Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
crosmuller schreef:Ach ok dan zijn we het voor een groot deel eens. Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden waarbij het wel lukt. Ken jij ze?
Pff de discussie gaat met hier even wat snel.
@yamcha ik weet wat r+, r- p+ en p- is. Het ging over het weghalen van druk als het paard de oefening goet doet dus lijkt mij r-. Je hebt gelijk dat voedsel niet de enige bekrachtiger is, dat heb ik niet gezegd. Maar als het er niet is lijkt me enorm moeilijk.
Yamcha schreef:Nee, het weghalen van druk is de negatieve bekrachtiging. Zie mijn reactie op crossmuller.
Leer je definities, mensen!
ZusJacobs schreef:Elk paard zou tot de verzameling moeten komen, het ligt aan de kunde van de ruiter/trainer dat er uit te krijgen, of het eruit te willen halen. Bij de een zal het 3-4 jaar duren, bij de ander zul je met 10 jaar op een paar pasjes komen. Maar elk paard (gezond dan) is in staat zijn bekken te kantelen etc etc.
.
rider schreef:Yamcha schreef:Nee, het weghalen van druk is de negatieve bekrachtiging. Zie mijn reactie op crossmuller.
Leer je definities, mensen!
Semantics, Yamcha.We bedoelen hetzelfde. Om iets weg te kunnen halen moet je het wel eerst toepassen.
Wat vindt iedereen trouwens zo vreselijk aan die plaatjes van Nev met zadel en tuig om? Hangt een flinke stang in, maar goed, een stang op zich is niet slecht of sielugh. Ik zie een tricktrainer die met een vrij extreme steiger bezig is. Hij gebruikt een cordeo waar hij zich aan vast houdt zodat hij niet per ongeluk in de mond kan snokken. In z'n linkerhand heeft hij een zweep, waarschijnlijk om de steiger mee te triggeren. Lijkt me een paard in de opleidingsfase. Denk er even aan dat deze man uit de filmindustrie/stunt industrie komt ten tijde van deze foto's, het is geen huis, tuin en keukengeklungel. Extreme stunts zie je wel vaker voor films en die moeten toch op één of andere manier getraint worden. ik vind dit echt bijzonder vriendelijk ogen, heb diverse stunttrainers een stuk lomper zien werken, Rex Gore bijvoorbeeld...
ZusJacobs schreef:Wendy, ik snap niet waarom je academische rijkunst bij de naam noemt, en dus daarbij iedereen over een kam scheert. Juist Academische rijkunst (je hebt altijd na apartjes die maar wat doen) begint bij de basis en blijft heel lang bij de basis, neem alleen al het aan de hand werken. Er zijn maar héél weinig training methodes waarbij aan de hand gewerkt wordt. Maar goed, ook de academische rijkunst heeft zo zijn minpunten, of leerpunten. Hoe je het ook wilt noemen.
Lara_Silver schreef:crosmuller schreef:Ach ok dan zijn we het voor een groot deel eens. Ik ben wel benieuwd naar voorbeelden waarbij het wel lukt. Ken jij ze?
Pff de discussie gaat met hier even wat snel.
@yamcha ik weet wat r+, r- p+ en p- is. Het ging over het weghalen van druk als het paard de oefening goet doet dus lijkt mij r-. Je hebt gelijk dat voedsel niet de enige bekrachtiger is, dat heb ik niet gezegd. Maar als het er niet is lijkt me enorm moeilijk.
Kennen hier op bokt nog niet.. Hier wel hele fijne combinaties onder het zadel gezien. Maar op internet kom je soms mooie dingen tegen, filmpjes vooral. Maar ik ben iemand die dingen bekijkt en wegklikt, zonder de links te behouden.Laatst nog een filmpje van een meisje gezien, die zonder hoofdstel reed, dat zag er echt heel fijn uit. Heb het na aanleiding van dit topic gezocht maar ik kan het niet vinden. Als voorbeeld vind ik (even helemaal los staand van zijn verdere methodes) het plaatje van Nevzorov met neckrope in de post van VisibreTeam; een heel fijn beeld geven, dat wat ik wel onder ND vind vallen.
ZusJacobs schreef:Elk paard zou tot de verzameling moeten komen, het ligt aan de kunde van de ruiter/trainer dat er uit te krijgen, of het eruit te willen halen. Bij de een zal het 3-4 jaar duren, bij de ander zul je met 10 jaar op een paar pasjes komen. Maar elk paard (gezond dan) is in staat zijn bekken te kantelen etc etc.
GP stelt tegenwoordig niks meer voor, maar dat is een andere discussie..
Suelza schreef:Hmmm... zo vriendelijk is Nevzorov niet hoor... het is maar net hoe goed je de buitenwacht kunt 'beduvelen' en deze zich ook 'laten' beduvelen...
Wendy schreef:ZusJacobs schreef:Wendy, ik snap niet waarom je academische rijkunst bij de naam noemt, en dus daarbij iedereen over een kam scheert. Juist Academische rijkunst (je hebt altijd na apartjes die maar wat doen) begint bij de basis en blijft heel lang bij de basis, neem alleen al het aan de hand werken. Er zijn maar héél weinig training methodes waarbij aan de hand gewerkt wordt. Maar goed, ook de academische rijkunst heeft zo zijn minpunten, of leerpunten. Hoe je het ook wilt noemen.
Omdat ik daar echt letterlijk precies hetzelfde zie gebeuren als de punten die nu ook worden aangehaald bij ND: het ontbreken van lengtebuiging (vaak wel overdreven buiging in de hals, waardoor het paard over de schouder weg valt), verzameling die helemaal geen verzameling is, en het aanleren van kunstjes.
De AR gooit het scala der ausbildung door elkaar, waardoor er eigenlijk weinig anders van over blijft dan kunstjes.
Hoe wil jij het dan noemen, als je eerst gaat werken aan bijvoorbeeld een schouderbinnenwaarts, terwijl het paard nog niet eens in staat is om zjin balans in het voorwaartse te vinden?
Mensen bij wie ik dat gezien heb zijn bijvoorbeeld Marijke de Jong en Bent Branderup. Maar ook bijvoorbeeld tijdens de les van een oud-stalgenote die ze kreeg van een leerling van Marijke.
Het aan de hand werken klinkt heel leuk, maar ik heb het, in ieder geval bij de academische rijkunst, nog nooit op een manier gezien die in mijn visie ook daadwerkelijk wat toevoegt. Een van de redenen hiervoor is dat het bijna onmogelijk is om een correcte lengtebuiging te vragen op die manier. Dat heeft ook te maken met de plek waarop je staat. Daarom geef ik zelf de voorkeur aan het werken aan de lange teugel of de dubbele longe.
Dat is de reden waarom ik AR bij naam noemde. Ik zie veel overeenkomsten met ND in die zin.
De rest is een algemeen probleem bij de paardensport in deze tijd: te weinig echte aandacht voor de basis.
ZusJacobs schreef:Over de AC ben ik het niet helemaal met je eens, natuurlijk zijn er rotte appels. Maar ik heb al teveel paarden op zien knappen met het werken aan de hand, en dan echt paarden die afgekeurd waren of met hoefkatroolontstekking derde graad e.d. En ja er zijn er veel die alleen werken met de halsbuiging, maar een goede trainer ziet dit en kan het corrigeren.
rider schreef:Suelza schreef:Hmmm... zo vriendelijk is Nevzorov niet hoor... het is maar net hoe goed je de buitenwacht kunt 'beduvelen' en deze zich ook 'laten' beduvelen...
Heb je hem ten tijde van deze foto's aan het werk gezien? Ik geef alleen maar aan wat ik op de foto's zie, kan best zijn dat hij dat beest achter de schermen met een baksteen slaat, maar ik denk dat dat wel losloopt.![]()
Mijn ervaring met klassieke tricktraining ( geen vrijheidsdressuur dus) is dat veel mensen niet snappen wat ze zien en als snel alles zielig vinden, zonder ook maar enigszins bekend te zijn met de achterliggende gedachtes en theorie. Klassieke tricktraining heeft niets te maken met NH/VD/ND en moet dus ook niet in dat spectrum geplaatst worden.
Suelza schreef:Je kent zijn achtergrond neem ik aan?
Wendy schreef:ZusJacobs schreef:Over de AC ben ik het niet helemaal met je eens, natuurlijk zijn er rotte appels. Maar ik heb al teveel paarden op zien knappen met het werken aan de hand, en dan echt paarden die afgekeurd waren of met hoefkatroolontstekking derde graad e.d. En ja er zijn er veel die alleen werken met de halsbuiging, maar een goede trainer ziet dit en kan het corrigeren.
Totaal offtopic natuurlijk, maar dan ben ik heel benieuwd naar wie die goede trainers zijn, want ik ben ze zelf dus nog niet tegen gekomen. Nieuwsgierig: wat was de achtergrond van die paarden dan? En was het effect ook daadwerkelijk blijvend?
swartbeessie schreef:Ik longeer met of zonder halster en met of zonder leadrope en rij met of zonder touwhalster en sidepull, af en toe Neck ring als haar balans ok is.
Grappig dat met hoofdstel rijden ineens niet nd is, ik denk dat dat n misvatting is. Kijk maar naar Karen Rolf bijvoorbeeld.
swartbeessie schreef:Ik longeer met of zonder halster en met of zonder leadrope en rij met of zonder touwhalster en sidepull, af en toe Neck ring als haar balans ok is.
Grappig dat met hoofdstel rijden ineens niet nd is, ik denk dat dat n misvatting is. Kijk maar naar Karen Rolf bijvoorbeeld.