Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:57

Ik las dat over CTT ook en ik vind het onzin. :D Vooral omdat op dat forum veel wordt gewerkt met de games van Parelli en dan denk ik: o dus als je je paard iets leert dmv wegenemen van druk is het een 'game' maar als je hem iets leert door middel van positief belonen opeens niet? 8)7

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:59

Het was inderdaad op dat forum maar ik vind niet dat je meteen Parelli zo moet veroordelen :+
Ik vraag me gewoon af hoe jullie erover denken, of jullie iets zien in die uitleg .. Heeft verder niks te maken met de manier waarop zij dingen aanleren of niet, puur met CTT op zich. Vingerwijzen houd ik niet zo van ;)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:02

Haha ok ik zei het misschien een beetje ongenuanceerd en ik heb ook niets tegen Parelli hoor, integendeel. Ik vind die games ook leuk en ook aangeleerd dmv wijken voor druk. Alleen ik zag het zo dat de opmerking wél vooral te maken had met de manier waarop het is aangeleerd; namelijk dat het bezwaar was dat na aanraken een beloning volgde. En ik denk dat dat dus niet uitmaakt. Ik denk dat de paarden gewoon extra enthousiast raken, maar dat is eigenlijk een ongefundeerde aanname. Waarom paarden dan de oren in de nek hebben en gefrustreerd lijken, weet ik niet.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:03

[***] schreef:
Het was inderdaad op dat forum maar ik vind niet dat je meteen Parelli zo moet veroordelen :+
Ik vraag me gewoon af hoe jullie erover denken, of jullie iets zien in die uitleg .. Heeft verder niks te maken met de manier waarop zij dingen aanleren of niet, puur met CTT op zich. Vingerwijzen houd ik niet zo van ;)

[***] je hebt misschien een punt ik heb ooit CTT even geprobeerd met een dressuurzweepje als target en Myrtle keek inderdaad boos. Maar alleen toen ik hem snel weg bewoog en ze moest draven. Je brengt me aan het twijfelen. Op de dvd van Inge (7 basics) leren ze een paard volg aan met de hand target en dat is hetzelfde idee want de handtarget beweegt weg maar dat paard keek niet boos. Misschien een kwestie van eens proberen en op de reacties van het paard letten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:07

Visitor schreef:
Haha ok ik zei het misschien een beetje ongenuanceerd en ik heb ook niets tegen Parelli hoor, integendeel. Ik vind die games ook leuk en ook aangeleerd dmv wijken voor druk. Alleen ik zag het zo dat de opmerking wél vooral te maken had met de manier waarop het is aangeleerd; namelijk dat het bezwaar was dat na aanraken een beloning volgde. En ik denk dat dat dus niet uitmaakt. Ik denk dat de paarden gewoon extra enthousiast raken, maar dat is eigenlijk een ongefundeerde aanname. Waarom paarden dan de oren in de nek hebben en gefrustreerd lijken, weet ik niet.

Dat heb ik niet gelezen ... Wat ik wel heb gelezen is dat je eerst leert dat ze iets krijgen als ze iets aanraken en dat je datgene vervolgens van hen wegtrekt waardoor ze het moeten achternazitten om die beloning te krijgen, en dat levert frustratie op ...

@ crosmuller : ik werk ook met de handtarget en met een gewone target, de handtarget op dit moment nog in stap en dat gaat vrij netjes, maar de gewone target heb ik ook eens in draf geprobeerd (wilde hem gebruiken voor het hoofd laag tijdens het longeren ;) ) maar dat had hetzelfde effect. Dus vandaar dat ik me afvraag wat jullie er in zien, ik heb namelijk het idee zodra de snelheid omhoog gaat die oren al sneller naar achter gaan, ik merk dit ook bij actief longeren, of met naar me toe draven/meedraven in de piste (voor zover dit nog zou lukken, al een tijd niet meer gedaan :P ). Het geeft geen fijn beeld en ook geen fijn gevoel, maar toch, hij reageert dan wel op elke beweging die ik maak (als ik ineens stil sta staat hij ook op de milliseconde stil bv. als we lekker aan het werk zijn) dus dan is hij toch oplettend naar mij toe en lijkt het niet enkel frustratie (want dan zou hij gewoon doorlopen volgens mij). Ik weet het dus niet ... Langs de ene kant heb ik ook dat frustratie-idee, langs de andere kant ook weer niet ...

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:13

Dan heb ik het misschien verkeerd gelezen. Maar ik kan me best voorstellen dat het uitstellen van de beloning (door wegtrekken target of zoals je ook wel eens ziet bij 'VD-kunsten' die langer uitgevoerd moeten worden) frustratie oplevert. In eerste instantie althans. Ik merk dat bij mijn paard ook bij sommige dingen. Maar het kan denk ik op een gegeven moment ook aangewend/-geleerd gedrag zijn. Daarom let ik altijd op dat ik pas beloon als de gefrustreerde 'look' weg is. (Of dat ook echt zorgt voor minder frustratie, en of het wel echt frustratie was, geen idee.)
Laatst bijgewerkt door Visitor op 10-08-12 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:13

@[***] ik denk dat het paard moet leren dat het beloond wordt voor het volgen en niet meer het aanraken. Dat zou de frustratie weg moeten nemen lijkt me? Dus dan zou je (in theorie dan he :) ) langzaam moeten beginnen en veel belonen tot het kwartje valt en daarna pas tempo.

Ik begrijp precies wat je voelt met geen fijn gevoel erbij hebben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:30

Ik ga met crossmuller mee. Een paard kan gewoon het verschil leren tussen het targetten van een stationair target en het volgen van een target zonder aanraking. Is een kwestie van training en dan heb je niet met de frustratie te maken, als je het goed doet (wat dus simpeler klinkt dan het is...haha)

Clickeren met rijden kan idd door de persoon ernaast of door de persoon erop. Als je erop zit, gaat het ook goed hoor. Is gewoon een kwestie van handigheid middels oefening. Meteen een goede stretchoefening voor de nek van het paard.

Mbt balkje. Paard zet achtervoeten achter balkje en gaat wijd staan. Als hij uiteindelijk toch onverhoopt het achterbeen iets naar voren zet, vanuit een beginnende spagaat kan hij hem op dat balkje zetten wat dan kan wegrollen of wegschieten, waardoor het paard in een te grote spagaat kan schieten (wegschuiven been) en daardoor spieren verrekken.
En dat is een behoorlijk groot en onderschat risico. (vergeet niet dat spagaat voor veel paarden een aardige rekoefening is en dan wil je voorkomen dat er een balansprobleem ontstaat, waardoor die rek net iets te veel wordt door herbalanceren of wegschuiven been)

Bovendien heeft het geen toegevoegde waarde. Je kunt het prima aanleren zonder balkje, mits je zelf gewoon goed kunt 'uitleggen' en timen.

Visitor, ik zeg wijd en ga er zelf ook wijd bij staan, met gezicht naar paard en arm dichts bij het hoofd opzij uitgestrekt,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:35

Hmmja, maar ik denk niet dat het zo interessant is dat ik handigheid ga kweken terwijl ik mijn paard iets probeer aan te leren :+ Dan kan er beter een ruiter opzitten die het ene doet, en ik ernaast die de beloningen uitdeelt, kan ook gewoon ter hoogte van het zadel, is het nog steeds een goede stretchoefening ;)

Hmmja, kan wel ivm die balk, ik heb kunstofbalken en als [***] daarop gaat staan dan plooien die :+ Ik ga er ook nog eens mee aan de slag gaan, als het lukt vandaag nog eens kijken of het liggen begrepen is geweest (lijkt me zo cool :D ) maar dat moet ik dan op dezelfde plaats als vorige keer doen zeker hé? En dan nog eens wat VD-dingetjes prullen, laatst ging hij al half buigen terwijl ik iets aan z'n been aan het doen was op de poetsplaats, dus volgens mij heeft hij er zin in :Y) :))

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:42

Gaaf zeg dat hij zelf van alles aanbiedt! Het klonk in je vorige post over het liggen alsof hij het liggen al aardig begrepen had, echt leuk. Ik zou inderdaad weer dezelfde plek nemen, totdat hij het daar echt goed begrijpt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:47

Is ooit wel anders geweest hoor :+ En nu vind ik het met momenten juist onhandig :') Maar ach, als je het negeert of indien nodig "neen" zeg houdt hij er ook mee op, dus dan kan ik er wel mee leven :Y)

Het stomme aan die plek is dat het vlak voor de ingang van de piste was, dus dat hebben we zéér handig uitgekozen :')

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:51

Haha, nouja 4 meter verderop in de piste snapt ie het misschien ook nog wel?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:52

[***] schreef:
Is ooit wel anders geweest hoor :+ En nu vind ik het met momenten juist onhandig :') Maar ach, als je het negeert of indien nodig "neen" zeg houdt hij er ook mee op, dus dan kan ik er wel mee leven :Y)

Het stomme aan die plek is dat het vlak voor de ingang van de piste was, dus dat hebben we zéér handig uitgekozen :')

:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:00

Ik zal zien, en anders moeten ze maar over ons heen springen als ze de piste in willen :Y) :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 16:56

@Liljebo: Jee, jij doet ook echt veel met je paarden (en wat hebben ze allemaal een uitgebreide gebruiksaanwijzing). Ja een trainingsdagboek komt er dan niet van. Ik vind het al knap dat je met alle vier wat doet!

@Visitor: Ik leer de spagaat ook aan zonder balkje. Ik heb gemerkt dat dit een lastige oefening is, maar als het kwartje valt is het ook klaar. Wat is doe is: kijken hoe de beenstand is. Het voorbeen wat het verst naar achter staat, die ga ik als eerste vragen. Set up for succes!

Ik vraag een been naar voren door toucheren met de zweep, die hou ik er tegenaan of ik kriebel wat (ik ga in geen geval tikken). Ik weet niet of dat voor het paard uitmaakt/duidelijker is, maar voor mij wel. Stap 1 is gewicht van het been afhalen (dat is het gemakkelijkst als het been al in een positie staat waarbij de kans het grootst is als hij dat been sowieso met wegstappen als eerste optilt) daarna is het voet (iets) optillen. Als dat goed gaat, herhalen met het andere been. Dus tussendoor laat ik het paard een paar stappen lopen en weer stil staan.

Pas daarna wordt het criterium het iets verder naar voren zetten (waarbij elke mm wordt beloond, streepje zetten in het zand helpt goed). Ik let daarbij nog helemaal niet op de achterbenen, maar het kan zijn dat die ook niet mee komen omdat je kijkt naar welk voorbeen het gemakkelijkst op te tillen is. Omdat je in het begin alleen clickt voor het gewicht van het been afhalen/omhoog tillen, hoeven die achterbenen eerst nog niets te doen.

Wat ook al genoemd is: je kunt ook het paard een stukje terug zetten zodat de achterbenen goed onder de massa staan. Ik ben meerdere mensen geholpen met hun paard de spagaat aanleren. Het viel mij op dat dit best lastig is aan te leren. Ik bedoel hiermee: het begin trainen kost relatief veel tijd, dus het resultaat is niet zo snel te zien voor een buitenstaander. ;) Nou ja ik weet oefeningen die veel sneller aan te leren zijn, maar hebben ze eenmaal door waarvoor de beloond worden (voorbeen optillen en verder naar voren neerzetten) dan worden ze enthousiast.

Vroeger bij mijn hackneypony heb ik de spagaat aangeleerd door met mijn voet onder de kogel het voorbeen naar omhoog en naar voren te duwen en met mijn been het been naar voren te begeleiden. :+

@Sabine: Chase The Tiger (CTT) nu je het zegt... ze lijken er soms boos van te worden of gefrustreerd. Het boze gezicht dat ze bij Chase The Tiger trekken vind ik nog niet zo erg, maar Kyra trekt ook zo'n bozig gezicht wanneer ze in vrijheid mee draaft of galoppeert. Hoe sneller we gaan hoe platter de oren. Ik was altijd bang dat ze me zou bijten, maar dat doet ze niet. Maar trekken ze niet zo'n boos gezicht omdat ze 'getriggerd' worden te drijven en is het oren plat leggen daar een gevolg van? Dus dat de interne emotie 'drijven' is en niet 'frustratie'. Dat zou je kunnen onderzoeken door te kijken welk hersendeel geactiveerd wordt tijdens CTT en meerennen met de baas.

Ik ben gisteren weer aan iets nieuws begonnen (mijn jaar en maandplan ten spijt). Ik zit er aan te denken een filmpje in te sturen voor de http://www.hannahdawsonequine.co.uk/wor ... ine-games/

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:33

Sabine, is het gelukt met het liggen (en weg versperren... haha)

HL, ik ben nieuwsgierig... waar ben je aan begonnen?

Tja, als je veel beesten hebt, heb je veel werk. Geen van de dieren hier (jaja ook nog 3 honden en 1 kat en kippen, maar met de kippen doe ik nog niets) vindt het leuk als er niets mee wordt gedaan dus doe ik mijn best om ze allemaal aandacht te geven. Is onderhand wel een dagtaak. Soms lijkt het mij heel erg luxe om maar 2 of 3 dieren te hebben, maar ja... ik geniet ook wel van ze en zou ze niet willen missen. En ik krijg het klaar om zomaar weer iets op te nemen, als ik toevallig tegen een zielepoot aanloop.
Hopen maar dat dat niet gebeurt.

Heb net met de kleintjes gewandeld, want die moeten ook beweging hebben Erg belangrijk tegen het dik worden en voor billy's gewrichten. Aardig wat km gemaakt. Ze waren wat dwars en toen dacht ik... och... ik laat billy los, dan hoef ik alleen trulsa aan de leadrope mee te nemen/op concentreren en dan komt billy vanzelf mee. Dat deed hij ook wel, maar hij bleef wel heeeeeel erg ver achter. Dus... ikke slim... dacht ik... Billy aan de leadrope, trulsa los. En trulsa liep ijverig mee. Ik helemaal blij en trots op mijn goede idee... loopt trulsa het bos in voor een plukje gras. Ok, niet erg... komt ons vanzelf achterna, dacht ik. Niet dus. Troela draait zich om en loopt in een stevige mars terug. Roepen etc hielp niet. Ze had er een stevig tempo in zitten. Ik maar erachteraan met Billy. Er kan niet zoveel gebeuren, maar ze zou de paarden van de buur kunnen vervelen en ik sta zo voor paal als de pony alleen terugkomt... zo rampzalig voor mijn kwetsbare ego.
Goed... Troel ingehaald, toch nog, leadrope eraan en ik dacht... maar ik ga niet dezelfde weg terug naar huis (was ik eerst wel van plan)want dan krijgt tutje haar zin. Ik dacht.. ik neem de afslag halverwege. Daar was wel een slecht begaanbaar stuk bij, maar ik heb wel voor hetere vuren gestaan met de kleintjes aan mijn hand.
Bleken daar nieuwe dennen te zijn gepland en dat doen ze met zware machines die hele diepe geulen maken. Daar lopen was dus geen optie. Terug was ong net zo ver als rechtdoor, dus maar de 4km ronde gedaan. Met het extra stuk dankzij troel toch 5 km gelopen met de ukkies. pfoei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 20:39

Ik denk dat het ook met drijven op zich te maken heeft :j [***] trekt net dezelfde gezichten als dat hij trekt als hij [***] van z'n plaats verdrijft in de weide, op die manier reageert hij ook op dat plastiekje (en nog net niet op mij, maar dat is omdat hij de grens wel weet :P ). Dus misschien hangt het inderdaad gewoon samen :j en is het geen frustratie maar gewoon een gevolg van .. Moesten ze eens een onderzoek naar doen inderdaad :Y)

Hier geen liggen of dergelijke geoefend, zoals gewoonlijk hou ik me er nooit aan als ik op voorhand plannen maak :+ Moet onverwacht dit weekend werken dus ik had gewoon zin om te rijden vandaag (zou ik normaal dit weekend doen, maarja .. gaat dus niet door :( ) dus ik ben gewoon gaan rijden 8-) Helemaal in ons uppie, 2 uur erop gezeten, stap, draf, galop aan een los teugeltje, sturen op stem & gedachten, heerlijk :D Pony is wel ontzettend scheef in galop -O- Had al lang niet meer een stuk rechtuit gegaloppeerd maar nu viel het wel op, hij voelt alsof hij in travers galoppeert :+ Springt wel mooi de galop aan die je vraagt en wisselt ook vlot, en hij doet het aan beide kanten (wel 1 kant iets meer voor het gevoel dan de andere) dus ik weet het niet goed ... Kan me dat niet herinneren dat hij dat vroeger ook deed, ofwel nam ik dat maar als gewoon aan en lette ik er niet zo op, geen idee .... Na het rijden was hij totaal niet gevoelig op de rug, dat dan weer niet. Misschien de osteopaat toch eens laten behandelen, of nog eens laten kijken en afhankelijk van wat ze zegt zien wat we doen ... altijd moeilijk ...

Kan je trouwens mensen ook clickeren? :+
Ik knik altijd enorm in in mijn rechterheup, altijd al gehad, ben nu aan het denken hoe ik dat kan voorkomen. Zou eens iemand moeten hebben die eens naar mijn houding kan kijken en ook weet waar ze naar moet kijken ... Ik heb namelijk het idee dat als ik recht zit (dus dat ik mijn rechterbeen bewust lang maak) dat ik dan naast mijn zadel zit :+ Kan nu wel zijn dat zadel toch ietsjes naar links schuift met opstappen, dus ik ga volgende keer eens rechts opstappen en zien of dat verschil maakt :Y) Maar als iemand nu eens zou clicken elke keer dat ik goed zit en niet inknik, het zou misschien helpen ... :))

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:33

Zo weer een heleboel bij te lezen.

Sandra: Echt respect wat je allemaal met de paarden probeert te doen lijkt me echt moeilijk met 4 om de tijd te verdelen.

Visitor: Ik haak nog even in op de spagaat. Naast de de goede timing en uitleg van Sandra moet je niet vergeten dat het inderdaad een rek oefening is en ik heb gemerkt dat sommige paarden het kwa lichaam in het begin erg moeilijk vinden en dat het aanleren dus echt met minimale vooruit gang gaat. Voor de rest sluit ik me aan bij Sandra heel goed timen met klikken en heel veel geduld. Op een gegeven moment valt het kwartje. Wel vind ik 5 minuten aan een oefening oefenen best wel lang. Als ik met iets nieuws bezig ga in de Vd vraag ik het 2/3 keer doe even iets anders bv een al bevestigde oefening of gewoon even stukje lopen en dan weer. Soms Vraag ik het en als de reactie goed is laat ik het ook voor die dag dan zie je vaak dat het de volgende dag veel makkelijker gaat.

Balkje vind ik inderdaad ook link paard haal je toch uit balans en als ze in spagaat gaan en uit balans raken en verkeerd op de balk stappen gaan ze raar tegen de grond.

Zo ben ik nu met Jonas met de berggeit bezig is ook heel moeilijk vind ik kwa timing en ook het stukje van de belasting van het lichaam. En ook nog eens voor Jonas het vinden van de juiste balans. Van de week even kort gevraagd 2 keer ging die een pas heel goed naar voren met zijn achter been uitbundig beloond en gelaten voor die dag. Volgende dag zette die met beide benen grote stappen vooruit.

Sabine; Even over CTT in de beschrijving die jij geeft kan ik me eigenlijk wel beetje vinden. Maar ken ook een andere kant: Rocky is groot van van CTT maar wordt nooit beloond met clicker en voedsel toch is die zeer gedreven in het pakken van de Tiger. Dus denk dat er heel erg twee kanten zitten aan het verhaal. Rocky wordt alleen mondeling aangemoedigd zijn CTT. Dit omdat wij vinden dat CTT geen 'trucje of oefening is maar inderdaad spelen.

Hier vandaag even gereden met Jonas lekker relax een beetje de basis gedaan alleen was het rechtsom inbuigen weer erg lastig door zijn litteken en wat zwelling door het weer op gras staan. Soms voor hem wel frustrerend voor hem want hij wil zo zijn best doen. Maar we hebben echt wel lekker gereden.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:43

Sabine: je kunt mensen ook clickeren. :j Ik heb in een -ik dacht Centered Riding filmpje- wel eens gezien dat de ruiter een paar keer geclickt werd. Lijkt mij ook heerlijk om zo'n instructeur te hebben. Ik heb het ook wel eens in mijn les gebruikt. Niet een click maar een woordje en uitgelegd dat ik dat zou zeggen wanneer het goed is.

Edit: thuis gebruiken we het ook om elkaar aan te moedigen. Geen click maar een kusje. Dat werkt heel goed bij HH klussen.

Edit2: Liljebo: ik ben nog aan het uitwerken. Dus binnenkort meer. Ik geloof dat ik tot 9 sept de tijd heb om in te sturen. Ik ben de "How to ..." ook aan het filmen. Wat een chaos, dat ik überhaupt nog iets aan Kyra heb kunnen leren was een wonder. _O- Leon stond er ook bij te roepen "Touch! Touch" en liep naar Kyra om appelstukjes te voeren. Normaal bemoeit hij zich er niet mee, maar hij vond het wel heel leuk nu. Leon is 21 maanden oud en ik zag die vingertjes al in de mond verdwijnen voor mijn geestesoog. De radio stond ook aan en is dominant te horen op het filmpje maar daar had ik IRL geen last van. En er was wind, dus vloog er vanalles in het rond, toen ik daar achter aan liep, pakte Kyra intussen het zakje met de stukjes appel. Het is een echte How not no ... geworden, dat stukje film.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:06

HL.... DAT filmpje zou ik wel eens willen zien... hihi. Maar ik ben erg benieuwd wat je wil laten zien.
Maar dat hoor ik dan nog wel

Mensen kun je clicken. Het heeft zelfs een naam : TAG teaching.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:26

liljebo schreef:
HL.... DAT filmpje zou ik wel eens willen zien... hihi. Maar ik ben erg benieuwd wat je wil laten zien.
Maar dat hoor ik dan nog wel

Je krijgt wel een linkje van het How NOT to... }:0 als ik het upgeload krijg.

Ik ga morgen googlen op TAG teaching.

Ik had vandaag een gesprek bij de voerhandelaar over clicker training. Toevallig stond er net een artikeltje in het gratis magazine daar, over clicker training en ik heb Jean uitgenodigd om Kyra's training bij te wonen zondag.
Ik ben tevens aan het uitzoeken wat ik gedaan moet hebben VOOR ik hier les ga geven. Ze zijn hier nogal van de Regels, dus meeste stallen eisen gediplomeerde instructie. Nu heb ik mijn ORUN papiertje gelukkig én een Centered Riding certificate, maar ik denk dat ze ORUN eerder accepteren.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:27

liljebo schreef:

Krijgen ze dan na de click ook een dropje :)?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 07:48

Bij kinderen kan dat wel werken ja.....Of sticker bij x aantal clicks. Bij mij zou een financiele vergoeding wel helpen... hahaha.
Eigenlijk heette het gewoon clickertraining en het werd van oorsprong bij kinderen gebruikt, mn kinderen met gedragsproblemen. Maar de ouders werden daar boos over, want hun kind was toch zeker geen hond... Toen hebben ze het TAGteaching genoemd en toen was het goed. :)
http://www.youtube.com/watch?v=486oVOeV ... re=related

Maar chocolaadjes voor volwassenen helpt ook :))
http://www.youtube.com/watch?v=guroaQRFsX4

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 11:02

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-12 16:41

Haha die filmpjes zijn grappig. Maar het werkt echt zo, ook al weet de getrainde mens het niet. :D