KittyDylan schreef:Ik wil mijn pony graag met 2.5/3 jaar willen laten beleren voor de kar. Hiervoor zou ik graag al wat willen longeren. Hoeveel zou ik dan kunnen doen? (Dat zal ik dan pas in 2018 mee beginnen, als ze 2.5 is. Half 2018 is ze 3)
Sowieso gaat ze ergens heen om te laten beleren, maar dan wil ik dat ze al het e.e.a. kent qua longeren
Ik zou zelfs een jaarling al es een rondje aan de longe durven zetten, maar alleen om de commando's aan te leren: dat ze op beide kanten kunnen stappen (op een niet te kleine cirkel natuurlijk), en dat ze de commando's halt, stap en draf kennen, geen galop. Dus enkel commando's aanleren, geen 5 rondes na elkaar draven, maar stap of draf vragen, een cirkeltje rond, stilzetten belonen, opnieuw, en dan hetzelfde de andere kant op, dus sessies van pakweg 5 à 10 minuten, afhankelijk van hoe snel het paard het gesnapt heeft. Dus geen training, eerder een vorm van grondwerk, heel spelenderwijs, en zonder hulpmiddeltjes, en zonder veel belang te hechten aan correcte houding. Hoe vaak je dit moet herhalen, hangt af van hoe snel je paard leert en hoe lang ie dat onthoudt. Hier allemaal paarden met een olifantengeheugen, dus hoefde niet vaak.
Daar gaan ze heus niet dood van, als ze hier als een gek rondjes rennen in de wei of in de piste, dan belasten ze zich veel meer.