HELP!!!! steigerende pony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LoveMickey

Re: HELP!!!! steigerende pony!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-09 11:14

hallo allemaal.
Wat veel reacties!!
Ik ben nu bezig met het leren van de pas.
Ik hoop dat ze het zo afleerd

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 12:55

hoezo zou ze het afleren als je een pas aanleerd?
Als je dat ook niet goed aanleert zit je straks met een bedelende pony.

Is dit nou alles wat je te zeggen hebt? Mensen doen moeite om te reageren en krijgen 0 terug

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:02

Misschien dat als ze pas leert, het stijgeren gewist wordt van de harde schijf :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:10

ja... denk ook dat het zo werkt....

gewoon ctrl-alt-delete

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:42

Whahaha! Hele topic doorgelezen... en nu zijn we bezig met de pas, welke pas? Spaanse pas? Vind dit in en in triest! Misschien moet je je pony eerst eens netjes aan de basishulpen zetten voordat je je met zulke onzinnige dingen bezig houdt. Zoek hulp van een goede instructeur en hou op met je circustrucjes. Heb je nu nog niets geleerd? -:(-

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:46

Hhahahaahaha lol

En als je je pony gaat leren stuiteren vergeet die alles! Dan wis je de hele harde schijf :+

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:54

XhorsegekkyX schreef:
hallo allemaal.
Wat veel reacties!!
Ik ben nu bezig met het leren van de pas.
Ik hoop dat ze het zo afleerd

Nee joh. Een paard leert steigeren pas af als je hem hebt leren zitten op commando .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:55

nee joh, ik blijf erbij dat stuiteren de harde schijf doet wissen. Maar hij blijft dan wel stuiteren, dus moet je hem leren zwemmen :+

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:56

ik opende dit topic en dacht meteen:

Eigen schuld??? dikke bult!!

kan er verder niks over zeggen :o

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 14:01

@lifaya: whahaha... denk dat die pony z'n harde schijf niet zo snel gewist wordt. We mogen hopen dat die van de berijdster even flink opgeschud wordt, al heb je grote kans dat daar niets op staat als je het zo leest }:0 ~~}>

Mijndochter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 16:34

Srry maar als je op het hoofd slaat lijkt mij dus echt geen goede manier.

Idd als ik ooit mijn pony zou leren steigeren wel even 3x na denken!

Als ik jouw was zou ik een mep op zijn kont geven en aansporen,
eerst aansporen en dan een mep geven.
niet heel erg hard ofsoo maar wel dat die het voelt!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 21:35

Ehm, als je ze een mep geeft van achteren, of aandrijft, komen ze vaak alleen maar verder omhoog met het risico van omklappen. Je moet geen extra aansporing geven die ze omhoog kunnen richten (van achteren dus), juist een motivatie om zo snel mogelijk weer op alle 4 de voeten te gaan staan. En die geef je in geval van steigeren aan de voorkant.

Bij een steigerend paard moet je het van achter naar voren rijden heel even tijdelijk vergeten, en heel even van voor naar achter zien te rijden. Alles om 'm zo snel mogelijk weer netjes met 4 voetjes op de grond te krijgen. En als daar een knal tussen de oren voor nodig is dan so be it. Veiliger dan samen omklappen en de kans je paard bovenop jou terug te vinden!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-09 23:48

Mag je bij de mijne es komen doen mijndochter :) Maar wel op eigen risico...

Een paard dat steigert op de kont slaan of aansporen is hem alleen maar meer uitdagen om omhoog te komen.

KwanyinJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 10:09

Ach, volgens mij kan je hier zeggen wat je wilt, de TS luistert toch niet :o? . Een pas aanleren om steigeren te vergeten, wie heeft dat nu voor advies gegeven ?

Jammer, je stelt een vraag op een forum om van een serieus probleem af te geraken maar je bent te beroerd om even op de vragen te beantwoorden en iets te doen met de tips...

horseslovex

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 16:56

halo iedereen doet hartstikke gemeen tegen dr :( en wat nou als jij die gene was zij heeft een truukje geleerd het gaat fout ga niet slaan niks het is heel vervelend al je dat doet vind ik ik probeer je een wijs advies te geven en het is niet zo heel wijs misschien maar ik heb een speciale curses gehad in omgang met paarden gedrag

doeg

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 17:04

horseslovex schreef:
halo iedereen doet hartstikke gemeen tegen dr :( en wat nou als jij die gene was zij heeft een truukje geleerd het gaat fout ga niet slaan niks het is heel vervelend al je dat doet vind ik ik probeer je een wijs advies te geven en het is niet zo heel wijs misschien maar ik heb een speciale curses gehad in omgang met paarden gedrag

doeg

Hallo dame!

De TS moet niet aan zaken beginnen als ze er niet alles vanaf weet. Zij wilt nu de shet een ander kunstje aanleren zodat ze het steigeren vergeet, is dit realistisch? Zij had er in de eerste instantie nooit aan moeten beginnen!

Nu gedaan met het formele gedoe, ze moet nodig hulp zoeken!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 22:08

Ik vind dat de TS te weinig info geeft om een gedegen advies te geven.

Afleren is heel moeilijk, omdat het gedrag eerst gewenst was en ook voordeel opleverde.

Een nieuw kunstje aanleren kan in dit stadium al helemaal niet werken, je hebt een trucje dat je af wilt leren, en nu leer je hem weer een trucje aan dat in dezelfde range valt (voetjes van de vloer :+ ).

Zo maak je de pony helemaal gek.

Dat dieren die met beloningsmethodes leren ook wel ongevraagd dingen gaan vertonen, ligt voor de hand: wie zou er niet graag een beweging uitvoeren die weinig kost en zoveel oplevert?

Het is een stadium, en dat kan makkelijk in goede banen geleid worden - als je weet wat je doet.

Ik raad de TS aan om eerst veel info over Vrijheidsdressuur te verzamelen voor ze verder gaat.

Kijk eens op de VD sectie, stel daar je vraag over steigeren onder controle brengen nog eens.
Ik zou je willen aanraden om tot die tijd niet meer te rijden op de pony.
Ben eerlijk naar hem, zie je fout onder ogen en probeer hem op te lossen.
Daarvoor heb je mensen nodig die begrijpen hoe voedselbelonen werkt, en die met steigeraars bekend zijn.

Op het hoofd slaan of eieren is niet de manier voor je probleem, zeker niet als je nog verder wilt met VD.

Je bent zeker niet goed met VD begonnen, maar je kunt altijd van je fouten leren. :)

Wil je meer weten, PB me dan maar, TS.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 10:40

Gezien dit probleem is veroorzaakt door het verkeerd aanleren van een VD oefening en de oplossing wellicht ook in VD (onder deskundige begeleiding) gezocht kan worden verplaats ik dit topic naar GVL.

Moderatoropmerking:
Ik wil iedereen er nog wel op wijzen dat, hoe frustrerend het misschien ook is dat de TS niet erg vaak online is en dus niet vaak antwoord in het topic, niet iedereen iedere dag op Bokt kan komen. Dit is echter geen reden om offtopic te gaan en gefrustreerde posts te plaatsen. Blijf aub serieus, kun je dat niet, trek je dan terug uit het topic.

ILuvWinnetoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:15

Omtrekken lijkt mij ook geen optie, dan verliest het paard zijn/haar balans en evenwicht. Vraag hulp aan iemand die je in het echt kan helpen!

ladytasjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 14:32

Ik moest van de instrcutrice ook mijn pony omtrekken, toen hij begon met steigeren. Hij heeft het wel afgeleerd zo, maar aangezien dit paard het heeft geleerd met een trukje weet ik het ook niet en hij steigert ook nog eens heel hoog. Lijkt me inderdaad beter even wat meer er over te zoeken.

liza_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 09:56

daarom moet je een paard dus ook nooit leren steigeren. Je paard gaat het vroeg of laat tegen je gebruiken.

het is beste is afleren. Zoek iemand die veel ervaring heeft met steigerende paarden, kunstjes afleren etc. Die kan je wel helpen.
Op welk comando heb je het haar geleerd? Als je je paard steigeren aan leert moet je nooit een commando als klappen, met je vingers knippen of iets met de zweep doen. Dan moet je een commando zoeken dat niet in de praktijk in de weg kan zitten. Klapt er bijv. iemand en jou paard steigerd dat is niet echt handig.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 10:32

En dan nu spaanse pas leren... er stond een klein meisje voor een leuke pony die kon steigeren.... helaas deed de pony hetzelfde als met het steigeren. Ongevraagd een spaanse pas.
Helaas voor het kleine meisje stond ze net voor het voorbeen van de leuke pony... toen was de pony ineens niet meer zo leuk wat zo'n voorbeen is best heel hard...

TS.. snap je waar ik naartoe wil....
Ook dit is gevaarlijk. Begin maar gewoon eerst eens met het afleveren onder begeleiding van het steigeren voordat je iets nieuws aanleer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 11:32

Dat de TS misschien niet zo handig is begonnen, en dat steigeren aanleren een risico oplevert, daar is ze wel achter gekomen.

melaniemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:20

Ik zou niet zeggen eigen schuld
zij kan het ook niet weten maar het is echt jammer,
maar drijf hem of haar naar Voren

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 10:27

horseslovex schreef:

doeg

ja maar wel gezakt of niet? koop dan gewoon gelijk een sircus pony