Dressuur aan de lange teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:55

Ho, mijn paard haalt echt niet uit en trapt helemaal niet gericht. Mijn paard kan zoals elk paard wel eens in protest komen en dan wil ze wel eens bokken. En een ander paard steigert, staakt of gaat er vandoor. Ze haalt ook niet uit naar achteren in haar bokken. En bokt 9 van de 10 keer van mij af. Het is geen rillerig paard, hartstikke nuchter. Dat wil ik wel even heel duidelijk maken.

Maar het is een paard en ik ken haar. Ik weet dat ze wel eens een bok kan geven en achter/naast haar billen lijkt mij persoonlijk geen veilige plek. Naast haar schouder lijkt mij een goede plek. Schoudervoor/keren/ophoudingen/halt/figuren etc gaat allemaal eigenlijk hartstikke goed en daar in komt ze vrijwel niet in protest. Stukje verzameling aan de dubbele longe is een punt waar in ze nog wel eens te heet wordt.

Ik ga gewoon fijn doorwerken aan de dubbele longe en ohz. En ga ook af en toe naast haar schouder werken.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:33

Jeetje Eliine, daar had ik helemaal geen weet van! Je hebt ook helemaal gelijk hoor en al helemaal als je zoiets hebt mee gemaakt snap ik dat je daar dan nog vele malen duidelijker in bent.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:20

@WiancaR: ik heb in mijn post ook nergens gezegd dat jouw paard rillerig is of gericht slaat. Jij gaf aan dat je het niet aan durfde er zo dicht op te lopen omdat je paard nog wel eens lomp kan zijn en kan bokken als ze in protest schiet. Daarop gaf ik aan dat ik het dan niet bewust op zou zoeken om er dicht bij te gaan lopen want het kan zo gebeurd zijn. Vervolgens haakte ik in op het bericht van Esther met de waarschuwing dat naast de schouder lopen helaas niet veilig hoeft te zijn. Paard bij mij in kwestie sloeg ook niet gericht naar mij, ik stond alleen op het verkeerde moment op de verkeerde plek en heb gewoon een ontzettende inschattingsfout gemaakt (beetje overmoedig ook wellicht) om met dit paard aan de lange teugel te werken.
Uiteraard ken jij je paard het beste en je moet doen wat jou goeddunkt. Ik zou zelf geen paard aan de lange teugel knopen als ik weet dat ie uit protest of om welke reden dan ook met zn benen uit kan halen (of dat nu een bokje is of echt trappen) omdat ik weet hoe kwetsbaar je bent, ook naast de schouder.

Jeetje Ellis dat zal ook geen pretje zijn geweest :n Sinds het ongeluk train ik ook geen paarden van anderen meer. Was er even goed klaar mee :=

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:33

Ik heb het vorige week gehad, toen zat er een steekbeest op het achterbeen van mijn pony. Hij deed wat dwars en ik negeerde het en ging door. Ik had niet in de gaten dat er een steekbeest zat. Toen sloeg hij ook met zijn been opzij om van het beest af te komen. Ik werd gelukkig niet geraakt. Maar dat bewijst maar weer hoe een ongeluk inderdaad in een heel klein hoekje kan zitten. In de galop hetzelfde. Hij werd belaagd door steekbeesten en ging bokken en met z'n nek slaan en hij trok mij achter zich aan. Tja, als je dan net op het verleerde moment erachter staat... :(

Maar dit is natuurlijk wel een geheel andere situatie. Ik sla ook woest om me heen als ik gestoken wordt door een wesp of steekbeest. Ik hou de lichaamstaal van mijn pony altijd ontzettend goed in de gaten. Als hij ook maar iets dwars of jolig wordt dan gaan de alarmbellen bij mij meteen af en moet ik eigenlijk gewoon stoppen met ernaast of erachter lopen. Het is een pittig, jong en onvoorspelbaar dier dus ik ga alleen lange lijnen/lange teugelen of alles wat hierop lijkt als hij volledig rustig en onder mijn controle staat.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 15:42

Ik heb zondag weer les gehad van Piet Bakker.
Hard gewerkt, we moeten nog heel veel oefenen, maar er zijn steeds wel kleine stukjes dat wat beter lukken.
Paard moet nog een beetje sterker worden en ik een beetje handiger af en toe... :+
Maar als ik zie wat hij vanaf de eerste stapjes aan de lange teugel nu al kan ben ik toch best heel trots met zijn 5 jaar!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 18:56

Ik vind het er heel goed uitzien Ellis! Je ziet inderdaad dat ie het af en toe nog niet helemaal kan bolwerken, maargoed daar is ie dan ook pas 5 jaar voor natuurlijk! Gaat wel goedkomen!

Zou ook wel weer eens een keer bij Piet willen lessen, laatste keer zal 2012 geweest zijn := Al krijg ik nu ook heel leuk les van mn Parelli instructrice. Ze heeft dan wel geen kaas van het LT werk gegeten maar ze weet precies hoe ik het aan moet pakken. Heeft natuurlijk wel mega veel ervaring vanaf de grond en in het Finesse gedeelte van Parelli.
Zijn nu bezig met de zigzag appuyementen en de eenvoudige galopswissel. Dat laatste is een heeeele mooie hersenkraker voor Umpire ben ik achtergekomen :)) Fanatiek dat ie wordt :') Je moet hem echt iets te denken geven dat vindt ie het mooist. Hij kan natuurlijk galopperen aan de LT, maar ik liep tot nu toe altijd aan de binnenkant bij het aangalopperen. Bij de (eenvoudige) wissel is het handiger om aan dezelfde kant te blijven en dus niet te wisselen. Logisch gevolg: Umpire springt de mooiste contra-galoppen op het moment _O- want de arme schat springt gewoon heel netjes in de linkergalop aan (als ik aan de linkerkant loop) terwijl ik m naar rechts heb omgesteld :(:) Het kwartje begint al wel te vallen gelukkig hij springt nu 1 op 4 keer wel in de rechtergalop aan als ik links van m loop en ach tot die tijd oefent ie mooi zn contra galop :Y) Als we online werken kan ie al hele mooie vliegende wissels, hoop echt zo dat we dat over een tijdje aan de LT gaan kunnen :D dat heb ik echt altijd al gewild, Umpire de vliegende wissel aanleren. Hij kan het dus al alleen nog op een te hoog tempo om het aan de LT te kunnen. En laten we eerst de eenvoudige maar eens onder de knie krijgen :P

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:07

Ziet er inderdaad goed uit Ellis. Mooi gelijkmatig draftempo houden jullie aan. Ik hoop volgend jaar als Ella 5 is ook de zijgangen in de draf te kunnen. Ze kan ze nu perfect in stap, maar draf is voor haar nog moeilijk, dus daar gaan we aan werken. Ik mag 23 augustus weer naar een les van Piet, dus dan hoop ik daar ook veel tips en huiswerk mee te krijgen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 19:18

Ik moet nog tot 8 november wachten voor les van Piet.....
Benno doet het wel heel goed, Roos en Dennis staan nelaas wat te verstoffen door tijd gebrek.

Door dit topic gaat het wel weer kriebelen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 22:13

Thanx!

berith, ik vind dat Ella ook al super veel kan en zo netjes!

eline, dat klinkt ook wel super gaaf zeg, wow!
dat is voor ons nog jaren oefenwerk, maar goed, we moeten ook nog wat te doen hebben... 8-)

dennis, de tijd vliegt hoor, het is zo nov!
en dan is de zomer allang weer voorbij... -O-

ik heb waarschijnlijk 10 okt weer...
hebben we nog even tijd om te oefenen!

Ik ben er zelf ook best trots op hoe hij het aanpakt, uiteindelijk toch allemaal zelf aangeleerd met af en toe een lesje van Piet.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:06

Ik meld mij ook maar even in dit topic!

Afgelopen zaterdag de eerste les gehad van Piet Bakker, met mijn ijslander en mijn shetlander. Ik vind het echt super leuk. En zeker met de shet wil ik er verder mee. Ook met de ijslander, want ik merk dat het een goede manier is om hem los te werken voordat ik er op stap.

Goed, maar nu moeten er lange teugels komen :-) Ik heb wat gezocht en gelezen, maar de teugels die ik van Piet mocht lenen waren echt super. Mooi licht van gewicht.

Wat voor teugels gebruiken jullie? En waar te koop of zelf gemaakt? Wat is een handige lengte voor beide mannen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 11:41

Voor een pony kun je ook prima een slofteugel gebruiken.

Ik heb zelf lijnen gemaakt, van soort zonneschermband met klipjes er aan, en we hebben er nog eentje van soort webband met klipjes er aan.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 12:04

Ik heb leren teugels speciaal op maat gemaakt. Maar een slofteugel werkt ook prima bij kleinere pony's :j

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 13:58

Zijn die slofteugels dan niet te zwaar? Ik heb eigenlijk geen idee, want ik heb nog nooit een slofteugel in de hand gehad....

Als ik de foto's van afgelopen zaterdag binnen heb zal ik hier wat plaatsen!

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:08

nee hoor, die zijn niet zo zwaar, gewoon een keer proberen!

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 16:01

Ik gebruik ook slofteugels (bij twee paarden waarvan de grootste ruim 1.70 is). Die van stof zijn niet zwaar.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 22:06

En welke hebben jullie dan? Want kennelijk is er nog veel verschil in

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:46

ik denk dat je even moet voelen wat jij prettig in de hand vindt liggen.
bij freespirit kun je trouwens ook langeteugels in alle kleuren van zacht touw laten maken, zie zien er ook super uit.

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:13

Afbeelding

Afbeelding

Mijn kleine zwarte talentje!

Afbeelding
Stiekem heeft hij aanleg voor hogeschool dressuur :o

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:22

Leuke foto's! Had die laatste al oo Facebook voorbij zien schuiven haha

REYNIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:25

Dankje! Oh ja dat zou kunnen. Hij deed het zo goed mijn kleine mannetje, is nog maar 3 jaar en 2 maanden, maar moest gewoon af en toe even stuiteren!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 09:32

Nou inderdaad op die leeftijd is dat helemaal niet zo gek! Hoewel die van mij is 11 en heeft af en toe ook nog vreselijke stuiter behoeftes :') maar die mag ie fijn aan de lange lijn uitvoeren :))

Berith

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:05

Misschien hier nog iemand interesse in een plekje voor een les van Piet Bakker volgende week zondag (nog één plekje vrij) zie:
Lesdag Piet Bakker
Laatst bijgewerkt door Berith op 15-08-15 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 19:08

leuk!
maar een beetje te ver voor ons helaas...

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 20:40

Waar ergens ligt Dussen?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 22:58

Ik wil ook meekletsen :D

Eline: ik heb jouw topics en posts destijds vaak gevolgd over lange teugelen, was echt geschokt toen ik las over je ongeluk ook.

Zelf ben ik deze week dus begonnen met de ruin waar ik intussen zo'n 4 jaar mee werk. We kennen elkaar door en door (tot op het punt dat ik als zeer grote angsthaas met vertrouwen alleen ga buitenrijden met hem) en dat maakt de zaken wel eenvoudig. We doen dressuur rijden, buitenrijden (haha sinds kort ja! :Y) ), longe (enkel en dubbel). Ben zelf eerder handig met longeren dus dat helpt al.

Heb vroeger wel eens de dvd van piet bakker gezien en hier wat gevolgd maar nooit echt veel mee gedaan. Nu dus uit het niets gewoon gisteren geprobeerd. ging véél beter dan verwacht. Paard snapte het meteen dat hij moest blijven stappen en sturen ging ook al vrij ok. Drafje geprobeerd en op beide kanten al grote volte + lange zijde + grote volte eruit gekregen en je zag duidelijk dat hij het erg grappig vond en dus heel erg zijn best deed met dat rustig draven. Duurde ook niet lang voor hij doorhad dat ik een beetje traag ben :')

In elk geval weer zin in, ben altijd grote fan geweest van longewerk en lange teugel, maar wat ik absoluut niet leuk vindt als er te veel impuls verlies is, of geen buiging, en er maar een beetje aan de nek en hals geknutseld wordt en paard helemaal niet buigt of loopt.

Nouvel: herkende je nickname al, en met je filmpje weet ik ook van waar: je heerlijke bruine paard en die bijzondere lessen bij herman Wientjes toch? :)

Overigens ook leuk, jaren terug die DVD van Piet Bakker dus 1 keer gezien, en moest ZO lachen met zijn debiele 'KOM KOM', maar ik klak sindsdien nog amper met mijn tong, paard kent het commando ook feilloos, zowel op de weg als ohz als nu aan de LT: kom kom :D