Longeertopic van a tot z?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:53

ijssnuiver schreef:
MZorro schreef:
Leuk topic!

Kan je een poging doen om uit te leggen wat je met je lichaam doet, waar je staat (schouder,neutra, achter) en je hulp met je zweepje? Hier ben ik heel nieuwsgierig naar. Is niet erg als het een heel verhaal wordt of heel precies omschreven wordt ;)

Dat wil ik zeker wel! Maar daar kom ik morgen even op terug, heb vandaag geen tijd meer om er uitgebreid op in te gaan :)

Fijn, dankjewel! Ik wacht het rustig af :)

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 17:59

hwn schreef:
KittyDylan schreef:
Ik wil mijn pony graag met 2.5/3 jaar willen laten beleren voor de kar. Hiervoor zou ik graag al wat willen longeren. Hoeveel zou ik dan kunnen doen? (Dat zal ik dan pas in 2018 mee beginnen, als ze 2.5 is. Half 2018 is ze 3)
Sowieso gaat ze ergens heen om te laten beleren, maar dan wil ik dat ze al het e.e.a. kent qua longeren

Ik zou zelfs een jaarling al es een rondje aan de longe durven zetten, maar alleen om de commando's aan te leren: dat ze op beide kanten kunnen stappen (op een niet te kleine cirkel natuurlijk), en dat ze de commando's halt, stap en draf kennen, geen galop. Dus enkel commando's aanleren, geen 5 rondes na elkaar draven, maar stap of draf vragen, een cirkeltje rond, stilzetten belonen, opnieuw, en dan hetzelfde de andere kant op, dus sessies van pakweg 5 à 10 minuten, afhankelijk van hoe snel het paard het gesnapt heeft. Dus geen training, eerder een vorm van grondwerk, heel spelenderwijs, en zonder hulpmiddeltjes, en zonder veel belang te hechten aan correcte houding. Hoe vaak je dit moet herhalen, hangt af van hoe snel je paard leert en hoe lang ie dat onthoudt. Hier allemaal paarden met een olifantengeheugen, dus hoefde niet vaak.

Daar gaan ze heus niet dood van, als ze hier als een gek rondjes rennen in de wei of in de piste, dan belasten ze zich veel meer.

Nou, aan de longe liever niet. Wij doen wel samen aan spelend grondwerk. Mevrouw vindt het namelijk geweldig om naast en achter me te rennen. Dus dat doen we wel eens, gecontroleerd naast me stappen en draven. Maar meer echt niet.

Ze leert ook verschrikkelijk snel gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:26

Dan denk ik dat je ook niet veel gaat hebben aan leren longeren :)) Klinkt als eentje die er in een vingerknip mee weg zal zijn.

En ach... kleef er gewoon geen leeftijd op. Alles spelenderwijs is even nuttig en je merkt het vanzelf wanneer het kan hoor. Ik ben absoluut niet tegen je plan, want ik begrijp de insteek wel. Ik denk alleen dat het heus wel zal meevallen en dat je paard zelf wel zal aangeven hoe en wat. Go with the flow. En dan kijken wat de beleerder wil natuurlijk. 6 maanden om longeren op te bouwen vind ik persoonlijk gewoon lang. 2x/maand 10 minuten... Rek er gewoon 2 maanden voor uit en dan 2x/week 10min. Met beleid is dat absoluut niet belastend.
Je kan nu ook al beginnen met stap, draf, galop, halt enzovoorts aan te leren in vrijheid in de bak. Het enige wat ze dan nog moeten leren is de begrenzen van de longeerlijn.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:34

TerraHowrse schreef:
Heeft er hier ook nog iemand tips voor ontspanning? Ik krijg deze pony alleen ontspannen met het neusje omlaag bij het uitstappen. In draf en galop loopt ze netjes maar daar zou ik het neusje ook wel even omlaag willen hebben.

Ik merk wel dat het beter gaat met een kaptoom, dan doet ze in draf haar neus soms heel kort even omlaag.

Aan de dubbele longe doet ze haar neus ook alleen omlaag bij het stappen.
Spoiler:
[ [url=m/EU3uDr.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/h3owW5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mag ik even zeggen dat ik hier blij van wordt!

Doe je in draf ook belonen als ze haar neus naar beneden steekt? Bij mijn pony helpt het om haar de hemel in te prijzen als ze haar neus naar beneden doet, en het kwartje begint te vallen.

Houd er rekening mee dat het zwaar is, omdat op deze manier ze (mits genoeg voorwaarts) echt gebruik maken van spierkracht. Dat is wat je wil, maar daardoor kan ze dit (nog) niet heel lang volhouden. Voordat ze dat stabiel kunnen ben je wel een aantal maanden verder.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:51

Varekaj schreef:
Dan denk ik dat je ook niet veel gaat hebben aan leren longeren :)) Klinkt als eentje die er in een vingerknip mee weg zal zijn.

En ach... kleef er gewoon geen leeftijd op. Alles spelenderwijs is even nuttig en je merkt het vanzelf wanneer het kan hoor. Ik ben absoluut niet tegen je plan, want ik begrijp de insteek wel. Ik denk alleen dat het heus wel zal meevallen en dat je paard zelf wel zal aangeven hoe en wat. Go with the flow. En dan kijken wat de beleerder wil natuurlijk. 6 maanden om longeren op te bouwen vind ik persoonlijk gewoon lang. 2x/maand 10 minuten... Rek er gewoon 2 maanden voor uit en dan 2x/week 10min. Met beleid is dat absoluut niet belastend.
Je kan nu ook al beginnen met stap, draf, galop, halt enzovoorts aan te leren in vrijheid in de bak. Het enige wat ze dan nog moeten leren is de begrenzen van de longeerlijn.

Pony met handleiding hoor :j Als ze geen zin heeft, doet ze niets. Als ze het niet snapt, gaat de trucendoos open.
Ik snap trouwens niet helemaal wat je met je eerste zin bedoeld :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 18:57

Dat ze heel snel zal begrijpen wat je wil, dat ze snel leert. Klinkt als een slim ding :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 19:10

kwii schreef:
Mag ik even zeggen dat ik hier blij van wordt!

Doe je in draf ook belonen als ze haar neus naar beneden steekt? Bij mijn pony helpt het om haar de hemel in te prijzen als ze haar neus naar beneden doet, en het kwartje begint te vallen.

Houd er rekening mee dat het zwaar is, omdat op deze manier ze (mits genoeg voorwaarts) echt gebruik maken van spierkracht. Dat is wat je wil, maar daardoor kan ze dit (nog) niet heel lang volhouden. Voordat ze dat stabiel kunnen ben je wel een aantal maanden verder.

Dankjewel!
Ik beloon altijd als ze haar neus naar beneden doet en dat begint ze nu te snappen. :j
Het gaat wel steeds beter want eerst zakte ze in stap ook totaal niet, dus ik heb er maar vertrouwen in dat het in draf langzaam ook wel een keertje komt.

Bedankt voor de info!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:45

Varekaj schreef:
@ Hilary: ik zie dat jij 2 musketons gebruikt met een ringetje aan waar je lijn doorheen loopt. Ervaar je een makkelijkere release op je lijn? Ik twijfel om dit ook te gaan gebruiken. Hoewel ik een glad touw heb lijkt het soms toch tikje stroef te gaan. Iig niet zo snel als ik zou willen.

Het zijn twee ringen die verbonden zijn met een musketon. De onderste ring is los bijgekocht, omdat de onderste ring van de longeersingel te hoog zit.
Ik vind het een fijne release, máár heb wel heel duidelijk verschil gemerkt in de manier waarop de lijn door de ring loopt. Ik heb de lijn een keer door die lage ring en vervolgens over de rug gehad ipv om de achterhand heen, en dan werkt de release dus niet. Er komt dan een hoek in de lijn waar die door de ring gaat en dat beweegt dus niet soepel. Bij de lijnen van Haanstra (met zo'n dun touwtje) heb ik dat probleem niet, dus die gebruik ik ook wel eens. In de menpositie vind ik dat echter weer ondingen, en gebruik ik liever mijn lijnen van Voest. Ik wissel dus wel eens tijdens een training van lijnen.

connie64 schreef:
interessant en leuk topic!
Ik longeer mijn paard dus altijd los...
geen longeertouw, geen bijzettouwtjes of wat dan ook.

Doe alles puur op handgebaren,lichaamstaal en stem.
Nog meer mensen die dat doen?

Ik vind dat het paard dus veel vrijer in zijn beweging wordt door los te longeren.

Ja hoor, ik 'longeer' wel eens los zonder lijnen etc. Ik heb een leadrope vast, maar niet aan het paard. Ik gebruik een vierkant van 15 x 15 of 20 x 20 meter. Loswerken, noem ik dat (ik werk via het systeem van Emiel Voest).

malih

Re: Longeertopic van a tot z?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:51

Weten jullie misschien waar je echt gericht longeer lessen kan volgen? Ik denk dat ik en pony daar heel veel baat bij kunnen hebbeb. Maar geen idee waar we dan moeten zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:56

@Macs Bij een paard wat er in galop een beetje een spelletje van lijkt te maken, zou ik 'm in galop aan het werk zetten. Tempowisselingen in galop dus (zweepje erbij als dat nodig is!). Als hij aanstalten maakt om terug te komen naar draf, nog even een paar passen door in galop en dan op jouw initiatief terug, en een half rondje later weer aangalopperen. Zo jo-jo je door tot je uiteindelijk alle gangen weer kan vragen op jouw initiatief.
Ik heb met een merrie gewerkt die vond dat ze 'haar' kudde niet alleen kon laten; die sneed de helft van de longeercirkel af om maar zo snel mogelijk aan de andere kant weer over het hek te kijken om de boel in de gaten te houden. Lopen zul je ~~}> Met haar paste ik die jojo toe en konden we na een week of twee gewoon beginnen in stap, ipv in galop.

@TerraHowrse longeer je ook met dubbele lijnen? Dan kun je dat gebruiken om het laten zakken aan te leren. Ik zet ze altijd iets in buitenstelling tot ze nageven en geef dan ruimte op de buitenteugel. Ze volgen dan 9 van de 10 keer je hand en laten hun hoofd wat zakken. Uitgebreid belonen en ondersteunen. Zodra ze weer iets tegen de hand komen, help je ze weer door buitenstelling te vragen, etc. Dat spelletje hebben ze heel snel door.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 21:59

Hilary schreef:
@TerraHowrse longeer je ook met dubbele lijnen? Dan kun je dat gebruiken om het laten zakken aan te leren. Ik zet ze altijd iets in buitenstelling tot ze nageven en geef dan ruimte op de buitenteugel. Ze volgen dan 9 van de 10 keer je hand en laten hun hoofd wat zakken. Uitgebreid belonen en ondersteunen. Zodra ze weer iets tegen de hand komen, help je ze weer door buitenstelling te vragen, etc. Dat spelletje hebben ze heel snel door.

Ik longeer ook met dubbele lijnen inderdaad :j dit had ik nog niet geprobeerd, ga ik eens doen! Dankjewel!

Ga binnenkort zelf ook maar weer wat longeerlessen nemen denk ik, heb er altijd veel aan gehad en heb nog heel veel te leren.

Edit; die nylon kaptoom en dat halster op de foto zijn eigenlijk uitzondering, normaal longeer ik met hoofdstel of met leren kaptoom met bit eraan. Heb haar ook vaak aan de bijzet.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:42

Hilary schreef:
@Macs Bij een paard wat er in galop een beetje een spelletje van lijkt te maken, zou ik 'm in galop aan het werk zetten. Tempowisselingen in galop dus (zweepje erbij als dat nodig is!). Als hij aanstalten maakt om terug te komen naar draf, nog even een paar passen door in galop en dan op jouw initiatief terug, en een half rondje later weer aangalopperen. Zo jo-jo je door tot je uiteindelijk alle gangen weer kan vragen op jouw initiatief.
Ik heb met een merrie gewerkt die vond dat ze 'haar' kudde niet alleen kon laten; die sneed de helft van de longeercirkel af om maar zo snel mogelijk aan de andere kant weer over het hek te kijken om de boel in de gaten te houden. Lopen zul je ~~}> Met haar paste ik die jojo toe en konden we na een week of twee gewoon beginnen in stap, ipv in galop.

Mijn vorige paard werd daar dus alleen maar joliger van als je dat jo-jo toepaste _O- . Beter eerst weer terug naar stap draf overgangen en dan weer opnieuw aan de galop beginnen werkte beter.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:48

Ik zou ook eerst weer de rust erin proberen te krijgen. Maar geen paard is het zelfde dus wie weet werkt het jojo effect juist heel goed :)

Terrahowrse: waarom heb je een bijzet eraan met longeren? Bedoel je daarmee touwtjes of echt de elastieken bijzet?
Met de dubbele longe kan je veel beter inwerken en feitelijk beter lóslaten en daarmee heel duidelijk zeggen wat je wil aan je paard :)

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 22:54

Ineke2 schreef:
Terrahowrse: waarom heb je een bijzet eraan met longeren? Bedoel je daarmee touwtjes of echt de elastieken bijzet?
Met de dubbele longe kan je veel beter inwerken en feitelijk beter lóslaten en daarmee heel duidelijk zeggen wat je wil aan je paard :)

Ik heb weer goed verwoord, not. :')

Elastiek oid heb ik er nooit aan, bijzetten doe ik altijd met touwtjes.

Ik wissel heel erg af,
af en toe alleen met bitloze kaptoom eraan wat rond draven en galopperen (eigenlijk niet eens echt longeren), soms met touwtjes bijgezet, en soms aan de dubbele longe. Vind het fijn om af te wisselen maar werk de laatste tijd het meest aan de dubbele longe.

Ik snap wel heel goed wat je bedoeld met dat de dubbele longe fijner werkt! :j

Heb van de dubbele longe en bijzet alleen geen foto's, dan heb ik mijn handen vol := zal eens kijken of iemand binnenkort eens kan filmen en ga weer een lesje inplannen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:25

Hier longeer ik voornamelijk met dubbele lijnen, vind het gewoon veel fijner werken.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:53

Ik ga stillaan beginnen met mijn in april 3 jarig paardje.
Dat die hard kan dat kan ik al wel verzinnen en heb ik al wel gemerkt. Ik ga juist tegenover gesteld alles in rust vragen.
Eerst kijken , wijzen en drijven. Wat grondwerken hij weet nu wat ik bedoel als mijn drijvende hand omhoog gaat. Het 2 de wat ik ging doen was de longe aanklikken en een volte opstarten. Klein stukje meelopen en de afstand tussen ons stillaan vergroten. Rechts ging goed links snapte die niet.
Dus weer goed gaan uitleggen kijken wijzen en zachtjes drijven. Ok de richting hadden we deze keer ook te pakken.
Dat is wat ik daarna ben gaan oefenen. Vanuit het midden stilstaan en gewoon simpel een volte opstarten. Ik ben nu zover dat we netjes in stap van hand veranderen door een S. In stap uiteraard.

Ik denk dat het volgende wat ik ga proberen is. Ik ga in mijn longeercirkel met mijn voet en hulp van de longeerlijn een perfecte ronde cirkel tekenen. Hier ga ik mijn paard op leren stappen. Je gaat vanzelf ontdekken waar hij naar binnenvalt en naar buiten valt. En oefeningen die in stap al snel genoeg gaan.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 00:24

Ik ga hier even lezen want ik vind longeren echt het ergste wat er is. Zo ontzettend saai, maar ik begrijp wel dat het heel goed is dus ik hoop hier wat tips te vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:45

Ik vind longeren net leuk! Je kan er zoveel variatie in brengen, je ziet dingen vanaf de grond en je kan ze corrigeren. Tijdens het rijden kan ik dat alleen als ik les heb, we hebben op stal nergens spiegels.
Mijn paard is compact gebouwd met lange benen (1.65 hoog, dekenmaat 185). Die had en heeft regelmatig problemen met zijn beenzetting, hij kan ze niet goed onder en voor zijn lichaam kwijt. Verruimen, zeker in stap, dat was een drama. ALS hij het al deed, dan zette hij zijn achterbeen langs buiten naast zijn voorvoet en ging bijgevolg ook als kromme banaan lopen.

Door het werk aan de lange lijnen kan ik werken op rechtrichten en die achterhand corrigeren. Verruimen in stap oefen ik door er dichtbij naast te lopen en aan te moedigen met bij elke pas een ferme "stap" te zeggen. Heel in het begin, of als hij er even lak aan heeft, gaf ik zachtjes met een zweepje een tikje op de bil van het binnenachterbeen nét voor hij het zou optillen naar voor. In het begin was ik al blij met instappen, nu stap hij ruim een pas over voor middenstap. Ik wissel dan regelmatig af met balkjes die een tikje ruimer liggen. Gevolg is dat zijn middenstap in mijn proeven nu ook beter en beter begint te worden. Het volgende is de middendraf gaan bijwerken maar dat zal vooral met balken te doen zijn. Aan de longe en dubbele lijnen gaat hij te makkelijker versnellen en krabbelen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:49

Pascalle90 schreef:
Ik ga hier even lezen want ik vind longeren echt het ergste wat er is. Zo ontzettend saai, maar ik begrijp wel dat het heel goed is dus ik hoop hier wat tips te vinden!

Als je al begint met de instelling dat iets saai is, dan word het ook niet leuk he ;)

Wat vind je precies saai aan longeren?

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:26

Heerlijke filmpjes van Horsephysio! Haal ik ook altijd veel inspiratie uit :j

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 16:38

Wij hebben spijtig genoeg maar 2 balken op stal, anders zou ik dat zeker eens willen proberen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:51

MZorro schreef:
ijssnuiver schreef:

Dat wil ik zeker wel! Maar daar kom ik morgen even op terug, heb vandaag geen tijd meer om er uitgebreid op in te gaan :)

Fijn, dankjewel! Ik wacht het rustig af :)

Een beetje later dan gepland, maar ik ga proberen om het voor je te omschrijven. Als het vaag is, moet je maar helderheid vragen(ik vind het vertellen makkelijker, dan het daadwerkelijk opschrijven).

Laten we er vanuit gaan dat het paard linksom gaat, voor rechtsom is dan alles net andersom/met de andere hand.
Ik heb in mijn linkerhand de lijn naar het hoofd(aan touwhalster of eventueel kaptoom), dit noem ik ook wel mijn leidende hand. In mijn rechterhand heb ik een koetsierszweepje vast en wordt ook wel de drijvende hand genoemd.
Met mijn leidende hand zorg ik er allereerst voor dat het hoofd in de looprichting blijft, met een beetje stelling naar binnen. Maar de neus mag niet voorbij de binnenschouder komen. Ik doe dit door het hoofd rustig naar binnen te vragen wanneer het paard deze naar buiten doet.

Hierna ga ik per paard/training kijken wat er gebeurt en wat het nodig heeft. Op het moment dat het paard op de binnenschouder valt, maak ik met mijn leidende hand een ophouding omhoog(niet heeeel hoog, maar een beetje hoger dan waar je je hand normaal helpt) en naar voren richting het oor van het paard, nooit de ophouding naar je eigen lichaam toe maken. Hierdoor kantel je alsware het gewicht al een beetje van de binnenschouder af. Samen met deze hulp stuur ik mijn lichaamsenergie richting de schouder en zet eventueel een stap naar voren. Als het paard hier niet op reageert, ondersteun ik dit door met het koetsierszweepje even langs de schouder te bewegen(aanraken is vaak niet nodig, de energie is voldoende). Zodra het paard reageert en in het begin kan dit minimaal zijn en mag je alleen de intentie al belonen, ontspan is direct en laat het paard even een paar passen doorlopen, voordat ik indien nodig de hulp herhaal.
In het begin zul je de hulp vaak moeten herhalen en later kan de hulp steeds kleiner worden en zul je hem minder nodig hebben. Naarmate het paard de hulpen begrijpt en het sterker en elastischer wordt in zijn lijf.

Als ik merk dat de verbinding in zijn lijf ontbreekt doordat het binnenachterbeen niet voldoende onder het zwaartepunt treedt, dan ga ik daar aan de slag. Ik maak dan een ophouding met mijn leidende omhoog en richting de binnenheup. Om dit te ondersteunen draai ik mijn heup+schouder die het dichts bij de achterhand is naar binnen(in het geval van linksom, is dat mijn rechterheup), dit doe ik op het moment dat het binnenachterbeen opgetild wordt. Op die manier kan het paard direct reageren op de hulp en het been onder het zwaartepunt neerzetten. Als je de hulp geeft als het been nog op de grond staat, zal het paard dit oppakken als harder afzetten en daardoor gaan versnellen.
Ook hier is weer, als het paard niet reageert gebruik ik het koetssierszweepje ter ondersteuning. Als het paard reageert, ontspan ik en laat het weer even een paar passen doorlopen, voordat ik de hulp nog een keer vraag.

Als het paard onbekend is met deze hulpgeving, is mijn beloning de eerste paar keer altijd heel uitgebreid. Dan mogen ze na een goede reactie echt even helemaal ontspannen in hun eigen houding doorlopen. Mijn ervaring is dat je dan heel snel het kwartje ziet vallen en de hulpen sneller na elkaar kunt gaan geven, waardoor het paard in balans blijft lopen. Belangrijk blijft, zodra het paard een goede reactie geeft, je hulp weg halen! Dat is de meest duidelijke beloning en manier om te zeggen dat ze het goede antwoord hebben gegeven.

Deze 2 dingen pas ik in heel veel dingen toe en kun je uiteraard steeds meer verfijnen. Zo pak ik ook het schoudervoor mee aan de longe en ben ik bezig om de travers aan de longe te gaan doen(die laatste vind ik vooral zelf erg lastig :) ). Ik wissel af met volte vergrote verkleinen en stukken rechtuit. Door een stuk rechtuit te gaan, haal je ze ook al wat van de binnenschouder af.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:30

Heeft een van jullie tips.

Vanmiddag gelongeerd met dubbele longe. Maar het valt mij op dat mijn merrie zich helemaal opkrult tijdens het longeren. Een soort rolkur effect. Terwijl ik dan de lijnen van de longeer lijn los heb hangen. Ik probeer haar dan naar voren te drijven maar dan nog loopt ze niet met haar neusje op de juiste plek. Iemand een idee ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:33

malih schreef:
Heeft een van jullie tips.

Vanmiddag gelongeerd met dubbele longe. Maar het valt mij op dat mijn merrie zich helemaal opkrult tijdens het longeren. Een soort rolkur effect. Terwijl ik dan de lijnen van de longeer lijn los heb hangen. Ik probeer haar dan naar voren te drijven maar dan nog loopt ze niet met haar neusje op de juiste plek. Iemand een idee ?

Hoe heb je de lijnen zitten?