Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 01:12

Ik denk dat de meeste trainers dit punt wel kennen. Ik val nog wel eens terug.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 06:44

Nog een leuke site is stalecheerios.com

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 06:48

ah die site kende ik al. Idd leuk. Ken trouwens je probleem. Het voortdurend evalueren en soms tot de ontdekking komen dat er geen vooruitgang in zit, omdat je je criteria niet verhoogd/ niet de verschillende soorten van reinforcement optimaal benut etc etc.
Hier dus ook 'work in progress' :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 06:56

Volgens mij blijft zoiets altijd WIP :+
Hier dus ook een herkenbaar probleem :Y) Soms lijkt niks vooruit te gaan, soms gaat het echt super, soms valt hij weer ineens stil (dan wil ik te snel) en moet ik weer aanpassen om hem terug te motiveren. Maar als hij iets doet, als hij iets probeert, als hij iets beter doet dan ervoor, dan voel je je wel énorm trots :D Best stom eigenlijk :+ :))

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:03

Nee, niet stom. Ik denk dat dat juist een van de belangrijke voordelen is van clickertraining. Je bent je voortdurend bewust van wat je doet, je bent altijd aan het evalueren hoe het anders/beter kan en wat je misschien fout doet (ipv het paard de schuld te geven), je bent zeer bewust bezig met de training hoe/waarom/wat, en je denkt na over alles wat je doet en je rol daarin... logisch dat je dan superblij bent als je opeens een stapje vooruitgang boekt (wat een ander vaak niet eens ziet) Juist vanwege die bewustwording merk je dergelijke dingen beter op dan een ander, die bv op tradi manier traint. En juist doordat je blij bent met kleine stapjes, merkt je paard dat en gaat het vooruit.

Soms denk ik dat ik in al die tijd nauwelijks ben opgeschoten, maar als ik dan bv naar sil kijk, waarmee ik een jaar geleden niet de straat op kon doen en waarmee geen land te bezeilen was wanneer het waaide en met wie ik nu wel wandel en met wind aan de hand werk etc dan weet ik dat ik toch veel heb gewonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:12

Neen, ik weet het wel, maar toch .. Als ik denk hoe het er voor anderen moet uitzien als ik sta te stuiteren omdat mijn pony een ton door een dolhoof naar een goal wil duwen ... Of toch eens (uit zichzelf op mijn aanwijzingen) een poging wil doen om een pasje opzij te zetten ... Naja, maar goed dat ik mezelf niet teveel bezig zie :+ :)) Maar het is uiteraard wel superleuk, en als je het grotere geheel bekijkt zie je de vooruitgang wel :j Ik kan met [***] op dit moment een stuk beter overweg dan een paar maanden terug, en toen ging het eigenlijk al heel goed, nu wil hij nog meer meewerken en doet nog beter z'n best, en heb echt het idee dat hij dat doet omdat hij het leuk vindt om met mij & voor mij te werken, en dat is zo'n super gevoel :D

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:25

Wat ik doe om mijn voortgang bij te houden is:
doelen maken (groot en klein)
stappenplan
veel filmen
evalueren met een trainingsmaatje
en trainingsdagboek bijhouden waarin ik dagelijks kort opschrijf wat we gedaan hebben

Als ik denk dat ik geen voortgang maak, lees ik even mijn doelen van 1 of 2 maanden terug weer en denk ik altijd: Goh, weer veel gedaan. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:42

Dat is ook wel een leuke :j
Dagboek bijhouden probeer ik (op het NHforum) maar de laatste tijd schrijf ik het gewoon niet meer op, vergeet het gewoon :+ En als je het niet de dag zelf of de volgende dag doet is het ook weer moeilijker... Doelen maken vind ik een moeilijke, want ik heb schrik dat ik te snel teveel ga willen omdat ik toch dat doel wil bereiken, ik merk als ik gewoon maar doe, zonder planning vooraf, dat het meestal het beste gaat. Als ik denk "ik ga vandaag aan dat of dat werken" dan komt er meestal niks (goeds) van :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:48

[***] schreef:
Dat is ook wel een leuke :j
Dagboek bijhouden probeer ik (op het NHforum) maar de laatste tijd schrijf ik het gewoon niet meer op, vergeet het gewoon :+ En als je het niet de dag zelf of de volgende dag doet is het ook weer moeilijker... Doelen maken vind ik een moeilijke, want ik heb schrik dat ik te snel teveel ga willen omdat ik toch dat doel wil bereiken, ik merk als ik gewoon maar doe, zonder planning vooraf, dat het meestal het beste gaat. Als ik denk "ik ga vandaag aan dat of dat werken" dan komt er meestal niks (goeds) van :+

Bij mij precies andersom, als ik ga improviseren ga ik fouten maken :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 07:56

Doelen, schema's, plannen doe ik ook. Dagboek bij houden ben ik paar keer aan begonnen, maar met 4 paarden, 3 honden, 1 kat en in de toekomst ook nog minstens 1 kip is dat een dagtaak :+
Heb ik dus eigenlijk geen tijd voor.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 08:16

liljebo schreef:
Doelen, schema's, plannen doe ik ook. Dagboek bij houden ben ik paar keer aan begonnen, maar met 4 paarden, 3 honden, 1 kat en in de toekomst ook nog minstens 1 kip is dat een dagtaak :+
Heb ik dus eigenlijk geen tijd voor.

Haha wat ga je de kip leren dan :)?

Ik train mijn katten ook, echt een uitdaging soms. Als het niet leuk genoeg is loopt 1 van de 2 weg :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:33

Haha dat doen katten ja... als je niet boeiend bent (en dat vinden de meeste katten al snel) gaat die staart omhoog (nou ja, mijn kat heeft dus een krulstaart.. in de krul dus) en vertrekken ze. Goede leerschool. :)

Ik weet nog niet wat ik de kip ga leren. De vorige kip (helaas rip) heeft geleerd om uit een stok kaarten een joker aan te wijzen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 10:46

liljebo schreef:
De vorige kip (helaas rip) heeft geleerd om uit een stok kaarten een joker aan te wijzen.

Gaaf!

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 11:53

Visitor schreef:
liljebo schreef:
De vorige kip (helaas rip) heeft geleerd om uit een stok kaarten een joker aan te wijzen.

Gaaf!

Goeie oefening voor jezelf!

PaolaRae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:56

Jaa ik zat ook aan clickertraining tedanken maar ik zag ze alleen tk in Amerika iemand een idee waar ik ze in NL kan halen ?

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:17

PaolaRae schreef:
Jaa ik zat ook aan clickertraining tedanken maar ik zag ze alleen tk in Amerika iemand een idee waar ik ze in NL kan halen ?

De clickers? In de dierenwinkel :).

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:20

crosmuller schreef:
[

Jep, volgens Bailey kun je alles trainen, als je een kip kan trainen.
Betwijfel of het waar is, maar het is iig een goede oefening

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:29

liljebo schreef:
crosmuller schreef:
[

Jep, volgens Bailey kun je alles trainen, als je een kip kan trainen.
Betwijfel of het waar is, maar het is iig een goede oefening

Met dat kaartentrucje moet je wel heel precies zijn dus dat is nuttig. Ik kan zelf wel wat preciezer worden ik heb bij een van mijn katten met pootje geven misgeklikt en nu maakt ze een soort "kom hier" gebaar het ziet er heel maf uit :).

Laatst had ik een grappige situatie. Ik was met de katten aan het trainen om in het reismandje te gaan. De jonge kat Guppie was alleen nog met haar kop in het mandje geweest en de oudere kat leela kon het al. Ik vroeg guppie in het mandje maar ze had geen zin en liep weg met haar staartje omhoog inderdaad. Leela doet alles voor een brokje dus die loopt nooit weg, dus ik dan maar met Leela trainen. Na een tijdje komt Guppie terug maar wil niet bij me komen, ze gaat zitten en bekijkt het tafereeltje van Leela die op mijn verzoek in en uit de reismand gaat. Opeens staat ze op, loopt naar de mand, duwt Leela opzij en gaat erin! Wat hier nou precies speelde... misschien vond ze het eng maar toen ze het Leela zag doen werd ze gerustgesteld? Of een soort concurrentie? Beide?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:41

Hier doet [***] ook altijd een tikje harder z'n best als [***] ook in de piste is (en [***] kijkt weer dingen van [***] af en vind die dan ineens niet meer eng, dus ik train ze graag samen :Y) ) :j

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:43

[***] schreef:
Hier doet Cobe ook altijd een tikje harder z'n best als Boke ook in de piste is (en Boke kijkt weer dingen van Cobe af en vind die dan ineens niet meer eng, dus ik train ze graag samen :Y) ) :j

Nou dan lijkt het me een uitgemaakte zaak, ik MOET een tweede paard kopen :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:52

Moet je wel hopen dat ze met elkaar kunnen opschieten :P En dat de ene niet het negatieve of angstige gedrag van de andere versterkt :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:55

[***] schreef:
Moet je wel hopen dat ze met elkaar kunnen opschieten :P En dat de ene niet het negatieve of angstige gedrag van de andere versterkt :+

Ik heb gelukkig geen centjes voor een tweede dus dat probleem is niet aan de orde. Maar mijn Myrtle is wel een zelfverzekerde nuchtere dame die niet snel de angstige stemming van andere paarden overneemt, dus dat zit wel goed.

Maar wat ik me afvroeg, als je nu 2 paarden traint hoe weten ze dan dat de klik voor hun is? Of zijn ze om de beurt "aan de beurt" dus doen ze niet gelijktijdig een oefening. Ik train de katten om de beurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:57

Om de beurt :j Ik haal degene waar ik mee wil werken tot bij mij en de andere hangt dan wat rond in de piste ... Of ja, in [***]'s geval is dat rondhangen, in [***]'s geval is dat [***] & mij terroriseren :+

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:02

[***] schreef:
Om de beurt :j Ik haal degene waar ik mee wil werken tot bij mij en de andere hangt dan wat rond in de piste ... Of ja, in Boke's geval is dat rondhangen, in Cobe's geval is dat Boke & mij terroriseren :+

Hoe los je dat op dan als Cobe jullie terroriseert :). Misschien heb je hier niks aan hoor maar ik heb hetzelfde dus met de katten en heb het opgelost door ze op een " station" te zetten, een placemat in hun geval. Niet erg geschikt voor paarden :)). De kat die niet aan de beurt is krijgt af en toe een snoepje voor het blijven zitten op het station. Zo doen ze dat ook met zeeleeuwen geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:07

Doorgaans zet ik hem een paar passen achteruit, meestal gaat hij dan van daaruit (even) staan kijken en is het wel goed. Heb ook geprobeerd om het te negeren, maar dan gaat hij zo ver door dat hij niet te negeren valt :+ En als het echt de spuigaten uitloopt dan geef ik met mijn stem aan dat ik dat echt niet wens en stuur ik hem weg naar een ander gedeelte van de piste. Meestal blijft hij daar dan wat beteuterd staan en komt na eventjes weer rustig kijken en blijft dan op een afstandje :+

Ergens op een bepaalde plaats zetten klinkt mooi, maar geen idee of dat haalbaar is, kan het wel eens proberen :Y)