Dressuur in vrijheid, nog meer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:46

In theorie is dat zo :j Maar in de praktijk is dat moeilijker ... Ik vraag me dan altijd af of je gewoon echt moet stoppen, of dat je met dat moet stoppen maar wel nog andere dingen kan gaan doen ... Ik zou het bv. erg banketstaaf vinden moest ik helemaal naar mijn pony rijden, eczeemdeken af, pony poetsen, piste in, gaat prachtig, deken weer op en naar huis ... :o Ik wil wat doen met mijn pony :Y) :))

Wel jammer als het bij jou net slechter gaat als er iemand op staat te kijken .. Nu heb ik dat ook wel dat als ik les heb ik het idee heb dat ik niks kan en er niks van begrijp, maar als ik het daarna dan alleen probeer gaat het best wel (of ja, tot nu toe toch, weet niet hoe het met de moeilijkere dingen gaat gaat :P ). Verder film ik (me)zelf veel .. In het begin probeerde ik zo veel mogelijk zelf uit beeld te blijven :+ Maar ondertussen trek ik het me niet meer aan, ik doe net alsof er geen camera staat .. Als iets heel slecht gaat wis ik dat gewoon of post ik het niet :P (terwijl ik iets wil leren van dat slecht gaan ;) ).

lottex

Re: Dressuur in vrijheid, nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 20:59

Wat een leuk topic :)
ik volg dit even, en ga proberen om dit topic even door te lezen :))

Is dit ook gewoon op de grond (spelen, longeeroefeningen etc. ) ? want ik rijd niet op mijn shet :Y)
en het ziet er ook leuk uit voor mijn verzorghaflinger, die is nog niet beleerd onder het zadel :)

Verder deed ik dit al met mijn shet : http://www.youtube.com/user/NaturalDres ... cctMBE89YA (filmpje van Myriam)

Het AND forum ziet er ook heel interessant uit, maar heel spijtig dat het in het Engels is...
Een topic met de verschillende oefeningen is een goed idee! ;)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:06

Dressuur in vrijheid staat hier gewoon voor zowel het werken aan de hand als onder het zadel.
Het is enkel een benaming voor het geheel.

Zo doen wij dit al jaren onder de naam vrijheidsdressuur of (grond)werken in vrijheid of ook wel freestyle genoemd.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:13

[***] schreef:
In theorie is dat zo :j Maar in de praktijk is dat moeilijker ... Ik vraag me dan altijd af of je gewoon echt moet stoppen, of dat je met dat moet stoppen maar wel nog andere dingen kan gaan doen ... Ik zou het bv. erg banketstaaf vinden moest ik helemaal naar mijn pony rijden, eczeemdeken af, pony poetsen, piste in, gaat prachtig, deken weer op en naar huis ... :o Ik wil wat doen met mijn pony :Y) :))

Wel jammer als het bij jou net slechter gaat als er iemand op staat te kijken .. Nu heb ik dat ook wel dat als ik les heb ik het idee heb dat ik niks kan en er niks van begrijp, maar als ik het daarna dan alleen probeer gaat het best wel (of ja, tot nu toe toch, weet niet hoe het met de moeilijkere dingen gaat gaat :P ). Verder film ik (me)zelf veel .. In het begin probeerde ik zo veel mogelijk zelf uit beeld te blijven :+ Maar ondertussen trek ik het me niet meer aan, ik doe net alsof er geen camera staat .. Als iets heel slecht gaat wis ik dat gewoon of post ik het niet :P (terwijl ik iets wil leren van dat slecht gaan ;) ).

Nouu ik eindig altijd met iets makkelijks en iets wat hij leuk vind. Dus wanneer het nieuwe goed gaat stoppen met dat (release) en dan eindigen met iets ontspannen. Of een sprongetje (Als je paard dat leuk vind) of iets als levade (vind Billy echt te leuk) of gewoon wat rond cirkelen etc. Als je maar niet doorgaat op die nieuwe oefeningen, dat idee heb ik iig. dan gaat het altijd slechter..

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:44

Sabine : ik las hier ergens dat je de oefening 'point to point' had gedaan, maar wat is dat dan? :D
Ik ken de verschillende oefeningen nog niet echt, voordat ik dit topic zag, deed ik enkel volgen, halthouden, achteruit & draaien, en dan maakten we een beetje een spel van de combinaties :)

En die oefening van longeren is ook leuk (4x draven, 4x stappen etc.)
Heb je nog meer oefeningen om het longeren leuker en boeiender voor het paar te maken? :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:53

Hoe wissel je met longeren? Dat vind ikzelf ook een leuke oefeningen, paard laten veranderen van buiging (de andere kant op laten gaan). Ik loop 2/3 passen naar achter en maak een soort buig gebaar naar de kant die hij op moet.
Vind Billy er leuk om te doen, veel paarden hebben de neiging hierin af te remmen maar als ze het eenmaal kennen is het altijd wel leuk. (worden er ook ''heet'' van).

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 21:56

Ja, maar hoe begin je daarmee? Meestal loop ik achteruit zodat ze niet meer rechtdoor kan, dan gaat ze automatisch de andere kant op, maar dat gaat ook heel vaak mis, waardoor ik haar perongeluk de 'verkeerde' kant opdrijf,..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:12

Veel oefenen, wat leuk is om te oefenen (Is van the 7 games van Parelli) met twee tonnetjes. Dat je je paard elke keer bij het tonnetje laat omdraaien. Kan het niet duidelijk uitleggen..

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:27

LeonieL schreef:
Ja, maar hoe begin je daarmee? Meestal loop ik achteruit zodat ze niet meer rechtdoor kan, dan gaat ze automatisch de andere kant op, maar dat gaat ook heel vaak mis, waardoor ik haar perongeluk de 'verkeerde' kant opdrijf,..

Kom anders eens een keer hier kijken (en proberen) als wij hier aan het trainen zijn :)
Je woont immers toch vlakbij :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 22:47

lottex schreef:
[naam] : ik las hier ergens dat je de oefening 'point to point' had gedaan, maar wat is dat dan? :D

Heb 'm nog niet gedaan, zit nog in de planning :+
Maar point to point heb ik van het AND-forum (van Miriam), kort uitgelegd:
Je zet 2 pionnen op een afstand van elkaar (in het begin dicht bij elkaar, later kan je ze verder van elkaar af zetten) en je leert dat de oefening bij 1 pion begint en bij de andere eindigt. Je start dus naast de pion en wandelt tot bij de andere, stopt en beloont. Dit doe je een aantal keer totdat je het idee hebt dat je pony het doorheeft dat het eindigt bij de pion en die dan een beloning krijgt.
En dan kan je ermee gaan spelen .. je kan allerlei oefeningen gaan vragen .. Bv. draven/galopperen, maar ook achterwaarts, schouder binnenwaarts, spaanse pas, ... Alles wat je maar wil :)

Ik denk dat [***] dit wel leuk gaat vinden omdat de inspanning beperkt is, hij weet tot waar hij moet gaan en weet dat als hij op dat punt aankomt dat hij een beloning krijgt (uiteraard als hij van A naar B gaat zoals ik wil, tenzij hij heel leuke dingen zelf gaat verzinnen :Y) ). Vandaar dat ik dat eens wil proberen :)

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:19

Oké, klinkt inderdaad als een leuke oefening :))
zeker als je er later mee kunt combineren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:26

Ik heb vandaag point to point met hem gedaan <3
Volgens mij vond ie het inderdaad wel wat .. Uiteindelijk ging hij zelfs op commando in draf! Zover was ik nog niet geraakt :+ Wel als ik dit drijvend deed (dus longeerpositie zeg maar), maar niet als ik gewoon langs/voor hem liep .. En al helemaal niet zonder touw! En nu ging dat wel! :D Volgens mij puur omdat ie wist dat het maar een kort stukje was :Y) Ik weet niet of jullie interesse hebben, maar ik heb er een filmpje van .. Duurt bijna 10 minuten maar is wel alles wat we met point to point gedaan hebben, dus van in het begin (dat hij het nog niet kende) tot het einde .. Moest iemand dat leuk vinden, geef maar een gil en dan upload ik het filmpje ;)

Verder was het eigenlijk een best leuke dag, ondanks dat het regende en er toch nog steeds irritante steekbeesten waren ... En [***] heeft zo'n jeuk .. echt niet meer normaal :(:) Zit me echt af te vragen waarom het dit jaar zo extreem is, heeft ie nog nooit gehad ... Maar anyway, moest hem vandaag van de achterste weide halen om dan vooraan in de paddock te werken. Laatste keer dat ik dat heb gedaan ben ik met een hersenschudding naar huis gegaan }:0 Maarja, nieuw jaar, nieuwe kansen :Y) Ben 'm uit de weide gaan vissen, dan een stuk met hem door het lange gras .. het was toen aan het regenen en omdat hij anders toch maar zou proberen om dat gras allemaal in 1 keer mee te nemen had ik iets van .. kom jongen, lopen! Meer met het idee van: ik zou graag willen dat je loopt, maar dat zal je toch niet willen doen .. Maar hij deed het! :oo (was dus de eerste keer dat dat echt lukte) Hij liep gewoon mee, door het hoge gras, langs een ander paardje door, die ook gezellig begon mee te doen (waar hij als echte hengst normaal toch op moet reageren) en het deed 'm allemaal niks, liep gewoon met mij mee! *\o/*

En dan ben je dus helemaal in de wolken al voor je begint, dan wil je even longeren en dan doet hij daarmee zo irritant dat heel je goed gevoel weer verdwenen is 8)7 Naja .. paarden hé :Y) Longeren hebben we dus niet zolang gedaan en heb ik voor ons beider bestwil zo'n beetje opgegeven (wel goed afgesloten) en toen zijn we met de kegels & point to point aan de slag gegaan. En toen ging alles weer :D Ik had 'm eerst aan halster & leadrope, maar ik vond die leadrope onhandig, met belonen enzo (had ook nog een clicker vast), dus die heb ik er snel afgegooid ... En toen liep meneer dus los, in een niet afgesloten piste, en er was nergens een draad dicht dus had hij gewild dan had hij binnen no time terug bij de rest van de kudde kunnen zijn :+ En hij bleef gewoon bij mij & meedoen! :D Echt wel :):)

Heb 'm daarna nog als afsluiting aan de leadrope een oxertje laten springen (eerst kruisje, dan oxertje), maar een leadrope is daarvoor toch net te kort eigenlijk :+ Springen doen we maar gewoon los, heb je geen gedoe met te korte touwen en touwen die kunnen blijven vasthangen enzo ... Maar wel enkel in een afgesloten piste, vrees anders toch dat hij na 1 sprong gewoon rechtdoor spurt en de hort op is :))

Maar dus, eigenlijk was het erg leuk :j Hier en daar wat kleine ergernissen, maar hij heeft toch erg goed z'n best gedaan :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:48

Leeeuuk! Ben erg benieuwd naar een filmpje!

Hoe handel jij als je lichtelijk gefrustreerd/geïrriteerd raakt? Ik moet dan echt even heeeeeel goed adem halen anders krijg ik snel een hele boze ik en een hele introverte pony..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:55

Ik zou 'm eigenlijk op zo'n moment gewoon moeten los laten, gewoon laten staan en even ergens in een hoekje gaan zitten ofzo, even niks met pony doen ... Maar dat ging vandaag niet echt, want dan kon ik 'm waarschijnlijk weer gaan halen waar ik de dag gestart was :+ En dat is toch een heel eind :') Dus ja, ik heb het proberen op te lossen door streng te zijn en hem geen duimbreed meer toe te staan, gewoon doen wat ik wilde en voor de rest niks ... Man, dat moet ik toch echt gaan afleren }:0 Pony slaat dan ook dicht :j En dan krijg je er natuurlijk niks meer uit :+

Zal het filmpje even uploaden ;) (nuja, even .. zal wel even duren :Y) )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-11 19:57, in het totaal 1 keer bewerkt

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 19:56

Vienna maakte vandaag haar eerste passage huppeltje :D
ik had haar los mee, tikte haar op de borst, ging met mijn eigen lichaamstaal iets naar achter hangen en maakte klikgeluiden, echt een half pasje, maar jeej :D

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:28

Sabine : super leuk! :):)
ben ook wel benieuwd naar het filmpje :j
Geef je dan op het einde van point-to-pointstukje een voedselbeloning?
En jammer van die jeuk :(:)

Visibreteam : gaaf van Vienna :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:30

Vandaag sowieso :j Omdat het nog nieuw is en dat hij moest leren dat het bij de kegel eindigt en hij daar beloond wordt ;) Of dat altijd een voedselbeloning gaat zijn weet ik nu nog niet, ik kijk wel wat nodig is om de motivatie erin te houden :Y) Maar vandaag heb ik dat dus wel gedaan, omdat het nieuw is :j Zal je wel in het filmpje zien ;) Nog een half uur :Y)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:32

weetje. stomme vraag misschien, maar waar koop je van die pionnen?? Ik ben ze eigenlijk nog nooit in een winkel tegen gekomen :o maar het lijkt me wel leuk, zodat ik steeds wat uitgebreider parcourtje kan leggen xD

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:34

Volgens mij kan je die kopen in doe-het-zelfwinkels...
Ik ga mij er ook eens een 6-tal aanschaffen :j
maar heb eigenlijk geen idee van de prijs :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:35

Er zijn winkels :j Hier heb je ze bv. in een winkel voor auto-onderdelen zeg maar (Auto 5 heet dat hier). Maar ik heb ze nu van een, tja .. gereedschap & ijzerwaren-winkel .. Iets in die richting .. Heb je dus vanalles qua gereedschap, en dus ook dingen om iets af te zetten of af te bakenen ... Misschien heb je zoiets in de buurt?
Ze waren wel niet goedkoop := Maar die wat ik nu heb zijn wel soepel en kunnen dus wat hebben, pony heeft ze al uitgebreid bekeken, hij sprong er nog net niet op :+ Dus tot nu toe heb ik er nog een goed oog in ...
Ik had er trouwens al 2 .. die heb ik van de gemeente gekregen ... soms hebben die ook wel eens afgedankte kegels, die een kleine beschadiging hebben maar verder eigenlijk nog wel bruikbaar zijn .. Kan je altijd eens gaan vragen ;)

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 20:44

Hoi,

Weet iemand misschien een sensitieve instructeur/-trice op dit vlak in regio Tilburg?
Ik heb nog niet alles gelezen, maar zie vooralsnog geen link.

Groetjes en bedankt, Sara

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:00

[***] schreef:
Ik zou 'm eigenlijk op zo'n moment gewoon moeten los laten, gewoon laten staan en even ergens in een hoekje gaan zitten ofzo, even niks met pony doen ... Maar dat ging vandaag niet echt, want dan kon ik 'm waarschijnlijk weer gaan halen waar ik de dag gestart was :+ En dat is toch een heel eind :') Dus ja, ik heb het proberen op te lossen door streng te zijn en hem geen duimbreed meer toe te staan, gewoon doen wat ik wilde en voor de rest niks ... Man, dat moet ik toch echt gaan afleren }:0 Pony slaat dan ook dicht :j En dan krijg je er natuurlijk niks meer uit :+

Zal het filmpje even uploaden ;) (nuja, even .. zal wel even duren :Y) )

Hm nee heb ik dus ook.. op die momenten maak ik nog zoveel fouten.. Heb daar echt het geduld niet voor.. Ben er wel zo veel op vooruit gegaan, waren echt momenten vroeger dat ik dacht van of ik eigenlijk wel met paarden bezig moest gaan.. Zo snel werd ik gefrustreerd.. Gelukkig heb ik dan echt niet meer zo erg.. Nog steeds van die momenten, maar kan me nu inhouden, en weg lopen. Alleen die momenten dat het er tegen aan zit ga ik soms te ver.. Maar dat krijg ik net zo goed terug van pony (Of niet haha).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:03

Ik vind het vooral frustrerend dat ik weet dat hij weet wat ik vraag, en dat hij het gewoon niet wil doen op dat moment .... Ik heb geen problemen met nieuwe dingen enzo, dat gaat meestal ook heel snel omdat ik daar volledig voor opensta zeg maar en ik zie wel wat er gebeurt ... Maar dingen die we kennen, dingen die hij kent, waarvan hij weet wat hij moet doen .. en die dan niet gaan .. daar kan ik niet zo goed mee om :=

Ik heb trouwens 1 moment vandaag spijt gehad dat ik mijn camera niet bij de hand had .. als dat op film had gestaan dan hadden we een prachtige pony-blooper gehad :D Was na het werk, dus ik breng hem terug naar de weide, bij de ingang ligt lekker veel los zand, dus uiteraard gaat hij meteen door de knieën en gaan rollen .. Allemaal goed en wel, maar een klein stukje verder is er een kuil, geen grote kuil maar toch een kuil. Nu, hij dus rollen en rollen en rollen en ik zie hem in al z'n enthousiasme opschuiven ... ik zeg nog "[***], pas op, die kuil", maar hij luisterde natuurlijk niet :P En ineens zie je hem schuiven, opzij, met z'n kont die kuil in, op z'n rug .. Lag hij daar met z'n benen in de lucht en z'n kont in die kuil te spartelen _O- :') Oh, ik mocht niet lachen, maar het was zo grappig! :') Hij lichtjes in paniek, maar hij kon dan nog draaien en uit de kuil kruipen (ook dat gedeelte was weer _O- ). Hij is dan uit de kuil gekropen, stond recht, schudde zich eens, keek eens achter zich en besloot om maar naar de hele andere kant van de weide te gaan en daar opnieuw te gaan rollen, héél ver weg van de kuil :') Arme poon :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:18

Het filmpje is er!

Beetje uitleg:
- in het begin een [***]-moment .. hij heeft wat met camera's }:0
- mijn doel was hem duidelijk te maken dat hij van de ene naar de andere kegel moest, en bij de kegel dus moest stilstaan .. dit heb ik proberen te bereiken met de clicker, maar mijn timing is niet altijd schitterend :+
- [***] was vandaag nogal uh .. hebberig? Normaal heeft hij véél meer geduld en wacht hij echt braaf (en met afstand) op z'n beloning, maar nu had hij het heel erg moeilijk ..
- [***] had jeuk, veel jeuk .. voordeel daarvan is wel dat hij zelf zorgt voor stretch-oefeningen :Y)

Ik denk dat dat de belangrijkste punten zijn, als er nog vragen zijn hoor ik het wel ;)

LeonieL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:27

super goed!