Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-13 14:56

Het belangrijkste van de galop is het aanspringen, niet zo zeer alle galopssprongen erna. Wil je de achterhand trainen en de rust behouden kan je je daar op richten. Correct aanspringen' niet erin vallen en snel erna weer terug nemen, rustig en ontspannen draven en dan weer eens aanspringen.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 16:38

Komt weer even uit de meeleesmodus, druk gehad de afgelopen dagen!

@Wiljemijn: Ik zou er eerst voor kiezen om de achterhand sterker te gaan maken. Dus na de juiste lvo op de volte en rechte lijnen, verder gaan met schouderbuiten/schouderbinnen, travers, renvers, appuyement en halfsteps en de piaffe. Zowel in stap als draf uiteraard. Je zult vanzelf gaan merken wanneer je paard sterk genoeg is om goed aan te springen van achter en dan een aantal goede sprongen kan maken.

Freeconnect

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:12

Wiljemijn, ik sluit mij aan bij Anne. Ze heeft duidelijk moeite met haar balans. Naast het WADH denk ik dat het goed is af en toe met balkjes te werken. Dan krijgt ze ook meer bewustwording, een betere coordinatie en het is een mooie afwisseling. Eerst een enkel balkje en dit rustig uitbouwen. Op 3 meter kun je er overheen stappen, draven maar in de toekomst ook galopperen.

Pivanti, even in je profiel gekeken. Wat een mooie dame is Up, fokt ook prachtige veulens. Fijn dat je er inmiddels weer op zit en alles stap voor stap met hulp in alle rust doet. Heeft ze de problemen altijd of valt je op dat dit bijv. tijdens de hengstigheid is?

Voor Ise zoek ik een ander baasje om diverse reden. Mijn lijf en lef zijn niet meer wat het was, helaas. Inmiddels 1 serieus persoon gehad, leuke vrouw maar ze mist de chemie met Ise en ik twijfelde ook aan de match. Nu nog iemand die wil komen. Ik zie Ise graag bij iemand die via Parelli, Freestyle of iets dergelijks gaat werken. Ze wordt steeds mooier en blijft een echte clown. Tegenwoordig zet de staleigenaar haar om 06.30 al buiten: als hij namelijk wakker wordt, hoort Ise hem en begint vervolgens haar stal om te ploegen want mevr wil eten (hooinet is dan nog overigens niet eens leeg). Hij negeert haar, praat niet, halster om en hup de buitenbak in. Nou, ze rent dan eerst 5 minuten boos rond, gaat in de drinkteil staan, trekt hem om en probeert van alles om aandacht te krijgen. Ise is een ontzettend lief en mensgericht paard maar vooral een echte persoonlijkheid.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:24

Blijf het een dapper besluit vinden Carolien! En de juiste eigenaar voor Ise komt vanzelf wel langs, haast heb je tenslotte niet :) .
Is het wel de bedoeling om weer op zoek te gaan naar een nieuw paardje of eerst even niet?

Ik ben bezig om te kijken of ik wat lesdagen/clinics op paardengebied kan organiseren op Schiermonnikoog. Hebben jullie nog leuke ideeën voor een lesdag/clinic? Op moment heb ik een lijstje met:
Academische/klassieke rijkunst
Freestyle
Paarden(sport)massage
Zadelpassen
Lange teugel
Centered riding
TTouch/TTeam

Ben uiteraard hier bezig met kijken of er mensen geïnteresseerd zijn en of ik een geschikte locatie kan vinden.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:31

Je bent goed bezig Anne, top hoor! Al zin in het derde jaar? Wanneer begint dit voor jou?
Ik heb nog geen idee hoe en wat. Inderdaad, haast heb ik niet. Al diverse biedingen gehad maar daar reageer ik niet eens op. Ik train overigens rustig door met Ise. DLL nu op het bitje, gaat steeds beter. Mijn rug gaat super goed, vind het een klein wonder. Inmiddels al 3 weken pijnvrij aan het hardlopen, voel me al fitter en geniet van mijn momenten met Ise. Ga lessen richting Parelli en we zien het allemaal wel. Paarden zullen altijd centraal blijven in mijn leven.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:35

Klinkt goed Carolien!

Het 3e jaar begint voor mij 21 maart, snel al weer dus! Of ik er zin in heb? Ik weet het nog niet, zie erg tegen het reizen op en het gaat me allemaal wat te snel. Aan de andere kant ken ik mezelf ook langer dan vandaag en weet ik dat als we eenmaal weer bezig zijn, ik het hartsikke leuk vind! Dus daar hou ik me maar aan vast. Desondanks wel blij als het erop zit, maar dat is meer vanwege de wereldreis die altijd gemaakt moet worden.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:40

Dat is al over een paar weken. Denk maar zo, je kunt al gaan afstrepen en dan heb je eind vh jaar je diploma op zak. Ik zal het missen behalve inderdaad het reizen. Vond dat het meest pittige. Gelukkig was Usha altijd erg relaxed onderweg maar vooral op zondag naar huis met die malloten die bijna nooit op een snelweg zitten..

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:48

Ja precies, zo denk ik er ook over!
En voor mezelf vind ik het belangrijkste dat ik dan eindelijk eens iets op "school" gebied heb afgemaakt, soort bewijs aan mezelf. Het diploma en het niveau vind ik van ondergeschikt belang. Niveau 1 is goed genoeg en meer is altijd mooi meegenomen.
Ik ben eens eerlijk naar mezelf geweest en geconcludeerd dat ik op het rijtechnische/academische rijkunst gebied niet de ambities heb om heel veel en "hoog"(bij gebrek aan beter woord) te eindigen/slagen. Het werken op de grond vind ik veel leuker, maar het rijden is natuurlijk een groot onderdeel in de opleiding en inmiddels vind ik het niet meer zo vervelend als ik om die reden voor niveau 1 zou gaan.
Qua rijden past het buitenrijden en het springen mij veel meer. Dat is altijd zo geweest en ik vermoed dat het ook niet meer zal gaan veranderen. Het dressuurmatig rijden is voor mij meer een basis om het paard gezond te houden en imo zijn daar niet alle zijgangen en hoogste verzameling voor nodig.

1 grote wens die ik nog heb is om met Calypso eens een crossles oid te rijden, lijkt me zo onwijs gaaf!

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 17:56

Ik begrijp je, heb dat zelf ook. Jonge paarden zoals Ise tot zadelmak maken en les geven,vind ik toch wel het allerleukste. Mis wel het onbekommerd buitenrijden steeds meer...Wist je dat ik met Usha ook crosslessen reed? Spannend maar zo gaaf!!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 21:58

Dank voor de tips ladies.
Balkjes lopen pak ik a en toe mee, dat valt overigens niet mee. Ze is spring gefokt en springt ook alles wat je haar voorschoteld. Van de week wel een succesvolle reeks van twee kunnen laten draven +). We gaan verder met sterker maken en heb vandaag huiswerk van mn juf gekregen. Veel schakelen en actief houden van achter. We komen er wel!!!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:25

ijssnuiver schreef:
Ik ben bezig om te kijken of ik wat lesdagen/clinics op paardengebied kan organiseren op Schiermonnikoog. Hebben jullie nog leuke ideeën voor een lesdag/clinic? Op moment heb ik een lijstje met:
Academische/klassieke rijkunst
Freestyle
Paarden(sport)massage
Zadelpassen
Lange teugel
Centered riding
TTouch/TTeam

Ben uiteraard hier bezig met kijken of er mensen geïnteresseerd zijn en of ik een geschikte locatie kan vinden.

Schriktraining
Gebitsverzorging (herkennen syptomen etc)
Dubbele lijn
Longeren zonder hulpteugel

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:45

Een aanvulling op bovenstaande ideeen: Horse Agility (nooit gedaan maar lijkt me zo leuk!)

Vandaag met les voor het eerst echt begonnen met werken aan de hand. Nou, zoals jullie ongetwijfeld zullen herkennen; dat is niet zo makkelijk als het er uit ziet. Vooral niet omdat pony-lief het ook voor het eerst deed. Maar het ging best heel goed! Mijn boef is aan beiden kanten erg geneigd zijn schouder naar binnen te gooien ("ga jij maar die kant op baas"), maar dat komt wel goed. Er zaten al een paar goede passen bij (ja, ik ben blij met alle beetjes :D ). Ik moet alleen onze plek in de bak een beetje bewaken... :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 22:48

Volgens mij heb je dat wel eens verteld Carolien!
Ik heb ook momenten dat ik met Calypso buitenrij en me even heel goed besef dat dit niet eeuwig is en ik met een ander paard lang niet zo onbezorgd buiten zal kunnen rijden. Simpelweg omdat ik Calypso kreeg op een leeftijd dat ik me nergens druk over maakte en dus nu mega vertrouwd ben met elkaar.

HorseAgility lijkt me inderdaad ook onwijs gaaf! Had ik nog helemaal niet aan gedacht!

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 23:22

Oja, dat is zeker leuk.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 00:08

RianneH schreef:
Het belangrijkste van de galop is het aanspringen, niet zo zeer alle galopssprongen erna. Wil je de achterhand trainen en de rust behouden kan je je daar op richten. Correct aanspringen' niet erin vallen en snel erna weer terug nemen, rustig en ontspannen draven en dan weer eens aanspringen.

Ben ik met je eens zeker bij de overgang naar galop is een goed begin het halve werk. Na correct aanspringen zijn de galopsprongen ook meteen beter. Ik galoppeer in de bak zelden meer dan 1 a 2 voltes en soms alleen een paar stappen.

Heb vanavond weer eens gewerkt aan de hand met Koek. Had even een issue met travers linksom. Wilde ze niet, eerst ging ze heel hard lopen toen ik haar blokkeerde kreeg ik een duw met haar neus. Toen toch voorzichtig doorgezet en daarna ging het wel wat beter.
Toen ik na afloop haar spieren even na ging voelen bleken beiden achterbeen warm/bezweet. Verder was ze helemaal niet warm dus toch hard gewerkt met de achterbenen lijkt mij? Heb dit eigenlijk eerder nooit gemerkt.

FleurAmatist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:04

Ik werk aan de hand en doe vooral vrijheidsdressuur.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:25

FleurAmatist schreef:
Ik werk aan de hand en doe vooral vrijheidsdressuur.

Waar ben je dan zoal mee bezig met het werken aan de hand?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:33

Wij zijn afgelopen week voor het eerst begonnen met draven op de cirkel,moeilijk zeg!
Vooral het achteruit meelopen is zeer vermoeidend.Maar ze doet het goed,mooi om de buikspieren zo te zien werken en het starten vanuit de achterhand.

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:14

Ik probeer zelf al een tijdje te werken aan de hand met mijn paard, maar wat sturing en tips zou wel fijn zijn. Weet jullie iemand die lest geeft omgeving Oss - den Bosch?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:22

Esther_ schreef:
Ik probeer zelf al een tijdje te werken aan de hand met mijn paard, maar wat sturing en tips zou wel fijn zijn. Weet jullie iemand die lest geeft omgeving Oss - den Bosch?

Kijk even op de site van paardenbegrijpen.nl , daar staan vast wel instructeurs in jou buurt op.

Caeruleus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:48

Alle instructeurs die ik heb gevonden. Voor het geval je net als ik weinig interesse hebt in de Marijke de Jong methode staat dat er per instructeur achter.

Citaat:
PBRR = Paarden begrijpen recht richten
AR = Academische rijkunst
CR = Centered Riding
NH = Natural horsemandship

Groningen
- IJssnuiver

Friesland
- Natalie van der Meide (PBRR + AR)
- Caeruleus

Drenthe
- Monique de Rijk
- Hester Bischot
- Moravita
- Florien de Graaf

Overijssel
-

Flevoland
-

Gelderland
- Marijke de Jong (PBRR + AR)
- De Maesberg
- Greetje Hakvoort
- Marlous Eertink (PBRR + AR)
- Carola Beekman (PBRR)
- Neeske van Silfhout (PBRR)
- Priscilla Heijkoop (PBRR + CR)
- Marieke van der Meer(PBRR + CR)
- Marion Alblas (AR)
- Ylvie Fros (AR + CR)
- Zusjacobs

Utrecht
-

Noord-Holland
- Anne van Diemen
- Astrid v/d Ploeg(PBRR + AR)
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Yacinta Feringa (PBRR)
- Janna de Vries (AR + CR)

Zuid-Holland
- Joyce Mulder (PBRR + AR)
- Roos van den Wildenberg(PBRR)
- Miranda Hofmeester (PBRR)
- Nicolette v/d Harst (PBRR)
- Angela Remie (AR)

Zeeland
- Suzanne Buijsse (PBRR)

Noord-Brabant
- Suzanne Buijsse (PBRR)
- Frouke Sikkema (PBRR)
- Marion vd Klundert (AR + NH)

Limburg
- Claudia Wolters (PBRR + AR)
- Fredy Hulshoff (PBRR)

Pfoe, achteruit meelopen in draf, dat lijkt me heel pittig! Ik pak het achteruit meelopen nu zelf ook stukjes mee, vooral als Mo fanatiek wordt en dan harder wil dan ik. Als ik recht loop vouwt hij zich compleet dubbel om me heen, maar als ik dan omdraai blijft hij wel mooi recht :j Leuk, hoe je zo toch weer nieuwe dingen meepakt uit zo'n topic!

Voor galoptraining zou ik zelf eerst beginnen aan de longe (of zelfs los, als het heel dramatisch is), inderdaad steeds aanspringen en dan terug. Ook stukjes gewoon door galopperen meepakken, dat ze niet zelf terugvallen maar het op commando doen. Aan de hand galopperen is imo een van de moeilijkste dingen die je van een paard kan vragen. Als ze nog niet in normaal tempo correct kunnen lopen, kan je ook niet verwachten dat ze zo gedragen en langzaam gaan als nodig is aan de hand.

Leuk, zo'n dag organiseren IJsnuiver! Niet vergeten aan de hand werken op je lijst te zetten :D Mocht je nog hulp nodig hebben lijkt het me heel tof om ook mee te komen doen! Bijvoorbeeld clinic of les geven, ben alleen bang dat ik zonder paard kom (geen vervoer).

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:38

Caeruleus schreef:
Leuk, zo'n dag organiseren IJsnuiver! Niet vergeten aan de hand werken op je lijst te zetten :D Mocht je nog hulp nodig hebben lijkt het me heel tof om ook mee te komen doen! Bijvoorbeeld clinic of les geven, ben alleen bang dat ik zonder paard kom (geen vervoer).

Hihi het werken aan de hand viel bij mij onder het kopje academische/klassieke rijkunst!
Ik ben nu eerst bezig met zoeken van een mogelijke locatie hier. Er zal hier tzt een nieuwe manege gebouwd worden, waar nu alle vergunningen ed voor aangevraagd worden. Het is dus even bekijken of ik nu een combinatie theorie/pratijkruimte kan vinden of dat het handiger is om even af te wachten tot de zomer van 2014 en dan alles hopelijk staat.
En mocht je mee willen doen mag je altijd met 1 van mijn paarden mee doe hoor ;) . Is goed voor ze werken met een ander en bovendien leuk dat er niet alleen maar eilanders meedoen aan een clinic.

Dus voorlopig staat het zwaar in de kinderschoenen allemaal, maarja er is niemand bezig om de paardensport actiever en interessanter te krijgen hier(als het allemaal aanslaat wil ik bijvoorbeeld ook lezingen organiseren in uiteenlopende onderwerpen), terwijl wel iedereen roept dat dit moet ;) .

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:11

aanvulling: Janna de Vries komt ook in brabant en zuid holland (ze woont in zuid holland).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 18:47

Ik vind draven aan de hand altijd wat lastig. Paard draaft nogal snel als ik een mooie pas wil. Als ik het oefen met oppas-fries lukt het wel maar die kan ook een stuk langzamer draven. Mijne vind dat langzame gedoe nogal zonde van de tijd.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:36

ijssnuiver schreef:
Caeruleus schreef:

Hihi het werken aan de hand viel bij mij onder het kopje academische/klassieke rijkunst!
Ik ben nu eerst bezig met zoeken van een mogelijke locatie hier. Er zal hier tzt een nieuwe manege gebouwd worden, waar nu alle vergunningen ed voor aangevraagd worden. Het is dus even bekijken of ik nu een combinatie theorie/pratijkruimte kan vinden of dat het handiger is om even af te wachten tot de zomer van 2014 en dan alles hopelijk staat.
En mocht je mee willen doen mag je altijd met 1 van mijn paarden mee doe hoor ;) . Is goed voor ze werken met een ander en bovendien leuk dat er niet alleen maar eilanders meedoen aan een clinic.

Dus voorlopig staat het zwaar in de kinderschoenen allemaal, maarja er is niemand bezig om de paardensport actiever en interessanter te krijgen hier(als het allemaal aanslaat wil ik bijvoorbeeld ook lezingen organiseren in uiteenlopende onderwerpen), terwijl wel iedereen roept dat dit moet ;) .

*kruip even uit de meelees*
Ik denk dat je hier wel iets heel moois van kan maken, een trainingsweek/clinic gecombineerd met een heerlijk verblijf op Schier! Ik zie het wel zitten! Alleen eigen paard meenemen heeft waarschijnlijk wel wat voeten in de aarde, want het kost veel vanwege de pont en je mag toch niet met de auto op Schier?