Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:47

Effects wat een super gave speeltuin en wat doet Swa het netjes! Daar zou ik me ook wel even kunnen vermaken met Jonas. :D

Momenteel is mijn clickertraining gericht op samenwerken met paard en hond. Beide getraind met de clicker en een erg leuke uitdaging om er een leuke samenwerking van te maken :D

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:35

Hoe heb je je paard leren liggen? Echt leuk!

Nelleke_H

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:22

Ik heb in de zomer na het rijden al hij ging rollen hem hier iedere keer voor beloond en 'liggen' gezegd. Op een gegeven ogenblik snapte hij de link en nu kan hij liggen op commando. Al komt het bij Jonas ook kwa eigen houding en energie heeel precies. Hij vind liggen best spannend en doet dit dan terecht ook alleen als alle condities juist zijn. Dus met de hond erbij vond ik erg knap.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 09:42

Wat voor clicker hebben jullie trouwens?
Ik heb een clicker gekocht bij de pets place, alleen die clicker is ineens vet zacht.

Komen leuke video's voorbij.
Wat gaaf in combinatie met de hond. Mijn honden zijn bang voor paarden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 12:11

Leuk leuk! Ik ga straks de video's bekijken!
Iemand nog boekentips? Ik heb grondwerk en denkwerk van inge teblick maar meer leesvoer is altijd welkom :D

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 13:56

Ik vond Reaching the Animal Mind van Karen Pryor heel interessant gaat dieper in op de theorie en over alle diersoorten. En daarnaast voor paarden You can train your horse to do anything! van Shawna Karrasch.

Ik blijf alleen beetje zitten met leesvoer... vind het lezen erover heel leuk maar qua trainen doe ik er echt te weinig mee. De discipline om anders met mijn dieren om te gaan en ook echt te trainen vind ik echt lastig. Ik doe de oefeningen die ik al geleerd heb soms wel weer eens maar echt planmatig aan de slag lukt mij nog niet.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-16 17:20

Bedankt voor jullie reacties op mijn filmpje. Ik wilde dat ik wat handiger was, kon ik zelf ook zulke hindernissen in elkaar zetten :D
Wat een leuk idee om je paard en hond tegelijk te trainen Nelleke!

Ik heb een tijdje geleden Verstärker verstehen van Viviane Theby gelezen. Je moet er wel een beetje Duits voor kunnen, maar verder leest het goed weg. Alle voorbeelden zijn met honden, maar dat is helemaal niet erg. Het was een fijn boek om de basis weer even op te halen en ook wat nieuwe dingen geleerd.

Evelijn, clickertraining is ook zo'n totaal andere manier van omgaan met paarden, daar ligt denk ik een belangrijke oorzaak in waarom het lastig is de omslag te maken. Wat doe je normaal met je paarden? Stel je doelen niet te hoog en ga bijvoorbeeld na je normale training nog even 5 minuten aan de slag met één oefening die ze al kennen en één die nog nieuwer is.
Ik keek toevallig vanmiddag een filmpje van ongeveer zes jaar geleden, toen ik al voor een groot deel de stap had gemaakt om volledig te clickeren. Maar toch zie ik dan weer zoveel dingen die ik nu niet meer zo zou doen. Verandering vraagt tijd.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:38

Mag ik me hier melden?
Ik heb vier paarden, kwpn merrie van jazz, haar hengst veulen en twee D-pony's (waarvan een 2 jaar is en zo goed als groen en de andere alles al gezien en gedaan heeft). De twee pony's komen op korte termijn bij mij aan huis te staan in Zweden en dan wil ik met ze clickertraining gaan doen. Heeft altijd mijn interesse wel, maar nu alle tijd. Ik ben gisteren voor de twaalfde keer geopereerd, hersenoperatie en herstel gaat nog even duren. Daarom lijkt het me helemaal leuk om met de clicker te gaan beginnen en zo ook vrijheidsdressuur te gaan doen.

Vraag me alleen af hoe lang je een training in het begin doet? 5 minuten, 15 minuten, half uur? En is het niet verwarrend voor de andere pony?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:11

In een van mijn boekjes over clickertraining bij paarden staat het liefst meedere keren per dag een paar minuten. Dat heeft het meeste effect (dat is mijn ervaring met mijn kat ook... paard staat niet aan huis dus dat was wat lastiger)

Even van elkaar scheiden is wel handig... vooral omdat jij het ook moet leren en dus gewoon alle concentratie nodig hebt voor 1 paard. Ik merk wel dat bij het clickertraining op het erf met mijn ouwe zijn stalmaatje altijd wat 'jaloers' aan het kijken is. Die heb ik toen na aantal weken ook eens mogen proberen en doe had dus echt meteen door wat de bedoeling was.
Ik heb ook wel gelezen dat als je onderscheid wil maken je ook voor de opdracht eerst hun naam zegt (dat doen ze bij zeeleeuwen ) dan zou je ze uiteindelijk ook beide kunnen trainen. ..maar voor jezelf zou ik echt met eentje in een kleine paddock oid beginnen en de andere op stal of in de weide ernaast.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:54

Als ik met 1 bezig ben, staat de rest achter het hek te trappelen. Iedereen wil wel koekjes verdienen :D . Inclusief de honden, trouwens. Maar ik doe 1 tegelijk.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:30

Bedankt voor de extra info! Ik heb ze aan huis, dus alle tijd. Paar keer per dag een minuut of 5/10 dus het beste.

Ik was een beetje bang voor verwarring bij de een als ik met de ander bezig ben, maar dat valt dus mee? Heb alleen een rijbak, weide of stal. In de rijbak wil ik gaan trainen, maar de ander dan gewoon in de wei of op stal zetten? Liefst heb ik ze op de wei dan. Is niet erg als ze elkaar zien en horen?

Heb er zin in! Hopelijk herstel ik snel!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:07

Nee hoor, laat maar lekker in de wei staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 20:57

Oei beterschap Quir, hopelijk herstel je snel inderdaad en kun je lekker aan de slag!

Ik heb maar een pony dus hoef mijn aandacht/concentratie niet te verdelen, volgens mij kan ik dat zelf ook niet zo goed haha. Ben nu bezig met de spagaat. Vandaag voor de 3e keer geoefend en ze pikt het heel snel en goed op, zo trots! :D
Heb de 2e en 3e keer op film gezet en even wat info over hoe ik het heb gedaan/aan het doen ben :)

Ook bedankt voor de boekentips, ga ik zeker even naar neuzen :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:18

JoycexEnya schreef:
Wat voor clicker hebben jullie trouwens?
Ik heb een clicker gekocht bij de pets place, alleen die clicker is ineens vet zacht.

Komen leuke video's voorbij.
Wat gaaf in combinatie met de hond. Mijn honden zijn bang voor paarden

Volgens mij word er overheen gelezen, maar ben benieuwd welke clicker jullie gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 21:19

Ik had hem wel gelezen maar ik gebruik geen clicker, nouja, mijn stem haha. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 08:33

Ik heb er gewoon 1 van internet of die dierenwinkel. Heb je verschillende dan?

Nelleke_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 09:05

Voor mijn paard gebruik ik een heeel simpele gewoon zijn rechthoekig bakje. Voor mijn hond gebruik ik een klik met mijn tong. Als ik samen met ze train weten beide precies welke klik voor wie is.

Equitandi: Leuk filmpje over het aanleren. Gaat al heel netje toch.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 09:42

Ik gebruik voor mijn paard een clicker van de boerenbond. Maar die worden na een tijdje wel lam, dus dan moet je een andere kopen. Maar ik vind deze wel heel fijn werken. Je hebt ook duurdere, maar deze werkt prima, dus dan koop ik liever een keer in de zoveel tijd een nieuwe, dan een hele dure.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:14

Ik heb een clicker in de vorm van een hondenbotje, prima clicker met verschillende geluidsstanden (maar ik hoor er zelf niet zoveel verschil tussen :') ). Ik heb ook een keer een blauwe clicker met oranje knop van Starmark gekocht, die werkte fijner dan ik gedacht had! Ik heb ook een gesproken bridge, maar die is eigenlijk te lang en gebruik ik alleen maar wanneer ik de clicker echt niet in mijn hand kan houden.

Leuk dat het zo goed gaat met het aanleren van de spagaat Equitandi! Ze gaat al best wijd staan. Wat me wel opvalt, is dat ze haar neus dichterbij je zak houdt op het moment dat je het voer gaat pakken. Maar als je wat meer gaat trainen op beleefdheid en ervoor zorgt dat zakkenrollen nooit iets oplevert, komt dat snel goed. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:26

Thanks allemaal en ja gaat erg goed!
Effects, dat ligt aan mij durf ik toe te geven haha. Ze kent voer weigeren en beleefd wachten maar ik was even te druk met alle voetjes dat consequent zijn me even is ontgaan hihi. Over enthousiast zijn zorgt bij mij voor slordigheid. Leerpuntje ;)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 11:02

Dat vind ik ook een van de lastigste dingen aan clickertraining. Er is zoveel tegelijk om aan te denken! Wordt de oefening prompt uitgevoerd, hoe is de hoofd/hals/oor/lichaams/etc. houding van het paard, wordt er aan mijn criterium voldaan, is het al tijd om een stapje verder te gaan, hoe is mijn eigen houding? Maar goed, kunnen we ons hele leven blijven leren :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 12:14

Ik heb nu z'n rechthoekige maar hij klikt voor geen meter.
Met mijn vrijheidsdressuurles had ik 1 om me vinger, denk dat ik die ga halen

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:02

Effects schreef:
Dat vind ik ook een van de lastigste dingen aan clickertraining. Er is zoveel tegelijk om aan te denken! Wordt de oefening prompt uitgevoerd, hoe is de hoofd/hals/oor/lichaams/etc. houding van het paard, wordt er aan mijn criterium voldaan, is het al tijd om een stapje verder te gaan, hoe is mijn eigen houding? Maar goed, kunnen we ons hele leven blijven leren :D

Het hoeft niet allemaal in 1 x gelukkig. Steeds op iets anders concentreren in dezelfde oefening. Dus eerst de oefening zelf, dan de spanning/ontspanning, dan zijn oren in de goede houding, etc. Ik verzin maar even iets. Maar als je stapje voor stapje de oefening perfectioneert, wordt hij vanzelf een x perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 13:14

Effects schreef:

Hahaha amen! We blijven in elk geval bezig zo :') _/-\o_

Fabster, precies, ook helemaal waar. :j

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 22:09

Hallo allemaal,
Mag ik mij ook melden in dit topic? Ik mag sinds 2 weken een nieuwe shetlander verwelkomen in mijn familie. Het is een slim diertje, ze heeft snel dingen door en mede daardoor zou ik graag willen beginnen met clicker training. het lijkt me zo gaaf om zo samen te werken.

Maar goed hoe begin ik hiermee???

Ik heb 2 kunstjes geprobeerd namelijk gekke bek trekken ( dit was echt 3x doen en mevrouw had het door) en weg sturen en weer terug laten komen en natuurlijk naast me laten lopen en stoppen en achterwaarts dat lijkt mij de basis het samen lopen

Maar nu hoe ga ik verder? Wat voor commando s gebruiken jullie bij welke oefeningen?
Als ik en barte het echt leuk vinden dan zou ik er wel les in willen nemen.

Afbeelding
Nog even een foto natuurlijk