Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
HippoLogic schreef:Een voorbeeld hoe de clicker je met rijden kan dienen:
Ik heb gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt. Dit was de tweede keer dat ik met Kyra in dit Nationale Park reed. Er zijn allemaal ruiterpaden en je komt ook heel wat paarden tegen, maar ook enge dingen zoals een veld met cross country hindernissen.
Nu heb ik altijd geclickt voor het targetten van enge dingen op het erf en ook de eerste paar keer op buitenrit. Naar aanleiding van een vraag en antwoord video van Shawna Karrasch ben ik gaan clicken voor het doorlopen en negeren van 'enge' obstakels of dingen die Kyra zou willen onderzoeken, zoals alle paarden en wandelaars die je onderweg tegenkomt. Het werkt echt goed! Ik kan duidelijk merken dat je minder geinteresseerd lijkt om te stoppen. Ipv stoppen, stapt ze door en kijkt ze nog, maar ze blijft bewegen. Echt heel fijn.
HippoLogic schreef:Een voorbeeld hoe de clicker je met rijden kan dienen:
Ik heb gisteren een heerlijke buitenrit gemaakt. Dit was de tweede keer dat ik met Kyra in dit Nationale Park reed. Er zijn allemaal ruiterpaden en je komt ook heel wat paarden tegen, maar ook enge dingen zoals een veld met cross country hindernissen.
Nu heb ik altijd geclickt voor het targetten van enge dingen op het erf en ook de eerste paar keer op buitenrit. Naar aanleiding van een vraag en antwoord video van Shawna Karrasch ben ik gaan clicken voor het doorlopen en negeren van 'enge' obstakels of dingen die Kyra zou willen onderzoeken, zoals alle paarden en wandelaars die je onderweg tegenkomt. Het werkt echt goed! Ik kan duidelijk merken dat je minder geinteresseerd lijkt om te stoppen. Ipv stoppen, stapt ze door en kijkt ze nog, maar ze blijft bewegen. Echt heel fijn.
[***] schreef:Klinkt goed![]()
Hoe begin je daar dan mee? Want ik neem aan dat ze gewend is om te stoppen, kijken, targetten als het om "enge/nieuwe" dingen gaat .. Vraag je op het moment dat ze stopt om toch een stapje te zetten en beloon je dan? Of wacht je tot ze zelf weer een stap zet? Of nog wat anders?
VogeltjeM schreef:Hippologic: maar de rest van je rit/hulpen is dan wel gebaseerd op negatieve bekrachtiging? Puur voor mijn beeldvorming, aangezien ik ook veel buitenrijd en ik daar dus wel wat mee worstel ook
Floortz schreef:Same here...zodra ik klik tijdens het rijden stopt mijnheertje voor z'n beloning. Ongewenst natuurlijk en begrijpelijk, maar ik ben daarmee dus gestopt.
Heb je een link, of info om dat op te lossen en doorlopen en negeren goed te introduceren?
Citaat:Trail riding can bring emotional balance to our horse's lives. But some horses can find the unfamiliar environment overwhelming and even terrifying. This tells me that the horse may need more confidence. By doing some general de-spooking exercises we can create a bolder horse, a more relaxed horse. This new found confidence will effect not only his time on the trail but many aspects of his life. The key is to go slow and strive to keep your horse under threshold (the point where things begin to change from un-noteworthy to apprehension) Some horses have been corrected for showing their worry. Often times these horses will go over threshold without overtly showing their concern. By learning to watch for the SMALLEST changes in your horses head carriage, eyes, nose, lips, muscle tension, etc. you can recognize when he may be approaching threshold. This gives us an opportunity to redirect their focus and bring them back to a relaxed state instead of letting it escalate. http://www.shawnakarrasch.com Distributed by OneLoad.com
HippoLogic schreef:Als andere ruiters op Kyra rijden is het dus lastig voor haar. Als ruiters "lichte beenhulpen" geven, zie ik Kyra gewoon verstijven en zich schrap zetten tegen 'zoveel' druk. Zodra ik ze leer dat ze vooral een gerichte intentie moeten hebben, niet twijfelen, inademen en dan hun been moeten aanleggen (niet drukken, maar tegen de buik aanleggen) dan gaat ze ook direct. Teveel druk geven en Kyra zegt: "Ken ik niet, kan ik niet, doe ik niet". Geven mensen teveel druk (ook al vinden ze zélf dat ze heel licht zijn) dan gaat Kyra niet. Eigenlijk net een ezel, die reageren ook niet op meer druk. Maar wel een lieve ezel.
[***] schreef:Zou het trouwens ook kunnen dat een paard zoveel negatieve associaties heeft met het gewoon rijden dat hij daar gewoon geen zin meer in heeft? Kan het zo ver gaan bij een paard? Als ik zie hoe verschillend hij met lange teugelen (iets wat ik hem "geleerd" heb) reageert tov rijden (wat hij vroeger geleerd heeft en wat hem veel last bezorgd heeft) vraag ik mij af of dat niet ook meespeelt. Dat hij zodra het zadel erop gaat al iets heeft van "aaaargh, gaan we weer", ookal doe ik mijn best om alles zo positief mogelijk te houden ... Indien dat zou kunnen, kan je daar nog aan werken? Heeft dat nog zin? Zit op het punt om het rijden gewoon op te geven, maar misschien kan het plezier wel nog teruggevonden worden ... Ik weet het niet ...
HippoLogic schreef:Dat heet counter conditioning. Google dat maar even. Het zal dus wel kunnen mits je bereid bent veel te leren en er veel tijd in te stoppen. Ik denk nl dat je zo'n beetje alles (van met het zadel aan komen zetten tot opzadelen en beenhulpen) moet counter-conditionen. Hoe meer je counter conditioned hoe meer de 'overige' associaties waarschijnlijk ook positiever worden.
VogeltjeM schreef:Heeft iemand ideeën over hoe je het lopen in menpositie achter je paard (dus met leidsels) aan zou kunnen leren met R+? Wil dat met de jongste gaan doen ter voorbereiding op het rijden.