Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:47

Fijn om wat herkenbare dingen te lezen :)
Die poisoned cue is inderdaad een moeilijke, maar op dit moment vergelijk ik het met Parelli.
Bij Parelli werk je met wijken voor druk (en bij de juiste reactie stoppen met druk). Stel dat je je paard achteruit wil laten gaan dan duw op je op de borst (eerst leg je je vingers ertegen, dan druk je wat harder & harder & .. ) en net zolang & zo hard totdat je paard uiteindelijk MOET reageren. Als die dan reageert en je zou dan clicken dan heb je in mijn ogen een poisoned cue, omdat die dan enkel reageert omdat die wel moet (om van de druk af te komen) en niet omdat die wil, en dan heeft je click dus geen waarde.

Terwijl als je longeert en je heft de zweef even op ter herinnering dat die moet doorlopen en hij loopt dan even goed en je clickt dan dan click je echt op het moment dat die (uit zichzelf) goed loopt. Wat bij mij op dat gebied heel erg helpt is dus die bridge, van het moment dat hij de juiste richting uit gaat beloon ik hem met mijn stem en dan gaat hij verder zoeken en dan kan ik clicken.

Uiteraard een heel dunne grens, maar er zit dus naar mijn gevoel wel verschil in tussen bovenstaande dingen ... Maar zonder clicker doet die van mij het ook prima, voor het echte "langere" longewerk dan, bij het grondwerken nemen we ook wel stukjes cirkels mee, en dan click ik wel gewoon, omdat het allemaal kortere fragmenten zijn. Beetje moeilijk uit te leggen :+ :))

Filmpje is trouwens leuk, maar wat mij enorm stoort is het niet actief zijn van het paard. Dat heb ik tot nu toe bij zowat alle filmpjes gezien en ik weet niet of ik mij daarin kan vinden. Ja, paardje loopt fijn, paardje loopt denk ik ontspannen (al kunnen ze met die hoofdhouding ook spanning in de rug opbouwen, doet [***] ook, dus echt zeker kan je daar niet van zijn, maar ik neem aan dat zij dat wel voelen/weten ;) ) maar paardje loopt totaal niet actief. En in mijn ogen begint alles vanuit activiteit ... Ik vind het jammer dat je dat nooit terugziet. Als ik [***] een beetje laat rondsloffen loopt hij ook ontspannen en vindt hij het ook allemaal wel prima, maar of hij dan ooit nog actiever te krijgen is is een andere zaak .. terwijl als ik me concentreer op het actief lopen hij daarna net zo goed ontspant (duurt wat langer, maar gaat steeds beter omdat hij nu weet wat ik zoek en hij volgens mij ook wel voelt dat het best fijn rondkachelen is zo), en dan is dat dus win-win, terwijl ik het andersom echt niet zie slagen ... Zijn er ook filmpjes waarin paarden wel actief lopen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:56

Ik heb nog even zitten lezen over die poisoned cue. Het is de cue die poisoned is, dus je geeft het commando 'zit' en de hond denkt: vorige keer kreeg ik hierna op m'n kop dus ik moet oppassen. En aangezien de hond het nog niet snapt, kent het commando nog niet, doet ie maar niks meer dus krijg je ook de kans niet om te clicken.
Maar is dan een cue die je aanleert dmv opbouwen van druk niet altijd 'poisoned'? Zoals een 'Parellipaard' achteruit moet op fase 1 en het in eerste instantie wellicht niet snapt en je uiteindelijk fase 4 moet benutten? Dus dat het niet zozeer een 'probleem' is om een positieve beloning te koppelen aan druk, alleen dat dan de positieve beloning niet meer 'werkt', maar enkel de verwachting van druk?
En aangezien crosmuller en ik bij het los longeren geen cue hebben gebruikt maar aan het freeshapen waren, en ook 'verkeerd' gedrag op het punt waarop we ons concentreerden (hoofd-halshouding) niet af hebben gestraft (maar wel op een ander punt, tempo, wat daar los van stond) is er dus eigenlijk niets aan de hand?
Of is dat te gemakkelijk gedacht?
Even daargelaten dat we het tempo dus nog niet kunnen 'controleren' dmv positief belonen. Punt is dat mijn paard een luilak en een dikzakje is en ze dus MOET bewegen. Helaas. Dus het tempo zal ik vrees ik toch door toevoegen van druk en wegnemen van druk moeten bewerkstelligen. (Hoewel dit eigenlijk ook een tijds-kwestie is. Als ik 5 uur per dag de tijd had, kon ik natuurlijk in een lager tempo werken en een hoger tempo dmv CT trainen, maar dan op een lager tempo (eh snappen jullie het nog? ;) ))

Ah Sabine, ik zie dat jij er een beetje hetzelfde over denkt. Probleem is wel dat ik gister bijv. toch flink moest doorkomen met de longeerzweep gezien het sukkeltempo dat mijn paard prefereerde.
Bij filmpje stoor ik me ook aan tempo. Maar misschien voegen ze dat later nog toe? Ik zou liever andersom werken: eerst activiteit, daarna hoofdhalshouding (o wacht dat doe ik dus ook al ;) maar dus niet uitsluitend met positief belonen. Edit: misschien toch eens proberen. Nog een edit: wat ik me afvraag, kan dat nog wel? Tot nu toe heeft mijn paard bij niet reageren op commando's zoals 'stap' of 'draf' toch altijd een verhoging - en weer loslaten - van de druk van mijn stem en longeerzweep moeten ondergaan. Kan ik dat nog wel trainen met positief belonen of zijn die cues al poisoned? In dat geval moet ik met de tempo-cues gewoon met negatief belonen blijven werken denk ik en het positief belonen voor 'extratjes' bewaren.)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:07

Het is natuurlijk net wat je traint... als je op tempo gaat trainen, krijg je dat ook. Train je alleen op houding, dan krijg je dat. Je krijgt wat je traint.

Het probleem van dik en sloom had ik hier ook. Vergt wat creativiteit, maar daar zijn wel oplossingen voor. Hier hielp bv fietsen met een paard opdat er wat conditie wordt opgebouwd zonder druk met de zweep (billy kreeg echt een bloedhekel aan longeren),. Hälga kon pissig reageren als ze moest draven aan de hand omdat haar lijf in de weg zat, maar dat heb ik opgelost door aan aan de hand iedere toevallige poging tot vaart te belonen.
Als ik met Billy in de wei bezig ben, helpt creatief zijn ook. Chasing the tiger deed het niet voor hem. Wel targetten met een echte wortel op de carrotstick... haha... en dat op de volte. En of ie vaart kon maken..... Overigens mag hij die wortel alleen bij uitzondering pakken. Het is volgen van het target, click en beloon. En zo nu en dan de wortel laten pakken.

Overigens ga ik ervan uit dat het tempo zelf beter wordt (zonder dus allerlei creatieve oplossingen) als het paard beter in zijn vel komt te zitten.
Ik concentreer mij voor nu dus op wat duurtraining aan de hand of op de fiets (die helaas nu dus kapot is...moet dus weer wachten... ) , wandelen, veel veel stappen (wordt ook in de endurance gedaan en is zeer goed voor de gewrichten, die vaak later op peil komen dan de conditie) en gymnastiek.

edit: een cue opgebouwd vanuit het opvoeren van druk en daarbij gebruik makend van aversi paard en reactie daarop, zal in de regel inderdaad 'poisoned ' zijn.

Anoniem

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:10

Klopt wel :j [***] is de laatste tijd heel goed afgevallen en onder het zadel doen we ook voornamelijk lange stapwandelingen (aan een los teugeltje) en dat doet hem wel goed heb ik het idee, ook in z'n koppie. Als ik dan nu eens (korte) inspanningen vraag wil hij die ook leveren, dus kan ik ook wat werken op het tempo & de activiteit en dergelijke. Ik doe dus een combinatie, en dat gaat ons goed af vind ik :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:38

liljebo schreef:
Volgens mij werken ze met de methode van alexandra kurland. Haar dvd's leggen dat traject helemaal uit. Maar goed... is wel een investering.

Nou! Ik heb wel de eerste introductie dvd maar achteraf gezien zonde van het geld voor mij. Eerst wordt uitgelegd wat clickertraining is en hoe je met targets werkt maar dat is voor mij niet meer nieuw, en daarna laat ze zien wat er mogelijk is (de blindegeleidepony, hoe ze zelf met haar paarden rijdt) en dat is wel supergaaf om te zien en inspirerend maar ja je leert er dan niet veel van. Maar wel een goede dvd om uit te lenen aan mensen die (nog) niet clickeren :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:43

Ik ben nog steeds wachtende op mijn pakketje .. Hoop toch dat het er einde van deze week is, vind 2 weken wachten wel genoeg :+ Heb die DVD ook, leek me ook overbodig maar zij zei dat er toch interessante dingen instonden die wel handig waren om te weten en die later niet meer terugkwamen. Dus ik vind het beetje spijtig dat je zegt dat er niks nieuws in staat ... Maarja, dan wordt het eventueel een uitleen-DVD inderdaad :Y)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:43

crosmuller schreef:
liljebo schreef:
Volgens mij werken ze met de methode van alexandra kurland. Haar dvd's leggen dat traject helemaal uit. Maar goed... is wel een investering.

Nou! Ik heb wel de eerste introductie dvd maar achteraf gezien zonde van het geld voor mij. Eerst wordt uitgelegd wat clickertraining is en hoe je met targets werkt maar dat is voor mij niet meer nieuw, en daarna laat ze zien wat er mogelijk is (de blindegeleidepony, hoe ze zelf met haar paarden rijdt) en dat is wel supergaaf om te zien en inspirerend maar ja je leert er dan niet veel van. Maar wel een goede dvd om uit te lenen aan mensen die (nog) niet clickeren :).

Nja ik heb bijna de hele reeks en ik vind ze bijzonder leerzaam, moet ik zeggen. ;)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:48

liljebo schreef:
Overigens ga ik ervan uit dat het tempo zelf beter wordt (zonder dus allerlei creatieve oplossingen) als het paard beter in zijn vel komt te zitten.

Dat gaat voor Myrtle niet op, ze is in het bos hartstikke voorwaarts :). Soms een beetje te. Ze vindt het bak en longeerwerk gewoon niet zo leuk en dan kan ze sloom zijn. Ik wilde daarom ook clickeren om het leuker te maken. Helemaal goed in haar vel komt ze helaas niet meer ivm de artrose maar goed ik doe mijn best om haar zo fit en vrolijk mogelijk te houden.

Grappig dat iedereen het paard in het filmpje te traag vindt, ik heb zelf les in academische rijkunst (http://www.paardenbegrijpen.nl) dus ik ben gewend geraakt aan dat beeld. Bij academisch ligt de nadruk ook heel erg op balans en verzameling.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 12:50

liljebo schreef:
Nja ik heb bijna de hele reeks en ik vind ze bijzonder leerzaam, moet ik zeggen. ;)

Dat geloof ik wel hoor, maar ik had beter de eerste over kunnen slaan. Ik heb ook het boek over rijden met de clicker maar nog geen tijd gehad om het te lezen. Ben eerst nog sharon foleys boek aan het bestuderen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:29

crosmuller schreef:
[
Dat gaat voor Myrtle niet op, ze is in het bos hartstikke voorwaarts :). Soms een beetje te. Ze vindt het bak en longeerwerk gewoon niet zo leuk en dan kan ze sloom zijn. Ik wilde daarom ook clickeren om het leuker te maken. Helemaal goed in haar vel komt ze helaas niet meer ivm de artrose maar goed ik doe mijn best om haar zo fit en vrolijk mogelijk te houden.

g.

Misschien dan gewoon niet longeren, maar veel wandelen/stapritten in de natuur maken. Het longeren is geen 'moet' Er zijn veel manieren om paarden in beweging te houden en of ze dan fit en vrolijk van longeren wordt -zeker als daar veel druk bij nodig is- is nog maar de vraag.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 13:48

liljebo schreef:
crosmuller schreef:
[

g.

Misschien dan gewoon niet longeren, maar veel wandelen/stapritten in de natuur maken. Het longeren is geen 'moet' Er zijn veel manieren om paarden in beweging te houden en of ze dan fit en vrolijk van longeren wordt -zeker als daar veel druk bij nodig is- is nog maar de vraag.

Je hebt een punt, maar moet ze niet ook een beetje rechtgericht worden. Ik wissel het wel af hoor we gaan zeker ook naar buiten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:33

Voor mijn gevoel is het hele rechtrichtgebeuren een beetje overtrokken. Maar dat is mijn mening. Als je je paard stretch aan beide zijden, bv middels targetten, met buiten rijden rustig rijdt en het paard recht door laat rijden (en erop let dat het idd recht loopt), evt afgewisseld met beetje lateraal werk of stelling zo nu en dan indien dat nodig is en met wandelen afwisselend links en rechts van je paard loopt, is dat m.i. voldoende

Rechtrichten was vroeger altijd gewoon een onderdeel van een discipline in die zin dat je ervoor zorgde dat beiden zijden soepel waren middels oefeningen als voltes, wijken e.d. zowel in de western, dressuur, springen, mennen etc etc. Tegenwoordig is het een beetje een hype geworden; een doel op zich ipv onderdeel van een groter geheel.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 14:49

liljebo schreef:
Voor mijn gevoel is het hele rechtrichtgebeuren een beetje overtrokken. Maar dat is mijn mening. Als je je paard stretch aan beide zijden, bv middels targetten, met buiten rijden rustig rijdt en het paard recht door laat rijden (en erop let dat het idd recht loopt), evt afgewisseld met beetje lateraal werk of stelling zo nu en dan indien dat nodig is en met wandelen afwisselend links en rechts van je paard loopt, is dat m.i. voldoende

Rechtrichten was vroeger altijd gewoon een onderdeel van een discipline in die zin dat je ervoor zorgde dat beiden zijden soepel waren middels oefeningen als voltes, wijken e.d. zowel in de western, dressuur, springen, mennen etc etc. Tegenwoordig is het een beetje een hype geworden; een doel op zich ipv onderdeel van een groter geheel.

Ik zal er eens over nadenken :).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:48

Gisteren terug even met de klikker gewerkt, achterruit gaan begint echt vlot te gaan op commando, het komen ook.. vooral het parkeren heeft die een beetje moeite mee maar stapje voor stapje komen we er wel :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:04

Leuk filmpje van het paard aan de longe. Inderdaad zeggen ze aan het begin dat dit de methode van AK is. Ik zie daar ook wat gekleurde pionnen en daarbij vielen de gele en blauwe (en de combi) mij op. Dit deed mij aan Dual Aktiverung denken. Ook een methode om aan de hersenen te werken, om het zo maar eens te zeggen.

Op 0:49 wordt ook gezegd dat ze hem nog niet genoeg vanuit het zadel kan activeren en daarom loopt de helper er naast. Ook met dit filmpje geldt: omdat het een momentopname is, is het eigenlijk uit de context gehaald. ;) De kijker weet niet wat ze eigenlijk allemaal al bereikt heeft en wat er nog op het programma staat. Misschien dat voorwaarts gewoon het volgende actiepunt wordt.

Ik zie ook een heleboel dingetje die daar nog beter kunnen, maar ik zie ook dat het paard een heleboel al bereikt heeft. Dus dat vind ik wel lastig aan filmpjes. Voordeel is dat je wel goed leert kijken naar een paard. Ik bespreek paarden en filmpjes met een vriendin en zo leren we veel van elkaar: zij kijkt altijd net naar iets andere dingen dan ik. En als je iets niet gezien hebt, kijk je nog even terug.

In de academische rijkunst mis ik ik het voorwaartse (uitgestrekte stap/draf/galop) en het halsstrekken bij veel ruiters. Ik weet nog dat dit jaren geleden bij Bent Branderup helemaal niet ter sprake kwam in zijn clinics. Maar dat was wel in een tijd dat ik de verzameling miste omdat er het uitgestrekte werk de nadruk had. Dus dit was echt een 'wauw' ervaring toen.

Het probleem van een dikke pony ken ik. En aan longeren heb ik ook een hekel. Ik moet om de activiteit te behouden Kyra echt blijven aanzwengelen en dan doet het me te veel aan een join-up denken. In Hoogezand hadden we een binnenbak en liet ik haar daarin los rennen. Op de lange stukken vroeg ik vaart en daar clickte ik voor. Dat was altijd leuk, want ze begon het keihard rennen ook echt leuk te vinden. In het begin liet ik haar ook altijd samen met een andere pony rennen, die van nature al veel voorwaartse drang had. Dus daar heb een een geluidje voor. Maar daar was geen gras langs de hoefslag en ze kon sowieso 24/7 eten.

Hier is dat niet zo: ze krijgen een paar voermomenten op een dag en er groeit gras langs de rand. De bak is ook veel te groot om haar van het grazen te weerhouden als ze los loopt. Dus dat kan nu niet. Maar ik ben Kyra net aan het starten onder het zadel en dus hebben we een extra mogelijkheid tot beweging. Er was helemaal geen activiteit in de draf, onder het zadel. Nu ben ik daar gericht mee bezig geweest een paar keer en het gaat met sprongen vooruit (als ik terug kijk).

Wij hebben gelukkig een hele lange bak, ik denk wel 100 meter lang dus kunnen we goed de lange stukken oefenen. Ik gebruik het "ga maar harder geluidje" en click als ze meer actief wordt. Dat snapte ze in het begin niet of ze durfde niet. Nadeel was wel dat ze bij een click in de ankers ging, maar ze snapt het voorwaartse onder het zadel wel. Ik probeer nu een paar keer per week te rijden. Dat kan nu eindelijk, nu ze vier is. Ik hoop dat ze niet dikker wordt en ik er wat spier op krijg. Maar ik mis een trainingsmaatje hier.

Onze kat kan inmiddels zitten en op de achterpoten zitten. Eerst met een snoepje in de houding gelokt, toen met een vinger (die naar snoepjes ruikt) en nu ben ik op een targetstikje overgestapt. Ik gebruik ook een commando daarbij en maak een klikgeluid met mijn tong.
Ze hield de training van gister veel langer vol en ging na de training bij mijn man op schoot liggen. De eerste keer liet ze merken dat ze niet meer geïnteresseerd was door zichzelf uitgebreid te gaan zitten wassen. Volgens mij moest ze echt wat verwerken (mentaal).

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 19:25

Dat van die lange zijde gebruiken is wel een goed idee!

Ik train met de katten altijd maar een paar minuutjes.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 20:46

Ik train ook maar een paar minuutjes met de kat maar ze liep zelf weg. Prima. Net nog even geoefend, maar ze was het weer vergeten...:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 22:27

Nog even over het filmpje is het zeker waar dat het een momentopname is en je de context niet weet :j Maar wat je wel kan zien is dat ze eerst aan andere dingen werken en (nog) niet aan de activiteit, en dat lijkt mij niet zo mijn ding .. Maar misschien als ik het boek & de DVD's binnen heb dat het mij allemaal een stuk duidelijker wordt en ik me er wel weer in kan vinden natuurlijk ;)

Hier ook nog eens fijn ouderwets geclickerd. [***] deed weer leuk mee :D We hebben het ergens onderdoor gaan geoefend (we hebben staanders en daar kan je een balk op 1.60m leggen en daar dan dingen aanhangen, heerlijk :D ), ook achterwaarts en verder nog gevoetbald en wat kleine VD-dingen en achterwaarts en achterhand onderzetten (dus achterhand wegdraaien en achterbeen binnendoor zetten) en nog wat kleine dingetjes en we zijn gestopt met het liggen op commando zetten :D Géén idee of hij het echt doorheeft, dat zal ik de volgende keer merken, maar hij is toch een keer of 6/7 gaan zoeken en liggen dus misschien heb ik wel geluk :D Ik moest 1 keer echt wel lachen, ik heb veel geclickt (en veel beloond) als hij ging liggen en op een bepaald moment click ik net als hij plat gaat liggen om te rollen, verkeerde timing van mij, maar hij bleef gewoon plat liggen! :') Heerlijk beest is het soms toch :D Heb wel 2x een hoef tegen mijn arm/hand aan gehad, niet hard maar ik heb hem toch laten merken dat hij moet opletten, hij mag best dingen proberen (was met het liggen, hij was aan het zoeken maar ik zat "in de weg") maar hij moet niet overdrijven :P En 1x heeft hij mij gebeten toen ik hem aan het halster wilde nemen, toen werd ik wel boos :( Heb hem weggestuurd en hem een stukje verder laten staan en ben mijn spullen gaan opruimen, hij stond daar echt zo beteuterd te kijken :')

En verder heb ik gewoon echt een veel te slimme pony .... Was dus met dat liggen bezig waarbij ik de neus naar de grond & snuiven & schrapen met het been beloon met de bridge (dus goed zo of jaaaa (ga zo door) ) en dan als hij echt lag kwam de click. Nu wilde hij toch ook wel heel graag naar het gras dat langs de kant groeit dus hij gaat zoeken en schrapen en snuffelen en hij ging steeds meer & meer richting de kant (vooral nog snuffelen).. Kan wel begrijpen dat hij een goed plaatsje moet zoeken maar hij moet niet overdrijven :+ Dus op een bepaald moment zeg ik "uh, [***], neen, niet doen" en wat doet hij? Hij stopt en gaat weer schrapen, alsof die iets had van "oh, maar ik ben nog met de oefening bezig hoor" .. Zit je daar :')

En verder ging hij op een bepaald moment zo goed achterwaarts! Ik heb geen idee wat er gebeurd maar ik zat op mijn hurken en hij deed wat ofzo denk ik en ik zeg "neen" en ik stuur hem terug, maar nog steeds op mijn hurken waarbij ik gewoon met mijn vinger wijs en "terug" zeg en hij is gewoon een halve piste achteruit gegaan, echt met zo'n blik van "goed hé?" .. en ik zat daar nog steeds op diezelfde plaats. Heb hem op een bepaald moment maar gezegd om te stoppen want hij bleef maar gaan :') Zijn echt leuke momenten geweest vandaag :D Beetje moeilijk afgesloten, maar dat is eigen aan ons denk ik, ik zal het ooit wel doorkrijgen om op tijd te stoppen zeker? :+

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:06

Leuk dat het zo goed ging! Knappe cobe. Dat bijten is overigens meestal een momentje van frustratie. Billy doet dat ook nogal snel en Hälga wil wel eens de oren plat liggen en in het touw bijten en als ik dan later mijn stappen nog eens kritisch bekijk, heeft het altijd met mijzelf te maken. Wellicht heb je op dat moment voor verwarring gezorgd of iets onverwachts gedaan of zo? En nee... ik laat mij ook niet bijten. Maar het is evengoed verstandig om achteraf even na te denken waar het vandaan kwam. Dan leer je daar ook weer van. Geen betere leermeesters dan de paarden.

Voor het afsluiten zou ik een duidelijk eindsignaal gebruiken. Dat leren ze snel en voorkomt ook frustratie

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:12

HippoLogic schreef:
Ik train ook maar een paar minuutjes met de kat maar ze liep zelf weg. Prima. Net nog even geoefend, maar ze was het weer vergeten...:+

Hihi ja zo zijn ze :).

Ik heb met het trainen van Myrtle ook last van gras langs de paddock (Myrtle is een paard geen kat ;) ). Ze denkt natuurlijk, hee hier groeien allemaal primaire bekrachtigers en ik hoef er niets voor te doen. Ik zag het een beetje Als een tekort koming van mezelf als trainer. Dat ik haar niet voldoende kan motiveren. Gelukkig komt het toch vaker voor.

Het impuls probleem dat ik heb met longeren heb ik ook onder het zadel. Als ik niet traditioneel negatief bekrachtig maar met de clicker rij sjokt ze heel braaf met mij door de bak maar er gebeurt verder weinig. Daarom wilde ik het ook eerst bij het longeren oplossen. Overgangen lukt wel, ik ga net zo lang van stap naar draf en terug tot ik een vlotte reactie krijg en dan click ik. Misschien moet ik hier ook eerst aan buiging en ondertreden werken... Alleen buiten gaan rijden is geen optie soms heb ik er geen tijd voor en zeker in de winter wordt dat een probleem. Toch maar de dvd serie van alexandra aanschaffen?

@[***] wat kan je paard al veel! Maar ben je wel een beetje voorzichtig met die rondvliegende hoeven en tanden :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 07:15

Ik ben geinspireerd geraakt en ben op de cirkel gaan clickeren voor hoofd laag houden. Kyra kent "laag" al en ze had ook redelijk snel in de gaten dat het in stap en in draf beloond werd. Het longeren werd daardoor een stuk leuker. In galop lukt het nog helemaal niet om haar hoofd laag/lager te houden. Ik heb gelukkig wel een keer kunnen clicken toen ze brieste in galop. Tja dan gaat het hoofd wel naar beneden. Dus dat was wel leuk.

Ik merkte toch dat ik wel weer clickverslaafd ben en ik mezelf erop betrapt dat ik al snel te veel en te vaak voor hetzelfde click. Toen ik dat merkte clickte ik minder en ineens liep Kyra een heel rondje met haar hoofd op de grond in draf.

@Sabine: wat heerlijk kan dat zijn: zo'n training waarin je ineens lekker veel kan doen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:39

Sabine, wat leuk dat hij het allemaal zo snel en goed leert!
Crosmuller, dat was ook mijn gedachte, dat met longeren.
En HL, leuk dat we allemaal geinspireerd zijn geraakt met clickeren op de cirkel voor hoofd laag.
Ik was ook geïnspireerd en begon gister met een beginnetje voor het compliment. Drie of vier keer geprobeerd en paard komt nu al naar beneden/achter. Durft nog niet met knie op de grond, maar uiteraard pogingen in de goede richting ruim beloond! Was alleen opeens bang dat ze d'r bilspier ofzo zou scheuren, dus misschien eerst toch de spagaat of buiging oid aanleren. (Ze was wel opgewarmd hoor.)
Mijn paard vind het zo leuk dat ik wil proberen of ik het ook in het rijden kan incorporeren. Heeft iemand ervaring met CT onder het zadel? Hoe ik het nu in gedachte heb is - omdat ik nog niet echt bezig ben met het aanleren van bepaalde oefeningen en de hulpen in principe begrepen worden - te bridgen voor het 'gehele plaatje'. Dat wil in mijn geval vooralsnog zeggen, voorwaarts en ontspannen en recht op de hoefslag in draf of een correcte wending in draf (beide is nu nog heel moeilijk). Maar van wat ik tot nu toe gezien heb met clickeren bij rijden op filmpjes, is dat echt terug wordt gegaan naar stap en de hulpen als het ware opnieuw worden aangeleerd, alles wordt opgedeeld. Is dat noodzakelijk? Ik snap wel dat dat nodig is voor het aanleren van een nieuwe oefening, maar daar is dus geen sprake van. Hoe hebben jullie dat gedaan?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:53

Ik gebruik de clicker zo nu en dan onder het zadel. Ik ben bezig met beleren, dus ik kan niets zeggen over het opnieuw aanleren van hulpen. Ik heb de clicker niet gebruikt voor het aanstappen of aandraven bijvoorbeeld: dan staat ze direct weer stil. Dan gebruikte ik mijn woordje "Good!" om aan te geven dat het geweldig is wat ze doet.Voor andere dingen gebruik ik wel de clicker. Het woord "good" heb ik in het verleden goed 'ingeklikt' (good=voer), nu is "good" soms voer. In het begin stopte ze vaak na het woordje "good" maar nu weet ze dat ze door moet lopen. Stopt ze wel dan straf ik dat niet af hoor.

Ze kende al wel de commando's en de eerste paar keer liep iemand er naast zodat ze snapte dat ze voorwaarts moest. Dat ging in het begin ook heel sloom, maar dat wordt nu beter. Nu gebruik ik de clicker om het wijken onder het zadel aan te leren. Alles wat ik onder het zadel vraag heb ik eerst vanaf de grond aangeleerd.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:59

Visitor schreef:
Mijn paard vind het zo leuk dat ik wil proberen of ik het ook in het rijden kan incorporeren. Heeft iemand ervaring met CT onder het zadel? Hoe ik het nu in gedachte heb is - omdat ik nog niet echt bezig ben met het aanleren van bepaalde oefeningen en de hulpen in principe begrepen worden - te bridgen voor het 'gehele plaatje'. Dat wil in mijn geval vooralsnog zeggen, voorwaarts en ontspannen en recht op de hoefslag in draf of een correcte wending in draf (beide is nu nog heel moeilijk). Maar van wat ik tot nu toe gezien heb met clickeren bij rijden op filmpjes, is dat echt terug wordt gegaan naar stap en de hulpen als het ware opnieuw worden aangeleerd, alles wordt opgedeeld. Is dat noodzakelijk? Ik snap wel dat dat nodig is voor het aanleren van een nieuwe oefening, maar daar is dus geen sprake van. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Ik heb niet veel ervaring ermee, maar ik denk dat het wel nuttig is om terug te gaan naar de basis. Als je klikt voor het gehele plaatje snapt je paard niet waar je precies voor klikt denk ik..

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 09:29

Zo wat is hier veel toegevoegd in een dag. Weer erg interessant om te lezen. :j

Wat betreft de piosened ceu vind ik het altijd erg lastig wat het nou precies in houd. Je zal in je training een paard toch af en toe moeten uitdagen tot iets. Ik ben er zelf niet te veel mee bezig en ik denk dat je instinctief en automatisch er wel voor uitkijkt.

Wat betreft een sloom en dik paard is ben ik het wel eens met Sandra, het vergt een hoop creativiteit en ik denk dat het voornamelijk heel erg belangrijk is iets te zoeken wat het paard echt leuk vind om te doen en dat die leert dat werk leuk kan zijn. En dat die vanuit die motivatie aan het werk gaat. Als ik naar Jonas kijk die heeft iedere dag lol in zijn werk. Die is nog nooit sloom geweest terwijl dat echt wel in zijn karakter zit hij is een harde werker maar kan ook te relaxt zijn om zo maar te zeggen. Nou is Jonas niet dik maar heeft wel na zijn ziek zijn van ver moeten komen kwa kracht, bespiering en conditie. Hij werkt echt 'hard' omdat hij het gewoon heel erg leuk vind.

Wat betreft rechtrichten, ja dat is op het moment echt wel een heel groot punt bij iedereen en alle man. Echter weet ik uit ervaring dat het wel belangrijk is dat een paard het juiste verticale evenwicht heeft wat er simpelweg op neer komt dat hij zijn gewicht goed verdeeld over de vier benen. Een paard loopt vaak meer op een kant (voorbenen goed te zien) dan op de andere kant. http://www.youtube.com/watch?v=ecTMmtG3CFU (Heel kort filmpje met uitleg wat ik bedoel al vind ik de foto's soms niet goed maar geeft een beeld.) Als je dit op lost is het recht richten eigenlijk ook klaar. Zo heeft een paard van een vriendin van mij erg artrose en daarmee hebben we veel aan de hand gewerkt die had zich een loopje aan geleerd om meer gewicht op haar andere been te zetten nu na een jaar loopt ze gelijk over de benen en is ze weer helemaal rad en heeft echt weer zin in het werk waar ze dat eerst niet had.

En wat leuk om ieders trainingsverhalen te lezen! Sabine wat fijn dat het zo lekker ging.

Ik heb van de week ook lekker met jonas gewerkt eerst beetje werk op de cirkel met pionnetje en dan bij een pionnetje een oefening vragn dus aandraven halthouden, aangaloperen enz. Dat houdt je echt wel scherp en Jonas ook die lette echt heel goed op. Daarna lekker beetje VD gedaan even simpel de al bekende oefeningen herhaald.