negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yvie_Juudje

Re: negatieve ervaringen gevraagd:longeren met longeerhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 20:22

Die negatieve ervaringen, daar heb ik absoluut geen last van.
Mijn paard loopt super met deze hulpteugel.

Heel fijn over de rug, goed achterbeen gebruik, neusje correct en zakt goed vanuit de schoft. :j

Geen scheurplekken op de rug of bij de oksel, geen gezaag in de mond. :n

MiSz_sUnNy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 10:31

die van mij loopt er ook super fijn en ontspannen mee. :)

Wuppi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:20

Mijn paarden lopen hier ook prima mee. Was in het begin wel even wennen maar nu lopen ze heerlijk ontspannen. Moet wel zeggen dat ik hem aan een kaptoom doe en niet aan het bit (om gezaag in de mond te voorkomen). De pessoa gebruik ik ook wel (vanwege het gezaag in de mond ook met kaptoom) maar de longeerhulp is wat minder gedoe...

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:47

Ben wel heel erg benieuwd, heeft iemand een tweedehands voor een goed prijsje of een die ik een keer kan lenen? Ben heel erg benieuwd hoe mijn paard het er op doet, aangezien ze haar hoofd met longeren omhoog kan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:51

Pippaa schreef:
Ben wel heel erg benieuwd, heeft iemand een tweedehands voor een goed prijsje of een die ik een keer kan lenen? Ben heel erg benieuwd hoe mijn paard het er op doet, aangezien ze haar hoofd met longeren omhoog kan doen.

Je kunt het ook proberen met een slofteugel of dikke halstertouwen.
Maar ik denk niet dat dit de oplossing geeft op jouw probleem, ik ben bang dat ze er tegenin gaat, met deze hulp is het wel gewenst dat een paard enigszins ontspannen is tijdens longeren anders zal ze alleen maar in verzet gaan.

Mocht je het toch willen proberen zou ik met heel veel lengte beginnen en de lijn steeds iets korter doen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:58

Joolien schreef:
Pippaa schreef:

Je kunt het ook proberen met een slofteugel of dikke halstertouwen.
Maar ik denk niet dat dit de oplossing geeft op jouw probleem, ik ben bang dat ze er tegenin gaat, met deze hulp is het wel gewenst dat een paard enigszins ontspannen is tijdens longeren anders zal ze alleen maar in verzet gaan.

Mocht je het toch willen proberen zou ik met heel veel lengte beginnen en de lijn steeds iets korter doen.

Ik ben bang dat het met halstertouwen helemaal niet gaan werken omdat die kort zijn en nogal schuren. Tja, en een slof... Ik heb 0,0 ervaring met hulpteugels. En dan denk je natuurlijk: waarom dan deze? Tja, hij ziet er eenvoudig uit en dan wil ik inderdaad lang beginnen. Ze kan ook best ontspannen hoor, maar vaak is er met longeren te veel te zien en te veel prikkels waardoor ze niet oplet en dan juist te hard gaat lopen als ik haar dan bij de les wil krijgen door haar wat voorwaarts te laten gaan. Lijkt het je niet verstandig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:06

Maar kun je dan geen andere vorm aan bijzet gebruiken? Een slofteugel heeft geen slofwerking, je maakt m met de clipjes/gespen vast aan het bit en knoopt m op de rug vast, is lang zat.
Somg heb je lange dikke halstertouwen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:13

Ja tuurlijk kan dat, maar ik dacht meteen dat een slof heel ingewikkeld is :P Ik wil m'n paard niet schaden doordat ik iets verkeerd afstel, vind het leuk als ze wat relaxter loopt, maar zoals het nu gaat kan het ook prima. Maar dan zal ik me eens in een slofteugel verdiepen, bedankt he! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:16

Kijk maar in mijn profiel, zo heb ik hem afgesteld ;)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:19

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 23:15

Je kan met een slof alle kanten op. Tot heel ingewikkeld tot heel simpel. Ik gebruikte die al ipv deze hulpteugel voordat deze er was. Werkt prima. Wel een lange nemen. Idd aan het bit vast, tussen de benen door over de rug en daar een knoopje erin of met klipjes aan elkaar maken. Beetje de lengte goed afstellen en opletten dat het niet gaat schuren wat een slof is wel wat ruwer dan het touw dat hiervoor nu ontwikkeld is.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 12:36

Hey,

Ik lees ff mee (heb niet alles gelezen) maar mijn paard heeft nogal de neiging om behoorlijk te stofzuigeren :+ aan de longe.. dus echt rondjes lang flink halsstrekken.. Ik ben als de dood dat hij dan met zijn benen en deze longeerhulp in de knoop komt te zeggen.. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is? Daarnaast is het nog wel eentje die flink kan schrikken en zn kop in de lucht wilt gooien.. is dat mogelijk? in hoeverre? en kan hij 'breken' als er echt paniek is?
Iemand ervaring met 'flippende' pony's/paarden? :+

BVD!

xCODA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:42

Ik moet zeggen, ik heb wel eens zoiets gebruikt bij een paard op stal. De eigenaar deed het haar om en ik moest haar even longeren. Was een leerzame ervaring. :) Het sneed niet, was heel zacht touw en door haar goed voorwaarts te houden met mijn stem, ging ze ook echt ontspannen lopen. Daarna afgedaan en ze bleef zo lopen, dus voor haar, mij en de eigenaar was het redelijk positief! :j

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 12:45

RGBrink schreef:
Hey,

Ik lees ff mee (heb niet alles gelezen) maar mijn paard heeft nogal de neiging om behoorlijk te stofzuigeren :+ aan de longe.. dus echt rondjes lang flink halsstrekken.. Ik ben als de dood dat hij dan met zijn benen en deze longeerhulp in de knoop komt te zeggen.. Kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is? Daarnaast is het nog wel eentje die flink kan schrikken en zn kop in de lucht wilt gooien.. is dat mogelijk? in hoeverre? en kan hij 'breken' als er echt paniek is?
Iemand ervaring met 'flippende' pony's/paarden? :+

BVD!

Hij breekt niet, hooguit bij de clip is mijn ervaring, maar als je hem niet te strak zet komt het uiteindelijk wel goed. Ook bij de bange paarden. Zoalng ze uiteindelijk maar vooruit gaan (keer omhoog enzo kan weinig kwaad).
Ik heb nog nooit gehad dat een paard erin ging staan, maar als ze echt gaan stofzuigen dan durf ik het niet te zeggen. In principe als je ze voorwaarts houd dat ze met hun hoofd niet lager dan knie hoogte komen moet het geen problemen geven.

Yvie_Juudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:02

Mijn paard stofzuigt en is er ook nog nooit in gaan staan :n

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:53

handig al die stofzuigende paarden, mag ik ze een dagje lenen voor thuis??

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:03

Dank jullie wel.. Zeker te lenen TolineS.. Maar of hij door je voordeur past is een tweede :P :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:55

Waarom een longeerhulp voor een paard die al zo ontspannen is?

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:02

ik wilde deze hulpteugel ook aanschaffen maar had er geen fijn gevoel bij :o
ik heb elke keer het idee als ik het zie dat je paard erin kan stappen en struikelt.
verders longeer ik zonder hulpteugels wat goed gaat.

maar dat hij aan het bit rukt dat idee had ik al.

Rchell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 10:40

@ Joolien, bedoelde je de mijne? omdat het slechts een paar rondjes per longeerbeurt is en hij verder nogal 'tuigerachtig' in de rondte hopst :+ en de ene kant doet hij het meer als de andere.. ik longeer nu al regelmatig met pessoa en daar loopt hij lekker op, maar dit is veel makkelijker en sneller op en af doen..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 14:33

Waarom geen longeerhulp jolien?

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 19:55

dennisje schreef:
ik wilde deze hulpteugel ook aanschaffen maar had er geen fijn gevoel bij :o
ik heb elke keer het idee als ik het zie dat je paard erin kan stappen en struikelt.
verders longeer ik zonder hulpteugels wat goed gaat.

maar dat hij aan het bit rukt dat idee had ik al.

inmiddels heb ik de longeerhulp een paar x gebruikt en ik begin er toch geleidelijk aan positiever over te denken. maar ik ben ook nog steeds bang dat ze erin kan stappen, en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
maar onder het zadel begint ze steeds fijner te lopen. meer over de rug heen en meer op 2 teugels.
dus voorzichtig zeg ik dat de longeerhulp mij toch gaat bevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:03

Als een paard constant al ontspannen over de rug loopt vind ik m niet nodig maar zoals je het nu uitlegt wel.
Wel ben ik van mening dat deze teugel niet geschikt is voor paarden die erg met hun hoofd in de hemel lopen, als ze dan in verzet gaan beweegt het niet mee, touwtjes geven dan een fijnere hulp.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:10

criollolover schreef:
maar ik ben ook nog steeds bang dat ze erin kan stappen, en dan zijn de gevolgen niet te overzien.
Dat vind ik er ook griezelig aan. Ik heb een nepper ;) en gebruik koeientouwen. Die maak ik met een strotouwtje vast aan musketonhaken die ik aan het bit clip. Is hier tot nu toe twee keer van pas gekomen.
Joolien schreef:
Wel ben ik van mening dat deze teugel niet geschikt is voor paarden die erg met hun hoofd in de hemel lopen, als ze dan in verzet gaan beweegt het niet mee, touwtjes geven dan een fijnere hulp.
Dit herken ik niet zo. Mijn ervaring is juist dat paarden met touwtjes veel meer moeite hebben om de weg naar beneden te vinden dan met longeerhulp.

lisanneik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:42

Je kan hem ook aan de zijkanten van je halster plaatsen! nog vriendelijker en werkt ook top!