HippoLogic schreef:Dank voor jullie complimenten.

Haar de container inlokken was gebaseerd op
ditfilmpje. Het lokken deed ik dus met lichaamstaal "komen" wat ze kent van het grondwerk/freestyle. Zo'n container maakt trouwens veel herrie ondanks de dikke laag stro op de bodem: het galmt joh! Dat was eng!

Maar het is zeker een goede voorbereiding op de trailer (donker, herrie als je op de bodem stampt), later.
@Fransje: ik doe ook gewoon dingetjes in de sneeuw. Hier ligt zo veel, dat laten rennen in de bak geen probleem meer is. Het is niet glad en niet hard (de sneeuw). Hier ligt 40 cm in de bak. Verder train ik als het echt sneeuwt en waait en koud is in het gangpad van de stal, daar is ruimte genoeg. Misschien is dat bij jou ook mogelijk?
Is jouw paard ook bang voor ongewone dingen die op de grond liggen, dat je eerst met pionnen en zeil ed aan de slag gaat, voor je richting trailer gaat?
Wat naar dat ze telkens haar hoofd stoot. Je hebt van die "paardenhelmpjes" die je je paard op kan doen met trailerladen. Ken je ze? Die zien er niet uit...
@Liljebo: hoe lang heb je haar al? Is het de draversmerrie uit je profiel? Echt naar he? Hoe sommige paarden écht getraumatiseerd zijn door gebeurtenissen.
Hoi, vandaag heb ik in de bak gewerkt met sneeuw. De onderlaag was los genoeg, dus het kon. Onze bak is niet gedraineerd en als er veel water in blijft liggen dan is het te link met diepe hoefafdrukken waarin ze dan kunnen komen vast te zitten (en die je niet ziet met sneeuw erover). Verder is het een boerenerf, dus er rijden continu tractoren etc. De stallen zijn open kapstallen dus we hebben geen gangpad. Ik werk graag met haar los, dus de bak is toch het handigste.
Maar wat ik al zei, we hebben een 20 min de reeds bekende dingen verder bevestigd. Mijn man was mee dus ik had niet alle rust om aan iets nieuws te beginnen. Dat wordt toch hoofd laag. Halt houden. Dan blijven. Dan heb ik de basics gehad.
Het was zo grappig: volgen doet ze heel goed, vandaag hebben we het begin van een pirouette gemaakt, ze draaide heel mooi rondjes terwijl haar achterhand op 1 plek bleef. Zat even te denken welk commando ik daar nou van zou maken. Er is vast al een bestaand commando daarvoor, iemand? Misschien moet ik toch maar dat Vrijheidsdressuurboek kopen maar wilde nog even afwachten totdat boek van Inge er is, om te kijken wat daar in staat. Heb dat boek 13 dec betaald, haar vorige week maandag opgebeld (met veel moeite haar tel.no, achterhaald want op de mail reageert ze niet...) hoe het ermee stond, ze zou het meteen versturen, week later
nog steeds niets! 
Morgen maar weer even bellen....
Noa is in wezen een tamelijk laconiek paard, maar ik kom er wel achter na 4 maanden dat dat ook wat relatief is. Ze is héél laconiek met rijden met zadel, fijn voorwaarts, heel gevoelig aan de hulpen (kan haar stoppen met mijn zit, leuk hoor!) maar toen ik er met de barebackpad op wilde gaan zitten bokte ze me er meteen af....dat kende ze niet! Had haar wel netjes eerst laten wennen, gelongeerd, voorzichtig mijn gewicht er even op enzo, maar ze vond het toch een te raar gevoel zo'n mens 'los en direct' op haar rug. Daarna nog 3x erop en eraf en na de les nog een keer, toen was ze weer braaf.
Wat ze niet kent, da's instant paniek, als ze er op een goede manier kennis ergens mee kan maken en geleerd krijgt, in een juist tempo voor haar, dan sponst ze dat op en volgens mij is het daarna voor haar leven in orde (schat ik zo in). Vandaar die trailerangst. Ik denk dat mensen met teveel ongeduld daarmee bezig zijn geweest dus haar hebben geforceerd. Ik hoorde van de vorige eigenaar dat de eigenaar dáárvoor ook al een trailerlaadcursus met haar had gedaan (met weinig succes..) dus ik wil helemaal vanaf 0 beginnen, gewoon ook om mijn paard te leren kennen. Wat kan ze aan, waar ligt haar grens. Ik ben zelf niet een supergoede ruiter (20 jaar ertussen uit geweest) en als ik met haar op buitenrit ga, ben ik niet de dapperste.
Door samen met haar schriktraining/trainerladen op te bouwen, denk ik dat we op den duur een ijzersterk koppel gaan vormen

Dus niets te snel, niets forceren, maar wel rustig onze grenzen verkennen en oprekken.
Er staat in die docs van Ben Hart (die Liljebo ook aanraadde) toevallig een heel stappenplan voor trailerladen, en daar staat dus ook pionnen en plastic in. Vandaar, dat ik dat zo noemde.
Op zijn boek zit ik ook te wachten! Maar dat moet uit GB komen en daar ligt het hele leven plat met die sneeuw, dus hij krijgt wat meer credits van mij