Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 00:09

Leuk!!! Even een 'stip!' hier en morgen uitgebreid teruglezen!

Nelleke_H

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 08:49

Sabine: Ik denk niet dat je werken aan de hand kan vergelijken met Natural Dressage. Tuurlijk heeft het misschien uiteindelijk wel hetzelfde doel maar ik denk en vind dat je hier met aan de hand werken veel concreter en duidelijker mee bezig bent.

Wat je zelf ook zegt bij ND gaat men uit van het aangeboden gedrag. Dat is heel erg leuk maar als een paard niet weet hoe zijn lichaam correct te gebruiken en in de juist balans en gewichtsverdeling te lopen kom je het niet verder mee. En zal een paard of heel lang niet of nooit echt goed gaan lopen.

Dat wil niet zeggen dat aan de hand werken saai moet zijn voor een paard. Juist niet en nee het is zeker niet alleen maar doelloos rondjes lopen in de goede houding als het goed is ben je wel degelijk egens mee bezig. Alleen al te denken aan de gewichtsverplaatsing van links naar rechts en anders om je paard echt recht te krijgen en dit dan ook nog een te doen met stelling. Hiervoor zijn tal van oefeningetjes bewegingen die je kan doen.

Mijn ervaring met werken aan de hand is juist dat je niet met het hoofd bezig bent je staat er dan toevallig vlak bij en je brengt het eventueel wat naar links of rechts maar nee je bent niet bezig met de hoofdhouding. als het paard correct loopt komt de ontspanning en nagevelijkheid vaak al snel. Natuurlijk zal je ook wel een moeten begrenzen als je bijv. Een nieuwe oefening aan gaat leren maar zeker niet het hoofd in een positie houden/ krijgen. Ik vind bij ND het eigenlijk ook heel slecht als je eerst alleen met het hoofd bezig gaat. Dit is zeker niet wat je wil ook niet als een paard in vrijheid loopt krijg je allemaal van die paarden die in een houdingje lopen ongeacht wat de benen doen.

Ik denk dan ook ondanks dat ik ook dressuur matig werk in vrijheid (vind natural dressage een stom woord) ben ik zeker voorstander van aan de hand werken omdat je je paard leert hoe het moet en dit kan hij in vrijheid dan zelf toepassen. Hij leert zijn lichaam kennen en zoekt naar die prettige houding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:31

Dank je Nelleke, dat zijn inderdaad zo'n beetje de dingen waar ik mee zit ..
Alhoewel het bij ND niet helemaal is dat je enkel met aangeboden gedrag werkt, aangezien je ook werkt met een kaptoom en gewoon dingen van het paard vraagt .. Ik heb alleen maar 2 lessen gehad en kan dus niet echt zeggen hoe het verder gaat .. Alleen begon je in les 1 al meteen met de hoofdhouding, de zogenaamde "ramener" (http://www.equihof.be/josepha/images/st ... amener.jpg) ... maar dan niet in de zin dat je die vraagt en dat je paard dan constant daarin moet lopen, dat ook weer niet .. Alleen vraag je deze af en toe (in het begin in stilstand, later met een pasje voorwaarts of achterwaarts) als versterking voor die spieren. En daarnaast ben je ook bezig met een "lang&laag"-houding (dus voorwaarts-neerwaarts?) en zijwaarts buigen van de hals. Dus gewoon simpele versterk/soepelmaakoefeningen denk ik .. Daarnaast heb ik les 1 aan de longe gewerkt met korte overgangen, om de achterhand sterker te maken (4 passen stap - 4 passsen draf - 4 passen stap - 4 passen draf - ...), dus dat soort dingen zitten er ook bij. In les 2 zijn we dan bezig geweest met de Ramener + een paar pasjes achterwaarts, en daarnaast ook weer gewoon werken aan de kaptoom met een korter touw, en dan richting schouder binnenwaarts, dus dat komt dan gewoon overeen met WADH volgens mij?

Het hele in vrijheid-gebeuren is volgens mij beetje overroepen, omdat het natuurlijk wel geweldig stoer is als je paard in een krulletje naast je loopt .. Maar ik weet niet goed of dat ook het idee achter ND is, of dat dit komt door de verkeerde interpretatie van sommigen (iets wat je in allerlei stromingen & methodes wel aan de hand hebt ;) ). Maar ik denk wel dat als je gewoon aan het spelen bent in de piste en je paard biedt je een bepaalde beweging aan dat er mensen zijn die daar bewust mee aan de slag gaan :j Alleen lijkt me dat geen verplichting of onderdeel van, daar kies je zelf al dan niet voor denk ik ..

Maarja, door die 2 lessen heb ik toch het idee dat je vooral aan de voorkant begint, alhoewel dit ook niet in elke oefening terug kwam en je ook niet de hele tijd de Ramener moest doen maar juist veel afwisselen (en met sommige oefeningen zoals bij het longeren enzo was je gewoon niet met het hoofd bezig), en in het geval van die van mij dan vooral met het lang&laag bezig zijn omdat hij dat moeilijker vindt .. Dus misschien zit er wel wat in, en moest ik het gewoon nog verder ontdekken ... Ik denk dat ik toch nog eens een mailtje ga doen voor een lesje in de toekomst, waar ik over spreek is toch alweer een hele tijd geleden, misschien zijn er wel veranderingen geweest .. en ik kan dan nog kijken als er dingen zijn waar ik me niet helemaal in kan vinden of die al dan niet nodig zijn, dan vraag ik gewoon waarom en dan kijk ik welk antwoord dat er komt :Y)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 17:08

@[***]: dan had ik je vraag verkeerd begrepen, sorry!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:24

No problem :)

Vandaag kon ik onverwacht wat doen met [***], had verwacht dat de piste nog bevroren zou zijn maar dat bleek niet zo, ik had nog eventjes voor de springles begon dus daar heb ik van geprofiteerd. En hij werkte super mee! :D

Heb er eens op gelet en viel me op hoe ontspannen hij loopt als we rondstappen .. neusje fijn naar beneden, denk zo'n 15-20 cm boven de grond .. Lijkt me dan weer beetje laag, maar kan me niet herinneren dat hij dat "vroeger" ook deed, toch niet als we bv. in een piste aan het stappen waren. Ik vond het wel leuk :) Als ik hem vraag om te draven verandert zijn houding onmiddellijk, dat weer wel :+

Verder ben ik wat met hem bezig geweest met stappen, halthouden en achterwaarts (waarbij ik steeds naast zijn schouder bleef). Laatst ook eens geprobeerd maar toen begreep hij het niet, vandaag begreep hij ineens alles, hij heeft super zijn best gedaan! :D Ook wat met zijwaarts gespeeld, puur de beweging op zich, niks dressuurmatig ofzo.. Gewoon in de piste zonder de hulp van de bakrand, en uiteindelijk zelfs over een balkje! Heel stom, maar dat is zoiets van "dat wil ik ooit eens kunnen" en vorige keer leek dat nog zo ver weg en vandaag was het ineens allemaal mogelijk. Dus ik ben zo blij als een klein kind :Y) Zit ook nog veel meer achter, gewoon die pony zien veranderen, dat doet het 'm wel allemaal .. Een hele tijd terug wilde hij niks, werd alles met een zure kop gedaan (op zo'n momenten heeft hij echt een kop :P ) en nu komen er steeds meer & meer momenten dat hij wel wil en gaat vragen en zelf dingen probeert en zoekt en .. Dus ja, ik ben alleen maar blij :+

Ik ga nog eens wat rondkijken & lezen, eens zien of ik toch niet al wat dingetjes zelf kan meenemen, gewoon in stap, niet meteen echt wat doen, maar gewoon dat ik al weet waar ik op moet letten en eens zien hoe hij het doet enzo..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:38

Vandaag weer mega fijn met Whisper aan de hand gewerkt!
Sinds lange tijd weer met de academische kaptoom(had die even opzij gelegd ivm zijn overreactie daarop) en dat ging eigenlijk erg goed! Hiervoor op het freestylehalster gewerkt, wat opzich ook prima ging.
Kon vandaag echt merken hoe zijn balans al gegroeid is het afgelopen half jaar, onwijs leuk. Bezig geweest met de lvo in stap op de voltes en rechte lijnen. Daarna schouderbinnenwaarts, met daarin de nadruk om door het hele lijf de juiste buiging te houden. Hij heeft met name rechtsom de neiging om net het laatste puntje van het hoofd naar buiten te kantelen. Linksom valt hij iets over de buitenschouder weg, maar gevoelig als hij is, is dat met een beetje gewicht van de buitenteugel op te lossen! Ook de travers zijn een heel stuk verbeterd. Linksom gaan ze al onwijs goed, juiste buiging(waar ik heeel blij mee ben) en ik ben nu bezig het gewicht nog extra terug te plaatsen, waardoor hij in nog meer rust uitgevoerd kan worden. Rechtsom is super lastig, zijn linkerachterbeen is zijn minder sterkere been en hij vind het erg lastig in de travers rechtsom dat deze echt moet gaan dragen. Ik loop dus nog tegen een behoorlijke stuwfase aan en daardoor verbreekt de hele buiging en loopt hij liever in contrastelling. Ben nu bezig met de oefening loskoppelen en rechtuit lopen met stelling naar binnen(waarbij ik wel achterwaarts loop) en dan in een normaal tempo. En het buitenachterbeen onder de massa vragen. Beide erg moeilijk, maar merk wel dat ze steeds beter samengevoegd kunnen worden.
Vandaag ook klein begin gemaakt met de draf aan de hand, heeel moeilijk natuurlijk, hihi.

Afgesloten met een fijn stukje rijden. Heel basis bezig geweest met vragen van stelling en het binnenachterbeen is stap en draf. Uiteraard daarbij letten op de balans bij de schouders en lekker figuren aan het rijden geweest. We zijn qua rijden echt nog in de beginfase bezig, maar ik vind de basis op de grond veel belangrijker. Als ik zie hoe onwijs goed hij het doet onder het zadel en hoe relatief weinig erop gezeten is, is dat echt om trots op te zijn!
Wil het rijden ook echt spelenderwijs houden nu, dat is voor hem gewoon het beste. En doordat ik het niet te serieus aanpak, heb ik al heel snel een fijn paard in een fijne lvo die met plezier zijn werk doet. Erg leuk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:42

Klinkt goed!
En inderdaad, dingen niet te serieus aanpakken doet vaak wonderen :Y) Ben ik me ook steeds meer van bewust en hier gaat het super momenteel :) Moet er wel op gaan letten dat, nu ik toch meer met het dressuurmatige bezig wil, ik niet weer ga vervallen in dat er dingen moeten enzo .. Natuurlijk moet hij af en toe iets, maar belangrijk is om het toch luchtig te houden .. niet té serieus :j :+

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 23:20

Ik heb helaas straks niet meer een paardje om mee aan de hand te werken maar wel mijn mini shetje. En door voltes aan de hand te doen begint hij de beginselen van longeren ook te snappen

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:55

Wat jammer dat je paard weg gaat Mira!
Maar onderschat de mini niet hoor, die kan veel meer dan je denkt. Je kunt dit mooi uitbouwen naar het longeren, maar ook naar het werk aan de lange teugel. En juist omdat je er niet op kunt rijden, des te meer reden om veel vanaf de grond te doen.

Sabine: Dat heb ik ook wel, als ik te vaak en te veel dressuurgericht bezig ben(en dat kan op de grond, maar ook met rijden zijn). Dan komt er druk van moeten af en word het vervelend en lukt het niet.
Juist door het leuk te houden, gek te doen tussendoor blijft het leuk en onwijs goed gaan! Ook tijdens een serieuze training is er bij mij altijd plek voor een grapje en even gek doen. Dat houd zowel paard als trainer fris.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 14:32

Klik was er niet. En dan is het beter hem weg te doen. Mijn mini gaat voor de kar en vndd het erg belangrijk om hem soepel te krijgen. En im onderschat hem zeker niet want lopen kan ie. Lange teugel werk bouw ik het naar uit voor dat ie tuig opkrijgt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 16:07

Dan is het inderdaad eerlijk tegenover jezelf en je paard om een ander baasje te zoeken! Desondanks wel jammer, tenslotte koop je niet met die insteek een paard :) .

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 17:37

Het is wel een heel gaaf paardje om te zien...ik heb al een gaaf paard en geen centjes voor een tweede!
Wel een uitdaging, twee paarden tegelijk aan de lange lijnen. Elke hand één paard. Ga ik ooit nog eens proberen!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 18:22

Klopt ijssnuiver. Heb gelukkig een mini project. Waar ik mee aan de slag kan.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:37

Mogen jullie op jullie pensionstallen in de rijbak werken aan de lange lijnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:39

Hier wel :j Mag hier doen wat ik wil (ben de enige die met Parelli werkt, of clickertraining doet, .. :+ ).
Moet nu wel zeggen dat we een piste van 40x40 hebben en dat ik er vaak op de momenten ben dat er (bijna) niemand is. Ze hebben bv. ook springles enzo en juist op die tijd ga ik natuurlijk niet de piste in :Y) Maar zo gewoon heb ik nog nooit problemen gehad zeg maar :)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 11:40

Ja, maar nu sta ik ook niet op een grote stal (3 paarden).
Toch vind ik het werken aan de hand of aan de LL niet erg belastend voor de bak, longeren of rondslingeren zoals het meestal gebeurd is vele malen alechter voor de bodem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:41

De uitbaatster en haar zoon mennen trouwens, dus lange lijnen is hier niet uitzonderlijk ;)
Maar ook met andere dingen doet iedereen wat die wil .. heb al eens met [***] grondwerk gedaan terwijl er 7 anderen aan het rijden waren .. allemaal geen probleem :)

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 11:55

Het gaat niet om de bodem van de bak. Die is niet meer belast met LLwerk dan wanneer je gewoon rijdt. Het gaat om stalgenoten, die het lastig vinden. Ik ga ook het liefst als er niemand in de bak bezig is. Maar er zijn er een aantal die het denk ik niet snappen. Die vinden dat je dan ook kan longeren in de bak, omdat dat volgens hen hetzelfde is......hopeloos. En daarbij zij ze bang. Terwijl ik mijn paard erg netjes in de hand heb. Er zit een supergoede rem op. Er is ook nooit een botsing oid geweest. Ik zit er een beetje mee, ik wil niet alleen in de longeerbak werken. Ik houd altijd rekening met de ander. We willen allemaal lekker met ons paard bezig zijn. Ik sta op een stal met ong. 50 paarden. Binnenbak, bjitenbak, longeerbak en 8 losgooipaddocks. ..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 12:01

Toen ik op een grote stal stond probeerde ik alltijd de rustige momenten uit te zoeken en dan had ik de bak voor mijzelf. Op de andere pensionstal vroeg ik altijd of het oke was als ik in de bak adh ging werken (toch net iets anders dan ll want je bent nog net iets compacter) als er al iemand reed maar wanneer er nog 3 bij kwamen vertrok ik meestal. Maar de ruiters daar reden enkel over de hoefslag dus ik had de hele binnenzijdes.
Als je LL doet liggen jouw lijnen dan op de grond? Of houd je alles goed vast? Kan je over je paard heen kijken en dus de rest aan zien komen?
En het grootste gevaar is de ander. Jouw paard kan nog altijd zo fijn in de hand zijn, een ruiter die zijn paard niet kan houden zorgt voor het gevaar.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:18

Ik doe zoals je zegt. Netjes rekening met de ander houden en ik begin er niet eens aan als er drie mensen rijden in de bak. Ik hou mijn lijnen vast als er anderen rijden in de bak. Dan laat ik ze niet slepen. Veel te gevaarlijk. Kijk.....ik ben een ouwe paardenvrouw en weet veel van veilig werken. Nee. Ik heb vernomen dat er mensen bij d stalhouder hebben geklaagd. Ik ga straks even een gesprekje aan met de stalhouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:22

Gezellige boel daar :+ Hebben wij hier gelukkig geen last van .. iedereen kan met iedereen overweg, maakt niet uit wat de ander doet .. En als ik de piste in wil en er is iemand (ligt meestal aan het paard waar ze mee aan het werken zijn) dan vraag ik of het kan .. en andersom ook .. Zo vroegen ze eens of ze een jong paard mochten longeren terwijl ik grondwerk aan het doen was, ze wisten alleen niet hoe het paard zou reageren (of ze verwachten eventuele problemen, ligt eraan hoe je het bekijkt :Y) ) en dus of dat een probleem was .. Geen probleem voor mij, paard heeft 2x los gelopen in de piste, maar daar trekken wij ons niks van aan :+ Heb al vaker met loslopende paarden gezeten, en dat staat [***] daar langs mij aan een los touwtje te kijken "wat maakt die zich moe zeg :O"

:))

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 13:32

Haha, handig zo'n paard.

Mijn merrie kan heel erg op anderen reageren dus ik rij bij voorkeur niet met anderen in een bak. Adhwerk dan weer geen probleem.
Kan je niet de bak 'reserveren'? Wij mochten met max 4 mensen in de binnenbak rijden en ieder had een nummer die je dan op dat uur kon hangen. Maar dan moet je wel een dag van te voren weten wat je wilt gaan doen, en dat werkt voor mij niet zo fijn.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:37

Hier is het gewoonlijk ook een gezellige boel. Daar ligt het zeker niet aan. Een hele fijne stal ook. Daarom ga ik even aan de stalhouder vragen, wat er nu precies aan de hand is.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 13:39

Nee. Wij reseveren alleen de paddocks en de longeerbak door op een whiteboard je naam en de tijd te schrijven. Werkt prima. En als je les hebt in een van de bakken, heb je voorrang op de hoefslag. Iedereen houdt daar ook wel rekening mee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 13:29

Ik heb een fijne stalbaas. Hij heeft constructief meegedacht. We gaan een stuk land afzetten voor mijn acties aan de LL. Ik ben heel blij!