Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:37

ijssnuiver schreef:
Wat je voor jezelf in de gaten kan houden: volte ongewenst vergroten is over de buitenschouder vallen en moet je dus volte verkleinen. Volte ongewenst verkleinen/tegen jouw aanvallen is op de binnenschouder vallen en moet je dus volte vergroten.
Daarnaast is het inderdaad een kwestie van zicht en gevoel ontwikkelen, maar daarvoor moet je gewoon veel aan het werk!

En in plaats van aan het hoofd komen, kun je ook bijvoorbeeld het zweepje voor de boeg houden om een beetje remmend te werken. Dan vraag je alsware het gewicht al een beetje meer naar achter zonder dat je aan het hoofd komt. Heb je dus iets minder stuwkracht en kun je hem weer beter modelleren.

nuttig +:)+, alle al gehoord maar toch fijn om eens opgeschreven te zien, zweepje voor de boeg ben ik idd nu mee bezig maar erg lastig.

Caeruleus

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:43

Je hebt al heel wat goeie tips gekregen, maar nog een laatste: Laat je niet verleiden om gezellig tegen je paard te gaan leunen of continue met een hand tegen het schouder te drukken om hem recht te houden. Veel paarden vinden die steun fijn en kruipen steeds weer in je, waardoor je automatisch tegen gaat hangen. Dan lopen ze lekker, maar nog steeds niet op eigen benen :) Gewoon steeds even kort ook je eigen houding en positie controleren, die is net zo belangrijk als die van je paard.

mammaloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 17:03

ik ben ook bezig om mijn paard fatsoenlijk naast me te laten lopen, tosca loopt namelijk altijd tegen mij aan met als gevolg dat ze me op de tenen gaat staan iemand een tip of een idee hoe ik dit aan kan pakken of zal het niet te verhelpen zijn?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 18:17

Caeruleus schreef:
Je hebt al heel wat goeie tips gekregen, maar nog een laatste: Laat je niet verleiden om gezellig tegen je paard te gaan leunen of continue met een hand tegen het schouder te drukken om hem recht te houden. Veel paarden vinden die steun fijn en kruipen steeds weer in je, waardoor je automatisch tegen gaat hangen. Dan lopen ze lekker, maar nog steeds niet op eigen benen :) Gewoon steeds even kort ook je eigen houding en positie controleren, die is net zo belangrijk als die van je paard.

Hier betrapte ik mezelf in het begin inderdaad ook op! Toen ben ik eerst afstand gaan creëren bij beide partijen. En echt opletten bij mezelf dat ik de hulpen voor volte vergroten alleen geef, als ik ook daadwerkelijk de volte wil vergroten of de binnenschouder vrij wil maken.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 21:34

heel leerzaam alle tips, vandaag weer eens beetje geoefend, en het afstand bewaren dat ze niet op je hand gaan leunen dat gaat best goed hier alleen het stuwen dus is echt moeiljik maar uiteindelijk ging het best goed :D, dan maar snel gestopt, leek mij beste, denk dat ze ook wat spierpijn had van afgelopen paar keer.
Morgen buitenrijen kan ze weer doen wat ze het liefste doet :)) :):) en zondag heeft ze vakantie.
Jullie nog geoefend?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:00

Inderdaad, stoppen op het hoogtepunt is de allerbeste beloning voor het paard!
Bovendien sluit je dan de training positief af en start je de volgende keer ook weer positief.

Zelf niet bezig geweest, gister een erg drukke dag gehad en donderdag met Calypso een beetje gespeeld en met Whisper serieus aan het rijden geweest. Wat mega fijn ging overigens! Kan wel merken dat ik hem een hele goede basis aan het geven ben en op de grond met alles start.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 10:09

Whisper krijgt een hele fijne basis mee Anne, het blijft leuk een jong paard zo zelf te kunnen opleiden.
Deze week zelf 2 x aan de hand gewerkt. Eindelijk begin ik vooruitgang te zien bij mijn kruidje-roer-me-niet. Ik merk dat mijn geduld beloond wordt en Ise inmiddels de basis netjes onder de knie begint te krijgen. Vooral de rust bewaren en niet mee te gaan in haar onrust en energie. Nu kan ik met mijn intentie en houding met haar werken en donderdagavond was ze zo super gehoorzaam dat na de eerste correcte passen sbw we met een knuffel en spelen direct zijn gestopt. Stoppen op het hoogtepunt!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 10:48

Het belang van een goede basis inderdaad Carolien!
Wat jij schrijft over Ise, heb ik ook ervaren met Whisper. Alleen was Whisper al 5, wat mentaal toch wel scheelde en ik iets meer kon doen al. Maar ik heb ook heel veel heel lang aan de basis gewerkt en dat betaald zich nu terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:26

Ik zit me net te bedenken .. Als ik het goed begrijp is Marijke de Jong wel de meest bekende (commerciële) persoon rond rechtrichten/WADH, maar er zijn er ook nog andere .. Wat is jullie ervaring met of idee over het zogenaamde "Natural Dressage"? En dan niet het optomingsloos op je paard springen en zo 'dressuur' rijden .. Maar het echte werk zeg maar, Josepha Guillaume is daar onder andere mee bezig ...

Ik vraag me dit ineens af omdat ik wat websites aan het doorlezen was over WADH, en daar wordt dan verwezen naar de grootmeesters, net zoals bij Josepha. En ook zij werkt met een kaptoom en vanaf de grond bij de schouder, aan een goede houding van het paard zodat die zichzelf en de ruiter beter leert dragen etc. etc. Dus eigenlijk kan je het wel vergelijken, toch? Of zitten er toch verschillen in?

(heb een hele tijd terug een paar lessen gehad van Josepha, misschien moet ik wel helemaal niet meer zoeken naar een instructeur.. :o )

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 17:43

Naturale Dressage is natuurlijk wel heel erg gaaf, maar ik denk dat er enorm veel werk aan vooraf is gegaan.....
Het moeilijke van de hele tijd kijken en lezen over 'de grote meesters' vind ik altijd dat het zo onbereikbaar lijkt te zijn. Daarom richt ik mezelf persoonlijk vooral op een goede instructeur (dat heeft ook lang geduurd voordat ik er eentje vond die bij mij past) en beleef ik daar mijn 'grote momenten' mee, met de kleine resultaten, anders denk ik dat het me nooit gaat lukken....
Als die Josepha klikt met jou en je paard en je hebt het gevoel dat ze fijn werkt (onder welke noemer het dan ook is) dan zou ik met haar in zee gaan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 17:45

Wat houdt Natural Dressage eigenlijk in? Ik heb er niet direct een 'jeej'-associatie mee, maar kan dat niet echt baseren op harde feiten tot nu toe...

dekoezegtboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 18:00

Karen rohlf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:57

Neen, Karen Rohlf is Dressage Naturally, niet Natural Dressage :P
Karen Rohlf combineert Parelli met dressuurmatig rijden (ook iets waar ik verder naar wil kijken hoor, daar niet van ;) ). Natural Dressage is volgens mij meer het WADH en dan met het rijden de klassieke dressuur.

Natural Dressage richt zich erop dat je paard WIL meewerken, ze werken heel veel met het aangeboden gedrag van je paard en het uitlokken van gewenst gedrag, maar met zo weinig mogelijk hulp/dwangmiddelen .. Er wordt in vrijheid gewerkt, maar ook aan een zachte kaptoom bv. Maar het gaat verder dan enkel je paard los gooien en proberen te zorgen dat hij in allerlei houdingen gaat lopen .. en daar gaat het vaak verkeerd denk ik, dat mensen het eindresultaat zien en dit meteen willen bereiken en het dan truukjes worden.

Het enige waar ik een beetje mee zit is dat je je als eerste richt op de hoofdhouding en dan pas op de rest. Maar ik weet dus niet of je bij WADH van achter naar voren werkt, of dat die hoofdhouding ook heel belangrijk is en je daar meteen al rekening mee houdt. Verder werk je ook aan een zogenaamde lang&laag-houding van hoofd en hals, dus het voorwaarts-neerwaarts, eerst in stilstand, later in beweging .. En het zijwaarts inbuigen (zonder te kantelen). Dus dat zijn dan wel weer goede dingen .. Ik weet alleen niet zo goed waar ik het moet plaatsen dat je zo met dat krulletje bezig bent in het begin .. (een oefening was bv. de "Ramener", je paard in een bepaalde houding laten staan, net zoals het "mooi staan" bij VD bv., en daarna deze houding dan houden in het voorwaarts en achterwaarts gaan).

Dus ja, ik weet het eigenlijk niet goed .. als ik er beeldmateriaal van zie word ik ook niet altijd meteen warm, maar dat heb je met bv. Parelli ook en het is niet daarom dat het systeem of de manier slecht is, dat heb ik ondertussen ook al ontdekt ;) En ik denk dat je ook heel veel WIP-beelden ziet en nog maar heel weinig eindresultaten.. misschien daarmee..

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 20:05

Het lijkt me wel een vrij lastige manier om te gebruiken als je een traag, of lui of meer flegmatiek paard hebt. Het type dat alles wel best vind en niet zo nodig hard hoeft te werken. Het type waar je heel veel energie in moet steken om het voor hem leuk te maken als ik het zo lees.
Voor de snelle types die altijd willen werken en constant op zoek zijn naar de beloning is het vast een heel leuk systeem, want dan kan je steeds meer op en uitbouwen.

Dat is ook een beetje wat ik eerder bedoelde met het 'leuk' houden voor je paard vs. paard die opdrachten opvolgt. Natuurlijk moet je het paard belonen en ze moeten voor je willen werken. Maar de flematieke types moet je soms zo aansporen iets te doen, dat je al snel voorbij het stukje 'leuk' gaat omdat je dan pas reactie krijgt. Netzoals de snelle types, die je moet afremmen. Geloof me, mijn merrie doet alles liever heel hard en heel snel dan langzaaaaaam, maar pas dan gebruikt ze haar lichaam zoals ik het wil. Uiteindelijk is het wel leuk voor haar, want ze wordt beloond wanneer ze doet wat je moet doen en omdat je werkt vanuit de ontspanning om de aanspanning te krijgen is ook de ontspanning die in het lichaam komt een beloning, maar niet alles is altijd leuk, soms moet je ook gewoon grenzen stellen omdat je anders nooit grenzen kan verleggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 20:09

Het is inderdaad met alles een evenwicht vinden :j
Ik heb zo'n flegmatiek paard en soms moet ik even voorbij het leuke om hem echt aan het werk te krijgen (wat je ook meteen merkt want dan trekt hij een enorm zure kop :') ), maar ik probeer dat soort momenten wel zo kort mogelijk te houden, gevolgd door een grote beloning. En op die manier wordt het voor hem ook steeds leuker om toch harder te werken .. Het duurt eventjes, maar ik merk sinds ik met Parelli bezig ben al resultaat, pony is echt wel verandert op het gebied van werken .. Doe hem nog steeds geen plezier met 3 dagen achter elkaar in de piste, maar toch doet hij een stuk meer zijn best voor mij als een tijdje terug. Ook werk ik met de clicker en dan gaat hij echt zoeken (toevallig een leuk topic daarover in mijn onderschrift, kan je zien hoe hij reageert ;) ), alleen vind ik het moeilijk om dat ook nog met het dressuurmatige te combineren, want zo goed ben ik nog niet met de clicker .. Dus het is allemaal een beetje zoeken :j zal het ook altijd wel blijven :+

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 10:46

Wat ik merk met Calypso, die vind het bakwerk wat nutteloos(buiten een totaal ander paard) en moet je dan ook echt motiveren. Even door het leuke heen inderdaad, wat jullie ook zeggen. Maar ik merk ook bij haar, zodra ze daar doorheen is, ze het werken ook meteen 10x zo leuk vind en gemotiveerd meedoet.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:47

@[***]: dat je veel met het hoofd bezig LIJKT te zijn, was ook wat mij aanvankelijk tegenstond. Maar nu ik er mee bezig ben, merk ik dat dat helemaal niet zo is. Je gebruikt het hoofd om lengtebuiging te vragen, ontspanning te vragen, of om het tempo te controleren. Maar (ik spreek even voor mezelf, weet niet hoe dat voor anderen is) bij Zilla viel dat kwartje al vrij snel. Als we beginnen moet ik haar even helpen herinneren dat ze haar hoofd voor haar binnenvoorbeen moet plaatsen en moet ontspannen, en daarna kan ik haar hoofd helemaal met rust laten. Soms, bij een moeilijke oefening moet ik ophoudingen geven om het tempo te controleren. Verder ben ik alleen maar bezig met waar sta ik, hoe sta ik, hoe is mijn ademhaling, en kan ik haar hoofd helemaal met rust laten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 16:53

Ik deed idd te weinig met het hoofd van mijn paard op de volte. Nu ik net iets meer buiging vraag voel je echt het nageven ( dus de ontspanning ).

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:00

Ik longeer minimaal 1x per week met de dubbele longe , gewoon als basistraining maar ook om verder te uit bouwen.

In het begin was ik er totaal niet handig mee maar na een cursus ben ik veel handiger en sneller geworden en het gaat nu heel fijn. Ik werk vooral aan het rechtrichten en ontspannen maar schoudervoor, schouderbinnenwaarts en wijken doen we ook (ziet er heel apart uit op die manier maar het werkt wel)
Bovendien kan ik op die manier van trainen ook heel makkelijk schakelen in alle gangen en overgangen dus dressuurmatig echt wat vragen en dat gaat allemaal echt superfijn.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:32

wat leuk al die mensen die druk bezig zijn :D

vandaag ging het heel goed bij ons *\o/* komen dan toch weer ergens en heb er dan ook nog even opgezeten met de bbp wat ook best leuk ging, heb stukje gefilmd zal eens kijken of ik daar een still uit kan neerzetten hier later op de avond.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 17:41

Ik zit even te puzzelen en ik kom er niet uit.
Als een paard 1 heup hoger houdt, wat zegt dat dan over dat been ? is dat dan dragend of meer stuwend ? ik denk stuwend...... maar is dat goed ?
en klopt het dat dat ook kan wisselen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 20:01

Dank je wel Imitador, dat is wat ik nu ook denk, dat het vooral zo lijkt omdat daar in het begin nogal aandacht aan wordt gegeven .. Maar als ik dan verder nadenk begin je de eerste les met 3 oefeningen, het "mooi staan" (dus de bovenlijn aanspannen) maar ook het lang & laag strekken en het zijwaarts inbuigen .. [***] heeft vooral problemen met voorwaarts-neerwaarts (krulletjes zijn zo het probleem niet, doet ie uit zichzelf al :+ , echt ontspannen wel ;) ). En dit zat er ook gewoon de eerste les in, dus ik denk wel dat het wat kan toevoegen .. kan nog altijd voor mezelf beslissen hoe ver ik bepaalde dingen wel of niet gebruik natuurlijk .. Ik ga haar gewoon nog eens contacteren, als ik aangeef dat ik met hem vooral naar het voorwaarts-neerwaarts wil werken om dat beter te krijgen heeft ze daar vast ook wel oefeningen voor (in combinatie met andere dingen natuurlijk).

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:09

@[***]: wat je zegt over mooi staan en krulletje, herken ik niet echt. Maar misschien verschilt dat per instructrice, per 'ruiter' en per paard. Zilla is óf helemaal lang óf ze loopt boven in, in een eigen houding. Met WADH vraag ik aan het begin of ze wil buigen en ontspannen en daarna doet ze dat zelf, soms moet ik even helpen herinneren. Maar in ons geval is dat niet bovenin, en niet helemaal onderin. Meestal daar tussen, en soms even checken of ze helemaal naar beneden wil.
Tot nu toe kan ik nog niet echt een nadeel vinden, ondanks dat ik vooraf er niet zoveel voor voelde. In de praktijk blijkt het anders dan ik vooraf dacht, dus misschien is een proefles wel een goed idee. Wat wat mij betreft pleit vóór deze methode, is dat het natuurlijk aanvoelt, het paard het vrij snel begrijpt, je niet hoeft 'aan te pakken' en je snel resultaat ziet (en daarmee bedoel ik, dat het paard het snel lijkt te begrijpen en de oefening goed kan uitvoeren, het 'ergens op lijkt'). Ik probeerde het laatst met de pony die bij Zilla staat en wat ik onder het zadel niet voor elkaar kreeg (ontspanning, stelling, stabiele houding) had ik nu in twee voltes voor elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:21

Ah, volgens mij heb je het over WADH in het algemeen, niet?
Ik vroeg specifiek naar Josepha Guillaume en het Natural Dressage in vergelijking met dan WADH zoals zeg maar bij Marijke de Jong. Of het toch op hetzelfde neerkomt, of dat er toch grote verschillen in zitten die niet zo handig zijn .. Dat was de vraag eigenlijk :)

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-13 23:43

geen idee tussen verschillen/gelijkenissen dus hou me ff buiten ;)

vanochtend in heerlijk zonnetje
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 8471_n.jpg
helaas enkel fatsoenlijke still kunnen maken van traver op de ze hand al de rest was eigenlijk te ver weg of te dicht bij zucht :Y) ach ja volgende keer beter he ;)