Vooral omdat op dat forum veel wordt gewerkt met de games van Parelli en dan denk ik: o dus als je je paard iets leert dmv wegenemen van druk is het een 'game' maar als je hem iets leert door middel van positief belonen opeens niet?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

[***] schreef:Het was inderdaad op dat forum maar ik vind niet dat je meteen Parelli zo moet veroordelen
Ik vraag me gewoon af hoe jullie erover denken, of jullie iets zien in die uitleg .. Heeft verder niks te maken met de manier waarop zij dingen aanleren of niet, puur met CTT op zich. Vingerwijzen houd ik niet zo van
Visitor schreef:Haha ok ik zei het misschien een beetje ongenuanceerd en ik heb ook niets tegen Parelli hoor, integendeel. Ik vind die games ook leuk en ook aangeleerd dmv wijken voor druk. Alleen ik zag het zo dat de opmerking wél vooral te maken had met de manier waarop het is aangeleerd; namelijk dat het bezwaar was dat na aanraken een beloning volgde. En ik denk dat dat dus niet uitmaakt. Ik denk dat de paarden gewoon extra enthousiast raken, maar dat is eigenlijk een ongefundeerde aanname. Waarom paarden dan de oren in de nek hebben en gefrustreerd lijken, weet ik niet.
) maar dat had hetzelfde effect. Dus vandaar dat ik me afvraag wat jullie er in zien, ik heb namelijk het idee zodra de snelheid omhoog gaat die oren al sneller naar achter gaan, ik merk dit ook bij actief longeren, of met naar me toe draven/meedraven in de piste (voor zover dit nog zou lukken, al een tijd niet meer gedaan
). Het geeft geen fijn beeld en ook geen fijn gevoel, maar toch, hij reageert dan wel op elke beweging die ik maak (als ik ineens stil sta staat hij ook op de milliseconde stil bv. als we lekker aan het werk zijn) dus dan is hij toch oplettend naar mij toe en lijkt het niet enkel frustratie (want dan zou hij gewoon doorlopen volgens mij). Ik weet het dus niet ... Langs de ene kant heb ik ook dat frustratie-idee, langs de andere kant ook weer niet ...
) langzaam moeten beginnen en veel belonen tot het kwartje valt en daarna pas tempo.
Dan kan er beter een ruiter opzitten die het ene doet, en ik ernaast die de beloningen uitdeelt, kan ook gewoon ter hoogte van het zadel, is het nog steeds een goede stretchoefening 
Ik ga er ook nog eens mee aan de slag gaan, als het lukt vandaag nog eens kijken of het liggen begrepen is geweest (lijkt me zo cool
) maar dat moet ik dan op dezelfde plaats als vorige keer doen zeker hé? En dan nog eens wat VD-dingetjes prullen, laatst ging hij al half buigen terwijl ik iets aan z'n been aan het doen was op de poetsplaats, dus volgens mij heeft hij er zin in
En nu vind ik het met momenten juist onhandig
Maar ach, als je het negeert of indien nodig "neen" zeg houdt hij er ook mee op, dus dan kan ik er wel mee leven
[***] schreef:Is ooit wel anders geweest hoorEn nu vind ik het met momenten juist onhandig
Maar ach, als je het negeert of indien nodig "neen" zeg houdt hij er ook mee op, dus dan kan ik er wel mee leven
![]()
Het stomme aan die plek is dat het vlak voor de ingang van de piste was, dus dat hebben we zéér handig uitgekozen
Nou ja ik weet oefeningen die veel sneller aan te leren zijn, maar hebben ze eenmaal door waarvoor de beloond worden (voorbeen optillen en verder naar voren neerzetten) dan worden ze enthousiast.
[***] trekt net dezelfde gezichten als dat hij trekt als hij [***] van z'n plaats verdrijft in de weide, op die manier reageert hij ook op dat plastiekje (en nog net niet op mij, maar dat is omdat hij de grens wel weet
). Dus misschien hangt het inderdaad gewoon samen
en is het geen frustratie maar gewoon een gevolg van .. Moesten ze eens een onderzoek naar doen inderdaad 
Moet onverwacht dit weekend werken dus ik had gewoon zin om te rijden vandaag (zou ik normaal dit weekend doen, maarja .. gaat dus niet door
) dus ik ben gewoon gaan rijden
Helemaal in ons uppie, 2 uur erop gezeten, stap, draf, galop aan een los teugeltje, sturen op stem & gedachten, heerlijk
Pony is wel ontzettend scheef in galop
Had al lang niet meer een stuk rechtuit gegaloppeerd maar nu viel het wel op, hij voelt alsof hij in travers galoppeert
Springt wel mooi de galop aan die je vraagt en wisselt ook vlot, en hij doet het aan beide kanten (wel 1 kant iets meer voor het gevoel dan de andere) dus ik weet het niet goed ... Kan me dat niet herinneren dat hij dat vroeger ook deed, ofwel nam ik dat maar als gewoon aan en lette ik er niet zo op, geen idee .... Na het rijden was hij totaal niet gevoelig op de rug, dat dan weer niet. Misschien de osteopaat toch eens laten behandelen, of nog eens laten kijken en afhankelijk van wat ze zegt zien wat we doen ... altijd moeilijk ...
Kan nu wel zijn dat zadel toch ietsjes naar links schuift met opstappen, dus ik ga volgende keer eens rechts opstappen en zien of dat verschil maakt
Maar als iemand nu eens zou clicken elke keer dat ik goed zit en niet inknik, het zou misschien helpen ...
Ik heb in een -ik dacht Centered Riding filmpje- wel eens gezien dat de ruiter een paar keer geclickt werd. Lijkt mij ook heerlijk om zo'n instructeur te hebben. Ik heb het ook wel eens in mijn les gebruikt. Niet een click maar een woordje en uitgelegd dat ik dat zou zeggen wanneer het goed is.
Leon stond er ook bij te roepen "Touch! Touch" en liep naar Kyra om appelstukjes te voeren. Normaal bemoeit hij zich er niet mee, maar hij vond het wel heel leuk nu. Leon is 21 maanden oud en ik zag die vingertjes al in de mond verdwijnen voor mijn geestesoog. De radio stond ook aan en is dominant te horen op het filmpje maar daar had ik IRL geen last van. En er was wind, dus vloog er vanalles in het rond, toen ik daar achter aan liep, pakte Kyra intussen het zakje met de stukjes appel. Het is een echte How not no ... geworden, dat stukje film. liljebo schreef:HL.... DAT filmpje zou ik wel eens willen zien... hihi. Maar ik ben erg benieuwd wat je wil laten zien.
Maar dat hoor ik dan nog wel
Mensen kun je clicken. Het heeft zelfs een naam : TAG teaching.
als ik het upgeload krijg.
liljebo schreef:
, ik ben fan van the big bang theory. Hier nog een leuk fragmentje over klassiek conditioneren: