Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:08

crosmuller schreef:
Ik heb niet veel ervaring ermee, maar ik denk dat het wel nuttig is om terug te gaan naar de basis. Als je klikt voor het gehele plaatje snapt je paard niet waar je precies voor klikt denk ik..

Ja daar was ik dus ook bang voor. Maar anderzijds: ik click voor het geheel, dus waarom zou ze dat niet snappen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 10:51

liljebo schreef:
Leuk dat het zo goed ging! Knappe [***]. Dat bijten is overigens meestal een momentje van frustratie. Billy doet dat ook nogal snel en Hälga wil wel eens de oren plat liggen en in het touw bijten en als ik dan later mijn stappen nog eens kritisch bekijk, heeft het altijd met mijzelf te maken. Wellicht heb je op dat moment voor verwarring gezorgd of iets onverwachts gedaan of zo? En nee... ik laat mij ook niet bijten. Maar het is evengoed verstandig om achteraf even na te denken waar het vandaan kwam. Dan leer je daar ook weer van. Geen betere leermeesters dan de paarden.

Voor het afsluiten zou ik een duidelijk eindsignaal gebruiken. Dat leren ze snel en voorkomt ook frustratie

Weet ook wat het was :j Hij wilde (nog maar eens) weglopen richting gras en ik nam hem bij z'n halster om hem stil te zetten/om te draaien en op dat moment beet hij, gewoon pure frustratie van zijn kant uit dus :j Maar dan nog heeft hij niet te bijten, het kan niet altijd gaan zoals hij het wil, dat gaat het al vaak genoeg de laatste tijd :P

Eindsignaal zit ik ook aan te denken :j Maar moet nog even zien wat ik ervan ga maken.
Het is alleen stom dat hij voor het eindsignaal al beslist dat het gedaan is, ik was helemaal nog niet klaar, hij wel :+ Was ik weer te lang doorgegaan, maar het ging ook zo goed en ik wilde dat liggen nog 1x proberen om te zien of hij het echt snapte/op commando deed. Maar zover ben ik dus niet geraakt (wel met kleinere oefeningen afgesloten, dus het was niet zomaar weglopen & gedaan).

crosmuller schreef:
@[***] wat kan je paard al veel! Maar ben je wel een beetje voorzichtig met die rondvliegende hoeven en tanden :)

Komt goed, pony & ik zijn beiden met momenten erg handig dus ja, als je dan een heel gemotiveerde pony hebt en zelf niet op de juiste plaats zit/staat gebeurd er al eens wat :+ Maar het was niet bedoeld als trap of met volle kracht ofzo hoor, ik voelde het amper, dus dat was wel goed :P

Visitor

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:02

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:06

Sabine, misschien ga je iets te lang door, als hij het beetje beu wordt. Eigenlijk moet je stoppen voordat ze het beu worden. :)

Mbt rijden met clicker. Ik deed het wel al wat, maar had nog een klungelgevoel. Heb wel eens met Inge overlegd en filmpje naar haar gestuurd en goede tips gekregen, maar heb nu ook de dvd's rijden met de clicker dus we gaan het zien

Ik denk iig niet dat je voor het hele plaatje moet willen clicken. Je paard heeft dan geen benul waar je voor clickt, dus dat lijkt mij niet erg zinvol. Paard kan niet die combi zomaar maken.
Als je de clicker gaat invoeren met training, zou ik echt even terug gaan naar de basis en dan iedere sessie (je kunt ook meerdere sessies achter elkaar doen, dus het hoeft niet per dag) slechts 1 criteria trainen. Dat zal ook iedere clickertrainer met ieder diersoort aanraden. De andere 'dingen' die je graag wilt zien zullen dan even slordig worden, maar het is de kunst om dat vooralsnog te negeren. Door ieder criteria apart te trainen, komt het op den duur vanzelf bij elkaar. Kwestie van zelf erg secuur zijn met wat je traint en beloont en dat het helder is voor het paard
lastig... ik weet het. Ik ben er nog lang niet.

Tja en sloom e.d. heeft vaak een reden (niet goed in het vel, lichamelijk niet top, te dik, moe, etc). Hier ook, net zo goed. En ik heb ook een tijd met druk gewerkt omdat Billy bv moest bewegen vanwege zijn aanleg tot hard lijf en uiteindelijk bevangenheid, maar de pony kreeg er echt een hekel aan.
Dus nu is het echt een kwestie van creatief zijn, dingen verzinnen, andere wegen inslaan, niet vastroesten op dingen die 'moeten'. Het begint vruchten af te werpen, maar ik ben er nog lang niet.

Over rechtrichten... iedereen lijkt een beetje met het ei van columbus te willen komen, maar gaat het niet vooral om het paard te leren een goede balans te krijgen en soepel te worden en is dat niet mogelijk om meerdere manieren?

Ik denk zelf niet dat je rechtrichten als doel moet nemen, maar gewoon als onderdeel van... m.i. middels stelling op volte, wijken (lateraal werk), en evt stretchen
Lateraalwerk kan evt ook zo
http://www.youtube.com/watch?v=0WXvMZ8hPjw

Ben het er wel mee eens dat die gymnastiek (ad liberty, aan de longe, aan de hand of met long reining... dat doet er volgens mij niet toe) wel nodig is.
Mijn Hälga is ook enorm scheef omdat ze gewoon erg slordig is gereden in haar verleden en dan ook nog met een beroerd zadel. Je merkt dan ook dat ze heel erg vast zit en overal wat pijntjes heeft en dat levert soms verzet op. Logisch. Met haar werk ik veel aan de hand op de volte en dat is eigenlijk al best moeilijk voor d'r. Maar beetje voor beetje zit er wel vooruitgang in en twee dagen geleden zag ik haar voor het eerst in een vrolijke bui bokken in de wei. Heeft ze nooit eerder gedaan. Dus ze lijkt wel soepeler te worden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:16

Visitor, idd inge werkt daar ook veel mee. Maar ze heeft het ook steeds over het eruit lichten van het criterium waar je op dat moment voor clickt. Dus je clickt niet omdat hij en stelling geeft, en de bocht juist neemt, en het juiste tempo heeft, en en en... maar voor een van die dingen wat je op dat moment eruit licht

Maar ik het zomaar opeens de oplossing voor de trage paarden onder het zadel!!!!
Ik zag een filmpje rijden met target
http://www.youtube.com/watch?v=sn5dqtQa_gU
Kijk... als je nu het target voor je paard hangt (vishengel bv ) en evt net als bij billy daar een wortel aan bindt voor de extra motivatie.... dan moet het toch lukken??? :D :=

Maar ff serieus... misschien is dit iets
http://www.youtube.com/watch?v=u-Zj1dJu ... re=related

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:22

liljebo schreef:
Ik denk iig niet dat je voor het hele plaatje moet willen clicken. Je paard heeft dan geen benul waar je voor clickt, dus dat lijkt mij niet erg zinvol. Paard kan niet die combi zomaar maken.
Als je de clicker gaat invoeren met training, zou ik echt even terug gaan naar de basis en dan iedere sessie (je kunt ook meerdere sessies achter elkaar doen, dus het hoeft niet per dag) slechts 1 criteria trainen.

Ik snap jullie punt wel. En zo heb ik het tot nu toe (zonder clicker, weglaten van druk) ook gedaan: dus apart oefenen op de echte grove basics (zithulpen e.d. komt later), nl. been = voorwaarts, teugels = langzamer of halt, rechterteugel = rechts en linkerteugel = links. Daarna pas verder. Misschien moet ik dat inderdaad gewoon even kort herhalen dmv CT en dan pas verdergaan, wat dan denk ik vrij snel zou kunnen... Volgende stap is dan denk ik overgangen en wat ik noem het 'hele plaatje' (zoals je op dat filmpje van Inge Teblick zag) in stap en draf?

Ik zie nu je tweede post Liljebo. Ik denk dat je gelijk hebt, maar ik wil ook niet voor én bocht én buiging én tempo gaan bridgen maar ik heb twee 'losse' oefeningen in mijn hoofd: zonder dat ik been hoef te geven of teugels hoef te gebruiken ontspannen voortwaarts recht over de hoefslag (ok, recht is beetje relatief maar zonder kont naar binnen of schouder erg naar buiten), dat noem ik even het 'hele plaatje' en als tweede oefening van de hoefslag afwenden in draf op mijn binnenteugel (daarbij let ik dan vooralsnog niet op tempo, buiging, etc.).
Ik ga je filmpjes kijken. Vishengel klinkt goed ;)

Edit: pfoe je moet wel veel nadenken hierbij he ;)
Tweede filmpje is leuk!
Punt is eigenlijk dat ik best tevreden ben over hoe het gaat onder het zadel: paard reageert op lichte hulpen en doet goed haar best. Maar ik merk dat ze het niet écht leuk vindt, zoals dat met de CT op de grond wel is. Zeker aan het einde van de 'rit' heeft ze soms gewoon geen zin meer. En zoals gezegd is beweging wel noodzakelijk. Ik zou haar dus soms wat extra willen motiveren (zonder dat ik per se compleet overschakel op clickeren onder het zadel).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:52

Misschien veel afwisseling in de oefeningen verzinnen/nieuwe oefeningen en daar de clicker bij gebruiken? Dus bv doen wat ze kent en dan een beginnetje maken aan iets nieuws, daar clickerend aan werken etc.opdat ze geprikkeld en gemotiveerd raakt?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:56

Dat is ook wel een goed idee ja. Probleem is alleen dat ze 8 à 9 jaar stil heeft gestaan (althans niet onder het zadel is geweest) en vanwege een hoef-/beenprobleem zo scheef als de neten is dus het is moeilijk om iets nieuws te verzinnen (in de bak) wat ze ook correct uit kan voeren. Rechtdoor lopen of een bocht maken is al moeilijk genoeg. :') Daarom wissel ik ook maar veel af met erop/ernaast in de bak/buiten dingen doen. Maar wel goede tip (heb stiekem ook al wel wat dingen geprobeerd hoor := ) en bedankt voor het meedenken! Leuk wel van clickeren dat je zo bewust over alles na moet denken, vind ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:05

Je kunt cirkels ergens omheen maken (en dan clicken bij goede stelling.... zal dan best moeilijk voor haar zijn), met voorvoeten op een matje laten staan (vierkant... eerst ernaast oefenen... goed voor balans) Targetten bv washandjes op palen links en rechts van de bak en daar met slangevolte heen gaan, wending om de voorhand, beginnetje lateraalwerk/wijken been (eerst ernaast oefenen), voetballen.. zomaar wat ideeetjes :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:12

Hee hou allemaal eens op met posten en filmpjes ik ben meer aan het lezen en filmpjes aan het kijken dan aan het trainen ;).

Heel nuttige zaken ik ga het allemaal bestuderen.

@Visitor ik denk dat je als clickertrainer niet meer mag denken in termen als gehele plaatje. Alexandra Kurland zegt ook je moet een splitter zijn geen lumper. Maw hak alles in kleine stukjes. Dat doe ik ook nog wel verkeerd hoor het is niet makkelijk. Je moet maar eens met iemand anders het clicker spel doen. Dan is die ander trainer en jij het "dier". Die ander verzint voor jou een oefening (bv een glas optillen en eruit drinken) en probeert jou met de clicker duidelijk te maken wat de bedoeling is. Dan merk je wel hoe moeilijk het is om de trainer te begrijpen. Vooral als de trainer en keer misklikt dat had ik een keer. Dan herhaal je die handeling die je deed bij de click en opeens geen click meer! Dat is echt frustrerend. Op zich heb je wel een punt dat je aan halt en voorwaarts niet extreem veel tijd hoeft te besteden omdat je paard dat uiteraard al kon. Ik ben ook al snel naar de volgende stap gegaan nl overgangen en wenden. En nu ik dat schrijf denk ik........ verdorie daar heb ik ook alweer niet goed gesplit want dat zijn TWEE dingen :).

@liljebo Mag je Inge zomaar mailen voor advies? Kost dan centjes? Als ze dichtbij zou wonen had ik haar allang als lesgeefster.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 12:35

liljebo schreef:
Je kunt cirkels ergens omheen maken (en dan clicken bij goede stelling.... zal dan best moeilijk voor haar zijn), met voorvoeten op een matje laten staan (vierkant... eerst ernaast oefenen... goed voor balans) Targetten bv washandjes op palen links en rechts van de bak en daar met slangevolte heen gaan, wending om de voorhand, beginnetje lateraalwerk/wijken been (eerst ernaast oefenen), voetballen.. zomaar wat ideeetjes :)

Goeie ideeën! Voetballen, wendingen om voorhand en beginnetje lateraal werk deed ik al (met bridgen idd) maar targetten en cirkels en slingers en matje zijn leuke nieuwe ideeën, bedankt!
En Crosmuller, ben het denk ik wel met je eens. Edit: maar die twee dingen, heb je die dan door elkaar geoefend, een overgang in de wending? Of apart, overgangen op rechte lijn en wening in zelfde tempo, maar beide in één trainingsessie? Want dat laatste moet toch wel kunnen denk ik?
Ik zou ook wel les willen, maar nog niemand ontdekt in de omgeving (Zuid-Gelderland, Noord-Limburg).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:47

Leuk te lezen dat er zoveel wordt gepost. Dit is mijn favoriete topic!

Citaat:
Over het rijden. Nog even wat zitten grasduinen en denk toch wel dat het kan hoe ik het had bedacht. Zoals Inge Teblick hier schrijft: rijden zoals je altijd deed, maar de 'Kodakmomenten' extra belonen dmv bridge. http://www.ingeteblick.be/bitweaver/wik ... l+samen%3F
Nog een leuk stukje over rijden: http://ingeteblick.be/bitweaver/wiki/in ... +de+bridge en filmpje http://www.youtube.com/watch?v=p_kpN_ECnOY Misschien kennen jullie het al.

Het stukje
Citaat:
Bijna overkop voor de beloning?

Vind ik wel heel leuk. :j Daar heb ik wel een goede tip uit gehaald waar ik op ga letten.

Het youtube filmpje: jammer dat de belongingsmomenten in het begin er uit zijn geknipt en dat het commentaar wordt afgekapt. Ik had in dit filmpje soms liever gezien dat de ruiter geclickt zou worden: die werkt veel te veel in met de teugel (op 3:50-4:00) en te weinig met de zit. Op 5:00 zegt de instructeur [knip]DENKT aan ACHTERWAARTS gaan[knip]. Haar hersenen doen het direct (dus haar lcihaam doet het goed) en...clik! Voor de ruiter! :) Nu werkt de ruiter het paard tegen, het paard moet nu vaak ondanks de zit nageven en achterwaarts en halthouden niet dankzij.

Citaat:
Ik denk zelf niet dat je rechtrichten als doel moet nemen, maar gewoon als onderdeel van... m.i. middels stelling op volte, wijken (lateraal werk), en evt stretchen
Lateraalwerk kan evt ook zo
http://www.youtube.com/watch?v=0WXvMZ8hPjw

Je kunt echt zien dat het paard bewust beweegt. Wat een goede trainer, wat een rust. Je kunt echt het verschil zien tussen hoe dit paard beweegt of een paard dat met druk (bv Kyra in het begin van de Parelli game sideways) beweegt.

Citaat:

Dit is denk ik een antwoord op [GVL] Niet trainen -> trucjes :D Echt een leuk filmpje. Nu heb ik ook inspiratie om een weer met een target verder te trainen. Ik heb de target alleen veel in het begin gebruikt bij het 'naar enge dingen toe lopen', en bij groundtying (targetten op het touw dat je loslaat tijdens het lopen)

Dat tweede filmpje: Wat houd dit paard mooi halt en wat wacht hij beleefd op zijn beloning.

@Visitor: ik houd het leuk door ook veel af te wisselen. Mijn training van gister bestond uit: clicken voor lang hoeven optillen. Ik heb 1x geclickt voor alle hoeven, afgesloten met haar linker voorbeen omdat ze zich daar nog wel een 'doorheen' laat vallen en op haar knie valt. Ik stond weer op gras ('carpet of motivation') en dat lijkt een verschik te maken. Ze kan niet eten tijdens hoeven optillen.

Daarna heb ik aan de longe geclickt voor hoofd laag. Ik heb de laatste tijd veel aan het voorwaarts geoefend, dus dat ging al goed.
Training afgesloten met het oefenen op the carpet of motivation. Clicken voor rustig stilstaan op gras en daarna mag ze 'laag' (grazen) en ook geclickt voor het omhoog doen en meelopen als ik dat vraag (muesli). Dit laatste ging gister al 2x erg netjes. De eerste dag lukte dit maar 1x.

Op andere dagen doe ik bv:
lange teugel 10 min
lateraal trainen aan de korte teugel, 5-8 minuten
rijden 10 min
grazen 10 - 15 minuten (los of aan de hand)

-------
trainen aan de korte teugel 10 min
VD oefeningen 5-10 min (hier zit dus ook tussen door lopen bij en stilstaand/niets doen/uitgebreide kriebelbeurt)
buiten lopen 20 minuten (spannend!)
grazen 15 min

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:00

Zo wat leuk zeg dat iedereen zo mee doet en uitgebreid reageert.

Het filmpje van het paard op het strand is echt wel mooi om te zien. Ook zonder hulpmiddel kan je echt heel bewust met een paard trainen zo mooi! Is ook waar ik naast het lange teugel werk enz met Jonas aan werk is soms zo moeilijk en vooral ook heel confronterend want je eigenlichaams taal heeft daar zo'n invloed op. Met behulp van de clicker is het wel duidelijker om echt aan te kunnen geven waar je naar op zoek bent.

Hippologic leuk om zo je training in samenvatting te zien dat ga ik ook eens doen ik combineer ook heel vaak meerdere dingen. Geeft leuke trainingen.

Jonas had vandaag vrij hij is naar de hoefsmid geweest en morgen weer even lekker aan het werk.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 07:11

Crossmuller, ik zit in eenzelfde forum en facegroep als inge en het insturen van het filmpje kwam voort uit een discussie over silja. Dus je zou haar dat zelf moeten vragen.

Ik werk zelf ook zoveel mogelijk met afwisseling, Soms wil ik gewoon teveel en is het echt keuzes maken. Ik heb natuurlijk 4 knollen, die ik alle vier aandacht wil geven en dat kost nogal wat tijd en organisatie. Ik wil nl met paarden samen buiten wandelen, maar ook alleen. Ik wil zeker met Hälga en Billy graag af en toe buiten leeg mennen en later met silja buiten ad lange teugel (ze is nog wat gespannen buiten), maar ik wil ook gymnastiek met hun doen aan de hand. Ik wil Hälga beter opleiden ohz opdat ze heel goed aan de hulpen komt en haar lijf goed gebruikt en ik wil haar later als leidpaard gebruiken opdat ik billy of silja mee kan nemen. Ik doe met Billy agility, maar hij moet ook conditietrainen omdat hij makkelijk te hard wordt in het lijfm maar hälga heeft ook beweging nodig want die wordt snel te dik... maar ze mag nog geen zwaar werk doen omdat ze niet helemaal rad loopt (wat artrose ) uhhhh ik wil ook veel met silja werken aan emotionele controle want ze bouwt heel gemakkelijk spanningen op (ik denk dat ik met haar vooralsnog alleen lange teugelwerk doe.. als mijn man met haar in het bos met hälga en mij meegaat, gaat het goed, maar in ieder ander geval bouwt ze erg spanning op en als je het niet merkt, komt het tot paniek en fiepen) pffff kom dus tijd te kort.
Maar afwisseling hebben ze in ieder geval wel.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:33

Haha, zeker genoeg afwisseling, Liljebo. Ook voor jou! Voor mij zou het te veel zijn, zoveel paarden, knap dat je dat kan.
En ook leuk om te zien hoe jij het doet, Hippologic. Ik doe het een beetje hetzelfde, al heb ik de duur van het rijden inmiddels iets opgevoerd. En eens met je commentaar op de filmpjes. Ik merk trouwens dat het carpet of motivation goed werkt inderdaad! :D Oja, en wat een leuk filmpje van jou en Kyra (kwam ik eerder in het topic tegen bij teruglezen).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:25

liljebo schreef:
Maar ik het zomaar opeens de oplossing voor de trage paarden onder het zadel!!!!
Kijk... als je nu het target voor je paard hangt (vishengel bv ) en evt net als bij billy daar een wortel aan bindt voor de extra motivatie.... dan moet het toch lukken??? :D :=

Maar ff serieus... misschien is dit iets
http://www.youtube.com/watch?v=u-Zj1dJu ... re=related

Ik vind dat eerste filmpje ook serieus helemaal niet zo'n gek idee. (Nou ja niet met een vishengel dan he ;) ) Het heeft wel een hoog "wat is zij nu in godsnaam weer aan het doen" gehalte als je op een pensionstal staat. Ik moet toch ook een keer het chase the tiger spelletje eens gaan proberen met Myrtle.

Even iets heel anders....... buiten is mijn paard dus helemaaaaal niet traag. Integendeel. Buiten rijd ik ouderwets met negatief bekrachtigen. Het clickeren is voor ons nieuw en ik moet nog veel leren, en in het verkeer is veiligheid prioriteit. Ik gebruik daar wel CT een beetje bovenop het normale rijden. Dus als ze iets heel goed doet dan klik ik. Ze heeft daar de neiging om als een tankje steeds harder te draven het is echt een dramkont. Als ik haar op een lichte hulp terug krijg klik ik. Alleen wil ze dan niet stilstaan om de beloning in ontvangst te nemen. Ze weet inmiddels echt wel wat de klik is dus ik denk dat het draven voor haar zelfbelonend is en op dat moment leuker dan een snoepje. Hoe hiermee om te gaan? Het is geen dringend probleem ze is verder best braaf hoor. Maar ben wel benieuwd of iemand hier een creatieve oplossing voor weet. En ook hoe om te gaan met zelfbelonend gedrag in het algemeen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:05

Het filmpje is een goed voorbeeld. De hengel was een beetje meer ludiek bedoelt. Maar ik heb dat dus wel even met billy gedaan... geen hengel maar carrotstick met wortel erop, omdat het targetten voor de kleine dikzak nog niet genoeg motivatie was en hij een gruwelijke hekel aan longeren kreeg... werkte als een trein, dus de hengel zou ook moeten werken. En dan trek je pas aandacht in een pensionstal... hahaha

Maar je vraag... is een lastige... is er iets wat ze leuker vind dat hard draven? is het puur enthousiasme of wil ze zo snel mogelijk naar huis?
Een ouderwetse manier is datgene wat je niet wilt lastig maken en dat wat je wel wilt, aantrekkelijk. Misschien moeilijke oefeningen gaan vragen als ze tempo wilt maken, bv voltes met stelling, lateraal werk e.d. (ik noem maar iets) En dan dus wel belonen als ze die oefeningen correct doet, maar ervoor zorgen dat het veel denkwerk vraagt (moet ze het natuurlijk wel kunnen)
Dus vaart maken... ok, maar dan dus moeilijke oefening vragen. Rust, leuke dingen vragen en veel reinforcement geven... Zou dan wel in het begin slechts klein stukje buiten rijden omdat het nogal veel vraagt... is meer een brainstormidee van me

Visitor, 4 paarden is eigenlijk ook teveel als je ze alle vier wil activeren. Ik kom dan ook vaak in de knoop met de tijd en bedenk wel eens dat minder makkelijker zou zijn. Maar ja... ik kan geen van hen missen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:18

liljebo schreef:
Maar je vraag... is een lastige... is er iets wat ze leuker vind dat hard draven? is het puur enthousiasme of wil ze zo snel mogelijk naar huis?
Een ouderwetse manier is datgene wat je niet wilt lastig maken en dat wat je wel wilt, aantrekkelijk. Misschien moeilijke oefeningen gaan vragen als ze tempo wilt maken, bv voltes met stelling, lateraal werk e.d. (ik noem maar iets) En dan dus wel belonen als ze die oefeningen correct doet, maar ervoor zorgen dat het veel denkwerk vraagt (moet ze het natuurlijk wel kunnen)
Dus vaart maken... ok, maar dan dus moeilijke oefening vragen. Rust, leuke dingen vragen en veel reinforcement geven... Zou dan wel in het begin slechts klein stukje buiten rijden omdat het nogal veel vraagt... is meer een brainstormidee van me

Het kan beide zijn, vaak enthousiasme maar soms wil ze ook wel eens naar huis. Ze doet het vooral als er andere paarden mee zijn en bij de een meer dan de ander ik vermoed dat er ook een rangorde aspect bij zit. En het is voor haar een prettig tempo denk ik het is een op de voorhand gebouwd paard met looplust, een echte gelderse :). We hebben ooit nog klasse 1 endurance gereden dat deed ze best goed. We waren een keer 10e ik was zooooo trots.

Je idee is niet slecht, alleen voltes op het ruiterpad is wat lastig hihi ;).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:18

liljebo schreef:
Maar je vraag... is een lastige... is er iets wat ze leuker vind dat hard draven?

Hard galopperen :D

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:24

Of de beloning naa de click groter maken, crosmuller? Bijvoorbeeld als beloning weer even wat harder draven of als ze bijv. het snoepje uit de hand niet lekker genoeg vindt, gras langs de kant als beloning na de click? Weet niet of dat werkt, hoor.

Nog een vraagje voor jullie. Gister begonnen met poging de spagaat aan te leren dmv balkje op de grond, waar de achterbenen achter zouden moeten blijven en de voorbenen moeten dan stapjes zetten. Ik bridgde telkens bij een stapje van het voorbeen, maar na de bridge (en voordat ik het brokje uit mijn zak had), kwam dat achterbeentje tóch telkens erachteraan, op of over het balkje heen. Ik dacht: ik moet bridgen voor het optillen en iets verder neerzetten van het voorbeen en de rest negeren, dus dat deed ik. Maar dan kwam het achterbeen er dus telkens toch nog achteraan - zij het na de bridge. Theoretisch zou dat toch niet moeten uitmaken omdat de bridge het moment markeert? Anderzijds gaat het nu niet om het moment van optillen van het voorbeentje maar om het ietsje verder weer neerzetten, maar ook dat neerzetten is een exact moment. Of kan ik toch beter bridgen voor het 'eindresultaat' dus voorvoetje is 5 cm verder gezet zonder dat daar achtervoetje achteraan kwam (maar dan moet ik dus even wachten en is het misschien onduidelijk waarvoor ik bridge), wat denken jullie?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:24

Nou makkelijk toch... als ze terugkomt in draf laat je haar als beloning racen in galop.... hahaha... sorry, slecht advies. O:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:29

Visitor, ik heb bar weinig verstand van VD maar heb wel een keer de spagaat aangeleerd, gewoon als timingoefening. Ze kennen het hier allemaal. haha.
Maar ik werk nooit met een balkje, want dat vind ik erg link. Wordt ook afgeraden door de betere VD-ers die ik ken. Het is gewoon echt een kwestie van heel goed timen, minste verplaatsing zien en een zeer goede beloningsmechaniek. Ik had het in het begin ook. Voorbeen naar voren, click en dan kwam toch weer dat achterbeen. Hier hielp sneller clicken (al bij de aanzet om het voorbeen te verplaatsen, dus niet pas als het is neergezet) en natuurlijk meteen belonen en als dat achterbeen dan toch komt, even stapje terug zetten en opnieuw. Kwestie van geduld en zintuigen op scherp. En het moment waarop het achterbeen eventjes achterwege blijft overladen met click en beloning... dus cl+t cl+t cl+t zorg wel dat je dat accuut staakt als paard achterbeen toch weer verplaatst. Dan weer stapje naar achteren en opnieuw. Zorg voor heldere cue en doe het niet te lang achter elkaar

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:31

Visitor schreef:
Of de beloning naa de click groter maken, crosmuller? Bijvoorbeeld als beloning weer even wat harder draven of als ze bijv. het snoepje uit de hand niet lekker genoeg vindt, gras langs de kant als beloning na de click? Weet niet of dat werkt, hoor.

Nog een vraagje voor jullie. Gister begonnen met poging de spagaat aan te leren dmv balkje op de grond, waar de achterbenen achter zouden moeten blijven en de voorbenen moeten dan stapjes zetten. Ik bridgde telkens bij een stapje van het voorbeen, maar na de bridge (en voordat ik het brokje uit mijn zak had), kwam dat achterbeentje tóch telkens erachteraan, op of over het balkje heen. Ik dacht: ik moet bridgen voor het optillen en iets verder neerzetten van het voorbeen en de rest negeren, dus dat deed ik. Maar dan kwam het achterbeen er dus telkens toch nog achteraan - zij het na de bridge. Theoretisch zou dat toch niet moeten uitmaken omdat de bridge het moment markeert? Anderzijds gaat het nu niet om het moment van optillen van het voorbeentje maar om het ietsje verder weer neerzetten, maar ook dat neerzetten is een exact moment. Of kan ik toch beter bridgen voor het 'eindresultaat' dus voorvoetje is 5 cm verder gezet zonder dat daar achtervoetje achteraan kwam (maar dan moet ik dus even wachten en is het misschien onduidelijk waarvoor ik bridge), wat denken jullie?

Gras.. goed idee!

Oh lastig! En als je de beloning wat van je afgeeft (arm naar voren) zodat je paard niet de neiging heeft om het achterbeen naar voren te zetten?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:37

liljebo schreef:
Visitor, ik heb bar weinig verstand van VD maar heb wel een keer de spagaat aangeleerd, gewoon als timingoefening. Ze kennen het hier allemaal. haha.
Maar ik werk nooit met een balkje, want dat vind ik erg link. Wordt ook afgeraden door de betere VD-ers die ik ken. Het is gewoon echt een kwestie van heel goed timen, minste verplaatsing zien en een zeer goede beloningsmechaniek. Ik had het in het begin ook. Voorbeen naar voren, click en dan kwam toch weer dat achterbeen. Hier hielp sneller clicken (al bij de aanzet om het voorbeen te verplaatsen, dus niet pas als het is neergezet) en natuurlijk meteen belonen en als dat achterbeen dan toch komt, even stapje terug zetten en opnieuw. Kwestie van geduld en zintuigen op scherp. En het moment waarop het achterbeen eventjes achterwege blijft overladen met click en beloning... dus cl+t cl+t cl+t zorg wel dat je dat accuut staakt als paard achterbeen toch weer verplaatst. Dan weer stapje naar achteren en opnieuw. Zorg voor heldere cue en doe het niet te lang achter elkaar

Ok, dank je, dat is hoe ik het nu ook heb gedaan, met dat terugzetten. Mijn vraag ging me ook vooral om de timing, heb zelf ook geen verstand van VD en ik doe het vooral als oefening voor mezelf en zodat ik straks een mooie rek-oefening voor haar heb. Maar sneller clicken dus, ik ga het proberen. Ik dacht er al over het balkje achterwege te laten, aangezien ze zich er toch niets van aantrekt :) Ga ik dus ook maar doen. :j Ik doe dit soort dingen trouwens standaard maar zo lang als mijn kleine handje brokken het als beloning volhoudt, dat is bij nieuwe dingen zoals dit maar 5 minuten.
Welke duidelijke cue heb jij trouwens gebruikt? Ik heb nu nog geen cue gebruikt, of nouja, 'gewoon' aan het halstertouw stapje naar voren vragen. Wilde daar later het commando 'wijd' aan toevoegen.
Crosmuller, dat met arm naar voren is ook een goed idee, maar ik heb niet het idee dat ze het achterbeen verzet om er beter bij te kunnen, maar gewoon omdat dat automatisch volgt op het voorbeen. :j Maar ga het proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:52

Wat een posts hier :oo
Wel leuk, maar ben de helft alweer vergeten wat ik gelezen heb :o

Ik zag Chase The Tiger langskomen, [***] ging eergisteren vlaggetjes chasen :+ Ik had die opgehangen aan een balk om onderdoor te lopen, maar heel losjes en het waaide een beetje dus regelmatig gingen er vlaggetjes (waaiden dan ook tegen hem op enzo, niet dat hij daar omgeeft maar ideaal als schriktraining :Y) ) en toen ging ik vlaggetje oprapen en liep daarmee verder in mijn hand en toen ging hij vlaggetje chasen :))

Ik heb tijdje geleden trouwens op een ander forum iets gelezen over CTT, namelijk dat het niet eerlijk is ten opzichte van je paard om dat te doen en dat het enkel frustratie oplevert. Want: je leert ze door iets aan te raken dat ze een beloning krijgen, en dan ga je datgene van hen wegtrekken waardoor ze er achteraan moeten, en dat willen ze, want ze krijgen dan immers een beloning, maar ze zien dat niet als spelletje maar als "grrr, kom hier met dat ding". Zou ook verklaren waarom de paarden 'allemaal' (misschien zijn er ook andere?) de oren naar achteren hebben en zich er echt letterlijk op storten ... Hoe denken jullie erover?

Verder over dat 'clicker negeren', dit kwam ook naar voren in dat ene filmpje over longeren met het hoofd laag, en daar zeiden ze dat het niet erg is als je paard gewoon verder doet, want die heeft die click echt wel gehoord en vind dat op zich al een beloning en je kan die snoepjes of whatever altijd op een later moment geven. Ergens iets in die richting was het. Ik merk ook dat [***] bij longeren, toen het echt lekker ging, niet de hele tijd stopte, terwijl ik wel clickte. En dat vond ik ergens wel handig eigenlijk :Y) Maar toch probeer ik daarmee zoveel mogelijk met een bridge te werken, en bij een click ook echt een beloning te geven. Al zijn er dus momenten dat het niet gebeurd :) Ik ben hier trouwens bezig geweest met het stoppen buiten met losse teugel op zit & "whooo", vanuit stap, draf & galop. Ik had geen clicker of dergelijke (zou ik ook niet kunnen :+ ) maar ik liet hem telkens even grazen als hij braaf was gestopt. Man, dat werkt als een trein! Alleen moet ik nu ook weer leren dat niet élke keer dat ik "whoo" zeg dat dit "grastijd!!" betekent :')

Heb ook nog eens zitten denken over clickeren en rijden ... In dat ene filmpje (waar dat niet actieve paard loopt :P ) daar clickt volgens mij degene die erbij loopt? En de ruiter "zit" gewoon? Ik vraag me af of we dat met [***] ook niet zouden kunnen doen ... Hij heeft nog wat moeite met sturen, vooral naar rechts is een probleem (en dat begrijp ik wel, hij ziet dan niet waar hij naartoe gaat, voor hetzelfde geld staat er ineens een muur ofzo :Y) ) maar ik dacht misschien als mijn bijrijdster wat verder is dat we samen in de piste kunnen oefenen? Zij rijden en ik ernaast & clicken? Heb het ook wel geprobeerd tijdens het rijden maar vond dat toch niet makkelijk :)) Zou zoiets misschien wat kunnen zijn?

Verder over de spagaat .. waarom zou dat met een balkje link zijn? Heb ik nog nooit wat over gehoord.