Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
VisibreTeam schreef:hmm, toch moet het paard gewoon absoluut al op niveau qua spieren en communicatie en respect zijn voor het steigeren.
@ cassidy
ze hoeven bij mij maar 1 keer te proberen stiekum te steigeren, dan doen ze het nooit meer
kamsel schreef:H_Nalanta: ik vind er niks aan om een paard kunstjes te laten doen die niet nuttig zijn en kunnen leiden tot rare of zelfs gevaarlijke situaties. Daarom heb ik niets met VD.
VisibreTeam schreef:ik vind dressuur onnuttig en springen ook, cross is levens gevaarlijk en wie knoopt er nou weer een kar achter een paard? wat zijn wij mensen toch ook een stelletje debielen
H_Nalanta schreef:Ik vind VD wel dégelijk nuttig. Ze helpen mee met de bespiering, zijn handig in gevaarlijke situaties (stel, paard is ontsnapt en jij geeft het commando voor toucheren en je paard komt naar je toe om je hand aan te raken) etc.
Cassidy schreef:VisibreTeam schreef:ik vind dressuur onnuttig en springen ook, cross is levens gevaarlijk en wie knoopt er nou weer een kar achter een paard? wat zijn wij mensen toch ook een stelletje debielen
Idd, paard is alleen om naar te kijken...van een flinke afstand en in een weiland. En als je er wat dichter bij wilt komen, met een schietgeweer sederen...kunnen er ook geen ongelukken gebeuren.
Betekend dat dat er dan minder mensen met paarden in aanraking komen? Och wat jammer nou...misschien blijven dan degenen over die wel weten waar ze mee bezig zijn, en blijven ons al die probleemtopics op bokt bespaard!
Cassidy schreef:Het probleem met net geleerde oefeningen is dat het paard het ook ongevraagd uit gaat voeren. Dat is bij een galopchangement op het moment dat je dat net niet wilt een ander verhaal dan bij het steigeren.
En er zijn gradaties in VD oefeningen. Flemen en apporteren is nog tot daar aan toe, steigeren is het kersje op het topje van de taart, en helaas willen teveel mensen daar naartoe en vergeten de basis.
En vergeten ook te kijken naar het paard, en het missen het beoordelingsvermogen om de beslissing te maken om het bij het ene paard wel, en bij het andere paard niet mee te nemen....
VisibreTeam schreef:niet je paarden uitschelden jij
maar VD heeft wel enig nut, spaanse pas maakt het paard ruimer in zijn beweging, steigeren (mits correct uiteraard) versterkt de achterhand rug en buikspieren, het compliment versterkt rug en achterhand etc