kent iemand deze manier van longeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pascalleee

Re: kent iemand deze manier van longeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:22

http://www.superhorse.nl/Webshop/426106.htm deze vond ik ;) die is goedkoper dan in duitsland ! ik heb ook even gezocht ;) sprak mij ook wel aan.. maar heeft het het zelfde effect als je het eerst een x met halster touw doet ( want die zijn niet te verstellen lijkt me?)

misskiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 00:53

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 03:37

Ziet er handig uit!
Ik longeer bijna altijd met een dubbele longe en dat is echt heel fijn: bij veel druk kun je de lijnen losser laten en je kan beter corrigeren als hij naar binnen of naar buiten loopt.
Je moet er wel handig in worden, in het begin was ik altijd aan het stoeien met die twee touwen en dan ook nog een zweep in de handen...

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:53

Ik heb dit hulpstuk gisteren gekregen om m is uit te proberen, dus zal daarna verslag doen! ;) meestal longeer ik met pessoa, omdat je dan ook aan de stelling kan werken, geloof dat dat hiermee niet kan..

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:24

ElCid schreef:
Ik vind de Pessoa inderdaad ook een onding!
Ik ken deze manier van longeren omdat het gedaan werd door een paar western trainers die ik kende; westernteugels zijn lang en zitten niet aan elkaar vast dus die kun je ook op deze manier vastknopen!
Een paard heb ik tot 2 x toe omhoog zien ( steigeren dus) en achterover zien klappen omdat hij zijn evenwicht niet kon houden doordat zijn hoofd vast zat en door pure paniek door het vastbinden.
Een ander paard heb ik zo zijn eigen mondhoeken kapot zien trekken.

Ja, ik vind het dus mishandeling, net als de Pessoa, omdat bij iedere beweging het paard een rukje in zijn mond krijgt en omdat deze dwangmiddelen vaak aan het bit bevestigd worden wordt er precies op de zeer gevoelige lagen van het paard gewerkt. Veel dieren kiezen dus eieren voor hu geld en doen hun hoofd omlaag om pijn te vermijden, andere gaan er juist tegenin en gaan ertegen vechten! Uiteindelijk zullen die laatsten meestal ook wel opgeven en dan hebben we een paard wat "fijn" (over zijn rug) loopt.

Ik ben absoluut geen voorstander van welke hulpteugel ( = dwangmiddel) dan ook en zie teveel mensen deze fout gebruiken of gebruiken omdat iedereen het doet.
Het enige wat ik soms gebruik bij longeren is een elastiek ( vrij lang) die ik aan de ring van het kaptoom bevestig; geen druk in de mond!

Ieder zijn keus, maar ik zie hier teveel reacties die mij zorgen baren omdat er naapers rondlopen en ik heb te vaak gezien dat deze teugel ( en de Pessoa) heel veel stress, paniek en pijn veroorzaken bij verschillende paarden.
En overdrijven is inderdaad een vak, maar soms de enige manier om een reactie uit te lokken en mensen wakker te schudden. :+ 8-)
Deze en vele andere "hulp" teugels komer er bij mij niet in, ik longeer met een kaptoom ( met heel soms een lang elastiek vaak maar aan 1 kant om wat buiging te vragen) en met rijden komt er al nooit iets extra's aan te pas ; maar ik heb wel flexibele, ontspannen paarden.

Een pessoa is toch ook van elastiek? En de katrollen zorgen ervoor dat ze nooit vast zitten aan het bit maar altijd meebeweegt ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:32

Joceline schreef:
Ik longeer regelmatig met de pessoa-teugel..opvallend hoe hier over deze teugel wordt gesproken. Je zou voor de lol eens moeten komen kijken. Mijn merrie loopt hier namelijk heerlijk op, touwtjes (zitten zoiezo niet strak) hangen los en de achterhand komt er heerlijk onder. Als ik haar op een of andere manier toch wat heb vastgereden en haar een dag erna met de pessoa longeer komt ze heerlijk los. Stress is absoluut niet, verre van onrust of mishandeling. Het is juist een lust voor het oog. Paard briest constant, loopt heerlijk over de rug, ontspannen houding, achterhand eronder, zweeft als op wolken, gebruikt heerlijk zijn juiste bovenste halsspier en er staat NERGENS druk op. Niet op het bit, niet op de touwtjes..nergens op. In het begin is ze net als bij het rijden wat stijf en wil ze haar kaken vastzetten, zoals bij het rijden wordt dan haar achterhand er licht ondergedrukt. Meteen komt ze los en ontspant. Touwtjes hangen in bogen. Gevaarlijk? Nee, gewoon goed opletten en paard goed voorwaarts houden. Mijn merrie is nooit bang en heb er van andere gebruikers ook nooit klachten over gehoord. Totaal nieuw deze 'klachten' over de pessoa. Helaas wordt de teugels wel eens verkeerd ingezet, te strak of gewoon verkeerd ingespannen. Voor mij is het de juiste vorm van loswerken, een nabootsing zoals het onder het zadel zou moeten. Achterhand eronder, teveel van voren vasthouden? Dan meer voorwaarts en achterhand eronder, ze zakt en zoekt ontspanning. Rukjes in haar mond, nee hoor is een kwestie van de hulpteugel juist gebruiken. Paard wordt in haar beweging of in wat dan ook absoluut niet gestoord. Ze krijgt op de juiste plaatsen heerlijke spieren en zit soepel en gezond in haar vel. Ze heeft er lol in. Slof en andere hulpteugels ben ik niet van. Verder niks alleen pessoa.

Hier ben ik het mee eens :j

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:17

ruth91 schreef:
Ik heb dit hulpstuk gisteren gekregen om m is uit te proberen, dus zal daarna verslag doen! ;) meestal longeer ik met pessoa, omdat je dan ook aan de stelling kan werken, geloof dat dat hiermee niet kan..

Ik ben benieuwd naar je ervaring.

Maar even een andere vraag. Ik longeer op deze manier, maar dan m.b.v. een lang dun touw (zeiltouw) wat ik normaal gebruikte in combinatie met mijn longeersingel. Dat gaat op zich heel goed. Doordat het touw heel lang is, kan ik goed varieren in lengte. Het schuurt absoluut niet.
Ik heb alleen maar 1 probleem.... Het touw over de rug/schoft schuift naar achteren.... :( , richting lendenen dus.... Nu is mijn touwtje lang genoeg, dus paardlief heeft er weinig last van, maar ik vind het toch vervelend.

Weet iemand of dit bij de longeerhulp ook gebeurt? Of blijft die wel mooi op de rug liggen?
Ik overweeg namelijk om ook maar zo'n longeerhulp te bestellen. Is toch wel wat makkelijker met vast/losmaken...en evt. instellen van lengte. Dus ervaringen? Kom maar op.

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 11:19

ijssnuiver schreef:
mariskalove schreef:
ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.

Vervelend :(:) , maar dat soort dingen kunnen altijd gebeuren :j . Ik heb er zelf ook nog wel overgedacht om er iets tussen te zetten, dat bij onverwachtse harde druk zal breken. Maar kan niks bedenken, dus als jullie iets weten?

Overigens, kon je stalgenootje niet bitloos rijden?

jawel, dit heeft ze ook wel gedaan!

verder vind ik het wel erg lekker longeren hoor!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:46

Elcid, bedankt voor je reactie :j. Is voor mij erg hulpvol geweest. Ik heb het ook eens geprobeerd vandaag, gewoon om te kijken hoe ze er door gingen lopen na al die (meestal positieve) verhalen. Die van mij werd knettergek :j, echt helemaal panisch. Waarom? Door al dat gemorrel in zn mond! Die touwtjes bewegen met elke stap mee en je krijgt in feite gewoon het zaageffect. Die van mij reageerde hier heel heftig op en stond een aantal keer bijna overeind. Ik heb snel de touwtjes eraf gehaald en ik weet nu dat het waarschijnlijk gewoon aan methode van longeren ligt (normaal doet ze dit namelijk absoluut niet!)

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 17:49

Tip: Ga naar de praxis voor een dik stuk touw ;) Gebruik ik altijd bij mijn merrie. Ipv aan het bit, leg ik het touw echter achter de oren en knoop het op de rug vast. Werkt voor mijn merrie heel erg fijn!

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 18:58

Zap als ik jou reactie lees, heb ik het idee dat je 'm veel te strak hebt, anders zaagt ie niet hoor ;)

ruth91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 19:53

Heb m door de sneeuw en regen nog niet kunnen gebruiken, heb alleen buitenbak..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:26

Taartdoos schreef:
Zap als ik jou reactie lees, heb ik het idee dat je 'm veel te strak hebt, anders zaagt ie niet hoor ;)

Hahahaha, het stond allesbehalve strak. Het stond amper in verbinding :n, met grote bogen erin, maar het bleef een groot gerommel in zijn mond hoor! Heb je enig idee hoever een voorbeen naar voor en achter beweegt? Nou, die beweging voelt het paard in zijn mond en zelfs als de touwtjes niet strak staan, heb je dat :j. Ik had de touwtjes zo los gedaan dat ze haar hoofd in de lucht kon steken (om te voorkomen dat ze zou gaan steigeren) en zelfs toen was het nog een gerommel in zijn mond.
Ging mijn pony netjes van achter naar voren lopen en dus in verbinding, werd er weer in zijn mond gerommeld en hoppa, paard bijna weer omhoog.

Nee, ik ben er absoluut niet te spreken over.

Daarbij vraag ik me af wat jullie hiermee willen bereiken? Met het longeren dan he ;). Ik wil dat mijn paard ook aan de longe gewoon in verbinding loopt (dat kan lang en kort, kan hoog en laag) en dat kan imo nooit op deze manier, echt nooit :n. Of je hebt een paard dat zich van dat gemorrel in zijn mond niks aantrekt.

[edit] touwtjes stonden zeker zo los als de foto in de beginpagina en op het eind nog losser :j

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:39

ik denk dat het erg verschilt per paard qua zagerij zoals jij het noemt :j

ik denk ook niet dat het een manier is om aanleuning of verbinding te willen hebben ;)
meer ontspanning en over de rug lopen. ik ben er erg tevreden mee :j bij dit paard helpt het zeker :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:44

Hoe ik het ervaar (en mijn paard helemaal):
- rechtervoorbeen gaat naar voren en touwtje hangt in een boogje
- linkervoorbeen gaat naar achter, touwtje maakt contact met de mond
- rechtervoorbeen gaat naar achter, touwtje maakt contact met de mond]
- lindervoorbeen gaat naar voren, touwtje hangt helemaal los

Je ontkomt er dus niet aan om het los/contact/los/contact te krijgen (en ook dat noem ik in zekere zin zagerij), ook niet als je zo los doet als in de beginpost.

Die van mij is wel wat sensibel met alles, maar zo heftig heb ik haar nog nooit zien reageren :n.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:46

tja wat ik al zei... zal per paard verschillen. ik heb een paard wat onder het zadel zo heet is dat het niet eens kan stappen, eigenlijk ook slecht over de rug wil lopen, maar wel internationaal loopt... longeren hoefde ik niet te proberen, want ze flipte helemaal! maar dit is het enige waar ze wel mee loopt!

dusja voor iedereen anders ;)

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:53

@Zap: Wij gebruiken thuis een bontje tussen de voorbenen waar de touwtjes doorheen gaan, daardoor krijg je ook geen "gezaag" zoals je beweerd ;)

Maar goed, ik gebruik hem vaak en hij werkt super, veel beter dan welke andere hulpteugel dan ook, waar je af moet dwingen, hier "vraag" je alleen maar. ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:54

ElCid schreef:
russel schreef:
Ik vind het een onvriendelijke manier van longeren. Paard moet altijd hoofd omhoog kunnen doen om normaal te kunnen kijken als iets hem eventueel van streek maakt om in te schatten dat het gevaar niet zo erg is.... op deze manier kan dat dus niet, is hij heel erg belemmerd.

En dan vind ik "onvriendelijk" hier nog heel zacht uitgedrukt; het is dwang waar een dier niet onderuit kan, grenzend aan mishandeling. Mijn paard is bij een trainer zou gelongeerd; het dier heeft er nu nog trauma's van!
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt ( al kan ik absoluut niet rijden en heb geen idee hoe een paard in elkaar zit!
:( ;(

Nou dat ben ik niet met je eens. Ik heb een paard, met rugproblemen, gedurende een lange periode zo aan de longe gehad. Het paard verbeterde aanzienlijk! Daarbij kon zij wel degelijk het hoofd omhoog brengen, maar ook omlaag. Dit paard betrof een zeer kijkerig en angstig paard die met regelmaat haar hoofd omhoog bracht om de omgeving te scannen. Naarmate ik haar vaker op deze wijze longeerde kwam er meer rust in het dier en bracht het haar hoofd vervolgens ook nagenoeg niet meer omhoog.

Ik vind het juist een hele vriendelijke manier van werken. Ook bij mij loopt de lijn over het hoofd langs, waardoor de lijn dus nergens vastzit. Het loopt dus rond waardoor het paard op geen enkele wijze 'vastgezet' wordt. Hetgeen bij een slofteugel, bijzet, chambon etc. wel het geval is.

Overigens even los van het feit dat de lijnen hier wel rechtstreeks aan het bit bevestigd zijn...

Maar dierenmishandeling? Nee, dat vind ik een groot wordt. Dan zou iedere manier van bijgezet longeren een manier van dierenmishandeling zijn...

Ik longeer enkel en alleen op deze wijze en ook eigenlijk alleen maar omdat het paard hier juist meer vrijheid heeft...

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:59

Taartdoos schreef:
@Zap: Wij gebruiken thuis een bontje tussen de voorbenen waar de touwtjes doorheen gaan, daardoor krijg je ook geen "gezaag" zoals je beweerd ;)

Hoe moet ik me dat voor me zien dan? Want zowel met bontje als zonder bontje blijft het paard lopen en zijn benen bewegen...dat is het probleem :) Dat haal je toch niet weg met een bontje?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:01

Suelza schreef:
Ik vind het juist een hele vriendelijke manier van werken. Ook bij mij loopt de lijn over het hoofd langs, waardoor de lijn dus nergens vastzit. Het loopt dus rond waardoor het paard op geen enkele wijze 'vastgezet' wordt. Hetgeen bij een slofteugel, bijzet, chambon etc. wel het geval is.

Kan je dit mij misschien nog wat beter uitleggen? Want ik snap het niet :+ . Of de lijn nu vast zit over het hoofd of aan het bit...het hoofd blijft toch gewoon vastgebonden? En wordt het paard toch 'vastgezet'?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:03

Nee, want als de lijn over het hoofd langs loopt, zit de lijn niet vast. Als het paard zijn hoofd naar links wilt brengen, dan kan dat. Alleen zal de lijn iets meeschuiven, waardoor hij op rechts dus meer druk krijgt, omdat de linkerkant langer wordt en de rechterkant korter.

Het paard leert dus zelf de gulden middenweg te zoeken. A la het principe van een goque...

Taartdoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:05

zap schreef:
Taartdoos schreef:

Hoe moet ik me dat voor me zien dan? Want zowel met bontje als zonder bontje blijft het paard lopen en zijn benen bewegen...dat is het probleem :) Dat haal je toch niet weg met een bontje?

Bontje zit tussen de voorbenen en daardoor heb je niet het "geruk" in de mond zoals jij omschrijft.

Ik vind dit een zeer vriendelijke manier van longeren, paard kan als het rechtsom loopt, altijd naar links kijken, je zet immers niks vast in vergelijking tot een pessoa ;)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:10

Sorry taartdoos....maar ik kan me er echt niks bij voorstellen :P. Bontje of niet, paard beweegt zijn benen en dus heb je altijd die beweging... Kan je er misschien een foto van maken/tekening maken, want ik snap gewoon echt niet hoe je dat gerommel in zijn mond tegen kan gaan :n

Suelza, okee dan kan je paard naar rechts en links kijken (kan als het goed is ook als alleen het touw over zijn rug gaat...maar gaat wel een stuk minder makkelijk). Dus je hebt op die manier een extra bewegingsmogelijkheid voor je paard, klinkt goed :j.

[edit] Ik krijg een ingeving. Je zorgt er dus eigenlijk voor dat de lijnen niet vanuit de oksels naar de mond gaan, maar vanuit het midden van zijn buik zeg maar? Dan heb je inderdaad dat probleem met bewegen niet....maar is dan juist niet het hele idee, waarom men zo longeert weg? Want dan is het net alsof je een longeersingel hebt en de touwtjes onderaan vastmaakt naar het bit toe. Of niet?

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:17

maar als je alleen een bontje doet zet je de touwtjes niet vast, je houdt ze op dat punt even bij elkaar :j

ik ga er overigens vanuit dat Suelza idd een bontje tussen de benen heeft, waar beide touwen bij elkaar komen?!
blijft het bontje wel op de goede plaats?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 00:18

En dat beweegt dan echt nog wel?