Steigeren, hype?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Steigeren, hype?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:55

Het probleem met net geleerde oefeningen is dat het paard het ook ongevraagd uit gaat voeren. Dat is bij een galopchangement op het moment dat je dat net niet wilt een ander verhaal dan bij het steigeren.

En er zijn gradaties in VD oefeningen. Flemen en apporteren is nog tot daar aan toe, steigeren is het kersje op het topje van de taart, en helaas willen teveel mensen daar naartoe en vergeten de basis.
En vergeten ook te kijken naar het paard, en het missen het beoordelingsvermogen om de beslissing te maken om het bij het ene paard wel, en bij het andere paard niet mee te nemen....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 20:58

steigeren helemaal als laatste kunstje ben ik het niet mee eens. :) Als trainer en paard eraan toe zijn kan het ook prima middenin de 'VD-carriére'
(Hoe typ je dat?! :'))

Mnonnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:00

mijn pony heeft nog nooit gesteigerd, en heb het haar ook nooit geleerd!

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:00

hmm, toch moet het paard gewoon absoluut al op niveau qua spieren en communicatie en respect zijn voor het steigeren.

@ cassidy
ze hoeven bij mij maar 1 keer te proberen stiekum te steigeren, dan doen ze het nooit meer :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:01

Mnonnn schreef:
mijn pony heeft nog nooit gesteigerd, en heb het haar ook nooit geleerd!

Dat is mooi, houden zo.
Succes met het sprokkelen van de berichten voor de huiskamer!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:03

Ik ben het hier helemaal mee eens :j

Jammergenoeg heeft niemand(heb het nagevraagt) het mijn pony ooit geleerd en steigerd ze om de stomste redenen heel hoog :Z

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:04

VisibreTeam schreef:
hmm, toch moet het paard gewoon absoluut al op niveau qua spieren en communicatie en respect zijn voor het steigeren.

@ cassidy
ze hoeven bij mij maar 1 keer te proberen stiekum te steigeren, dan doen ze het nooit meer :')

Daarom zei ik ook, trainer én paard moeten eraan toe zijn. :j

Hier ook niet hoor, heb 'm weleens met de zweep op z'n hoofd gemept omdat hij steigerde terwijl 't niet mocht, hij heeft nooit meer gedaan! _O-

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:04

H_Nalanta: ik vind er niks aan om een paard kunstjes te laten doen die niet nuttig zijn en kunnen leiden tot rare of zelfs gevaarlijke situaties. Daarom heb ik niets met VD.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:06

Erg goed dat er even op attend gemaakt wordt.

Wil ook wel even reageren.
Ik doe nu al 2 jaar VD met mijn beessie, en er gaat veel goed, rustig opbouwen en we kabbelen door. Maar steigeren komt er bij niet in tot ik geen tikken tegen mijn achterste krijg door de jambette ( :+ ) en hij mooi achteruit loopt en geen vingers als wortels aan ziet. Ik wil niet dat hij een stap verkeerd zet als ik het hem aanleer.
Ik heb al gemerkt dat deze oefeningen met goed nadenken en niets overhaast doen samen gaan, maar veel mensen denken echter enkel aan de oefening zelf, niet aan het feit dat apporteren bv er voor kan zorgen dat je jas er aan gaat.

En dat steigeren, tja, ik vind de levade prachtig, maar gho, dat zijn geen doetjes van paarden, die hebben al jaren van training achter de rug voor ze nog maar mogen beginnen.
De haf van een vriendin maakt hupsjes, en aan de longe hupst hij dan maar als hij het niet snapt, tja dan zit je daar mee, ik ben al blij dat hij niet hoger steigert. Het is een mooie en opzich ook wel goede oefenening, maar doe het niet vanuit de losse hand, werk je eerst eens in in de kennis die er is voor je het probeert.
Als de tijd rijp is ga ik dat ook doen.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:07

En waarom zouden de kunstjes niet nuttig zijn? Sterker nog, wat is volgens jou dan wel nuttig Kamsel?

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:07

ik vind dressuur onnuttig en springen ook, cross is levens gevaarlijk en wie knoopt er nou weer een kar achter een paard? wat zijn wij mensen toch ook een stelletje debielen :Y)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:08

kamsel schreef:
H_Nalanta: ik vind er niks aan om een paard kunstjes te laten doen die niet nuttig zijn en kunnen leiden tot rare of zelfs gevaarlijke situaties. Daarom heb ik niets met VD.

Ik vind VD wel dégelijk nuttig. Ze helpen mee met de bespiering, zijn handig in gevaarlijke situaties (stel, paard is ontsnapt en jij geeft het commando voor toucheren en je paard komt naar je toe om je hand aan te raken) etc. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:18

VisibreTeam schreef:
ik vind dressuur onnuttig en springen ook, cross is levens gevaarlijk en wie knoopt er nou weer een kar achter een paard? wat zijn wij mensen toch ook een stelletje debielen :Y)

Idd, paard is alleen om naar te kijken...van een flinke afstand en in een weiland. En als je er wat dichter bij wilt komen, met een schietgeweer sederen...kunnen er ook geen ongelukken gebeuren.
Betekend dat dat er dan minder mensen met paarden in aanraking komen? Och wat jammer nou...misschien blijven dan degenen over die wel weten waar ze mee bezig zijn, en blijven ons al die probleemtopics op bokt bespaard!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:20

H_Nalanta schreef:
Ik vind VD wel dégelijk nuttig. Ze helpen mee met de bespiering, zijn handig in gevaarlijke situaties (stel, paard is ontsnapt en jij geeft het commando voor toucheren en je paard komt naar je toe om je hand aan te raken) etc. :)

misschien moeten de stalhulpen bij ons ook maar leren toucheren, dan hoeven ze me niet te bellen als Noah ontsnapt is met uitmesten... :')

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:20

_O-

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:23

afgelopen winter 3x op m'n werk gebeld, of ik die knol uit de bak kon vissen... hij is zelfs 1x over het afscheidingshek van de manegelessen gesprongen om even de "huisvrouwenles" door de war te schoppen :Y)

ventje wilt niet door drukke mannen opgejaagd worden als hij van zijn stal naar de stal schuin tegenover die van hem moet voor het uitmesten. heeft ze omver gesprongen, is in de bak (100x20m) opgesloten, en heeft toen een heel leuk vang-me-dan-spelletje bedacht waar hij alle stalhulpen een uur lang mee bezig gehouden heeft :')

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:26

Cassidy schreef:
VisibreTeam schreef:

Idd, paard is alleen om naar te kijken...van een flinke afstand en in een weiland. En als je er wat dichter bij wilt komen, met een schietgeweer sederen...kunnen er ook geen ongelukken gebeuren.
Betekend dat dat er dan minder mensen met paarden in aanraking komen? Och wat jammer nou...misschien blijven dan degenen over die wel weten waar ze mee bezig zijn, en blijven ons al die probleemtopics op bokt bespaard!

Dat zou wel wat zijn..

Maarre zijn het nou de VD paarden die hier allemaal ontsnappen? :Y)
Wat heb ik dan een stelletje duffe knollen (gelukkig heb ik ze niet leren lezen, dit zouden ze me niet in dank afnemen..)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:27

niet je paarden uitschelden jij :+

maar VD heeft wel enig nut, spaanse pas maakt het paard ruimer in zijn beweging, steigeren (mits correct uiteraard) versterkt de achterhand rug en buikspieren, het compliment versterkt rug en achterhand etc :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:28

Daar heb ik andere oefeningen voor, heb ik steigeren, spaanse pas en complimenten niet voor nodig.

Ja complimenten misschien wel...voor mezelf maar niet voor het paard :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:29

@Tammy_Wat een heerlijk paard met karakter heb jij! <3

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 21:29

ieder zijn eigen manier van trainen toch? :)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:37

Het gaat hier te snel, mijn getypte stukje was een combi van Cassidy's en VisibreTeam's schrijven.
In mijn ogen zijn er andere, minder potentieel gevaarlijke manieren om een paard sterker te trainen.
Het gevaar zit hem, maar dat is eigenlijk overal zo, bij de wannabe's.
Die zie je teveel, zowel in de dressuur, als in de cross als in lees de topics hoe leer ik mijn paard steigeren (en alles wat daar tussenin zit).

Nu ga ik echt naar huis..

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:51

Cassidy schreef:
Het probleem met net geleerde oefeningen is dat het paard het ook ongevraagd uit gaat voeren. Dat is bij een galopchangement op het moment dat je dat net niet wilt een ander verhaal dan bij het steigeren.

En er zijn gradaties in VD oefeningen. Flemen en apporteren is nog tot daar aan toe, steigeren is het kersje op het topje van de taart, en helaas willen teveel mensen daar naartoe en vergeten de basis.
En vergeten ook te kijken naar het paard, en het missen het beoordelingsvermogen om de beslissing te maken om het bij het ene paard wel, en bij het andere paard niet mee te nemen....

Flemen kan wel degelijk een gevaar opleveren. Is een onderschat kunstje. Niet bij merries en ruinen, maar bij hengsten wel degelijk. Het triggert nl al heel snel hun sexuele driften met alle gevolgen van dien.

Daarnaast geeft een goed VD-er een begin en een eind signaal aan een kunstje. En wordt er het woordje NEE geleerd. Het ongevraagd steigeren is exact hetzelfde als een ongevraagd changement. Dit houdt niets anders in dan dat het paard niet goed onder apél staat. Oftewel de trainer is vaag in zijn/haar signalen, niet consequent genoeg óf het paard maakte een foutje. In het laatste geval wordt een foutje altijd toegestaan, immers soms liggen de hulpen/signalen erg dicht bij elkaar waardoor er verwarring kan optreden.

VD verschilt in weze NIETS van het beleren voor dressuurmatige oefingen. Sterker nog VD-ers zijn vaak veel preciezer en verfijnder in hun hulpen. Daar zouden veel dressuurruiters hun voordeel mee kunnen doen. Dan hoeven ze geen lompe prikhulpen meer te geven en niet zo in de mond van het paard te sleuren. Want een paard kan een piaffe los in de vrijheid. Heeft ie echt geen ruiter voor nodig om hem aan alle kanten te wringen,duwen sturen en trekken,.... Maar gewoon een trainer die zegt: Piaffé!

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 21:56

Hannah: ja weet ik :D het is een heerlijk beestje, en iedereen op de manege kent hem! :') de een om zijn lieve snuitje, de ander omdat die een uur achter hem aangerend heeft toen hij ontsnapt was naar de wei of bak, en weer een ander omdat hij door de stallen langsgerend kwam :')
en hij als we wandelen zonder touw meegaat, dat KAN toch helemaal niet!! :roll: :?

ik ben hartstikke blij met mijn lieverd <3

NouJaDan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 22:05

VisibreTeam schreef:
niet je paarden uitschelden jij :+

maar VD heeft wel enig nut, spaanse pas maakt het paard ruimer in zijn beweging, steigeren (mits correct uiteraard) versterkt de achterhand rug en buikspieren, het compliment versterkt rug en achterhand etc :)

Hier ben ik het niet helemaal met je eens. Je geeft het een beetje aan als de omgedraaide wereld. Iets wat ik tegenwoordig steeds meer tegenkom bij de recreatieve vrijheids beoefenaars.

Alvorens je een paard leert steigeren (beter gezegd: levade, of pesade) dient het paard al dermate sterk te zijn in zijn achterhand en buikspieren dat hij deze oefeningen ook verantwoord kan uitvoeren. Dus deze oefening als versterking te gebruiken is wat mij betreft echt uit den boze en liggen blessures al snel op de loer. Voor de Spaanse Pas idem, het paard moet al door middel van goede training aan longe en lange teugel een dusdanige schoudervrijheid hebben opgebouwd alvorens aan de oefening te mogen beginnen. Een compliment versterkt de rug niet maar belast deze juist extra en wat betreft de achterhand zal deze zeer goed warm gedraaid moeten zijn alvorens de oefening uit te voeren. Want ook hier worden de croupespieren extra belast.

Daarnaast nog een korte reactie op het feit dat je een VD paard dat ongevraagd steigert ( wat je daar ook mee bedoelt..) een klap op de kop met de zweep geeft. Als een VD paard al ongevraagd op twee beentjes gaat staan, is bij mij een simpel woordje NEE voldoende om het te beïndigen. Zou ik ze een klap op de kop geven kan ik mijn levades en pesades wel afschrijven. Het vertrouwen is dan dusdanig beschaamd dat het werken met hen een stuk moeilijker zal worden.

Het woordje NEE is de basis van de vrijheid!
Laatst bijgewerkt door NouJaDan op 26-10-10 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt