Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
opisop_shop schreef:Sabine ik heb van jou weleens topics gezien inderdaad waarbij je je paard nageeflijk liet rondlopen zonder iets geloof ik, dat is dan dressuur in vrijheid?
Wat maakt VD dan VD, waarom is het niet gewoon "truukjes doen met je paard?"
JuliaMaria, jij doet nu dus niets meer met paarden??
Citaat:Ik vraag me sterk af of je een alfa-merrie zo gek krijgt om op commando en zonder hulpmiddelen te gaan liggen, maar mocht ze dat doen, dan vindt ze 't kennelijk leuk genoeg dus waarom niet? Heb je een paard dat echt bereid is alles, tot en met opzitten en pootjes geven, te doen voor enkel een stukje appel, dan is dat er misschien eentje die van nature niet zo'n filosoof is. Zolang je het houdt bij 'in vrijheid' dus bij voorkeur gewoon midden in de wei tussen de rest van de kudde en zonder halster de VD-oefeningen aanleren dan zou ik echt niet weten hoe je een paard iets kunt laten doen dat tegen z'n wezen ingaat.
Elanor schreef:Het 'probleem' wat ik veel meer zie met vrijheidsdressuur, is dat de trainers niet goed inschatten of ze hun paard oefeningen vragen die fysiek (te) zwaar belastend zijn. Ook al biedt het paard het (vanuit zijn 'will to please') aan, het is de taak van de trainer om de fysieke grens in het oog te houden. Voorbeelden zijn paarden die kunnen opzitten maar scheefzitten of paarden die een soortement passage kunnen maar met volledig weggedrukte rug lopen. Dan worden stappen in de training die zo'n oefening vergt overgeslagen om zo snel mogelijk tot het plaatje te komen, zonder dat het paard daar daadwerkelijk aan toe is.
_Hyperion_ schreef:pearlie schreef:@hyperion:
ik heb je posts wel gelezen, dit is op zich niet nieuw voor mij, ik werk met kinderen en dus ook met positief/negatief straffen en belonen. Ipv 'je mag niet rennen' zeggen: 'we lopen rustig'. Gewenst gedrag benoemen dus;
Alleen werkt het volgens mij bij paarden net iets anders dan bij mensen.
Een tik geven als mijn paard bijt is in jouw verhaal positief straffen. Volgens mij werkt negatief straffen in dit geval niet. Het toetje wegnemen als het kind het bordje niet leeg eet. Dat zou betekenen in dit geval dat mijn paard geen snoepje of wortel krijgt omdat hij bijt... volgens mij leggen ze die link zo niet. Hap is direct tik; oke dat mag dus niet. En andersom; belonen omdat hij niet bijt... hoe zou ik dat dan moeten doen? Paarden verstaan alleen lichaamstaal..
Belonen omdat hij niet bijt?
Ik begrijp je punt niet helemaal, denk ik....
Als een paard niet bijt, bijt hij niet...dus hoef je niks te doen? Bedoel je het zo?
Of bedoel je een paard dat van bijten een gewoonte heeft gemaakt en nu niet bijt...hoe je dat beloont? Sorry...ik snap echt niet wat je hiermee bedoelt.
Belonen en straffen werkt bij dieren idd net iets anders dan bij mensen, omdat het meer primair is. Wat ik in een vorige post zei over mensen die zich aan de snelheid houden op de snelweg, omdat ze anders een bekeuring vrezen...zo werkt het bij een dier natuurlijk niet...want een dier is in het hier en nu. Het is actie reactie. Daarom kan ik ook geen voorbeeld van negatief straffen (iets fijns weghalen bij vervelend gedrag) verzinnen ten aanzien van het paard. Maar de principes waarom we een paard iets kunnen leren zijn wel in de basis absoluut hetzelfde als bij mensen (tenslotte zijn wij ook een diersoort, maar zijn wij in staat tot door redeneren en kunnen we op langere termijn oorzaak-gevolg bedenken...en daarin zijn wij dus doorontwikkeld ten aanzien van andere diersoorten).
_Hyperion_ schreef:liedje schreef:willen veel mensen liever niet met voedsel beloning werken maar werken ze wel met correcties imo zijn correcties net zo goed omkoping of beter gezegt afpersing.
Ik zou zeggen...lees mijn beide posts even op de vorige pagina...heeft alles met psychologische leerprincipes te maken....niks afpersing idd...zo werkt het gewoon... (sorry...beetje verkeerd gequot en nu krijg ik het niet meer goed/beter)
Tendance schreef:@ maura: bijten is bij mij per definitie fout en daar volgt direct een tik op. Ook al zou het aan mijn houding liggen, bijten is not done...
Shet heeft het 1 keer geprobeerd, nou sindsdien nooit meer. Ik weet ook wel dat het kwam, doordat ik het voer niet snel genoeg naar zijn zin gaf, maar dat zou me worst wezen.
Amable schreef:Je lijkt hier te zeggen dat het mogelijk is dat een paard in staat is iets te doen met als doel een emotie op te wekken waar hij graag in mee wil. Los van de vraag of dat kan, vraag ik me na het lezen van dit stukje af wat waarschijnlijker is: of een paard gericht gedrag uitvoert om bij een mens emotie op te wekken om dat mens een plezier te doen of dat een paard gericht gedrag uitvoert om bij een mens emotie op te wekken omdat hij daar dan zelf in mee kan gaan?Tuurlijk heeft jouw emotie ook zijn weerslag op je paard, maar dan lift hij mee op je emotie en doet hij het daarvoor, niet voor jou.
Amable schreef:Het 2de, om er zelf in mee te kunnen gaan. Hij doet het niet voor jou, maar voor zichzelf. Het feit dat jij blij wordt kan hem een fijn gevoel geven.
haf_sjakie schreef:Met heel veel dingen die jij schrijft ben ik het eens en toch heb jij er net weer een andere kijk op dan ik.
Mijn punt 2 geld inderdaad voor meerdere dingen niet zozeer alleen de vd. Het is alleen zo dat de meeste mensen die voor vd kiezen ook voor nh hadden kunnen kiezen. In mijn ogen is voor vd kiezen, de makkelijke weg. Hiermee bedoel ik dat mensen zich niet in het wezen paard gaan verdiepen maar in het trainen van dieren (clickeren methode onder de knie krijgen) en dat is wat ik jammer vind. Ik had liever gezien dat meer mensen eerst nh gaan doen en dat daarna afwisselen of uitbreiden met vd.
Met de rest wat je zegt ben ik het wel eens, ik denk ook echt wel dat je een band opbouwt met vd, maar wel tot zekere hoogte, net als bij borstelen en je paard uit de wei halen...
maura schreef:Amable schreef:Het 2de, om er zelf in mee te kunnen gaan. Hij doet het niet voor jou, maar voor zichzelf. Het feit dat jij blij wordt kan hem een fijn gevoel geven.
Dat ik denk dat paarden al hun gedrag uitvoeren voor zichzelf heb ik al in een eerdere post gezet. Dat paarden meegaan in de emoties van mensen geloof ik zelf ook. Daarvoor hoeven ze de mensen in kwestie volgens mij niet eens te kennen. Maar dat ze zich ervan bewust zijn dat ze meegaan in de emoties van mensen en dat ze daarom gericht gedrag gaan uitvoeren is naar mijn idee een veel te complexe gedragsketen voor paarden. Dat is directe manipulatie van emoties en voor zover ik weet kunnen alleen primaten dat, omdat alleen primaten zich bewust zijn van de emoties van soortgenoten als zijnde stuurbare emoties (en dan heb je het nog over soortgenoten). Andersom geredeneerd: volgens mij kunnen paarden niet niet meegaan in de emoties om zich heen. Angst, opwinding etc. oppikken is immers een levensnoodzaak voor prooidieren.
Ik zeur hier een beetje over door, omdat ik denk dat veel mensen heel graag willen geloven in het vermogen van dieren om hun emoties op te pikken en daar vervolgens bewust op te gaan sturen. In negatieve zin de mensen die denken dat hun dieren iets doen om hen dwars te zitten, in positieve zin de mensen die denken dat hun dieren bewust proberen ze op te vrolijken. Natuurlijk is het schattig als je paard je voorzichtig besnuffelt en zachte duwtjes geeft als je stilletjes en depri voor 'm staat, maar dat doet 'ie echt niet om je op te vrolijken. Leuke bonus als je daardoor in de lach schiet, maar een kruiwagen vol mest wordt door een enigszins nieuwsgierig paard op precies dezelfde manier onderzocht om te kijken of er niet toch misschien spontaan een mestbal in een appel verandert. Dat heeft helemaal niets met emoties te maken.
H_Nalanta schreef:Dat is inderdaad mijn conclusie. Net zoals dat het jouw conlusie is dat VD makkelijker is dan NH.
Chaos schreef:Dat is ook mijn conclusie. Ik vind alle jonge meisjes met Shetlanders die hoog op twee benen kunnen staan springen nogal hoog van de toren blazen over het algemeen.
Chaos schreef:Ik denk ook dat veel mensen hun doel nogal voorbij schieten wat VD betreft.
Ik denk gewoon niet dat het zo veel meerwaarde heeft. Voor mij zijn het puur truucjes. Ik heb ook wel eens een gekke bui en dan "leer" ik ze buigen of andere gekkigheid. Maar ik zie vooral veel truucjes aangeleerd worden aan de hand van slechte opvoeding. Dus paardjes die leuke kunstjes verkeerd doen en verkeerd gebruiken...