Nou boek is bijna uit ... echt super interessant ook het hoofdstuk over hoe het werkt met mensen. Ben ook begonnen met mijn kat de high five aan het leren... hij vindt het iig leuk om te doen... het verdienen van beetje blikvoer is goede motivatie maar echt vlotte leerling is het volgens mij niet (nu ben ik natuurlijk ook maar beginnende clickerleraar dus mijn timing is vast niet wat die zou moeten zijn) Straks sessie 16 en het lijkt er nog niet echt op maar we zijn al van poot alleen omhoog doen en naast me zetten naar poot omhoog en voorzichtig hand aanraken.
Haha! Ik ben dus mijn kat 'poot' aan het leren. Ben een ervaren clickeraar, maar katten zijn net wat anders dan kuddedieren, zal ik maar zeggen. Hij kan wel echt al zitten op commando. Bij de poot ben ik nu zo ver dat ik de poot mag aanraken en optillen. Eerst mocht ik niet eens in de buurt van de poot komen. Dus er is progressie, maar het duurt nog wel even voor het echt een poot geven wordt
Evelijn
Geplaatst: 11-09-16 15:55
In het boek van Karen Pryor staat ook dat een kat juist goed is om als clikeraar mee te beginnen omdat die je goed trainen in het clickeren.
Is hier iemand trouwens bekend met Toinny Lukken? Die schijnt met verschillende diersoorten te werken en is ook docent bij een cursus op Barneveld waarbij dit aan de orde komt.
Nou ik heb nu een stalkerkat na een aantal dagen clickeren. Hij geeft nu al een pootje op een vlakke hand, het is nog niet een high five maar er is wel progressie. Alleen Arthur wil nu graag elk kwartier even trainen (en lekkere hapjes eten) dus hij zorgt dat hij in de buurt is en laat bij elke beweging weten dat hij nu wel weer zin heeft (en hij heeft niet een schattig miauwtje) Het is natuurlijk goed dat hij gemotiveerd is maar ik hoop dat dit gedrag wel weer normaliseert.
Op het moment dat jij erin mee gaat gaat hij natuurlijk niet minder fanatiek zijn Realiseer je dat poezen ook echt hele goede mensen trainers zijn
Ik zou een bepaalde tijd kiezen en altijd op die tijd trainen. Bijvoorbeled 's avonds om 9 uur. Dat geeft de poes en vooral jou rust, want dan weet hij op enig moment dat er overdag sowieso niets komen gaat. En tuurlijk zal hij proberen het tijdstip te vervroegen, maar daar dus niet in mee gaan. De kat van mijn ouders heb ik ook getraind in de tijd dat ik nog thuis woonde, iedere avond was het vaste prik. Dan zat ze me de hele avond vanaf de armleuning aan te staren, probeerde aandacht te vragen door alvast oefeningetjes te doen (neusje geven was dan haar beste troef, ineens een kattenneus tegen jouw neus is niet echt te negeren ) Sinds ik niet meer thuis woon heeft ze mijn moeder getraind Die vond het maar niets dat ik de kat trainde, ondertussen is ze poeslief zelfs al nieuwe dingen aan het leren Maar ook zij start niet voor half 10 's avonds. Soms is poes te laat, dan is ons mam al naar bed. Dan zit ze de volgende avond al vanaf 7 uur te wachten, bang om het moment te missen
Hebben julliw binnenkatten? Die van mij is echt niet zo fanatiek!
Evelijn
Geplaatst: 14-09-16 09:20
Dat is wel goed idee een vaste trainingstijd... dat poezen goede mensentrainers zijn had ik ook al wel door. Ik ben al begonnen met negeren van al het vraag gedrag als ik niet wil trainen. Was expres met deze begonnen ipv de poes kan van Arthur meer hebben, hij is echt mijn babypoes. En nee Arthur is geen binnenkat hij kan gewoon naar buiten wandelen en hij kan ook gewoon brokjes eten als hij zou willen. Heb wel de afgelopen dagen echt meerdere keren per dag getraind omdat ik het zelf ook leuk vind en ook graag wou zien of we progressie boekten. Dat gaat dus nu ook wel erg goed maar er zijn dus wel wat bijwerkingen
Ik train met mijn huidige katten ook wel wat, maar niet heel fanatiek. Heb met Kiska wel eens wat agility oefeningen gedaan, meelopen snapt ze ook wel, kan ze ook echt doen zoals een hond, zo naar boven kijkend, heel schattig. Maar vervolgens komt er een vlinder langs en dan is ze weg Om wel weer meteen daarna terug te komen hoor, ze wil wel graag, maar àààààl die afleidingen he
Ben ze momenteel ook aan het leren om op een belletje te drukken, dat gaat best prima, alleen geluid eruit krijgen is lastig. Met 4 poezen train je zelden 1 poes alleen Ach, ik hoef hier ook geen shows ofzo mee te doen, we hebben wel veel lol met z'n allen. Heb een filmpje van een training laatst https://www.youtube.com/watch?v=InZ9OWhCOuo
Meerdere katten tegelijk gaat hier denk ik niet zo gemoedelijk.... Arthur en Floor zijn niet zo verdraagzaam naar elkaar toe... dan krijgt Arthur klappen van poes (tot dat ze Arthur boos heeft gemaakt en dan moet ze vluchten) Het is wel te leuk om te trainen.... ik zat laatst al te kijken of ik niet iets van goedkoop cameraatje kan kopen zodat ik het eens wat kan filmen.
Wat leuk, dat belletje! En ja een Siamees! Echte hondjes onder de katten. Ik had Oosterse kortharen. Heb er trouwens nog 1 en die is bijna 19. Dus daar knuffelen we alleen mee.
Ik heb nu ook een filmpje... (al leidt dat geklooi met smartphone wel beetje tot afleiding van de training) Ik ben nu bijna 2 weken bezig... en heb al echt een beetje een High Five van mijn kat.
Wat tof! Ik ben wel benieuwd naar jouw traject. Ik ben nog steeds met 'poot' bezig. Die miet ik nog wel zelf half optillen. Maar ik mocht eerst niet eens in de buurt van zijn poot komen. Dus wel zijn wel op weg. Maar hoe krijg jij hem zo met zijn poot omhoog? Had je er eerst iets leuks aan gehangen, ofzo?
Wat ik voor pootje altijd doe is een snoepje klemmen onder mijn duim in mijn hand en dat bied ik aan. Poes gaat zoeken hoe ze dat snoepje kan bemachtigen dus probeert eerst het met haar bekje zo te pakken maar als dat niet lukt proberen ze vrijwel allemaal om met hun pootje het los te tikken. Als ze dus met hun pootje tegen mijn hand tikken kllik ik en laat ik het snoepje meteen los. Ze hebben dan meestal razendsnel door dat ze met hun pootje tegen je hand aan moeten tikken en dan maakt het uiteindelijk ook niet meer uit waar je hand is.
Ik heb geen loksnoepjes gebruikt iig niet in de hand die hij moet aanraken. Op gegeven moment voor het op zijn achterpootjes komen (dat doet hij pas 2 dagen!) heb ik hem wel even het bordje met pate boven zijn hoofd gehouden.
Ik ben begonnen met de handleiding van Karen Pryor (http://reachingtheanimalmind.com/pdfs/try_01.pdf) en dit is dus na 64 sessies... van elk maar paar minuten (of nog geen eens) de eerste dagen heb ik echt wel 10 sessies op 1 dag gedaan maar daar werd hij dus beetje te enthousiast van en dan werd hij dus stalkerkat... nu doe ik 3 sessies op een dag. Ik heb alles opgeschreven... dus kan je opzich wel beetje samenvatting geven van wat ik gedaan heb.
Eerst dus geklikt voor het bewegen van het juiste pootje... die kwam na paar sessie duidelijk omhoog.. en die zette Arthur dan op het krukje waar ik op zat. Dat waren ongeveer de eerste 10 sessies... en daarna kwam het 'probleem' hand aanraken... dat heeft nog best lang geduurd... hij wilde eigenlijk liever niet mijn hand aanraken.. dus hand er steeds beetje tussen geschoven. Bij sessie 16 (11/9) schrijf ik: "Negen goede clicks voor pootje een klein beetje tegen mijn hand aan. Arthur doet enthousiast mee naar wil liever niet zijn pootje tegen mijn hand aanzetten en probeert dus wat andere dingen om een beloning te verdienen" Ergens rond sessie 25 (12/9) raakt hij goed mijn hand aan (hand is dan nog met vingers naar beneden) Maar duurt wel tot nog 10 sessies [sessie 35 (13/9)] voordat ik het goed genoeg vind gaan om de positie van mijn hand te veranderen. Dat op verschillende plaatsen geoefend en daarna begonnen met reactiesnelheid dus dat ik niet eerst tig kopjes tegen mijn hand krijg voordat hij begint met zijn pootje. Bij sessie 48 (16/9) schrijf ik "De pootbeweging wordt bewuster en krachtiger. Deze keer mijn hand weggehaald als hij met nagels begon. Pootje landt ook meer midden op mijn hand. Wil nu eigenlijk aanleren dat hij beter op de cue 'hand opsteken' reageert." Vanaf daar ga ik dan na enkele seconde ook mijn hand weghalen als hij niet op de cue reageert. Dat werkt wel prima. Net als dat ik mijn hand weghaal als hij met zijn nagels uit gaat lopen zwaaien. Bij sessie 56 (19/9) schrijf ik: "Het reactieverogen op de cue wordt een stuk beter. Alleen kan ik nog weinig omhoog met mijn hand. Ik hoor ook maar 1 ding te trainen." En dan sessie 59 (20/9) "Jee! Progressie... we gaan de hoogte in. Door beetje te lokken met bordje pate boven Arthur's hoofd komt nu ook het linkerpootje een beetje los van de grond om met rechts een high five te geven." Wat op het filmpje staat is de laatste high five van stuk of 6 waarbij ik met mijn mobiel aan het klooien was om het eens op te nemen. Dat is dus sessie 64 (22/9).
Maar waarom deed hij zijn poot dan omhoog? Dat doet die van mij echt niet vanzelf.
Evelijn
Geplaatst: 22-09-16 10:53
Je bedoelt helemaal in het begin... zelf beetje heen en weer schuiven en echt bij minimale beweging van de rechterpoot klikken.. en in de tweede sessie zette hij na 8 clicks het pootje op het krukje naast me (waarschijnlijk om beter zicht op de pate te krijgen) dat heb ik toen in die sessie nog 3x kunnen bevestigen... in de volgende sessie gebruikte hij beide pootjes (en toen zelf ook fout geklikt dus voor verkeerde pootje) Wat denk ik ook geholpen heeft is dat ik in het begin echt veel sessie heb gedaan ... al kreeg ik toen wel stalkerkat maar hij wist iig wel dat bij mij de lekkere hapjes te verdienen waren Soms ging er een sessie slecht (kopjes tegen mijn hand geven of zich uitgebreid gaan wassen)... en dan na kwartiertje toch weer geprobeerd en dan deed hij het wel. Dat uitgebreid gaan wassen is trouwens niet zo negatief staat er ook in het stukje van Karen Pryor dat is nadenkmodus.
Ik heb ook een kopjesgever. Als er dan niks komt, houdt hij het voor gezien.
Evelijn
Geplaatst: 22-09-16 13:21
Ja mijn kat wil wel succes hebben... en hij checkt ook altijd of er daadwerkelijk wat te halen is. Hij krijgt gewoon droge brokjes als voer... dus die pate is voor hem echt een feestje... hij is sinds het clickeren ook afgevallen
HippoLogic
Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-16 00:43
Leuke video Evelijn.
Vandaag heb ik Kyra een nieuw trucje geleerd: speeltje opruimen in een emmer. Het ging best goed voor een eerste keer. Dit is niet helemaal nieuw, maar wel een nieuwe variant.
Mss kan ik zo het apporteren met miin Belg verbeteren. Ik wou het terug in mijn hand krijgen. Dat is mislukt. Maar een emmer is mss duidelijker voor hem.
Wat een leuk trucje ik moet echt meer gaan oefenen met de paarden. Maar ja mijn kat heb ik veel vaker in de buurt dan de paarden... ik ga wel bijna dagelijks naar stal maar dan doe ik toch vooral wat ik altijd doe ipv nieuwe dingen aanleren.. dat is vooral het patroon waar ik zelf in zit.
Mijn kat geeft zijn high five na beetje aarzeling nu ook aan mijn man en vanochtend zelfs aan mijn vader