Paard los in het bos, nieuwe rage?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:11

denisesilver schreef:
Ikke kan je een voorbeeld noemen waarbij je niets meer aaneen hoofdstel (bit of bitloos maakt me geen bal uit) hebt als ze in paniek gaan, want ik heb het met paniek nog niet meegemaakt dat ik er niets aan had. Gewoon uit nieuwsgierigheid :D

En wat voor jou het juiste perspectief is, is dus wel subjectief ;)

Op de stal waar ik sta, staat een paard die gewoon de schouder erin gooit, een ruk aan de longe geeft en de kuierlatten neemt. Daar heb je echt helemaal niks tegenin te brengen.

Ik weet ook wel dat dat een gebrek aan opvoeding is, maar het is niet mijn paard dus ik kan er niet zoveel mee.

En nee, het juiste perspectief is niet subjectief, het is constateren wat een paard kan doen en wat je daarmee als mens kunt. Dan kun je maar tot een conclusie komen: correct opvoeden en opleiden......

Maar om correct op te voeden en op te leiden heb je wel kennis van zaken nodig en DAAR gaat het mis. Er zijn ruim veel te veel mensen die daar onvoldoende kaas van gegeten hebben EN niet willen leren van mensen die wel iets te melden hebben.

Ragdollcat schreef:
Zelf heb ik weleens een paard in paniek meegemaakt en dan had ik heel veel aan dat ie een hoofdstel en of een halster om had, kon ik hem tegenhouden en snel kalmeren.

Dat men hier roept dat je er dan ook niets aan hebt als er een paard in paniek is, klopt niet.
Die wil gewoon goedpraten dat het "verantwoord" is om je paard dan maar los te laten lopen.

Joh, dan heb je nooit blinde paniek meegemaakt, of erger: paarden die er doelbewust voor kiezen om schijt aan je te hebben en hun eigen ding gaan doen.....

denisesilver

Re: Paard los in het bos, nieuwe rage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:15

Is het dan niet zo dat longeren in een afgesloten ruimte iets anders is dan op een onbekende plek buiten met je paard lopen? En waarom zou je buiten lopen met een paard dat schijt aan je heeft? Ik heb er op een gezeten die volledig in paniek raakte en die heb ik met een goede snuk (ja ik weet het niet netjes) toch wel even weer terug bij zinnen gebracht, was dan nog wel compleet over de zeik, maar wel te handelen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:26

denisesilver schreef:
Is het dan niet zo dat longeren in een afgesloten ruimte iets anders is dan op een onbekende plek buiten met je paard lopen? En waarom zou je buiten lopen met een paard dat schijt aan je heeft? Ik heb er op een gezeten die volledig in paniek raakte en die heb ik met een goede snuk (ja ik weet het niet netjes) toch wel even weer terug bij zinnen gebracht, was dan nog wel compleet over de zeik, maar wel te handelen

Een weiland van 3ha is nou niet echt een ruimte waarin je iets te melden hebt. Waar dat paard de kuierlatten nam, kon ik ex-mijn-Welsh-Cob daar helemaal bloot (dus ook zonder lijn) longeren op een keurige cirkel.

Natuurlijk kun je allerlei voorvallen noemen waarbij het feit dat er iets om je paard zat, je geholpen heeft. Je zult van mij ook nergens lezen dat dat flauwekul is. Bedenk echter wel dat die reactie er komt OMDAT jij aan de voorkant werk hebt gestoken in een stuk opvoeding!

Dat is het punt! Simpelweg blaten dat het onverantwoordt is, is net zo inhoudsloos als denken dat je elk paard zou kunnen leren om vrij mee te lopen.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:37

Waarom wordt er nou een weiland bij gehaald, dat is toch heel iets anders? Dat is een afgesloten ruimte waar het paard nergens heen kan. Natuurlijk kan hij naar de andere kant van het weiland rennen, maar het is niet alsof het paard of anderen daardoor in gevaar komen, in tegenstelling tot buiten het erf.

Ik denk dat je een paard altijd meer onder controle zal hebben met tuig dan zonder, hoe goed opgevoed ook.

nonosb

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:43

Voor de mensen die dit doen. STOP!
Deze mensen blijven doorgaan tot dat er eerst iets gruwelijks mis moet gaan

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:06

ikke schreef:
Mukkietje schreef:
Eens met Ikke, maar Ikke, gewoon een vraag aan jou, denk je dat als je een paard aan een touwhalster met touw hebt, en je paard is in blinde paniek je niet net iets meer te zeggen hebt dan zonder ook maar iets om te hebben? En dan bedoel ik niet qua kracht, maar meer qua aandacht van je paard weer terugkrijgen. Gewoon een vraag, geen aanval :)!

Dat is betrekkelijk. Als een paard echt de kuierlatten neemt (doelbewust of vanwege schrik/paniek) dan is ie weg en maakt het maar heel beperkt uit wat erom hangt.
In minder kritische gevallen maakt het wel iets uit, maar ook niet echt. Het zit echt voor het grootste gedeelte tussen je oren.

Ik gebruik spullen op buitenritten, simpelweg omdat ik niet zit te wachten op gezeik en moraalridders, niet omdat ik de illusie heb dat het veel doet. Ik doe mijn best om een goed opgevoed paard te hebben.

Caatje87 schreef:
Ik snap ook niet waarom je perse dat risico wil gaan lopen.
Natuurlijk is er altijd risico, maar ik ben het met denise silver eens. Je hebt nu eenmaal meer te zeggen over het hoofd.

Ikke, waarom word jij hier zo over opgefokt?

Oh? Goh, dank voor de tip...... *wrijft over de bult omdat ie z'n kop stootte aan het bureau nadat ie er van het lachen onder viel*

Ik stel gewoon de vervelende vragen die anderen niet durven stellen }:) en plaats graag dingen in het juiste perspectief.
Alleen dan besef je hoe weinig je feitelijk te melden hebt. Van daaruit kun je werken naar veiligere situaties. Veiligheid zit echt tussen je oren, niet aan je touwtje.

ben het met je eens

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:20

Los van of het een 'rage' is en wanneer het wel/niet onverantwoord is, vind ik het wél een hele goede ontwikkeling dat er steeds meer mensen zijn die zich met grondwerk bezighouden. Wat ik dan weer jammer vind, is (wat ikke ook noemt) dat er weinig aandacht is voor OPVOEDING (training) van het paard. EN van de mens! Want daar komt een veilige omgang wel op neer, ongeacht wát je met je paard doet.

En misschien is dat ook wel een reden waarom mensen het graag laten zien, niet om 'stoer' te zijn of als rage, maar om te laten zien 'kijk, het kan ook ánders'.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:28

Ragdollcat schreef:
Zelf heb ik weleens een paard in paniek meegemaakt en dan had ik heel veel aan dat ie een hoofdstel en of een halster om had, kon ik hem tegenhouden en snel kalmeren.

Dat men hier roept dat je er dan ook niets aan hebt als er een paard in paniek is, klopt niet.
Die wil gewoon goedpraten dat het "verantwoord" is om je paard dan maar los te laten lopen.

Hmm, dan was jouw paard niet in een blinde paniek ofzo. Want dan krijg je ze echt niet terug, zelfs niet met bit of hoofdstel of wat dan ook.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:33

Ja alleen nu nog wat doen aan je manier van communiceren Ikke, misschien komt het dan iets geloofwaardiger over. Nu voelt het eerder alsof je het gewoon leuk vindt om ergens tegen aan te schoppen. Ik zou zeggen veel plezier met je interne gevoel van veiligheid op een paard zonder tuig.
Ik besef me overigens erg goed dat je niets te zeggen hebt op een paard in blinde paniek, maar toch bedankt voor de heads up..

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 15:37

Dom en onverantwoord

Mukkietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:19

Citaat:
Ik besef me overigens erg goed dat je niets te zeggen hebt op een paard in blinde paniek, maar toch bedankt voor de heads up..

ja, mee eens

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:20

Dat weiland is dan toch bekend, naar ervaring kan ik zeggen dat de meeste paarden aan de begeleider/ruiter gaan hangen in een onbekende omgeving.

En wat caatje87 zegt het lijkt wel of je expres recht tegen de rest ingaat, maar ik zou graag willen weten wat je er geheel subjectief van denkt :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 16:45

denisesilver schreef:
Dat weiland is dan toch bekend, naar ervaring kan ik zeggen dat de meeste paarden aan de begeleider/ruiter gaan hangen in een onbekende omgeving.

En wat caatje87 zegt het lijkt wel of je expres recht tegen de rest ingaat, maar ik zou graag willen weten wat je er geheel subjectief van denkt :)

Wat ik er geheel subjectief van vind? Dat iedereen vooral moet doen wat ie niet laten kan want ik maak me geen enkele illusie dat ik iemand tegen kan houden die dit echt willens en wetens wil gaan doen.

Maar aan de andere kant stoor ik me mateloos aan de inhoudsloze berichten dat het onverantwoordt is:
Soraya10 schreef:
Dom en onverantwoord

Als we alle veranderingen maar hadden afgewezen, hadden we nog steeds in onze blote reet achter de olifanten in Afrika aangejaagd......

Je kunt namelijk ook weloverwogen tot de conclusie komen dat het in de openbare ruimte van NL niet altijd zo verstandig is maar in een beveiligde ruimte best uitvoerbaar is.
Ik MOET in oplossingen denken; daar verdien ik mijn dagelijks brood mee en ja, als hier iets mis gaat, vallen er niet alleen doden; we staan ook uitgebreid in de krant......

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 18:52

Oeh, wat doe je voor werk?? :)

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:03

Vast een politieagent of een ander soort ambtenaar :D
Je maakt mij niet wijs dat als je echt een verantwoordelijke functie hebt jij je zo gedraagd op het werk als dat je hier post. de gemiddelde 14 jarige post het net zo..

Ik vind dat je dat soort dingen achter de omheining moet doen. Je paard hoeft niet de schuldige te zijn om iets mis te laten gaan en dan is op zijn minst een hoofstrl praktisch.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:04

Nederland is gewoon te klein, te dichtbevolkt en met teveel kruisingen met drukke wegen om de paarden sjamaan uit te hangen.
Dat het in uitgestorven gebieden in de US, Australië en Rusland wel goed gaat, mooi voor hen. Maar niet om hier na te gaan doen.

Ook handig om te bedenken: de goodwill naar mensen toe met hobby's als paardrijden is al behoorlijk verminderd de laatste jaren. Als er ook nog een paar recreanten een loslopend paard in hun nek krijgen kon dat wel eens behoorlijk vervelende gevolgen hebben voor de regelgeving tav recreatief met je paard op openbaar terrein rondhangen...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 19:19

Zoolgangster schreef:
Nederland is gewoon te klein, te dichtbevolkt en met teveel kruisingen met drukke wegen om de paarden sjamaan uit te hangen.
Dat het in uitgestorven gebieden in de US, Australië en Rusland wel goed gaat, mooi voor hen. Maar niet om hier na te gaan doen.

Ook handig om te bedenken: de goodwill naar mensen toe met hobby's als paardrijden is al behoorlijk verminderd de laatste jaren. Als er ook nog een paar recreanten een loslopend paard in hun nek krijgen kon dat wel eens behoorlijk vervelende gevolgen hebben voor de regelgeving tav recreatief met je paard op openbaar terrein rondhangen...

Nee hoor, hoeft niet. Er is hier in de buurt wel een stuk waar het kan; waar je niemand in de weg zou lopen en waar niemand er last van heeft. Die gebieden zijn inderdaad spaarzaam, maar zeggen dat ze er niet zijn, dat is ook niet waar.

Over goodwill: Het is niet de optoming die dat bepaalt maar de manier waarop je met je mede-recreanten omgaat.
Voorbeeldje: waar velen steen en been klagen over motorcrossers, heb ik jaren het bos gedeeld met hen. Als we elkaar tegen kwamen, stopten ze, zetten hun motor af, deden hun helm af en we maakten een praatje. We wensten elkaar een fijne rit en gingen ieder zijns weegs.

Wat ik doe? Ik bereid werk voor en bedenk oplossingen voor lastige uitdagingen. Daarbij komt het regelmatig tot botsingen tussen veiligheid en uitvoering. Veiligheid is bij ons letterlijk een punt van leven of dood en uitvoering kan tonnen verlies opleveren of voorkomen. Kom het maar beter doen.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 20:34

Zoolgangster,
Dat is precies waarom bij mij om gaat. Want laten het alsjeblieft niet voor elkaar verpesten want dan mogen we straks niks meer.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 22:59

Heimdallr schreef:
Ragdollcat schreef:

Hmm, dan was jouw paard niet in een blinde paniek ofzo. Want dan krijg je ze echt niet terug, zelfs niet met bit of hoofdstel of wat dan ook.

Helaas wel in blinde paniek, die ging met een badkuip en al over en door de schrikdraden heen, paard was voor een poetsbeurt aan een badkuip vastgezet door iemand en dat paard schrok enorm dat het badkuip, dat er als drinkbak diende maar op het moment leeg was, verschoof als ie iets eraan trok en ging in blinde paniek ervandoor met de badkuip achteraan. Ik schrok me lam toen ik het zag gebeuren en heb ze geholpen en ik kon het dier snel vangen en kalmeren en de badkuip loskoppelen van het halstertouw dat nog vaststond en ze was nog over de zeik, maar het is me wel gelukt te kalmeren en tegen te houden............en dat was een merrie van zo'n 1,55 m hoog.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:40

Ik begrijp wel wat Ikke bedoelt.

Het probleem is alleen dat er heel veel mensen zijn die denken dat ze, wanneer ze 12 jaar oud zijn, ook menen dezelfde kennis en ervaring te bezitten en ook de neiging hebben dat te proberen te demonstreren. Leuk in een bak, op een weiland of in een andere betrekkelijk veilige omgeving, maar langs een openbare weg toch niet zo wenselijk. Vooral omdat het met die kennis en ervaring van betreffende kinderen niet zo snor zit als zij denken.

Meestal volgen die pony's inderdaad het kind wel, het kind heeft op zekers snoep in de zak dus dat is de moeite wel waard en het kind is ook nooit beroerd om een beloning te geven, verdiend of niet. Maar soms zijn er verleidingen die net even groter zijn dan de zak snoepjes, knuffels en beloningen van het kind, en neemt pony toch de kuierlatten, kind er roepend, schreeuwend en smekend achteraan rennend terwijl pony vrolijk rondbanjert. En dat is precies het probleem. De eerste pony die verkeersregels kent moet ik nog tegen komen. En dan heb ik het niet over de reacties van mensen die geen loslopende pony verwachten, die reageren ook wel eens buitengewoon bizar.

En dat is toch voldoende reden voor mij om te zeggen dat het niet bepaald verstandig is met een volledig los paard de weg op te gaan. Niet alleen omdat de rest van Nederland niet zo goed weet hoe daar mee om te gaan, ook omdat er teveel kleine meisjes ook over internet beschikken en op heel onverstandige ideeen kunnen komen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 23:53

Moeten mensen die de boel prima onder controle hebben dan maar in een gewatteerde bak blijven rijden omdat 12 jarige meisjes anders misschien gekke ideeeën krijgen? Want je kan die situatie natuurlijk toepassen op alle iets risicovollere manieren van met een paard omgaan. Als het doodbrave beestje alleen mee sukkelt vanwege de snoepjes en zijn eigen weg gaat bij paniek maakt een aan je halstertouw wapperend kind waarschijnlijk ook niet zoveel meer uit. Gewoon niemand meer wandelen dan?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:19

Just_Sannee schreef:
Ik ben zelf al jaren met m'n shet intensief bezig qua training (geen vrijheidsdressuur), en ja, ik kan hem ook in volle vertrouwen los meenemen het bos in. Wat niet wil zeggen dat ik dat ook altijd doe. Op drukke dagen heb ik áltijd een touwtje om z'n nek.
Ik wil nog wel eens met een training, als het echt super gaat, een klein rondje bos los doen (alleen stap, geen pas harder), maar alleen als ik weet dat het rustig is (sochtends heel vroeg, of laat in de namiddag, op een doordeweekse dag). En er zit altijd iets aan z'n lichaam waarmee ik hem kan vastpakken. Dan ben ik ook echt wel heel consequent, mag niet z'n eigen weg gaan lopen, moet m'n hand blijven volgen, waar ik ook ga, moet op m'n stem en m'n lichaamstaal letten. Als hij 1 van deze dingen ook maar iets minder doet of als ie z'n concentratie iets verliest, gaat ie gelijk vast.
Ook gaat hij gelijk vast als ik iets hoor, of als ik iets zie, bij het kleinste dingetje.
Niemand mag mee bij ons rondje los, mag geen afleiding zijn. Ook niet even voor de leuk op een fotoshoot. Gewoon niet, punt. Ik ga geen situaties uitlokken waarbij ik weet dat de sfeer heel anders is, en hij z'n concentratie niet bij mij kan houden.
Ik loop er niet mee op te scheppen in m'n omgeving want dit is niet iets wat je zomaar moet proberen met je pony/paard. Hier zit echt jaren training en samenwerking in (bij mij dan).

Maar inderdaad zijn er ook vele die hier heel laks mee zijn en heel roekeloos.. paard en mens in gevaar brengen, dat vind ik niet kunnen :n

Dit vind ik kunnen, omdat ze weet waar ze mee bezig is. Bij fotoshoots hebben de meeste toch een touwhalster om. En twaalf jarige die het doen om stoer te zijn, daar kan je jammergenoeg niets tegenin brengen.

Maar ikke watvoor werk doe je nou ?? :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:28

Het is ook mijn ding niet... Inderdaad vanwege dat stukje controle. Het klopt wel dat als je paard in blinde paniek gaat, je ook met hoofdstel niks te zeggen hebt. Maar ik kan dan tenminste mijn paard nog een bochtje omtrekken als het iemand omver dreigt te rennen.
Ik rijd buiten overigens wel bitloos. Toen Calypso nog leefde altijd met de hackamore. Ze ging er met bit constant vandoor en bitloos was dit klaar, dus imo veiliger. En Caesar rijd ik volledig op het touwhalster, ook buiten dus en dat doet hij goed. Ik vind hem beter controleerbaar dan met bit.. En in beide gevallen ben ik hetzelfde in mijn teugelhulpen.

Ik vind rijden met halsring of zelfs zonder echt fantastisch. Met Calypso deed ik dat regelmatig en vond dat echt een heerlijk vrij gevoel geven. Maar wel altijd binnen de omheining van de bak... Niet omdat ik haar anders niet vertrouwde, maar wel omdat ik vind dat ik ook eem stukje verantwoordelijkheid heb tegenover mijn omgeving. Het is toch wel een verschil of je hond of je paard even wegschiet..

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 00:37

Ik vind het gewoon onnodig risico's nemen die niet genomen hoeven te worden.
Fantastisch dat jouw knol achter je aan loopt zonder dat jij daarvoor een touwtje vast hoeft te houden, maar ik zie niet in wat het probleem is van een halster om z'n nek met een touwtje eraan. Het bos is van iedereen en dus heeft men ook rekening te houden met elkaar.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 08:20

Ragdollcat schreef:
Helaas wel in blinde paniek, die ging met een badkuip en al over en door de schrikdraden heen, paard was voor een poetsbeurt aan een badkuip vastgezet door iemand en dat paard schrok enorm dat het badkuip, dat er als drinkbak diende maar op het moment leeg was, verschoof als ie iets eraan trok en ging in blinde paniek ervandoor met de badkuip achteraan. Ik schrok me lam toen ik het zag gebeuren en heb ze geholpen en ik kon het dier snel vangen en kalmeren en de badkuip loskoppelen van het halstertouw dat nog vaststond en ze was nog over de zeik, maar het is me wel gelukt te kalmeren en tegen te houden............en dat was een merrie van zo'n 1,55 m hoog.

Niet om het een of ander maar welke idioot bind bindt z'n paard vast aan een badkuip!?!
Dat is zo mogelijk nog stommer..........