Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ElCid schreef:Ik vind de Pessoa inderdaad ook een onding!
Ik ken deze manier van longeren omdat het gedaan werd door een paar western trainers die ik kende; westernteugels zijn lang en zitten niet aan elkaar vast dus die kun je ook op deze manier vastknopen!
Een paard heb ik tot 2 x toe omhoog zien ( steigeren dus) en achterover zien klappen omdat hij zijn evenwicht niet kon houden doordat zijn hoofd vast zat en door pure paniek door het vastbinden.
Een ander paard heb ik zo zijn eigen mondhoeken kapot zien trekken.
Ja, ik vind het dus mishandeling, net als de Pessoa, omdat bij iedere beweging het paard een rukje in zijn mond krijgt en omdat deze dwangmiddelen vaak aan het bit bevestigd worden wordt er precies op de zeer gevoelige lagen van het paard gewerkt. Veel dieren kiezen dus eieren voor hu geld en doen hun hoofd omlaag om pijn te vermijden, andere gaan er juist tegenin en gaan ertegen vechten! Uiteindelijk zullen die laatsten meestal ook wel opgeven en dan hebben we een paard wat "fijn" (over zijn rug) loopt.
Ik ben absoluut geen voorstander van welke hulpteugel ( = dwangmiddel) dan ook en zie teveel mensen deze fout gebruiken of gebruiken omdat iedereen het doet.
Het enige wat ik soms gebruik bij longeren is een elastiek ( vrij lang) die ik aan de ring van het kaptoom bevestig; geen druk in de mond!
Ieder zijn keus, maar ik zie hier teveel reacties die mij zorgen baren omdat er naapers rondlopen en ik heb te vaak gezien dat deze teugel ( en de Pessoa) heel veel stress, paniek en pijn veroorzaken bij verschillende paarden.
En overdrijven is inderdaad een vak, maar soms de enige manier om een reactie uit te lokken en mensen wakker te schudden.![]()
![]()
Deze en vele andere "hulp" teugels komer er bij mij niet in, ik longeer met een kaptoom ( met heel soms een lang elastiek vaak maar aan 1 kant om wat buiging te vragen) en met rijden komt er al nooit iets extra's aan te pas ; maar ik heb wel flexibele, ontspannen paarden.
Joceline schreef:Ik longeer regelmatig met de pessoa-teugel..opvallend hoe hier over deze teugel wordt gesproken. Je zou voor de lol eens moeten komen kijken. Mijn merrie loopt hier namelijk heerlijk op, touwtjes (zitten zoiezo niet strak) hangen los en de achterhand komt er heerlijk onder. Als ik haar op een of andere manier toch wat heb vastgereden en haar een dag erna met de pessoa longeer komt ze heerlijk los. Stress is absoluut niet, verre van onrust of mishandeling. Het is juist een lust voor het oog. Paard briest constant, loopt heerlijk over de rug, ontspannen houding, achterhand eronder, zweeft als op wolken, gebruikt heerlijk zijn juiste bovenste halsspier en er staat NERGENS druk op. Niet op het bit, niet op de touwtjes..nergens op. In het begin is ze net als bij het rijden wat stijf en wil ze haar kaken vastzetten, zoals bij het rijden wordt dan haar achterhand er licht ondergedrukt. Meteen komt ze los en ontspant. Touwtjes hangen in bogen. Gevaarlijk? Nee, gewoon goed opletten en paard goed voorwaarts houden. Mijn merrie is nooit bang en heb er van andere gebruikers ook nooit klachten over gehoord. Totaal nieuw deze 'klachten' over de pessoa. Helaas wordt de teugels wel eens verkeerd ingezet, te strak of gewoon verkeerd ingespannen. Voor mij is het de juiste vorm van loswerken, een nabootsing zoals het onder het zadel zou moeten. Achterhand eronder, teveel van voren vasthouden? Dan meer voorwaarts en achterhand eronder, ze zakt en zoekt ontspanning. Rukjes in haar mond, nee hoor is een kwestie van de hulpteugel juist gebruiken. Paard wordt in haar beweging of in wat dan ook absoluut niet gestoord. Ze krijgt op de juiste plaatsen heerlijke spieren en zit soepel en gezond in haar vel. Ze heeft er lol in. Slof en andere hulpteugels ben ik niet van. Verder niks alleen pessoa.
ruth91 schreef:Ik heb dit hulpstuk gisteren gekregen om m is uit te proberen, dus zal daarna verslag doen!meestal longeer ik met pessoa, omdat je dan ook aan de stelling kan werken, geloof dat dat hiermee niet kan..
ijssnuiver schreef:mariskalove schreef:ik heb het ook wel eens gedaan, longeert heerlijk!
maar..... een stalgenootje deed het ook, ze deed het al heel lang(dus daar ligt het niet aan!), maar het paard schrok, wou zn hoofd omhoog gooien wat dus niet lukte door het touw, en raakt helemaal in paniek. Er zat een snee in zn tong(door het bit) en ze heeft een maand niets kunnen doen met het dier, aangezien de tong helemaal moest genezen, want deze konden ze niet hechten.
Vervelend, maar dat soort dingen kunnen altijd gebeuren
. Ik heb er zelf ook nog wel overgedacht om er iets tussen te zetten, dat bij onverwachtse harde druk zal breken. Maar kan niks bedenken, dus als jullie iets weten?
Overigens, kon je stalgenootje niet bitloos rijden?
Taartdoos schreef:Zap als ik jou reactie lees, heb ik het idee dat je 'm veel te strak hebt, anders zaagt ie niet hoor
ElCid schreef:russel schreef:Ik vind het een onvriendelijke manier van longeren. Paard moet altijd hoofd omhoog kunnen doen om normaal te kunnen kijken als iets hem eventueel van streek maakt om in te schatten dat het gevaar niet zo erg is.... op deze manier kan dat dus niet, is hij heel erg belemmerd.
En dan vind ik "onvriendelijk" hier nog heel zacht uitgedrukt; het is dwang waar een dier niet onderuit kan, grenzend aan mishandeling. Mijn paard is bij een trainer zou gelongeerd; het dier heeft er nu nog trauma's van!
Maar het is weer een nieuw "mode ding" , die ervoor zorgt dat al die mensen met paarden toch eindelijk "die kop van die knol" omlaag kunnen dwingen en dan met rijden de slof eraan en kijk eens hoe lekker hij loopt ( al kan ik absoluut niet rijden en heb geen idee hoe een paard in elkaar zit!
![]()
Taartdoos schreef:@Zap: Wij gebruiken thuis een bontje tussen de voorbenen waar de touwtjes doorheen gaan, daardoor krijg je ook geen "gezaag" zoals je beweerd
Suelza schreef:Ik vind het juist een hele vriendelijke manier van werken. Ook bij mij loopt de lijn over het hoofd langs, waardoor de lijn dus nergens vastzit. Het loopt dus rond waardoor het paard op geen enkele wijze 'vastgezet' wordt. Hetgeen bij een slofteugel, bijzet, chambon etc. wel het geval is.
zap schreef:Taartdoos schreef:@Zap: Wij gebruiken thuis een bontje tussen de voorbenen waar de touwtjes doorheen gaan, daardoor krijg je ook geen "gezaag" zoals je beweerd
Hoe moet ik me dat voor me zien dan? Want zowel met bontje als zonder bontje blijft het paard lopen en zijn benen bewegen...dat is het probleemDat haal je toch niet weg met een bontje?