Fabster schreef:Mss kan ik zo het apporteren met miin Belg verbeteren. Ik wou het terug in mijn hand krijgen. Dat is mislukt. Maar een emmer is mss duidelijker voor hem.
Mijn blog van vandaag gaat over het aanleren van dingen oprapen, apporteren en vanuit het zadel dingen aangeven. klik
je ziet mensen dan ook zo verbaasd kijken als ze een zweep aangeboden krijgen
Dat hoeft ook helemaal niet naar jou toe gericht te zijn; je kunt het je paard ook leren door hem iets op te laten pakken en vervolgens samen een paar meter met target in de mond te lopen. Voor sommige paarden is dat ook echt een eye-opener, vooral bij de wat vasthoudender types die meteen stoppen met nadenken zodra ze de target in de mond hebben.

(hoop het wel natuurlijk hihi)
aan de andere kant ben ik blij dat ik haar dit nu wel kan bieden, ze heeft er duidelijk wel heel veel plezier in, ondanks dat het niveau erg laag en traag is. Ik ben door deze ervaringen met haar er ook echt van afgestapt dat verschillende NH-methodes zo paardvriendelijk zouden zijn [en beginner-vriendelijk zijn ze al helemaal niet]. Ik denk dat sommige zeker wel een bepaalde waarde kunnen hebben in de omgang met paarden, maar er moet zeker niet te licht mee omgegaan worden.