Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 08:17

Fabster schreef:
Mss kan ik zo het apporteren met miin Belg verbeteren. Ik wou het terug in mijn hand krijgen. Dat is mislukt. Maar een emmer is mss duidelijker voor hem.

Mijn blog van vandaag gaat over het aanleren van dingen oprapen, apporteren en vanuit het zadel dingen aangeven. klik

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 09:43

HippoLogic schreef:
Fabster schreef:
Mss kan ik zo het apporteren met miin Belg verbeteren. Ik wou het terug in mijn hand krijgen. Dat is mislukt. Maar een emmer is mss duidelijker voor hem.

Mijn blog van vandaag gaat over het aanleren van dingen oprapen, apporteren en vanuit het zadel dingen aangeven. klik

Tnx, ik heb m gelezen. Maar precies het deel wasrik ben gestrand, wordt overgeslagen in je blog. Want ik kan dus mijn item weggooien, Beau gaat er keurig achteraan, pakt m op en last m vallen. Jij schrijft in je blog dat je Kyra hebt geleerd een stap richting jou te doen met het item in haar mond. Hoe? Want Beau doet dat dus niet. Ik heb al geprobeerd om hem dan precies in mijn gand los te laten. Ik hou mijn gand er dus onder. Lukt wel, maar hij legt de link niet. Want een cm er naast en hij beweegt niet mee met zijn hoofd. Sterker nog; hij wendt zijn hoofd af en laat m van me af vallen. Dus ergens gaat daar iets mis in de communicatie. En ik kom er maar niet achter wat dat is.

Amable

Re: Nog meer mensen die werken met clickertraining? deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:19

Je trainingsfout zit al heel vroeg in het proces. Je hebt je paard indertijd beloont voor het vasthouden en daarna mocht hij het waarschijnlijk laten vallen. Ik leer mijn paard in dat stadium al dat hij alleen beloont krijgt wanneer ik de aport vast heb. Dus ik geef de aport aan, laat hem los en pak hem weer vast. Laat hij hem los voor ik hem weer vast heb dan beloon ik niet, houdt hij hem vast tot ik hem ook weer vast heb dan click ik en mag hij los laten. Wanneer ze dat begrijpen dan kan je het voorwerp lager gaan aanbieden, op de grond leggen en uiteindelijk weg gooien omdat hij weet dat hij het in jouw handen moet leggen voor de beloning. Wat ik nu zou doen is daar dus op focussen. Ik geef de aport, maar laat hem niet los. Pas als hij zijn hoofd bij mij houdt een rustig is met de aport krijgt hij de click. En dan dus eerst heel kort los laten en dat uit bouwen.

Zo had ik laatst op show 2 paarden mee en dus 2 zwepen. In de show even op jauke naar dan vind ik 2 zwepen niet handig, dus 1 naast het blok gelegd. Uiteindelijk jauke op het blok waarop ik me van zijn rug laat glijden, laat hem staan en ga met Llevado verder. Jauke ziet de zweep die daar nog ligt, pakt hem op een probeert deze bij het publiek in te ruilen voor wat lekkers :') je ziet mensen dan ook zo verbaasd kijken als ze een zweep aangeboden krijgen :))

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-16 10:36

Haha! Dat is wel grappig. Ok, inderdaad opnieuw beginnen dus. Tnx

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-16 18:02

Zoals Amable zegt: eerst leren aangeven, dan de situatie zo opzetten dat je paard een stapje moet zetten om hem aan te geven. Dat van daaruit uitbreiden. Gedrag 'shapen' gaat met superkleine stapjes. Focus op die kleine verbeteringen. Ik moet nu weg, dus ik heb helaas geen tijd om er dieperop in te gaan.

Maaikevdk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 17:46

Ik ben alweer een tijdje bezig met clickeren met mijn verzorgpaard en dat gaat hartstikke goed! Ik heb ook een grondwerk boek gekocht waar gewerkt wordt met wijken voor druk, en bouw dat dan om naar clickertraining zonder druk wat erg goed werkt!
Toch loop ik tegen 1 probleem aan, de jambette. Sterre steekt haar been uit zodra ik het commando geef, maar gaat een soort van schrapen, of tilt alleen haar 'bovenbeen' op en haar 'onderbeen' hangt er dan onder. Ik heb al geprobeerd om te tellen, dit heeft ze niet door. Ze kent het tellen al wel van andere oefeningen, maar het kwartje valt niet dat het ook met de jambette kan. De hulp geven en dan een beentarget geven werkt ook niet, het is meer toeval dat ze de target raakt dan dat ze bewust de target raakt, ook na een stuk of 20x oefenen.
Het lastige is ook dat ze soms ongevraagd de jambette doet, en dat ziet er dan heel mooi uit, strekt ze mooi uit en houd ze haar been stil. Normaal negeer ik het, maar ik vraag mij af of ik misschien kan proberen dat te belonen, en zo duidelijk te maken hoe ver ze moet uitstrekken.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 18:52

Eigenlijk zit er ook nog een fase tussen het naar je toe brengen van een target en het stilstaan met een target in de mond: namelijk het leren lopen met een target in de mond. 8-) Dat hoeft ook helemaal niet naar jou toe gericht te zijn; je kunt het je paard ook leren door hem iets op te laten pakken en vervolgens samen een paar meter met target in de mond te lopen. Voor sommige paarden is dat ook echt een eye-opener, vooral bij de wat vasthoudender types die meteen stoppen met nadenken zodra ze de target in de mond hebben. ;)

Zelf heb ik het apporteren trouwens altijd aangeleerd met de handtarget nadat ik een tijdje alle methodes van andere vd-trainers bestudeerd had: ik kwam op het idee van de handtarget toen ik gewoon het targetten aan het trainen was. Voor mij is het leren apporteren met de handtarget nu zo logisch dat ik het altijd wonderlijk vind dat het ook op andere manieren kan en gedaan wordt. De handtarget geeft je paard namelijk precies alle informatie die hij nodig heeft als jij wilt dat hij zijn target aan jou geeft. Het is heel simpel: vraag je paard om het speeltje van de grond (of je hand) vast te pakken en zodra hij zijn tanden erin heeft gezet knip je in je vingers om hem te vragen met zijn neus jouw hand aan te raken.
Zo leert je paard zelfs al in stilstand precies wat hij moet doen (mond met speeltje naar jouw hand bewegen), waardoor het opbouwen van de afstand alleen nog maar een kwestie van tijd is. Het grootste voordeel is dat je je paard vanaf het eerste ogenblik meteen het juiste idee van de oefening geeft: breng het speeltje naar de mensenhand toe - in plaats van wacht tot de mens het speeltje uit je mond pakt wat vaker aangeleerd wordt. Daarbij maak je van het apporteren in het hoofd van het paard namelijk iets passiefs waardoor het aanleren van het naar je toe lopen soms moeilijker gaat, terwijl je hem met de handtarget meteen in de 'naar je toe breng modus' zet. :)

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 20:41

Ook n slimme!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:21

Zijn er eigenlijk opleidingen m.b.t. clickertraining in Nederland? Of moet je daar echt voor naar het buitenland?

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 21:42

Bij Martin Gaus

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 22:18

Ik heb ook al gezocht op internet... het Cursuscentrum in Barneveld biedt ook wel iets aan wat interessant klinkt. "Dier en trainer" De cursus wordt gegeven door Toinny Lukken. Als je die weer googlet dan zie je dat ze ook verschillende wilde dieren heeft getraind. In de korte beschrijving staat dat ze de clicker gebruiken als trainingsmiddel.. een dag van de 4-daagse module wordt ook geheel gewijd aan clickertraining.

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-16 23:04

Vandaag viel bij Hera het kwartje; ze snapt eindelijk dat galop aan de hand ook echt langzamer gaan en dus verzamelen betekent :D

Een hele tijd werd ze zo heet dat ik haar alleen click/beloonde voor wanneer ze weer stilstond of na het galopperen zich weer goed liet sturen. Dat is nu niet meer nodig, ze buigt die energie nu om naar zich heel erg verzamelen. Dus kan ik haar belonen voor een goede galopsprong, waardoor ze beter snapt wat de bedoeling is :j

Ook kan ze nu netjes stilstaan zodat ik een leuk fototje kan maken :D
Afbeelding

Afbeelding
Jeutje... in het echt lijkt ze helemaal niet zo extreem overbouwd :')

xtinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 16:51

Ik volg hier mee, vanaf nu werk ik ook met clickertraining. Dankzij Saskia van Equinection, ze is top! :)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-16 23:22

Welkom bij de club! :D Wat leuk dat je zo overtuigd bent geraakt door Saskia.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-16 11:31

Ha wat leuk! Naar een topic als deze was ik naar op zoek! :D

Ik heb sinds een maandje een leuke peuter pony waarmee ik wat grondwerk en wat vrijheidsdressuur doe. Omdat we elkaar natuurlijk net een maand kennen zitten we nog op zeer laag niveau maar wie weet waar we over een jaar zijn. :D Grondwerk deed ik voorheen op basis van Parelli maar daar ben ik toch een beetje op afgeknapt omdat ik ook met grondwerk (en rijden later) meer met positieve bekrachtiging wil werken.

Ze vindt het in elk geval ontzettend leuk, wordt super enthousiast en leert erg snel. Momenteel kent ze 'nee schudden, lachen, kusje en (gedeeltelijk) jambette'. Vooral de jambette is nog moeilijk, toen ze bij mij kwam was dat simpelweg haar voet optillen om te laten uitkrabben. Inmiddels heeft ze al geleerd dat ze ermee kan schrapen en nu ben ik bezig met het in de lucht houden.

Ik heb overigens geen clicker en doe de 'klik' met mijn stem 'Jaaaaaaaaa!' :') maar goed, ik weet niet of ik dan nog welkom ben in jullie topic? :o (hoop het wel natuurlijk hihi)

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:14

Natuurlijk ben je dan welkom! Je bent zeker niet de enige die een gesproken bridge gebruikt. Ik gebruik zelf vrijwel altijd de clicker, maar heb ook een gesproken bridge.
Hoewel ik me wel afvraag hoe handig 'Ja' is als bridge, omdat dit een woord is wat je paard alledaags ook kan horen zonder dat het bedoeld is als beloning.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 00:29

Ik gebruik vaak (onbewust) een enthousiast 'ja' samen metmijn klik. Met als gevolg, dat als ik blij 'ja' roep, maar niet klik (omdat ze het langer moeten doen bijv), ze die toch zien als klik. Dat 'ja' is dus een iets te goede bridge geworden.... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-16 17:20

Hahaha nee dat is niet handig nee. Maar mijn JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA (met hoog enthousiast piepstemmetje) is een hele andere (en langere) toon dan de ja die ik doorgaans gebruik. :j
Ik merk in elk geval aan haar dat ze heel duidelijk dat verschil weet. :D

Maar leuk dat ik welkom ben :D

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 00:54

Heb vanavond weer eens een korte sessie met Hera gedaan [het paard waar ik hier een paar maand geleden een filmpje van plaatste]. Heb de laatste tijd niet heel veel tijd ervoor gehad, maar wel af en toe een beetje bijgehouden. Ben nu bezig om het volgen er beter in te krijgen, en we zijn bezig met 'hoef op mat' :')

Ik vind het fascinerend om het verschil tussen Hera en Hera's dochter (Alta) te zien. Het zijn echt twee druppels water, dus ik wijt het verschil in reactie meer aan opvoeding dan aan genen.

Zo is Alta enthousiast en vol zelfvertrouwen. Ze probeert van alles [hoewel ergens op stampen of erin bijten toch vaak favoriet is :') ], maar is ook snel uitgekeken en gaat dan vaak eventjes haar eigen ding doen, al verveelt dat ook al snel weer en komt ze meestal binnen een minuut of twee weer terug met een heel doelbewuste manier van bewegen.

Hera daarentegen is nog steeds zeer introvert. Gelukkig is het totaal apathische nu wel weg! :j Ze is nu eerder hyperalert, ze houdt alles in de gaten. Vaak heeft ze dan even geen tijd voor mij, totdat de kust blijkbaar weer even veilig is. Dan doet ze voorzichtig een poging. Of ze er een click voor krijgt of niet, ze moet er eerst even over nadenken voordat ze verder iets doet.. Ook is ze niet zo experimenteel als Alta, maar doet ze liever een veilige gok in lijn met iets wat haar eerder een beloning heeft opgeleverd. Wel leuk om te zien is dat ze nu een beetje een voorkeur durft aan te geven. Vandaag bleef ze heel voorzichtig bij de mat staan proberen terwijl ik eigenlijk het hand targetten wou oefenen. Bij Hera ga ik hier graag in mee, ik denk dat het bij haar zal helpen om wat zelfvertrouwen te kweken.

Ergens vind ik het best wel sneu dat dit zo moeilijk voor haar is -O- aan de andere kant ben ik blij dat ik haar dit nu wel kan bieden, ze heeft er duidelijk wel heel veel plezier in, ondanks dat het niveau erg laag en traag is. Ik ben door deze ervaringen met haar er ook echt van afgestapt dat verschillende NH-methodes zo paardvriendelijk zouden zijn [en beginner-vriendelijk zijn ze al helemaal niet]. Ik denk dat sommige zeker wel een bepaalde waarde kunnen hebben in de omgang met paarden, maar er moet zeker niet te licht mee omgegaan worden.

Bagira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 19:30

Weet iemand wie doet clicker training in Zuid Limburg?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-16 16:29

Er is bij Connection Training nu een 25% korting actie + een jaar gratis lidmaatschap.

Denk dat dat mij wel over de streep trekt de Complete Training Foundation is nu dan nog net geen 100 euro met een jaar gratis lidmaatschap (en het boek van Shawna heb ik al dus de bundle biedt niks extra's)

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 19:08

Hoi
Mag ik mijn melden, ik ben zondag begonnen met clickeren met vrijheidsdressuur en rechtsom longeren. Ik en mijn paard (Tinker) vinden het erg leuk en wil het ook met rijden opgaan pakken.

Ik ga het allemaal terug lezen. Want denk dat mijn antwoord er wel in staat.

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 23:41

Ik meld me hier ook ik ben met mijn Ijs begonnen met clicker training en hij vind het enorm leuk ! We hebben het pas drie keer gedaan maar hij kan al achteruit, dingen aanraken, schudden met zijn hoofd, een bal vooruit duwen en wil hem graag leren wijken maar daar gaat wel eventjes wat tijd in zitten. Hoofdschudden en aanraken heeft hij overgens in twee korte sessies geleerd hahah hij is enorm slim en vind het geweldig, ik wil uiteindelijk ook echt les gaan nemen om wat meer te leren. Voedselweigeren kent hij ook enorm goed maar als hij het dan krijgt verdwijnt soms mijn heele hand in zijn mond in zijn enthousiasme gelukkig bijt hij niet door zodra hij door heeft dat je hand tussen zijn tanden zit, maar hier moeten we nog even aan werken hahah.

Als ik me omdraai gaat hij ook helemaal los komt met alles aanlopen, gaat op alles staan stampen er mee gooien etc hahaha grapjas is het.

Effects

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:28

Wat leuk om te lezen dat er weer een paar enthousiaste clickeraars bij zijn gekomen!

Ittheclown, als je pony nog onvoorzichtig is met het aanpakken van het voer, kun je in deze blogpost van HippoLogic (onder het kopje Safety) een paar goede tips vinden: https://hippologic.wordpress.com/2015/0 ... gging-you/

Ik heb deze week eindelijk een leuk filmpje gemaakt van wat filmmateriaal dat ik nog had van mijn clickertrainingsstage bij Nina Steigerwald in Duitsland. Echt een gave paardenspeeltuin heeft zij!

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:37

Echt een leuk parcours! Dat wil ik ook! Schatje, ook die shet! Die van ons mis ik nog vaak. En die is ruim 3 jaar geleden al overleden.Afbeelding