Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:13

[***] schreef:
Doorgaans zet ik hem een paar passen achteruit, meestal gaat hij dan van daaruit (even) staan kijken en is het wel goed. Heb ook geprobeerd om het te negeren, maar dan gaat hij zo ver door dat hij niet te negeren valt :+ En als het echt de spuigaten uitloopt dan geef ik met mijn stem aan dat ik dat echt niet wens en stuur ik hem weg naar een ander gedeelte van de piste. Meestal blijft hij daar dan wat beteuterd staan en komt na eventjes weer rustig kijken en blijft dan op een afstandje :+

Ergens op een bepaalde plaats zetten klinkt mooi, maar geen idee of dat haalbaar is, kan het wel eens proberen :Y)

Ik kan me voorstellen dat de afstand een probleem is. Als ik de wachtende kat even wil belonen met een snoepje hoef ik mijn arm maar uit te steken :).

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:35

Mooi idee, zo'n station. Moet je idd af en toe op en neer rennen, maar is ook wel iets voor Vado eigenlijk :j

Onze kat train ik ook, die vindt het geweldig en komt er ook echt voor klaar zetten. Owee als ik de snoepjes gewoon voor haar leg zodat ze ze zo eten kan, dat doet ze uiteindelijk na wat verwijtende blikken wel, maar is niet de bedoeling. Ze gaat daarna ook niet weg, terwijl ze na een training wel gaat. Ze is ook onwijs gemotiveerd, heel leuk om mee te werken :D
Welke oefeningen kennen jullie katten?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:42

Amable schreef:
Mooi idee, zo'n station. Moet je idd af en toe op en neer rennen, maar is ook wel iets voor Vado eigenlijk :j

Onze kat train ik ook, die vindt het geweldig en komt er ook echt voor klaar zetten. Owee als ik de snoepjes gewoon voor haar leg zodat ze ze zo eten kan, dat doet ze uiteindelijk na wat verwijtende blikken wel, maar is niet de bedoeling. Ze gaat daarna ook niet weg, terwijl ze na een training wel gaat. Ze is ook onwijs gemotiveerd, heel leuk om mee te werken :D
Welke oefeningen kennen jullie katten?

zit, high five, mooi zitten, een krom pootje geven (die gaat dus nog niet zo goed :D ), ergens opspringen, door een hoepeltje (nog niet te hoog), het reismandje inlopen en ik doe gezondheidstraining bv stilzitten voor het wormenkuurtje: http://www.chantalrosmuller.nl/?page_id=39 filmpje onderin. Het reismandje wil ik uitbouwen naar een heel "wennen aan de dierenarts" project want een van de katten is erg bang voor de dierenarts. Helemaal wennen zal wel niet lukken maar op zich kun je het wel minder stressvol maken door bepaalde aspecten te trainen zoals het vervoeren.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:48

Grappig, dat matje trainen heb ik denk ik onbewust gedaan, dat is de leuning van de bank. Toen ik gisterenavond thuis kwam was mijn broer op bezoek en die zat op de plek op de bank waar vandaan ik altijd train. Ik ging nu dus op de tegenoverliggende bank zitten, poes komt aanrennen en gaat bij mijn broer op de armleuning zitten kijken naar mij :))

Chai kent ondertussen zit, lig, poot, high five, mooi zitten, rondje draaien, neusje-neusje (mijn neus aan komen raken) en kan ook op mijn knie springen en naar mijn andere kant toe lopen. Ik train altijd zittend op de bank (lekker lui) en begin een beetje uit de opties te raken die je vanaf je zit plek zonder assecoires leren kan :o

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 16:53

Amable schreef:
Grappig, dat matje trainen heb ik denk ik onbewust gedaan, dat is de leuning van de bank. Toen ik gisterenavond thuis kwam was mijn broer op bezoek en die zat op de plek op de bank waar vandaan ik altijd train. Ik ging nu dus op de tegenoverliggende bank zitten, poes komt aanrennen en gaat bij mijn broer op de armleuning zitten kijken naar mij :))

Chai kent ondertussen zit, lig, poot, high five, mooi zitten, rondje draaien, neusje-neusje (mijn neus aan komen raken) en kan ook op mijn knie springen en naar mijn andere kant toe lopen. Ik train altijd zittend op de bank (lekker lui) en begin een beetje uit de opties te raken die je vanaf je zit plek zonder assecoires leren kan :o

Leuk! Ik had het matje geïntroduceerd omdat het zwart witte katje die ander altijd opzij duwt, maar het is ook heel handig voor de gezondheidstraining bedacht ik later.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 17:32

Tja, Chai is helemaal niet flauw met gezondheidsdingen, dus dat doen we zo wel. De andere 2 katten train ik niet, hoewel de kater momenteel wel in de gaten heeft dat als ik click er snoepjes uitgedeeld worden. Maar hij krijgt ze zo, 2 tegelijk kost toch een boel extra training waar ik eigenlijk 's avonds helemaal geen zin in heb :+ Die uitdaging ga ik overdag wel met de paarden aan :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 21:18

Heb vandaag uiteindelijk toch nog met [***] gewerkt en hij heeft best hard gewerkt :Y)
Heb hem in de piste aan de longe genomen en weer gewerkt met balkjes & in-uitjes. Heb vandaag zonder de clicker gewerkt en ik denk dat ik het ook zo ga houden. Dat ik het dus toch gescheiden ga houden, het longeerwerk (dus los, gewoon, dubbele longe en ev. springen) & rijden zonder clicker en dan het grondwerk, horse agility, VD etc. met clicker. Heb ik ook geen gevaar voor die poisoned cue en als ik genoeg afwisseling doe dan werkt hij ook gemotiveerd mee. Want ookal moet hij hard werken aan de longe, hij krijgt toch heel veel stembeloningen, krijgt nog snoepjes en krijgt rustmomenten. Ik weet dat je dan weer werkt met negatief reinforcement, maar op dit moment lijkt de combinatie toch het beste te werken voor ons, dus we doen gewoon verder en we zien wel waar we geraken :Y) Hij deed het héél goed vandaag overigens, alleen weer net te lang doorgewerkt, hij was echt moe en dan blijven die beentjes hangen boven de sprong. Maar toch nog goed kunnen afsluiten en daarna nog gezellig hem laten grazen terwijl ik op een bankje zat, dat vond ie wel wat als beloning :Y) Hij zakt al veel meer & sneller dan eerst, dus iets gaat er toch goed. Moet nu alleen zorgen dat hij niet op de voorhand kukelt als hij zakt, want dat is ook weer niet de bedoeling :+ Het is altijd iets :))

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:00

Wat leuk om te lezen, Sabine! Ik kan zo genieten van andermans succes stories. :)

Ik ben helemaal geinspireerd geraakt door jullie clickerkatten en vandaag was onze kat aan de beurt. Ze had al snel door dat ik lekkers had, en ze kon binnen no time zitten. Daarna was ze er klaar mee. Toen ging ze zich zitten wassen. Ik denk dat ze het even moest gaan verwerken.

Doel is uiteindelijk om haar op te laten houden met 's nachts te zeuren (binnen/buiten/binnen/buiten etc). Haar gemauw (gezeur) is erger geworden sinds onze andere kat is verdwenen. Maar ze had er altijd al wel een handje van.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:02

Dat van dat matje voor de katten vind ik heel leuk. Doet me direct denken aan de tijgers in het circus die netjes op hun 'stoel' blijven wachten tot ze aan de beurt zijn.

Vandaag heb ik met Kyra ook maar weer eens geclickerd voor het benen optillen en hoeven uitkrabben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:15

Dit wordt een kat-clicker-topic haha.... het is wel een vak apart, katten... Onze kat kan plaats, zit, pootje, op schoot, opschoot-pootjes op mijn schouders en neus tegen mijn neus-ergens op gaan zitten op commando, targettten (haar favoriet), werk nu met hoepeltje. Maar ik train niet zo vaak met haar als ik zou willen. Ik heb gewoon teveel dieren en die willen allemaal persé trainen... mafkezen.

De honden clicker ik apart, maar zo nu en dan pak ik ze samen en geef ik kleine opdrachtjes, waarbij ik degene die het uitvoert click, maar ook de anderen voor het blijven zitten op het matje.

Met de paarden is dat lastiger. Ik heb er vier bij elkaar lopen. Theoretisch kan ik ze wel leren ergens op te staan terwijl ik met eentje train, maar je rent je dan kapot en van echt trainen komt niets.
Ik werk dus gewoon met het paard wat aan de beurt is (ze weten dan heel goed dat de click voor het dier is waar de focus ligt) en stuur eventuele bemoeials weg. Maar ik beloon ook zo nu en dan spontaan de paarden die zich netjes op afstand houden. Dat motiveert om mij en mijn slachtoffer met rust te laten.

Sabine... leuk dat het zo goed ging. Top toch. Je moet gewoon doen wat voor jou het beste werkt.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 08:48

Goed bezig allemaal :). Ik wilde gisteren met mijn paard weer eens proberen of ik met de clicker kan longeren en dan netjes rechtgericht en voorwaarts enzo maar moest helaas overwerken. Vanavond nieuwe poging!

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 10:01

Hallo Allemaal,

Al een poosje lees ik hier mee en ik moet zeggen dat het een erg leuk topic is waarin iedereen op een fijne manier probeert te helpen maar bovenal ook heel leerzaam.

Graag zou ik mij hier ook melden.
Een aantal van jullie ken mij al maar voor de anderen zal ik me nog even voorstellen.
Ik ben Nelleke ben 25 jaar en ik het hele gelukkig bezit van mijn tinkervriendje Jonas.

Jonas is nu 5 jaar oud. Ik heb hem nu 2 jaar en hij was helemaal groen toen ik hem kocht. Na een slechte start na de castratie zijn we nu al een hele poos lekker aan het werk met van alles en nog wat. We doen Vrijheidsdressuuur, horse agility, grondwerk in de breedste zin van het woord maar ook lange teugelen, aan de hand werken en rijden horen erbij. Bovenal staat plezier bij ons voorop! We doen alleen wat wij leuk vinden. :D

Clicker training doe ik ondertussen al jaren en heb ik al bij vele paarden toegepast. In eerste instantie voornamelijk bij vrijheidsdressuur maar later ook in andere situaties en nu bij Jonas gebruik ik hem voornamelijk bij VD maar ook bij horse agility om hem het springen aan te leren en duidelijk kan laten weten wanneer het goed is en wanneer niet. Jonas vind het werken met de clicker helemaal geweldig en is dan ook altijd heel enthousiast misschien wel een beetje te af en toe. :D

Hier nog een paar foto's en filmpjes.
Afbeelding

Afbeelding

En heel algemeen filmpje van een training een tijdje terug.

En het schilderen heb ik ook aangeleerd met clickeren.

Ik hoop dat ik hier ook mee kan praten en een bijdrage kan doen en nog veel zal leren in dit topic.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:04

ah nelleke, leuk. Ik vind je altijd zo fijn werken met jonas. *volgens mij is dit stiekem een huiskamertopic aan het worden?*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 11:26

Nelleke ook hier! Welkom! :D

En huiskamer ... ach ... zolang er in elke post het woordje clicker komt te staan zijn we nog ontopic, toch? :Y) :))
Ik vind het in ieder geval wel gezellig hier ;) En niet zo druk zoals in de echte HK-topics (want daar kan ik nooit volgen := ).

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:19

Leuk topic dit,

Ik ben Lor.
Ik ben zelf nu sinds gisteren bezig met de klikker( na lang nadenken) met mijn 5jarige tinker ruin Jack (roepnaam). Heb hem gisteren om te beginnen eerst de klikker geleert (nouw ja laten wennen er aan) en al gelijk naar mij toe roepen van een afstand, had hij echt heel erg snel door. Ik aan de ene kant hij aan de andere kant "Jack kom" (komt die) klik en dan iets kleins.

Ben begonnen met de klikker omdat die toch een duidelijk signaal nodig had voor te weten van nu doe ik het goed en nu niet, is niet de bedoeling. Hoop dat dit duidelijkheid geeft op de lange termijn. Deed met hem al aan vrijheidsdressuur maar dan zonder klikker, heb enkele maanden amper iets gevraagd en ben het nu terug aan het oppakken en ga dan z'n "kunsten" wat uitbreiden (langer z'n been in de lucht houden bij jambette enzovoort).

Nu heb er zelf ontzettend m'n lol in en hij zelf ook in mijn ogen :).

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 17:33

@Nelleke en hetleventwint: welkom.

Nelleke, wat leuk dat jouw paard kan schilderen. Ik wed dat jouw slaapkamer en zijn stal al helemaal vol hangen. ;) Heeft hij een speciale kwast? Ik zie dat ze iets gebogen zijn, dat ziet er veilig uit. Ik geniet altijd wel van clicker filmpjes.

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:05

Dank je wel Sandra. :D Erg leuk om te horen :j

Hippologic: Leuk he ik heb ooit na een ongeluk waarbij het meisje wat ik begeleide met een gescheurde lever op de IC terecht kwam met haar haar pony leren schilderen om het vertrouwen weer terug te winnen het schilderen aan geleerd. (was de eerste keer http://www.youtube.com/watch?v=3XP7sttLTXE) Al jaren terug. Dus ja dan moet Jonas het ook kunnen natuurlijk.

Maar ik gebruik kwasten die eigenlijk zijn om achter de kachels te schilderen. Die zijn aan het eind inderdaad licht gebogen. Ik haal dan de lange steel er af en maak het mooi glad. Op die manier is het schilderen voor Jonas makkelijker en schuift de kwast inderdaad nooit zomaar zijn mond in.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 09:10

[***] schreef:
Heb vandaag uiteindelijk toch nog met Cobe gewerkt en hij heeft best hard gewerkt :Y)
Heb hem in de piste aan de longe genomen en weer gewerkt met balkjes & in-uitjes. Heb vandaag zonder de clicker gewerkt en ik denk dat ik het ook zo ga houden. Dat ik het dus toch gescheiden ga houden, het longeerwerk (dus los, gewoon, dubbele longe en ev. springen) & rijden zonder clicker en dan het grondwerk, horse agility, VD etc. met clicker. Heb ik ook geen gevaar voor die poisoned cue en als ik genoeg afwisseling doe dan werkt hij ook gemotiveerd mee. Want ookal moet hij hard werken aan de longe, hij krijgt toch heel veel stembeloningen, krijgt nog snoepjes en krijgt rustmomenten. Ik weet dat je dan weer werkt met negatief reinforcement, maar op dit moment lijkt de combinatie toch het beste te werken voor ons, dus we doen gewoon verder en we zien wel waar we geraken :Y) Hij deed het héél goed vandaag overigens, alleen weer net te lang doorgewerkt, hij was echt moe en dan blijven die beentjes hangen boven de sprong. Maar toch nog goed kunnen afsluiten en daarna nog gezellig hem laten grazen terwijl ik op een bankje zat, dat vond ie wel wat als beloning :Y) Hij zakt al veel meer & sneller dan eerst, dus iets gaat er toch goed. Moet nu alleen zorgen dat hij niet op de voorhand kukelt als hij zakt, want dat is ook weer niet de bedoeling :+ Het is altijd iets :))

Ik heb gisteren ook mijn aanpak aangepast. Ik wilde Myrtle los longeren in de roundpen en dan zonder druk met alleen belonen. Maar ik kreeg het maar niet voor elkaar ze blijft dan heel sloom en houterig lopen. Ik kreeg wel haar hoofd naar beneden maar ze was niet voorwaarts en ze bood het niet aan dus ik kon het niet bekrachtigen. In theorie zou je dan misschien naar de kleine momentjes moeten kijken dat het even wat beter gaat en dat belonen maar eerlijk is eerlijk, ik kreeg het niet voor elkaar. Het zal best aan mij kunnen liggen. En dat slome lopen is niet echt goed voor haar lijf en dat is toch ook best belangrijk. Dus gisteren even een dressuurzweepje in mijn handen gepakt (nee ik heb haar niet geslagen ;) ) en die iets omhoog gehouden als ik meer tempo wilde en het ging meteen beter. Ze begon mooi met haar achterhoef in de voorhoefafdruk te stappen dus dat moment kon ik clicken. Ik heb ook geprobeerd er wat buiging in te krijgen door mijn eigen lichaamshouding, dat lukte linksom een paar centimetertjes en rechtsom bleef ze wat traversmatig lopen, rechtsachter heeft ze spat vandaar dat ze dat been liever ontlast. Al met al ben ik niet ontevreden ik hoop alleen niet dat ik nu een poisoned cue heb.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:12

crosmuller schreef:
(...) Al met al ben ik niet ontevreden ik hoop alleen niet dat ik nu een poisoned cue heb.

Hier hetzelfde. Ik heb gister ook zoiets geprobeerd. Voor het eerst met bridge gewerkt met 'los' longeren. Tempo bepaald op 'ouderwetse' manier (druk van longeerzweep) en als ze dan in dat goede tempo liep in draf en met neus over de grond (dat was het doel), gebridged. Paard was blij verrast want normaal 'beloon' ik het d.m.v. een overgang naar stap maar dit kon de goedkeuring van paard duidelijk meer wegdragen ;) Hoop inderdaad ook alleen niet op een poisoned cue, heb wel bewust beloond voor neus aan de grond alléén als ik niet net daarvoor een commando (met zweep/houding/stem) voor voorwaarts gaan had gegeven; edit: dus dat tempo uit zichzelf al een half rondje (oid) goed was. Heb ook geprobeerd te varieren in mate van beloning en duur van neus aan de grond (want ze had na 1 x al door dat dat de bedoeling was, slim paard), hield haar scherp.
Nog een edit: wat denken de 'experts'?
Laatst bijgewerkt door Visitor op 08-08-12 10:16, in het totaal 2 keer bewerkt

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:14

Ik gebruik ook een clicker en het werkt erg goed! :)

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:25

Visitor schreef:
crosmuller schreef:
(...) Al met al ben ik niet ontevreden ik hoop alleen niet dat ik nu een poisoned cue heb.

Nog een edit: wat denken de 'experts'?

Ja experts, dat wil ik ook wel weten :).

welkom amyyy

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:21

dankuuu :p

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:25

Je krijgt een poisoned cue als de cue door het paard aan een aversi wordt gekoppeld.
Als je bv alleen de zweep optilt, kan dat ook gewoon als aanwijzing worden gezien en daar is niets mis mee. Er is verschil tussen het geven van aanwijzing en het helpen met het vinden van het juiste antwoord en het opvoeren van druk tot aversi, waarbij het paard ontwijkend gedrag tov die aversi gaat vertonen.
De grens is dun, maar vaak voel je het zelf wel aan.
Het blijft trouwens toch altijd zoeken naar het goede evenwicht, voor iedereen die zich het clickertrainen eigen probeert te maken. Dat heb ik ook.
Maar ach.. het houdt ons bezig nietwaar?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:31

liljebo schreef:
Je krijgt een poisoned cue als de cue door het paard aan een aversi wordt gekoppeld.
Als je bv alleen de zweep optilt, kan dat ook gewoon als aanwijzing worden gezien en daar is niets mis mee. Er is verschil tussen het geven van aanwijzing en het helpen met het vinden van het juiste antwoord en het opvoeren van druk tot aversi, waarbij het paard ontwijkend gedrag tov die aversi gaat vertonen.
De grens is dun, maar vaak voel je het zelf wel aan.
Het blijft trouwens toch altijd zoeken naar het goede evenwicht, voor iedereen die zich het clickertrainen eigen probeert te maken. Dat heb ik ook.
Maar ach.. het houdt ons bezig nietwaar?

Ja ook belangrijk dat we van de straat blijven :). Ik vond het wel moeilijk om mijn oorspronkelijke plan los te laten, maar inderdaad dat evenwicht. Paard moet lichamelijk ook fit blijven en dat gesjok hielp niet. Ik zag nog een mooi filmpje http://www.youtube.com/watch?v=JfjzWSXNNqg&feature=plcp

Daar zou ik graag heen willen en dan met alleen belonen, maar ze hebben er helaas geen stappenplan bij gezet hoe ze hier gekomen zijn :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:43

Volgens mij werken ze met de methode van alexandra kurland. Haar dvd's leggen dat traject helemaal uit. Maar goed... is wel een investering.