Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:16

Jessix, als mijn paard bijv ontsnapt zou zijn en jouw hond zou aanvliegen, mag jij mijn paard erbij weg slaan hoor. Liever een paard me een blauwe plek als een half dooie hond...
En zo andersom ook (of met 2 honden?) Als andermans hond dir van mij aanvalt dan haal ik hem er af, desnoods met geweld... voor het te laat is! Zo dus ook als een hond mijn paard bij zn benen grijpt..

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:16

Jessix schreef:
Waratje schreef:
Als jouw hond mijn paard aanvalt en jou negeert dan krijgt die hond van jou klappen waar ik hem raken kan. Daar mag je op rekenen. Wil je dat dit niet gebeurt? Simpel, je zorgt dat je hond luistert onder alle omstandigheden of aan de lijn zit. Een hond aan de lijn die mijn paard aanvalt is veilig, dan sla ik namelijk de baas..... :j

En dan mag jij erop rekenen dat ik jouw terug sla, zo simpel is dat. Maar goed, ik verval in herhaling en daar heb ik een hekel aan.. :z Laten we het eens zijn dat we het niet eens zijn en dat hoeft ook niet. Mijn mening is duidelijk lijkt me of je het er nou mee eens bent of niet. ;)

Als jij je hond zo goed opgevoed hebt als jij claimt, is het geen issue......

Maar ik vind het wel wonderlijk dat jij wel mag "slaan" als iemand aan jouw hond komt, maar een ander niet mag "slaan" als jouw hond aan andermans dier komt. Beetje scheef wereldbeeld, lijkt mij :(

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:24

Waratje schreef:

Maar ik vind het wel wonderlijk dat jij wel mag "slaan" als iemand aan jouw hond komt, maar een ander niet mag "slaan" als jouw hond aan andermans dier komt. Beetje scheef wereldbeeld, lijkt mij :(

Dat claim ik inderdaad. :j Dit hele onderwerp is voor mij totaal niet aan de orde, gelukkig.

Ik schrijf nergens dat ik wel mag slaan.. Mijn punt is juist dat er niet geslagen wordt.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:26

VivaLaVida schreef:
Jessix, als mijn paard bijv ontsnapt zou zijn en jouw hond zou aanvliegen, mag jij mijn paard erbij weg slaan hoor. Liever een paard me een blauwe plek als een half dooie hond...
En zo andersom ook (of met 2 honden?) Als andermans hond dir van mij aanvalt dan haal ik hem er af, desnoods met geweld... voor het te laat is! Zo dus ook als een hond mijn paard bij zn benen grijpt..

Als een hond mijn paard aan zou vallen zou ik er vanaf springen de hond grijpen en met een paard dito. Een zweep heb ik al niet, dus die optie valt sowieso af.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:14

Bontekontje schreef:
Tja wij zijn dus ook van t wandelen met de jonge paarden en met 2/2.5 jaar als ze veel indrukken hebben opgedaan gaan ze mee naast de fiets..
Proces verloopt steeds anders, dat is logisch maar ze hebben wel een dosis gezonde ervaring mee gekregen..
Uiteraard is het wel wenselijk dat het jonge dier een aantal basis dingen weet. Je kan op de werft oefenen: ze mogen je nooit en te nimmer voorbij lopen, je voeten zijn heilig, bij te veel reactie op nieuwe prikkels de oefening aanpassen dus niet doorgaan maar een stapje terug... en vb schriktraining in de bak oefenen.. Dingen die ze tegen kunnen komen zoals een draaiende motor, fiets, paraplu etc kan je prima mee trainen..

Klopt, hier heb ik al grondwerk les in gehad, dat hij altijd achter mij moet lopen en op welke manier ik hem weer naar achter moet krijgen als hij te dicht bij mijn ruimte komt. Dit pas ik ook toe als ik buiten wandel. Soms niet altijd even snelle reactie omdat hij dan rond kijkt, maar hoe vaker ik daar zal lopen, zal dat ook niet meer heel spannend zijn!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 16:14

Jessix schreef:
VivaLaVida schreef:

Als een hond mijn paard aan zou vallen zou ik er vanaf springen de hond grijpen en met een paard dito. Een zweep heb ik al niet, dus die optie valt sowieso af.

Dan zeg je in principe hetzelfde. Het gaat niet per se om de hond 'weg slaan' maar weg krijgen bij de voeten/benen/staart etc. van je paard, dus ook grijpen en er van af 'trekken/halen'

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:53

Jessix schreef:
Ragdollcat schreef:
Raar dat je vind dat men paard niet mag beschermen tegen staart hangend honden en of bijtgrage in de benen van de paarden. Ook ik zou met de zweep die hond eraf slaan hoor.

Je hebt je hond gewoon bij je te houden als die niet van andermans paarden kan afblijven en er direct in bijt en of hangt.

Kan jij best raar vinden. En moet je ook vooral doen, met een zweep slaan. Misschien pikken andere mensen dat ook wel. Dit is hoe ik er over denk, van mijn dieren blijf je af.

Dan moet je zorgen dat je hond niet bij de paarden in de buurt komen kan om ze de vernieling in te helpen.

Dus aan de lijn houden dan heb je geen gedoe met ongehoorzame hond.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:53

Ragdollcat schreef:
Dan moet je zorgen dat je hond niet bij de paarden in de buurt komen kan om ze de vernieling in te helpen.

Dus aan de lijn houden dan heb je geen gedoe met ongehoorzame hond.

Dit hele verhaal is totaal niet van toepassing op mijn hond, zoals je in eerdere posten kunt lezen. Ik heb geen gedoe en ook geen ongehoorzame hond.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:55

Fijn zo, houden zo.

Dan hoef je ook niet moord en brand te schreeuwen dat ze van jouw hond moet afblijven.

Want als iemands paard aangevallen wordt door een hond, mogen ze wat mij betreft de hond wegslaan.

En als een paard een hond aanvalt dan mogen ze ook wat mij betreft de hond beschermen en paard wegslaan.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 08-07-13 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:56

Batlow schreef:
Jessix schreef:

Dan zeg je in principe hetzelfde. Het gaat niet per se om de hond 'weg slaan' maar weg krijgen bij de voeten/benen/staart etc. van je paard, dus ook grijpen en er van af 'trekken/halen'

Het gaat mij wel perse om het wegslaan met een zweep of trappen/slaan waar je raken kan. Dat is hetgeen ik niet zal accepteren. Voor mij is dat juist wel een heel groot verschil.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:57

Ragdollcat schreef:
Fijn zo, houden zo.

Dan hoef je ook niet moord en brand te schreeuwen dat ze van jouw hond moet afblijven.

Dat maak jij niet uit.

Ragdollcat

Re: Wandelen met jong paard in het bos, maar warm weer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 22:59

Ja wel hoor, want ik vind dat ik zelf mag uitmaken, dat als mijn paard aangevallen wordt door een hond dat ik het gewoon wegsla met de zweep.

Jammer voor de hond en jammer voor de eigenaar, honden horen aan de lijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:02

Ragdollcat schreef:
Ja wel hoor, want ik vind dat ik zelf mag uitmaken, dat als mijn paard aangevallen wordt door een hond dat ik het gewoon wegsla met de zweep.

Jammer voor de hond en jammer voor de eigenaar, honden horen aan de lijn.

Lezen gaat je niet best af hè? Ik quote je nota bene. Jij maakt niet uit wat ik vind of schrijf op bokt.

WaratjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 23:24

Jessix schreef:
Het gaat mij wel perse om het wegslaan met een zweep of trappen/slaan waar je raken kan. Dat is hetgeen ik niet zal accepteren. Voor mij is dat juist wel een heel groot verschil.

Als een hond blijft terugkomen om een paard lastig te vallen ondanks verbale waarschuwingen/correcties/etc. van zowel baas als van mijzelf en/of mederuiter dan verdedig ik mijn paard en mijzelf tegen die hond en dat is dan inderdaad "raken waar ik hem raken kan". Jij vind het kennelijk normaal dat ik er maar bij zou staan te kijken hoe een hond de benen van mijn paard aan flarden helpt en tegen de baas van die hond zeg "zou je je hond niet eens onder appel houden?" %)
En ja, ik ben in een situatie geweest dat een hond (stafford) bleef komen ondanks roepen van de baas en die hond heeft inderdaad klappen gekregen van mijn rijzweepje (geen zwiepert) om hem op afstand van mijn paard te houden tot de baas hem kon grijpen en alsnog ook flink "toesprak". En die baas wist dat de hond fout was en was allang blij dat hij de paarden niet had kunnen grijpen en dat de paarden zo braaf waren om niet die hond naar de andere wereld te slaan (was een risico geweest met m'n andere merrie).
Die baas had niet goed ingeschat hoe goed zijn hond onder appel was en nam daarvan de consequenties. Wij zagen een baas die die conclusie trok en hoefden daar verder niets over te verwijten. Alle betrokkenen waren nog heel en weer wat wijzer over gedrag van honden ten opzichte van paarden.....

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:45

Waratje schreef:

+:)+ En kunnen we er nu over ophouden..?

Nog voorop gesteld dat de gemiddelde hond geen paard 'aanvliegt/laat staan bijt' (en dus dichtbij genoeg komt om klappen te vangen (van het paard welteverstaan)) ;) en je kan een hond eventueel toch ook gewoon blokkeren op lichaamstaal :) geen probleem! Zoals nu is het wel heel zwart-wit, slaan of niks doen.. waar is de gulden middenweg?
Laatst bijgewerkt door Locanda op 09-07-13 06:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:51

Vreemd.... adviseren op een dier van 2 jaar te gaan zitten.....

Wandelen is prima, net als grondwerk. Ze zien al van alles en leren van jouw reacties. Een hond is helemaal niet erg, prima zelfs. Ook een vervelende hond leren ze van, die zullen er altijd zijn. Wij hebben er ook veel last van (gehad) en draaien de rollen nu om. Een vervelende klier van een hond (en de baas is meestal erger) wordt weggejaagd. Onze paarden schrikken dus duidelijk ook niet (wij wel af en toe omdat ze niet opletten maar zitten te kleppen). Heerlijk veilig gevoel als je paard hondproof is. Evt. een zweepje meenemen om erg lastige honden te weren helpt ook.
Zo mogelijk ook flink door het verkeer gaan wandelen, alles wat hij nu leert is meegenomen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 06:52

Waar zie je dat staan? Het gaat om wandelen. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 11:31

Locanda schreef:
+:)+ En kunnen we er nu over ophouden..?

Nog voorop gesteld dat de gemiddelde hond geen paard 'aanvliegt/laat staan bijt' (en dus dichtbij genoeg komt om klappen te vangen (van het paard welteverstaan)) ;) en je kan een hond eventueel toch ook gewoon blokkeren op lichaamstaal :) geen probleem! Zoals nu is het wel heel zwart-wit, slaan of niks doen.. waar is de gulden middenweg?

Graag! :j Ik riep al eerder dat ik mezelf aan het herhalen was, dus wat mij betreft is er al lang alles over gezegd.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:40

Grappig dat iedereen er zo'n issue over maakt dat je honden moet opvoeden om bij paarden
uit de buurt te blijven. Het ging over wandelen, maar wow, veel offtopic reactie's!
Als we eens een Huiskamertopic of gewoon ander topic over dat onderwerp aanmaken en
gewoon nu stoppen...

TS, Als je je wandeling hebt gemaakt, laat het weten! Je kunt misschien het beste
de honden negeren, of juist aandacht geven zodat je paardje misschien wat meer
denkt dat het oké is. Ligt aan jou en het paard, maak er gewoon een leuke wandeling
van en probeer te doen alsof die honden niet eens er zijn. Gewoon een leuke dag voor
jou en je paardje ervan maken en lekker genieten van de zon. Succes! :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:51

En als je merkt dat er mensen voorbij komen met een hond die paarden heel normaal vind vragen of hij er eventueel aan mag snuffelen.
Ik heb vroeger de vraag zo vaak gehad van mensen met een jonge hond of deze even mocht kijken en eventueel op de arm genomen bij de baas en toen laten snuffelen. Heb je later alleen maar profijt van!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-13 12:52

Ik ga morgen ochtend tot vrijdag weg, dit weekend ga ik weer wandelen. In het weekend zijn er altijd honden, dus hoop dat ik er 1 tegenkom! Bedankt voor de tips iedereen

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 10:05

En hoe is het gegaan? :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 12:52

Hij is uberbraaf :D

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 13:02

Mooi zo :D Wat was zijn reactie op de honden?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 15:16

Hij keek er amper naar....we liepen langs een golf terrein en dat vond hij spannender want hij zag mensen lopen in de verte :+