Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:27

Fransje: Klopt inderdaad wbt auto. Maar je kunt heel eenvoudig een ontheffing aanvragen mocht je met de paarden op vakantie willen op Schier. Wel een duur grapje even op de boot.
Maar er zijn ook genoeg paardenbezitters op Schier en die kunnen ook prima meedoen aan zo'n clinic. Vind het juist voor hun zo goed om eens open te stellen voor iets anders dan het "reguliere" rijden.

Maar je hebt zeker gelijk, ik heb ook wel mooie ideeën voor een eventuele toekomst. Een mooie vakantie met de paarden gecombineerd met een aantal trainingen in het rechtrichten/freestyle/oid. Ook daarmee kun je mooie dingen aanbieden.
Maar ik denk dat voor clinics mensen niet snel als praktijkdeelnemer zullen komen. Omdat de kosten dan veel te hoog oplopen.

RianneH

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-13 12:45

Mocht er nog iemand een kaptoom zoeken, er staat er eentje op de markt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 23:45

:wave:

Mag ik me hier komen melden? Ben toevallig de website van Marijke de Jong aan het doorlezen en toen herinnerde ik mij dit topic ineens dus dacht: misschien wordt het wel tijd om ... ;) Is het werken aan de hand iets waar je zelf mee kan beginnen? Of is les toch wel een must?

Wil mijn pony ook tijdens het grondwerken helpen om nog sterker en soepeler te worden. Kreeg laatst nog een compliment van iemand die er even op gereden heeft dat hij zo fijn soepel is en zo fijn wil meewerken en meevolgen, alleen kan hij het allemaal nog niet lang volhouden wegens gebrek aan kracht, en momenteel ook conditie :P En omdat ik niet alles vanuit het zadel kan (en wil) doen dacht ik dat het misschien fijn was om serieuzer aan de hand te gaan werken. Ben nu al begonnen met het werken vanuit zone 2/3 (Parelli 8-) ) en dit sluit daar heel fijn op aan denk ik.

Wat mij vooral nu opvalt is dat de pony alles kan, totdat je hetzelfde vraagt met contact. Dan ineens kan doordraven niet meer, of kan hij niet meer galopperen. Dus rij buiten of in de piste met een los teugeltje en hij galoppeert (vooral buiten, piste is sowieso al minder motiverend voor hem en galopperen is toch best vermoeiend :P ), maar vraag datzelfde met gewoon contact en het blokkeert ineens, na 3 passen valt hij dan weer in draf. Ook kan hij in de hals geweldig fijn inbuigen, totdat je erop zit en het vraagt .. (het gaat dan wel hoor, maar iets minder makkelijk).

Pony is al een paar keer door osteopaat nagekeken en zit prima in elkaar voor zijn leeftijd (bijna 17 nu), maar moet natuurlijk wel blijven opletten en ik wil er wel bewust aan werken. Pony heeft eigenlijk dressuurmatig nooit echt wat gedaan (vroeger enkel buiten gereden en ik heb een tijd zelfs niet gereden vanwege angst) en ik heb niet de behoefte om er een topdressuurpony van te maken, maar wil toch proberen om hem zijn lichaam nog zo goed mogelijk te laten (leren) gebruiken.. Gewoon kijken wat haalbaar is.

Verder geen speciale dingen te melden denk ik .. Rechts inbuigen gaat moeilijker dan links, maar als je hem laat kiezen welke volte hij neemt dan gaat hij rechtsom (terwijl ze zeggen dat paarden standaard links verkiezen). Weet niet of daar enige logica in zit? Volgens mij juist niet?
En verder ben ik dus bezig met grondwerk maar kennen we ook lange teugelen en lange lijnen en dubbele longe en zelfs een héél klein beetje 'aan de hand' (natural dressage, schouderbinnenwaarts begonnen maar echt te lang geleden :o ). Ik heb theoretisch wel wat kennis over hoe een paard zou moeten lopen, maar de weg er naartoe zit nog vol gaten :Y) Kan ik dit zelf? Of heb ik echt meteen hulp nodig?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:07

Hoi Sabine :wave:

[***] schreef:
:wave:

Mag ik me hier komen melden? Ben toevallig de website van Marijke de Jong aan het doorlezen en toen herinnerde ik mij dit topic ineens dus dacht: misschien wordt het wel tijd om ... ;) Is het werken aan de hand iets waar je zelf mee kan beginnen? Of is les toch wel een must?

Ik raad aan om te beginnen met een les omdat het voor jezelf ook best wel wennen is qua houding, manier van meelopen en ook nog op je paard letten. Ik vond dat in het begin best moeilijk en vermoeiend. Als je die basis eenmaal hebt kan je zelf wel goed verder oefenen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:09

Zat het programma van de Equitana te lezen en daar zijn best een aantal clinics/ demo's met werken aan de hand. Ben benieuwd heb al het een en ander uitgezocht om te gaan bekijken!

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:10

Hoi Sabine, Welkom. Wat leuk om te lezen dat je met je 17 jarige aan het werk wilt om hem zo goed mogelijk te houden. Daar komt bij dat het hartstikke leuk is en op de site van Marijke kun je zeker heel veel info vinden. Wanneer ik je stukje lees denk ik dat het goed is om les te nemen. Het feit dat je zelf twijfelt...Bovendien raad ik iedereen aan om wanneer je begint les te nemen. Dan gaat het zo veel sneller en leer je jezelf en je paard niet per ongeluk verkeerde dingen aan. Het komt vooral in het begin heel precies.
Waar moet het achterbeen geplaatst worden? Welke oefeningen doe je wanneer en vooral waarom en waarvoor? Hoe verfijn je deze. Op welk voorbeen is het paard nu? en nu? en nu? Is dat wenselijk. Hoe corrigeer ik dat correct? Op de neus of op de binnen/buitenschouder of vanuit de achterhand. En wederom waarom? Hoe moet ik dat zelf uitvoeren? Doe ik onbewust iets wat onlogisch is? Als ik de travers aan de hand oefen wat is dan het beste moment om het paard te laten halthouden om te belonen? Waar moet zijn buitenachterbeen dan staan..en waarom? Te veel om op te noemen dus. Mijn eerste lessen leek ik net een enorme spons en ik was blij dat ik pen en papier had om gelijk dingen op te schrijven na de les, zodat ik weer 2 tot 3 weken zelf kon oefenen. Het is het geld meer dan waard vind ik.
Succes en vooral heel veel plezier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:23

Dank jullie wel, dan ga ik even rondneuzen of er iemand in de buurt zit (meestal het grote probleem hier :+ ). Mbt oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers enzo wil ik inderdaad sowieso hulp :j Ik weet wel hoe ze er horen uit te zien, en ook hoe ze voelen, maar niet bij deze pony en als het niet gaat zoals zou moeten weet ik denk ik niet hoe ik dat moet oplossen :Y) Alhoewel ik ondertussen wel het idee heb dat je met die zones van Parelli wel best ver komt .. Ik bedoel: pony ging eerst sowieso tegen druk in, waar dan ook, dus daar hebben we al aan gewerkt en ik kan nu voorhand en achterhand onafhankelijk van elkaar laten bewegen (dus wending om voor- of achterhand, alleen nog véél ruimte voor verbetering, hij gaat nog teveel wandelen zeg maar) evenals beiden samen (zijwaarts). Dit was een tijdje terug onmogelijk, dus alleen maar super :) Maar bon, wat ik eigenlijk wilde zeggen .. ik zie bv. schouderbinnenwaarts nu als het naar binnen verplaatsen van de voorhand, gewoon een tikje naar binnen, terwijl hij wel rechtuit blijft. Zelfde met travers .. Maar zo simpel is het waarschijnlijk niet? :+

Ik ga er vanuit dat oefening 1 niet meteen schouderbinnenwaarts is .. Omdat we al een tijdje uit het echte werken zijn (wegens winter en de tijd die ik had stak ik in de Parelli-basis) kan ik misschien al ergens mee beginnen en zo voorbereiden op de les? Longeren komt er bij kijken zag ik (maar ben nog vanalles aan het lezen), kan ik dat misschien terug oppakken? Moet alleen nog eens zoeken wat of hoe, want cirkels zijn enorm saai natuurlijk ;)

*gaat verder website doorlezen*

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:30

Hoi,

Waar woon je dan ( ivm het vinden van instructie ) ?
Je begint met buigen in stilstand , daarna lvo op de volte en rechtuit met buiging. Dit allemaal voor de sbw. En om je een idee te geven, ik ben daar nu al een les of 4 mee bezig ! En ook daarbij heb je echt hulp nodig.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:38

Ben met mijn mini shetje druk bezig met aan de hand werken. Hij gaat ooit eens voor de kar en moet conditie opbouwen. Genoeg reden om met hem aa het werk te gaan. Mijn andere paad staat te koop dus die hou ik puur in conditie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 12:40

Wat is lvo? (heb ik al een paar keer gelezen maar maak er niet meteen iets van :+ ).
Ik zit in Belgisch Limburg, volgens mij had ik wel een 1* instructeur gezien die Belgisch Limburg doet, dus daar ga ik eens even contact mee opnemen ;)

Wat mij nog het moeilijkste lijkt: hoe houdt je het interessant voor je paard? Ik zie [***] zo al denken "zucht, gewoon rondjes lopen, joepie" .. :')

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:25

Sabine, zo te zien doe je ook al Parelli en Clicker? Ik zou die zaken combineren met het handwerken, om het zo spannend voor je paard te houden :).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 13:35

Vind eigenlijk niet dat je het werk voor je paard altijd leuk moet houden. Ja er moet een uitdaging in zitten en je moet belonen als het goed gaat, maar paardlief moet ook gewoon luisteren naar de commando's die je geeft omdat jij wat vraagt en niet omdat er direct iets leuks aan vast zit.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:44

Ik vind het paard wel degelijk plezier moet hebben in het werk, dus indirect moet er wel iets leuks aan vast zitten. Niet perce door brokjes oid, maar wel door positief zijn/belonen met stem of aai.
Een paard dat met plezier voor/met je werkt, zal ook veel fijner zijn om mee te werken en veel beter zijn best doen.

@Sabine: welkom! Leuk dat je bezig wil gaan met het werken aan de hand. LVO = Lengtebuiging, Voorwaartsneerwaarts en Ondertreden. Zit Claudia Wolters niet bij jou in de buurt?

@Mira: leuk dat je met de mini zo bezig kunt! Hoe doet je grote paard het dan in het werk?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 14:04

Ik zeg niet dat het paard niet beloond hoeft te worden, maar ik vind niet dat het paard constant het werk leuk moet vinden, want op zo'n manier kan je niets op en uitbouwen. Als ik wil dat mijn paard draaft en ze is die dag fris en galopeerd aan, dan moet ze toch draven, ookal wil ze dat niet. Pas daarna beloon ik haar met een rondje galop. Bepaalde oefeningen horen gewoon voort te komen uit gehoorzaamheid en niet afhankelijk te zijn of het leuk is om te doen. Netzoals met een nieuwe oefening, het is niet leuk want je haalt het paard uit zijn comfortzone, de beloning en ontspanning erna is leuk.
Betekend niet dat je geen rekening meer hoeft te houden met het paard en de training van de dag niet hoeft aan te passen op het paard, maar het paard moet miz werken voor jou (en de ontspanning die volgt na een training) en niet omdat het leuk is.

Werken aan de hand is ook zo veel meer dan rondjes lopen, netzoals longeren meer hoort te zijn dan rondslingeren en vrijwerken meer is dan benen strekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:07

@ Anoukie : klopt inderdaad :j En ben inderdaad aan het denken om het via die weg allemaal beetje samen te voegen :j Stukje echt werken, dan weer even wat anders doen, weer stukje echt werken, ... Iets in die richting denk ik, moet een beetje kijken :)

@ RianneH : uiteraard moet een paard luisteren en doen wat je vraagt :j Maar ik krijg het echt niet verkocht bij mijn pony als die rondes lang hetzelfde moet doen (bij wijze van). Sowieso is hij in de piste al een stuk minder gemotiveerd, en als ik hem dan gewoon iets vraag te doen en dit x aantal tijd in een bepaalde houding dan gaat hij steeds minder meewerken. En dat wil ik voorkomen, want hij vindt het momenteel allemaal nog leuk, maar dat kan ook net zo snel weer gedaan zijn. En dan kan je denken "paard moet niet zeuren, als ik dit vraag dan moet hij dat gewoon doen, zolang ik het vraag" maar ik zoek liever naar wat afwisseling zodat hij blijft willen, dan dat ik het gewoon van hem eis .. hij doet het dan ook wel, maar met een kop op onweer en dat werkt gewoon niet fijn .. Ik ben op zoek naar de tussenweg, wel doen wat ik vraag, maar dat hij denkt dat hij het zelf allemaal uitvindt waardoor hij zichzelf geweldig voelt en het ook graag wil doen ;)

@ ijssnuiver : dank je! Claudia Wolters is die 5* instructrice toch hé? Die doet inderdaad België maar heeft blijkbaar maar een paar lesdagen per maand en komt dan niet op locatie (dan moet ik dus naar een bepaalde locatie toe en dat is nog een beetje veel voor nu, heb liever gewoon aan huis ;) ). Als ik het goed heb begrepen toch :)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:19

Of je paard leren om bepaalde oefeningen te verrichten op de clicker?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 14:30

Dat is nog een beetje veel gevraagd, zo goed ben ik niet met de clicker :P
En sowieso wil ik het wel een beetje dressuurmatig houden, en het niet laten vervallen in houdingen en kunstjes om het zo te zeggen ;) Hij kan ook best wel even luisteren hoor, hij wil tegenwoordig veel voor mij doen dus daar kan ik nu van beginnen te profiteren :Y) Maar ik moet alles gewoon kort en krachtig houden, want anders is het heel snel saai voor hem en dan lukt het niet meer .. Dus niet zeggen "ik ga nu een half uur aan de hand werken", maar wel zeggen "we gaan nu 2 rondjes dit doen en dan mag je een sprongetje maken" of iets in die richting ;) Ik vind wel een weg 8-)

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:25

@Ijssnuiver mijn grote paard reageerd nog steeds zwaar geirriteerd op op aantikken van het been. Mijn shet vind het heel erg leuk om te doen

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 18:59

Mira, is alleen wijzen met de zweep misschien voldoende. Of kijken naar het achterbeen? geen reactie dan wijzen met de zweep en dan aanraken. Tikken is echt de laatste fase. Succes!

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:53

TinePine schreef:
Mira, is alleen wijzen met de zweep misschien voldoende. Of kijken naar het achterbeen? geen reactie dan wijzen met de zweep en dan aanraken. Tikken is echt de laatste fase. Succes!

Ik vond het vooral een reactie vanuit het hele lijf, overduidelijk wat moeilijk vinden om op die kant de buitenlijn te moeten stretchen en binnen kort maken. Wat zich dan inderdaad uitte in een irritatie op de aanraking.
Maar inderdaad, misschien helpt het om je hulp nog kleiner te maken.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:03

Welkom Sabine! Neem inderdaad les zodat je het WADH goed leert, daar heb je veel profijt van.

Met Ise ben ik rustig verder aan het werk. Naast een serieuze kijker ook mailcontact met een aantal andere mensen gehad. Maar tot op heden is niet de juiste persoon voor Ise op mijn pad gekomen. Afgelopen zaterdag na wat werk aan de dubbele lange lijnen omdat het gevoel goed was en mijn rugproblemen super goed gaan er weer een keer op gaan zitten en los in de bak wat gereden. Ik rij haar nog wel bitloos en we hebben fijn in stap het stuurwerk geoefend en wat figuren en overgangen naar het halt houden gereden. Ze begint al netjes op mijn hulpen van zit, been en stem te reageren en op de volte zelf liet ze al fijn haar hals zakken. Maandag aan de hand gewerkt. Voor het eerst met de teugels i.p.v. aan de leadrope aan de middelste neusring. Een goede keus, ik kon haar beter begrenzen en het tempo controleren. Ze bleef netjes ontspannen en reageerde goed. Naast stelling in stilstand, de lvo op de volte en rechtuit in buiging ook weer de eerste stappen sbw meegepakt. Was trots op mijn knappe dame. Het is en blijft een creatieve clown en daarom besloten verder te kijken naar hulp en aankomend weekend les van een Parelli instructrice. Eens kijken of ze mij handvatten kan bieden om beter met Ise haar persoonlijkheid om te leren gaan en meer vertrouwen te krijgen om ook veilig het verdere aanrijden op te pakken.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:06

Caeruleus schreef:
Alle instructeurs die ik heb gevonden. Voor het geval je net als ik weinig interesse hebt in de Marijke de Jong methode staat dat er per instructeur achter.

Citaat:
PBRR = Paarden begrijpen recht richten
AR = Academische rijkunst
CR = Centered Riding
NH = Natural horsemandship

Groningen
- IJssnuiver
- Monique de Rijk

Friesland
- Natalie van der Meide (PBRR + AR)
- Caeruleus
- Monique de Rijk

Drenthe
- Monique de Rijk
- Hester Bischot
- Moravita
- Florien de Graaf

Overijssel
-

Flevoland
-

Gelderland
- Marijke de Jong (PBRR + AR)
- De Maesberg
- Greetje Hakvoort
- Marlous Eertink (PBRR + AR)
- Carola Beekman (PBRR)
- Neeske van Silfhout (PBRR)
- Priscilla Heijkoop (PBRR + CR)
- Marieke van der Meer(PBRR + CR)
- Marion Alblas (AR)
- Ylvie Fros (AR + CR)
- Zusjacobs

Utrecht
-

Noord-Holland
- Anne van Diemen
- Astrid v/d Ploeg(PBRR + AR)
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Yacinta Feringa (PBRR)
- Janna de Vries (AR + CR)

Zuid-Holland
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Roos van den Wildenberg(PBRR)
- Miranda Hofmeester (PBRR)
- Nicolette v/d Harst (PBRR)
- Angela Remie (AR)

Zeeland
- Suzanne Buijsse (PBRR)

Noord-Brabant
- Suzanne Buijsse (PBRR)
- Frouke Sikkema (PBRR)
- Marion vd Klundert (AR + NH)

Limburg
- Claudia Wolters (PBRR + AR)
- Fredy Hulshoff (PBRR)

Zag het topic voorbij komen, denk vul even aan. :) Monique komt soms ook in midden-nederland en de achterhoek.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:07

Ise reageert ook op het aanwijzen/raken van het achterbeen door ernaar te slaan. Ik raak haar daarom veelvuldig met het aanwijsstokje over haar hele lichaam aan, negeer het slaan en beloon elke goede reactie.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:09

Leuk Carolien! Mooi dat Ise het allemaal zo lekker oppakt en dat het zo goed voelde om nog even op te kunnen stappen :) , ze krijgt een onwijs mooie basis mee zo.

Mijn trainingspaard vorig jaar deed dat ook extreem, maar die had geleerd dat het positief was om tegen de hulpen in te gaan. Dus daar moest ik ergens een ingang in vinden en hulpen echt erg groot maken om een reactie te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 22:22

Zo, ik heb net 2 mails gestuurd om te kijken of die mensen het zien zitten om hier naartoe te komen voor lessen .. Ook heb ik Antoinette Denayer nog gevonden, maar enkel een facebookpagina (en ik heb geen facebook) dus geen contactgegevens.. Iemand hier misschien?

Leuk CarovdG dat je ook met Parelli bezig bent (of gaat bezig zijn?)! Hier heeft het in ieder geval héél erg geholpen om de pony's veel beter te begrijpen, waardoor ik nu alles ook veel beter aanvoel en kan plaatsen. Vandaag tegen mijn eigen idee in meegereden met de carrousel-les. Had een paar weken terug al aangegeven niet mee te doen (een bende paarden in de piste, ik daartussen, brrrr neen) maar vandaag kreeg ik weer de vraag of ik toch niet meedeed.. Heb opgezadeld en ben in het bos gaan stappen en was blijkbaar net op tijd terug voor het begin van de les :+ Besloten toch maar eens te proberen.. en het ging super! Na een kwartier ofzo was de kaars van de pony wel uit :(:) maar hij deed zo goed zijn best, en ik ben ook gewoon gestopt toen het echt niet meer ging en toen hebben we nog wat gezellig in de piste rondgehangen en nog een rondje buiten gestapt en ondanks dat we dat kwartier heel hard hebben gewerkt had ik toch het idee een tevreden pony te hebben. En daar doen we het voor natuurlijk ..

Hier is het trappen naar de zweep ook herkenbaar trouwens, beide pony's hebben dit eventjes gedaan (en het gebeurd nu soms nog, maar dan is dat mijn schuld ;) ). Volgens mij gedeeltelijk tegen druk ingaan (allebei hebben ze moeten leren dat wijken voor druk net wat leuker is :P ) maar ook een stukje leiderschap testen.. "wat doe jij als ik trap?". Als je op zo'n moment harder gaat reageren dan toon je een soort van onmacht .. blijf je gewoon rustig hetzelfde vragen en negeer je het trappen dan heeft de pony iets van "hmm, ok" en dan stopt het ook.. Of hier toch. En het trappen is in mijn ogen ook het niet probleem, het is het symptoom van een ander probleem.. Ik zie dingen veel meer in het geheel tegenwoordig, en dat is best wel interessant :Y)