de lege click vraag ik hem dan te flemen ofzo, dat gaat altijd goed en daarom kan ik heel vlot een click met voerbeloning erop laten volgen.
Dat dan alleen als de rust er goed in zit, en niet te vaak.
Ik zie het ook als oefening opzich, het is dus absoluut niet iets waar druk op ligt en dat bevalt echt prima.
Leuke uitdaging voor hem voor erbij, en hij is er nog beleefder van geworden.
Heeeel soms op de volte om mij heen moet ik al vragen of hij zijn brokjes nog komt halen, daarbij gebruik ik rustig opbouwend meer lege clicks.
Dan komt hij als ik dat vraag aanlopen of hij wil zeggen: "ik dacht ik ga maar gewoon door, maar ik kom graag brokjes halen hoor baas!"
Met dingen op de volte wil ik daar graag naartoe, dat ik kan clicken, en dat hij dan doorgaat tot ik zeg dat hij mag komen.
Dat ook in hele kleine stapjes, we bouwen het op zoals het komt.

Het lijkt verwarrend voor een paard, maar doordat ik snel een click met voer erna doe, en in zulke kleine ministapjes is het leeg clicken voor hem nooit raar geweest.
Een soort go with the flow, plus goed kijken en timen.