Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Is het werken aan de hand iets waar je zelf mee kan beginnen? Of is les toch wel een must?
En omdat ik niet alles vanuit het zadel kan (en wil) doen dacht ik dat het misschien fijn was om serieuzer aan de hand te gaan werken. Ben nu al begonnen met het werken vanuit zone 2/3 (Parelli
) en dit sluit daar heel fijn op aan denk ik.
), maar vraag datzelfde met gewoon contact en het blokkeert ineens, na 3 passen valt hij dan weer in draf. Ook kan hij in de hals geweldig fijn inbuigen, totdat je erop zit en het vraagt .. (het gaat dan wel hoor, maar iets minder makkelijk).
). Ik heb theoretisch wel wat kennis over hoe een paard zou moeten lopen, maar de weg er naartoe zit nog vol gaten
Kan ik dit zelf? Of heb ik echt meteen hulp nodig?
[***] schreef:
Mag ik me hier komen melden? Ben toevallig de website van Marijke de Jong aan het doorlezen en toen herinnerde ik mij dit topic ineens dus dacht: misschien wordt het wel tijd om ...Is het werken aan de hand iets waar je zelf mee kan beginnen? Of is les toch wel een must?
). Mbt oefeningen als schouderbinnenwaarts en travers enzo wil ik inderdaad sowieso hulp
Ik weet wel hoe ze er horen uit te zien, en ook hoe ze voelen, maar niet bij deze pony en als het niet gaat zoals zou moeten weet ik denk ik niet hoe ik dat moet oplossen
Alhoewel ik ondertussen wel het idee heb dat je met die zones van Parelli wel best ver komt .. Ik bedoel: pony ging eerst sowieso tegen druk in, waar dan ook, dus daar hebben we al aan gewerkt en ik kan nu voorhand en achterhand onafhankelijk van elkaar laten bewegen (dus wending om voor- of achterhand, alleen nog véél ruimte voor verbetering, hij gaat nog teveel wandelen zeg maar) evenals beiden samen (zijwaarts). Dit was een tijdje terug onmogelijk, dus alleen maar super
Maar bon, wat ik eigenlijk wilde zeggen .. ik zie bv. schouderbinnenwaarts nu als het naar binnen verplaatsen van de voorhand, gewoon een tikje naar binnen, terwijl hij wel rechtuit blijft. Zelfde met travers .. Maar zo simpel is het waarschijnlijk niet? 
).
. 
En ben inderdaad aan het denken om het via die weg allemaal beetje samen te voegen
Stukje echt werken, dan weer even wat anders doen, weer stukje echt werken, ... Iets in die richting denk ik, moet een beetje kijken 
Maar ik krijg het echt niet verkocht bij mijn pony als die rondes lang hetzelfde moet doen (bij wijze van). Sowieso is hij in de piste al een stuk minder gemotiveerd, en als ik hem dan gewoon iets vraag te doen en dit x aantal tijd in een bepaalde houding dan gaat hij steeds minder meewerken. En dat wil ik voorkomen, want hij vindt het momenteel allemaal nog leuk, maar dat kan ook net zo snel weer gedaan zijn. En dan kan je denken "paard moet niet zeuren, als ik dit vraag dan moet hij dat gewoon doen, zolang ik het vraag" maar ik zoek liever naar wat afwisseling zodat hij blijft willen, dan dat ik het gewoon van hem eis .. hij doet het dan ook wel, maar met een kop op onweer en dat werkt gewoon niet fijn .. Ik ben op zoek naar de tussenweg, wel doen wat ik vraag, maar dat hij denkt dat hij het zelf allemaal uitvindt waardoor hij zichzelf geweldig voelt en het ook graag wil doen 
). Als ik het goed heb begrepen toch

Hij kan ook best wel even luisteren hoor, hij wil tegenwoordig veel voor mij doen dus daar kan ik nu van beginnen te profiteren
Maar ik moet alles gewoon kort en krachtig houden, want anders is het heel snel saai voor hem en dan lukt het niet meer .. Dus niet zeggen "ik ga nu een half uur aan de hand werken", maar wel zeggen "we gaan nu 2 rondjes dit doen en dan mag je een sprongetje maken" of iets in die richting
Ik vind wel een weg

TinePine schreef:Mira, is alleen wijzen met de zweep misschien voldoende. Of kijken naar het achterbeen? geen reactie dan wijzen met de zweep en dan aanraken. Tikken is echt de laatste fase. Succes!
Caeruleus schreef:Zag het topic voorbij komen, denk vul even aan.Alle instructeurs die ik heb gevonden. Voor het geval je net als ik weinig interesse hebt in de Marijke de Jong methode staat dat er per instructeur achter.Citaat:PBRR = Paarden begrijpen recht richten
AR = Academische rijkunst
CR = Centered Riding
NH = Natural horsemandship
Groningen
- IJssnuiver
- Monique de Rijk
Friesland
- Natalie van der Meide (PBRR + AR)
- Caeruleus
- Monique de Rijk
Drenthe
- Monique de Rijk
- Hester Bischot
- Moravita
- Florien de Graaf
Overijssel
-
Flevoland
-
Gelderland
- Marijke de Jong (PBRR + AR)
- De Maesberg
- Greetje Hakvoort
- Marlous Eertink (PBRR + AR)
- Carola Beekman (PBRR)
- Neeske van Silfhout (PBRR)
- Priscilla Heijkoop (PBRR + CR)
- Marieke van der Meer(PBRR + CR)
- Marion Alblas (AR)
- Ylvie Fros (AR + CR)
- Zusjacobs
Utrecht
-
Noord-Holland
- Anne van Diemen
- Astrid v/d Ploeg(PBRR + AR)
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Yacinta Feringa (PBRR)
- Janna de Vries (AR + CR)
Zuid-Holland
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Roos van den Wildenberg(PBRR)
- Miranda Hofmeester (PBRR)
- Nicolette v/d Harst (PBRR)
- Angela Remie (AR)
Zeeland
- Suzanne Buijsse (PBRR)
Noord-Brabant
- Suzanne Buijsse (PBRR)
- Frouke Sikkema (PBRR)
- Marion vd Klundert (AR + NH)
Limburg
- Claudia Wolters (PBRR + AR)
- Fredy Hulshoff (PBRR)
Monique komt soms ook in midden-nederland en de achterhoek. 
, ze krijgt een onwijs mooie basis mee zo.
Besloten toch maar eens te proberen.. en het ging super! Na een kwartier ofzo was de kaars van de pony wel uit
maar hij deed zo goed zijn best, en ik ben ook gewoon gestopt toen het echt niet meer ging en toen hebben we nog wat gezellig in de piste rondgehangen en nog een rondje buiten gestapt en ondanks dat we dat kwartier heel hard hebben gewerkt had ik toch het idee een tevreden pony te hebben. En daar doen we het voor natuurlijk ..
). Volgens mij gedeeltelijk tegen druk ingaan (allebei hebben ze moeten leren dat wijken voor druk net wat leuker is
) maar ook een stukje leiderschap testen.. "wat doe jij als ik trap?". Als je op zo'n moment harder gaat reageren dan toon je een soort van onmacht .. blijf je gewoon rustig hetzelfde vragen en negeer je het trappen dan heeft de pony iets van "hmm, ok" en dan stopt het ook.. Of hier toch. En het trappen is in mijn ogen ook het niet probleem, het is het symptoom van een ander probleem.. Ik zie dingen veel meer in het geheel tegenwoordig, en dat is best wel interessant