[HK] We staan op de grond ...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:24

Pff, gaat er hier gezellig aan toe. Hoewel ik nog vrij 'beginnend' ben in de vrijheidsdressuur en grondwerk (mede dankzij meningsverschillen tussen mij en mijn paard en vervolgens helemaal geen zin meer) lijkt het me toch wel interessant om me hier even voor te stellen.

Ik ben Kim, 18 jaar, en ik heb een volbloed arabier Marano. Hij is Frans gefokt, een 'cool' karakter dus (Uche, :+ merk er niet altijd wat van) en echt een droppie. Hij heeft op de renbaan gelopen, maar zijn hobbie is nu knuffelen en spelen. :o Moet zeggen dat hij op buitenrit vaak na 20 minuten een vlaag van *MOET RENNEN!* heeft, maar dan heb ik een momentje van; *Nee, MOET LUISTEREN*, rommelen we even met stelling en zijwaarts, en dan gaat het weer goed. _/-\o_

Hier een fotootje van hem, ik zal binnenkort vragen of mijn moeder wat foto's wil maken van vrijheidsdressuur en dergelijke.

Afbeelding

Is 't geen leukerd. :Y)

En een steigertje! *\o/* (Tips? Hij denkt dus echt dat dit z'n hoogst is, hiervoor doet ie al vreselijk z'n best xd)

Afbeelding

NikkivanOlst

Re: [HK] We staan op de grond ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:09

Welkom Kim :D

Wat ik daar zo zie van je steiger, ik zou zeggen dat hij nog geen kracht in zijn rug ervoor heeft :)
Hij zet zn achterhand er leuk onder, dat ziet er goed uit, maar dan gooit hij zo te zien zn hoofd omhoog om omhoog te komen :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:38

Inderdaad. Meestal is de zwaai met zijn hoofd indrukwekkender dan de voetjes die van de grond komen. :') Heb ook het idee dat hij z'n pootjes gewoon niet uit dúrft te gooien, ze blijven altijd naar beneden bungelen. Hij stopt ook te weinig energie in z'n steiger.. (Probeer het nu vanuit een drafje - op jouw advies. ;) -, gaat al iets beter.

Los in de wei met z'n vriendje spelend kan hij het ook niet behoorlijk. xD Deze eerste is zo ongeveer zijn hoogste steiger ooit. :p
Afbeelding
Wat een propje zo :o
Afbeelding

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 20:40

Ik denk dat hij spieren mist tussen zijn hals en rug, dus rond de schoft :)
Kan het zo zijn dat hij ook niet zo ruim beweegt in stap en draf? Of soms moeite heeft met aan de teugel en over de rug lopen?

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:18

VisibreTeam schreef:
Ik denk dat hij spieren mist tussen zijn hals en rug, dus rond de schoft :)
Kan het zo zijn dat hij ook niet zo ruim beweegt in stap en draf? Of soms moeite heeft met aan de teugel en over de rug lopen?

Aan de teugel over de rug vindt hij moeilijk, inderdaad. Hij loopt het liefst met zijn hoofd hoog en zijn neus naar voren. We werken nu aan lang en laag, maar dat vind hij heel moeilijk (ook om rustig te lopen met zijn hoofd) Hij loopt echter wel redelijk ruim (vooral in galop, draf valt mee, stap loopt hij ook ruim).

Dus vooral z'n rugspieren/hals trainen? Dmv onder andere lang en laag lopen neem ik aan..?

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:19

Vandaag had ik geen zin om te rijden dus ging ik choco een beetje losgooien zodat ze haar energie ook een beetje kwijt kan. (ze heeft maar 2 uurtjes buiten gestaan)
Het probleem was alleen dat ze niet met een rondje om me heen gaat maar aan een kant heel echt dicht langs me loopt, maar ik weet niet hoe ik dat kan oplossen.
Op het einde draafde ze wel netjes een paar echte rondjes en heb haar toen beloond en ben maar gestopt, ook omdat ik naar huis moest. Het losgooien gaat al stukken beter dan eerst, want eerst was ze heel heel dominant naar mij en was het bijna gevaarlijk om bij haar in de bak te gaan staan. Nu gaat het al stukken beter. Maar tips zijn zeker welkom. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:22

Ik denk het wel ja, goed zn rugspieren en hals trainen :j het is bij veel oefeningen die niet lekker gaan dat er een verhaal van spieren bij komt kijken die gewoon nog niet sterk genoeg of voldoende opgerekt zijn :)

Zweepje gebruiken? Dominantie moet je van je afbijten met dominant terug zijn :j Silke wilde vandaag ook een paar keer naar binnenkomen met een attitude van NU BEN IK KLAAR IK BESLIS. Mezelf even grootgemaakt en weer terug op de volte gestuurd :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:22

xChoco schreef:
Vandaag had ik geen zin om te rijden dus ging ik choco een beetje losgooien zodat ze haar energie ook een beetje kwijt kan. (ze heeft maar 2 uurtjes buiten gestaan)
Het probleem was alleen dat ze niet met een rondje om me heen gaat maar aan een kant heel echt dicht langs me loopt, maar ik weet niet hoe ik dat kan oplossen.
Op het einde draafde ze wel netjes een paar echte rondjes en heb haar toen beloond en ben maar gestopt, ook omdat ik naar huis moest. Het losgooien gaat al stukken beter dan eerst, want eerst was ze heel heel dominant naar mij en was het bijna gevaarlijk om bij haar in de bak te gaan staan. Nu gaat het al stukken beter. Maar tips zijn zeker welkom. :j

Heeft mijn paardje ook soms (een soort 'afsnijden') aan één kant van de cirkel. Dan probeer ik hem voor te zijn en hem op dat moment met meer 'druk' voorwaart en van me af te sturen. Werkt meestal wel redelijk (maar ik ben geen prof, dus ik zou ook op andere reacties wachten).

Of heb ik het nou compleet verkeerd begrepen, te zien aan de reactie van VisibreTeam. :')

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:26

Ik gebruik ook een zweepje alleen daardoor gaat ze alleen maar harder lopen en blijft ze gewoon afsnijden als ik laat merken dat ik niet wil dat ze naar binnen komt. Misschien doe ik het helemaal fout, dat kan natuurlijk ook. Dus mijn vraag is, hoe laat ik duidelijk zien (met een zweepje) dat ze niet naar binnen mag komen? Moet ik een bepaalde houding aannemen of moet ik ook iets met mijn vrije hand doen ofzo. :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:27

druk geven :j
zwaaien met je zweep, op je paardje afstappen, wegsturen, naar buiten houden :)

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:29

VisibreTeam schreef:

En groot maken/mopperen. :+

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:30

Oké, bedankt. :)

Ik ga trouwens denk ik nog een klikker kopen en ik wil choco graag voedsel weigeren leren omdat ze soms best opdringerig kan zijn met voedsel. :j

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:35

VisibreTeam schreef:

Dit werkte bij een vorige pony van mij altijd goed. Is voor jezelf ook duidelijk: als je paardje naar binnen valt zet je twee grote passen naar hem/haar toe, maak jezelf ook groot (armen breed enz.).

Vandaag ging vd heerlijk! Voor het eerst spagaat gevraagd toen ik naast hem stond, en dat deed hij in een keer! Dat is alvast een mooie voorbereiding voor onder het zadel!
Compliment ga ik nu zijn hoofd wat meer omhoog trainen, dat komt nu echt te ver onder het lichaam.
Hij heeft 2 prachtige spaanse passen achter elkaar gemaakt, als hij dat een baantje vol kan houden *D Dat wordt nog even hard oefenen! Maar deze 2 waren alvast prachtig!

VisibreTeam schreef:
De buiging had ik altijd met mn zweep op de buik, haal je makkelijk :)

Je haalt toch niet de onderkant van de buik? Toch niet als je zweep horizontaal is zeg maar :o

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:37

Super dat het zo goed gaat. :j

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:37

Ileton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 21:39

Bedankt voor de foto! Dat maakt het duidelijk :j
Kan ik hier ook alvast op letten met het aanleren op zweepcommando :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:43

Weer veel gekletst hier, leuk leuk :D
Welkom Kim!

Ik heb 2 dagen hard gewerkt (middagpost, dus dan kan ik niet naar de pony's gaan, gelukkig is dat maar zo'n 2x per maand :+ ) dus vandaag ga ik eerst mest ruimen en dan hopelijk met beiden wat doen ... Met [***] ga ik eens zien hoe hij het VD-en oppakt .. Ben al eens bezig geweest met de clicker (dus laden, voer weigeren en volgen, halthouden & achteruit) en dat ging heel snel goed vond ik, dus eens zien of hij misschien eens wil flemen ofzo :) En met [***] .. weet ik nog niet wat ik ga doen :') Moet ik nog eens over nadenken :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:44

Ben benieuwt Sabine :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:52

Ik ook :+
Wat kan ik met [***] doen vandaag? :Y) :')

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:53

mmm... Agility, stukje NH, om bandjes heen achtjes maken op lichaams hulp, balkje doolhof... idk :))
Lange lijnen? :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:00

Hmmja, misschien dat ik gewoon nog eens lange teugelen probeer, of misschien wel gewoon in vrijheid .. Is allebei nogal lang geleden :+

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 12:19

VisibreTeam schreef:
mmm... Agility, stukje NH, om bandjes heen achtjes maken op lichaams hulp, balkje doolhof... idk :))
Lange lijnen? :))

Haha, yes, nu ben ook ik weer even gevoed met inspiratie. *\o/* Leuke ideetjes allemaal. :9

2822

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:35

Hierboven is alles al uitgelegt :+

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:00

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 17:55

hello mensen,

hopelijk zijn wij ook welkom in jullie topic! Ik heb een kruising kwpn'er van bijna 4 die nog niet ohz beleerd is.. oftewel.. we doen alles vanaf de grond!
We longeren en wandelen veel, doen ook aan grondwerk en gaan hopelijk dankzij VisibreTeam vanaf volgende week beginnen met VD :D :j
Lijkt me erg leuk hier meer ideeën op te doen met wat we nog meer vanaf de grond kunnen doen.. Ik wil vooral wat spelletjes met hem gaan doen waar ook een stukje 'gehoorzaamheids-training' bij komt kijken.. want hij is nogal groot en sterk, een tikkeltje dominant en maakt gewoon direct misbruik van de situatie als je niet oplet :+

om even een indruk te krijgen.. dit is mijn monster:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie vinden en of ik welkom ben natuurlijk! ;)