Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DaisyB94

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:38

Hallo,

ik kom mij ook even melden! Ik werk nu denk zoon 4/5 jaar aan de hand. Ik heb elke maand les van A.ngela R.emie. Vorig jaar meegereden met clinic van Bent. Mijn paard verbeterd ontzettend hierdoor. Ik vind aan de hand nog steeds moeilijk. Mijn paard word snel boos als hij iets niet snapt daarbij komt het dat ik op een echte wedstrijd dressuurstal sta waar men niet heel open staat voor andere methodes. Ik kan nu bijna alle zijgangen in stap en in draf sb en travers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 14:14

Jetta schreef:
Ik heb een fijne stalbaas. Hij heeft constructief meegedacht. We gaan een stuk land afzetten voor mijn acties aan de LL. Ik ben heel blij!

Zo, je eigen privé-stukje .. leuk!

@ DaisyB94 : klinkt al goed! Welkom :)

Hier nog niet echt aan de hand bezig geweest, wel de bak weer even positiever gemaakt, vrijdag ging het niet zo goed dus gisteren even leuke dingen gedaan, en de pony leert echt snel als die wil! (topic in mijn onderschrift ;) ). Vandaag ga ik een beetje proberen klooien met het draven, dat vindt hij namelijk helemaal niet leuk in de piste, en ga vandaag trachten het leuker te maken ... Het is niks lichamelijks ofzo, want buiten gaat hij met de oortjes naar voren en een vrolijke kop op het minste dat ik vraag (gisteren nog getest, in de piste stond hij op onweer, daarna op een rondje buiten ging het vanzelf :+ ). Eens kijken vandaag of de pionnen daarin kunnen helpen, misschien als hij het eindpunt weet dat hij het toch wat leuker gaat vinden :Y)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:12

Welkom DaisyB84. Mijn paard werd in het begin ook boos.....nu eigenlijk niet meer. Het was bij mijn paard ook echt leren leren. En spanning leren afvloeien.Dat doe ik, door hem na een nieuwe of moeilijke oefening even om mij heen te laten stappen en draven . Dan kan hij even verwerken wat er is gebeurd. Even opnieuw ontspannen. En dan kunnen we weer verder. Dat werkt goed voor mijn Storm en mij. Het is even zoeken metje paard. Wat werkt, wat niet.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 09:55

Zijn er hier mensen die lesgeven in België voor rechtrichten, lange lijnen en dubbele longe? :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 10:38

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 22:59

Ik heb aankomend vrijdag weer mijn eerste opleidingsweekend van dit schooljaar. Spannend!
We beginnen dit weekend met centered riding, weer even onze houdingen bijschaven hihi!

Vandaag met Calypso weer heel fijn aan de hand gewerkt, ze voelde echt super licht aan. Heel basis even gewerkt(voltes/rechte lijnen en stukje schouderbinnenwaarts). Daarna nog even heel fijn gereden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 23:58

Maak je borst maar nat! Ik ben nog de hele dag bezig met mijn balletje, mijn bubbling spring en energie laten stromen, pff maar leuk was het!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:19

Geen werken aan de hand, wel leuk:

Afbeelding

Afbeelding

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 10:10

hihi, mijn balletje is altijd zoek. Ik heb deze winter nog een dagworkshop centered riding gehad 'bewustwording op de grond', dat heeft wel erg geholpen moet ik zeggen. Maar er kan altijd beter :) .
Vind het spannender dat het Whisper zijn eerste keer rijden in een andere omgeving word. Hij is tot nu toe 1x mee geweest naar school(jonge paardenblok afgelopen jaar). Maar dat zal allemaal wel loslopen.

Hoop dat de sneeuw in elk geval in de wolken blijft!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:44

Je rijdt binnen Anne

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:15

Weet iemand of er in de [***] goede instructie te vinden is voor het longeren met dubbele lijnen?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:58

Caira schreef:
Je rijdt binnen Anne

Mijn autoreis is niet binnen ;) .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:41

[***] schreef:
Weet iemand of er in de Kop van Noord Holland goede instructie te vinden is voor het longeren met dubbele lijnen?

waar precies in NH? en wil je longeren met een dubbele longe of werken met de DLL?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:28

Vanochtend alweer heerlijk met de paarden kunnen werken, ondanks die rottige oostewind....
Met Whisper even werken aan de hand en rijden, gewoon even basiswerk en wennen aan z'n nieuwe bitje. Gister heeft die er alleen maar nutteloos ingezeten en vandaag ook even de teugels eraan gehad en dat ging allemaal prima. Niet anders als met leren bitje :) .
Calypso alleen even werken aan de hand, voornamelijk voorwaarts en impuls en daardoor dus energie die van achter naar voren stroomt. Heel fijn kunnen werken met beide!

Spulletjes voor het weekend staan ingepakt, morgen even afwachten wat het weer doet en anders ga ik lekker zonder paard die kant op. Wil geen risico nemen met rijden met de trailer, het is een behoorlijke lange reis en maandag ook weer terug.
Dan maar een weekendje zonder paard.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:15

Ik kom dit topic weer even binnenvallen :o

Vanavond was ik met een stalgenootje aan het rijden en ik was met mijn paardje voor het eerst bezig met wijken, waar ze heel goed op reageerde. Mijn stalgenootje vroeg of ik dat haar paard ook wou leren, dus ik op haar paard maar het lukte niet. Ik doe het op de volgende manier: ik stuur het paard op een kleine cirkel met de binnenteugel en check eerst of hij niet naar binnen of buiten valt, wanneer hij naar buiten valt meer naar binnen sturen en wanneer hij naar binnen valt teugel meer tegen de hals. Als dit goed is wacht ik tot hij een beetje ontspant en daarna neem ik de buitenteugel aan, mijn eigen paardje reageerde gelijk door opzij te stappen. Het paard van mijn vriendin valt echt GIGANTISCH naar binnen, hij reageerde ook eigenlijk niet op het naar buiten sturen met de binnenteugel, of hij reageerde maar hij nam de stelling naar binnen direct af. Ik heb toen geprobeerd om het aan de hand te doen, uiteindelijk ging hij wel een mini stapje opzij. Maar het probleem is volgens mij dat hij zo erg naar binnen valt, volgens mij heeft hij moeite met buiging. Als ik aan de hand stelling vroeg op de cirkel viel hij direct naar binnen, van mijn instructrice heb ik geleerd dit op te lossen door de teugel wat "naar boven" te doen (net als teugel tegen de hals als je erop zit) of even met je andere hand de schouder naar buiten te duwen. Op de teugel reageerde hij niet en als ik duwde reageerde hij alleen maar door terug te duwen. Ik ben bang dat hij hiermee leert dat hij tegen mij aan kan leunen zeg maar. Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:26

Ik zou dit paard eerst rechtrichten/sterker maken en buigzamer maken. Daarna pas beginnen met wijken.
Dus echt basiswerk op de volte en de rechte lijnen en eventueel schouderbuitenwaarts.

Wat jij omschrijft vind ik een beetje klinken als stijf/scheef zijn.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:37

Okee de eerste oefening die ik aan de hand geleerd heb was buiging op de volte dus dacht dat dat een beetje het begin was.. Maar er zijn dus ook oefeningen om hierop voor te bereiden? Wijken wil ik idd eerst laten zitten.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 21:38

Hij is of scheef en dus niet rechtgericht of erg slecht aan de hulpen. Een combi hiervan kan natuurlijk ook.
Een goed recht paard hoort niet zo veel moeite te hebben met aanleren van iets 'simpels' als wijken, vaak moet alleen het kwartje even vallen.

Dit paard zou ik veel voltes mee rijden (of haar adh laten werken) en het lichaam los maken. Pas als hij prettig kan buigen in het lichaam zonder over de rug te vallen kan je aan wijken gaan werken.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:39

Inderdaad buigen op de volte. Wat je hiervoor kunt doen is voorwaarts neerwaarts en lengte buiging in stilstand. Daarna het wegsturen van de voorhand en ook de achterhand(onafhankelijk van elkaar en puur als reactie op je hulp) en dan inderdaad samen op de volte.
Bij een paard waar het volkomen nieuw voor is, loop ik eerst altijd een beetje mee op schouderpositie zodat het daar even aan kan wennen en daarna ga ik het modelleren.

Kijken of ze voorwaarts/neerwaarts wil, het binnenachterbeen vragen om onder te treden en de binnenschouder vrij maken en zo nodig voorkomen dat ze over de buitenschouder weg valt.

lucaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:41

ik ben nu aan de vrijheidsdressuur en en het vrijspringen met mijn verzorgpony (haflinger)
vorderd trouwens al aardig!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:43

lucaa2 schreef:
ik ben nu aan de vrijheidsdressuur en en het vrijspringen met mijn verzorgpony (haflinger)
vorderd trouwens al aardig!

Ik denk dat dit topic daar niet echt op aansluit. Volgens mij is er ook een vrijheidsdressuurtopic?

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:01

ijssnuiver schreef:
Inderdaad buigen op de volte. Wat je hiervoor kunt doen is voorwaarts neerwaarts en lengte buiging in stilstand. Daarna het wegsturen van de voorhand en ook de achterhand(onafhankelijk van elkaar en puur als reactie op je hulp) en dan inderdaad samen op de volte.
Bij een paard waar het volkomen nieuw voor is, loop ik eerst altijd een beetje mee op schouderpositie zodat het daar even aan kan wennen en daarna ga ik het modelleren.

Kijken of ze voorwaarts/neerwaarts wil, het binnenachterbeen vragen om onder te treden en de binnenschouder vrij maken en zo nodig voorkomen dat ze over de buitenschouder weg valt.

Hoe vraag je voorwaarts neerwaarts in stilstand? Die tip van wegsturen van voorhand en achterhand is een goeie, denk dat we daar maar eens mee moeten beginnen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:04

Met voorwaartsneerwaarts in stilstand bedoel ik hoofd laag vragen tot de onderhalsspier ontspannen is. Hierdoor leren ze alvast reageren op de hulp op de kaptoom. De eerste paar keer kun je dat eventueel met een brokje doen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 22:06

Okee :) Bedankt voor het meedenken allemaal!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-13 22:21

Ik breek ook even weer in. Lees trouw mee maar posten vanuit mijn ervaring geeft voor mijn gevoel geen aanvulling nog op dit topic.

Ik heb vandaag een lesdag rechtrichten gehad van Claudia Wolters. Les was in Rijssen op locatie waar ik normaal ook rijdt.

Super interessante dag, heel veel info, 2x een half uur praktijk oefeningen. Brandy pakte het super fijn op, samen echt heel veel geleerd in zo'n korte tijd en vooral veel handreikingen en tips om mee verder te werken thuis.

Merkte vandaag dat we goed samen werken aan de hand. Theorie en praktijk van het LVO mee bezig geweest. Ben helemaal op nu, lange dag, veel indrukken. Maar het is super om te lezen dat sommige info die hier voor mij wat 'vaag' was nu wel leesbaar is, en dat na 1 dag les!

Nu thuis met haar bezig aan de hand. Ben van plan over een week haar 2 weken onder het zadel weg te halen en eerst alleen aan de hand te gaan werken. Puur om voor mezelf en voor haar de basis er fijn in te zetten. Hopelijk kunnen we met deze methode ook langzaamaan de 'problemen' onder het zadel er uit werken.

Mariëtte Lankamp is in Rijssen in opleiding voor instructrice rechtrichten. Zodra zij gediplomeerd is zal ze bij ons op stal in Nijverdal mij ook les komen geven om stapje voor stapje de methode van Marijke de Jong steeds meer onder de knie te krijgen.

Heb vandaag een kaptoom geleend, beviel me super goed. Nu is de vraag, waar ga ik voor?
Je hebt zo veel soorten, ik zie door de kaptomen het bos niet meer. Goede tips zijn welkom!!