Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 16:32

Fransje_70 schreef:
liljebo schreef:
Inclickeren hoef je, naar mijn mening, alleen bij het aanleren van clicker te doen. Daarna zou ik het persoonlijk niet meer doen.
Wegkijken en dan clickeren wordt wel vaker gedaan. Dat is een persoonlijke keuze. Ik doe het niet. Ik zet graag alles onder commando, omdat ik dat het duidelijkste vindt voor het paard.
Maar zoals gezegd... dat is zeer persoonlijk.

o ja dat wilde ik nog vragen, ik snap dat wegkijken niet, waartoe dient dat? Ik zie dat ook bij Inge op de Dvd voorbij komen, hoewel het niet in de basistrainingen voorkomt.

Sommige mensen willen hun paard dat leren om opdringerigheid tegen te gaan/te voorkomen. Leren wegkijken kan daartoe een manier zijn, maar dat zie ik persoonlijk niet zitten.
Ik leer liever gewoon geduld aan en daar zijn dan ook weer verschillende methodes voor. Maar dat is dus persoonlijk.
Wat voor jou het beste werkt, zul je zelf moeten bekijken. Door meerdere clickertrainers te volgen (boeken, dvd), kijken wat je gevoelsmatig ligt en niet bang zijn om de training aan te passen als bepaalde dingen je niet zo liggen.
Want zo leer je vanzelf wat voor jou en je paard het prettigst is.

Bojangles

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 19:30

Ik meld mij ook!
Werk niet specifiek met de clicker, gebruik zelf liever mijn stem :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:37

@Bojangels: misschien is het leuk als je iets meer over je training vertelt. Doe je aan VD of gebruik je de clicker (lees: bridge) in de dagelijkse training en voor welke oefeningen?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 09:16

Ik gebruik het voornamelijk in het vrijheidsdressuur.
Heel af en toe gebruik ik het bij bepaalde oefeningen in het grondwerk, maar heb het ook wel eens toegepast bij een jonge merrie met heel veel spanning en aandachtsproblemen en tijdens de revalidatie van mijn eigen jonge paard om maar even een voorbeeld te noemen.

Ik werk vanuit het natuurlijke gedrag van het paard en combineer dit met het positief belonen :)

Ik heb wel eens met clicker gewerkt, maar blijf toch elke keer bij mijn stem uitkomen.
Ik vind het handig dat ik mijn handen vrij heb en dat ik met mijn stem verschillende dingen kan aangeven.

Zo kennen mijn paarden het beloningssignaal, nou is dit niet een bepaald woord, maar een bepaalde toon/klank. "Braaaaf, gooeeed, Jaaaa" het maakt eigenlijk niet uit wat ik precies zeg.
Bij ongewenst gedrag zeg ik "Nee" met een korte toon en om een bepaalde oefening te stimuleren of te laten weten dat het nog niet helemaal het gewenste resultaat is gebruik ik een 2-klank: "Ver-der, be-ter".

Maar leuk topic, erg leuk en interessant om te lezen hoe iedereen er mee omgaat.
Ik schrijf op dit moment ook een scriptie over trainingsmethoden vanuit het natuurlijke gedrag dus ik blijf dit topic zeker volgen :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 21:52

Sinds gister heeft mijn pony een containerstal als schuilgelegenheid. Nu ben ik in de container gaan staan en na 6 x clicken stond ze er ook in! Wat was dat leuk zeg! Ik had geen halster of touw: gewoon helemaal vrij en met vragen te komen zoals ik dat met grondwerk ook doe. Het duurde wel even voor ze een voet er in zette, maar toen de eerste voet binnen was, lipe ze gewoon verder. Heel leuk.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 22:48

HippoLogic schreef:
Sinds gister heeft mijn pony een containerstal als schuilgelegenheid. Nu ben ik in de container gaan staan en na 6 x clicken stond ze er ook in! Wat was dat leuk zeg! Ik had geen halster of touw: gewoon helemaal vrij en met vragen te komen zoals ik dat met grondwerk ook doe. Het duurde wel even voor ze een voet er in zette, maar toen de eerste voet binnen was, lipe ze gewoon verder. Heel leuk.

Super! Zo werpt t zijn vruchten af! Als nu eens die sneeuw en vorst verdwijnt kan ik ook weer verder. Moet nog een paar basics doen: hoofd laag, blijf, uhm.... wacht kan nog beter en achterwaarts kan nog uitgebreid worden. Volgen gaat super, ook al in draf, maar alles moet nog veel meer verfijnd en ingeprent worden. Als dat allemaal goed gaat ga ik toch beginnen aan tussen pionnen lopen, over plastic lopen, onder vlaggetjes doorlopen, door steeds smallere doorgang lopen, dan stil blijven staan, dan rustig richting de 'echte' trailer. Want wat daar ooit mis is gegaan met haar: zover als ik kan nagaan uit haar reactie heeft ze nooit rustig kennis gemaakt met de trailer, en heeft men uit ongeduld haar erin weten te krijgen en toen de achterklep dichtgeslagen. Paard heeft een trauma van jewelste. Ze loopt er even in, staat stil en rent dan keihard achteruit, waarbij ze haar hoofd naar achter gooit en natuurlijk haar hoofd stoot tegen de bovenrand, iets wat ze waarschijnlijk de eerste keer per ongeluk heeft gedaan, maar nu doet ze het zo dat ze inderdaad dus wéér haar hoofd stoot. Toen ik haar kocht heb ik na 2 uur proberen te laden met allerlei methodes (paardvriendelijk) maar een transportbedrijf ingehuurd, die kwam met een 15paards trailer nou, daar liep mevroi dan wel in hoor!
Maar dat kan ik natuurlijk niet blijven doen.
Enfin, in de loop van de maanden zal ik jullie zeker op de hoogte houden van mijn training (en jullie vast om raad moeten vragen) en dan hoop ik HippoLogic dat ze ook, op een mooie dag, zomaar effe een trailer inloopt, net zoals jouw ponietje in de container.

(PS op de KNMI site staat nu dat er 40% kan is op overgang naar iets hogere temperaturen vanaf woensdag, eerst was dat nog maar 20%....)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 08:49

Hippologic... Dat is mooi. Ik werk al lang met de paarden en leer al een paar jaar bij op gebied van NH, maar clicker is daar een mooie toevoeging op. Ik merk dat de paarden meer gemotiveerd zijn om nieuwe dingen te leren en het is de enige manier waarop ik met mijn eigen merrie kan werken, die zwaar getraumatiseerd is, zeer wantrouwend en flipt bij de minste druk
(zij is de reden dat ik mij in clickertraining ben gaan verdiepen)
Met de click kan ze ondanks alles gewoon door hoefsmid en dierenarts worden behandeld. Dus ja... het is in praktische situaties erg handig.

Fransje,,, gaat zeker lukken. Maar rustige oefeningen kunnen ook in de sneeuw hoor.... :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 11:46

Dank voor jullie complimenten. :) Haar de container inlokken was gebaseerd op ditfilmpje. Het lokken deed ik dus met lichaamstaal "komen" wat ze kent van het grondwerk/freestyle. Zo'n container maakt trouwens veel herrie ondanks de dikke laag stro op de bodem: het galmt joh! Dat was eng! ;) Maar het is zeker een goede voorbereiding op de trailer (donker, herrie als je op de bodem stampt), later.

@Fransje: ik doe ook gewoon dingetjes in de sneeuw. Hier ligt zo veel, dat laten rennen in de bak geen probleem meer is. Het is niet glad en niet hard (de sneeuw). Hier ligt 40 cm in de bak. Verder train ik als het echt sneeuwt en waait en koud is in het gangpad van de stal, daar is ruimte genoeg. Misschien is dat bij jou ook mogelijk?

Is jouw paard ook bang voor ongewone dingen die op de grond liggen, dat je eerst met pionnen en zeil ed aan de slag gaat, voor je richting trailer gaat?

Wat naar dat ze telkens haar hoofd stoot. Je hebt van die "paardenhelmpjes" die je je paard op kan doen met trailerladen. Ken je ze? Die zien er niet uit... :=

@Liljebo: hoe lang heb je haar al? Is het de draversmerrie uit je profiel? Echt naar he? Hoe sommige paarden écht getraumatiseerd zijn door gebeurtenissen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 14:30

HippoLogic schreef:
@Liljebo: hoe lang heb je haar al? Is het de draversmerrie uit je profiel? Echt naar he? Hoe sommige paarden écht getraumatiseerd zijn door gebeurtenissen.

Sinds april. Het is idd de warmbloeddraversmerrie uit mijn profiel. Ze heeft een heel scala aan psychische en lichamelijke problemen.
Of er op de draversbaan dingen zijn voorgevallen weet ik niet. Alleen dat ze medische hulp nodig had bij een race en dat ze daarna, ondanks 1 jaar lang proberen, niets meer heeft gemaakt.
Maar daarna is er oa sprake geweest van verwaarlozing, zware overbelasting, rijden met kapot zadel en zelfs een zeer zware mishandeling, waarbij ze van achteren in en uitwendig werd opengesneden en dit nauwelijks overleefde.
Ze stond te koop als beginnerspaard. Ze lijkt idd rustig op het eerste gezicht, maar staat stijf van de spanning. Letterlijk.
Toen ik haar pas had, was ze volledig afgesloten van de wereld en werd regelmatig catatonisch. Het gaat nu veel beter, maar het blijft wel zo'n beetje Jekyll en Hide.

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 15:18

Oh, jech, wat afschuwelijk dat zo'n paard zulke dingen mee moet maken... Maar ik kan me voorstellen dat bij zo'n paard positieve beloningen het beste werken. Ik heb zelf een paard wat moeilijk de trailer in gaat. Werken met een voedselbeloning gaat goed. Alleen heeft zij heel snel door als we "echt" weggaan met de trailer en dan kiest ze er toch voor om er niet in te willen en dan lijkt dit systeem tekort te schieten, omdat het steeds haar eigen keus was om erin te gaan om zo het lekkers te verkrijgen en niet omdat ik het van haar vraag en zij het dus zo goed geleerd heeft dat ze ook als ze ineens geen zin heeft om erin te gaan ik haar kan vragen om er toch in te gaan. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel? Ik wil graag dat ze er in gaat omdat ik dat van haar vraag ipv dat ze het doet omdat ze het lekkers wil verkrijgen, zodat ik ook nog controle over haar kan uitoefenen als ze ineens geen zin meer heeft om erin te lopen en denkt, laat dat voer dan maar zitten.
Liljebo, jij hebt al wat jaren ervaring in NH, wat voor boek raad jij aan op het gebied van NH om mee te beginnen. Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar iemand die werkt met positieve beloningen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:05

@Liljebo: jee dat is niet niets zeg! Knap dat je wel contact met haar hebt kunnen maken. En dat je met behulp van CT toch dingen gedaan krijgt!

@Ran: Begrijp ik je goed dat jij het trailerladen met de clicker hebt aangeleerd, en nu ze dat kan je ook de clicker nog blijft gebruiken?
Klik je dan voor elke stap die ze doet? Of alleen aan het einde van de oefening één keer klikken als ze er goed en wel instaat?

Indiana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 16:54

Hoi,

Ja, ik blijf haar met voer belonen. Eerst bij iedere gevraagde stap, toen bij iedere gevraagde afstand, bijv. eerst tot de helft erin, dan tot 3/4 en dan helemaal erin en pas als ze er helemaal in staat een beloning en ik oefen ook het langer erin blijven staan, maar dan krijgt ze dus wel steeds hapjes voer of wortels tussendoor als beloning dat ze blijft staan en om het leuk te maken om in de trailer (te blijven) staan. Soms moet ze tussendoor een paar passen weer achteruit en dan op mijn commando weer naar voren lopen en dan krijgt ze ook weer een beloning. Dit werkt allemaal prima, maar ik heb een paar keer gehad dat ze thuis erin ging (omdat ze dacht dat we alleen gingen oefenen), maar terug naar huis had ze donders goed door dat we zouden gaan rijden met de trailer en dan wil ze er dus in, ondanks dat het oefenen thuis zo goed ging. Ze vindt het dan ook erg spannend om met de trailer weg te gaan, maar ik denk dat dat ook een kwestie van vaak doen is, dat ze er dan wel aan went. Maar dan moet ze er eerst wel in lopen. Natuurlijk kan ik dan een longeerlijn o.i.d. gebruiken, maar dat is natuurlijk niet ideaal om je paard zo in de trailer te dwingen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:00

Ran schreef:
Oh, jech, wat afschuwelijk dat zo'n paard zulke dingen mee moet maken... Maar ik kan me voorstellen dat bij zo'n paard positieve beloningen het beste werken. Ik heb zelf een paard wat moeilijk de trailer in gaat. Werken met een voedselbeloning gaat goed. Alleen heeft zij heel snel door als we "echt" weggaan met de trailer en dan kiest ze er toch voor om er niet in te willen en dan lijkt dit systeem tekort te schieten, omdat het steeds haar eigen keus was om erin te gaan om zo het lekkers te verkrijgen en niet omdat ik het van haar vraag en zij het dus zo goed geleerd heeft dat ze ook als ze ineens geen zin heeft om erin te gaan ik haar kan vragen om er toch in te gaan. Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is wat ik bedoel? Ik wil graag dat ze er in gaat omdat ik dat van haar vraag ipv dat ze het doet omdat ze het lekkers wil verkrijgen, zodat ik ook nog controle over haar kan uitoefenen als ze ineens geen zin meer heeft om erin te lopen en denkt, laat dat voer dan maar zitten.
Liljebo, jij hebt al wat jaren ervaring in NH, wat voor boek raad jij aan op het gebied van NH om mee te beginnen. Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar iemand die werkt met positieve beloningen.

Ik ben zelf begonnen met Voest en Hemfling te volgen (clinics, dvds, boeken,) en heb zo'n twee jaar parelli gedaan (de cursussen level 1 tot 3) , en ik heb overal enorm veel van geleerd, mn over het interpreteren van paardengedrag. Maar voest en parelli werken niet echt met positieve beloning, maar meer met negatieve reinforcement (daar zijn ook nederlandse versies van. ) Ik vind zijn boeken wel een echte aanrader.
Verder vind ik Ellen Ofstad heel goed werken. Ook zij past lichaamstaal en tot op zekere hoogte druk toe, maar veel beperkter dan parelli bijvoorbeeld en ze werkt met click (stemcommando) en voerbeloning. Ze heeft, vind ik, een heel prettige werkwijze.
Op you tube vind je filmpjes van haar en ze heeft leuke dvd's uitgebracht zoals motivating your horse en horses with problems. Ook een aanrader. Persoonlijk vind ik vooral de laatste een aanraden omdat de dingen die in de eerste werden besproken mij eigenlijk al bekend waren. Dus dat ligt een beetje aan je eigen achtergrond.
Dat ben ik nog erg te spreken over Ben Hart, die uitsluitend met clicker werkt en enorm veel ervaring heeft met paarden, ezels en muildieren. HIj heeft een interessant boek geschreven over clickeren met paarden en ook de e-boeken, zoals 50 elementen van horsemanship zijn boeiend.
Meer clickerspecifieke info over het algemeen en de wetenschap over PR vindt je bij Karin Pryor, don't shoot the dog, maar dat is niet op paarden gericht, maar wel leerzaam over het hoe en waarom.
En dan heb je natuurlijk nog Inge Teblick. Komt in grote lijnen wel wat neer op wat Ellen Ofstad doet, al vind ik de laatste wat speelser ermee omgaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 17:01

Ran schreef:
Hoi,

Ja, ik blijf haar met voer belonen. Eerst bij iedere gevraagde stap, toen bij iedere gevraagde afstand, bijv. eerst tot de helft erin, dan tot 3/4 en dan helemaal erin en pas als ze er helemaal in staat een beloning en ik oefen ook het langer erin blijven staan, maar dan krijgt ze dus wel steeds hapjes voer of wortels tussendoor als beloning dat ze blijft staan en om het leuk te maken om in de trailer (te blijven) staan. Soms moet ze tussendoor een paar passen weer achteruit en dan op mijn commando weer naar voren lopen en dan krijgt ze ook weer een beloning. Dit werkt allemaal prima, maar ik heb een paar keer gehad dat ze thuis erin ging (omdat ze dacht dat we alleen gingen oefenen), maar terug naar huis had ze donders goed door dat we zouden gaan rijden met de trailer en dan wil ze er dus in, ondanks dat het oefenen thuis zo goed ging. Ze vindt het dan ook erg spannend om met de trailer weg te gaan, maar ik denk dat dat ook een kwestie van vaak doen is, dat ze er dan wel aan went. Maar dan moet ze er eerst wel in lopen. Natuurlijk kan ik dan een longeerlijn o.i.d. gebruiken, maar dat is natuurlijk niet ideaal om je paard zo in de trailer te dwingen.

in de dvd van ellen over horses with problems, wordt behoorlijk wat aandacht besteed aan het trailerladen. Ben Hart gaat daar ook uitgebreid op in.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 19:54

Vandaag weer even ge-CT-ed :D Hij wordt al wat minder opdringerig. Ben het voer laag en van me af gaan aanbieden. Dat ging prima. Ben begonnen met een simpel halt. Gevolgd door achteruit vragen. Meters liep ie! Ging prima. Daarna het halt met mij eromheen lopen. Het is nog lastig hem halt te laten houden. Zodra ik aanstalten maak naast hem te komen volgt ie mij. Toch nog erg happig op het voer. Dat negeerde ik door weg te lopen (dus paard achter me aan). En dan opnieuw te beginnen. Is toch 2 keer goed gelukt. Daaran de target. Hmm tsja.... Hij probeerde vandaag of ie op kon eten. Niks geen neus er tegenaan. Dus niet geklikt! steeds weggehaald en opnieuw aangeboden. Op een gegeven moment heb ik de target tegen zijn neus geduwd en geklikt. Daarna ging het iets beter. Maar ik moet dus opletten dat ik niet precies dan klik als hij wil happen in dat dekseltje! ok nog even omdraaien gevraagd als einde. Nee ben niet ontevreden, vooral als je nagaat dat hij vlak ervoor bij de tandarts was geweest. Dat ging ook prima trouwens.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:26

HippoLogic schreef:
Dank voor jullie complimenten. :) Haar de container inlokken was gebaseerd op ditfilmpje. Het lokken deed ik dus met lichaamstaal "komen" wat ze kent van het grondwerk/freestyle. Zo'n container maakt trouwens veel herrie ondanks de dikke laag stro op de bodem: het galmt joh! Dat was eng! ;) Maar het is zeker een goede voorbereiding op de trailer (donker, herrie als je op de bodem stampt), later.

@Fransje: ik doe ook gewoon dingetjes in de sneeuw. Hier ligt zo veel, dat laten rennen in de bak geen probleem meer is. Het is niet glad en niet hard (de sneeuw). Hier ligt 40 cm in de bak. Verder train ik als het echt sneeuwt en waait en koud is in het gangpad van de stal, daar is ruimte genoeg. Misschien is dat bij jou ook mogelijk?

Is jouw paard ook bang voor ongewone dingen die op de grond liggen, dat je eerst met pionnen en zeil ed aan de slag gaat, voor je richting trailer gaat?

Wat naar dat ze telkens haar hoofd stoot. Je hebt van die "paardenhelmpjes" die je je paard op kan doen met trailerladen. Ken je ze? Die zien er niet uit... :=

Hoi, vandaag heb ik in de bak gewerkt met sneeuw. De onderlaag was los genoeg, dus het kon. Onze bak is niet gedraineerd en als er veel water in blijft liggen dan is het te link met diepe hoefafdrukken waarin ze dan kunnen komen vast te zitten (en die je niet ziet met sneeuw erover). Verder is het een boerenerf, dus er rijden continu tractoren etc. De stallen zijn open kapstallen dus we hebben geen gangpad. Ik werk graag met haar los, dus de bak is toch het handigste.
Maar wat ik al zei, we hebben een 20 min de reeds bekende dingen verder bevestigd. Mijn man was mee dus ik had niet alle rust om aan iets nieuws te beginnen. Dat wordt toch hoofd laag. Halt houden. Dan blijven. Dan heb ik de basics gehad.
Het was zo grappig: volgen doet ze heel goed, vandaag hebben we het begin van een pirouette gemaakt, ze draaide heel mooi rondjes terwijl haar achterhand op 1 plek bleef. Zat even te denken welk commando ik daar nou van zou maken. Er is vast al een bestaand commando daarvoor, iemand? Misschien moet ik toch maar dat Vrijheidsdressuurboek kopen maar wilde nog even afwachten totdat boek van Inge er is, om te kijken wat daar in staat. Heb dat boek 13 dec betaald, haar vorige week maandag opgebeld (met veel moeite haar tel.no, achterhaald want op de mail reageert ze niet...) hoe het ermee stond, ze zou het meteen versturen, week later nog steeds niets! :( Morgen maar weer even bellen....

Noa is in wezen een tamelijk laconiek paard, maar ik kom er wel achter na 4 maanden dat dat ook wat relatief is. Ze is héél laconiek met rijden met zadel, fijn voorwaarts, heel gevoelig aan de hulpen (kan haar stoppen met mijn zit, leuk hoor!) maar toen ik er met de barebackpad op wilde gaan zitten bokte ze me er meteen af....dat kende ze niet! Had haar wel netjes eerst laten wennen, gelongeerd, voorzichtig mijn gewicht er even op enzo, maar ze vond het toch een te raar gevoel zo'n mens 'los en direct' op haar rug. Daarna nog 3x erop en eraf en na de les nog een keer, toen was ze weer braaf.
Wat ze niet kent, da's instant paniek, als ze er op een goede manier kennis ergens mee kan maken en geleerd krijgt, in een juist tempo voor haar, dan sponst ze dat op en volgens mij is het daarna voor haar leven in orde (schat ik zo in). Vandaar die trailerangst. Ik denk dat mensen met teveel ongeduld daarmee bezig zijn geweest dus haar hebben geforceerd. Ik hoorde van de vorige eigenaar dat de eigenaar dáárvoor ook al een trailerlaadcursus met haar had gedaan (met weinig succes..) dus ik wil helemaal vanaf 0 beginnen, gewoon ook om mijn paard te leren kennen. Wat kan ze aan, waar ligt haar grens. Ik ben zelf niet een supergoede ruiter (20 jaar ertussen uit geweest) en als ik met haar op buitenrit ga, ben ik niet de dapperste.
Door samen met haar schriktraining/trainerladen op te bouwen, denk ik dat we op den duur een ijzersterk koppel gaan vormen :D Dus niets te snel, niets forceren, maar wel rustig onze grenzen verkennen en oprekken.

Er staat in die docs van Ben Hart (die Liljebo ook aanraadde) toevallig een heel stappenplan voor trailerladen, en daar staat dus ook pionnen en plastic in. Vandaar, dat ik dat zo noemde.
Op zijn boek zit ik ook te wachten! Maar dat moet uit GB komen en daar ligt het hele leven plat met die sneeuw, dus hij krijgt wat meer credits van mij *D

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:48

@liljebo, gelukkig is de merrie bij jou gekomen, zodat ze hopelijk weer vertrouwen kan krijgen in de mensheid (in een paar mensen dan in ieder geval). Wat afschuwelijk dat ze zo mishandeld is!

@ran, ik heb van pat parelli een hele dvd over trailerladen, heb m een stukje gekeken maar werd erg moe van het Knauwende Amerikaans van onze PP. Misschien is voor jouw paard een andere methode of een aanvullende methode nodig naast het clickeren? Of, misschien moet je het belonen steeds langer uitstellen, je paard moet er steeds meer voor doen. Hopelijk houdt ze haar interesse? Of moet je aan het laden het wegrijden gaan plakken. Stukkie rijden over het erf, stoppen en dan belonen (ja ik verzin maar wat hoor :P ) En dan langer rijden, ook al hoef je nergens heen. Zodat ze daar geen onderscheid meer in kan maken, tussen trailertrainen en trailer-rijden.

@Zilfstar, fijn dat het al wat beter gaat met de beleefdheid. Halt houden en jij eromheen lopen, dat is echt knap hoor! Dat is de moeilijkste. Bij Inge heet dat 'blijf'. Daar moet ik nog helemaal aan beginnen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:27

Zilfstar schreef:
Vandaag weer even ge-CT-ed :D Hij wordt al wat minder opdringerig. Ben het voer laag en van me af gaan aanbieden. Dat ging prima. Ben begonnen met een simpel halt. Gevolgd door achteruit vragen. Meters liep ie! Ging prima. Daarna het halt met mij eromheen lopen. Het is nog lastig hem halt te laten houden. Zodra ik aanstalten maak naast hem te komen volgt ie mij. Toch nog erg happig op het voer. Dat negeerde ik door weg te lopen (dus paard achter me aan). En dan opnieuw te beginnen. Is toch 2 keer goed gelukt. Daaran de target. Hmm tsja.... Hij probeerde vandaag of ie op kon eten. Niks geen neus er tegenaan. Dus niet geklikt! steeds weggehaald en opnieuw aangeboden. Op een gegeven moment heb ik de target tegen zijn neus geduwd en geklikt. Daarna ging het iets beter. Maar ik moet dus opletten dat ik niet precies dan klik als hij wil happen in dat dekseltje! ok nog even omdraaien gevraagd als einde. Nee ben niet ontevreden, vooral als je nagaat dat hij vlak ervoor bij de tandarts was geweest. Dat ging ook prima trouwens.

Zeker in het begin kan het helpen niet te veel op details te letten. Ga je meteen te specifiek clicken (neus tegen target) dan kan dat bij een aantal paarden tot onduidelijkheid en frustratie leiden. Je moet de training opzetten voor succes. Fijn dat het verder goed ging

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:28

Fransje_70 schreef:
HippoLogic schreef:

Hoi, vandaag heb ik in de bak gewerkt met sneeuw. De onderlaag was los genoeg, dus het kon. Onze bak is niet gedraineerd en als er veel water in blijft liggen dan is het te link met diepe hoefafdrukken waarin ze dan kunnen komen vast te zitten (en die je niet ziet met sneeuw erover). Verder is het een boerenerf, dus er rijden continu tractoren etc. De stallen zijn open kapstallen dus we hebben geen gangpad. Ik werk graag met haar los, dus de bak is toch het handigste.
Maar wat ik al zei, we hebben een 20 min de reeds bekende dingen verder bevestigd. Mijn man was mee dus ik had niet alle rust om aan iets nieuws te beginnen. Dat wordt toch hoofd laag. Halt houden. Dan blijven. Dan heb ik de basics gehad.
Het was zo grappig: volgen doet ze heel goed, vandaag hebben we het begin van een pirouette gemaakt, ze draaide heel mooi rondjes terwijl haar achterhand op 1 plek bleef. Zat even te denken welk commando ik daar nou van zou maken. Er is vast al een bestaand commando daarvoor, iemand? Misschien moet ik toch maar dat Vrijheidsdressuurboek kopen maar wilde nog even afwachten totdat boek van Inge er is, om te kijken wat daar in staat. Heb dat boek 13 dec betaald, haar vorige week maandag opgebeld (met veel moeite haar tel.no, achterhaald want op de mail reageert ze niet...) hoe het ermee stond, ze zou het meteen versturen, week later nog steeds niets! :( Morgen maar weer even bellen....

Noa is in wezen een tamelijk laconiek paard, maar ik kom er wel achter na 4 maanden dat dat ook wat relatief is. Ze is héél laconiek met rijden met zadel, fijn voorwaarts, heel gevoelig aan de hulpen (kan haar stoppen met mijn zit, leuk hoor!) maar toen ik er met de barebackpad op wilde gaan zitten bokte ze me er meteen af....dat kende ze niet! Had haar wel netjes eerst laten wennen, gelongeerd, voorzichtig mijn gewicht er even op enzo, maar ze vond het toch een te raar gevoel zo'n mens 'los en direct' op haar rug. Daarna nog 3x erop en eraf en na de les nog een keer, toen was ze weer braaf.
Wat ze niet kent, da's instant paniek, als ze er op een goede manier kennis ergens mee kan maken en geleerd krijgt, in een juist tempo voor haar, dan sponst ze dat op en volgens mij is het daarna voor haar leven in orde (schat ik zo in). Vandaar die trailerangst. Ik denk dat mensen met teveel ongeduld daarmee bezig zijn geweest dus haar hebben geforceerd. Ik hoorde van de vorige eigenaar dat de eigenaar dáárvoor ook al een trailerlaadcursus met haar had gedaan (met weinig succes..) dus ik wil helemaal vanaf 0 beginnen, gewoon ook om mijn paard te leren kennen. Wat kan ze aan, waar ligt haar grens. Ik ben zelf niet een supergoede ruiter (20 jaar ertussen uit geweest) en als ik met haar op buitenrit ga, ben ik niet de dapperste.
Door samen met haar schriktraining/trainerladen op te bouwen, denk ik dat we op den duur een ijzersterk koppel gaan vormen :D Dus niets te snel, niets forceren, maar wel rustig onze grenzen verkennen en oprekken.

Er staat in die docs van Ben Hart (die Liljebo ook aanraadde) toevallig een heel stappenplan voor trailerladen, en daar staat dus ook pionnen en plastic in. Vandaar, dat ik dat zo noemde.
Op zijn boek zit ik ook te wachten! Maar dat moet uit GB komen en daar ligt het hele leven plat met die sneeuw, dus hij krijgt wat meer credits van mij *D

Balen dat je zo lang moet wachten, Maar goed... er zijn dus veel meer clickeraard. heb wel het boek van inge gelezen, maar doe zelf meer met de info van Ben Hart en Ellen Ofstad. Maar goed... dat is persoonlijk.
Denk iig dat jullie er samen zeker haar komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:32

Fransje_70 schreef:
@liljebo, gelukkig is de merrie bij jou gekomen, zodat ze hopelijk weer vertrouwen kan krijgen in de mensheid (in een paar mensen dan in ieder geval). Wat afschuwelijk dat ze zo mishandeld is!

.

Nou ja, het is iig goed dat ze niet bij een beginnend ruiter is geplaatst, die haar verkeerd ingeschat zou hebben, gezien ze ook pijn heeft als je op haar rug zou gaan zitten
(rijden is dan ook geen optie)
Dat zou tot gevaarlijke situaties hebben geleidt.
Er bestaat een reeele kans dat ze psychisch een knak zal houden, maar voor mij is het van belang dat ze hanteerbaar is en nog een prettig leven kan leiden. Dat ze dan een beetje apart blijft, dat maakt niet uit. Hoort bij haar.
Je kunt nu eenmaal niet uitvlakken dat het lichamelijk ook niet meer 100% is en ongetwijfeld heeft ze ook op dat vlak haar moeilijke dagen.
Maar ik leer enorm veel van haar, juist omdat je doorlopend allert moet zijn als je met haar werkt.
En in wezen -en dat is echt zo- is het een heel lief paard.
Ze heeft alleen veel meegemaakt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:02

Ran schreef:
Hoi,

Kan het misschien zijn dat als je haar "echt" in de trailer 'moet' hebben dat je lichaamstaal verandert. Je voelt je wat gehaast of kijkt bij wijze van spreken met een oog op de klok of voelt druk omdat anderen op je wachten of... noem maar op. Zulke gedachtes roepen spanning op en dat leest een paard van jou af en dat kan een reden zijn dat het paard het daardoor niet vertrouwt. In dat geval heeft het niets met de clicker te maken maar is het een kwestie van lichaamstaal. Take the time it takes, then it takes less time. Ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar ik probeer vanachter mijn pc mee te denken...

Of misschien helpt het om te trainen op een context shift, zie hieronder. Of zoals Fransje ook zegt: een aanvullende methode.

@ Zilfstar: Wat leuk dat het targetten toch is gelukt. Soms helpt het om de target op de grond te leggen of te gooien. Dat hij er dan eerst heen moet, ook al is het maar 5 cm, dan gaan ze meestal toch eerst even snuffelen/met de neus er naar reiken. Ook al bijten ze direct daarna in de target.

Ik weet niet of jij je paard los of aan een touw hebt tijdens het targetten, maar los in bv de bak of stal (afsluiten met een touw) en dan zelf buiten de omheining staan werkt soms ook beter dan het paard aan een halstertouw vast te hebben. Of je moet een helper het paard laten vasthouden. Ik merk dat sommige paarden het gemakkelijker vinden als ze los staan. Soms is het voor jezelf ook handiger om wat minde rin de hand te hebben.

@Fransje: balen dat je boek er nog steeds niet is! Ik zag laatst het BBC news en inderdaad liggen er hele delen van GB plat door de sneeuw.

Fransje_70 schreef:

Als jouw paard een scepticus is, dan snap ik ook ineens waarom je met pionnen en plastic aan de gang gaat.

Mijn paard is een heel ander type, ook al was ze in het begin ook zeer angstig. Maar haar angst was een natuurlijke, instictieve angst (in het wild geboren en met 10 maanden gespeend en uit de kudde gehaald en voor het eerst in contact met mensen gekomen) en geen angst door een slechte ervaring. Ik ben nu al helemaal gewend aan haar (na 8 maanden): ze heeft namelijk bijna geen last van een "context shift" en ik heb ontzettend veel obstakeltraining gedaan op het boerenerf. Alles wat eng is daar krijgt ze een click voor als ze er heen gaat. Soms vergeet ik wel eens dat er ook sceptische paarden bestaan... :o

Context shift: een paard leert iets in een bepaalde context of setting. Je leert een paard bijvoorbeeld op stal voetjes geven, de stal is dan de context, samen met je commando, je lichaamstaal, de volgorde waarin je het vraagt en misschien wel de pluk hooi die hij altijd heeft tijdens het poetsen. Sommige paarden kennen een oefening al snel heel erg goed (gewoontedieren), maar hebben er moeite mee als er iets in de context verandert. Voor hen is het dan soms bijna alsof ze de oefening opnieuw moeten leren.
Als je dan de voetjes vraagt op het erf (stal = erf geworden, hooi is weg) of als de hoefsmid komt (in plaats van de eigenaar tilt nu een vreemde de voeten op en misschien ook nog in de verkeerde volgorde). Ik heb al zo vaak bewust van de context shift gebruik gemaakt dat mijn paard daar steeds minder moeite mee heeft.

@Liljebo: van zulke paarden kun je ontzettend veel leren. Zo te horen is het een zachtaardig paard, los van haar trauma's.

Vraagje: is hier iemand die zijn paard de berggeit heeft aangeleerd?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:33

Hipologic... het wisselen van plaats en omstandigheden bij een oefening is inderdaad erg belangrijk. Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat iets niet vanzelfsprekend is als ze het op een bepaalde plek en onder bepaalde omstandigheden een oefening netjes uitvoeren, dat ze het dan ook ergens anders doen of onder andere omstandigheden.

En ja... amber is idd zachtaardig (behalve naar lager in rang staande paarden,.... dan is ze nogal bitchy-echte merrie.. )
Ik denk dat daarin ook het grote probleem zit.
Veel zwaar beschadigde paarden (niet in de laatste plaats lichamelijk) zijn in feite zachtaardige paarden. Omdat vooral deze paarden zich zover laten misbruiken door de mens tot de schade onherstelbaar is. Helaas. Ik heb het meer dan eens gezien. En dat misbruik is niet altijd met opzet, maar deze paarden komen vaak in handen van beginners en mensen die niet beter weten en niet herkennen als problemen ontstaan. Of meer willen van een paard dan het paard kan.
Een gevolg is lichamelijk en psychische schade en dan kan zo'n paard in bepaalde situaties gevaarlijk zijn. Amber zeer zeker ook, vandaar dat je allert moet zijn als je met haar werkt. Maar het is geen kwaadwillendheid, maar puur paniek, En dat verschil is enorm.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 12:47

@HippoLogic, kan je mij een omschrijving geven van een sceptisch paard? Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar wil graag eens horen wat jij eronder verstaat.
Noa is m.i. niet echt verpest, ze is van karakter kalm maar wél erg gevoelig. Ik denk dat vorige eigenaressen vooral naar het kalme hebben gekeken en niet zo op het gevoelige hebben gelet. Als ze dan opeens erg schrikt of reageert, dan is het meteen wel een pittige tante (hoewel het volgens mij wel meevalt weer in verhouding tot echt nerveuze paarden).

GenteDiMare

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-10 12:50

Wauw! Ik was het topic even kwijtgeraakt ivm geen abbo meer, heb er nu onmiddellijk weer abbo op genomen. Wat onwijs veel mensen die werken met de clicker! Echt leuk!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 13:22

HippoLogic schreef:
Vraagje: is hier iemand die zijn paard de berggeit heeft aangeleerd?

Ik ben een tijdje terug begonnen met de berggeit :)
En van daaruit ook het knielen op 2 benen. Alleen dat was al een makkie omdat ze het knielen al kent als tussenstop naar het gaan liggen.