Die poisoned cue is inderdaad een moeilijke, maar op dit moment vergelijk ik het met Parelli.
Bij Parelli werk je met wijken voor druk (en bij de juiste reactie stoppen met druk). Stel dat je je paard achteruit wil laten gaan dan duw op je op de borst (eerst leg je je vingers ertegen, dan druk je wat harder & harder & .. ) en net zolang & zo hard totdat je paard uiteindelijk MOET reageren. Als die dan reageert en je zou dan clicken dan heb je in mijn ogen een poisoned cue, omdat die dan enkel reageert omdat die wel moet (om van de druk af te komen) en niet omdat die wil, en dan heeft je click dus geen waarde.
Terwijl als je longeert en je heft de zweef even op ter herinnering dat die moet doorlopen en hij loopt dan even goed en je clickt dan dan click je echt op het moment dat die (uit zichzelf) goed loopt. Wat bij mij op dat gebied heel erg helpt is dus die bridge, van het moment dat hij de juiste richting uit gaat beloon ik hem met mijn stem en dan gaat hij verder zoeken en dan kan ik clicken.
Uiteraard een heel dunne grens, maar er zit dus naar mijn gevoel wel verschil in tussen bovenstaande dingen ... Maar zonder clicker doet die van mij het ook prima, voor het echte "langere" longewerk dan, bij het grondwerken nemen we ook wel stukjes cirkels mee, en dan click ik wel gewoon, omdat het allemaal kortere fragmenten zijn. Beetje moeilijk uit te leggen

Filmpje is trouwens leuk, maar wat mij enorm stoort is het niet actief zijn van het paard. Dat heb ik tot nu toe bij zowat alle filmpjes gezien en ik weet niet of ik mij daarin kan vinden. Ja, paardje loopt fijn, paardje loopt denk ik ontspannen (al kunnen ze met die hoofdhouding ook spanning in de rug opbouwen, doet [***] ook, dus echt zeker kan je daar niet van zijn, maar ik neem aan dat zij dat wel voelen/weten