Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:08

Dat doet hij (en jij) super goed!
Met clickeren is het belangrijk dat je timing goed is en dat lijkt wel gied te zitten :j

Zo'n stoel kan een goede assistent zijn :') Al Stip zijn filmpjes heb ik opgenomen door mijn mobiel aan het hek te binden haha

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-22 20:09

Oskarrino schreef:
Filmpje van gisteren, kostte maar 5 minuten en hij had het door!!!

Tips zijn zeker welkom! Ik ben ook redelijk nieuw met klikkeren en Oskar ook :) Super trots baasje en paard is ook trots op zichzelf!

Let niet op de film kunsten.... De stoel moest filmen van mij :+

https://youtu.be/lKD2SgVe8hg

Heel braaf hoor!

Lokii

Re: Liefhebbers van vrijheidsdressuur? Meld je hier!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:01

Ik vind het zo leuk om de enthousiastelingen te lezen op dit topic! Ga zo door allemaal +:)+ . Ik ben ook eerst begonnen met het weg kijken bij de beloning. Ik pas het bij elk trucje toe want wil graag voorkomen dat hij met zijn neus in mijn zakken graait. Ik denk dat dit een hele belangrijke is bij veel paarden!

Mandarijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 22:05

Oskarrino schreef:
Filmpje van gisteren, kostte maar 5 minuten en hij had het door!!!

Tips zijn zeker welkom! Ik ben ook redelijk nieuw met klikkeren en Oskar ook :) Super trots baasje en paard is ook trots op zichzelf!

Let niet op de film kunsten.... De stoel moest filmen van mij :+

https://youtu.be/lKD2SgVe8hg

Leuk! Goed bezig. :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:14

Leedebee schreef:
Bloodymary schreef:
Leuk een topic over vrijheidsdressuur! Ik was er eigenlijk nooit mee in aanraking gekomen tot ik bijna vijf jaar geleden op dezelfde stal kwam als waar Amable toen stond met haar paarden. Sindsdien heb ik les van haar, een keer in de twee weken nu. Met mijn 15-jarige KWPN'er Cas die enorm veel geleerd heeft daarvan en inmiddels alle "kunstjes" wel kan. Maar blijf toch nog de lessen volgen omdat er nog altijd veel te finetunen is en we er gewoon elke keer nog wat van leren.

De favoriete oefeningen van Cas zijn wel op het blok staan, steigeren en Spaanse pas. En liggen vindt hij zelf ook nogal grappig om te doen.

Ik heb jou volgens mij wel voorbij zien komen bij de filmpjes toch?
Leuk hoor!

Dat klopt ja! Al wel een paar jaar oud zijn die, over de lessen en ook een keer dat hij niet alleen het erf af wil met buitenrijden. Inmiddels al weer heeel veeel bijgeleerd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:17

Nadinetjuhh schreef:
Ik vind het zo leuk om de enthousiastelingen te lezen op dit topic! Ga zo door allemaal +:)+ . Ik ben ook eerst begonnen met het weg kijken bij de beloning. Ik pas het bij elk trucje toe want wil graag voorkomen dat hij met zijn neus in mijn zakken graait. Ik denk dat dit een hele belangrijke is bij veel paarden!

Zeker waar. Voor dat ik met clickertraining begon zat Cas altijd in mijn zakken te graaien. Hij wist dat daar wat te halen was. Nu doet hij het nooit meer, omdat hij weet dat hij krijgt als hij er wat voor gedaan heeft en er geklikt wordt. En dat heeft hij afgeleerd door de oefening wachten op voer. Dus eigenlijk het wegkijken.
Het grappige is dat hij bij andere mensen nog wel gerust met zijn neus in hun zakken gaat. Maar bij mij dus niet meer.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:11

Citaat:
Dat klopt ja! Al wel een paar jaar oud zijn die, over de lessen en ook een keer dat hij niet alleen het erf af wil met buitenrijden. Inmiddels al weer heeel veeel bijgeleerd.

Wel leuk om dan de vooruitgang te zien :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 19:16

Leedebee schreef:
Wel leuk om dan de vooruitgang te zien :)

Jazeker! We waren in die tijd ook best lang bezig om zijn knopje te vinden voor het steigeren en gaan liggen. Om hem te laten begrijpen wat we wilden. En dan was je zo blij als ineens het kwartje viel. En nu stelt dat niks meer voor. Heb je als hij zo'n bui heeft eerder iets van, neeeee niet weer gaan liggen, we wilden wat anders doen.

En dan is het nu nog weer een kwestie van nog hoger en mooier steigeren en langer blijven liggen, plat liggen, hoger en mooier (en comfortabeler) zitten, zoveel te leren nog.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 14:05

Gelukkig zijn we nooit uitgeleerd, dat zou snel saai worden :D

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 15:58

Leuk topic! Ik heb me voorgenomen om in het nieuwe jaar ook instructie te zoeken voor vrijheids dressuur. (Mocht iemand een tip hebben voor Midden-Limburg laat het even weten) Eerst moet wel echt de bak af anders staan er nog 5 om je heen te dansen voor snoep.

Valentijn is nu 4,5 en kan vrijwel alleen kusje en basis grondwerken. (Kusje ook echt alleen in de ruil voor een koekje anders kun je het vergeten.) Ook kan hij al goed achteruit alleen nog niet los van het touwtje. Met hem wil ik graag dus kusje, voer weigeren, flehmen, schudden, achteruit, wijken, op het blok staan en die uitrek positie staan gaan leren.

Nirvana is 3,5 en moet eerst de grondwerkbasis er nog op krijgen. Dus achteruit, achterhand omzetten, voorhand omzetten, longeren, vrij longeren etc. Daarna ga ik kijken wat ik haar verder wil aanleren.

Jambette durf ik ze beide nog niet te leren omdat ik eerst wil dat ze het schrapen op de poetsplaats afleren.

Uiteraard als het van de instructie mag zal ik het proces ook delen op YouTube :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 16:49

Plop1997 schreef:
Leuk topic! Ik heb me voorgenomen om in het nieuwe jaar ook instructie te zoeken voor vrijheids dressuur. (Mocht iemand een tip hebben voor Midden-Limburg laat het even weten) Eerst moet wel echt de bak af anders staan er nog 5 om je heen te dansen voor snoep.

Dan moet je natuurlijk Amable hebben! Zij woont zelf in Eindhoven, maar heeft meerdere lesklanten in Limburg. Bovendien is zij de beste! :D

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-22 17:20

Hier vandaag weer wat vrijheidsdressuur oefeningetjes afgestoft. Ik vroeg haar om in te parkeren en spontaan kwam er een perfecte jambette _O- Ik wist op dat moment niet of ik moest belonen of negeren. Heb voor negeren gekozen, inparkeren nog eens gevraagd wat ze toen goed uitvoerde en daarna weer een jambette gevraagd. Binnenkort maar eens wat kleinere kunstjes leren.

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 19:16

Ikke ben trots! :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Heb nog een filmpje:

Had mijn handen (letterlijk) vol door die lange lijn, zweep, clicker en handschoenen. :')
Dat moet ik de volgende keer even beter doen. Dan kan ik ook makkelijker clicken! Toen het kwartje viel heb ik hem echt flink de jackpot beloond. Vond hem zo stoer, haha. Achteraf klink ik heel debiel, maar ach, hij vond het vast alleen maar leuk. :Y)

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:50

Wat super goed!! Echt leuk om te zien!

Oskar kan ondertussen ook shake/nee :+ Morgen weer ff 10 minuten! Ik doe het meestal na het rijden/longeren even kort of gewoon al hij vrij heeft een paar minuten. Hij vind het zo leuk, hij wordt helemaal enthousiast!

mars_mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:55

Gebruiken jullie allemaal een clicker? Of met welk geluidje laat je horen dat ze het juiste ding doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:11

mars_mellow schreef:
Gebruiken jullie allemaal een clicker? Of met welk geluidje laat je horen dat ze het juiste ding doen?
Ik zeg gewoon 'good' of 'good girl.' Werkt hier prima. :) Ik vind voor mezelf een clicker wat te mechanisch en te onpersoonlijk en aangezien ze ook heel goed snapt wat ik bedoel als ik 'can I have a kiss please?' (ik ben zo beleefd _O- ) zeg in plaats van 'give kiss,' vond ik het niet nodig om het koekjessignaal zo uniform te maken. Maar dat is allemaal zo persoonlijk wat iedereen fijn vindt werken, dus kijk vooral naar wat voor jou werkt!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:16

AlwaysH schreef:
Ikke ben trots! :D

Heb nog een filmpje:
[ Video ]

Had mijn handen (letterlijk) vol door die lange lijn, zweep, clicker en handschoenen. :')
Dat moet ik de volgende keer even beter doen. Dan kan ik ook makkelijker clicken! Toen het kwartje viel heb ik hem echt flink de jackpot beloond. Vond hem zo stoer, haha. Achteraf klink ik heel debiel, maar ach, hij vond het vast alleen maar leuk. :Y)

Wat een mooi begin van de jambette al aan het einde!
Maar ga alsjeblieft de zweephulp hoger geven, want hier ga je ellende van krijgen tijdens het hoeven uitkrabben. := Helaas echt al te vaak gezien.

Als je de hulp bij de elleboog geeft kun je ten eerste meer afstand nemen, want hij maait nu redelijk ver naar buiten toe. Dus veiliger voor jezelf. (Hoeft die cap niet op.. ;)) En daarnaast is het makkelijker om het later onder het zadel te vragen als je de hulp bij de elleboog geeft. :)

Dat tikken hoeft ook niet, gewoon 1 hulp geven > zweep tegen de ellebog> en pas weghalen als hij de jambette doet. Nu maak je hem als het ware dood voor de zweep, zoals ook gebeurd als je bijvoorbeeld in draf elke pas moet bijdrijven.

Ik heb vroeger altijd met een clicker gewerkt, maar tegenwoordig gewoon alles met stem. Vind ik prettiger. :j

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:28

Hier is er een begin gekomen van een mooie jambette! Helaas nog geen beeldmateriaal van. Inparkeren is inmiddels ook goed bevestigd! Had ik al even niet meer gevraagd, dus ik wilde vandaag even kijken hoever we ermee zijn. Ik ga staan op het blok, houd de zweep in de lucht en maak een kusgeluidje en ze parkeert gewoon netjes. Super trots op haar!!

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 20:33

Ik gebruik nu een clicker omdat wij het net z’n tweetjes doen. Is wel makkelijker.
Wil hem uiteindelijk gewoon met mijn tong doen hoor.
Tussendoor kan ik wel lekker aanmoedigen met woorden zoals ‘goed’ zonder dat ik direct een voerbeloning geef!

Dankjewel Hannah!
Ik ben het wel met je eens. :j
Wisselde een beetje hoe hij reageerde op wat, ben een beetje aan het uitvogelen natuurlijk, haha. Wil sowieso de hulp bij elleboog geven en dan vanaf de zijkant (niet er voor, lijkt me een beetje dom _O- ).
Alleen stilhouden van de zweep gaf echt geen reactie. Ik ga het uitbouwen. Gaat helemaal goedkomen.
Thanks for the feedback! :):)

Edit; cap vrijwel altijd op met grondwerk. Zeker als we wat nieuws gaan doen. Ding kost wat, dus zet ‘m graag op. :Y)

Super leuk Flubberboot! Ben wel benieuwd naar beeldmateriaal!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:22

Goed bezig!

Ik ben overgestapt naar de "tong click" want ik werd gek van al die dingen in mn handen. Dat ging ten koste van mijn focus :')

Overigens zijn ze vaak slim genoeg om te snappen dat jij die click hebt en een ander de andere click.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:37

Wat leuk dat ik dit topic ben tegekomen ben! Ben zelf ook actief met vrijheidsdressuur met mijn mini Shetje van 13 jaar nu. Is toch echt een van zijn favoriete dingen om te doen, zodra ik de zweep pak weet ie al van jeej we gaan wat doen.

Kunstjes die Pip al kan:

- Jambette
- Ja knikken
- Nee schudden
- Lachen (flemen)
- Op het blok
- Rondje draaien
- Voetballen
- Steigeren
- Begin spaanse pas
- Aporteren
- Spagaat

Wil er graag verder mee en meer kunstjes hem aanleren. Zijn een paar kunstjes die ik af wil werken als in aporteren want met de zweep zwaaien is leuker dan af te geven dus als iemand tips heeft?

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-23 21:42

Leedebee schreef:
Goed bezig!

Ik ben overgestapt naar de "tong click" want ik werd gek van al die dingen in mn handen. Dat ging ten koste van mijn focus :')

Overigens zijn ze vaak slim genoeg om te snappen dat jij die click hebt en een ander de andere click.

Ja, maar dan wil ik wel die clicker goed bevestigd hebben. :j

Welkom Mira283! Wat een hoop al. Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je vraag!

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:47

Kent je paard het commando 'los' wel?

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:56

Ziet er goed uit AlwaysH!! Netjes!

Welkom Mira283!! Dat is al een flinke lijst met kunstjes!! Ik zou gewoon de kunstjes herhalen en dan strenger worden op de beloning. Als er tussendoor eens een perfecte uitvoering zit, extreem veel belonen (deels eten en flink knuffelen helpt hier altijd!) en negeren als ze het kunstje niet helemaal goed uitvoeren, zoals schudden met de zweep ipv afgeven.

Leuk dat shake gelukt is Oskarrino!! Staat hier ook op het lijstje die ik nog aan wil leren!

Ik gebruik zelf geen clicker, ben daar veel te inconsistent voor :') Ik doe het altijd met stem, snoepjes en knuffels belonen. Een extreem positieve "Jaaaaaa" is voor mij het teken dat ze het goed doen en dat snappen ze dondersgoed. Dan is het ook makkelijk om een verschil te maken tussen goed en fantastisch.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 22:12

Captain schreef:
Kent je paard het commando 'los' wel?

Ene keer wel andere keer niet, maar het is een enorme clown die soms mij voor is kwa dingen. Moet er echt op bedacht zijn met hem. De rest van de kunstjes gaan super goed en staan netjes op commando vind ik erg belangrijk want steigeren kan gewoon link zijn en helemaal als er kindjes bij lopen zo nu en dan. Ben zelf met de clicker wel bezig maar soms vergeet ik die en dan klik ik met mijn tong anders dan normale klik