Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:29

echt super leuk om iedereens ervaring te lezen enzo :D

ik was zondag naar horse expo waar de academisch rechtrichten duidelijk aanwezig was en veel nuttige (en minder nuttige :Y) ) dingen gezien

ik had laatste tijd weer veel geoefend en had echt het idee dat er verbetering in zat *\o/* , en nu had ik vandaag les en paard had echt geen zin :Y) . dus ipv traver hebben we levade geoefend :+ (ze stuwde te veel tegen mijn hand dus moest steeds weer terug en dat resulteerde in....) ach ja maar mee lachen even geduld klein stukje goed en dan snel gestopt. Eigenlijk ook wel eens heel fijn dat lesgever zag dat ze niet altijd zo schattig is :') , en nuttige tips hoe dit op te lossen. Kortom een leerzame les maar niet echt zoals ik hem had voorgesteld :+

Anoniem

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:33

Leuk :) Wie & wat heb je gezien? :Y)

Haha, altijd handig zo'n les.. maar ook wel interessant natuurlijk :j En nu heb je tenminste wel al de levade geoefend.. :P

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 23:54

[***] schreef:
Leuk :) Wie & wat heb je gezien? :Y)

Haha, altijd handig zo'n les.. maar ook wel interessant natuurlijk :j En nu heb je tenminste wel al de levade geoefend.. :P

vooral jose reynvoet vond ik erg goed overkomen die had echte lichtheid bij zijn paarden en was echt heel veel bezig met achterhand itt wat ik soms zie, mooi om zien helaas zat die wel weer ergens in limburg (misschien wel bij jou in de buurt dan?). verder was het zeker ook wel mooi maar goh jah heb al wel al vele gezien op internet en vorige jaren enzo en dan is het toch soms beetje veel van het zelfde :).

jah zeker interressant al dacht ik er op het moment zelf ff anders over :') , jah het is wel grappig ze ging echt zo zitten en dan beetje omhoog, mjah goed ik wist wel dat het erin zit als zo is. normaal doe ik ook meestal voor ik begin met echt werk haar wat loswerken met longeren en wat parrellieachtige dingen enzo maar vandaag was de les onverwacht wat vervroegd en had ik geen tijd meer maar goed heb al vaker direct begonnen en had gister gereden dus dacht komt wle goed maar niet dus hehe :z . Ach ja is ook zo saai als alles goed gaat direct ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:09

Pfoeee wat veel!! Ik kan niet op alles reageren, jammer. Ga weer even vaker klikken dan kan ik wat meer reageren.

Weet nog het stukje over plezier in het werk, ik vind het vrij moeilijk een balans te vinden tussen wat intensiever trainen en leuk houden.
Ik merk altijd dat wat rustdagen of een bosritje hem zó goed doen (en mij ook!!) Maar soms heb ik ook zoiets van, even doorzetten anders zetten we ook geen zoden aan de dijk! Gelukkig is hij heel duidelijk in weglopen of blij naar me toekomen. Was in het begin van WADH hartstikke verbaasd dat hij opeens zich omdraaide en wegliep toen ik aan kwam... Dat was lang geleden. Maar ik maakte het niet leuk voor hem, was veel teveel op het lichamelijke gericht, zonder even wat rustpauzes en veel belonen en afwisselen.

Ik ben weer langzamerhand ohz aan de gang! Hij voelt goed!! Het is wel heeeeel veel onbalans en heel onstabiel, maar het leuke is; als ik goed zit, mijn handen goed heb, geeft hij na. Klaar.
Eerst kon ik doen wat ik wilde, maar hij kon zijn bekken niet kantelen en alle daarop volgende dingen dus ook niet. Nu moet ik hem terug zetten, op het achterbeen. Mensen zeggen altijd, actief actief, maar Blade stuwde zich gewoon naar voren, dus terugkomen is heel moeilijk, maar als ik dan mijn binnenhand naar opzij houd en mijn buitenhand er aan, zakt hij er prachtig in en komt hij op een mooi tempo. Morgen weer rijden heb er zin in!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:13

@ cyclo86 : Zeker :j Ik heb laatst les gehad van een Parelli-instructeur ... de eerste uitdaging was mijn pony uit de weide krijgen terwijl een mannelijk persoon bij de ingang stond :+ (beestje is bang van vreemden, en vooral van mannen, is niet zo handig op zo'n moment :)) ). Hij is dan ook maar eventjes wat verder uit het zicht gaan staan, was iets makkelijker voor mij, teveel uitdaging bij een eerste les is ook maar niks :')

Jossy zit hier zo'n 500 meter verder :+ Was toevallig zijn nieuwe website aan het bekijken (ik kom er elke dag langs, zag dat er een nieuw bord bij de ingang stond ;) ). Maar is verder geen optie .. denk niet dat ze ermee kunnen lachen als die op stal aankomt .. en verder denk ik dat hij zich een hoedje schrikt als hij mijn pony ziet :') (hij heeft die als 3-jarige "onder handen" gehad om te kijken met wat voor karakter de eigenaresse zat, hij kon er niks mee en raadde aan om hem nooit proberen zadelmak te maken, tenzij je dood wilde .. gewoon ergens in een weitje zetten en niet teveel mee doen was zijn advies .. ).

@ NeverGiveUp : klinkt goed!
En inderdaad is het evenwicht soms moeilijk te vinden :j Zit ik ook mee .. wil het best allemaal leuk houden voor hem, maar wil ook iets gerichts doen, dus af en toe moeten we gewoon even .. Maar ik probeer het dan gewoon kort te houden .. Vandaag eerst rondje bos gedaan, daarna een kwartier ofzo les meegereden en toen was hij echt moe (heeft heel de winter niks gedaan) dus gestopt. Had op dat moment ook kunnen verder doen en zeggen dat hij zich niet moest aanstellen (hij zweette niet eens :P maar was wel echt moe ;) ) maar dat zou de relatie niet bevorderd hebben :+ Dus nu gewoon gestopt, nog even een rondje buiten met 1 van de ander paarden en meneer was weer happy. Ik ga dat regelmatig doen, gewoon even fijn instappen in het bos, daarna even pistewerk en dan weer naar buiten .. Naar buiten is fijn, piste niet, dus meteen een vol uur daarin bezig zijn is voor beide partijen niet leuk :Y) Denk wel dat als het éénmaal beter gaat en hij zijn lichaam beter leert gebruiken dat hij het ook wel leuker gaat vinden, dat wel ;)

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:15

Instappen in het bos werkt inderdaad fijn! Heb ik eigenlijk pas ontdekt, omdat ik eigenlijk meer ná het werk even het bos in ga. Zo van eerst werk dan ontspannen. Maar even 'wakker worden' en fris aan het werk, werkt goed :D

Wat grappig Sabine dat je paard zo op mannen reageert, hoe dat zo? :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:19

Als ik het eens wist .. Het paard dat zo op mannen reageert is trouwens mijn andere pony, niet degene waar ik het WADH mee wil gaan doen (en waar Jossy niet zo'n goede ervaring mee heeft :P ). Beestje wordt nu 20 jaar, is via een handelaar op een manège gekomen en heeft daar zowat heel zijn leven gelopen.. Is op een bepaald moment blind geworden aan 1 oog (en ik denk ook te weten hoe, hun verhaal klopte in ieder geval niet en mijn idee verklaart wel alles :Y) ) en moest toen weg en is via via bij mij terecht gekomen (ik kende hem ook van op de manège). Nuja, het zal er in ieder geval wel voor een groot deel mee te maken hebben dat hoefsmeden doorgaans mannen zijn :Y) Maar vreemden in het algemeen vindt hij niet meteen wat, alleen als dat mannen zijn wordt dat nog een stukje erger :+

(instructeur heeft er trouwens tijdens die les zelf even mee gewerkt en hij krijgt wel snel vertrouwen als de mensen weten waar ze mee bezig zijn, dat dan weer wel :) ).

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 00:50

ijssnuiver schreef:
TinePine schreef:
Mira, is alleen wijzen met de zweep misschien voldoende. Of kijken naar het achterbeen? geen reactie dan wijzen met de zweep en dan aanraken. Tikken is echt de laatste fase. Succes!

Ik vond het vooral een reactie vanuit het hele lijf, overduidelijk wat moeilijk vinden om op die kant de buitenlijn te moeten stretchen en binnen kort maken. Wat zich dan inderdaad uitte in een irritatie op de aanraking.
Maar inderdaad, misschien helpt het om je hulp nog kleiner te maken.

Hij reageerd op de achterbenen altijd erg extreem. Mijn mini shet vind het werm erg leuk. Ijssnuiver je krijgt nog pb van mij.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 09:57

[***] schreef:
Jossy zit hier zo'n 500 meter verder :+ Was toevallig zijn nieuwe website aan het bekijken (ik kom er elke dag langs, zag dat er een nieuw bord bij de ingang stond ;) ). Maar is verder geen optie .. denk niet dat ze ermee kunnen lachen als die op stal aankomt .. en verder denk ik dat hij zich een hoedje schrikt als hij mijn pony ziet :') (hij heeft die als 3-jarige "onder handen" gehad om te kijken met wat voor karakter de eigenaresse zat, hij kon er niks mee en raadde aan om hem nooit proberen zadelmak te maken, tenzij je dood wilde .. gewoon ergens in een weitje zetten en niet teveel mee doen was zijn advies .. ).

o dat verbaasd me dan weer erg :+ zo zie je maar weer het kan zo verschillen wat je op dat moment ziet welk beeld je er bij vormt, ik ben trouwens ook echt overtuigd dat niet elke methode voor elk paard toe te passen is (behalve miss de basics an parellie) dat je altijd zelf een en ander moet aanpassen en idd de fun erinhouden hoor. Mijn paard is blind aan kant dat geeft nogal eens wat op te lossen problemen met de visuele hulpen die overal worden toegepast evenals dat je niet mag praten zogezegd. Enfin mijn paard staat dus heel erg op stemcommando s al is het maar dan op de ene kant kan combinere met visuele hulpen en andere kant niet. Zo zijn nog wel paar zo van die dingen die je gewoon aan moet passen aan wat voor jou en je paard werkt. Dat niet leuk vinden om te werken in de piste kent demijne ook heel erg haha ze is ook echt gewoon helemaal niet leuk in de piste ohz maar dat komt wel weer goed. ga zo eens gaan zien of ze vandaag in een betere mode is :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 10:26

[***] , dan ga je voor een les met Jossy/Jose toch gewoon naar hem toe ?!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:14

Citaat:
PBRR = Paarden begrijpen recht richten
AR = Academische rijkunst
CR = Centered Riding
NH = Natural horsemandship

Groningen
- IJssnuiver
- Monique de Rijk

Friesland
- Natalie van der Meide (PBRR + AR)
- Caeruleus
- Monique de Rijk

Drenthe
- Monique de Rijk
- Hester Bischot
- Moravita
- Florien de Graaf

Overijssel
-

Flevoland
-

Gelderland
- Marijke de Jong (PBRR + AR)
- De Maesberg
- Greetje Hakvoort
- Marlous Eertink (PBRR + AR)
- Carola Beekman (PBRR)
- Neeske van Silfhout (PBRR)
- Priscilla Heijkoop (PBRR + CR)
- Marieke van der Meer(PBRR + CR)
- Marion Alblas (AR)
- Ylvie Fros (AR + CR)
- Zusjacobs
- Neeske van Silfhout (PBRR + AR)

Utrecht
-

Noord-Holland
- Anne van Diemen
- Astrid v/d Ploeg(PBRR + AR)
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Yacinta Feringa (PBRR)
- Janna de Vries (AR + CR)

Zuid-Holland
- Roos van den Wildenberg(PBRR)
- Miranda Hofmeester (PBRR)
- Nicolette v/d Harst (PBRR)
- Angela Remie (AR)

Zeeland
- Suzanne Buijsse (PBRR)

Noord-Brabant
- Suzanne Buijsse (PBRR)
- Frouke Sikkema (PBRR)
- Marion vd Klundert (AR + NH)

Limburg
- Claudia Wolters (PBRR + AR)
- Fredy Hulshoff (PBRR)

Ook ik heb de lijst even aangevuld. Er is in ieder geval in Gelderland meer dan genoeg te vinden :D.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 16:21

Citaat:
PBRR = Paarden begrijpen recht richten
AR = Academische rijkunst
CR = Centered Riding
NH = Natural horsemandship

Groningen
- IJssnuiver
- Monique de Rijk

Friesland
- Natalie van der Meide (PBRR + AR)
- Caeruleus
- Monique de Rijk

Drenthe
- Monique de Rijk
- Hester Bischot
- Moravita
- Florien de Graaf

Overijssel
-

Flevoland
-

Gelderland
- Marijke de Jong (PBRR + AR)
- De Maesberg
- Greetje Hakvoort
- Marlous Eertink (PBRR + AR)
- Carola Beekman (PBRR)
- Neeske van Silfhout (PBRR)
- Priscilla Heijkoop (PBRR + CR)
- Marieke van der Meer(PBRR + CR)
- Marion Alblas (AR)
- Ylvie Fros (AR + CR)
- Zusjacobs
- Neeske van Silfhout (PBRR + AR)

Utrecht
-

Noord-Holland
- Anne van Diemen
- Astrid v/d Ploeg(PBRR + AR)
- Yacinta Feringa (PBRR)
- Janna de Vries (AR + CR)

Zuid-Holland
- Roos van den Wildenberg(PBRR)
- Miranda Hofmeester (PBRR)
- Nicolette v/d Harst (PBRR)
- Angela Remie (AR)

Zeeland
- Suzanne Buijsse (PBRR)

Noord-Brabant
- Suzanne Buijsse (PBRR)
- Frouke Sikkema (PBRR)
- Marion vd Klundert (AR + NH)
- Angela Remie (AR + NH )

Limburg
- Claudia Wolters (PBRR + AR)
- Fredy Hulshoff (PBRR)

[/quote]

Angela remie woont in Brabant, dus daar geeft ze ook ( veel ) les. Dus ik heb haar toegevoegd in Brabant

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 19:11

:P Ik zou wensen dat ik 500 meter van Jossy Reynvoet woonde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 20:28

@ cyclo86 : heb je ook een blind paardje? Leuk (ofja, "leuk" :P ). De andere pony van mij is dit ook aan 1 kant, en ik doe het Parelliën bv. ook niet volgens de regeltjes.. Maar ook weer wel, aangezien ze bij Parelli zeggen dat je moet zoeken wat bij je paard werkt :Y) Dus hier gewoon stemdingetjes (trouwens ook bij [***], vooral belonend dan, daar groeit hij van :D ).

Kan inderdaad zelf naar Jossy gaan natuurlijk :j Maar Jossy op zich ligt nogal erg gevoelig op stal dus ik kijk eerst even voor andere opties ;) (kan ook niet het hele verhaal hier vertellen, is niet netjes, dus beetje moeilijk beeld te vormen natuurlijk :) ).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:21

Sabine:
Een gevoelig iets bij jullie op stal, of ook bij jezelf? Het is natuurlijk van de zotte dat je iets niet zou doen omdat de rest van de stal daar niet fan van is.
Het hele verhaal hoef ik niet te weten hoor, maar vraag me dan af of je zelf ook achter dat gevoelige iets staat.

En een proefles kan altijd toch? Kun je daarna altijd nog besluiten wat je wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 21:24

Ik heb er zelf geen ervaring mee neen, is van voor mijn tijd zeg maar ;)
Maar heb ook geen zin in een mindere sfeer doordat ik bij hem wil gaan lessen .. Ik weet wel dat dit mijn eigen keuze is en dat ik kan doen wat ik wil, maar naja ... zoals gezegd: het ligt nogal gevoelig allemaal :Y)

En verder vraag ik me af of hij mij wel les wil geven met die zelfmoordpony :P Ook is hij nogal heel erg van het natuurlijke, weet zelfs niet of hij je les wil geven als je paard ijzers heeft :+ Toen hij nog pensionstal had (staat nu niks meer van op de site dus weet niet of hij daarmee gestopt is) had je een hele waslijst waar je paard aan moest voldoen (geen bit, geen ijzers, geen dekens, verder weet ik dat hij tegen ontwormen en inenten is, dat soort dingen ;) ) en ja, iemand die zo denkt vind ik persoonlijk al minder.. al heb ik dus zelf nog geen ervaring met hem ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:30

Ja precies! Begrijp wel dat het je dan tegen staat hoor.
Maar als ik voor mezelf spreek zou ik toch wel nieuwsgierig zijn en eens kijken wat een proefles doet.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:32

Jeetje zeg die is wel erg extremistisch..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:39

Ik ga het nog even bekijken .. Heb op die 2 mails van gisteren al reactie, bij 1 persoon zouden de totale kosten voor 1 uur les op € 110 komen, maar dat is toch beetje teveel van het goede :Y) De andere zou mij kunnen combineren met andere lessers in de buurt en die vraagt €30/uur en dan de reiskosten die dan verdeeld worden.. dus daar heb ik even gevraagd wanneer die les hier in de buurt doorgaat en wat de totale kosten dan zijn, maar die maakt nog wel een kans ;)

@ NeverGiveUp : hmmja, als ik de 'filosofie' lees op zijn site en vooral de kopjes bij FAQ dan krijg ik beetje de kriebels :P
Omdat er niks meer van pensionstalling staat vind je niet meteen wat terug van bit-deken-ijzer-...loos, maar er staat wel nog dat alle paarden daar zonder ijzers lopen en hij bekapt zelf en ook rijdt hij enkel bitloos. Ik weet niet wat zijn beleid tegenwoordig mbt ontwormen en inenten is, misschien is dat wel verandert, maar ik betwijfel het .. maar van horen zeggen dan :P

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:42

Ja prima dat hij dat zelf doet, maar dat opdringen aan andere is altijd zo jammer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:47

Inderdaad :j Mbt bitloos staat er wel bij dat hij begrijpt dat er onder bepaalde omstandigheden altijd met bit gereden zal worden en dat hij die keuze aan de persoon in kwestie overlaat .. Maar als je je paard daar in opleiding zet moet je wel volgens zijn regeltjes leven (paard wordt door hun gevoerd, je mag niet zelf kiezen wat je paard te eten krijgt bv.) en je mag komen kijken als zijn agenda het toelaat en je mag nooit beeldmateriaal van hem maken ... Dat soort dingen krijg ik dus de kriebels van, en dan kan ik hem niet eens in het echt :Y) :))

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 23:36

goh ja ik heb dat bij de meeste van die die zo wat comercieel gaan dat gevoel wel, het is hun idee en verder niks of niemand goed en krijg daar altijd de kriebels van. Ipv gewoon toe te geven dat ze allemaal ongeveer het zelfde doen maar nee dat van hun is perfect en verder niks :') , ipv beetje te groeperen en publiek te groeperen. Mjah wat ik van hem zag op horseexpo vond ik wel heel fijn, maar is en blijft een moment opname uiteraard. Ben zelf ook van bit, ijzer, deken etc -loos. Toch heb ik deze winter min paard toen het zo hard sneeuwde een deken op moeten gooien omdat ze stond te trilllen :brr: dat kan ik echt niet zien, ze lijkt ipv elk jaar meer (stond vroeger voor van mij was in binnenstal) elk jaar minder haar te kweken dus vanaf nu staat ze bij neerslag rond 0 graden onder deken, die gaat wel zo snel mogelijk af want ben altijd bang voor dat ze in draden blijven hangen en ze krijgt van alles heel snel schuurplekjes :Y) .

Idd een blind oog heb nog op je topic toendertijd gereageerd *D , wist opeens weer vanwaar ik je kende. Enfin denk dat de gemiddelde het met gw niet eens door heeft hoor met grondwerk inmiddels ook met rijden wordt het zelden opgemerkt. Het is echt verbazend hoeveel ze kan aflezen bijvoorbeeld aan hoe laag of hoog ik het touw vasthoud 8-) eens getest met een vriendin van me zonder da tik iets zei veranderde ze dus ook gewoon van gang door touw omhoog of omlaag te doen :wow: ze reageerd ook veel gevoeliger als ik daar haar aanraak heb eigenlijk veel minder nodig aan die kant dan aan andere soms := .

goed even ontopic, ik vind het zo moeilijk om te zien of ze op de buitenschouder/binnenschouder valt tijdens de oefeningen, hebben jullie daar trucjes voor?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 23:45

Het valt ook moeilijk te zien, je moet vooral proberen te voelen. Loopt het paard goed op eigen benen, of juist heel erg in of tegen jou aan, of juist telkens naar buiten. Zeker in het begin zal het voor je paard moeilijk zijn recht te blijven en afhankelijk van de voorkeur op die kant, naar binnen of buiten vallen.

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 00:19

RianneH schreef:
Het valt ook moeilijk te zien, je moet vooral proberen te voelen. Loopt het paard goed op eigen benen, of juist heel erg in of tegen jou aan, of juist telkens naar buiten. Zeker in het begin zal het voor je paard moeilijk zijn recht te blijven en afhankelijk van de voorkeur op die kant, naar binnen of buiten vallen.

ze loopt dus vooral ene kant op heel erg (met momenten) tegen me in dus echt erg stuwend dus moet zorgen dat ze dat niet doet zonder iets aan kop te doen, best een uitdaging want is toch beetje reflex maar ging andaag al pak beter :D . tijdens de les zei lesgever regelmatig nu loopt ze te veel naar binnen/buiten en ik was echt zo ehm als jij t zegt ok. Wil dringend zo van de pionnetjes mee naar wei nemen om cirkel uit te zetten dat ik de lvo op de cirkel ook daadwerkelijk meer een cirkel loop :') en hopelijk ook beter kan zien en daardoor ook voelen of ze naar binnen of naar buiten gaat. Ze is wel van extremen dus als ze naar buiten gaat en ik corrigeer dan valt ze daarna naar binnen :Y) , recht is schijnbaar te lastig haha ach ja ging het gemakkelijk was het saai he :z het is ook vooral oefenen en ook de les want merk dat je daar echt veel aan hebt omdat je zelf nooit alles kan zien

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 07:45

Wat je voor jezelf in de gaten kan houden: volte ongewenst vergroten is over de buitenschouder vallen en moet je dus volte verkleinen. Volte ongewenst verkleinen/tegen jouw aanvallen is op de binnenschouder vallen en moet je dus volte vergroten.
Daarnaast is het inderdaad een kwestie van zicht en gevoel ontwikkelen, maar daarvoor moet je gewoon veel aan het werk!

En in plaats van aan het hoofd komen, kun je ook bijvoorbeeld het zweepje voor de boeg houden om een beetje remmend te werken. Dan vraag je alsware het gewicht al een beetje meer naar achter zonder dat je aan het hoofd komt. Heb je dus iets minder stuwkracht en kun je hem weer beter modelleren.