Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mira283

Re: Meer mensen die met hun paard aan de hand werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:43

Ik ben mijn paard nog aan het inrijden hij is nu een half jaar onder het zadel. Hij was 4 en hengst toen ie werd ingereden. Heb er totaal geen begeleiding bij gehad zadel erop en rijden maar. Daar heb ik heel erg spijt van. Ik heb nu een heel sensibel paard erdoor. Daarom wil ik nu gewoon het rijden achterwege laten en aan de hand verder bezig en als hij er klaar voor is gewoon weer gaan rijden. Het hele proces overnieuw beginnen wat inrijden betreft

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:46

Wat leuk dat er zich steeds meer enthousiaste mensen melden bij dit topic. Ik lees nog mee hoor maar heb na het nemen van de zware beslissing om voor Ise op zoek te gaan naar een nieuw baasje even voor wat rust gekozen. Inmiddels gisteren een serieuze dame voor Ise gehad. Ze vindt Ise geweldig maar is helemaal niet bekend met loswerken, WADH/AR. Voor Ise was haar communicatie met longeren en buiten met het wandelen niet duidelijk en dan zie je haar creatieve, slimme kant door direct te proberen grenzen te verleggen. Ze komt a.s. in ieder geval nog een keertje. Vind ik niet het passende baasje, blijft ze voorlopig en zoek ik er hulp bij. We werken rustig verder, vorige week buurmeisje erop zodat ik haar aan de hand kon begeleiden. Daarna zelf er nog op. En dat pakt ze rustig op.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 21:03

Dat is ook mijn ervaring inderdaad Rianne! De verschillen met een verreden en een puur groen paard. Ik heb beide thuis staan en beide zijn mega leerzaam en bijzonder om mee te mogen werken.

Zonde inderdaad Mira dat het zo gelopen is, maar hoe vervelend het ook klinkt. Ook dat is een goede leerschool geweest voor jezelf, je zult het ongetwijfeld niet weer zo gaan aanpakken..
Goede keus om eerst nu weer opnieuw aan de hand te gaan starten en rustig het rijden erbij te gaan pakken.

Gaaf Carolien dat Ise het nog zo goed doet. Scheelt wel dat de druk er nu af is bij jullie of niet?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:47

Is zeker een goede leerschool voor mij. En ik had liever een ouder paard had achteraf maar goed heb nu zoiets van hij gaat niet meer weg. Als de klik er is dan gaat voor je door het vuur. En hij heeft een 'rugzakje' al. Dus al met al niet echt een goede keuze voor een eerste paard maar goed ik ga met begeleiding verder.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 22:50

Ach, zolang je maar open staat om te leren van je fouten. Ik heb ook lang niet alles goed gedaan bij mijn merrie en zal zeker nog wel eens fouten maken. Maar nooit met opzet en altijd terug kijkend naar waarom, daar leer je van. Voorgekauwde brokken zijn leuk, maar lang niet zo leerzaam. Je moet er alleen wel voor open staan :)

Waarom ben je destijds voor jouw paardje gevallen?

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 22:56

Zijn karakter. Het was een dikke schat en heel erg mak voor een hengst. Het is niet moeders mooiste en hij is eenkennig als de pest. Hij was compleet groen en ik had nog nooit een paard ingereden maar kan wel van de vorige eigenaar dus hup ik erop en rijden maar. Hij was op buitenrit zo braaf en zocht destijds een buitenrij paardje. Een beetje een allrounder plus ik een stevig paardje wou. Het liefste een tinker. Mijn paardje is ene halve tinker dus dat zit wel goed. Hij is inmiddels gecastreerd en is rustiger geworden maar zo sensibel als de pest onder het zadel. Vooral wegrennen als er meer word gevraagd. Met VD,grondwerken en lange teugel is er niets aan de hand. En werkt ie heel erg goed mee en denkt ook mee met alles. Vandaar dat ik het zo wil gaan proberen iets wat ie leuk vind en dan van daaruit hem weer opnieuw de basis aanleren.

Sorry voor het lange verhaal

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:18

Ik lees ook nog af en toe mee hoor :j Werk nu niet zoveel aan de hand dus heb naar mijn idee niet zo heel veel toe te voegen.

RianneH schreef:
Ach, zolang je maar open staat om te leren van je fouten. Ik heb ook lang niet alles goed gedaan bij mijn merrie en zal zeker nog wel eens fouten maken. Maar nooit met opzet en altijd terug kijkend naar waarom, daar leer je van. Voorgekauwde brokken zijn leuk, maar lang niet zo leerzaam. Je moet er alleen wel voor open staan :)

Ik heb ook veel dingen fout gedaan bij mijn merrie die ik kocht toen zij bijna 12 was. Als ik wist wat ik nu weet had ik dingen in het begin anders aan gepakt. Was ik meteen aan de hand gaan werken en daarna pas gaan rijden etc. Mijn paard heeft nu eenmaal de pech min eerste eigen paard te zijn en heeft mijn leergeld mede moeten betalen. Niet dat er hele erge dingen verkeerd zijn gegaan en ik heb altijd haar welzijn voor ogen gehad.

Moet wel zeggen dat ik een nogal eigengereid type heb waardoor ik toch echt wel enige creativiteit, geduld en humor nodig heb.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:35

Vraag me altijd af of de paarden die terecht komen bij de type mensen die leren van hun fouten en altijd eerlijk blijven tegenover het paard, of die paarden echt pech hebben. Mijn merrie heeft een hoop leergeld moeten betalen door de meisjes die haar in hebben gereden en ook ik heb achteraf wel te lang op een volledig gestrest paard gezeten. Ook vaak genoeg maar iets geprobeerd wat averechts werkte. Maar ik heb nu een totaal ander paard dan het paard dat ik leerde kennen in 2001 en denk dat ze toch redelijk tevreden met mij is :P

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:41

Ik denk dat mijn paard nu bij iemand is die leert van de foute en zijn gezondheid voor ogen heeft. Ik heb ook te lang op een gestrest paard gereden. Ik heb ook alles geprobeerd wat twee keer werkt en erna niet meer en hij compleet uit zijn dak gaat. Dus vandaar dat ik nu een voor mij nieuwe weg insla met mijn paardje

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:53

RianneH schreef:
Vraag me altijd af of de paarden die terecht komen bij de type mensen die leren van hun fouten en altijd eerlijk blijven tegenover het paard, of die paarden echt pech hebben.

Nee, uiteindelijk hebben die paarden niet zo heel veel pech Ze hebben meer pech als ze belanden bij iemand die niets wil leren en geen moeite wil doen ze te begrijpen.
Mijn paard is inmiddels een erg duidelijk een open paard. Dat durft ze nu in plaats van druk te doen en zich af te sluiten.
Maar het is wel een type paard waar je wat mee moet hebben want veel mensen zouden haar niet begrepen hebben.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-13 23:55

Heel goed hoor! Inderdaad is het allerbelangrijkste dat je altijd blijft zoeken naar een oplossing, ookal valt het buiten een standaard hoek.

Mijn merrie is de afgelopen jaren (oef, 12 jaar ken ik d'r al) veranderd van paard dat dacht dat rijden gewoon kei en kei hard door de bak rennen (galopperen was het niet te noemen) was tot je niet meer kon, naar een paard die ik gerust 3 weken op rust kan zetten, weer op kan stappen zoals vandaag en gewoon mee kan rijden. Die spanning pakt ze nog wel eens, maar ze heeft geleerd dan te vertrouwen op mijn ontspanning, te luisteren naar de hulpen die ik geef waardoor ze weer mentaal en fysiek kan ontspannen. Aan de hand werken heeft daar zeker bij geholpen, omdat ze zo goed leren hun lichaam bewust leren te gebruiken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:59

RianneH schreef:
Heel goed hoor! Inderdaad is het allerbelangrijkste dat je altijd blijft zoeken naar een oplossing, ook al valt het buiten een standaard hoek.

Dat en een eigen richting, een goed gevoel voor humor en vooral plezier in je omgang met je eigen paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 00:02

Volledig mee eens! Er leiden meerdere wegen naar Rome, maar de reis moet ook plezierig zijn :)

Hoe zoek jij de humor met jouw paard Fransje?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:04

Lijkt me leuk om het verschil te merken tussen een verreden paard en een paard dat overal puur op reageert!
Dat moet elkaar helpen met relativeren en zo..

Zelf enkel ervaring met een ouder paard, lang onder het zadel, maar niks 'goeds' mee gedaan. Niet enkel en alleen slecht maar niet geleerd goed zijn lichaam te gebruiken. Da's moeilijk voor een voormalig manege meisje haha.
Maar een echt jong groen paard had ik natuurlijk helemaaal niet moeten doen. Je krijgt wat je nodig hebt!!
In mijn geval, ongeduld moet geduld krijgen en niet gefrustreerd raken.
Misschien zou het makkelijkste zijn geweest een stabiel M opgeleid paard? Of zo iets.
Maar dat ligt er ook weer aan wat je wilt van je paard en op welke manier, in hoeverre je naar je paard luistert dus.
Het gewoon niet luisteren maakt een hoop paarden malkelijker dan dat ze eigenlijk zijn als je wel luistert.

Rianneh, 2001 al, lijkt me gaaf om je paard al zolang te kennen.
Dan krijg je toch een behoorlijk sterke band.

Blade liep vandaag goeeed! Van te voren staprondje door het bos gemaakt dus lekker fris aan het werk.
Heb ook even een topic aangemaakt, wil hem hier ook even showen :))
[ITP] Mijn bonte reus Blade de afgelopen winter

*gaat verder bijlezen*
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 25-02-13 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:09

RianneH schreef:
Hoe zoek jij de humor met jouw paard Fransje?

Ik heb gewoon een erg grappig paard :D Voorbeeldje: paard weigert de zee in te gaan. Drijven en boos worden helpt niet mevrouw is zo koppig als een ezel. IK buig voorover en vraag het gewoon aan haar; lieve Koek wil je de zee in gaan? Paard loopt de zee in zo een 10 meter en draait haar hoofd richting mij. Ik krijg "de blik" met dat ene oog en vervolgens galoppeert ze hard het water uit :D

Maar ik had meer humor nodig als ze zich voorheen niet wilde laten vangen. Ging ze heel hard rondjes lopen en zelfs met voer was ze niet om te kopen Kan je gefrustreerd raken maar ik ben er maar het beste van gaan maken. Zij heeft duidelijk zoveel lol in dat spelletje, oortje naar je toe etc, dat ik er om moet lachen. Na een paar minuten staat ze dan stil en klaar.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 00:15

RianneH schreef:
Heel goed hoor! Inderdaad is het allerbelangrijkste dat je altijd blijft zoeken naar een oplossing, ookal valt het buiten een standaard hoek.

Precies dus morgen een les van ijssnuiver en dan zien we wel of het wat voor ons is. Die van mij heeft de neiging als ie geen aandacht krijgt of het te lang duurt alles wat binnen bereik van zijn mond ligt te pakken en ermee te zwaaien. Zo dat ie je aandacht wel pakt

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-13 00:22

Hahaha, maar dan heb jij ook een draver én een merrie, dat is een slag apart :P

Ken mijn merrie nu ongeveer, precies, 12 jaar, waarvan ze zo'n drie jaar nu van mij is. Je leert ze op een gegeven moment echt door en door kennen, oortje zo betekend dit, die blik betekend dat, die snurk geeft aan dat ik op moet letten. Ze mag ook altijd (te) veel van mij, vooruit lopen want dan is ze wel braaf of als ik op wil stappen altijd iets lekkers geven zodat ze wel blijft staan. Ach, ze hoeft niets meer te doen, want verkopen kan ik haar toch nooit.
Super leuk 'ons' dingetje is dat ze af en toen het velletje van mijn hand beet pakt. Gewoon heel voorzichtig met haar tanden zonder door te bijten, en dan zo blijft staan. Gek paard.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 08:49

Wij mensen hebben geluk dat paarden erg vergevingsgezindheid zijn .En dat je dus van fouten kan leren .
Ga mijn merrie ook weer opppaken aan de DL en LT .
Werk aan de hand . Dat doe ik 2/3 weken voor ik er weer opkruip voor wat dressuurwerk .

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:55

Vanochtend les gehad en ik moet zeggen dat het wel wat voor mij en Miggs is. Ondanks dat ie soms zwaar geagiteerd was van een bepaalde kant om lopen. Maar het ging goed en werd minder geagiteerd. Daarna mijn mini shetje die totaal onbeleerd is uit de wei geplukt en ook aan de hand aan het werk gezet. Wist neit dat ie zo kon lopen achterhand er goed onder. Maar zo als een shet het betaamd eerst lekker stieren

Lekilove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 01:39

Wat interessant allemaal, ga alles nog eens goed overlezen,goede tips allemaal! Heb zelf een 7 jarige haflinger merrie die moeite heeft met lengtebuiging, vooral rechtsom. Na een tip van iemand beetje begonnen met adh en erg verrast hoe snel ze e.e.a. oppikt! :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:33

Jetta schreef:
Heel herkenbaar, Pivantie. Mijn paard, ruin, bouwde ook zo veel spanning op. Hij heeft samen met mij geleerd om dat weer los te laten en verder te gaan.

Mooi dat het zo geholpen heeft! :)

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:44

Mira283 schreef:
Ik ben mijn paard nog aan het inrijden hij is nu een half jaar onder het zadel. Hij was 4 en hengst toen ie werd ingereden. Heb er totaal geen begeleiding bij gehad zadel erop en rijden maar. Daar heb ik heel erg spijt van. Ik heb nu een heel sensibel paard erdoor. Daarom wil ik nu gewoon het rijden achterwege laten en aan de hand verder bezig en als hij er klaar voor is gewoon weer gaan rijden. Het hele proces overnieuw beginnen wat inrijden betreft

Ik heb dit ook gedaan, of nou ben er nog mee bezig.

Mijn merrie is ook extreem sensibel, had heel veel spanning onder het zadel. Ook met opzadelen. Uiteindelijk opnieuw begonnen. Eerst maanden aan de hand gewerkt. Hierdoor werd ze al veel meer ontspannen.
Maar toen we stapje naar erop weer maakte ging het niet zo soepel. Krukje was al eng, dat eerst lang geoefend. Hangen ging ze bokken. Drie behandelingen osteopaat gehad.Weer verder met hangen, maar ging niet.
Uiteindelijk maand in training gezet bij mn instructrice. Hand werk ging steeds beter. Alleen hangen niet. Zo erg ging ze bokken. Uiteindelijk met twee kleine zakjes wortels (die eerst ook vliegles kregen) opgebouwd. Uiteindelijk kon er iemand op zitten. Maar na een week toch weer slaan en bokken.
Toen een masseur laten kijken die vond het bekken scheef. Dus chiropractor erbij gehaald en bekken bleek scheef wat voor zenuwpijn zorgde. Vandaar haar heftige reactie.
Ze was altijd wel erg gespannen, maar bokken deed ze nooit.
Nu na twee behandelingen, weer begonnen met erop gaan. Zit er inmiddels op (op een barebackpad). Mn instructrice houdt haar vast en zorgt dat ze in balans loopt. We stappen wat voltes en laatste les heeft mn instructrice wat oefeningen aan haar gevraagd terwijl ik erop zat (ik zit alleen maar, doe niets verder) Ze slaat nog weleens als we stilstaan, maar dit is oud gedrag. Ze heeft nog wel spanning, maar dit kan ze al sneller af laten vloeien. Hebben nog een lange weg te gaan. Straks moet ik en mn paard de oefeningen onder het zadel nog leren. Maar zodra ze iets nieuws moet doen, raakt ze direct gespannen. Vraag is ook nog hoe ze nu reageert op beenhulpen, eerder vertoonde ze vluchtgedrag.
Mn instructrice moet dan nog meer afstand gaan nemen (doormiddel van een steeds langer lijntje). Ik moet dan steeds meer hulpen overgaan nemen.
Veel te doen nog ;) En dat alles in stap eerst.

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:47

CarovdG, waarom wil je je paard verkopen?

Pivanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 21:55

Paarden zijn gelukkig zeer vergevingsgezind!
Mijne is ook al wat ouder, bijna 12. Ik kocht haar toch ze 9,5jr was.

Ze heeft tijdje met pijn gelopen, door scheef bekken zoals ik beschreef. Hierdoor vertoonde ze gedragsproblemen. Helaas is dit niet opgemerkt door de osteo waardoor we door gegaan zijn en dachten dat het psychisch was. Maar ze had dus wel echt pijn, waardoor ze zo heftig bokte.
Maar nu de pijn weg is doet ze het echt weer netjes. De eerste keer wel bokken/slaan. maar de tweede keer niets. Derde keer wel een keer slaan/stampvoeten.
Hoe lief is dat toch eigenlijk. Het paard doet toch elke keer weer z'n best! Vind dat altijd wel bijzonder.

wiljemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-13 14:17

Pivanti, das wel heftig wbt ruitermak krijgen. Mijn merrie is ook te jong overdonderd (met 2,5) en ik heb het nadat ik haar had gekocht geprobeerd af te bouwen naar 1 keer per week een kort stapritje, maar ze gaf zoveel spanning dat ik na een paar pogingen een ander pad heb in geslagen. Wij hebben nu dik een jaar aan de hand gewerkt (gestart met voest en dubbele lijnen) en nu ook het werken aan de hand. Van de zomer heb ik er een paar keer opgezeten onder begeleiding van instructrice, maar net als wat jullie doen, zij werkt aan de hand en ik zit. Ondertussen is ze bijna 4 en wil ik deze zomer het rijden echt wat meer gaan oppakken. T is zo'n sensibel beest, als ik met spanning opstap kan ik je al vertellen wat ze doet...bokken. Ga ik gewoon rustig zitten en doe ik alsof het de normaalste zaak is is er niks aan de hand.

Dames, even een vraag/hulpvraag:
Op het moment werken we voornamelijk in stap en pak ik ook een drafje mee aan de enkele lijn of dubbele lijn. ook tijdens het wadh, draven we wat gaat eigenlijk heel erg goed, voornamelijk LVO op volte.
Ik wil graag ook de galop wat beter krijgen en vraag me af hoe dit aan te pakken. Op het moment is galop voornamelijk vlieg en gooi werk en galopeert ze achter niet eens, zijn meer konijnensprongen. Hoe meer ze galoppeert, hoe heter ze wordt. Puur balans en sterker maken, maar ik wil het toch iets meer gaan "trainen".
wat zijn goede oefeningen? Moet ik ook travers adh gaan meepakken of de galop helemaal laten voor wat het is voorlopig. Merrie is nu bijna 4 (in juni), onder de man vind ik galop nog niet zo interessant, eerst de draf staks maar onder de knie krijgen. maar vind het wel een goede afwisseling voor in de training.
Iemand tips/trucs etc?