Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:10

Merci. Ik vermoedde al dat het omschrijven lastig is ;) maar doe je het los of aan een halstertouw? Of kaptoom? Ik werk nu met een kaptoom, maar hij is het heel snel beu omdat hij het nut er niet zo van inziet, van inderdaad; stelling en buiging en ondertredend achterbeen op een volte.
Zodra er wat (eetbaars) te verdienen valt gaat de motivatie 100% omhoog en wordt hij oplettend.
Met par.elli ben ik destijds snel gestopt, want daarmee valt voor hem niets te verdienen en van wat druk schrikt hij niet echt. :P :D
Het evenwicht verplaatsen ga ik zeker doen. Is er überhaupt iets van een boek van rechtrichten met clickertraining? (zal wel niet...)

Fabster

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:10

Ik gebruik ook een kaptoom. Over rechtrichten is wel wat geschreven. Over clickeren ook. Maar de combinatie niet, denk ik. Maar maakt niet zoveel uit toch? Je moet zelf bedenken wat je wilt en daar voor clicken. Heb je geen boek voor nodig. Woon je in de buurt van Breda? Je mag anders best een x mee kijken.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:57

Het enige boek wat ik kan bedenken wat erover gaat, is Pferde gymnastizieren mit dem Clicker van Viviane Theby (https://www.bol.com/nl/p/pferde-gymnast ... ype=browse). Ik heb het alleen zelf nog niet gelezen, dus kan verder weinig zeggen over de inhoud.

Super interessant wat jij doet Fabster en dat je al zo ver bent gekomen! Het lijkt me erg interessant om een keer beeldmateriaal van je training te zien.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 22:23

Haha! Dat heb ik echt niet. Ik ben hier altijd alleen. Heb mijn pony zo ook voor de kar beleerd. Kun jij ook hoor. Is niet zo moeilijk. Als je maar weet wat je wil.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:51

Fabster schreef:
Ik gebruik ook een kaptoom. Over rechtrichten is wel wat geschreven. Over clickeren ook. Maar de combinatie niet, denk ik. Maar maakt niet zoveel uit toch? Je moet zelf bedenken wat je wilt en daar voor clicken. Heb je geen boek voor nodig. Woon je in de buurt van Breda? Je mag anders best een x mee kijken.

Heuh, nee. Twee uur verderop, maar ik ben niet te beroerd om eens een dag heen -en weer te rijden als het beter weer is. Ik ben de enige die ik ken die clickert met haar paard :+ dus eens kijken bij iemand anders zou ik best graag willen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 23:56

Effects schreef:
Het enige boek wat ik kan bedenken wat erover gaat, is Pferde gymnastizieren mit dem Clicker van Viviane Theby (https://www.bol.com/nl/p/pferde-gymnast ... ype=browse). Ik heb het alleen zelf nog niet gelezen, dus kan verder weinig zeggen over de inhoud.

Ah, top. Duits is geen punt; ik ga 'm bestellen heb 'm besteld. :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-17 07:10

Fabster schreef:

Ik dacht dat er een Facebook groep is over rechtrichten (straightness training/ST) en positive reinforcement. Ik heb het wel eens langs zien komen, dacht ik.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 07:55

Dat kan. Ik zit niet op fb, dus ik heb geen idee.

Nou Floortz, je bent altijd welkom. Laat maar weten, als je dat wil. Waar zit jij eigenlijk?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 10:58

Ik werk met kaptoom, maar zonder clickertraining.
Maar ik maak er wel gebruik van, de punten die hij aan de lange teugel moeilijk vind pak ik met clickeren op.
Zo liep hij te hard en dramde, dat heb ik met clicker geleerd van de week op het erf door simpelweg samen te wandelen, en hem te belonen als hij op mijn tempo liep.
En dan ook bewust heeeel langzaam, kleine stapjes, en weer doorlopen.
Daar merkte ik gelijk flink verschil in aan de lange teugel.
Maar hij kan ook buigen op commando, en ik heb hem leren wijken met clickeren.
Met kaptoom werken met clicker en voer vind ik niks, zeker aan de lange teugel veel te veel gedoe.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 11:47

Je hebt inderdaad wel je handen vol, ja. Zeker met gebruik van de zweep én de clicker in je hand. Met lange teugelen zit ik ook wel eens in de knoop. Maar het went wel.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:10

Ik zou dat nu niet redden, hij maakt zich geregeld erg sterk en ik moet er niet aan denken met clicker en voer te moeten klooien, met ook nog een zweep en lange teugels.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:21

Maar het voer heb je toch niet in je handen? Ik hebbzweep in de ene hand en clicker in de andere hand. En daarbij de teugels natuurlijk ook. Alleen net van hand veranderen (en dus de zweep en clicker ook omwisselen van kant) gaat het wel eens mis. :+

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:29

En hoe ga je dan de beloning geven?
Mijn pony verwacht bij de klik toch echt eten. :+

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 14:47

Maar de klik is toch een sein voor een uitgestelde beloning? Dus ik klik, doe alles even in 1 hand, pak de brokjes in mijn hand en geef het dan. Dan loop ik weer naar mijn trainingspositie, alles weer goed in de handen en we gaan weer verder.

Paarden weten dat er na de klik wat komt, dus wachten daar op. Dat is toch het hele idee van de klikker? Dat dingen ook op afstand kunnen (en dus evengoed kan timen) zonder dat je meteen wat in hun mond hoeft te stoppen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 15:16

Dan heb jij het anders aangeleerd als ik, hier is klik zsm de beloning aanreiken tenzij ik een commando geef 'ga door'.
Dat betekend goed gedaan, zo komt de beloning maar nu nog even door.
Het zou hier niet werken, knettergek van al die zooi in mijn handen. :Y)
Overigens vind ik de clicker beter getimed, niet zozeer zodat ik er niet gelijk voer in hoef te stoppen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:14

HippoLogic schreef:
Ik dacht dat er een Facebook groep is over rechtrichten (straightness training/ST) en positive reinforcement. Ik heb het wel eens langs zien komen, dacht ik.

Ik zal even zoeken. Merci. Ik ken de connection trainingsgroep wel.
Logistiek red ik me wel met lijn, stick, click en voertje. Die van mij is niet te snel of drammerig...integendeel. Hij moet een beetje gemotiveerd worden voor dit soort dingen (hij ziet het nut er anders niet van in) en dan gaat het prima. En als rechtgeaarde Tinker gaat dat motiveren door de maag. :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:16

Dat scheelt wel, die van mij gaat helemaal los als hij de clicker ziet. :')
Overigens gebruik ik clickeren wel, maar dan pak ik de lastige dingen dus los van het lange teugelen aan. :)
Het zou trouwens best kunnen dat ik sommige stukjes met doe, maar dat is dan puur om te zorgen dat het kwartje valt. :)

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 20:10

Oh ja...dat bedoel ik ook. Hij wordt helemaal enthousiast zodra we gaan clickeren. *\o/* Vindt ie geweldig.
Voor de rest is het dan weer de rust zelve.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 08:07

Mag ik hier even op inhaken?

Fabster schreef:
Je hebt inderdaad wel je handen vol, ja. Zeker met gebruik van de zweep én de clicker in je hand. Met lange teugelen zit ik ook wel eens in de knoop. Maar het went wel.

Dit is niet persoonlijk naar jou ;), maar nu je het zo zegt wil ik in het algemeen hierover wel wat zeggen:
Ik zou of het een (negatieve bekrachtiging/zweep) of het ander (positieve bekrachtiging/clicker+beloning) gebruiken tijdens een en dezelfde oefening (lange teugelen). Je wilt absoluut voorkomen dat je je paard in een staat brengt waar bij hij niets meer durft omdat er geen zekerheid is of de click of de tik komt. Iets dat je op korte termijn misschien niet snel ontdekt, maar als het zover komt is het heel moeilijk te herstellen.

Want een paard met een zweep motiveren en dan een snoepje geven is gewoon R-. Hij wordt immers gemotiveerd door het weghalen van iets onaangenaams (of 'de dreiging van...') dat daarna een een click+snoepje komt (iets dat ik bij veel NH goeroe's tegenwoordig zie) is en blijft het paard motiveren met negatieve bekrachtiging.

Maak een liever een keuze, bv lange teugelen = R-
vrijheidsdressuur = R+

Want van de ene dag op de andere naar R+ is onmogelijk, dat is een proces. Kleine stappen maken is wel mogelijk. En nu is er zoveel (wetenschappelijke) info beschikbaar, maak er gebruik van.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 08:59

Een zweep is niet voor een tik, maar bedoeld als lange arm. Een aanwijsstok. Ik vroeg me al af of ik deczweep zo op moest schrijven, juist om
deze reactie. Een zweep wordt altijd als negatief gezien. Zelfsin een topic waar we het met zijn allen over positieve bekeachtiging hebben. Maar uiteindelijk is een zweep niks meer of minder dan bjvoorbeeld je teugels (handen) of je benen, waar je ook aanwijzingen mee geeft. Aangezien mijn armen bij lange teugelen niet lang genoeg zijn om bijvoorbeeld bij zijn schouder te kunnen komen, gebruik ik een zweep of eentakjeof iets dergelijks.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:23

Ik plaats hier af en toe wat. Ik lees het topic nog terug. Bij ons op stal komt binnenkort de clicker coach voor een lesdag.

Nu clicker ik zelf alleen met vrijheidsdressuur. En wil het met alles gaan gebruiken, is er een goed boek of site met informatie

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:37

@ Fabster... R- is ook niet meteen slaan. Negatieve bekrachtiging moet je veel subtieler opvatten... been geven tijdens het rijden is ook R- , druk op het halster om paard naar voren te laten stappen R- ... Denk wel HippoLogic dat je goed na moet denken over wat je gebruikt en hoe maar dat het bijna niet te doen is om alle R- uit te sluiten om toch R+ te mogen gebruiken.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 09:58

Zijn aanwijzingen R- dan? Hoe ga je je paard dan duidelijk maken wat je van hem wil?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:09

Veel aanwijzingen die in paarden wereld als normaal worden ervaren zijn inderdaad R- ( wijken voor druk) Ik vond het boek van Inge Teblick Denkwerk heel verhelderend.

Oh en JoycexEnya mevrouw Teblick heeft ook ander boek geschreven. Boek van Shawna Karrach is ook iets wat je echt wil lezen als je clickertraining met paarden gaat doen. En ik vond Reaching the Animal Mind van Karen Pryor ook geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:27

Volledig mee eens Evelijn en inderdaad Inge Teblick legt alles ontzettend goed uit... Iedere vraag die je je paard stelt of aanwijzing die je geeft is al een vorm van (zeer lichte) druk.

"Negatieve bekrachtiging: het wegnemen van een stimulerende prikkel (bijvoorbeeld een vraag, een gebaar of lichamelijke druk )" (wikipedia)

Ben wel benieuwd over welke NH Goere's jij het hebt Hippologic? Ik ben juist afgeknapt daar omdat het alleen maar R- is dus erg benieuwd wie ik dan over het hoofd heb gezien die ook R+ gebruikt :j