Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Effects

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:18

Welkom lovelucydan! Gefeliciteerd met je nieuwe pony! Ze ziet er heel lief uit.
Het klinkt alsof jullie al een leuk begin hebben gemaakt. Ik zou je juist nu al aan willen raden om les te nemen, niet van iemand die lesgeeft in vrijheidsdressuur, maar iemand die je juist les kan geven in het clickeren. Je kunt dan een goede basis leggen voor alles wat je later nog gaat trainen zoals bijvoorbeeld beleefd zijn en het is belangrijk om te leren hoe je een oefening op commando zet. In principe kun je trainen met de clicker wat je wilt, dus als je besluit dat je dressuur aan de hand wilt gaan doen o.i.d. kun je de kennis en ervaring die je al hebt opgedaan met de clicker meenemen.

Wat voor gekke bek heb je haar leren trekken? Gapen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 14:36

Welkom en wat leuk!!
Wat een schatje!

Als je nog helemaal nieuw bent met clickertraining en vrijheidsdressuur zou ik ook zeker direct les nemen, alleen maar handig en werkt stukken beter.

Verder heb ik heel veel aan het boek grondwerk met paarden van Inge Teblick. Hele fijne theorie maar ook praktijk t.b.v. het clickeren en hoe het werkt en wat simpele basis oefeningen volledig uitgelegd.

Voor vrijheidsdressuur kijk ik veel op youtube en ook heb ik het boek van Nalanta liggen. Ook daar staan de oefeningen (van super simpel tot ver gevorderd) goed uitgelegd dus ook dat boek kan ik aanraden.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:17

Ik steek me vinger in de lucht met een korrel biks in die zelfde hand en andere hand clicker. En dan zeg ik gek. En dan doet ze raar met dr lippen en dr hoofd schuin. Maar niet dat ze probeert de biks uit me hand te halen maar echt op het commando en gebaar. En dat meteen click geven en korrel biks als ze dit doet.

Als ik les neem wie zouden jullie dan aanraden? Omgeving Amsterdam

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 18:20

Anders kan ik morgen eens kijken of ik er een foto van kan maken

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:37

Hoi! Ik meld me ook graag in dit topic met mijn pony Afra. Ik ben ook sinds kort intensiever bezig met clicker trainen. Ik ben begonnen met het aanleren van wat kleine kunstjes om Afra kennis te laten maken met de clicker. Ik wil het uiteindelijk ook gebruiken onder het zadel om het werk voor ons beide leuker te maken :)
Afra:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 17:40

Welkom wat leuk! Wat is Afra knap zeg jeetje <3

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-17 18:15

AvBreukelen schreef:
Hoi! Ik meld me ook graag in dit topic met mijn pony Afra. Ik ben ook sinds kort intensiever bezig met clicker trainen. Ik ben begonnen met het aanleren van wat kleine kunstjes om Afra kennis te laten maken met de clicker. Ik wil het uiteindelijk ook gebruiken onder het zadel om het werk voor ons beide leuker te maken :)
Afra:
[ Afbeelding ]

Hey wat leuk, ik ken je van tumblr :D [clickerhorse]

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:47

Ik kom ook even binnenvallen.
Mijn paard staat met een peesblessure en ik heb het clickeren opgepakt om haar een beetje bezig te houden.
Ik vind het erg moeilijk om dingetjes te verzinnen voor haar, ben voorlopig met targetten bezig.
Wat ik zo lastig vind is om verschillende commando's te verzinnen die niet teveel op elkaar lijken.
Welke commando's gebruiken jullie en waarvoor?
En hebben jullienog leuke ideeën voor een paard wat niet veel mag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 23:55

Ik schrijf al mijn commando's op, zodat ik zeker weet dat ze niet teveel op elkaar lijken. :j
Heb verder het boek van Nalanta voor oefeningen en inspiratie en op Youtube kom je ook leuke dingen tegen :D

Hopelijk geneest je paard goed en snel, nooit fijn. Beterschap! :(:)

AnoukvB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:01

Je kunt beginnen met wat leuke kleine kunstjes aanleren, die kunnen geen kwaad bij een peesblessure. Bijvoorbeeld: ja/ nee schudden, gapen, flemen, kusjes geven, tong uitsteken, kleuren herkennen of een doek oppakken (of apporteren) en hier mee schudden :)

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 11:12

Mijn heerlijk eigenwijze PSL merrie Xantha <3

Afbeelding

Schudden, kusje flemen en aanraken kan ze al.
Hebben jullie misschien wat voorbeelden van wat jullie zeggen.
Ze vindt het wel heel leuk allemaal.
Ik vind het zo mooi om te zien wanneer het kwartje opeens valt en ze nog enthousiaster wordt

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 18:21

Welkom AvBreukelen (volgens mij heb ik jou van de week gesproken via Facebook ;) ) en Xantha! Nederland is weer een paar knappe clickerpaarden rijker :D
Ik gebruik stemcommando's, maar ook lichaamstaal/gebaren en soms een combinatie. Uiteindelijk zijn gebaren toch dat waar mijn pony het meeste op focust. Zolang het voor je paard duidelijk is om welke oefening het gaat, zou ik me niet te veel zorgen maken dat de commando's op elkaar lijken. Leuke ideeën voor oefeningen worden er al genoemd! Wat misschien ook nog een leuke is, is om je paard te leren dat het bijv. bij het aanraken van een bordje met een appel erop ze een stukje appel krijgt en bij het aanraken van een bordje met een wortel erop een stukje wortel. Zo zou je haar zelf kunnen laten uitkiezen wat ze het lekkerste vind.

Ik ben zelf momenteel het mennen weer aan het oppakken met mijn pony. Wat nog best een uitdaging is om zoveel mogelijk met positieve bekrachtiging te doen. Wat grappig is, is dat het mogen lopen voor mijn pony ook een grote motivator is en hij soms liever blijft lopen dan stil te gaan staan op commando en daarvoor beloont te worden. Ik denk dat ik dus in mijn training nog meer massa moet leggen op het terugnemen in de gangen. En van te voren hem alvast wat beweging buiten geven zodat het minder opwindend voor hem is.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 06:15

Hallo ik ben weer even terug van weggeweest. Ik ben druk met mijn eigen online cursus (doelen stellen voor je paard én je doelen halen). Ik zag dat er in februari ook een gave seminar is met oa die onderzoeker die paarden heeft leren kiezen tussen wel of geen deken.
http://www.deurinck.nl/seminar/english.html

Ik heb daar een blog aan geweid: https://hippologic.wordpress.com/2016/0 ... eferences/
Soms wilde ik dat ik nog in Nederland woonde! Zoveel verder met positieve bekrachtiging dan hier in Canada. Gelukkig werk ik nu voor de dierenbescherming die R+ promoot!

marlefeenstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 21:20

Hallo!
Ik wil mij ook graag bij die topic aanmelden.
Ik heb met een pony die ik voor iemand trainde vrijheidsdressuur gedaan. afgelopen zomer ben ik gestopt met het trainen van deze pony.
Twee jaar geleden heb ik een pony van de manege gekocht, zij was toen 21. dit was als pensioen bedoeld. ik reed haar al een tijdje een keer in de week en we zijn in de afgelopen twee jaar van L1 naar M2 gegaan. Ik heb met haar meerdere keren geprobeerd vrijheidsdressuur te doen. Ze snapte alleen de gesproken klik die ik altijd gebruik niet en legde de link naar het voer niet.
Een maand of drie geleden hebben wij een andere fysio naar haar laten kijken, zij vertelde mij zonder dat ik verteld had dat ik graag vrijheidsdressuur doe, dat zij te veel spier spanning had en als dit minder is mijn pony zeer geschikt is voor vrijheidsdressuur. en je raad het misschien al: ZE SNAPT HET!
ondertussen zijn we twee maand verder en ze kan al stilstaan, achterwaarts, alle vier dr voetjes optillen op commando, target en voer weigeren. we werken op dit moment aan het cirkelen en het mooi staan. we doen dit niet heel veel omdat we ook nog trainen voor wedstrijden, als ze met pensioen is wil ik nog meer grondwerk met haar doen.
Bij vrijheidsdressuur gebruik ik een gesproken 'klik' als clicker.

Ik hoop dat mijn manier van werken in deze groep past. ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met clickertraining. ik hoop binnenkort foto's te maken van het werken met mijn pony.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 06:23

Welkom marlefeenstr, alle postieve bekrachtiging training past hier hoor!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 23:42

Nou, mijn 2 jarige is heeeel slim (2x en ze heeft t meteen door) en iets over enthousiast...

Nu paar keer getraind met clicker, voer weigeren en iets aanraken. Ze probeert alles om de click te krijgen, maar vaak komt ze erg dicht bij staan (niet op een vervelende manier of opdringerig, maar in haar enthousiasme). Hoe los ik dat nu op? Behalve terug zetten dan? Gewoon telkens weer opnieuw terug zetten?

En wat als ze van alles gaan proberen, zonder dat ik wat vraag. Negeren?

Verder als ik click doet ze haar mond wagenwijd open en wacht tot ik de beloning (letterlijk) in haar mond leg. :+
Heb ook het idee dat ze de click zelf meer als beloning ziet dan de beloning.

Ik vind het nog wel moeilijk (eerste keer dat ik met een paard clickertraining doe), maar ik ben minstens zo enthousiast als de pony's haha.

Wat zijn nog meer makkelijke oefeningen? Zo dat ik wat kan afwisselen, omdat ze alles zó enorm snel door heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:45

Haha heb jij een zusje van mijn paard?? :')

Mijn dame doet dat dus ook, ik zet haar gewoon iedere keer weer terug. Inmiddels weet ze het wel :j
Ook dat eigen initiatief negeer ik gewoon, werkt prima.
Wat een grappenmaker, zie het al helemaal voor me zo'n open mond waar je dan een snoepje in moet deponeren wahaha :') geweldig!

Kusje, flamen, schudden? Of als je meer basis dingen wilt i.p.v. trucjes kun je ook denken aan achterwaarts, stil staan (en blijven staan)?

Heb die van mij geleerd mijn lichaamstaal te volgen als we zij aan zij lopen. Als ik rechtop loop loopt zij ook gewoon 'normaal' en als ik wat meer ga buigen gaat ze nageeflijk lopen, ga ik rennen dan gaat zij draven (en eveneens ook normaal of nageeflijk afhankelijk van wat ik met mijn lijf doe).

Wellicht heb je er wat aan :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:40

Leuk om je verhaal te lezen marlefeenstr!
Quir, dat klopt, de klik is een secundaire versterker en omdat die de beloning aankondigt is het horen van de klik ook belonend. Het gaat zelfs zover dat voor een geclickertraind paard het krijgen van een signaal ook belonend is; dat kondigt immers aan dat er een kans is om een beloning te verdienen.
Je zou met je paard een tijdje met een afscheiding tussen jullie kunnen werken. Heel simpel bijvoorbeeld door aan de andere kant van het hek te gaan of een ander obstakel tussen jullie in te zetten. Je gaat kunt dan zo ver gaan staan als je in de toekomst graag wilt zien. Het voordeel daarvan is dat je paard zich eerst kan concentreren op de oefening die je vraagt. Als ze wat rustiger is geworden omdat ze het werken met de clicker zich meer eigen hebt gemaakt, kun je de barrière verlagen en uiteindelijk weglaten. Let ook in het algemeen op de momenten dat je klikt en beloont. Haar gemoedstoestand en houding op dat moment zal ze ook allemaal meenemen voor wat in de toekomst werkt om een beloning te krijgen. Dus het uitvoeren van een oefening op een rustige manier is meer waard dan op een opgewonden manier en een beloning wordt ook alleen gegeven op het moment dat het paard in de door jou gewenste positie staat.
Wat grappig dat ze haar mond zo ver open doet! Komt ze in elk geval niet zelf de beloning halen haha.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-17 18:40

Wat leuk dat je paard zo enthousiast is Quir.
Ik ga mee met wat Effects zegt: begin met werken met een barriere tussen jou en je paard.

Je kan je paard ook leren op een puzzelmat (of iets anders) te gaan staan en daar te blijven. Dat kun je ook vanachter een hek aanleren.

Een tweede tip is het aanleveren van het voer. Altijd naar je paard toe bewegen, dit voorkomt dat het paard naar jou (of je zakken) moet toe bewegen om te voer te krijgen. Lever het na de click zo snel mogelijk en tot aan de lippen af.

Bij sommige paarden presenteer ik het voer dan op afstand (bij de boeg) zodat hij naar achteren moet bewegen. In het begin hoeft het paard van mij enkel zijn gewicht naar achteren te doen (dus een kleine gewicht verplaatsing) wat ik opbouw tot een stap naar achter. Daarna zorg ik er ook voor dat ik voer op het moment dat het paard naar achter stapt (het bekrachtigingsmoment) en niet pas als hij weer naar voren komt. Dat is heel belangrijk.

Hebben jullie wel eens een lijst gemaakt van wat jullie paard allemaal kan en welke cues jullie gebruiken? Mijn blog van vrijdag gaat daarover en er zit een download bij die je kan gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 19:23

HippoLogic schreef:
Hebben jullie wel eens een lijst gemaakt van wat jullie paard allemaal kan en welke cues jullie gebruiken? Mijn blog van vrijdag gaat daarover en er zit een download bij die je kan gebruiken.

Ja eigenlijk direct :j
Vond het een stuk overzichtelijker om te zien welke cues we al hadden om te kijken welke we nog kunnen verzinnen en hoe we die dan gaan noemen :D

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:14

Mijn paard is scheef en ik ben bezig met rechtrichten met oefeningen. Nou is hij nogal 'flegmatiek' en ik merk dat hij nauwelijks te enthousiasmeren is. Hij vind het gewoon geen bal aan. Hoe kan ik dit middels clickeren trainen? Met clickeren wordt hij fanatiek (er valt immers wat te verdienen) Zijn er voorbeelden oid van? filmpjes?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:46

Jazeker! Dat heb ik zo met mijn eerste fjord gedaan. Die was ook erg in zichzelf gekeerd, maar met de clicker ging het heel goed. Gewoon doen.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:37

Hoe heb je het aangepakt? Zou je dat kunnen omschrijven?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 07:14

Mijn paard was ook redelijk langzaam en rustig ohz. Bij ons was het een lang proces maar nu kan ik zonder problemen 10-15 minuten achtereen draven en is ze erg vlot geworden. Geen wonderen verwachten als je paard echt flegmatiek is (dat je binnen 2 maanden het hebt opgelost) en ook eens serieus naar het gewicht van je paard laten kijken. Overgewicht heeft bijna altijd een nadelige invloed op voorwaarts zijn. :+
Het hangt van je paard af welke aanpak het beste werkt: er zijn meerdere wegen naar Rome natuurlijk. Wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander minder goed. Ligt aan het paard, de trainer, de omstandigheden.... Maar het kan wel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 08:02

Floortz schreef:
Hoe heb je het aangepakt? Zou je dat kunnen omschrijven?

Dat vind ik lastig. Maar in ieder geval in kleine stapjes. Ik neem aan dat je op de cirkel begint met stelling en buiging? Zo niet, dan is dit gewoon een voorbeeld.

Of anders in stilstand. Nog makkelijker. Zet m stil.en beweegt eerst zijn hals in linker stelling. Als hij dat doet, klikken en belonen.rechterstelling hetzelfde. De eerste x stond ik vóór zijn hoofd (met mijn gezicht naar hem toe). En mss werkt hij de eerste x nog niet helemaal soepel mee. Geeft niks. Komt vanzelf. Als het met ervóór staan goed gaat, ga je eens naast zijn hoofd staan. Doe je hetzelfde.

Daarna kies je of je hem met alleen stelling in stap wil zetten of dat je de oefeningen in stilstand gaat uitbreiden (gewicht verplaatsen naar de voor- en achterhand en naar de linker- of rechter schouder).

Als je in beweging komt, is het het makkelijkst op de cirkel. In het begin klik je voor elke juist geplaatste voet. Daarna pas na een paar stappen, daarna moet hij los in de teugel (of touwj zijn, etc.

Dus verzin wat je wil en hakmdat in kleine stukjes om te kunnen belonen. Gaat goed hoor. Ik heb mijn 'jonkie' (wordt nu slweer bijna 7) ook zo beleerd. We zijn nu bezig met de piaff aanleren.