paard trainen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Equilis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:06

Door te gaan kijken naar de lessen. Zo zie je meteen op welke manier er les wordt gegeven en hoe er met de paarden wordt omgegaan. Eventueel kan je gewoon eens een proefles meerijden.
Ik zou wel niet voor een eigen paard gaan. Je zegt dat je maar 1 keer per week kan rijden.
Op 30 min rijden heeft toch ook niets met lessen volgen te maken? Als je een eigen paard hebt moet je sowieso tot daar, of je nu les hebt of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:07

MaricoGraphy schreef:
nuja ik heb al gezegd dat ik met die "oudjes" kalmer aan ga doen.
Ik ben aan het rondkijken naar beleerde paarden van min 5 jaar en max 10 jaar.
Ik weet dat ik ze bij de fjord en haflinger mag stallen maar dan kan ik geen lessen nemen op dat paard want ik woon in een ander dorp (30 min rijden van de fjord en haflinger).

Maar hoe weet ik dat een manege echt goed is en niet gewoon rondjes laat "sjokken" achter elkaar?

Door een goede manege uit te zoeken. Wat je nu doet is ook niet bevoordelijk, niet voor het paard en ook niet voor je eigen rijstijl.

Art_Ificious

Re: paard trainen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:22

In de manege in mijn buurt (5 km dus ongeveer 15 min fietsen) ben ik al geweest en er rijdt ook iemand die heel goed dressuur kan. De groepen zijn ook niet meer dan 6 paarden tegelijk (die dag althans).

Er wordt zowel buiten als binnen les gegeven. En ze gaven wel commentaar op de houding van de ruiters. Dus denk dat die manege wel geschikt is.
Daarnaast kan ik ook in de manege gaan waar de eigenaar van de haf en fjord is geweest (zij kent de uitbaatster ook nog erg goed).
Maar of de lessen daar ook goed zijn weet ik niet.

De manege in mijn buurt is makkelijker want kan dan les nemen en toch tijdig thuis zijn voor mijn vriend.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:25

Hoelang ben jij al met paarden in de omgang?? Een jaar les bij iemand thuis zegt niet dat je dit zo moet doen
en heeft de eigenaresse geen.mobiel op stal???? Gevaarlijk hoor stel dat dr wat gebeurd kan ze niet eens de dierenarts of ambulance inschakelen!!

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:34

Je moet echt niet voor een eigen paard gaan kijken! als je maar 1 keer per week de tijd hebt is dat alles behalve wat je moet doen. Ik vind 5 jaar ook nog wel erg jong. voor iemand met zo weinig ervaring.... tölten op een paardje die dat van nature kan is niet een meter voor je ervaring noch is dat een tijdje op een furige pony hebben gereden. Ruiters op top niveau lessen ook nog wekelijks, als het niet dagelijks is.
1 keer in de week tijd is mooi voor 1 keer in de week lessen. echt hoor behoed jezelf voor een hele grote fout, en begin voorlopig nog lang niet aan een eigen paard! Met zo weinig ervaring en geen goede begeleiding (nee die eigenaresse van de fjort en haflinger is geen goede begeleiding!)
Denk niet alleen aan jezelf maar ook aan wat je een dier aan doet. Onwetendheid kan heel schadelijke zijn, al helemaal als je zo eigenwijs bent dat je niet naar de raad van andere wil luisteren. we zeggen dit allemaal niet om je te kwesten maar om tot je door te dringen dat dit geen goede keuzes zijn. neem dat nou aan van mensen!
zoals ik al zei paarden zijn een livestyle. Dat betekend dat je je hele leven/levenswijze daar op aan past, en niet maar even leuk een dagje per week.
Zoek een manege en ga lessen!!!

Edit: kijk dat is een goede optie! gewoon een proefles nemen op de manege!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 11:48

chaaya:
Ik heb daarnaast ook 2 jaar een verzorgpony gehad (niet bereden wegens rugproblemen bij het paard) en een shetlandveulen die een jaar erna is bijgekomen.
In totaal denk ik da tik zo'n 5 jaar met paarden ben omgegaan.

Tevens is mijn houding op een paard ook al veel verbeterd.
Als ik toch voor een eigen paard ga zal hij wel elke dag de verzorging krijgen die het nodig heeft.
En ik kan altijd een bijrijder vragen zoals mijn zusje oa die in de buurt van de haf en fjord woont en meer ervaring heeft dan mij.
Zij mocht namelijk heel vaak mee met haar vriendin naar de manege en dan betaalde de vader van die vriendin ook les voor mijn zusje.
.
Het is zeer jammer dat ik zo een beetje uitgesloten werd thuis.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 11:54

Ik zit me nogal te ergeren als ik dit topic lees, snap niet dat je die "oudjes" nu weer wilt gaan trainen, maargoed daar is genoeg over gezegd.

Waarom wil jein godsnaam een eigen paard aanschaffen? Je zegt dat je er maar 1 keer per week heen kan, een eigen paard daar moet je elke dag heen gaan, dat wordt een manier van leven! En die ene keer die je er dan heen gaan moet je echt lessen, je zegt dat je op die stal met haflinger en fjord niet kan lessen want je woont in een ander dorp? Beetje rare zin, instructeurs komen ook gewoon op locatie.

Wees slim en neem geen eigen paard, ga lessen op een manege en ga ervaring opdoen, want de "ervaring" die jij hebt is lang niet genoeg om een eigen paard te nemen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:02

Ehhh? ik ga ook niet elke dag naar mijn paarden.... Je moet helemaal niks. Alleen is 1x in de week wel echt te weinig.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:06

Ja klopt, die zin had ik anders moeten neerzetten, maar 1 keer per week is echt te weinig

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 12:47

Ik kan hem/haar ook aan huis zetten. Als ik een stuk van de buren kan huren.
Zij hebben een veel grotere tuin met boomgaard die aan de straat grenst (een hoeve zal ik zeggen) en daar grenst een groot deel van aan onze tuin.
Als ik beide delen dan kan opsplitsen met een poort naar de buren hun land, dan kan die 's nachts in onze tuin (25x30 meter ongeveer) en een stal staat er al. (meer dan 1 zelfs)
En overdag zou die dan zowel in onze tuin als in het gedeelte van de buren kunnen.
Maar dan moet in onze tuin oftewel terug gras, oftewel gedeeltelijk zand en gras (een paddock ervan maken).

Tuin van de buren is tevens 100m of meer diep en minstens 50 a 60m breed.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 12:55

100 op 60 is echt veeeel te klein voor een paard op te zetten. Dat heeft ie in no time kaal gegeten.
Lieve TS, je hebt nu al genoeg tips gekregen, doe er alsjeblieft wat aan, en neem eerst les op een manège of wat dan ook. Want van alles wat ik nu lees heb jij in mijn ogen echt nog veel te weinig ervaring voor een eigen paard.. Dat gaat niet goed komen :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:11

Ik zet hem heus wel op de juiste plek.
Tevens bij de manege zitten er te veel paarden in de wei want die weides zijn ook meer kaal dan wat anders. En ik wil het paard gerust bijvoeren indien nodig.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:13

Een paard hoort niet alleen te staan, bedenk dus goed dat je op dat stukkie land dus 2 paardeb moet houden.
Die willen zeker 3x per dag eten en kosten heel veel geld.
is je vriend het daar wel mee eens? En niet met dat je wat vaker op een verzorg paard zou rijden?

Ik zou lekker beginnen een leuke manege te zoeken, ga daar wat ervaring opdoen en verschillende paarden leren kennen.
tijd zat nog in je leven om een eigen paard te kopen

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:25

Alsjeblieft begin niet aan een eigen paard!!! Ik snap dat het geweldig in eigen oren klinkt maar het is echt niet goed wat je wil.
je hebt niet de plek/ middelen (zoals je ze beschrijft)die voldoende zijn om een paard te houden.

Ga nou lekker onbezorg manege lessen volgen en leren wat het nou echt allemaal inhoud en wie weet over een paar jaar. Maar nu echt niet aan beginnen!!!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-14 13:44

en wat betreft oren naar achter is focus op de baas. (lees ik in een ander topic waarbij het paard net dezelfde uitdrukking heeft als Astra op foto 3)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:50

Bij een jong getraind paard ja.
Bij een bejaarde pony die opeens twee uur moet werken, nou nee hoor.
Wil je het niet begrijpen of snap je het nu echt niet?
Wat zou jij ervan vinden om een willekeurig oudje uit het bejaardentehuis te halen en die gedwongen twee uur op een loopband te zetten?
Die ruimte bij jouw thuis is lang niet groot genoeg voor twee (!) paarden, een paard hoor je namelijk niet alleen te zetten.
Elke smoes voor niet les nemen is irrelevant want als je daartoe niet bereid bent moet je ook niet gaan rijden, ga dan lekker wandelen, of slinger ze even rond aan een longeerlijn (ook geen twee uur) als ze moeten afvallen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:52

Je moet niet zomaar alles geloven wat je leest. Als een paard zijn oren naar achteren houdt kan het inderdaad goed zijn dat hij op de ruiter gefocust is, maar je moet ook naar de hele lichaamshouding van het dier, en wat ik uit je foto's kan afleiden is een geïrriteerd paard, niet een paard dat op zijn ruiter gefocust is.

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:53

MaricoGraphy schreef:
en wat betreft oren naar achter is focus op de baas. (lees ik in een ander topic waarbij het paard net dezelfde uitdrukking heeft als Astra op foto 3)

Ik zag je reactie daar a len dacht die gaat ze gebruiken en ja hoor. Dat andere topic gaat heel ergens anders over. Je moet het verschil kunnen en willen zien
Misschien is het fijn voor een eventueel toekomstig paard en voor je huidige verzorgpaarden als je je gaat verdiepen in het wezen paard. Uit al je reacties blijkt dat je nog erg weinig weet. Dat geeft niet, maar je hebt absoluut geen zelfreflectie en dat belemmert jou in je leren. Jammer. Je reageert echt als een veel jonger iemand die dat nog niet door heeft

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 13:56

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=1759274

Dit is een linkje naar een topic waarin staat hoeveel een paard kost.

Momenteel werk je zoveel, waarom heb je nu geen tijd om vaker naar je bijrijdpaarden te gaan en denk je wel tijd te hebben om zometeen voor 2 paarden de fulltime zorg hebben? Zeker als je aangeeft dat je ze aan huis hebt, ben je daar nog meer tijd aan kwijt dan dat ze op een stal staan waar alles wordt gedaan en jij alleen hoeft te rijden.

Verder snap ik dat het heel jammer is dat je (als ik je berichtje goed snap) niet op een manege hebt kunnen rijden en daardoor minder ervaring heb. Echter betekend dat ook dat je nu echt nog heel veel te leren hebt. Ik heb 2 jaar op een manege gereden, daarna 6 jaar lang verschillende bijrijdpaarden gehad en minimaal 3x in de week gereden (en regelmatig 6 dagen in de week en dan verschillende paarden per dag). Sinds vorig jaar heb ik mijn eigen paard en sindsdien weet ik weer hoeveel er nog te leren valt. Ik zou dan ook nooit mijn paarden op dit moment aan huis willen hebben. Ze staat nu op een stal waar heel veel ervaren paarden mensen rondlopen die ookk graag mij van advies willen voorzien, dat moet je dan allemaal zelf regelen. En je voelt je zo banketstaaf als je dingen fout doet terwijl je dat zelf niet wist, want je paard is daar wel de dupe van. Overigens met een eigen paard les je vaak privé bij iemand die naar jou op stal komt, hoef je niet per se met je paard naar een manege oid.

Als ik in jouw schoenen stond zou ik overstappen naar een manege. Hier rijd je alsnog maar 1 keer in de week, maar je hebt ook meteen les. Mocht je meer tijd hebben kan je misschien deze paardjes nog wel verzorgen of zelfs een bijrijdpaard gaan zoeken.

ValerieV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:10

Ik ga niet mee in de discussies, omdat je er toch niet op reageert, maar ik wil je meegeven dat je echt rustig aan moet doen met een wat ouder paardje waar in tijden niks meer mee is gedaan, ik wil je niet bekritiseren maar het zijn alleen maar tips. Ook les nemen lijkt me verstandig, en die twee uur rijden? Dat kan gewoon echt niet meer met zo'n ouder paard, snap dat het leuk is, maar realiseer dat het niet goed is, hoop dat je er wat mee doet.

DarDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 14:40

Beste TS, de meesten die op jouw vraag reageren, hebben het beste met jou én met je paarden voor. Jouw 'acties' (rijden zonder cap, fatsoenlijke laarzen, wijze van trainen) zorgen nu eenmaal voor opgetrokken wenkbrauwen. Je zegt regelmatig: "dit heb ik daar gelezen";"dat heb ik daar gelezen" maar op de reacties die hier worden gegeven reageer jij alsof je je aangevallen voelt. Een aantal feiten op een rij:
- Het fysiek trainen van oudere paarden dient rustig aan te gebeuren. Weidegang zorgt niet in die zin voor conditie.
- Ook oude paarden hebben tijd nodig om de training in hun hoofd te verwerken.
- Trainen dient gedoseerd te gebeuren (dus niet eens in de week bv 2 uur, maar wel 4x in de week 20 minuutjes)
- Bij het trainen dien je een doel voor ogen te hebben wat je nastreeft. En dat bereik je niet door een rommelige training te geven (afwisselend rijden en longeren is m.i. een rommelige training.

Het beeld van de Haflinger op de foto is er een van een paard wat niet blij is. Bokken i.c.m. oren in de nek is geen op-de-ruiter-gerichtheid; dat is ongemak/ pijn. En hoe jij over grip praat, is het net alsof je jezelf aan de teugel in het zadel houdt (maar dat kan ook komen door de wijze van hoe je het opschrijft).

Wat betreft een eigen paard: neem inderdaad les (en de manege met de 6 personen in de les klinkt in eerste instantie best goed) en kijk ga of je bv daar uiteindelijk een lease paard kunt vinden. Succes. Paardrijden is de mooiste sport ter wereld, maar het respect naar het paard toe moet altijd voorop staan. Sorry dat ik het zeg, maar dat mis ik een beetje in jouw posts.

Carrotcake

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 17:34

Ik zit het echt met stomme verbazing te lezen. 8)7 Geen kracht om er (ook) op te reageren....
Laat die Haf alsjeblieft met pensioen gaan. Is die op leeftijd krijgt ie dit nog te verwerken }:)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:23

Snollygoster schreef:
100 op 60 is echt veeeel te klein voor een paard op te zetten. Dat heeft ie in no time kaal gegeten.
Lieve TS, je hebt nu al genoeg tips gekregen, doe er alsjeblieft wat aan, en neem eerst les op een manège of wat dan ook. Want van alles wat ik nu lees heb jij in mijn ogen echt nog veel te weinig ervaring voor een eigen paard.. Dat gaat niet goed komen :(:)

Veeel te klein? :+ ik vind dat nog best groot. Wij hebben 6 paarden en pony's op een wei van 200 bij 100. Deze zijn verdeeld in 7 weides, lengte van 100 meter, de 200 opgedeeld in 7 stukken. Zij staan er toch echt heel het jaar op. Nu moeten ze er alleen af ivm mesten en maaien. Maarja, ze eten het kaal inderdaad, maar op een wei van 5 hectare doen ze dat ook. Die beesten blijven eten. Ons gras is wat dat betreft echt niet kapot of ver kaal.

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 19:52

mijn tip.. koop een nieuw paard van een jaar of 8 a 10 die al wat jaartjes onder het zadel loopt ;)
dan kan je die elke dag verzorgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-14 22:53

Tip. Koop de eerste 5 jaar nog helemaal geen paard, maar zorg eerst dat je wat meer (rij)ervaring op doet.