Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:29

Equitandi schreef:
Volledig mee eens Evelijn en inderdaad Inge Teblick legt alles ontzettend goed uit... Iedere vraag die je je paard stelt of aanwijzing die je geeft is al een vorm van (zeer lichte) druk.

"Negatieve bekrachtiging: het wegnemen van een stimulerende prikkel (bijvoorbeeld een vraag, een gebaar of lichamelijke druk )" (wikipedia)

Ben wel benieuwd over welke NH Goere's jij het hebt Hippologic? Ik ben juist afgeknapt daar omdat het alleen maar R- is dus erg benieuwd wie ik dan over het hoofd heb gezien die ook R+ gebruikt :j

Ik zag laatst een bericht dat Warwick Schiller er mee bezig is. Van de NH-'goeroes' vind ik hem sowieso 1 van de prettigere.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:30

Oeh bedankt! Ga ik zijn werk ook even bekijken voor mijn zelfstudie :D

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:32

Laatste wat ik zag was alleen dat hij het met zijn kat aan het doen was volgens mij, en later plaatste hij ergens een foto waar er een clicker aan zijn zadelknop hing, dus er is kans dat hij er nog niet heel veel over geschreven heeft!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:05

Maar hoe rijden jullie je paard dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 11:48

Door R- met R+ te combineren, ik ben het ook eens met jou hoor, niet met hippologic. Maar meningen verschillen natuurlijk :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:11

Ik denk zelf dat alleen R+ in de praktijk lastig wordt. Maar als mensen dat doen, dan hoor ik graag hoe.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:12

Equitandi schreef:
Door R- met R+ te combineren, ik ben het ook eens met jou hoor, niet met hippologic. Maar meningen verschillen natuurlijk :)

Ik doe het ook. Met het werk aan de hand heb ik met R+ mijn paard eindelijk duidelijk gemaakt dat ze in galop toch echt meer moet verzamelen en er niet als een idioot vandoor moet spurten :') Zonder R+ was dit een veel langer proces geweest, als het al was gelukt.

In deze gevallen ga ik meestal gewoon aan het werk en krijgt ze een click/beloning als de oefening echt goed gaat (bijvoorbeeld net die ene pas waarbij het binnenachterbeen goed ondertreedt, dat soort dingen), waardoor uiteindelijk het niveau steeds een stukje verder opgekrikt wordt. En het helpt goed om nieuwe oefeningen aan te leren die met alleen R- door het paard als heel verwarrend worden ervaren. Zo ben ik bijvoorbeeld bezig om onze jongste het werk aan de lange teugel aan te leren; ze vindt het verwarrend om voorop te lopen en draait dus om. De gebruikelijke wijze is dan om de buitenteugel aan te nemen en ze zo weer terug naar de hoefslag te brengen, maar dat snapte ze dus niet. Met clicker heb ik toen beloond voor eerst 1 stap vooruit zonder omdraaien, dan 2, dan 3, etc... Ze kan nu netjes over de hoefslag. Van hand veranderen gaat nog een beetje als een dronkeman, maar het gaat steeds beter :+ Verder maak ik wel gebruik van gewone teugelhulpen, die inherent R- zijn.

Als ik echt alleen +R wil trainen dan gaan ze gewoon los in de bak, liefst ook met halster af, en dan mogen ze totaal zelf bepalen of ze wat willen doen of niet. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem ervaren hiermee, ook niet met de oudste die een tijd geleden echt zwaar in zichzelf gekeerd was en met de volledig R+ sessies compleet dichtsloeg.

Maargoed, dit is inderdaad een beetje een precair onderwerp en sommigen vinden dat je het echt niet kan mengen... ik denk dat het vooral aan het paard zelf ligt en dat je daar gewoon naar moet kijken en rekening mee moet houden.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:35

Ik heb altijd de clicker in mijn hand; los, aan de hand, aan de longeerlijn/lange teugels, rijdend, op buitenritten. Ik vind het fijn om een positief leermiddel bij de hand te hebben. Ik heb 2 in zichzelf gekeerde paarden en 3 explosieve types. Ik weet niet wat daar van was geworden zonder clicker.

Toch vind ik dat een 'nee' ook in het pakket hoort. Dat hoort bij iedereen in het leven. Soms kunnen dingen gewoon niet. Als mijn merrie middenop een drukke weg ineens spoken ziet en het liefst in volle galop vandoor wil gaan, is het wel een duidelijke 'nee'. Dan zit er een zware teugel'hulp' op. Dan ga ik toch niet afwachten tot ze tot bedaren komt om haar dan te belonen. Maar wat ik in dat soort situaties wel prettig vind, is dat ik, behalve dat ik de druk weg haal (R-) óók een extra middel heb om te zeggen dat ik het zó wel graag zie. Ik vind dan alléén een R- gebruiken niet fijn als beloning.

Het grappige vind ik, dat de paarden ook echt wel naar die beloning toe werken. Zo is mijn Belg bijvoorbeeld niet erg gek op groot verkeer. Nou kan ik hem natuurlijk met veel kracht (dat weet ik eigenlijk niet zo zeker, want hij is erg sterk) op zijn plek houden en los laten als 'het gevaar' geweken is (R-). Maar ik heb dan mijn R+ ook nog achter de hand. Dus tot bedaren gekomen, is een klik. Je ziet dat hij het groot verkeer nog steeds wel spannend vindt, maar wel zijn best doet op het goede gedrag om toch de klik te krijgen.

Daarom zou ik niet snel kiezen om R+ weg te laten, daar waar je ook met R- werkt. Ik denk dat die paarden echt niet zo dom zijn om niet te begrijpen wanneer er R- en R+ wordt gecombineerd. Of laat ik het zó zeggen: bij mijn paarden werkt t in ieder geval prima.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 19:08

vanspeijk schreef:
Als ik echt alleen +R wil trainen dan gaan ze gewoon los in de bak, liefst ook met halster af, en dan mogen ze totaal zelf bepalen of ze wat willen doen of niet. Ik heb tot nu toe geen enkel probleem ervaren hiermee, ook niet met de oudste die een tijd geleden echt zwaar in zichzelf gekeerd was en met de volledig R+ sessies compleet dichtsloeg.

Maargoed, dit is inderdaad een beetje een precair onderwerp en sommigen vinden dat je het echt niet kan mengen... ik denk dat het vooral aan het paard zelf ligt en dat je daar gewoon naar moet kijken en rekening mee moet houden.

Exact. Ik clicker altijd los in (een behoorlijk grote) buitenbak. En hij is dan heel meewerkend en enthousiast. Maar hij mag ook rustig even snuffelen aan mest van een ander paard als hij dat wil. Na het poepsnuiven gaan we gewoon weer door met de oefening. Zelfs als iemand in de bak aan het longeren is kan ik rustig clickeren met hem. Hij is zó gefocust dat het geen probleem oplevert. Echt gaaf vind ik dat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:06

Ik clicker los in de bak terwijl er soms mensen bij rijden, als iemand het ok vind doe ik dat ook wel eens. Meestal is het ontzettend gezellig. :D

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 09:29

Hoi allemaal, even een vraagje aan iedereen die clickert hier. Ik ben net begonnen met mijn eigen paard met clickeren. In het begin schrok hij van de click :') Maar nu snapt hij het helemaal.
Hij heeft ook best wel een opstapprobleem, is best angstig. Daarom zou ik graag met clickertraining het opstappen aan willen leren. Maar ik heb echt geen idee hoe ik moet beginnen :')
Heeft iemand misschien een idee hoe ik in kleine stapjes het opstappen 'leuk' kan maken?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 10:24

Ik stap zelf altijd op met een krukje. Weet niet of jij dat ook doet. Maar bijnmijn jonge paarden heb ik het zo aangeleerd:

1. Krukje naast het paard neerzetten. Als paard rustig blijft staan = klik (en dit dan oefenen tot hij niks meer maakt van het krukje).
2. Zelf op het krukje gaan staan. Rustig blijven staan = klik (kan zijn dat je moet beginnen met 1 been op het krukje, als hij het eng vindt. Kijk wat lukt waarbij hij wel rustig blijft en begin daar).
3. Hangen op je paard.
4. Voet in beugel (of eerst druk op beugel zetten met je hand, als voet nog lastig is)
5. Opstappen.

En als je dat doet: bij de klik is beloning en ook stoppen met de oefening. (Dus van je paard af, als je opgestapt bent. Je stapt op, klik, je stapt af.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 11:38

Ah bedankt! Krukje doe ik idd ook, ga ik mee aan de slag!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 14:07

Het is geen vast schema, hoor. Je moet even kijken wat bij jouw paard werkt.

En even laten checken of het probleem met opstappen niet ligt aan pijn in de rug of iets dergelijks.

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 16:18

Woehoe,
Ik heb eindelijk beeld materiaal. Droonfotografie is langs geweest en heeft een filmpje gemaakt.
Mijn pony kan ondertussen parkeren, achterwaarts, voetjes optillen, target en voer weigeren.
We werken aan de spagaat en het mooi staan, in het filmpje is van alle bij een goede en een minder goede uitvoering te zien. We werken ook aan het cirkelen, maar daar was het nu te hard voor.
Ik ben sowieso heel trots dat ze het doet. ik gebruik een gesproken "klik" die niet te horen is door het muziekje dat er onder gezet is, verder ben ik benieuwd wat jullie er van vinden en of er nog tips zijn
https://www.youtube.com/watch?v=BNehWd- ... ture=share

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-17 19:02

Fabster, ik kan er wel wat mee en ga lekker aan de slag. Osteopaat en zadelmaker is geweest, maar hij had wel pijn. Die pijn is nu weg, en hij moet leren dat opstappen niet meer eng en pijnlijk is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-17 02:46

Kimmie25501 schreef:
Hoi allemaal, even een vraagje aan iedereen die clickert hier. Ik ben net begonnen met mijn eigen paard met clickeren. In het begin schrok hij van de click :') Maar nu snapt hij het helemaal.
Hij heeft ook best wel een opstapprobleem, is best angstig. Daarom zou ik graag met clickertraining het opstappen aan willen leren. Maar ik heb echt geen idee hoe ik moet beginnen :')
Heeft iemand misschien een idee hoe ik in kleine stapjes het opstappen 'leuk' kan maken?

Fabster heeft een mooi stappen plan geschreven.

Hou er rekening mee dat je net met clickeren bent begonnen. Wees lief voor jezelf en zet je zelf op voor succes en begin klein. Hou je leuk (ook voor jezelf). Van inclickeren tot probleemgedrag oplossen is een leerproces.

Wat een goede basis zou zijn (die je heel goed straks in het opstappen kan gebruiken) is werken aan de basisoefeningen zoals 'targetten' en mat training (wat eigenlijk targetten is met de hoeven;) )
heuptarget, komen en stilstaan.

Door aan de basis oefeningen te werken word jezelf beter in je timing, het opsplitsen van je doelgedrag in kleinere stappen (elk een 'clickbaar' criterium), je leert welke beloningen het beste voor je paard werken, wanneer je het beste een pauze kunt inlassen enzovoort.

In deze video kun je goed zien hoe komen, mat training, heuptarget, stilstaan van pas komen bij het leren naast een krukje te staan.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-17 17:59

Bedankt voor je tips! Ik moet zeggen dat ik met mijn vorige paardje ook een jaartje geclickerd heb, dus ik weet wel hoe het ongeveer werkt. Maar met die dingen ga ik ook lekker aan de slag!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 06:20

Ik heb mijn "oliebol goal" ever behaald! Ik heb Kyra in een bepaalde hoek van de bak leren poepen. Daar waar de bak met mest staat (nu een kruiwagen, wat veel handiger is).
Zelfs als ik haar vrij laat en ik ben er niet, poept ze nog in die hoek.

Ik ben namelijk nogal lui aangelegd en heb een hekel aan na het rijden door de bak te speuren naar poep en dan ook nog 2x heen en weer moeten lopen omdat het niet in 1x op de mestvork past. :roll:

Deze week kon ik 2x clicken voor het in de kruiwagen poepen (snel eronder gezet :Y) ) Nu maar afwachten of ze ook zelf in de kruiwagen wil gaan mesten.

Ik heb er zelfs een video van :') Ik maak nl van al mijn behaalde clicker doelen een foto of video. Vrijdag komt mijn blog online met dit topic: zindelijkheidstraining van je paard met R+

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:33

Whahaha geweldige oefening.Ben benieuwd naarde video :')

Ik zelf loop vast bij spagaat richting de buiging. Als ik naar de schouder wil gaat ze uit de spagaat. Ik heb er een video van, weet niet of dat handig is hier neer te zetten?

Ook met de jambette blijft ze schrapen ofstampen en houd het niet in de lucht, ook hier heb ik een video van.

Edit: video toegevoegd

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 09:58

Geniaal Sandra! Maar hoe doe je dat dan met mesten tijdens het rijden?

Wat betreft je buiging, als voorbereidende oefening laat ik de paarden altijd targetten zijwaarts waarbij ze stil moeten blijven staan. Dus ik hou de target bij hun heup en als ze dan naar achteren lopen of opzij draaien dan wandel ik gewoon gezellig met ze mee zodat de target ter hoogte van de heup blijft, ondanks dat ze lopen. Pas als ze stil staan en er naar toe buigen kunnen ze de target aanraken. Op die manier leren ze er naar toe te reiken in plaats van er naar toe te lopen. Mijn ervaring is dat de buiging daarna "vanzelf" goed gaat, omdat ze al geleerd hebben te blijven staan en te reiken. Zet ze in het begin ook niet al te wijdt in de spagaat, dan is het natuurlijk ook spannender om te buigen.

Jambette klinkt als een timingsprobleem. Het is belangrijk om echt te kiezen welke jambette je wil belonen. Dus je vraagt een jambette en dan goed kijken, is ie beter dan de vorige, dan belonen, even goed of minder, dan niet belonen. Je kan maar 1 ding tegelijk trainen en jambette bestaat eigenlijk uit 3 dingen. 1 = been omhoog 2 = been naar voren en 3 = been langer in de lucht. Als ik lees wat ze nu doet, schrapen of stampen, dan zou ik heel bewust gaan trainen op been omhoog. Naar voren = schrapen, doet ze al, dus dat hoef je nu niet te trainen, je wil alleen dat ze het been hoger omhoog houdt voordat ze het naar voren gooit, want dan krijg je de "schraapbeweging in de lucht" en dat is de voorbode voor jambette natuurlijk. Werk je met clicker? Want dat helpt absoluut bij het goed timen van deze oefening. Focus nu dus eerst op omhoog, visualiseer het ook voor jezelf, mijn ervaring is dat dat ook goed helpt en durf gerust een paar keer meer te vragen voor je beloont. Wel alles met stem en enthousiasme belonen, maar alleen de hoogste met een click en lekkers.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:04

Ik werk met een clicker, zie ook de video's ;)

Bedankt voor deze uitleg, de bedoeling is dat je bij de heup staat met een target, maar als ik de spagaat heb gevraagd en dan naar de schouder wil loopt ze terug dus als ik naar de heup ga al helemaal

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-17 10:45

Zoals ik zeg, dan loop je dus met haar mee. Zodat het lopen haar niets oplevert. Je begint de target oefening overigens niet vanuit de spagaat, maar wanneer ze gewoon staat, je wil haar eerst leren naar de target toe te reiken in plaats van te lopen.

Ik had de video's nog niet gezien, toen ik mijn reactie typte stonden ze er nog niet ;)

Edit > nav de filmpjes, bij de buiging, realiseer je dat click ook einde oefening is, dat zie je ook, ze wil er na de click eigenlijk uit stappen. Ga dus later clicken. Ga trainen dat je eerst op kan staan voordat je beloont. Ik heb ook het idee dat ze eigenlijk, door achter het snoepje aan te lopen, bijna voorover valt" althans, voor haar gevoel, ze is niet in balans doordat ze d'r neus zo laag houdt en is niet bewust met de oefening bezig. Ik zou hem eerst minder wijd vragen, en dan hoofd iets hoger zodat ze ontdekt dat ze ook prima zo kan staan. Ze lijkt zich ook niet helemaal bewust van het feit dat ze een oefening doet omdat ze eigenlijk enkel de beloning volgt. Daat zou ik dus eerst maar aandacht aan schenken, dat ze zich bewuster wordt van wat ze aan het doen is.

Qua Jambette, doordat je het over schrapen had had ik niet verwacht dat ze ze al zo hoog op zou gooien! Zitten al hele mooie tussen hoor :j Je bent al selectief, maar je mag van mij nog selectiever worden. Linkerbeen ener laatste was heel netjes, daarna vraag je er nog 1 die beduidend minder mooi is, maar je beloont wel. Daarmee vertel je haar eigenlijk dat het zo veel uitmaakt of ze een hele mooie maakt of niet, omdat je toch wel beloont. Ik had die daarna dus zeker niet beloont en nog een paar keer gevraagd. Komt er niet meer zo'n mooie als die ene dan natuurlijk wel een keer belonen, maar waarschijnlijk was de kans groot dat je nog wel een keer wel zo'n mooie gekregen had, en dan had je haar nog duidelijker uit kunnen leggen dat je dat bedoelt. En ik zou de focus op rust in de beweging gaan leggen. Dus vooral belonen voor een iets rustiger uitgeslagen been. Vanuit meer rust krijg je uiteindelijk een stilhangend been.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 19:41

Amable schreef:
Geniaal Sandra! Maar hoe doe je dat dan met mesten tijdens het rijden?

Dat staat allemaal in mijn blog de link naar de andere blog kun je op YT vinden in de comment box.
Ze gaat dus meestal voor het rijden.
Tijdens het rijden gaat ze in de hoek staan.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-17 19:42