Hoe steigeren onder de man aanleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:35

Oakland1990 schreef:
NHevaVD schreef:
Tjonge jonge, heeft ook iemand een keer iets mis zien gaan _O-

JA, paard sloeg zichzelf achterover, jongen die er op zat heeft zijn rug gebroken, milt gescheurd en één nier werkt nu niet meer. Hij heeft het er, godzijdank, nog tamelijk goed vanaf gebracht, maar als hij nu één keer verkeerd neerkomt met wat dan ook, dan kan hij het vergeten. Paard heeft ook nog iemands pols gebroken door hetzelfde gedrag, en diegene die er toen opzat reed Internationaal. Paard heeft dan ook enkele rit slacht gekregen... Als je wil dat dit met jouw pony ook gebeurd moet je vooral leren hoe die moet steigeren onder het zadel

vreselijk...maar ben wel blij dat je dit gepost hebt...en diegene die echt aan het kortste end hier heeft getrokken is die pony (en bijna die jongen ook maar zijn strootje was gelukkig toch iets langer).

Cassidy

Heb je de filmpjes al bekeken? Van de twee renpaarden/volbloeds, en die witte pony? Links staan in een eerdere reactie van mijn hand in dit topic.

E_Nalanta

Ja dat is ook harstikke vervelend, maar of dat de TS overkomt... ze zegt dat ze er het vertrouwen in heeft en dat kunnen wij niet veranderen.

Captain

Re: Hoe steigeren onder de man aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:36

Filmpjes kende ik al! ;)
Zulke dingen gebeuren ja, bij mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn. TS heeft gezegd dat hara paard 15 kunsten kent, ook het steigeren vanaf de grond en dit niet misbruikt.

Zij kent haar paard beter dan wij! ;)

djuno

Hannah_Menno schreef:
Hoeveel doden vallen er niet met 'gewoon' paardrijden? Moeten we dat dan ook maar niet meer gaan doen? Of met auto rijden.. Of fietsen..

dat zijn normale dagelijkse dingen...je HOEFT er geen extra risico-factor aan toe te voegen.

Oakland1990

Hannah_Menno schreef:
Hoeveel doden vallen er niet met 'gewoon' paardrijden? Moeten we dat dan ook maar niet meer gaan doen? Of met auto rijden.. Of fietsen..

Ja, en waarom hebben auto's gordels? En waarom willen ze de fietshelm gaan verplichten? Om de kansen dat er iets ergs gebeurt te minimaliseren. Door jouw paard te leren steigeren maximaliseer je de kans net dat er wat misgaat.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:37

Jeetje zeg, wat een doemdenken. In hoeveel gevallen gaat het ook wél goed? Of tellen die niet meer mee?
TS, succes! :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:38

Hoeft inderdaad niet, maar volgens mij is dat ieder zijn eigen keus. Het risico wat je misschien loopt als je het aanleerd is volgens mij je eigen probleem.

Ik begrijp jullie wel hoor, maar ik zit ook al een poosje in de VD en mag zeggen dat ik er toch wat ervaring in heb en ik heb nog (bijna) nooit gezien dat een paard er misbruik van maakt. ;)
Mits goed aangeleerd is er met steigeren niets mis. Net zoals het liggen, Jambette, Kusje geven! ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:38

Hannah_Menno schreef:
Oje, wat is er nou weer gevaarlijk aan het liggen? :=

Als het paard zich in volle galop op de grond smijt, of je probeert te pletten tussen hemzelf en de bakrand, als hij erbij gaat liggen om onder oefeningen als achterwaarts gaan uit te kunnen komen, is dat hooguit lastig tot matig gevaarlijk, toch? Een mens kan toch het gewicht van een paard makkelijk op zijn lijf verdragen, al helemaal vanuit de galop? :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:40

Cassidy schreef:
Hannah_Menno schreef:
Oje, wat is er nou weer gevaarlijk aan het liggen? :=

Als het paard zich in volle galop op de grond smijt, of je probeert te pletten tussen hemzelf en de bakrand, als hij erbij gaat liggen om onder oefeningen als achterwaarts gaan uit te kunnen komen, is dat hooguit lastig tot matig gevaarlijk, toch? Een mens kan toch het gewicht van een paard makkelijk op zijn lijf verdragen, al helemaal vanuit de galop? :n

_O- Dat is toch wel het domste wat ik gehoord heb. Sorry hoor, maar als je zo gaat denken.. :=

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:40

Mee eens. Jeetje, ik begrijp jullie voorzichtigheid, maareh... Mijn paard heeft zich nog nooit in galop laten vallen hoor! _O-

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:41

Nog een gevalletje: een meisje van een jaar of 12 heeft haar verzorgpony leren steigeren ohz omdat het stoer is. Vooral tijdens de prijsuitreiking op onderlinge wedstrijdjes. Pony steigert om commando, iets doet hem schrikken met als gevolg dat hij niet reageert zoals verwacht, meisje belandt op/tegen de bakrand en breekt haar kaak op 7 plaatsen.

Fijn hè! Dat steigeren...

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:42

Dat zijn de extreme gevallen he? Niet alles zo zwart-wit bekijken hoor! :(:)

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:42

Balen he, dat dat bij haar fout gaat. Zijn ook, NOGMAALS, zat gevallen waarbij het wél goed verloopt en het wél gaat zoals het hoort.
Man he, wát een doemdenken. Kijk even in mijn profiel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:45

Hannah_Menno schreef:
_O- Dat is toch wel het domste wat ik gehoord heb. Sorry hoor, maar als je zo gaat denken.. :=

Je meelevendheid siert je. Ik hoef niet zo te denken, die gevallen zijn op de stallen waar ik heb gestaan langsgekomen. Dat waren paarden die je er echt af wilden hebben. Over de struikelpartijen en paarden die vielen en over de ruiter heenrolden nog maar te zwijgen. Het was alleen wel heel erg eng toen een paard bleef liggen met de ruiter er nog half onder....

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:46

Zoals ik al eerder heb gezegd, dat zijn de EXTREME gevallen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:46

Is bij ons op de manege ook gebeurd, paard gooide zich ook achterover, maar NIET door ongewenst steigeren aanleren.
Hmmm.. nogmaals, check ff mijn profiel en zie dat het ook goed kan uitpakken :)

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:49

En omdat jij je paard vertrouwen geeft zal hij niet extreem gaan doen? Leuke gedachte, maar ik vrees dat ze niet overeenkomt met de werkelijkheid.

En dat ik alleen maar extreme gevallen meemaak... Misschien is dat goed geweest, vanuit mijn standpunt dan. Je wilt niet weten hoe sterk een paard eigenlijk écht is. Of heb je al eens 650kg op je gehad?

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:50

Nou, hij is wel eens op mij gaan zitten toen ik AF zij, steigerde achter tegen mij aan EN plaste op commando tegen mijn been.
hmmm.. doe ik toch iets fout? _O-

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:51

grapje :P

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:53

Het feit dat je grapjes maakt over "gevaarlijke" dingen, toont hoe volwassen en doordacht je er mee omgaat. Verder zie ik dat je shetje heel veel kunstjes kan. Prima, maar ik neem aan dat hij ook niet elke dag ohz zware oefeningen moet doen? En dus ook (nog) geen reden heeft om zo drastisch uit te pakken?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:53

Ik weet hoe sterk een paard eigenlijk is. ;)
Ik geloof dat als jij je paard vertrouwen geeft je paard jou zal gaan vertrouwen. En ja, hier heb ik ook ervaring mee.

De goede moeten inderdaad onder de slechten lijden, Mén wat een gezeur hiero.

Volgens mij kent iedereen zijn/haar EIGEN paard toch wel goed of niet? Lijkt mij als je een paard truucjes gaat leren dat je dat met een paard doet dat je kent en vertrouwt. (Zo niet, eigen probleem.)

Een paard is geen vreselijk moordlustig monster dat van elk kunstje dat jij hem leert misbruik gaat maken. Zo kun je wel denken, maar ook dát komt niet overeen met de werkelijkheid.

Ik snap het probleem hier echt niet hoor, want waarom word hier zo moeilijk over gedaan? Omdat sommige extreme gevallen hebben meegemaakt. Is dit van toepassing op de TS? Nee.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:55

Oakland1990 schreef:
Het feit dat je grapjes maakt over "gevaarlijke" dingen, toont hoe volwassen en doordacht je er mee omgaat. Verder zie ik dat je shetje heel veel kunstjes kan. Prima, maar ik neem aan dat hij ook niet elke dag ohz zware oefeningen moet doen? En dus ook (nog) geen reden heeft om zo drastisch uit te pakken?

Mijn Shetlander? Daar ga ik niet opzitten, ik ben 1.83 meter ;) Ik maak maar even een sarcastische opmerking om te laten zien dat, zucht, het niet altijd fout gaat. Absoluut niet, dat bewijst maar weer hoe jullie erover denken. We doen gewoon VD en spelen lekker, zowel Haflinger als Shetlander gedraagd zich prima dus: ja, het kan ook goed gaan!

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:58

De goeden moeten het altijd bekopen met de slechten. En als het gezeur je niet aanstaat, je bent ook niet verplicht om dit topic te volgen/reageren.
Ik heb mijn pony vroeger, die dood- en doodbraaf was, leren "kusjes" geven op je hand, ging prima. Maar je wil niet weten hoe vaak mijn vingers tussen zijn tanden hebben gezeten. En nee, deze pony was geen moordlustig monster.

Citaat:
Mijn Shetlander? Daar ga ik niet opzitten, ik ben 1.83 meter ;) Ik maak maar even een sarcastische opmerking om te laten zien dat, zucht, het niet altijd fout gaat. Absoluut niet, dat bewijst maar weer hoe jullie erover denken. We doen gewoon VD en spelen lekker, zowel Haflinger als Shetlander gedraagd zich prima dus: ja, het kan ook goed gaan!

Als je weinig van je pony verlangt, heeft die ook geen reden om alles uit de kast te halen om het niet te moeten doen.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:59

Jij weet niet wat en hoe ik met deze pony train/speel dus oordelen kan niet ;)